2021 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2021 рік by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
Item Атомізація життєвого простору та дифузія трудової діяльності в умовах коронакризи: прояв, наслідки, вектори подолання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Колот, Анатолій Михайлович; Kolot, Anatolii; Колот, Анатолий Михайлович; Герасименко, Оксана Олександрівна; Herasymenko, Oksana; Герасименко, Оксана Александровна; Маршавін, Юрій Миколайович; Marshavin, Yuriy; Маршавин, Юрий НиколаевичСимбіоз нових можливостей, спричинених проривними технологіями цифрової доби («великий вибух–1»), та нових викликів і загроз, зумовлених санітарно-епідеміологічними вимогами коронавірусної пандемії («великий вибух–2»), призводить до стиснення життєвого простору, в якому перебуває економічно активна людина. Можливість працювати у віддаленому режимі з використанням інформаційно–комунікаційних систем (добровільна ізоляція), з одного боку, та карантинні обмеження (вимушена ізоляція), з другого боку, призводять до того, що людина стає атомізованою. Водночас стираються часові грані між працею та відпочинком, дозвілля набуває ознак прекарності, відбувається конвергенція роботи та вільного часу. Метою дослідження є формування наукових уявлень щодо перетворень, які відбуваються у сфері праці та дозвілля в цифрову добу під впливом коронакризи. Предмет дослідження – теоретико–прикладні засади атомізації життєвого простору економічно активної людини та дифузії трудової діяльності під впливом нових можливостей та обмежень, що їх продукує економіка цифрової доби, та викликів пандемії COVID–19. Методологічна основа досягнення поставленої мети – системний підхід, що дозволяє уникнути фрагментарності досліджень, односторонніх суджень та висновків в дослідженні взаємопов’язаних феноменів атомізації життєвого простору та дифузії трудової діяльності. Головним результатом дослідження є авторська ментальна модель метаморфоз трудової діяльності як компоненти нової (не)нормальності пандемійної та постпандемійної доби. Доведено, що коронакриза породжує новий тип людини – атомізованої, яка все більше піддається впливу «негативного» індивідуалізму. Означено контури ментальної моделі життєдіяльності в постковідний період на засадах подолання «негативного» індивідуалізму, становлення нової філософії часу, формування оновленого концепту культури дозвілля. The symbiosis of new opportunities caused by the breakthrough technologies of the digital age (“big bang-1”) and new challenges and threats caused by sanitary and epidemiological requirements of the coronavirus pandemic (“big bang-2”) leads to a reduction in the living space of an economically active person. The ability to work remotely using information and communication systems (voluntary isolation), on the one hand, and quarantine restrictions (forced isolation), on the other, lead to atomization of a person. At the same time, the time boundaries between work and leisure are being erased, leisure acquires signs of precariousness, a convergence of work and leisure takes place. The relevance of this study is due to the need for a renewed awareness of what kind of format of labor activity will be there in the pandemic and post-pandemic era. Scientific and practical significance of the study is to determine restoration vectors of humancentered, socially acceptable living space of a man of labor, which will help overcome coronacrisis in the social and labor sphere. The main result of the study is the author’s mental model of metamorphoses of labor activity as a component of the new (ab)normality of pandemic and post-pandemic eras. The research subject is the theoretical and applied principles of atomization of the living space of economically active people and the diffusion of labor under the influence of new opportunities and constraints produced by the digital economy and the challenges of the COVID-19 pandemic. The methodological basis for achieving the set goal is a systematic approach that allows avoiding the fragmentary nature of research, one-sided judgments and conclusions in the study of the interrelated phenomena of living space atomization and labor activity diffusion. The aim of the study is to form scientific ideas about transformations taking place in the field of labor and leisure in the digital age under the influence of coronacrisis. It is proved that the coronacrisis gives rise to a new type of person – an atomized one, which is being increasingly exposed to «negative» individualism influence. The study outlines the contours of the mental model of the organization of work activity in the post-COVID period based on overcoming «negative» individualism, the emergence of a new philosophy of the time, and the formation of an updated concept of leisure culture. Also, the necessity of developing a consolidated multilevel model of social and labor relations in the new socio-economic reality and scientific and applied scenario of its implementation in the system of social and labor development of Ukrainian society is substantiated.Item Аналіз інституціональних факторів, які обумовлюють гендерні розриви в оплаті праці в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Цимбалюк, Світлана Олексіївна; Tsymbaliuk, Svitlana; Цимбалюк, Светлана Алексеевна; Волковська, Анна Іванівна; Volkovska, Anna; Волковская, Анна ИвановнаНезважаючи на прийняті Україною зобов’язання щодо заборони будь-якої дискримінації та забезпечення рівності між чоловіками і жінками, проблема гендерних розривів в оплаті праці залишається актуальною. Метою дослідження є виявлення факторів, які обумовлюють гендерні розриви в оплаті праці, та оцінка їх впливу на відмінності в заробітній платі на інституціональному рівні в Україні. На підставі узагальнення результатів дослідження виокремлено макроекономічний і мікроекономічний підходи до групування факторів, які обумовлюють гендерні відмінності в оплаті праці. У результаті аналізу статистичних даних визначено, що в Україні існує гендерна професійна сегрегація, оскільки більшість жінок зайняті у видах економічної діяльності з низьким рівнем заробітної плати; жінки мають більше шансів очолити підприємства організаційно-правової форми господарювання з нижчим рівнем заробітної плати. У результаті оцінки впливу різних факторів на відмінності в заробітній платі встановлено, що найменші гендерні розриви в оплаті праці простежуються у видах економічної діяльності бюджетної сфери. Часткова зайнятість у 2018 р. на 3.8% впливала на гендерні розриви в оплаті праці. На основі кореляційного факторного аналізу обґрунтовано позитивний вплив підвищення мінімальної заробітної плати та інноваційного розвитку на скорочення гендерних розривів в оплаті праці. Спростовано гіпотезу щодо впливу колективно-договірного регулювання на гендерні розриви в оплаті праці на організаційному рівні. Визначено перспективні заходи, котрі сприяли б створенню рівних можливостей та зменшенню гендерних розривів в оплаті праці, а отже, виконанню Україною взятих на себе зобов’язань в контексті євроінтеграції. Despite Ukraine’s commitments regarding non-discrimination and ensuring gender equality, the issue of gender pay gaps remains relevant. The aim of the study is to identify factors that cause gender pay gaps and assess their impact on wage differences at the institutional level in Ukraine. Based on the generalization of the research results, macroeconomic and microeconomic approaches to the grouping of factors that cause gender pay gaps have been identified. Based on the analysis of statistical data, it has been determined that gender occupational segregation exists in Ukraine, as most women work in low-wage economic activities; women are more likely to lead businesses with a lower level of wages. As the result of the assessment of the impact of various factors on wage differences, it has been found that gender pay gaps are the smallest in the public sector. Part-time employment in 2018 affected gender pay gaps by 3.8%. Based on the correlation factor analysis, the positive impact of increasing the minimum wage and innovative development on reducing gender pay gaps has been substantiated. The hypothesis regarding the impact of collective bargaining on gender pay gaps at the organizational level has been refuted. Promising measures have been identified that would help to create equal opportunities and reduce gender pay gaps, and thus to fulfill Ukraine’s commitments in the context of European integration.Item Регламентування роботи на умовах краудсорсингу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Поплавська, Оксана Миколаївна; Poplavska, Oksana; Поплавская, Оксана Николаевна; Федорченко, Андрій Васильович; Fedorchenko, Andrii; Федорченко, Андрей Васильевич; Кузьменко, Галина Іванівна; Kuzmenko, Halyna; Кузьменко, Галина ИвановнаАктуальність дослідження зумовлена поширенням атипових форм залучення персоналу до виконання робіт та потребою переосмислення змісту соціально-трудових відносин, що реалізуються у віртуальному просторі, необхідністю розроблення адекватних сучасним реаліям регламентів організації трудової діяльності. Метою дослідження є опрацювання передових практик організації трудової діяльності працівників, зайнятих на умовах краудсорсингу та вироблення рекомендацій щодо регламентування такої роботи з урахуванням українського законодавства. Методологічну основу дослідження формують теорії самоорганізації соціально-економічних систем, сучасні концепції управління та проектного менеджменту, концепту гідної праці, теорії соціальної відповідальності. Аналіз доробку вітчизняних і зарубіжних вчених у сфері організації праці, розвитку соціально-трудових відносин показав, що незважаючи на позитивні аспекти реалізації краудсорсингу залишається безліч невирішених проблем, серед яких ключовими є високі ризики обману, низька відповідальність учасників, відсутність соціальної захищеності, тощо. Результати дослідження спрямовані на подолання згаданих перепон шляхом впровадження авторських регламентів організації трудової діяльності за умов краудсорсингу, що на відміну від існуючих виокремлює три основних кластери зайнятості на платформах; при цьому краудсорсинг аналізується у двох площинах (в основу групування було закладено критерій трансакційних витрат (теорії контрактів), а саме як специфічну форму організації та ведення бізнесу та як форму реалізації суспільного договору між державою та громадою, бізнесом і суспільством. Представлені регламенти організації трудової діяльності іманентні потребам сьогодення та максимально ураховують мінливість екосистеми сучасного ринку праці, наповнені якісно новим змістом, що відповідає критерію адаптивності та ураховує сучасні передові практики організації роботи краудворкерів. The relevance of the study is due to the spread of atypical forms of staff involvement in the work and the need to rethink the content of social and labor relations, implemented in cyberspace, the need to develop adequate to modern realities regulations of labor organization. The purpose of the study is to develop best practices in the organization of labor activities of employees engaged in crowdsourcing and to develop recommendations for regulating such work in accordance with Ukrainian legislation. The methodological basis of the study is formed by theories of self-organization of socio-economic systems, modern concepts of management and project management, the concept of decent work, the theory of social responsibility. Analysis of the achievements of domestic and foreign scientists in the field of labor organization, development of social and labor relations showed that despite the positive aspects of crowdsourcing remains many unresolved issues, including high risks of fraud, low liability, lack of social protection and more. The results of the study are aimed at overcoming these barriers by implementing the author’s regulations on the organization of work under crowdsourc- ing, which, in contrast to the existing ones, distinguishes three main employment clusters on the platforms; Crowdsourcing is analyzed in two planes (the grouping was based on the criterion of transaction costs (contract theory), namely as a specific form of organization and conduct of business and as a form of social contract between the state and community, business and society. immanent to the needs of today and take into account the variability of the ecosystem of the modern labor market, filled with qualitatively new content that meets the criterion of adaptability and takes into account modern best practices in organizing the work of crowdworkers.Item Проблеми, перешкоди та можливості формування системи соціального та правового захисту платформних працівників в Україні: експертні оцінки(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Панькова, Оксана Володимирівна; Pankova, Oksana; Панькова, Оксана Владимировна; Касперович, Олександр Юрійович; Kasperovych, Oleksandr; Касперович, Александр ЮрьевичЦифровізація економіки, формування нового технологічного базису “Індустрії 4.0” призводять до фундаментальних змін в соціально-трудовій сфері. Якісно нового формату та змісту набувають соціально-трудові відносини в цілому і зайнятість, зокрема. Мова йде про виникнення та швидке поширення нової, платформно-мережевої системи соціально-трудових відносин (СТВ), яка відтворюється та функціонує на принципово інших засадах, ніж традиційна система СТВ. На зміну регламентованим, довгостроковим, колективним трудовим відносинам приходять принципово нові - разові, індивідуалізовані, короткострокові («економіка завдань»). Традиційні системи колективно-договірного та державного регулювання не спрацьовують в умовах формування платформізованих соціально-трудових відносин, під сумнів ставиться можливість соціального та правового захисту зайнятих на цифрових трудових платформах, не визначеними є норми трудового права, затребування відповідальності сторін, механізми розв’язання трудових спорів в новітній мережево-цифровій системі СТВ. В такій ситуації проблеми соціального та правового захисту зайнятих в цифровому сегменті потребують якнайшвидшого розв’язання, враховуючи той факт, що кількість платформних зайнятих в Україні зростає. Авторське дослідження базується на узагальненні результатів експертного опитування з проблем становлення нової якості трудового життя в умовах цифрових трансформацій (вересень 2021 р.). Воно спрямоване на розкриття основних проблем, ризиків, перешкод у забезпеченні соціального та правового захисту платформних працівників, а також на обґрунтування заходів щодо їх подолання через комплексне нормативно-правове врегулювання платформного сегменту зайнятості в Україні. Експертне опитування дозволило розкрити основні риси дієвої системи правового та соціального захисту платформних працівників та умови її комплексного забезпечення; можливості формування механізмів представництва колективних інтересів зайнятих на платформах; виявити основних суб’єктів, що спроможні захистити їхні права та інтереси; умови для виходу платформної зайнятості із «тіні»; обґрунтувати необхідність впровадження національної платформи соціального діалогу на мережево-цифровій основі. Digitalization of the economy, the formation of a new technological base of “Industry 4.0” lead to fundamental changes in the social and labor sphere. Labor relations and employment sphere gain qualitatively new format and content. There is an emergence and rapid spread of a new, platform-network system of social and labor rela- tions (SLR), which is reproduced and operates on a fundamentally different basis than the traditional SLR system. Regulated, long-term, collective labor relations are being replaced by fundamentally new ones - one-time, indi- vidualized, short-term (“economy of tasks”). Traditional systems of collective bargaining and state regulation do not work in the conditions of formation of “platformized” social and labor relations, the possibility of social and legal protection of employees on digital work platforms is questioned, norms of labor law, demand of responsibil- ity of the parties, mechanisms of the decision of labor disputes in the newest network-digital system of SLR are not defi ed. In this situation, the problems of social and legal protection of employees in the digital segment need to be addressed as soon as possible, given the fact that the number of platform employees in Ukraine is growing. The author’s research is based on the generalization of the results of the expert survey on the problems of forma- tion of a new quality of working life in the conditions of digital transformations (September 2021). It is aimed at revealing the main problems, risks, obstacles in ensuring social and legal protection of platform workers, as well as to substantiate measures to overcome them through a comprehensive regulatory framework for the platform segment of employment in Ukraine. The expert survey revealed the main features of an effective system of legal and social protection of platform workers and the conditions of its comprehensive provision; opportunities for the formation of mechanisms for representing the collective interests of those employed on the platforms; identifi d key actors capable to protect their rights and interests; conditions for the exit of platform employment from the “shadow”; substantated the need to implement a national platform for social dialogue on a network-digital basis.Item Як запобігти фіктивізації людського капіталу: досвід вищої освіти Польщі(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Брінцева, Олена Григорівна; Brintseva, Olena; Бринцева, Елена ГригорьевнаДосліджено досвід Польщі в питаннях формування й використання людського капіталу в освітній сфері, чинники його фіктивізації в умовах пандемії COVID-19, визначено пріоритетні проблеми (низький рівень доступу до якісних освітніх послуг для більшості населення; корупція, що створює умови для отримання рівня освіти та кваліфікації, які не підтверджуються реальними знаннями; немає культури навчання протягом усього життя; необхідність адаптувати систему освіти до умов дистанційного навчання під час пандемії COVID-19 та ін.) та напрями впровадження польського досвіду у діяльність навчальних закладів в Україні. Проаналізовано позиції українських та польських університетів у міжнародних освітніх рейтингах, а також чинники, які їх визначають. Обґрунтовано, що для обмеження процесів фіктивізації людського капіталу, необхідним передусім є: підвищення якості освітніх послуг та конкурентоспроможності університетів, розширення доступу до освіти для різних соціальних груп, боротьба з корупцією, адаптація системи освіти до умов дистанційного навчання. Важливим є також розвиток міжнародного співробітництва та розширення присутності університетів у міжнародних рейтингах; підвищення конкурентоспроможності випускників на внутрішньому та міжнародному ринку праці; залучення міжнародних інвестицій для покращення ресурсного забезпечення. Polish experience in the formation and use of human capital in education, the factors of its fi tivization in the context of the COVID-19 pandemic was investigated, priority problems were identifi d (low level of access to quality educational services for the majority of the population; corruption, which creates conditions for obtaining a level of education and qualifi ations that are not confi med by real knowledge; there is no culture of lifelong learning; the need to adapt the education system to the conditions of distance learning during the COVID-19 pandemic, etc.) and the directions of implementation of the Polish experience into the activities of educational institutions in Ukraine. The positions of Ukrainian and Polish universities in international educational rankings as well as the factors that determine them were analyzed. It is determined that in order to limit the processes of fi tivization of the human capital, it is necessary, fi st of all, to: improve the quality of educational services and the competitiveness of universities, increase access to education for various social groups, fi ht corruption and adapt the education system to distance learning. The development of international cooperation and the expansion of the presence of universities in international rankings is also important; improving the competitiveness of graduates in the domestic and international labour markets; attracting international investment to improve resource provision.Item Концептуальні засади впровадження системи управління знаннями в бізнес-організаціях(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Олійник, Олена Олександрівна; Oliinyk, OlenaУправління знаннями набуває особливої актуальності для сучасних організацій, адже те, як бізнес отримує, поширює та використовує знання є визначальною умовою в його здатності успішно розвиватись та конкурувати в умовах розбудови економіки знань. Метою дослідження є розробка концептуальних засад впровадження системи управління знаннями задля досягнення стійкої конкурентоспроможності організації. В процесі проведення дослідження було використано такі методи: аналіз, синтез, теоретичне узагальнення – в процесі дослідження теоретико-методологічних розробок вітчизняних та зарубіжних вчених щодо дефініції «система управління знаннями»; порівняльний аналіз – у дослідженні відмінностей наукових підходів до принципів управління знаннями; системний аналіз – при розробці концептуальних засад впровадження системи управління знаннями. Результатом дослідження стали розроблені концептуальні засади впровадження системи управління знаннями, в яких визначено мету, стратегічні та тактичні цілі, загальні та спеціальні принципи, функції, органи та інструменти управління, очікувані результати. Одним з найважливіших елементів концептуальних засад впровадження системи управління знаннями є вибір інструментів управління, який повинен здійснюватися за пріоритетними функціями управління знаннями на основі оцінювання поточного стану та наявних можливостей щодо подальшого розвитку організації. Особливістю розроблених концептуальних засад є інструменти управління знаннями, перелік яких містить традиційні та інноваційні методи роботи зі знаннями. Запропоновано до використання сучасне програмне забезпечення та онлайн платформи для управління знаннями, найпопулярнішими з яких є Bit.ai, Document360, Tettra, TallyFox Tallium, ProProfs, Zendesk, Helpjuice. Knowledge management is especially relevant for modern organizations because how a business receives, disseminates, and uses knowledge is a determining condition for its ability to successfully develop and compete in a knowledge-based economy. The purpose of the study is to develop conceptual foundations for the implementation of knowledge management system to achieve sustainable competitiveness of the organization. The following meth- ods were used in the research process: analysis, synthesis, theoretical generalization - in the process of research of theoretical and methodological developments of domestic and foreign scientists on the definition of "knowledge management system"; comparative analysis - in the study of differences in scientific approaches to the principles of knowledge management; systems analysis - in the devel- opment of conceptual foundations for the implementation of knowledge management system. The study resulted in the development of conceptual foundations for the implementation of knowledge management system, which defies the purpose, strategic and tactical goals, general and specific principles, functions, bodies and tools of management, expected results. One of the most important elements of the conceptual framework for implementing a knowledge management system is the choice of management tools, which should be based on the priority functions of knowledge manage- ment based on assessing the current state and available opportunities for further development of the organization. A feature of the developed conceptual framework is the knowledge management tools, the list of which contains traditional and innovative methods of working with knowledge. Modern software and online platforms for knowledge management are offered, the most popular of which are Bit.ai, Document360, Tettra, TallyFox Tallium, ProProfs, Zendesk, Helpjuice.Item Соціальна безпека як критерій фективності соціальної політики: теоретичний аспект, методологічні засади оцінювання та реалії в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Юрчик, Галина Миколаївна; Yurchyk, HalynaНевирішеність та загострення соціальних проблем та ризиків в Україні обумовлюють необхідність пошуку підходів до оцінювання ефективності соціальної політики. На основі узагальнення та критичного аналізу існуючих наукових напрацювань доведено, що одним із критерієм ефективності соціальної політики може бути рівень соціальної безпеки. З огляду на це, метою даної статті обрано розвиток методологічних засад оцінювання ефективності національної соціальної політики на основі рівня соціальної безпеки. На основі проведених досліджень встановлено, що на разі єдиної методики до оцінювання рівня соціальної безпеки в науці немає. Їх умовно можна поділити на методи опитування, спостереження та порівняння індикаторів, а також інтегрального оцінювання. В Україні Міністерство економіки здійснює розрахунок рівня соціальної безпеки саме спираючись на інтегральний метод оцінювання. В роботі проведено комплексний аналіз усіх індикаторів соціальної безпеки відповідно до діючої методики та запропоновано напрями її модифікації в цілях підвищення об’єктивності результатів. На основі проведених розрахунків, доведено, що ефективність національної соціальної політики за рівнем соціальної безпеки, який розрахований за авторським підходом, є суттєво нижчою. The unresolved and aggravated social problems and risks in Ukraine necessitate the search for approaches to assessing the effectiveness of the social policy. Based on the generalization and critical analysis of existing scientific developments, it has been proved that one of the criteria for the effectiveness of social policy can be the level of social safety. In this regard, the purpose of this paper is to develop a methodological framework for assessing the effectiveness of national social policy based on the level of social safety. On the basis of the conducted research, it has been established that today there is no single methodology for assessing the level of social security in science. They can be divided into methods of survey, observation, and comparison of indicators, as well as integrated evaluation. In Ukraine, the Ministry of Economy calculates the level of social safety based on the integrated assessment method. The paper provides a comprehensive analysis of all indicators of social safety under current methods and suggests ways to modify them to increase the objectivity of the results. Based on the calculations, it is proved that the effectiveness of national social policy in terms of the level of social safety, which is calculated according to the author’s approach, is much lower.Item Попит на HR-компетентності в україні: зміни та виклики на ринку праці під час пандемії COVID-19(LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2021) Кравчук, Оксана Іванівна; Kravchuk, Oksana; Кравчук, Оксана Ивановна; Варіс, (Волобоєва) Ірина Олександрівна; Варіс, Ірина Олександрівна; Varis, Iryna; Варис, Ирина Александровна; Бідна, Тетяна Олексіївна; Bidna, TetyanaДосвід останнього року функціонування бізнесу актуалізував необхідність пошуку нових способів та підходів до управління людьми, зокрема через кризу, спричинену пандемією коронавірусу COVІD-19. Нова соціоекономічна реальність, цифровізація та соціалізація трансформують процеси менеджменту персоналу, що, своєю чергою, змінює сучасні вимоги до HR-компетентностей. Мета статті полягає в формуванні моделі компетентностей менеджера з персоналу за кластерами загальних та професійних компетентностей на основі імплементації передового міжнародного досвіду формування та розвитку моделей HR-компетентностей та врахування тенденцій попиту на українському ринку праці у сегменті «Менеджмент персоналу» в сучасних реаліях. Для продукування результатів було використано методи: абстрактно-логічні для узагальнення наукової літератури; монографічний та аналогії для узагальнення міжнародного досвіду формування моделей HR-компетентностей; емпіричні для аналізу тенденцій формування попиту на HR-компетентності на ринку праці України; моделювання для розроблення актуальної моделі HR-компетентностей для України; узагальнення для продукування висновків. Узагальнення сучасного стану наукових досліджень та міжнародного досвіду моделювання HR-компетентностей дозволили структурувати актуальні HR-компетентності SHRM, HRCI, CIPD та розробити пропозиції щодо їх імплементації в українську HR-практику. Аналіз попиту на HR-компетентності в Україні дозволив виділити найзатребуваніші з них за кластерами: загальні, управлінські, спеціальні; виявити частоту попиту на HR-компетентності та розрахувати рівень вагомість кожної з них. На цій основі узагальнено структуру попиту на ринку праці України в сегменті «Менеджменту персоналу». Обґрунтовано вплив змін та викликів діяльності організації під час пандемії COVID-19 на трансформацію ролей менеджменту персоналу та моделі актуальних HR-компетентностей в Україні. Запропоновано перспективні напрямки використання моделі HR-компетентностей для розроблення професійних стандартів, вдосконалення освітніх послуг та розроблення національної системи HR-сертифікації задля підвищення якості кадрового забезпечення реалізації функції менеджменту персоналу в Україні. The experience of the last year of business operation has highlighted the need to find new ways and approaches to managing people, through the crisis caused by the COVID-19 coronavirus pandemic. New socio-economic reality, digitalization and socialization are transforming the people manage- ment processes of, which, in turn, changes the modern requirements for HR competencies. The article’s purpose is to form a model of personnel manager competencies by clusters of general and professional competencies based on the implementation of best international experience in forming and developing HR competencies models and considering demand trends in the Ukrainian labor market in the segment «HR Management» in modern realities. To produce results, the following methods were used: abstract-logical to generalize the scientific literature; monographic and analogies to summarize the international experience of forming HR- competencies models; empirical for the analysis of trends in the formation of demand for HR- competencies in the Ukrainian labor market; modeling to develop a modern HR competencies model for Ukraine; generalizations to draw conclusions. The generalization of the current state of scientific research and international experience in modeling HR-competencies allowed to structure the current HR-competencies of SHRM, HRCI, CIPD and to develop proposals for their implementation in Ukrainian HR-practice. The analysis of the demand for HR-competence in Ukraine allowed to select the most popular of them by general, managerial, and special clusters; to identify the frequency of demand for HR-competences and calculate their weight level. On this basis, the structure of demand in the labor market of Ukraine in the segment of «HR-Management» was generalized. The influence of changes and challenges of the organization’s activity during the pandemic COVID-19 on the trans- formation of the roles of people management and the current HR competencies model in Ukraine is substantiated. Prospective directions of using the model for professional standard development, educational services improvement, and development of the national system of HR-certification for making better the quality and performance of the human resource management function in Ukraine are proposed.Item Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в умовах пандемії COVID-19(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Рябець, Наталія Миколаївна; Riabets, Nataliia; Рябец, Наталия НиколаевнаУ статті викладено результати дослідження проявів, трендів соціальної відповідальності бізнесу в умовах пандемії та ідентифіковано домінантні сфери її реалізації. Проведено аналіз еволюційного розвитку поглядів та підходів щодо теоретичного та концептуального розуміння корпоративної соціально відповідальності. Ідентифіковано вплив соціальної відповідальності бізнесу на результати його діяльності та на якість формування його взаємовідносин із власними стейкхолдерами. Досліджено трансформацію напрямків та інструментів практичної реалізації КСВ-ініціатив до та під час поширення пандемії. Визначені потенційні напрями встановлення конструктивного діалогу бізнесової організації із соціумом, що забезпечить позитивний вплив як на стійкість і успішність бізнесу, так і на розвиток соціуму в сучасних умовах. Здійснено аналіз діяльності вітчизняних бізнес-структур на предмет сприйняття ними природи соціальної відповідальності та усвідомлення необхідності її реалізації та переваг. Проведено порівняльний аналіз розвитку соціальної відповідальності бізнесу у світі та в Україні. Визначено тренди й механізми, що чинять трансформаційний вплив на формування та реалізацію КСВ за сучасних умов розвитку. Окреслено пріоритетні вектори програм КСВ суб’єктів міжнародного бізнесу в умовах пандемії. Обґрунтовано необхідність розробки моделей управління соціально відповідальної структури, яка зорієнтована на успішне функціонування та розвиток у високо динамічному глобальному середовищі з огляду на сучасні виклики та загрози викликані пандемією. The paper presents the results of the study of the manifestations, trends of business social responsibility during the pandemic and gives the dominant directions of its practical implementation. The paper provides the results of the analysis of the evolutionary development of views and approaches to theoretical and conceptual understanding of corporate social responsibility. The impact of business social responsibility on the results of its activities and the quality of relationships with stakeholders is revealed. A study was also conducted on the transformation of directions and tools for the practical implementation of CSR initiatives before and during the spread of the pandemic. Potential directions for establishing a constructive conversation business structure with society, which will have a positive impact on the success and stability of the business, as well as on social development in the current environment have been identified. A study was carried out to evaluate the perception of the social responsibility by domestic business organizations and awareness of its trends, and the need for its implementation and advantages. A comparative analysis of the development of corporate social responsibility in the world and in Ukraine has been conducted. Trends and mechanisms that have a transformational impact on the formation and implementation of CSR in modern conditions of development are identified. The priority vectors of CSR programs of international business entities in the face of a pandemic are outlined. The necessity of developing a business process management model based on corporate and social responsibility tools has been formulated, taking into account the desire of business to conduct successful activities in a highly dynamic global environment.Item Організація трудових процесів за умов нестабільної глобальної екосистеми(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Смалійчук, Ганна Володимирівна; Smaliichuk, Hanna; Смалийчук, Анна Владимировна; Василик, Алла Володимирівна; Vasylyk, Alla; Василик, Алла Владимировна; Вонберг, Тетяна Вікторівна; Vonberh, Tetiana; Вонберг, Татьяна Викторовна; Білик, Ольга Миколаївна; Bilyk, Olga; Билык, Ольга НиколаевнаПандемія внесла корективи в процеси зайнятості та прискорила дестандартизацію останньої, змусивши країни активізувати використання можливостей цифрової економіки для підтримки активності бізнес-процесів під час вимушеного скорочення робочих місць та впровадження пандемічних обмежувальних заходів. Метою статті є розроблення постпандемічних рекомендацій та сценаріїв організації трудових процесів у напрямі посилення ефективної діяльності компаній в умовах можливих криз. Проаналізовано ключові причини нестабільності сучасних трудових процесів, досліджено основні світові практики законодавчого закріплення дистанційної роботи, які спрямовані на зменшення впливу пандемії COVID-19 на бізнес-процеси та трудові відносини. Виявлено необхідність змін в організації сучасних трудових процесів та розроблення регламентів організації трудової діяльності за нових соціоекономічних умов. Означено основні складові регламентів трудових процесів: державна політика та нормативно-правове регулювання (ступінь готовності для повернення до нормального режиму роботи та його оцінювання на національному та регіональному рівні), кадрова складова (охорона здоров’я працівників, безпечні умови праці, планування та регулювання виробничої діяльності), операційна складова (бізнес- процеси та визначення контрольних показників, кібербезпека та конфіденційність даних), комерційна складова (протоколи взаємодії учасників виробничих процесів, інтеграція співробітників щодо питань безпеки об’єктів). The pandemic has adjusted employment processes and accelerated the destabilization of the latter, forcing countries to step up the use of digital economy opportunities to support business activity during forced job cuts and pandemic restrictions. The aim of the article is to develop post-pandemic recommendations and scenarios for the organization of labor processes in the direction of strengthening the effective operation of companies in possible crises. The key reasons for the instability of modern labor processes are analyzed, the main world practices of legislative consolidation of telework, which are aimed at reducing the impact of the COVID-19 pandemic on business processes and labor relations, are studied. The need for changes in the organization of modern labor processes and the development of regulations for the organization of labor activity in the new socio-economic conditions is emphasized. The main components of labor process regulations are identified: state policy and regulatory regulation (the degree of readiness to return to normal work and its evaluation at the national and regional levels), personnel component (occupational health, safe working conditions, planning and regulation of production activities), operational component (business processes and benchmarks, cybersecurity and data confidentiality), commercial component (protocols of interaction of participants in production processes, integration of employees on security issues).