Repository logo
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Yкраї́нська
  • Log In
    or
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Інституційний репозитарій Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана ISSN 2411-4383
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Panasenko, Inna"

Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Identification of key vectors of the transformation of the educations' sphere in Ukraine
    (ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», 2022) Panasenko, Inna; Панасенко, Інна Вікторівна; Панасенко, Инна Викторовна
    The object of the study is the condition of the education system in Ukraine and directions of its development. One of the problematic points is the fact that the outdated principles of the functioning of the education sphere and the mechanisms of its management call for the formation of a new system. Education services are a type of social goods, the provision of which is guaranteed by the state. However, outdated management approaches the lack of economic levers of development in the functioning of educational institutions, the quality of acquired educational skills – all this requires the introduction of new directions of development and the application of new management models in practice, and not just declaring them on paper. In the course of the research, the following scientific methods are used, such as a comparative analysis of scientific literature and information sources based on comparative methods to highlight the problem. Methods of systematization and grouping for finding ways to solve the problem. As well as methods of summarizing the results of the analysis and logically forming conclusions when formulating the components of the development of the sphere of education in Ukraine. The article analyzes the problems of the modern sphere of education in Ukraine. As the main departments: instability of the financial condition of educational institutions; complications of introducing their autonomy in practice; reduction of state funding, etc. Quantitative analysis of state expenditures on education financing is provided. The need for systemic reform of the educational funding model to ensure transparency and efficiency with the simultaneous implementation of a differentiated approach based on quality indicators is substantiated. An analysis of the implementation of public-private partnership schemes in the field of education, as one of the methods of effective financing and training of specialists, who are needed in the modern market, was performed. There is a well-founded need to create an audit system of knowledge and skills acquired by pupils, students or trainees, as the main indicator of the correspondence between the directions of training of applicants and the needs of the labor market. The vectors of transformations and further development of the educations’ sphere are outlined.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Актуальні проблеми ринку освітніх послуг в Україні
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2022-05-14) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
  • No Thumbnail Available
    Item
    Вектори розвитку дистанційної освіти в Україні
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2021-06-30) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
  • No Thumbnail Available
    Item
    Витрати на житлово-комунальні послуги: оцінювання та фактори впливу
    (ВНЗ «Національна академія управління», 2016) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    У статті виконано аналіз залежності витрат домогосподарств на житлово-комунальні послуги від величини доходу на основі ланцюгових та середнього коефіцієнтів еластичності. Обґрунтовано необхідність врахування рівня життя населення та його майнового розшарування під час встановлення тарифів та норм споживання житлово-комунальних послуг. The article provides an analysis of the dependence between household expenditures on housing and communal services and the volume of income. Calculations of chain and average coefficients of elasticity are performed. The necessity of taking into account the standards of living and social stratification while setting tariffs and standards on housing and communal services use is grounded. В статье выполнен анализ зависимости расходов домохозяйств на жилищно-коммунальные услуги и величины дохода на основе цепных и среднего коэффициентов эластичности. Обоснована необходимость учитывать уровень жизни населения и его имущественное расслоение при установлении тарифов и норм потребления жилищно-коммунальных услуг.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Дистанційне навчання в Україні: аналіз загроз і викликів
    (Харківський національний економічний університет, 2021) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    Метою статті є дослідження та аналіз факторів, що впливають на функціонування сфери освіти, а також оцінка загроз, викликів і можливостей запровадження дистанційного навчання внаслідок пандемії COVID-19. У статті проаналізовано основні проблеми системи освіти України під час переходу до дистанційного навчання за умов пандемії: відсутність достатньої кількості викладачів/учителів, які б мали досвід дистанційного навчання; проблеми з цифровізацією навчальних закладів і здобувачів освіти; брак доступу до засобів навчання та покриття мережею Інтернет у малих містах/сільських населених пунктах; розгалуженість дистанційних уроків у часі; відсутність загальнодержавних методичних рекомендацій щодо організації дистанційного навчання; підвищення рівня соціального напруження як у викладачів/учителів, так і в учнів/студентів; проблеми з харчуванням для вразливих груп населення; зниження рівня академічної мобільності та інші. Було проведено SWOT-аналіз дистанційного навчання в Україні в сучасних умовах. Зазначено наявність слабких сторін дистанційного навчання та окреслено напрямки використання можливостей і переваг дистанційної освіти, а саме: підвищення рівня освіченості населення в цілому; отримання освіти у провідних навчальних закладах; імовірне скорочення міграції студентів, що буде сприяти підвищенню рівня життя населення країни. Зазначено, що дистанційне навчання має певні загрози – висока конкуренція з відомими вишами, які давно й успішно пропонують освітні послуги онлайн; відсутність механізмів захисту авторських прав для розробників дистанційних курсів на державному рівні та ін. Запропоновано напрямки державної підтримки дистанційної освіти в Україні, що, перш за все, мають включати заходи із забезпечення закладів освіти комп’ютерною технікою та сучасним програмним забезпеченням, розробку якісного навчального матеріалу для використання при дистанційному навчанні тощо. The article is aimed at studying and analyzing the factors influencing the functioning of the education sphere, as well as evaluating the threats, challenges and opportunities for the introduction of distance learning as a result of the COVID-19 pandemic. The article analyzes the main problems of the education system of Ukraine during the transition to distance learning during the pandemic: lack of a sufficient number of teachers who would have experience in distance learning; problems with digitalization of educational institutions and applicants; lack of access to training facilities and Internet coverage in small towns/rural settlements; extensiveness of remote lessons in time; lack of national guidelines for the organization of distance learning; increasing the level of social tension among both teachers and students; nutritional problems for vulnerable population groups; decrease in academic mobility and others. A SWOT analysis of distance learning in Ukraine in modern conditions was carried out. The presence of weaknesses of distance learning is noted and directions of using the opportunities and advantages of distance education are outlined, i.e.: increasing the level of education of the population as a whole; obtaining education in leading educational institutions; a likely reduction in student migration, which will facilitate an increase in the standard of living of the country’s population. It is noted that distance learning has certain threats – high competition with well-known higher education institutions that have long and successfully offered educational services online; lack of copyright protection mechanisms for developers of distance courses at the State level, etc. Some directions of the State support for distance education in Ukraine are proposed, which, first of all, should include measures to provide educational institutions with computer equipment and modern software, the development of high-quality educational material for use in distance learning, and so on.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Матеріально-технічний стан сфери освіти: статистична оцінка
    (Центр фінансово-економічних наукових досліджень, 2018-07-23) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
  • No Thumbnail Available
    Item
    Оценка доступности жилищно-коммунальных услуг
    (Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2014) Панасенко, Инна Викторовна; Panasenko, Inna; Панасенко, Інна Вікторівна
    В статье рассматриваются проблемы современного жилищно-коммунального комплекса. Определены факторы доступности жилищно-коммунальных услуг: физическая и экономическая доступность услуг. Проанализированы основные показатели деятельности предприятий водоснабжения за 2011–2013 гг. Выполнена оценка физической доступности услуг водоснабжения, а именно, наличия и протяженности водопроводных сетей, уровня их изношенности, объемов произведенной и поданной воды. Установлены потери воды при транспортировке ее потребителю. Осуществлена группировка регионов Украины по величине тарифов на услуги водоснабжения. Установлена зависимость между величиной тарифов на услуги и удельным весом аварийных водопроводных сетей. Определены «узкие места» в деятельности современных предприятий водопроводного хозяйства и недостатки в программах ее реформирования. Определены направления повышения эффективности деятельности предприятий водопроводного хозяйства, условия изменения тарифов на жилищно-коммунальные услуги. The article deals with the problems of modern housing complex. The factors of availability of housing and communal services, physical and economic access to services. Analyzed key performance indicators for water utilities for 2011–2013. The evaluation of the physical availability of water supply services, namely, the presence and extent of water supply systems, their level of wear, the volumes produced and supplied water. Installed water loss during transport to the consumer. Implemented grouping of regions of Ukraine largest tariffs for water supply. The dependence between the amount of tariffs and a specific gravity of emergency water supply networks. Identified "bottlenecks" in the work of modern enterprises water utilities and shortcomings in its reform programs. Identified ways to improve the efficiency of water utilities companies, the terms of changes in tariffs for housing and communal services. У статті розглядаються проблеми сучасного житлово-комунального комплексу. Визначено фактори доступності житлово-комунальних послуг: фізична та економічна доступність послуг. Проаналізовано основні показники діяльності підприємств водопостачання за 2011–2013 рр. Виконано оцінку фізичної доступності послуг водопостачання, а саме, наявності та протяжності водопровідних мереж, рівня їх зношеності, обсягів виробленої та поданої води. Встановлено невраховані витрати води та її витік під час її постачання споживачам. Виконано групування регіонів України за величиною тарифів на послуги водопостачання. Встановлено залежність між величиною тарифів на послуги та питомою вагою аварійних водопровідних мереж. Визначено «вузьки місця» у діяльності сучасних підприємств водопровідного господарства та недоліки у програмах її реформування. Визначено напрямки підвищення ефективності діяльності підприємств водопровідного господарства, умови зміни тарифів на житлово-комунальні послуги.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Соціально-економічна нормаль як індикатор ефективності функціонування сфери послуг
    (Національна академія статистики, обліку та аудиту, 2015) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    Виконано оцінювання функціонування сфери послуг, проаналізовано сучасні тенденції виробництва послуг, інвестування у сферу послуг та чисельності зайнятих у цій сфері. Запропоновано використання соціально-економічної нормалі у якості метода оцінювання ефективності діяльності сфери послуг України. Обгрунтовано показники, що формують соціально-економічну нормаль сфери послуг, та їх співвідношення. The aim of the article is to analyze the performance of service sector through constructing the socioeconomic normal for this sector, for its performance evaluation. The normal is constructed by th e assumption th a t the performance of this sector is determined by the three groups of factors, economic, social ones, political ones and legal ones, which need to be considered in the evaluation. Gross added value, investment and employment are taken as macroeconomic indicators for the performance evaluation in service sector; the period under study covers 2010-2014. The analysis made by use of the above indicators shows too slack development of the sector, while its performance can improve given the following conditions: growth rates for gross value added in the sector are higher than growth rates for gross value added in the economy; growth rates of gross value added in the sector are not lower th an growth rates for capital investment in the sector; growth rates for capital investment in the sector are not lower than growth rates for employment in the sector; growth rates for employment in the sector are higher th an growth rates for employment in the economy The analysis shows th a t actual ratios of the above growth rates, computed for the period of 2010–2014, are not in conformity with the proposed socio-economic normal, the exception being the period of 2012–2013. Basically, the comparison of th e reported growth rates of the above indicators with the ones proposed by use of the socio-economic normal gives evidence of the extensive development model in the Ukrainian service sector and absence of effective employment programs in Ukraine. Выполнено оценивание функционирования сферы услуг, проанализированы современные тенденции производства услуг, инвестирования в сферу услуг и численности занятых в этой сфере. Предложено использование социально-экономической нормали в качестве метода оценивания эффективности деятельности сферы услуг в Украине. Обоснованы показатели, формирующие социально-экономическую нормаль сферы услуг, и их соотношения.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Статистична оцінка ефективності інвестування сфери освіти
    (Миколаївський національний аграрний університет, 2018) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    За умов розвитку та становлення економіки знань розвинені країни все більшу увагу надають освіті як фактору економічного зростання держави. Українська система освіти має низку проблем – застаріла матеріально-технічна база, повільне впровадження реформ, недосконалі механізми розподілу коштів, місць державного замовлення на підготовку фахівців тощо. Мета статті полягає у статистичному вимірюванні обсягів інвестування сфери освіти в Україні та визначення впливу інвестування на виробництво освітніх послуг. У статті проаналізовано обсяги капітальних інвестицій у сферу освіти, проведена оцінка показників ефективності використання інвестицій на основі розрахунку показників капіталовіддачі. Встановлено, що наявних обсягів інвестицій недостатньо, темпи зростання валової доданої вартості у сфері освіти зростають швидше ніж темпи росту інвестицій в основний капітал. В роботі запропоновано множинну кореляційно-регресійну залежність з включенням штучного фактора, що дозволило встановити вплив інвестицій в основний капітал на обсяги виробництва освітніх послуг в динаміці. Виявлено, що обсяги інвестицій здійснюють зворотний вплив на величину виробництва освітніх послуг, проте напрямок впливу має змінитися через 1,4 року за умов збереження обсягів інвестування на теперішньому рівні. Зроблено висновки щодо напрямів підвищення ефективності використання інвестицій у сфері освіти, запропоновано шляхи модернізації системи освіти в Україні. Introduction. In the conditions of the development and development of the knowledge economy, developed countries are paying increasing attention to education as a factor of the country’s economic growth. The Ukrainian education system has a number of problems – an outdated material and technical base, slow implementation of reforms, imperfect mechanisms for allocating funds, places of state order for training specialists etc. Purpose. Measuring the volume of investment in the education sector in Ukraine and determine the impact of investment on the production of educational services. Results. In the article, it was analyzed the amount of capital investments in the education sector, and evaluates the efficiency indicators of investment use on the basis of the calculation of capital-output indicators. It is established that the existing amounts of investment are not enough, the growth rates of gross value product in the sphere of education grow faster than the growth rates of investments in fixed assets. The calculations show that the level of capital productivity is rather low and is characterized by a slight increase in dynamics. Funds in the field of education are characterized by a high level of depreciation – in 2016 it amounted to about 43% of the total. The latest technology is developing at a fast pace, equipment, software, computer, office equipment and other materials are continuously updated. The material and technical base of educational institutions in Ukraine is obsolete and requires replacement, which is not possible without investing funds. The paper suggests a multiple correlation-regression dependence with the inclusion of an artificial factor, which made it possible to establish the influence of investments in fixed capital on the volume of production of educational services in dynamics. It is revealed that the volume of investments exercise a reverse effect on the amount of production of educational after, but the direction of influence should change after 1.4 years while maintaining investment at the current level. Conclusions. Investing in the field of education in order to increase the efficiency of their use should be aimed at the following areas: creating a modern material and technical base of educational institutions; development of effective mechanism of financial provision of educational institutions; the dissemination of the principles of distance education; the introduction of mixed learning; widespread use of academic mobility programs for students/teachers; participation of Ukrainian educational institutions in international scientific research, etc.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Статистична оцінка обсягів реалізації послуг: диференціація та фактори впливу
    (Харківський національний економічний університет, 2017) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    Метою статті є дослідження обсягів реалізації послуг, у тому числі населенню, та оцінці факторів впливу, які їх обумовлюють. Проаналізовано сучасні тенденції розвитку сфери послуг, обґрунтовано її ключову роль у економічному розвитку держави. Проведено комплексне статистичне дослідження обсягів реалізованих послуг в Україні у 2016 р. – усього та за видами економічної діяльності. Виявлена залежність між обсягами послуг, реалізованих населенню, та середньодушовими доходами домогосподарств в Україні. Проведено дослідження регіональної диференціації обсягів реалізованих послуг. Установлено, що близько 40% обсягу реалізованих послуг у 2016 р. припадало на м. Київ. Економічно розвинені регіони країни надають здебільшого послуги підприємствам, установам, організаціям, а в регіонах аграрного спрямування з порівняно невеликою чисельністю населення переважають побутові послуги. Обґрунтовано необхідність підвищення рівня добробуту населення, як ключового споживача послуг, з метою розширення асортименту послуг, зростання попиту на них, підвищення ефективності функціонування підприємств сфери послуг. The article is aimed at studying the extent to which services are being implemented, including in terms of population, and assessing the underlying factors. The current tendencies in the services sector have been analyzed and its key role in the economic development of the State has been substantiated. A comprehensive statistical study of the volumes of services implemented in Ukraine in 2016 (total and by economic activities) has been carried out. A correlation between the volume of services sold to the population and the per capita income of households in Ukraine has been identified. A study on regional differentiation in the volume of services implemented was carried out. It has been found that about 40 per cent of the services sold in 2016 was accounted for Kyiv. The economically developed regions of country provide mainly services to enterprises, institutions and organizations, while in the mostly agricultural regions with relatively small population, the household services predominate. The need to improve the well-being of the population as the most important consumer of services has been substantiated, with a view to expanding the range of services, increasing demand for them and improving the efficiency of performance of enterprises in the services sector. Целью статьи является исследование объемов реализации услуг, в том числе населению, и оценка факторов, которые их обусловливают. Проанализированы современные тенденции развития сферы услуг, обоснована её ключевая роль в экономическом развитии государства. Проведено комплексное статистическое исследование объемов реализованных услуг в Украине в 2016 г. – всего и по видам экономической деятельности. Выявлена зависимость между объемами услуг, реализованных населению, и среднедушевыми доходами домохозяйств в Украине. Проведено исследование региональной дифференциации объемов реализованных услуг. Установлено, что около 40% объема реализованных услуг в 2016 приходилось на г. Киев. Экономически разви-тые регионы страны предоставляют в основном услуги предприятиям, учреждениям, организациям, а в регионах аграрного направления со сравнительно небольшой численностью населения преобладают бытовые услуги. Обоснована необходимость повышения уровня благосостояния населения, как ключевого потребителя услуг, с целью расширения ассортимента услуг, роста спроса на них, повышения эффективности функционирования предприятий сферы услуг.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Чинники впливу на економічне зростання у сфері освіті: статистичний аспект
    (Харківський національний економічний університет, 2018) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    Метою статті є дослідження чинників економічного зростання у сфері освіти України. Визначено, що результатом діяльності у сфері освіти, надання освітніх послуг на макроекономічному рівні можуть виступати обсяги валової доданої вартості сфери освіти, а чинниками економічного зростання – чисельність найманих працівників та величина капітальних інвестицій у досліджувану сферу. Обґрунтовано використання названих показників з урахуванням сучасної системи надання інформації Держстатом України. Проаналізовано тенденції зміни чинників економічного зростання за 2007–2016 рр. Побудовано модель економічного зростання в освіті з екзогенним включенням фактора науково-технічного прогресу. Розраховано показники ефективності через співвідношення коефіцієнтів функції економічного зростання у сфері освіти. Обґрунтовано необхідність збільшення обсягів капітальних інвестицій у сферу освіти задля модернізації матеріально-технічної бази, використання новітнього програмного забезпечення, форм і методів навчання. The article is aimed at researching the factors of economic growth in the education sphere of Ukraine. It is determined that the result of activities in the sphere of education, provision of educational services at the macro-economic level can be the volumes of gross added value of education, and factors of economic growth can be the number of employees and the amount of capital investments in the researched sphere. The use of the mentioned indicators is substantiated taking into account the modern system of providing information by the State Statistics Service of Ukraine. Tendencies of changes in the factors of economic growth for 2007–2016 are analyzed. The model of economic growth in education with exogenous inclusion of the factor of scientific-technological progress is built. The indicators of efficiency are calculated by correlation of factors of the economic growth function in the sphere of education. The necessity to increase the volume of capital investments in the sphere of education for modernization of material and technical base, use of the newest software, forms and methods of training is substantiated. Целью статьи является исследование факторов экономического роста в сфере образования Украины. Определено, что результатом деятельности в сфере образования, предоставления образовательных услуг на макроэкономическом уровне могут выступать объемы валовой добавленной стоимости сферы образования, а факторами экономического роста – численность наемных работников и величина капитальных инвестиций в исследуемую сферу. Обосновано использование названных показателей с учетом современной системы предоставления информации Госстатом Украины. Проанализированы тенденции изменения факторов экономического роста за 2007–2016 гг. Построена модель экономического роста в образовании с экзогенным включением фактора научно-технического прогресса. Рассчитаны показатели эффективности путем соотношения коэффициентов функции экономического роста в сфере образования. Обоснована необходимость увеличения объемов капитальных инвестиций в сферу образования для модернизации материально-технической базы, использования новейшего программного обеспечения, форм и методов обучения.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Інтегральна оцінка стану середньої освіти в Україні
    (Національна академія статистики, обліку та аудиту, 2016) Панасенко, Інна Вікторівна; Panasenko, Inna; Панасенко, Инна Викторовна
    Проаналізовано сучасні тенденції сфери середньої освіти. Запропоновано метод багатовимірної середньої для інтегральної оцінки стану середньої освіти. Обґрунтовано показники - стимулятори та дестимулятори - стану середньої освіти в Україні. Виконано оцінювання зміни рейтингів регіонів України за станом середньої освіти. The purpose of the article is integral assessment of the secondary education performance in Ukraine. The integral measure for the secondary education performance in Ukraine is derived by the method of multidimensional average. The set of factors underlying the secondary education performance is substantiated. The indicators are broken in the two groups: performance stimulators (gross regional product per capita; number of secondary education institutions; number of pupils in secondary education institutions per 10,000 population; coverage of children by secondary education institutions; number of teachers in secondary education institutions), and performance de-stimulators (number of children not covered by the secondary education institutions; number of repeaters, which are pupils remaining in the same form for second year). The integral measure of the secondary education performance varies from 0 to 1. The analysis shows that the integral measure grew from 0.441 in 2011 to 0.556 in 2014. The highly performing regions (Lviv region, the city of Kyiv, Kyiv region and others) and the poorly performing regions (Lugansk and Donetsk regions) are identified. The grouping of Ukrainian regions by the integral measure derived for 2011 and 2014 is made. Tendencies in the secondary education performance are found. The ranking of Ukrainian regions by the integral measure of the secondary education performance is made. The graph of change in the regions’ ranks in time (drift-gram) is constructed. It is found that the decreasing ranks are featured by Donetsk, Chernihiv, Odesa, Rivne regions, whereas the increasing ranks are featured by Sumy region. The other Ukrainian regions featured the stable performance of secondary education during 2011-2014. The vectors of change in stimulators and de-stimulators of the secondary education performance in the Ukrainian regions are found and ways for up-grading their ranks are proposed. Проанализированы современные тенденции сферы среднего образования. Предложен метод многомерной средней для интегральной оценки состояния среднего образования. Обоснованы показатели - стимуляторы и дестимуляторы - состояния среднего образования в Украине. Оценены изменения рейтинга регионов Украины по состоянию сферы среднего образования.

irKNEU copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback