Випуск № 50
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 50 by Issue Date
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item Оцінка ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2016-10-13) Ліщинська, Вікторія Валеріївна; Lіshchynska, Victoriia; Лищинская, Виктория ВалерьевнаВизначено основні складові ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств. Проведено оцінку і аналіз ресурсного потенціалу хлібопекарських підприємств за стратегічними групами.Item Соціальні трансферти: обумовленість зайнятістю у воєнній економіці України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Перегудова, Тетяна Вячеславівна; Perehudova, TetianaСтаття присвячена удосконаленню системи соціального захисту населення в контексті дії інституту обумовлених соціальних трансфертів. Проаналізовано втрати економіки через військові дії на території України та зміни у соціальному захисті для підтримки доходів населення. Розглянуто особливості інституту обумовлених соціальних трансфертів у системі соціального захисту. Визначено можливості інституалізації даного інституту через обумовленість зайнятістю, суспільно-корисною діяльністю, що є важливим у воєнній економіці України. Сформовано пропозиції щодо удосконалення нормативно-правового забезпечення реалізації соціального захисту через соціальні трансферти, обумовлені зайнятістю, що, на думку авторки, є важливим у контексті трудової мобілізації та посилення соціально-трудової інклюзії населення під час та після війни для підтримки та відновлення економіки. The article is devoted to the improvement of the system of so-cial protection of the population in the context of the institute of condi-tioned social transfers. The losses of the economy due to hostilities on the territory of Ukraine and changesin social protection to support the income of the population are analyzed. The peculiarities of the institute of condi-tioned social transfers in the system of social protection are considered. Possibilities of institutionalization of this institute due toconditionality by employment, socially useful activity that is important in the military econ-omy of Ukraine are determined. Proposals have been made to improve the legal framework for social protection through social transfers due to em-ployment, which, according to the author, is important in the context of la-bor mobilization and strengthening social and labor inclusion during and after the war to support and restore the economy. The purpose of the article is to substantiate the institutionalization of conditioned social transfers by establishing the condition to be involved in socially useful activities that are relevant in the context of inclusive society and in the military economy of Ukraine. It is important to establish a mechanism of general labor mobiliza-tion in support of the social sphere and the economy, which is to increase the involvement of the unemployed and the population, which may be addi-tionally employed during non-working hours, in public, infrastructural works related to the eliminationof hostilities. supporting the economy in accordance with the new needs of the labor market. This can be ensured by expanding the functions of the State Employment Service of Ukraine in the direction of providing training services, retraining for professions needed by the military economy not only among the officially unemployed, but also among the unemployed. For the unemployed, a different version of the "suitable work" category should be used, which is needed by the economy through military action.Item Базові моделі комунікацій у маркетингу агропромислових підприємств України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Кузик, Олег Володимирович; Kuzyk, OlehКризові явища в національній економіці змушують агропромислові компанії в Україні шукати шляхи підвищення ефективності господарської діяльності, скорочувати витрати, швидко пристосовуватись до маркетингового макросередовища. З цією метою доцільним є вивчення ключових моделей комунікації, які впродовж багатьох десятиліть допомагають впливати на різноманітні аудиторії, головно з погляду політології, психології, соціології. У статті розглянуто ряд базових моделей крізь призму впливу надісланих звернень на цільову аудиторію підприємства із застосуванням інструментарію маркетинговихкомунікацій. Зокрема звернено увагу на формулу Ласвела як основу для багатьох моделей.Модель Ласвела заклала основи розуміння впливу комунікаційна цільову аудиторію та господарську діяльність агропідприємств. Наголошено на особливостях кому-нікаційних моделей Р.Бреддока, Шеннона-Уівера, М. Де Флера та С. Бол-Рокеш, В. Шрамма і Ч. Осгуда для агропромислових компаній України.Опираючись на базові моделі, у дослідженні дійшли висновку на необхідності в процесі проведення маркетингових комунікаційних кампаній звертати ключову увагу на переконливість звернень, встановлення відповідності між цілями комунікацій та доступними ресурсами, швидкість і кількість надісланої інформації, шляхи відокремлення фонових шумів від корисної інформації, кодування й декодування надісланих повідомлень. Застосування переваг кожної з моделей та розуміння ключових недоліків може стати запорукою успішної політики просування агрокомпанії в умовах мінливого маркетингового середовища. Crisis phenomena in the national economy are forcing agro-industrial companies in Ukraine to look for ways to increase the efficiency of economic activity, reduce costs, and quickly adapt to the macro-marketing environment. This puts even more demands on the effectiveness of promotion policy and marketing communications in particular. Understanding your customers, their behaviour and the specifics of making a purchase decision is becoming even more important today. In this regard, it is advisable to study the key models of communication that help to influence a variety of audiences, especially in terms of political science, psychology, sociology for many decades. The article considers a number of basic models through the prism of the impact of sent appeals on the target audience of the enterprise using the tools of marketing communications. In particular, in the article we paid special attention to Laswell’s formula as a basis for many models. Laswell’s model laid the foundations for understanding the impact of communication messages on the target audience and economic activities of agricultural enterprises. We also emphasized the peculiarities of the communication models of R. Braddock, Shannon-Weaver, M. De Fleur and S. Ball-Rokesh, W. Schramm and C. Ostud for agro-industrial companies of Ukraine. Based on the basic models, we came to a number of conclusions about the effective communication process of the agricultural company. In particular, in the process of marketing communication campaigns there are very important to pay key attention to the persuasiveness of appeals, matching communication goals and available resources, the speed and amount of sent information, ways to separate background noise from useful information, encoding and decoding sent messages. Applying the advantages of each of the models and understanding the key disadvantages can be the key to a successful policy to promote the agricultural company in a changing marketing environment.Item Культурний та креативний імперативи економічного зростання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Федоренко, Тетяна Олександрівна; Fedorenko, TetianaЕкономічні досягнення провідних країн можуть бути зразками для наслідування, проте питання полягає в тому наскільки дієвими вони виявляться насправді. Відповідь на це питання лежить у культурній площині. Зазначимо, що кожна країна має свій унікальний культурний ландшафт, якій визначає траєкторію її розвитку, тому важливо визначити які культурні норми впливають на економічне зростання, а також знайти чинники, що його стримуватимуть. У сфері міжкультурних досліджень використовуються різні концепції оцінки культурних особливостей, зокрема Е. Гола, Р. Льюїса, Ґ. Гофстеда, Р. Інґлгарта, М. Гельфанд залежно від академічних сфер. Синтез концепцій дає змогу виявити та максимально використовувати їх переваги для аналізу особливостей економічного зростання різних країн. Водночас різниця підходів до аналізу культур робить їх взаємодоповнюваними, що допомагає краще оцінити культурні відмінності країн та цінності, котрі сприятимуть зростанню. The economic achievements of leading countries can be role models, but the question is how effective they are. The answer to this issue lies in the cultural sphere. Let us note that each country has its unique landscape, which determines the development trajectory, so it is principal to define what cultural norms affect economic growth, along with factors that will restrain it. In the field of intercultural research, dominant concepts of cultural characteristics are used, in particular, E. Hall, R. Lewis, G. Hofstede, R. Inglehart, and M. Gelfand, depending on academic fields. The concept synthesis makes it possible to identify and maximize their benefits for the economic growth analysis of different countries. At the same time, the difference in cultural analysis approaches makes them complementary, which helps us a sight better interpret the cultural differences and values that will promote growth.Culture becomes critical in a bad-governed state and weak institutions. Today, the fact of large-scale armed aggression of the Russian Federation against Ukraine is added to these factors. It becomes evident that Ukrainians defend not only territorial integrity, social order, but also culture, values, language, and historical memory.Ukrainians have strong freedom values with powerful historical roots. Freedom is necessary for prosperity. This cultural attitude stimulates creativity and ingenuity and is a source of innovative development. At the same time, the line between liberty and permissiveness is indistinct. Сulture becomes the restriction of freedom, the framework that prevents the transition to chaos. That is why it is considerable to analyze cultural norms and assess their impact on the social and economic development.Item European values and effective business interaction(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Fleșeriu, Cristina; Флешеріу, Крістіна; Jerónimo, Nuno Amaral; Джеронімо, Нуно Амарал; Tamulevičiūtė-Šekštelienė, Angelė; Тамулєвічуте-Шекштелєне, Ангеле; Lifintsev, Denys; Ліфінцев, Денис Сергійович; Лифинцев, Денис СергеевичThis paper intends to understand the organisational values in different countries across Europe, using the Hofstede 6-D model, and apply them to realise the best strategies for effective interactions between Ukrainians and the rest of Europe, regarding the European Union commitment to accept Ukraine as a member in the future. This research compares the national values and determines clusters of countries, which have similar values regarding organisational action and structure, and searches for any correlation between clusters’ values and the countries’ positions in the rank of European Chamber for businesses. Regarding the results, the paper establishes which countries are culturally more similar to Ukraine, and also which values are predominant in the most successful countries. Finally, the paper points to a trending set of ideas and organisational values that Ukrainian businesses and organisations must pay attention to within the cultural framework of their future European Union partners. Стаття має на меті виявити організаційні цінності в різних країнах Європи, використовуючи 6-D модель Хофстеде, і застосувати їх для реалізації найкращих стратегій ефективної взаємодіїміж українцями та рештою Європи, зважаючи на зобов’язання Європейського Союзу надати Україні членство у майбутньому. У цьому дослідженні порівнюються національні цінності та визначаються кластери країн, які мають подібні цінності щодо організаційної діяльності та структури, а також виявляється кореляція між цінностями кластерів та позиціями країн у рейтингу Європейської палати бізнесу. Стосовно результатів, у роботі встановлено, які країни культурно більше схожі на Україну, а також які цінності переважають у найуспішніших країнах. Нарешті, вказується на набір актуальних ідей та організаційних цінностей, на які повинні звернути увагу українські підприємства та організації в межах культурних рамок їхніх майбутніх партнерів з Європейського Союзу.Item Екологічна стратегія використання сільськогосподарської землі в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Дем’яненко, Сергій Іванович; Demianenko, Serhii; Демьяненко, Сергей ИвановичВ статті розглянуто проблемні питання використання сільськогосподарської землі в Україні. Проаналізовано вплив систем землеробства, глобального потепління, зокрема підвищення температури повітря, розподілу опадів за місяцями та виникнення посух, на використання сільськогосподарської землі аграрними підприємствами. Наведено розрахунок балансу гумусу на прикладі аграрних підприємств Чернігівської області та зроблено висновок про його дефіцит. Запропоновано напрямки заходів в рамках екологічної стратегії використання сільськогосподарської землі в Україні які передбачають використання систем органічного та безплужного землеробства, збільшення використання органічних добрив, впровадження систем зрошення та здійснення інших заходів з раціонального використання землі й підвищення її родючості. Thearticle is devoted to the problem aspects of agricultural land use in Ukraine. Analysed influence on using of agricultural land such factors as systems of farming, global warming, uneven precipitation distribution by months and deficit of humus in the soil. Considered such system of farming as traditional, organic, No-Till and made conclusion about a harmfulness of traditional farming system on ecology. Analysed the influence of organic and No-Till farming systems on preservation of moisture in the soil under condition of increasing of air temperature and uneven distribution of precipitation by months. Made conclusion that in contrast to traditional farming system, organic farming system is able to improve a state of ecosystem, in particular a biological variability, biological cycles and biological soil activity. It is a possible by using cultural, biological and mechanic methods when cultivating the land in opposite to synthetic materials. So, organic farming is not only a system of agricultural production, but also is a complex approach for supporting of sustainable development of agriculture. The advantage of organic farming is a possibility for adaptation to many climate zones and local conditions.On sample of farms in Chernihiv oblast demonstrated a calculation of the balance of humus in the soil and shown its deficit. The trend of soil degradation has been observed in Ukrainian agriculture in recent decades. There are several reasons for it. The main reasons of it are the following: intensive growing of monocultures such as corn, sunflower, rapeseed on large areas without a crop rotation; significant reduction of organic fertilizer application; soil erosion. The conclusion about expediency of expansion of irrigation in all regions of Ukraine is made. Inthe framework of ecological strategy of agricultural land use the possible measures such as magnification of organic fertilizer use, expansion of organic and No-Till farming, creation of new and restoration of existing irrigation systems and some others measures for rational agricultural land use and increasing of soil fertility are proposed.Item Особливості використання відкритих даних у підготовці рішень маркетингового та комерційного менеджменту(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiuk, Oleksii; Олексюк, Алексей Иванович; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafaliuk, Oleksandr; Шафалюк, Александр КазимировичУ статті досліджено особливості використання даних з відкритих джерел інформації, спеціальних підходів та прийомів в системі маркетингових досліджень підприємств. Розроблено та апробовано удосконалюючі підходи щодо інтеграції в існуючі маркетингові інформаційні системи сучасного інструментарію контент-аналізу. Здійснено апробацію сучасних методичних інструментів машинного навчання на базі авторських підходів щодо виявлення «фейків» (недостовірної інформації) при формуванні ситуаційної обізнаності менеджменту компаній, аналітичного опрацювання змін, що пов’язані з високими ризиками і невизначеністю перспектив для бізнесу. Конструктивно опрацьовано рекомендації щодо організації формування вихідних масивів даних з відкритих джерел інформації, підвищення якості та достовірності їх опрацювання та успішної інтеграції системах маркетингової і комерційної аналітики. The article examines the features of the use of data from open sources of information, special approaches and techniquesin the system of marketing research of enterprises. Improving approaches to integration into modern marketing information systems of modern content analysis tools have been developed and tested, which organically provides constructive synergy of applied methods and means of neuro-fuzzy modeling and clus-tering of information arrays, statistical analysis of information units includ-ing potential and actual consumers. The modern methodological tools of machine learning were tested on the basis of the author’s approaches to de-tecting "fakes" (unreliable information) in the formation of situational awareness of company management, identifying trends in target markets, analytical processing of changes associated with high risks and uncertain-ties for business. It is shown that the great variability of the modern infor-mation environment (data, content) creates significant prerequisites and significant combinatorial opportunities for generating distorted information in different ways, as well as the dissemination of the latter. Possibilities for detecting inaccurate information (fakes) in the information field of a partic-ular product market have been worked out. Comparison of the results of different models based on the confusion matrix showed that two of the four learning models, namely the neural network and the "random forest" model, did well enough to assess the reliability ("fake") messages. The recommen-dations on the organization of the formation of source data from open sources of information, improving the quality and reliabilityof their pro-cessing and successful integration of marketing and commercial analytics systems have been constructively developed.Item Економіко-математична модель управління клієнтською базою підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Гаркавенко, Владислав Олександрович; Harkavenko, Vladyslav; Стець, Олена Вікторівна; Stets, OlenaНезважаючи на досить широку лінійку розроблених моделей для управління клієнтською базою, практика впровадження повноцінних моделей управління такимибазами досить невелика. Це пов’язано, в першу чергу, з трудомісткістю і високими витратами на реалізацію комплексної моделі управління клієнтською базою компанії. Також проблема криється і в обмеженнях самих моделей. Як правило, потреба в управлінні своєю клієнтською базою компанії виникає у компаній з розміром клієнтської бази від декількох тисяч до мільйонів клієнтів. В цьому випадку впровадження методів і підходів, спрямованих на управління одним клієнтом, не раціональне, і потрібні моделі, адаптовані на роботу з групами клієнтів. Важливим обмеженням в існуючих дослідженнях виступають і параметри кластеризації клієнтської бази. Більшість авторів пропонує в якості критерію поділу на групи клієнтів розглядати кількість покупок і давність скоєння останньої покупки клієнтом. При цьому не враховуються такі параметри купівельної поведінки клієнтів, як сума здійснюваних покупок, цінність клієнта для компанії і час взаємодії клієнта і компанії. Ще одним важливим критерієм для компанії при виборі моделі управління кластерами клієнтів, є можливість динамічного управління клієнтськими кластерами. Останнім часом збільшилася кількість досліджень, спрямованих на спроби динамічного прогнозування чисельності клієнтської бази, але комплексного рішення, що враховує динаміку зміни всіх показників розрахунку довгострокової вартості клієнтської бази (доходи від клієнтських сегментів і чисельності клієнтської бази), так і не було представлено.Авторами досліджено теоретичні аспекти аналізу та управління клієнтською базою підприємства. Розроблено методичний підхід та інструменти для прогнозування поведінки клієнта для найбільш ефективного стимулювання попиту та клієнтоорієнтації підприємства на основі підходу оцінки CLV клієнта. За допомогою стохастичних моделей Pareto/NBD та Gamma-Gamma було зроблено прогноз майбутньої кількості та вартості покупок клієнтів компанії та визначено ймовірний відтік клієнтів. Despite a fairly wide range of developed models for customer base management, the practice of implementing full-fledged customer base management models of the company is quite small. This is primarily due to the complexity and high cost of implementing a comprehensive model of managing the company’s customer base. The problem also lies in the limitations of the models themselves. Typically, the need to manage their company’s customer base arises in companies with a customer base of several thousand to millions of customers. In this case, the implementation of methods and approaches aimed at managing one client is not rational, and you need models adapted to work with groups of clients. An important limitation in existing research are the parameters of clustering the client base. Most authors suggest that the number of purchases and the age of the last purchase by the customer be considered as a criterion for division into groups of customers. This does not take into account such parameters of customer purchasing behavior as the amount of purchases, the value of the customer to the company and the time of interaction between the customer and the company. Another important criterion for the company when choosing a model of customer cluster management is the ability to dynamically manage customer clusters. Recently, the number of studies aimed at dynamic forecasting of the customer base has increased, but a comprehensive solution that takes into account the dynamics of changes in all indicators of long-term customer base (revenue from customer segments and customer base) has not been presented. This paper investigates the theoretical aspects of analysis and management of the customer base of the enterprise. A methodological approach and tools for predicting customer behavior for the most effective stimulation of demand and customer orientation of the enterprise based on the approach of customer CLV assessment have been developed. With the help of stochastic models Pareto / NBD and Gamma-Gamma, a forecast was made of the future number and value of purchases of the company’s customers and the probable outflow of customers was determined.Item Digital communication tools in a public sector: Ukraine case-study of national security providing(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Kazachenko, Volodymyr; Казаченко, Володимир Олександрович; do Paço, Arminda; до Пако, АрміндаThe article is focused on actual experience of using specific digital instruments to communicate with civil society in part of providing sustainable national security. We aggregated the data about efficiency of using digital communication tools in actual reality of a full-scale war of Russia against Ukraine, and compare experience of the EU countries in digital communication in context of Ukraine`s European association. One of the most important fields of usage of specific digital communication tools to provide national security is the transparency and the public information access with supplying effective feedback. The usage of digital communication tools is gaining great importance in case of Ukraine, including and considering sustainable cyber, civil, economic, military and national security in realities of a full-scale war and safety threats. Finally, the other challenge is the need to utilize mobile applications for providing administrative services, which also rising considerable security concerns due to involvement of an extensive number of civil users. As a result of these processes, there is a need to transform and rethink the current usage of digital communication tools to provide proper balance between security and efficiency and economy of public services delivered via digital tools. Стаття присвячена актуальному досвіду використання конкретних цифрових інструментів комунікації з громадянським суспільством у частині забезпечення сталої національної безпеки. Ми агрегували дані про ефективність використання засобів цифрової комунікації в реальних умовах повномасштабної війни РФ проти України та порівняли досвід країн ЄС у цифровій комунікації в контексті євроасоціації України. Однією з найважливіших сфер використання специфічних засобів цифрової комунікації для забезпечення національної безпеки є прозорість та доступ до публічної інформації із забезпеченням ефективного зворотного зв’язку. Використання цифрових комуні-каційних інструментів набуває великого значення у випадку України, включаючи та враховуючи сталу кібернетичну, цивільну, економічну, військову та національну безпеку в умовах повномасштабної війни та загроз безпеці. Нарешті, іншою проблемою є необхідність використання мобільних додатків для надання адміністративних послуг, що також викликає значні проблеми безпеки через залучення великої кількості цивільних користувачів. У результаті цих процесів виникає необхідність трансформувати та переосмислити поточне використання цифрових засобів зв’язку, щоб забезпечити належний баланс між безпекою, ефективністю та економічністю державних послуг, що надаються за допомогою цифрових інструментів.Item Реплікаційна модель інтегрованого розвитку бізнесу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Бойченко, Катерина Степанівна; Boichenko, Kateryna; Бойченко, Екатерина СтепановнаМета даного дослідження полягає у формуванні реплікаційної моделі інтегрованого розвитку підприємств та її апробації на підприємствах легкої промисловості України. Проведено порівняння ефективності реплікаційної моделі та взаємодії компаній на основі дифузії сильних сторін в умовах COVID-кризи. Дослідження доводить, використання компаніями інтегрованого розвитку на основі реплікаційної моделі сприяє більш швидким темпам розвитку в умовах COVID-кризи, порівняно з традиційним підходом. Підприємства, що реалізують реплікаційну модель інтегрованого розвитку, можуть значно підвищити його перспективи та результативність. Компанії, орієнтовані на інтегрований розвиток на основі реплікаційного підходу, можуть ефективно використовувати свої фінансові ресурси при одночасному значному підвищенні загального рівня розвитку бізнесу в умовах COVID-кризи. The purpose of this study is to form a replication model of integrated enterprise development and its testing at the enterprises of light industry in Ukraine. In this study, the integrated development of the enterprise is considered as a set of ways of interaction of internal and external determinants of performance efficiency of enterprises, ensuring optimal coordination, synchronization and coherence of funding relationships, taking into account economic, innovation, information and organizational benchmarks. The methodological tools of this study are based on the author’s approach to the formation of integrated development of companies based on the replication model. The formation of integrated development based on four directions (economic, innovative, informational and organizational), gives the enterprise an opportunity to use not only the advantages of the integrated company, but also to strengthen the weaknesses. The integrated development map of the companies under study is the navigating element of the proposed methodological approach. It allows identifying points for financial collision, not only taking into account the priority direction of development, but also the level of integration. The study compares the effectiveness of the replication model and the interaction of companies based on the diffusion of strengths with the application of financial offsets in a covid-crisis environment. A comparative analysis of the results obtained from the two approaches helped to identify the advantages and limitations of the replication model in the context of increasing the level of development for all companies. The study proves that companies using integrated development based on the replication model can develop at a faster pace in a covid-crisis compared to the traditional approach. Enterprises that implement a replicative model of integrated development can significantly improve its prospects and performance. Companies focused on integrated development based on the replication approach can effectively use their financial resources while significantly improving the overall level of business development in a covid-crisis environment. The conducted research can be useful for those who develop corporate governance strategy and investment policy, as well as form the risk management in the company in order to effectively develop the business on the basis of its integrated operations.Item Соціокультурна природа, сутність і ґенеза антагонізму ментальних цінностей України та Росії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Сагайдак, Михайло Петрович; Sahaidak, Mykhailo; Сагайдак, Михаил Петрович; Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Валерьевич; Смирнова, Ольга Петрівна; Smyrnova, OlhaУ статті, на основі ретроспективного аналізу та історичного порівняння, здійснене дослідження генези антагонізму України та Росії з точки зору феномену національної ідентичності, автентичності та дистанціювання. Виявлення суттєвої різниці між об’єктивними ментальними цінностями, соціокультурними особливостями українського та російського народів дозволило ідентифікувати основні етапи історичного, соціального та політико-економічного розвитку, які сприяли виокремленню елементів української державності та незалежності. Опрацювання та аналіз існуючих міждержавних відносин між Україною та Росією крізь призму здорового скепсису дозволило переосмислити та сформувати висновки щодо прогнозування майбутнього розвитку відносин на тлі санкційних обмежень на міждержавному та світовому рівнях, а також визначити місце України на геополітичній карті сучасного світу. The article, based on retrospective analysis and historical comparison, studies the genesis of antagonism between Ukraine and Russia in terms of the phenomenon of national identity, authenticity and distancing. Identifying the significant difference between the objective mental values, socio- cultural features of the Ukrainian and Russian peoples allowed to identify the main stages of historical, social and political and economic development that contributed to the separation of elements of Ukrainian statehood and inde- pendence. Elaboration and analysis of the existing interstate relations between Ukraine and Russia, through the prism of healthy skepticism, allowed to rethink and draw conclusions on forecasting the future development of relations against sanctions against interstate and global levels, as well as to determine Ukraine’s place on the geopolitical map of the modern worldItem Цифрові валюти центральних банків: сутність та перспективи впровадження(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Ходакевич, Сергій Іванович; Khodakevych, Serhii; Ходакевич, Сергей Иванович; Пономаренко, Катерина Олександрівна; Ponomarenko, Kateryna; Урванцева, Світлана Володимирівна; Urvantseva, Svitlana; Урванцева, Светлана ВладимировнаПрискорення цифровізації через пандемію суттєво вплинуло на розробку власних цифрових валют центральними банками. Цифрова валюта може стати зручним додатковим засобом розрахунку, в тому числі на віддалених, малонаселених і важкодоступних територіях, де доступ до фінансової інфраструктури обмежений. Завдяки цифровим валютам може зрости показник фінансової інклюзії серед населення. Цифрові валюти можуть стати стимулом для інновацій не тільки в сфері роздрібних платежів, а і в інших сферах, що сприятиме розвитку цифрової та безготівкової економіки в Україні. Впровадження цифрової валюти скорочуватиме ланцюжок посередників при платежах, що не тільки здешевить такі ланцюжки, а й зробить швидше, простіше і безпечніше платежі як такі. У рамках дослідження розкривається суть та особливості цифрової валюти центральних банків, розглядаються перспективи її впровадження для різних соціально-економічних умов. Висвітлено світовий досвід центральних банків, які досліджували можливість випуску власних цифрових валют. З використанням системно-структурного аналізу авторами виявлено підходи щодо розуміння поняття «цифрова валюта центрального банку». Ідентифіковано можливі вигоди впровадження цифрових валют, що посилюють трансмісійний механізм грошово-кредитної політики. Акцентовано увагу на можлиивостях цифрових валют як інноваційного платіжного інструменту для фінансової інклюзії суспільства. Доведено, що створення роздрібних цифрових валют центральних банків може нести ризики для фінансової стабільності, які можна мінімізувати архітектурою системи центральних валют. The acceleration of digitization due to the pandemic has significantly affected the development of their own digital currencies by central banks. Digital currency can become a convenient additional means of payment, including in remote, sparsely populated and hard-to-reach areas where access to financial infrastructure is limited. Thanks to digital currencies, the indicator of financial inclusion among the population can increase. Digital currencies can become an incentive for innovations not only in the field of retail payments, but also in other areas, which will contribute to the development of the digital and cashless economy in Ukraine. The introduction of digital cur-rency will shorten the chain of intermediaries in payments, which will not only make such chains cheaper, but also make payments as such faster, easier and safer.As part of the study, the essence and features of the digital currency of central banks are revealed, the prospects of itsimplementation for various socio-economic conditions are considered. The global experience of central banks that explored the possibility of issuing their own digital currencies is highlighted. With the use of system-structural analysis, the authors identified approaches to understanding the concept of "central bank digital currency". The possible benefits of the introduction of digital currencies, which strengthen the transmission mechanism of monetary policy, have been identified. Attention is focused onthe possibilities of digital currencies as an innovative payment tool for the financial inclusion of society. It has been proven that the creation of retail central bank digital currencies can carry risks to financial stability that can be minimized by the architecture of the central currency system.Item Формування бізнес-патерну закладів охорони здоров’я в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Теплюк, Мария Анатольевна; Шапран, Олександр Андрійович; Shapran, OleksandrУ статті представлено результати дослідження розвитку та функціонування закладів охорони здоров’я України як соціально- та бізнес-орієнтованих організацій. Уведено в науковий обіг поняття«бізнес-патерн» для відображення специфіки діяльності закладів охорони здоров’я за ринкових умов. Спираючись на ключові положення теорій маркетингу, менеджменту бізнес-організацій та підприємництва, запропоновано імплементацію існуючих бізнес-патернів задля розвитку закладів охорони здоров’я за умов економіки ренти. На основі бізнес-модель за підходом А. Остервальдера та І. Піньє та відповідно до шести ключових індикаторів стратегії розвитку охорони здоров’я в Україні, охарактеризовано специфічні компоненти системи фінансування вітчизняних закладів охорони здоров’я та їх взаємозв’язків. Проаналізовано потоки доходів як результату діяльності закладів охорони здоров’я в Україні. Задля забезпечення позитивної синергії у розвитку вітчизняних закладів охорони здоров’я аргументовано необхідність врахування крос-культурних особливостей бенчмаркінгових об’єктів за підходом Г. Хосфтеде. The article presents the results of a study of the development and functioning of health care institutions in Ukraine as socially and business-oriented organizations. The concept of "business pattern" has been introduced into scientific circulation to reflect the specifics of the activities of health care facilities under market conditions. In the analysis of scientific sources, it was determined that the foundations of modern theory of systems and organizations belong by O. Bohdanov, who singled out the safety of the system with active use of the environment, which emphasizes the broad coverage of the model according to its technology. It is determined that the pooling of funds can be done through Ministries, autonomous state agencies, social insurance funds, private insurance companies, local authorities. Based on the key provisions of the theories of marketing, management of business organizations and entrepreneurship, it is proposed to implement existing business patterns for the development of health care facilities in an economy of rent. Based on the Business Model Canvas of A. Osterwalder and I. Pigneur and in accordance with the six key indicators of the strategy of health care development in Ukraine, the specific components of the system of financing domestic health care institutions and their relationships are described. Revenue flows as a result of health care facilities in Ukraine are analysed. In order to ensure positive synergy in the development of domestic health care facilities, the need to take into account the cross-cultural features of benchmarking facilities according to the approach of G. Hofstede was argued.Item Туристичний кластер – інструмент регіонального розвитку та економічного зростання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Мазур, Володимир Степанович; Mazur, Volodymyr; Галько, Оксана Василівна; Halko, OksanaВ статті авторами розглянуто роль туристичних кластерів, як інструменту регіонального розвитку та економічного зростання. Обгрунтовано розвиток туризму в регіонах та його сприяння збільшенню ВВП, зайнятості, притоку іноземної валюти та розвитку регіонів, інфраструктури, соціальній та економічній інтеграції. Розкрито роль кластерного підходу не тільки у виробничій сфері, а й у туристичній галузі. Авторами поставлено і обгрунтовано цілий ряд завдань: визначення основних засад та концептуальних підходів туристичних кластерів, розглянути особливості формування і розвитку туристичних кластерів, розробити механізм кластерного управління розвитком внутрішнього ринку туристичних послуг в Україні. Запропоновано визначення поняття "туристичний кластер", розглянуто блок формування та розвитку туристичних кластерів, доведено, що важливим учасником кластеру має бути споживчий туристичний продукт. The article deals with the role of tourism clusters as a tool for regional development and economic growth. Countries around the world are trying to succeed in tourism to improve economic performance. The deve-lopment of tourism in the regions and its promotion of GDP, employment, foreign exchange inflows and regional development,infrastructure, social and economic integration are proved. The role of the cluster approach not only in the production sphere but also in the tourism industry is revealed. The tourism cluster is considered as an effective tool to increase productivity and competitiveness. The necessity of constructive rethinking of mechanisms of conversion of economic subjects on the basis of definition of preconditions, stages and processes of formation and development of tourism clusters is proved.A number of tasks forthe study of this issue were set and proved in the article. The basic principles and conceptual approaches of tourism clusters were defined. The peculiarities of the formation and development of tourism clusters were considered and a mechanism for clustermanagement of the domestic market of tourism services in Ukraine was developed.The research wasconducted on the basis of normative documents regulating the tourism activity of Ukraine, the study of leading foreign and domestic specialists in the development of the tourism industry.The cluster is considered as a modern organizational form that promotes strategic coordination of enterprises and increasing international competi-tiveness as cluster strategies providing a region with significant benefits and business opportunities to strengthen the regional economy. Clusters are created and used to increase the investment attractiveness of a region.There were provided opinions and positions of a number of authors on the concept of clusters, which leads to the identification of clusters that stimulate both competition and cooperation.The approaches to the definition of “tourism cluster” of a number of authors are considered. As a result of the analysis, the authors identified the main components of this concept, the composition of target groups, the purpose of the tourism clusters, the subject of activity, the characteristics of tourism clusters (geographical, sectoral).The authors proposeв a definition of “tourism cluster”, a set of business structures, bodies of power and government agencies, NGOs operating in the tourism industry and related industries that share tourism resources of a particular region. The proposed definition is more complex compared to the studied approaches, as it includes all aspectsof the concept (object, subject, purpose).There are four main sectors in the structure of the tourism cluster: the production of tourism services, the service sector, the supporting sector, and ensure the tourism cluster function.The block of formation and development of tourism clusters was investigated. Cluster formation is defined as a trend of structural changes in the economy as well as the nature of internal causes and motives that motivate economic entities to strategic cooperation of clusters. Theoretical under-standing of the problem of cluster development allowed making conclusion that there is no clear methodological justification for the prerequisites and motivational factors for cluster development.It is proved that the consumer tourism product should be an important participant of the cluster. It is the consumer who creates the preconditions and distinguishes it from other species due to the specific characteristics of the tourist product. The methodology of the development of the cluster of business entities is considered and graphically represented, and six stages of realization of this process are formed. The tourism cluster like clusters in generalis defined as the geographical concentration in a region of interconnected companies.