Browsing by Author "Shevchuk, Oleh"
Now showing 1 - 20 of 47
Results Per Page
Sort Options
Item Actualization of customs control forms(Університет державної фіскальної служби України, 2020) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана ВасилівнаThe research on the forms of customs control was conducted. There was analyzed the specific of control activity of customs authorities in the field of financial relations, conditions and forms of its realization. Introduction of the system of analysis and risk management, customs inspection, and the method of “customs audit” into the practice of customs control is suggested. Метою статті є дослідження діючих методів митного контролю та формулювання прогресивних напрямів удосконалення роботи митних служб в умовах гармонізації законодавства України із законодавством ЄС у сфері митного регулювання.Item Actualization of customs control forms(Університет державної фіскальної служби України, 2020) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана Василівна; Шевчук, Оксана ВасильевнаThe research on the forms of customs control was conducted. There was analyzed the specific of control activity of customs authorities in the field of financial relations, conditions and forms of its realization. Introduction of the system of analysis and risk management, customs inspection, and the method of “customs audit” into the practice of customs control is suggested. Посилення ролі митниці у виконанні фіскальної функції та захисті економічних інтересів України в цілому потребує не лише вдосконалення механізму митного контролю, митного оформлення товарів та інших предметів під час їх експорту та імпорту, а й належного оснащення митних кордонів, забезпечення виконання положень чинного законодавства та нормативно-правових актів, уніфікації тарифів і митного законодавства, створення сприятливих умов для торгівлі, налагодження партнерських відносин з бізнесом і співпраці з іншими державними органами на національному та міжнародному рівнях. Метою статті є дослідження діючих методів митного контролю та формулювання прогресивних напрямів удосконалення роботи митних служб в умовах гармонізації законодавства України із законодавством ЄС у сфері митного регулювання. Теоретичною основою дослідження є фундаментальні положення економічної та інституційної теорій, теорії фінансів, оподаткування, управління, систем контролю й аудиту і структурного та функціонального аналізу, наукові праці вітчизняних і зарубіжних науковців з питань дослідження.Item An integrated approach to assessing the level of fiscal policy decentralization(LLC «Consulting Publishing Company «Business Perspectives», 2020) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Martynenko, Valentyna; Мартиненко, ВалентинаThe main purpose of this study is to introduce an integrated approach to the methodology of assessing the level of fiscal policy decentralization. It is proposed to evaluate the fiscal policy decentralization of the state according to three functional components: decentralization of the process of local budget revenues formation (includes five indicators); decentralization of local budget structure (includes six indicators); decentralization of intergovernmental budgetary relations (includes five indicators). The expediency of forming an integral indicator of the level of fiscal policy decentralization as the geometric mean of three sub-indexes formed by its main functional components is substantiated. It has been proved that the level of fiscal decentralization in Ukraine decreased at the end of 2017, compared to 2004, but was medium with acceptable risks of fiscal policy modernization. Instead, in 2014, the lowest numerical value of the decentralization level was recorded, which corresponded to the critical level of the integral indicator with significant obstacles to the modernization of fiscal policy. The results obtained confirm the feasibility of implementing the decentralization reform in Ukraine, which started in 2014, and demonstrate its effectiveness.Item Formation of the public financial control system(Чернігівський національний технологічний університет, 2017) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичUrgencyoftheresearch.There is a current need in the formation of an effective public financial control system. Target setting.Nowadays a very important and urgent issue raised is theissue of development and creation of a single public financial control system in Ukraine, which if not solved can prevent progressive social and economic development, formation of civil society in Ukraine. Actual scientific researches and issues analysis.The problems of financial control in all its aspects were investigated both by domestic and foreign scientists, such as О. Baranovskyi, І.Basantsov, V. І.Stefaniuk, S. Shokhin, Т. Yunusova and others.Uninvestigated parts of general matters defining. However, noted that today there is a number of unresolved problems in this area. First of all -absencescience-based concept of DFK system.The research objective.Target settingdevelopment of proposals as to formation of the effective public financial control system.The statement of basic materials.In order to carry out a single public financial policy effectively, financial organs of the state power should function as a system, as only a systematic approach allows to make financial control an unalienable part of social and economic life of society, to analyze and take account of all significant factors influencing the economic development of the state, professionally assess and predict the consequences of the decisions made related to the financial and material sphere. The systematic approach to the public financial control provides, in the first place, for the search of the ways of constructional interaction of controlling bodies of different levels, legislative ensuring of their organization and functioning, a single methodology of common activity, creation of a single information space.Conclusions.The efficient system has to provide the effective performance of the public financial control by the three main directions: the formation and the usage of all public funds, regardless of their form–budgetary or any other; the activity of the executive authorities which are vested with the practical realization of financial, budgetary, credit, monetary, tax and exchange policy; attraction and the usage of the legal entities’ and individuals’ funds by the credit and other organizations legally authorized to have that power. Актуальність теми дослідження.Потребою сьогодення є формування дієвої системи державного фінансового контролю. Постановка проблеми.Сьогодні доволі важливим і актуальним є питання розбудови і становлення цілісної системи державного фінансового контролю в Україні, без вирішення якого неможливо забезпечити, поступальний соціально-економічний розвиток,становлення в Україні громадянського суспільства. Аналіз останніх досліджень і публікацій.Проблематикою фінансового контролю в усіх його проявах займались такі вітчизняні і зарубіжні вчені, якО. Барановський, І. Басанцов, І. Стефанюк, С. Шохін,Т. Юнусова та ін.Виділення недосліджених частин загальної проблеми.Сьогодні залишається низка невирішених проблем у цій сфері. Перш за все це –відсутність науково обґрунтованої концепції створення системи ДФК. Постановка завдання.Розробити пропозицій щодо формування ефективної системи державного фінансового контролю.Виклад основного матеріалу. Для ефективного проведення єдиної державної фінансової політики фінансові органи державної влади мають функціонувати як система, так саме системний підхід дозволяє вплести державний фінансовий контроль у живу тканину соціально-економічного життя суспільства, аналізувати і враховувати всі значущі чинники розвитку економіки країни, кваліфіковано оцінювати і прогнозувати наслідки рішень, що зачіпають фінансово-матеріальну сферу. Системний підхід до державного фінансового контролю передбачає, насамперед, пошук шляхів конструктивної взаємодії контрольних органів різних рівнів, законодавче забезпечення їх організації і функціонування, єдину методологію спільної діяльності, створення єдиного інформаційного простору.Висновки.Дієва система має забезпечувати надійне здійснення державного фінансового контролю за трьома основними напрямами: формування і використання всіх державних коштів, незалежно від того, в якому вигляді вони існують – бюджетному чи будь-якому іншому; діяльність органів виконавчої влади, на які покладено практичне проведення фінансової, бюджетної, кредитної, грошової, податкової та валютної політики; залучення і використання коштів юридичних і фізичних осіб кредитними й іншими організаціями, яким законодавством надане таке право.Item Information Systems in Fiscal Administration and Modeling of Excise Tax(Faculty of Management, University of Tehran, 2023) Kovalenko, Yuliia; Tkachyk, Fedir; Dmytriv, Volodymyr; Dubovyk, Olha; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Myskin, YuriiThe purpose of the article is to substantiate the fiscal role of the excise tax by studying its information and functional potential and to model the dynamics of its payment by the brewing industry. Excise tax occupies a special place in a tax system of each state because, in addition to significant fiscal importance, it has a considerable regulatory impact on the production and consumption of certain categories of goods. Based on information systems in the article analyses and monitors the indicators of the excise tax payments on goods produced in Ukraine on the example of a particular enterprise in the brewing industry. By means of the initial data analysis of autocorrelation functions of volumes’ indicators of the accrued excise taxes on beer the expediency of modelling realization of such indicator dynamics on the basis of ARIMA model is proved. The analytical and statistical approaches to the formation of models for the implementation of forecast for the calculation of excise tax on beer of brewing industry enterprises are improved. The proposed approach is based on the values of autocorrelation of balances and partial autocorrelation, as well as methods of analysis of time series with gaps, which allows to use it in the economic activity of enterprises to make forecasts for the calculation and payment of the excise tax. This will produce financial effects for the brewing industry in terms of cost optimization and minimization of the excise tax risks.Item Legislative Definition of Permanent Establishment in Ukraine and its Features(Allied Business Academies, 2019) Selezen, Pavlo O; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Lekar, SerhiiDespite the long history of the permanent establishment concept and its importance in the context of international taxation, there is no common approach to its main characteristics because of the nature of the concept that determines the necessity to conform the provisions of domestic tax legislation to the norms of the double taxation treaties covered by international law. Each state forms the legal basis of the permanent establishment concept on its own and Ukraine is not an exception. Considering the fact of the ratification of the Multilateral Convention to implement Tax Treaty Related Measures to Prevent BEPS (MLI) and the outdated definition of permanent establishment in the domestic legislation, there is the necessity to make changes that should bring into the conformity the national tax legislation with the international obligations in the context of regulation of permanent establishment. Nevertheless, the proposed draft of changes of the Tax Code of Ukraine has some features that should be avoided in order to ensure better regulation and accordance with widely recognized standards that are included in the OECD Model Tax Convention (OECD MTC). First, the words “permanent place” should be replaced with the words “fixed place” in the general rule on permanent establishment included in Art. 14(1)(193) of the Tax Code of Ukraine. Second, the concept of related (associated) persons should be replaced with the concept of closely related persons in the proposed draft of the Law on BEPS. Third, Art. 14(1)(193) of the Tax Code of Ukraine should be changed by the way of improvement of the provisions on permanent establishment to ensure proper implementation of Art. 10 of the MLI.Item Regulation of dynamic processes in the indicators of disproportions of Ukrainian regions(Izdevnieciba «Baltija Punlishing», 2022) Shevchenko, Olha; Шевченко, Ольга Валеріївна; Шевченко Ольга Валерьевна; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Polovynko, BohdanIndicators of socio-economic development of the regions of Ukraine demonstrate a tendency to increase disproportions, which are significantly intensified in the conditions of military operations. In addition to the deterioration of performance indicators, this trend leads to the fragmentation of the country's economic space. Regulation of regional development does not contribute to the reduction of disparities, in particular, due to shortcomings in the assessment, interpretation of indicators of disparities and modeling of their dynamics, which leads to the definition of unrealistic goals of regulation. Taking into account the need to ensure the connection between short-term and long-term planning of regional development, the purpose of the article is to develop theoretical and empirical foundations aimed at regulating dynamic processes in the indicators of regional development disproportions. To achieve the goal, the following tasks were chosen: to analyze the models of convergent-divergent processes of regional development imbalances, to build models of long-term interaction of indicators of imbalances in the spheres of life, to determine the basis for assessing the crisis dynamics of regional indicators. Methodology. To regulate the development of regions, a model of long-term interaction of indicators of disproportions in various spheres has been developed. The process component of the study of dynamic processes in the indicators of regional disproportions and forecasting of crisis situations in the spheres of regional activity, which covers the tasks, tools and main results of the study, has been formed. The paper investigates the long-run interaction of inequality indicators in different areas using econometric dynamic vector autoregressive and error correction models (VAR&ECM). This makes it possible to identify and predict non-stationary impulse processes in general, to identify trends relevant to individual phases of activity, to identify the relationship and interdependence of the trajectory of imbalances. The research tools are designed to solve a set of tasks on the regulation of imbalances. The originality of the article lies in the application of the modeling results in the form of interrelationships of disproportions for different time intervals in the formation of a set of programs and preventive measures to manage regional development disproportions. This also enhances the practical significance of the study. Practical implication. The data obtained as a result of the study of the dynamic processes of disproportion indicators can be taken into account in solving a set of tasks to regulate the disproportions of regional development, developing a set of measures for the implementation of regional strategies, financial and budgetary regulation of regional development, determining budget expenditures for solving problems arising from disproportions.Item The Impact of the Budgetary Component of Fiscal Policy on Macroeconomic Growth in Conditions of Financial Decentralization: Case of Ukraine(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2020) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Martynenko, Valentyna; Мартиненко, Валентина В.; Мартыненко, Валентина В.The article examines the role of the budget component of Ukraine’s fiscal policy in macroeconomic growth. The directions of increase of economic growth under the influence of financial decentralization are offered. The expediency of using multifactor economic and mathematical modelling in the study of the dynamics of the national accounts of Ukraine under the influence of indicators of the budget component of fiscal policy is substantiated. The purpose of this study is to investigate the dynamics of national accounts under the influence of the budget component of fiscal policy in the context of financial decentralization. A number of methods have been widely used in the study, including economic and mathematical modelling, correlation-regression analysis, factor analysis, and so on. These methods will underpin the development of strategic prospects for economic growth of the Ukrainian economy under conditions of financial decentralization. It is substantiated that an increase in the share of local budget expenditures in consolidated budget expenditures and a decrease in the share of state budget expenditures in GDP lead to an increase in the physical volume index of GDP and an increase in GDP in actual prices. It is also proven that the share of local budget expenditures in consolidated budget expenditures has an immediate direct impact on the GDP physical volume index. Another significant factor of direct influence on the GDP physical volume index is identified – the share of capital expenditures (development expenditures) in local budgets, as one of the indicators of financial decentralization efficiency. It is substantiated that the share of state budget expenditures in consolidated budget expenditures is a factor of inverse effect on GDP (in actual prices), and the share of capital expenditures is a factor of direct influence. It is proved that financial decentralization in Ukraine is an important factor of economic growth of the Ukrainian economy, as the increase of the share of local budget expenditures in the consolidated budget expenditures and the reduction of the share of state budget expenditures in GDP lead to an increase in the GDP physical volume index and an increase in actual GDP. Розглянутo роль бюджетної складової фіскальної політики України в макроекономічному зростанні. Запропоновано напрями підвищення темпів економічного зростання під впливом фінансової децентралізації. Обґрунтовано доцільність застосування багатофакторного економіко-математичного моделювання у дослідженні динаміки національних рахунків України під впливом показників бюджетної складової фіскальної політики. Метa дослідження — є дослідження динаміки національних рахунків під впливом бюджетної складової фіскальної політики в умовах фінансової децентралізації. У ході проведеного дослідження широко використано ряд методів, зокрема економіко-математичне моделювання, кореляційно-регресійний аналіз, факторний аналіз тощо. Перелічені методи ляжуть в основу розроблення стратегічних перспектив економічного зростання економіки України в умовах фінансової децентралізації. Обґрунтовано, що зростання частки видатків місцевих бюджетів у видатках зведеного бюджету і скорочення частки видатків державного бюджету у ВВП призводять до підвищення рівня індексу фізичного обсягу ВВП і збільшення обсягу ВВП у фактичних цінах. Також доведено, що частка видатків місцевих бюджетів у видатках зведеного бюджету має безпосередній прямий вплив на індекс фізичного обсягу ВВП. Визначено інший суттєвий фактор прямого впливу на індекс фізичного обсягу ВВП — частка капітальних видатків (видатків розвитку) у місцевих бюджетах, як один з індикаторів ефективності фінансової децентралізації. Обґрунтовано, що частка видатків державного бюджету у видатках зведеного бюджету є фактором оберненого впливу на обсяг ВВП (у фактичних цінах), а частка капітальних видатків — фактором прямого впливу. Доведено, що саме фінансова децентралізація в Україні є важливим фактором економічного зростання економіки України, оскільки зростання частки видатків місцевих бюджетів у видатках зведеного бюджету і скорочення частки видатків державного бюджету у ВВП призводять до підвищення рівня індексу фізичного обсягу ВВП і збільшення обсягу ВВП у фактичних цінах. Рассмотрена роль бюджетной составляющей фискальной политики Украины в макроэкономическом росте. Предложены направления повышения темпов экономического роста под влиянием финансовой децентрализации. Обоснована целесообразность применения многофакторного экономико-математического моделирования в исследовании динамики национальных счетов Украины под влиянием показателей бюджетной составляющей фискальной политики. Доказано, что именно финансовая децентрализация в Украине является важным фактором экономического роста экономики Украины, поскольку рост доли расходов местных бюджетов в расходах сводного бюджета и сокращение доли расходов государственного бюджета в ВВП приводят к повышению уровня индекса физического объема ВВП и увеличение объема ВВП в фактических ценах.Item Three-level model of organizing state financial control(Чернігівський національний технологічний університет, 2017) Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатолійович; Шевчук, Олег Анатольевич; Shevchuk, Oksana; Шевчук, Оксана ВасилівнаUrgency of the research. Full implementation by the state financial control its functionality is possible only if the effective system of this control is really established. Target setting. Systematic approach to the government financial control first of all provides searching the ways of constructive interaction of inspection bodiesof different levels, as well as a common methodology and information space. Actual scientific researches and issues analysis. The problems of financial control in all its aspects were investigated both by domesticand foreign scientists, such as О. Baranovskyi, І. Basantsov, V. І.Stefaniuk, S. Shokhin, Т. Yunusova and others. Uninvestigated parts of general matters defining. The lack of an integrated system of SFС has the negative impact on its organization and efficiency work of state controllers. The research objective. The aim of the research is to develop the proposals for organisation of the integrated system of SFС. The statement of basic materials. Under the system of financial control it should be understood the coherent interconnected and interdependent, hierarchical and dynamic set of models, types, functions, principles, goals, objectives, objects, subjects, objects, stages, forms, methods and means of the state financial control designed to measure the legality, appropriateness, effectiveness and efficiency of use of public financial resources and state property and the realization of financial, budget, tax, customs, monetary, foreign currency, debt, investment, antimonopoly policy and pricing policy; financial exploration of the processes associated with the existence of "shadow" economy, policy in the field of counteraction (prevention) of legalization of the illegally received income and terrorism financing; to develop and embody the preventive and corrective measures necessary for their improvement. Conclusions. Astructural approach to building an integrated system of SFСwas developed, based on the three-level model of its organization, implementation and integration of its individual elements and subsystems for providing its subjects because of consolidating capabilities and material, labor, financial, intellectual and information resources, and harmonization of relations the synergistic effect of formation and use of budget funds and state trust funds, government borrowing, official foreign exchange reserves, foreign investment into the country and abroad, the state property; use of tax and customs facilities. Актуальність теми дослідження. Повноцінне виконання державним фінансовим контролем свого функціонального призначення можливе лише за умови реального створення його дієвої системи. Постановка проблеми. Системний підхід додержавного фінансового контролю передбачає, насамперед, пошук шляхів конструктивної взаємодії контрольних органів різних рівнів, єдину методологію та єдиний інформаційного простір. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблематикою фінансового контролю в усіх його проявах займались так і вітчизняні і зарубіжні вчені, як О. Барановський, І. Басанцов, І. Стефанюк, С. Шохін, Т. Юнусова та ін. Виділення недосліджених частин загальної проблеми. Відсутність цілісної системи ДФК негативно позначається на його організації та ефективності роботи державних контролерів. Постановка завдання. Розробити пропозицій щодо формування цілісної системи ДФК. Виклад основного матеріалу. Під системою державного фінансового контролю, слід розуміти цілісну взаємопов’язану і взаємозумовлену, ієрархічну та динамічну сукупність моделей, видів, функцій, принципів, цілей, завдань, предметів, суб’єктів, об’єктів, етапів, форм, методів й засобів забезпечення державного фінансового контролю, призначених для виміру законності, доцільності, результативності і ефективності використання державних фінансових ресурсів і державної власності й реалізації фінансової, бюджетної, податкової, митної, грошово-кредитної, валютної, боргової, інвестиційної, антимонопольної політики та політики ціноутворення; фінансової розвідки процесів,пов’язаних з існуванням «тіньової» економіки, політики в сфері протидії (запобігання) легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму; вироблення і вжиття необхідних для їх вдосконалення превентивних і коригуючих заходів. Висновки. Розроблений конструкційний підхід до формування цілісної системи ДФК, що базується на трирівневій моделі її організації, імплементації й інтеграції її окремих елементів і підсистем для забезпечення завдяки консолідації можливостей і матеріальних, трудових, фінансових, інтелектуальних й інформаційних ресурсів її суб’єктів та гармонізації їх контрольних відносин синергетичного ефекту формування й використання бюджетних коштів і коштів загальнодержавних цільових фондів, державних запозичень, офіційних золотовалютних резервів, іноземних інвестицій у країну та за її межі, державної власності; використання податкових і митних пільг.Item Актуальні питання методичного забезпечення діяльності органів державного фінансового контролю(Університет державної фіскальної служби України, 2017) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичЗдійснений аналіз сучасної практики дозволив з’ясувати, що існуюче методичне забезпечення державного фінансового контролю в Україні є неповним (не охоплює всі його різновиди, стадії, форми), недосконалим і неефективним, що, в свою чергу, негативно позначається на результативності й ефективності державного фінансового контролю. Зроблено висновок, що різноплановість і неузгодженість методичного забезпечення сьогоденного функціонування різних органів державного фінансового контролю не лише спричиняє різні підходи до проведення контрольних заходів і тлумачення ними виявлених недоліків у перебігу бюджетного процесу і використанні державної власності, а й істотним чином перешкоджає формуванню цілісної та дієвої системи державного фінансового контролю в Україні. The analysis of modern domestic practices allowed to find out that the existing methodological support of state financial control is incomplete (does not cover all its forms, stages, shape), imperfect and inefficient, which in turn affects the efficiency and effectiveness of public financial control. It is concluded that diversity and inconsistency methodological support today’s functioning of various organs of state financial control not only causes different approaches to audits and interpretation of their deficiencies in the budget process and the use of state property, but also substantially prevents the formation of an integrated and efficient of state financial control in Ukraine. Проведенный анализ современной практики позволил выяснить, что существующее методическое обеспечение государственного контроля является неполным (не охватывает все его разновидности, стадии, формы), несовершенным и неэффективным, что, в свою очередь, негативно сказывается на результативности и эффективности государственного финансового контроля. Сделан вывод, что разноплановость и несогласованность методического обеспечения сегодняшнего функционирования различных органов государственного финансового контроля не только вызывает различные подходы к проведению контрольных мероприятий и толкованию ими выявленных недостатков в ходе бюджетного процесса и использовании государственной собственности, но и существенным образом препятствует формированию целостной и действенной системы государственного контроля в Украине.Item Актуальні питання методичного забезпечення діяльності органів державного фінансового контролю(Університет державної фіскальної служби України, 2017) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичЗдійснений аналіз сучасної практики дозволив з’ясувати, що існуюче методичне забезпечення державного фінансового контролю в Україні є неповним (не охоплює всі його різновиди, стадії, форми), недосконалим і неефективним, що, в свою чергу, негативно позначається на результативності й ефективності державного фінансового контролю. Зроблено висновок, що різноплановість і неузгодженість методичного забезпечення сьогоденного функціонування різних органів державного фінансового контролю не лише спричиняє різні підходи до проведення контрольних заходів і тлумачення ними виявлених недоліків у перебігу бюджетного процесу і використанні державної власності, а й істотним чином перешкоджає формуванню цілісної та дієвої системи державного фінансового контролю в Україні. The analysis of modern domestic practices allowed to find out that the existing methodological support of state financial control is incomplete (does not cover all its forms, stages, shape), imperfect and inefficient, which in turn affects the efficiency and effectiveness of public financial control. It is concluded that diversity and inconsistency methodological support today’s functioning of various organs of state financial control not only causes different approaches to audits and interpretation of their deficiencies in the budget process and the use of state property, but also substantially prevents the formation of an integrated and efficient of state financial control in Ukraine. Проведенный анализ современной практики позволил выяснить, что существующее методическое обеспечение государственного контроля является неполным (не охватывает все его разновидности, стадии, формы), несовершенным и неэффективным, что, в свою очередь, негативно сказывается на результативности и эффективности государственного финансового контроля. Сделан вывод, что разноплановость и несогласованность методического обеспечения сегодняшнего функционирования различных органов государственного финансового контроля не только вызывает различные подходы к проведению контрольных мероприятий и толкованию ими выявленных недостатков в ходе бюджетного процесса и использовании государственной собственности, но и существенным образом препятствует формированию целостной и действенной системы государственного контроля в Украине.Item Валютний контроль у системі державного фінансового контролю(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2012) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичПроведене дослідження валютного контролю як виду державного фінансового контролю. Досліджено підходи до формування визначення валютного контролю, його цілей, завдань, принципів, функціонального призначення та складу суб’єктів. Охарактеризовано напрями оцінки ефективності валютного контролю. Зроблені пропозиції по вдосконаленню валютного контролю за вивезенням капіталу. The research of the exchange control as a form of state financial control was carried out. The approaches to the definition of foreign exchange control, its goals, objectives, principles, purpose and function of the subjects were research. The directions of evaluating of the exchange control effectiveness were characterized. The suggestions to improve the exchange control over export of capital were made. Проведено исследование валютного контроля как вида государственного финансового контроля. Исследовано подходы к формированию определения валютного контроля, его целей, задач, принципов, функционального назначения и состава субъектов. Охарактеризовано направления оценки эффективности валютного контроля. Сделаны предложения по усовершенствованию валютного контроля за вывозом капитала.Item Валютний контроль як вид державного фінансового контролю(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2015) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичУ статті досліджуються шляхи підвищення дієвості валютного контролю як неодмінного системоутворюючого елементу державного фінансового контролю. Пропонується авторське визначення валютного контролю, тлумачення його функціонального призначення, виокремлення суб'єктів і напрямів валютного контролю. Доведено, що лише наявність дієвих взаємопов'язаних і взаємозумовлених бюджетного, податкового, митного і валютного контролю забезпечить формування дієвої цілісної системи державного фінансового контролю. The article investigates ways to improve the effectiveness of exchange control as an indispensable element of creating systems of financial control. S definition proposed exchange control, interpretation of its functional purpose, the isolation of areas and currency control. Proved that only the presence of effective interconnected and interdependent budget, tax, customs and currency control ensure formation of an effective integrated system of financial control. В статье исследуются пути повышения действенности валютного контроля как непременного системообразующего элемента государственного финансового контроля. Предлагается авторское определение валютного контроля, толкование его функционального назначения, выделение субъектов и направлений валютного контроля. Доказано, что только наличие действенных взаимосвязанных и взаимообусловленных бюджетного, налогового, таможенного и валютного контроля обеспечит формирование действенной целостной системы государственного финансового контроля.Item Взаємодія внутрішнього та зовнішнього фінансового контролю державних підприємств(Університет державної фіскальної служби України, 2021) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич; Слюсар, В. Ю.; Sliusar, V.Актуальність дослідження полягає у вирішенні проблем дублювання повноважень контролюючих органів та паралелізму їх діяльності через взаємодію внутрішнього та зовнішнього фінансового контролю державних підприємств. У процесі дослідження використовувалися звіти РПУ і ДАСУ за 2010–2020 рр. та звіти найбільших державних підприємств. У статті визначені правові основи діяльності органів внутрішнього та зовнішнього фінансового контролю державних підприємств, їх статус, функції, повноваження та проблеми в законодавчому регулюванні. Визначено і проаналізовано результати діяльності контролюючих органів та окреслена динаміка фінансових результатів державних підприємств. Запропоновано усилити систему ДФК через взаємодію РПУ та ДАСУ. Приведені основоположні заходи взаємодії та актуальні проблеми, які можна вирішити. The significance of the study lies in solving the problems of duplication of powers of the supervisory authorities and the parallelism of their activities through the interaction of internal and external financial control of state enterprises. The purpose of the article is to study the interaction of internal and external financial control of state enterprises. In the research, the reports of the Accounting Chamber of Ukraine and the State Audit Service of Ukraine were used. The study was carried out based on the results of the activities of supervisory authorities during 2010–2020. The financial records of the largest state-owned enterprises were used. Methods of analysis, abstraction, statistical analysis, generalization were applied. The article defines the legal basis for the activities of internal and external financial supervisory authorities of state-owned enterprises, their status, functions, powers, outlines problems in legislative regulation. The results of the activities of supervisory authorities have been determined and analyzed. The dynamics of the financial results of state enterprises were outlined. It is proposed to strengthen the state financial control system through the interaction of the Accounting Chamber of Ukraine and the State Audit Service of Ukraine. The interaction of internal and external control of state-owned enterprises can solve the following main problems: 1) insufficiently effective system of financial control of state-owned enterprises; 2) imperfection of legal and regulatory, financial, informational, and methodological support of the financial control system of state-owned enterprises; 3) limitation of steps to influence on regulatory authorities; 4) limited access to information resources; 5) shortage of qualified personnel; 6) public distrust of regulatory authorities; 7) conflict of interests in the field of control over state enterprises. Further research is needed to improve the legal and regulatory support of the financial control system at the level of system-forming legislation and mechanisms of interaction, the creation of a single database to control measures of state-owned enterprises. Актуальность исследования заключается в решении проблем дублирования полномочий контролирующих органов и параллелизма их деятельности через взаимодействие внутреннего и внешнего финансового контроля государственных предприятий. В процессе исследования использовались отчеты СПУ и ГАСУ за 2010–2020 гг. и отчеты крупнейших государственных предприятий. В статье определены правовые основы деятельности органов внутреннего и внешнего финансового контроля государственных предприятий, их статус, функции, полномочия и проблемы в законодательном регулировании. Определены динамика финансовых результатов государственных предприятий. Предложено усилить систему ГФК через взаимодействие СПУ и ГАСУ. Приведены основополагающие меры взаимодействия и актуальные проблемы, которые можно решить.Item Внутрішньогосподарський і державний фінансовий контроль: подібності і відмінності(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2012) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичДосліджено внутрішньогосподарський і державний фінансовий контроль як неодмінні, об’єктивні і важливі складові контрольної діяльності в будь-якій країні. Встановлено спільні та відмінні риси внутрішньогосподарського і державного фінансового контролю щодо суб’єктів і об’єктів, предмету, мети і завдань, принципів і методів, техніки і технології контролю, результатів контролю, а також специфічного контрольного процесу. Зроблено висновок, що внутрішньогосподарському і державному фінансовому контролю притаманні як спільні (подібні), так і відмінні риси, які характеризують їх специфіку і дозволяють розвивати контрольну діяльність у цих напрямах для забезпечення реалізації державної економічної політики загалом і фінансової зокрема. The internal control and state financial control as indispensable, objective and important components of control activity in any country were studied. Common and different features of internal control and state financial control according to the subjects and objects, purposes and tasks, principles and methods, techniques and technologies, control results and specific control process were established. It is concluded that the internal and state financial control have the joint (like) and distinctive features that characterize their specificity and can develop control activity in these directions for the implementation of national economic policy in general and particularly financial policy.Item Вплив міжнародних інтеграційних процесів на розвиток державного фінансового контролю в Україні(Національна академія наук України, Державна установа "Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього Національної академії наук України", 2014) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичДосліджується роль державного фінансового контролю в глобальній економіці та вплив глобалізаційних процесів на організацію державного фінансового контролю. Робиться висновок, що державний фінансовий контроль в умовах зростаючої глобалізації суттєво модифікується, стає загальним, у ньому виокремлюється система наднаціонального контролю. The article examines the role of state financial control in the global economy and the impact of globalization on the organization of state financial control. It is concluded that the state financial control in terms of increasing globalization significantly modified, becomes public, it been singled system supranational control. Исследуется роль государственного финансового контроля в глобальной экономике и влияние глобализационных процессов на организацию государственного финансового контроля. Делается вывод, что государственный финансовый контроль в условиях растущей глобализации существенно модифицируется, становится общим, в нем выделяется система наднационального контроля.Item Вплив міжнародних інтеграційних процесів на розвиток системи державного фінансового контролю в Україні(Нацiональний банк України, 2014) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичДосліджується роль державного фінансового контролю у глобальній економіці та вплив глобалізаційних процесів на організацію державного фінансового контролю. Робиться висновок, що державний фінансовий контроль в умовах зростаючої глобалізації суттєво модифікується, стає загальним, у ньому виокремлюється система наднаціонального контролю. The article examines the role of state financial control in the global economy and the impact of globalization on the organization of state financial control. It is concluded that the state financial control in terms of increasing globalization significantly modified, becomes public, it been singled system supranational control.Item Відмінності та зв’язки контролю з іншими методами управлінського впливу(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2012) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичУ статті досліджено такі методи управлінського впливу як контроль, облік, нагляд, перевірка виконання та аудит. В економічній і юридичній літературі існують різні погляди на подібність/відмінність чи підпорядкованість цих методів управлінського впливу. Встановлено, що згадані поняття функціонально пов’язані між собою, але поряд з тим мають суттєві відмінності. The article investigates methods such managerial influence as control, accounting, supervision, inspection performance and audit. In the economic and legal literature, there are different views on the similarities / differences or subordination of these methods of management influence. Found that these concepts are functionally linked, but along with those with significant differences. В статье исследованы такие методы управленческого воздействия как контроль, учет, контроль, проверка исполнения и аудит. В экономической и юридической литературе существуют различные взгляды на сходство / различие или подчиненность этих методов управленческого воздействия. Установлено, что упомянутые понятия функционально связаны между собой, но вместе с тем имеют существенные отличияItem Державний податковий контроль як інструмент регулювання економіки(Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2015) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичThe article studies the nature of tax control as a function of tax management. Proved that tax control should be regarded as indispensable and very important part of a primarily state financial control (state tax control) and internal corporate financial control, financial control and regional self-entrepreneurs and households. State tax control is carried out not only tax but also the customs authorities and counting Chamber of Control of tax revenues to the revenue side of the state and local budgets and use provided by entities and individuals tax benefits. Proposed improved interpretation of the essence of government tax control by distinguishing among the subjects of tax audits agents necessary control measures regarding refund of withheld taxes emphasis on the need to ensure the reduction of tax risks.Item Державний фінансовий контроль в управлінні фінансами(Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2011) Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег АнатольевичДосліджено сутність фінансового контролю в цілому і, зокрема, державного фінансового контролю. Систематизовано та визначено теоретичні й методологічні засади державного фінансового контролю. The research of essence of financial control in general and state financial control in particular was made. Trends and contradictions of development of the state fi- nancial control were specified. Systematization and definition of theoretical and methodo- logical bases of the state financial control were made and perspective trends of it’s devel- opment and improvement in Ukraine were formulated.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »