2019 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2019 рік by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item Корпоративна соціальна відповідальність як сучасна форма ведення бізнесу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Бесараб, Світлана Олексіївна; Besarab, Svitlana; Бесараб, Светлана Алексеевна; Кошель, Аліна Григорівна; Koshel, Alina; Кошель, Алина ГригорьевнаУ статті досліджено сутність та проаналізовано сучасні підходи щодо поняття «корпоративна соціальна відповідальність» (КСВ), розглянуто складові та принципи даного явища. Наведено найбільш цікаві приклади ведення соціально-відповідального бізнесу зарубіжними та вітчизняними компаніями. Запропоновано впровадження програм корпоративної соціальної відповідальності на українських підприємствах згідно Британської моделі КСВ. Досліджено роль держави у веденні соціально-відповідального бізнесу та перераховано низку соціальних проблем, які можна вирішити шляхом гармонійного поєднання корпоративної соціальної відповідальності бізнесу та державних механізмів, що її забезпечують. The article explores the essence and analyzes modern approaches regarding the concept of «corporate social responsibility», considers the components and principles of this phenomenon. The most interesting examples of conducting socially responsible business from the practice of foreign and domestic companies are considered. The main models of CSR implementation and the realities of the implementation of Ukrainian business are analyzed. Based on this analysis, the possibility of implementing these models in the practice of Ukrainian companies was investigated and it was determined that the use of the British CSR model with the active participation of the state is most harmonious. A number of social problems of Ukrainian society are listed that can be solved by a harmonious combination of corporate and social responsibility of business and government mechanisms that provide it. В статье исследована сущность и проанализированы современные подходы к трактованию понятия «корпоративная социальная ответственность», рассмотрены составляющие и принципы данного явления. Представлена характеристика наиболее интересных практик ведения социально-ответственного бизнеса зарубежными и отечественными компаниями. Проанализированы основные модели внедрения КСО и реалии их осуществления в условиях украинского бизнеса. На основе данного анализа исследована возможность имплементации этих моделей в практику украинских компаний и определено, что наиболее гармоничным является использование Британской модели КСО с активным участием государства. Перечислено ряд социальных проблем украинского общества, которые можно решить путем гармоничного сочетания корпоративно-социальной ответственности бизнеса и государственных механизмов, которые ее обеспечивают.Item Діагностика стану стратегічного контролінгу на українських підприємствах(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаУ статті розглянуто методичні питання діагностування стану стратегічного контролінгу на підприємстві. Методика ґрунтується на порівнянні відповідності між управлінськими завданнями і управлінськими технологіями. Це дозволяє діагностувати основний напрямок контроллінговой діяльності організації і визначити, наскільки розвинений стратегічний рівень контролінгу. Апробація даного підходу показала, що в цілому він може використовуватися з метою визначення напрямків керуючого впливу в компанії і визначення ступеня його кореляції з можливістю практичного досягнення підприємством узгоджених цілей. Це відповідає основним завданням стратегічного контролінгу. За результатами анкетування вибірки українських підприємств було встановлено, що найчастіше ними використовуються такі управлінські технології, як елементи стратегічного управління і бюджетування. Це свідчить про те, що контролінгова діяльність українських підприємств продовжує зосереджуватися на реєстраційно-облікових процесах, а стратегічний рівень залишається недостатньо розвиненим. The article discusses the methodological issues of diagnosing the state of strategic controlling in an enterprise. The methodology is based on the scientific hypothesis that the controlling activity actualizes and builds the logic of company management by combining management methods and tools into management technologies. Comparison of the correspondence between management tasks and management technologies makes it possible to diagnose the main direction of the control activity of an organization and determine how developed the strategic level of controlling is. Approbation of this approach showed that, in general, it can be used to determine the direction of control in a company and determine the degree of its correlation with the possibility of an enterprise achieving practical agreed goals. This corresponds to the main goals of strategic controlling. According to a survey of a sample of Ukrainian enterprises, it was found that they most often use such management technologies as elements of strategic management and budgeting. They received the highest average ratings among respondent enterprises in the context of certain types of economic activity. The proposed methodology has shown that the strategy of enterprises is focused primarily on cost savings, while management tasks are aimed at finding ways to achieve an average level of profitability and liquidity of companies. This indicates that the control activities of Ukrainian enterprises are still focused on the registration and accounting processes, while the strategic level remains underdeveloped. В статье рассматрены методические вопросы диагности- рования состояния стратегического контроллинга на предприятии. Мето- дика основывается на выдвинутой научной гипотезе о том, что контро- ллинговая деятельность актуализирует и выстраивает логику управления компанией через объединение управленческих методик и инструментов в управленческие технологии. Сравнение соответствия между управленче- скими задачами и управленческими технологиями позволяет диагностировать основное направление контроллинговой деятельности организации и определить, насколько развит стратегический уровень контроллинга. Апробация данного подхода показала, что в целом, он может использоваться с целью определения направлений управляющего воздействия в компании и определения степени его корреляции с возможностью практического достижения предприятием согласованных целей. Это соответствует основным задачам стратегического контроллинга. По результатам анкетирования выборки украинских предприятий было установлено, что чаще всего ими используются такие управленческие технологии как элементы стратегического управления и бюджетирования. Они набрали самые высокие средние оценки среди предприятий-респондентов в разрезе отдельных видов экономической деятельности. Предложенная методика позволила выявить, то стратегия предприятий сосредоточена преимущественно на экономии затрат, а управленческие задачи сконцентрированы на поиске путей достижения среднего уровня доходности и ликвидности компаний. Это свидетельствует, о том, что контроллинговая деятельность украинских предприятий продолжает сосредотачиваться на регистрационно-учетных процессах, а стратегический уровень остается недостаточно развитым.Item Концепція економічного управління диверсифікацією діяльності підприємств на засадах стратегічного контролінгу(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Грабовенко, Олександр Володимирович; Hrabovenko, Oleksandr; Грабовенко, Александр ВладимировичУ статті розглянуто питання економічного управління диверсифікацією діяльності підприємств на засадах стратегічного контролінгу на концептуальному рівні. Досліджено, що диверсифікація діяльності підприємства, як стратегічний процес, потребує належної управлінської підтримки, яка має ґрунтуватися на застосуванні методичного й практичного інструментарію економічного управління задля потреб реалізації диверсифікації діяльності підприємства як стратегії його розвитку. Встановлено сутність дихотомії економічного управління та його місце в системі управління підприємством; визначено його предмет, об’єкти, суб’єкти, мету та технології. Обґрунтовано застосування технології стратегічного контролінгу для вирішення завдань економічного управління диверсифікацією діяльності підприємств. Стратегічний контролінг дозволяє відстежувати успішність реалізації стратегії як в економічному, так і в управлінському аспектах, через аналіз її результативності, що проявляється в оцінці стратегічного процесу диверсифікації через систему економічних і неекономічних метрик. Запропоновано авторський підхід до формування такої метричної системи. The article highlights the conceptual issues of economic management of diversification activity of an enterprises on the basis of strategic controlling. The author proves that diversification of the enterprise as a strategic process requires an appropriate management support. It support should be based on the applying of methodological and practical tools of economic management for the needs of the enterprises diversification as its strategy development. The author also defines the concept of economic management and disclosed the contents of the basic elements; place in management systems, object, subject, function, purpose, methods and instruments. Economic management is recognized as integrating and coordinating control type, which, harmonizing objectives and management efforts within various types of functional management, subjects them to the common goal – increasing value, ensuring long-term viability in the interests of all stakeholders of the enterprise. The author substantiates the use of strategic controlling as the main thesis of economic management of the diversification of enterprise activities. Strategic controlling makes it possible to monitor the success of strategy implementation in both economic and managerial aspects. This is expressed through an analysis of the effectiveness of the diversification strategy as an assessment of its strategic process through a system of economic and non-economic metrics. Based on the author’s interpretation of diversification, it is proposed to distinguish metrics of intellectual (knowledge) capacity, transformationality and efficiency / effectiveness of diversification. Specific indicators should take into account the specific features of the enterprise, industry affiliation, market position, corporate identity, etc. В статье рассмотрены вопросы экономического управления диверсификацией деятельности предприятий на основе стратегического контроллинга на концептуальном уровне. Доказано, что диверсификация деятельности предприятия, как стратегический процесс, требует надлежащей управленческой поддержки, которая должна базироваться на применении методического и практического инструментария экономического управления для потребностей реализации диверсификации деятельности предприятия как стратегии его развития. Определена сущность экономического управления и его место в системе управления предприятием и в управлении диверсификацией деятельности предприятия; определены его предмет, объекты, субъекты, цели и технологии. Автором обосновано применение технологии стратегического контроллинга для решения задач экономического управления диверсификацией деятельности предприятий. Стратегический контроллинг позволяет отслеживать успешность реализации стратегии как в экономическом, так и в управленческом аспектах, через анализ ее результативности, что проявляется в оценке стратегического процесса диверсификации через систему экономических и неэкономических метрик.Item Ціннісні аспекти капіталоутворення на підприємстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Мельник, Оксана Володимирівна; Melnyk, Oksana; Мельник, Оксана ВладимировнаУ статті представлено результати розширення елементного складу ланцюжка капіталотворення та змістовних меж трактування економічної цінності. Традиційний елементний ланцюжок капіталоутворення представлено у єдності взаємозв’язку із здатностями, що визначає можливості підприємства, як форми організації капіталу, забезпечувати формування та зростання результатів. Сутність економічної цінності розкрито за критеріям корисності, змістозначущості, можливостей та вартості, що дозволило упорядкувати ціннісні результати у просторі капіталоутворення. This article is devoted to the problem of determining the value aspects of capital formation in an enterprise, which is due, firstly, to the lack of a unified scientific position on a meaningful understanding of economic value, and secondly, the multidimensionality of existing approaches to the study of capital formation. The purpose of this article is to determine the value results of capital formation processes, taking into account the contemporary features of the interpretation of the content of value and capital formation in scientific economic discourse. Based on the substantive ordering of the fundamental provisions of axiology theory and the critical analysis of interrelated categories of economic value, the main criteria for determining the value aspects of capital formation are determined. The basic criteria for determining value in an enterprise’s economy are utility and value. The author’s position on the value, which is defined as a characteristic of the aggregate value of the enterprise in monetary measurement, is substantiated. The range of criteria for determining economic value by meaningfulness and opportunities has been expanded due to the unity of subjective and objective, ontological and anthropological sources of its research. The elemental chain of capital formation is expanded with capabilities that determine the capabilities of the enterprise, as a form of capital organization, to form and provide growth in value results. Combining the results of the study of value issues and capital formation allowed organizing the value results in the space of capital formation at the enterprise. The scientific results obtained are a conceptual basis for determining the aggregate value of an enterprise and developing methodological approaches to its valuation both in terms of types of values and taking into account the specific forms of capital movements. The value approach to capital formation research allows to take into account the complex and heterogeneous specifics of the modern business environment and to determine the priorities of managerial focus that ensure the success of the enterprise. В данной статье представлены результаты изучения проблематики определения ценностной специфики капиталообразования на предприятии, что обусловлено, во-первых, отсутствием единой научной позиции относительно сущностной интерпретации экономической ценности, во-вторых, многоаспектностью существующих подходов к исследованию капиталообразования. Целью данной статьи является определение ценностных результатов процессов капиталообразования с учетом современных особенностей интерпретации содержания ценности и капиталообразования в научном экономическом дискурсе. Полученны результаты критического осмысления фундаментальных положений теории аксиологии и анализа взаимосвязанных категорий экономической ценности, позволили опредилить основные критерии, по которым целесообразно осуществлять характеристику ценностных аспектов капиталообразования. Базовыми критериями определения ценности в экономике предприятия является полезность и стоимость. Аргументировано авторскую позицию относительно понимания стоимости предприятия, как характеристики его совокупной ценности в денежном измерении. Расширен спектр критериев сожержательного определения экономической ценности «сущностью и значеним», а также «возможностями», что обусловлено единством субъективного и объективного, онтологических и антропологических источников ее исследования. Элементную цепочку капиталообразования расширено способностями, которые определяют возможности предприятия, как формы организации капитала, формировать и обеспечивать рост ценностных результатов. Соединение полученных научных результатов исследования проблематики ценности и капиталообразования позволило упорядочить ценностные результаты в пространстве капиталотворення на предприятии. Данные результаты являются концептуальным базисом для определения совокупной ценности предприятия и разработки методических подходов к ее оценке как в разрезе видов ценности так с учетом специфики форм движения капитала. Ценностный подход к исследованию капиталообразования позволяет учитывать сложную и разнородную специфику современной бизнес-среды и определить приоритеты управленческого фокусирования, которые обеспечивают успешность деятельности предприятия.Item Використання аналітичних бізнес-інструментів у закладі освіти(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Паздрій, Віталій Ярославович; Pazdrii, Vitalii Y.; Паздрий, Виталий ЯрославовичПрийнятий Закон України «Про освіту» визначає заклад освіти як господарюючий суб’єкт, що кардинально змінює існуючі підходи. Стаття розкриває основні засади адаптації і використання аналітичних бізнес-інструментів SWOT-, PEST-, VRIO-аналізу у діяльності закладу освіти. Для керівників закладів освіти висвітлено основні переваги, перешкоди і практичні рекомендації використання кожного інструменту. SWOT-аналіз використовується для напрацювання стратегічних і тактичних кроків на основі аналізу поточного стану внутрішнього середовища у порівнянні із зовнішніми можливостями і загрозами. PEST-аналіз є допоміжним для більш глибокого аналізу зовнішнього середовища закладу освіти, а VRIO-аналіз дозволяє визначити стратегічні ключові ресурси. На основі проведених аналізів можна більш комплексно сформувати стратегічні, тактичні, оперативні плани. У статті також висвітлюються проблемні аспекти сприйняття педагогами-керівниками виключно бізнесових інструментів для становлення керівником-управлінцем (менеджером) свого закладу освіти. New Law "About Education" defines the institution of education as an economic subject. The article reveals the basic principles of adaptation and use of analytical business tools SWOT-, PEST-, VRIO-analysis in the activity of educational institution. During realization of state experimental work at the theme: "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting entrepreneurship development" we have been organised training course for directors of institutions of preschool, secondary , vocational and higher education institution. During 2017–2019, 1.225 participants were trained from all parts of Ukraine. For managers of educational institutions, the main advantages, obstacles and practical recommendations for using each instrument are highlighted. SWOT analysis is used to develop strategic and tactical steps based on the analysis of the current state of the internal environment in comparison with external capabilities and threats. PEST analysis is an auxiliary for a more in-depth analysis of the educational environment’s external environment, and VRIOanalysis allows identifying strategic key resources. On the basis of the conducted analyzes it is possible to formulate strategic, tactical, operational plans more comprehensively. The article also covers the problematic aspects of the perception of the teachers-executives exclusively of business instruments for becoming a manager-manager (manager) of their institution of education. Принятие Закона Украины «Об образовании» определяет учебное заведение как хозяйствующий субъект, кардинально меняет существующие подходы. Статья раскрывает основные принципы адаптации и использования аналитических бизнес-инструментов SWOT-, PEST-, VRIO-анализа в деятельности учебного заведения. В процессе реализации экспериментальной работы по теме: «Развитие бизнес-образования в Украине как элемент государственной политики содействия развитию предпринимательства», утвержденной Приказом МОН Украины №1221 от 07.10.2016, было предложено и проведен курс тренингов для руководителей и заместителей руководителей учреждений дошкольного, среднего, профессионально-технического и высшего образования. В течение 2017–2019 годов было охвачено 1.225 участников тренингов со всех частей Украины. Для руководителей учреждений образования отражены основные преимущества, препятствия и практические рекомендации использования каждого инструмента. SWOT-анализ используется для выработки стратегических и тактических шагов на основе анализа текущего состояния внутренней среды по сравнению с внешними возможностями и угрозами. PEST-анализ является вспомогательным для более глубокого анализа внешней среды учебного заведения, а VRIO-анализ позволяет определить стратегические ключевые ресурсы. На основе проведенных анализов можно более комплексно сформировать стратегические, тактические, оперативные планы. В статье также освещаются проблемные аспекты восприятия педагогами-руководителями исключительно бизнес инструментов для становления руководителем-управленцем (менеджером) своего учебного заведения.Item Аналіз гендерної рівності в Україні: особливості математичного оброблення результатів статистичних досліджень(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Норік, Лариса Олексіївна; Norik, Larisa; Норик, Лариса Алексеевна; Лебедєва, Ірина Леонідівна; Lebedeva, Irina; Лебедєва, Ірина ЛеонідівнаВиходячи із необхідності забезпечення об’єктивності та надійності результатів наукових економічних досліджень, автори пропонують поглиблення кількісного аналізу гендерної рівності в Україні завдяки використанню методів математичної статистики. Наведено результати статистичного аналізу впливу гендерного фактору на формування кількості безробітних в Україні. Як засіб реалізації методів математичного оброблення результатів статистичних досліджень використано електронні таблиці та функції MS Excel, які дозволяють наочно відображати операції із статистичними даними на кожному етапі дослідження. Виявлені завдяки застосуванню методів математичної статистики гендерні диспропорції на ринку праці зумовлюють необхідність використання гендерного підходу під час розробки основних програм розвитку України. Проведення регулярних наукових досліджень на ринку праці із застосуванням методів математичної статистики дозволить створити об’єктивне підґрунтя для висновків гендерної експертизи існуючих законодавчих актів та забезпечити аналітичну основу політики зайнятості населення. Based on the need to ensure the objectivity and reliability of scientific and economic research, the authors propose to deepen the quantitative analysis of gender equality in Ukraine through the using mathematical statistics methods. The results of the statistical analysis of the influence of gender on the formation of the number of unemployed in Ukraine are presented. The authors used MS Excel as a means of implementing the methods of mathematical processing of the statistical data. This is spreadsheets software, which allows visualizing of operations with statistics at each stage of calculations. To achieve the goal of this paper, the authors proposed the following algorithm: to investigate the dynamics of the average annual value of the number of unemployed men and women in Ukraine; to determine the numerical characteristics of the data sets; to verify the fulfillment of conditions regarding the possibility of the use of variance analysis; to perform all stages of analysis of variance; to apply the statistical criteria to verify the existence of a gender impact on the number of unemployed. This algorithm was implemented in the analysis of statistics on unemployment in Ukraine for the period 2005-2018. The gender imbalances identified in the labor market through the use of mathematical statistics methods, necessitate the use of a gender approach in the development of Ukraine’s major development programs. Conducting regular research in the labor market with using mathematical statistics methods makes it possible to create an objective basis for the gender expertise of existing legislation and to provide an analytical framework for population employment policy. Исходя из необходимости обеспечения объективности и достоверности результатов научных экономических исследований, авторы предлагают углубить количественный анализ гендерного равенства в Украине за счет использования методов математической статистики. Приведены результаты статистического анализа влияния гендерного фактора на формирование количества безработных в Украине. Как инструмент реализации методов математической обработки результатов статистических исследований использованы электронные таблицы и функции MS Excel, которые позволяют визуализировать операции со статистическими данными на каждом этапе вычислений. Выявленные с помощью методов математической статистики гендерные диспропорции на рынке труда указывают на необходимость применения гендерного подхода в процессе разработки основных программ развития Украины. Проведение регулярных научных исследований рынка труда с использованием методов математической статистики позволит создать объективную основу для выводов гендерной экспертизы существующих законодательных актов и обеспечит аналитическую основу политики занятости населения.Item Оптимізаційне моделювання витрат на маркетингові комунікації для машинобудівних підприємств України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Горовий, Дмитро Анатолійович; Horovyi, Dmytro; Горовой, Дмитрий Анатольевич; Чернобровкіна, Світлана Віталіївна; Chernobrovkina, Svitlana; Чернобровкина, Светлана ВитальевнаВиходячи з впливу маркетингових комунікацій на економічний ефект діяльності підприємства, визначено оптимальний розмір витрат на них. Проведено оптимізаційне моделювання витрат на маркетингові комунікації на прикладі машинобудівних підприємств України з точки зору їх чистого фінансового результату, частки ринку, об’ємів реалізації продукції та марочного капіталу. Визначено показники діяльності машинобудівних підприємств для виконання оптимізації витрат на маркетингові комунікації за шість періодів. За визначеними показниками побудовано лінії трендів і визначено їх функції. Проведено нормалізацію функцій трендів для уникнення різниці у порядку чисел у показниках. Для визначення оптимального розміру маркетингових комунікацій використано метод багатокритеріальної оптимізації. Among the means, which allow to increase profit of the company, use marketing communications, the task of which is to increase sales volumes, change the attitude of potential consumers to the enterprise, etc. Based on the influence of marketing communications on the economic effect of the enterprise, the optimal amount of expenses for them is determined. Parabolic trends are used, since they have only one optimal criterion — the extremum of the function for the optimization model. The optimization modeling of marketing communications costs is carried out on the example of machinebuilding enterprises of Ukraine in terms of their net financial result, market share, sales volumes and brand equity. The indexes of activity of machinebuilding enterprises for performance of optimization of expenses for marketing communications for six periods are determined. Trend lines are constructed according to the determined indicators and their functions are determined. The normalization of trend functions is carried out to avoid the difference in the order of numbers in the indicators. To determine the optimal size of marketing communications, the method of multi-criteria optimization is used. The investigated companies have the only optimal solution for Pareto, which provides the optimal cost of marketing communications in terms of its net financial result, market share, sales volumes and brand equity. Исходя из влияния маркетинговых коммуникаций на экономический эффект деятельности предприятия, определен оптимальный размер затрат на них. Проведено оптимизационное моделирование затрат на маркетинговые коммуникации на примере машиностроительных предприятий Украины с точки зрения их чистого финансового результата, доли рынка, объемов реализации продукции и марочного капитала. Определены показатели деятельности машиностроительных предприятий для выполнения оптимизации затрат на маркетинговые коммуникации за шесть периодов. По полученным показателям построены линии трендов и определены их функции. Проведено нормализацию функций трендов во избежание разницы в порядке цифр в показателях. Для определения оптимального размера маркетинговых коммуникаций использован метод многокритериальной оптимизации.Item Оцінювання ефективності системи соціального захисту населення в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ємельяненко, Лариса Михайлівна; Yemelianenko, Larysa; Емельяненко, Лариса Михайловна; Федірко, Наталія Вікторівна; Fedirko, Nataliia Viktirivna; Федирко, Наталия Викторовна; Москвіна, Валерія Ігорівна; Moskvina, Valeriia I.; Москвина, Валерия ИгоревнаУ статті представлено комплексний підхід до визначення критеріїв результативності, дієвості та ефективності системи соціального захисту населення. Доведено важливість індексу людського розвитку як первинного джерела інформації для встановлення результативності системи соціального захисту населення. Обґрунтовано пріоритетність фактору задоволеності соціальними послугами, які виступають методологічним базисом для оцінювання рівня ефективності системи соціального захисту населення. Здійснено на основі запропонованого алгоритму аналітичний розрахунок рівня ефективності за та побудовано прогнозну оцінку його значення із розрахунку коливання кількості бенефіціарів системи соціального захисту населення України. Використано методи експертного оцінювання, прогнозування розвитку системи соціального захисту за інерційним та песимістичним сценаріями на три роки. Сформульовано висновки щодо кореляції рівня ефективності та кількості отримувачів послуг соціального захисту. The article presents an integrated approach to determining the criteria for effectiveness, efficiency and effectiveness of the system of social protection of the population. The importance of the human development index as a primary source of information for establishing the effectiveness of the system of social protection of the population has been proved. The priority is given to the satisfaction factor with social services, which are the methodological basis for assessing the level of effectiveness of the system of social protection of the population. On the basis of the proposed algorithm, an analytical calculation of the level of efficiency was carried out and a predictive assessment of its value was calculated based on the fluctuation of the number of beneficiaries of the system of social protection of the population of Ukraine. The methods of expert assessment, forecasting the development of the social protection system according to inertial and pessimistic scenarios for three years were used. Conclusions on the correlation of the level of efficiency and the number of recipients of social protection services are formulated. В статье представлены комплексный подход к определению критериев результативности, действенности и эффективности системы социальной защиты населения. Доказана важность индекса человеческого развития как первичного источника информации для установления результативности системы социальной защиты населения. Обоснованно приоритетность фактора удовлетворенности социальными услугами, которые выступают методологическим базисом для оценки уровня эффективности системы социальной защиты населения. На основе предложенного алгоритма осуществлен аналитический расчет уровня эффективности и построена прогнозная оценка его значения из расчета колебания количества бенефициаров системы социальной защиты населения Украины. Использованы методы экспертного оценивания, прогнозирования развития системы социальной защиты по инерционному и пессимистическому сценариям на три года. Сформулированы выводы по корреляции уровня эффективности и количества получателей услуг социальной защиты.Item Фінансові фундаментально-вартісні аспекти результативності управління капіталом підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Шевчук, Наталія Валентинівна; Shevchuk, Nataliia; Шевчук, Наталья Валентиновна; Гибало, Марина Віталіївна; Hybalo, Maryna; Гибало, Марина Витальевна; Денищук, Леся Вікторівна; Denysсhchuk, Lesya; Денищук, Леся ВикторовнаУ статті представлено результати узагальнення фундаментально-вартісних аспектів визначення та оцінювання результативності управління капіталом підприємства. Аргументовано доцільність використання фундаментальної вартості як критерію прийняття управлінських рішень в області капіталоутворення на підприємстві. Визначено фактори та передумови формування і забезпечення зростання фундаментально-вартісних результатів капіталоутворення. Формалізовано результати факторної інтерпретації показника фундаментальної вартості, який визначається методом економічного прибутку. The article is devoted to scientific problems of identifying and evaluating the effectiveness of capital management company. The purpose of this article is to provide scientific arguments for specifying the following aspects of a value-based approach to determining the effectiveness of capital management: specifying the target model of capital formation and type of value,as a criterion for making managerial decisions, as well as justification of the choice of adequate analytical tools in the processes of evaluating the effectiveness of the subject area of research. According to the scientific position of authors on the content of performance management as a measure of achievement of targeted results, it was proved the relevance and priority choice of fundamental value as a criterion for determining the results of capital. The expediency of using the concept of economic profit has been proved to implement analysis of the value-based results of capital formation. The reasonableness of the delimitation of the target results in the aspects of formation and growth of the fundamental value of capital of the enterprise is argued. It is determined that the quality of the formation of fundamental value is determined on the basis of the structure of the factors that determine it and the ratio of their changes. The key value-based result of value formation is the added value of the enterprise, and the analytical prerequisite that ensures its creation is a sufficient level of profitability of sales of products (services). On the basis of the factor interpretation of the fundamental value determined by the method of economic profit, the analytical prerequisite for ensuring its growth is formalized. The analytical toolkit presented in the article allows to determine the priority areas of formation of results of capital formation and the most significant focuses of managerial influences on capital, which provide a high level of their efficiency. В статье представлены результаты обобщения фундаментально-стоимостных аспектов определения и оценки результативности управления капиталом предприятия. Аргументированно целесообразность использования фундаментальной стоимости, в качестве критерия принятия управленческих решений в области капиталообразования на предприятии. Определены факторы и предпосылки формирования и обеспечения роста фундаментально-стоимостных результатов капиталообразования. Формализовано результаты факторной интерпретации показателя базовой стоимости, который определяется методом экономической прибыли.Item Глобальні та національні фактори впливу на результативність підприємств металургійної галузі(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Янголь, Ганна Вікторівна; Yangol, Hanna V.; Янголь, Анна ВикторовнаВраховуючи гіпердинамічність бізнес-середовища, в якому функціонують металургійні підприємства, та залежність галузі від глобального економічного розвитку, автор досліджує фактори впливу на їх результативність через призму глобальних викликів і тенденцій. Автор пропонує розглянути структурно-виробничу та фінансово-економічну диференціацію розвитку галузі за обраними країнами вибірки: України, США, РФ і Китаю, проаналізувати причинно-наслідкові взаємозв’язки між результуючими показниками та структурою вартості металургійної продукції за обраними країнами. Автор дотримується принципів циркулярної економіки як передумови забезпечення найкращих результатів діяльності. У статті проведено аналіз конкурентних сил металургійної галузі, сформовано ланцюг визначення факторів забезпечення результативності підприємств України на основі впливу глобальних викликів галузі, наведено рекомендації щодо обрання стратегій розвитку.. Given the hyperdynamics of the business environment in which metallurgical enterprises operate, and the industry’s dependence on global economic development, the author examines the factors influencing their performance through the prism of global challenges and trends. The author considers the dependence of the effectiveness of a single metallurgical enterprise, on the one hand, on the general industry development and changes in the economic situation both at the local and global level, and, secondly, on the right management decisions and the development of an adequate strategy for such development to achieve the desired results. In the article, the study and identification of factors influencing the performance of metallurgical enterprises is based, firstly, on the empirical global experience of conducting best practices in the sectoral context,and, secondly, on the analysis of the creation of the most favorable conditions for the development of the industry as a whole, and, thirdly, on the determination of an adequate sectoral state of the strategy to achieve the desired results. The author proposes to consider the structural-production and financial-economic differentiation of the industry development for the following sample countries: Ukraine, USA, Russia and China. The author adheres to the principles of circular economy as a prerequisite for ensuring the best performance. The article analyzes the competitive forces of the metallurgical industry, formed a chain of determining factors to ensure the effectiveness of Ukrainian enterprises on the basis of the influence of global challenges of the industry, provides recommendations on the choice of development strategies. Учитывая гипердинамичность бизнес-среды, в котором функционируют металлургические предприятия, и зависимость отрасли от глобального экономического развития, автор исследует факторы влияния на их результативность через призму вызовов и тенденций. Автор предлагает рассмотреть производственные и финансовые различия в развитии отрасли по странам выборки: Украины, США, РФ и Китая, проанализировать причинно-следственные взаимосвязи между результирующими показателями и структурой стоимости металлургической продукции в них. Автор придерживается принципов циркулярной экономики как предпосылки обеспечения наилучших результатов деятельности. В статье проведен анализ конкурентных сил отрасли, сформирована цепочка определения факторов обеспечения результативности предприятий Украины на основе влияния глобальных вызовов отрасли, приведены рекомендации по выбору стратегий развития.Item Діалектика взаємопов’язаних категорій економічної цінності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Куценко, Євгенія Костянтинівна; Kutsenko, Ievgeniia; Куценко, Евгения КонстантиновнаАктуалізовано проблематику відсутності наукового консенсу- су стосовно понятійно-категоріального апарату теорії економічної цінності. Представлено еволюційний розвиток поняття цінності у різних школах економічної теорії. Визначено взаємозв’язок категорій «цінність», «благо», «корисність», «вартість». Акцентовано увагу на невиправданому ототожненні понять «цінність — вартість», «цінність — корисність». Формалізовано авторське бачення зв’язку категорій, що визначають цінність блага в економічній теорії. Аргументованo авторське визначення поняття «економічна цінність», що розкриває її суб’єктно-об’єктну природу та ґрунтується на онтологічних та антропологічних джерелах. The article actualizes the problem of lack of scientific consensus in relation to the conceptual-categorical apparatus of the economic value theory. The evolutionary concept of value in different schools of economic theory is presented. The basic characteristic features of the interrelated categories "value", "benefit", "utility", "cost" are determined. The emphasis is placed on the unjustified identification of the concepts of "value — cost", "value — utility". The author’s vision is outlined with regard to the links between categories determining the value of benefit in economic theory at both individual and social level. The basis of economic value modes: utility and cost are defined. The article describes the three-dimensional understanding of economic value in modern scientific publications. Such an approach is based on the operational, market and consumer concepts of the value, which is revealed through the processes of production, offering and consumption. It was identified that economic value is the result of subject’s ownership of benefit in terms of economic utility; represents a specific utility that offers the subject freedom of choice and responds to the need for a certain set of alternatives; constitutes the unity of consumer and production values as well as individual and social values, which is the basis for market relations. An explanation is given to the author’s definition of the "economic value" concept, which reveals its subjective and objective nature and is built on ontological and anthropological pillars. The priority of the anthropological aspect of economic value is emphasized, due to current humanization of modern economic relations. Актуализирована проблематика отсутствия научного консенсуса относительно понятийно-категориального аппарата теории экономической ценности. Представлено эволюционное развитие понятия ценности в разных школах экономической теории. Определены взаимосвязь категорий «ценность», «благо», «полезность», «стоимость». Акцентировано внимание на неоправданном отождествлении понятий «ценность — стоимость», «ценность — полезность». Формализовано авторское видение связи категорий, определяющих ценность блага в экономической теории. Аргументированное авторское определение понятия «экономическая ценность» раскрывает ее суб’ектно-объектную природу и основывается на онтологических и антропологических источниках.Item Глобалізація в інноваційному процесі розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Диба, Михайло Іванович; Dyba, Mykhailo; Дыба, Михаил Иванович; Диба, Олександр Михайлович; Dyba, Oleksandr; Дыба, Александр МихайловичУ статті обґрунтовано місце глобалізації в інноваційному процесі розвитку. Звернуто увагу на особливості трактування сутнісних аспектів глобалізації представниками різних наукових шкіл глобалістики та концептуальні взаємозв’язки в системі глобалізаційних процесів сучасності. Досліджено міжфункціональний аспект глобалізаційних процесів та ролі міжнародних менеджерів у глобалізованому суспільстві. Доведено, що у контексті розвитку національної економіки інноваційний аспект глобалізації сформує перспективи для зростання наукомісткого та інноваційного рівня економіки. The role of globalization within the innovation process of development is considered in the article. The attention is paid to the peculiarities of the interpretation of the essential aspects of globalization by representatives of various scientific schools of globalization and conceptual connections in the system of globalization processes nowadays. The multifunctional aspect of globalization processes and the role of international managers in a globalized society is researched. It is proved that the innovative aspect of globalization is able to create the prospects for the growth of the scientific and innovative nature of national economy development. В статье обосновано место глобализации в инновационном процессе развития. Обращено внимание на особенности трактовки сущностных аспектов глобализации представителями различных научных школ глобалистики и концептуальные взаимосвязи в системе глобализационных процессов современности. Исследован функциональный аспект глобализационных процессов и роли международных менеджеров в глобальном обществе. Доказано, что в контексте развития национальной экономики инновационный аспект глобализации формирует перспективы для роста наукоемкого и инновационного уровня экономики.Item Ідеологія управління репутацією університету в умовах інформаційної турбулентності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Архипова, Тетяна Василівна; Arkhypova, Tatyana; Архипова, Татьяна ВасильевнаУ статті розглянуто сутність та причини виникнення інформаційної турбулентності. Визначено, що репутація є найціннішим нематеріальним активом університету, який посилює його конкурентоздатність, залучає ресурси та збільшує капіталізацію бренду. Представлено основні критерії рейтингування репутації університету. Розглянуто модель системи управління репутацією вищого навчального закладу та запропоновано сучасні інструменти реалізації креативних ідей щодо формування та управління репутацією університету в умовах нестабільного інформаційного середовища. Сформульовано висновок про необхідність створення в університеті інформаційно-комунікаційного бюро, яке цілеспрямовано продукуватиме креативні конструкції, що формуватимуть контент інформаційних повідомлень, оперативно реагуватиме і управлятиме усіма репутаційними ризиками, що існують в умовах гібридної інформаційної агресії, глобальних змін внутрішнього і зовнішнього комунікативного простору. The article examines the nature and causes of information turbulence, it is determined that reputation is a valuable intangible asset of the university, which enhances its competitiveness, attracts resources and increases brand capitalization; the main criteria for rating the reputation of the university are presented; a model of a higher education institution reputation management system is considered; modern tools for implementing creative ideas on the formation and management of a university’s reputation in an unstable information environment are proposed; the conclusion is drawn that it is necessary to create an information and communication bureau at the university, the task of which is to purposefully produce creative designs that will form the content of information messages, quickly respond and manage all reputational risks that exist in conditions of hybrid information aggression, global changes in the internal and external communication space. В статье рассмотрены сущность и причины возникновения информационной турбулентности, определено, что репутация является ценным нематериальным активом университета, который усиливает его конкурентоспособность, привлекает ресурсы и увеличивает капитализацию бренда; представлены основные критерии рейтингования репутации университета; рассмотрена модель системы управления репутацией высшего учебного заведени; предложены современные инструменты реализации креативных идей по формированию и управления репутацией университета в условиях нестабильной информационной среды; сформулирован вывод о необходимости создания в университете информационно-коммуникационного бюро, задача которого целенаправленно продуцировать креативные конструкции, которые будут формировать контент информационных сообщений, оперативно реагировать и управлять всеми репутационными рисками, существующих в условиях гибридной информационной агрессии, глобальных изменений внутреннего и внешнего коммуникационного пространства.Item Стратегічна мотивація діяльності іноземних компаній в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Шевчук, Наталія Валентинівна; Shevchuk, Nataliia; Шевчук, Наталья Валентиновна; Рудь, Вадим Миколайович; Rud, Vadym; Рудь, Вадим Николаевич; Фесенко, Владислав Юрійович; Fesenko, Vladislav U.; Фесенко, Владислав ЮрьевичУ статті представлено результати узагальнення теоретичного доробку та аргументовано авторську позицію щодо змістовного наповнення терміну «стратегічна мотивація діяльності економічних суб’єктів». Визначено ключові особливості стратегічної мотивації іноземних компаній щодо виходу на зарубіжні ринки на основі логіки взаємозв’язку факторів, мотивів та ефектів діяльності. Практичний аспект дослідження представлено результатами аналізу мотивів та ефектів діяльності іноземних компаній в Україні, які було отримано на основі узагальнення бізнес-аналітики таких компаній як ArcelorMittal (металургійний бізнес), Luxoft (ІТ-бізнес), JTI (виробництво тютюнових виробів), SKF (виробництво підшипників, систем змащення і мехатроніки), Carlsberg та SUN InBev (пивний бізнес). The article presents author’s generalizations of theoretical researches on the issues of strategic motivation of economic entities’ activities and the practical results of the activities of foreign companies in Ukraine. The terminological analysis of scientific interpretations of the category "strategic motivation of the activities of economic entities" and the logical synthesis of the terms of economic theory (economic needs, interests, motives, activities, purpose, result) and the theory of strategic management (strategy, intentions, predictions, hypotheses) allowed to argue the author’s position on expanding the content of the study of strategic motivation of companies. On the generalization of the results of theoretical studies of the factors of influence, motives and effects of foreign companies’ activity on entering foreign markets, key features of their strategic motivation have been identified. The practical aspect is presented by the results of the analysis of the motives and effects of the activities of foreign companies in Ukraine, which were obtained on the basis of generalization of business analytics of such companies as ArcelorMittal (metallurgical business), Luxoft (IT business), JTI (tobacco production), SKF (bearing production, lubrication systems and mechatronics), Carlsberg and SUN InBev (beer business). The technological development effect is determined on the basis of comparative characteristics of the technological level of Ukraine and foreign countries; the effect of investment accumulation is analysed on the basis of the application of fundamental-value business analysis of specific companies; The effects of crowding out investment have been demonstrated for metallurgical, beer and IT businesses. Conclusion are made regarding the raw material and resource motivation of foreign companies in Ukraine and the priority of the effects of investment accumulation. As for Ukraine, it loses many opportunities in the form of direct foreign investments, due to such reasons as the high level of corruption in power, bureaucratization of permit procedures, ineffective fiscal system, instability and opacity of the legal and regulatory environment, etc. В статье представлены результаты исселдований автров проблематики стратегической мотивации деятельности экономических субъектов. Аргументирована авторская позиция относительно содержания понятия и определены ключевые особенности стратегической мотивации иностранных компаний на зарубежных рынках на основе логики взаимосвязи факторов, мотивов и эффектов деятельности. Практический аспект исследования представлен результатами анализа мотивов и эффектов деятельности иностранных предприятий в Украине, которые были получены на основе обобщения бизнес-аналитики таких компаний как ArcelorMittal (металлургический бизнес), Luxoft (ИТ-бизнес), JTI (производство табачных изделий), SKF (производство подшипников, систем смазки и мехатроники), Carlsberg и SUN InBev (пивной бизнес).Item Органічний ринок в Україні: актуальні тренди та перспективи розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Зайчук, Тетяна Олександрівна; Zaichuk, Tetiana O.; Зайчук, Татьяна АлександровнаУ статті розглянуто передумови формування органічного сільськогосподарського сектору в Україні, його стан на теперішній час і тенденції подальшого розвитку. Визначено особливості українського органічного виробництва та способи розширення його конкурентних переваг. Представлено адаптований до умов економіки України напрям державної підтримки розвитку внутрішнього ринку органічної продукції. Сформульовано маркетингові характеристики органічних продуктів харчування як товару. Розглянуто можливі напрямки маркетингової кооперації операторів органічного ринку. Обґрунтовано необхідність конвергенції збутової, комунікаційної та логістичної функцій маркетингу на основі використання сучасних програмних засобів. Зроблено припущення про наявність причинно-наслідкового зв’язку між низьким рівнем доходів українських покупців та експортною орієнтацією виробників органічної продукції. Обґрунтовано необхідність вивчення впливу збільшення органічного експорту на темпи економічного зростання. The dynamic development of organic production for two decades has allowed Ukraine to enter the top 20 world producers of organic products. On the other hand, in the domestic market, one hectare of organic land in Ukraine falls 47 times less organic food than in European countries. Accordingly, the study of preconditions, tendencies, features and problems of the Ukrainian organic market development has become the subject of this study. Тhe study was to identify opportunities for increasing domestic demand for organic foods. An analysis of expert estimates of the ratio of demand and supply on the organic market was conducted. The results of the survey of agricultural producers of organic and traditional products on the motives of transition to organic technologies were studied. An analysis of the influence of factors that shape the state of the organic market was carried out. It was assumed that the low level of incomes of the Ukrainian population is a major factor hindering the development of the domestic market. Formulated marketing characteristics of organic food as a commodity. The possible directions of marketing cooperation of operators of the organic market are considered. Argued the need for the convergence of marketing, communication and logistics functions using modern software. A causal relationship between the low income level of Ukrainian buyers and the export orientation of organic producers is allowed. The necessity of studying the effect of increasing organic exports on economic growth rates is substantiated. В статье рассмотрены предпосылки формирования органического сельскохозяйственного сектора в Украине, его состояние на сегодняшний день и тенденции дальнейшего развития. Определены особенности украинского органического производства и намечены перспективы разширения его конкурентных преимуществ. Представлено адаптированное к украинским реалиям направление государственной поддержки развития внутреннего рынка органической продукции. Сформулированы маркетинговые характеристики органических продуктов питания как товара. Рассмотрены возможные направления маркетинговой кооперации операторов органического рынка. Аргументировано необходимость конвергенции сбытовой, коммуникационной и логистической функций маркетинга с использованием современных програмных средств. Допущено наличие причинно-следственной связи между низким уровнем доходов украинских покупателей и экспортной ориентацией производителей органической продукции. Обоснована необходимость изучения влияния увеличения органического экспорта на темпы экономического роста.Item Підвищення міжнародної конкурентоспроможності університетів у цифровому суспільстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Дибкова, Людмила Миколаївна; Dybkova, Liudmila; Дыбкова, Людмила НиколаевнаСтаттю присвячено аналізу впливу трансформаційних змін у цифровій економіці на освітній процес та визначення чинників, які підвищують міжнародну конкурентоспроможність університетів. Проаналізовано компоненти рейтингів WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings. Доведено важливість вільного володіння іноземною мовою викладачами та студентами з метою запрошення викладачів провідних університетів світу до викладання; збільшення кількості залучених до навчання іноземних студентів; розробки викладачами онлайн-курсів та розміщення їх на онлайн-платформах (Coursera, edX, XuetangX та ін.); здійснення наукових досліджень у складі міжнародних організацій; посилення програм студентської та академічної мобільності. Наголошено на важливості розробки університетами програм транснаціональної освіти (дистанційне навчання, відкриття філіалів в інших країнах світу та ін.) у тому числі й міжнародне визнання дипломів та акредитації освітніх програм. The advance and convergence of emerging new information technology causes rapidly and radically transforming in all spheres of society’s life, including the educational environment. The purpose of the study is to analyze the impact of transformational changes in the digital economy on the educational process and identify the factors that enhance the international competitiveness of universities. In order to succeed in the swiftly evolving digital economy enhancing international competitiveness of universities is increasingly becoming cornerstones in their activities. Components of the ranking WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings has been analyzed. The importance of fluent in foreign language by teachers and students in order to invite teachers from leading universities in the world; increasing the number of foreign students involved in education; development of online courses by teachers and placement them on online platforms (Coursera, edX, XuetangX, etc.); has been proved. Another influential criterion of universities’ competitiveness is to promote student and academic mobility and international research collaboration. It is emphasized that the importance of developing transnational education programs (distance learning, opening branches in other countries, etc.), including recognition of international qualifications and accreditation of educational programs. Given rapid updating of a professionally oriented array of information and digitization of economic and social space it is necessary to develop such competencies of students as critical thinking and creativity, skills to use digital resources effectively; ability to evaluate the validity and significance of information received from different sources, be willing to acquire new skills and experiences throughout their lifetime. Целью исследования является анализ влияния трансформационных изменений в цифровой экономике на образовательный процесс и определение факторов, которые повышают международную конкурентоспособность университетов. Проанализированы компоненты рейтингов WUR, ARWU, Webometrics, QS World University Rankings. Доказана важность свободного владения иностранным языком преподавателями и студентами с целью привлечения лекторов ведущих университетов мира к преподаванию; увеличение количества обучающихся иностранных студентов; разработки преподавателями онлайн-курсов и размещения их на онлайн-платформах (Coursera, edX, XuetangX и др.), осуществления научных исследований в составе международных организаций; усиления программ студенческой и академической мобильности. Подчеркнута важность разработки университетами программ транснационального образования (дистанционное обучение, открытие филиалов в других странах мира и др.), в том числе и признание дипломов и аккредитации образовательных программ.Item Формування системи фінансового забезпечення інноваційного розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Олійник, Алла Юріївна; Oliinyk, Alla; Олийнык, Алла ЮрьевнаУ статті виконано комплексне дослідження системи фінансового забезпечення інноваційного розвитку. У якості об’єкта фінансового забезпечення в контексті інноваційного розвитку обрано інновації. Звернуто увагу на сутнісні характеристики фінансового забезпечення, фінансування та інвестування. Виокремлено підходи до структуризації джерел фінансування інновацій та визначення інвестицій в контексті інноваційного розвитку. Наведено класифікаційні ознаки інвестицій та обґрунтовано їх місце в системі фінансового забезпечення інноваційного розвитку. The peculiarities of innovative development system creation and development are considered in the article. The different theoretical and applied approaches, considering the innovative development financing essence and peculiarities, are represented within the current research. In particular, financing is considered as the complex measurement of entrepreneur capital measurement and maintenance at micro level. Sources for innovation financing are differentiated as the sources of diverse nature and origin. Thereby, the current article represents different approaches into sources of innovative development financing systematization. The attention is paid to the common characteristics and differences between the concepts of financing, financial support and investing. The concept of financial support creates the basis for social and economic relations, considering organizational and management principles of financial resources search, attraction and effective use in the context of innovative development within the national economies conditions. The process of innovative development financial support is differentiated as the complex of principles, forms and methods of financing that influence social and economic activity in the context of innovative development within the modern society. The current article also describes the nature and peculiarities of investment. Investments are highlighted as a wide measure of financial resources that support expanded reproduction. The particular attention is paid to the division of direct and indirect investment, considering innovative development support. It is important to separate financial and real investments, which create the conditions for expanded reproduction. В статье выполнено комплексное исследование системы финансового обеспечения инновационного развития. В качестве объекта финансового обеспечения в контексте инновационного развития избран инновации. Обращено внимание на сущностные характеристики финансового обеспечения, финансирования и инвестирования. Выделены подходы к структуризации источников финансирования инноваций и определения инвестиций в контексте инновационного развития. Приведены классификационные признаки инвестиций и обосновано их место в системе финансового обеспечения инновационного развития.Item Особливості стратегічного управління в будівельній галузі України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Божанова, Вікторія Юріївна; Bozhanova, Viktoriia; Божанова, Виктория Юрьевна; Кононова, Олександра Євгеніївна; Kononova, Oleksandra; Кононова, Александра ЕвгеньевнаСтратегічне управління в будівельній галузі України обумовлює особливості, напрямки та пріоритети розвитку суб’єктів в цій сфері, які визначають фактичний та перспективний стан, нинішні та прогнозні конкурентні позиції на ринку, в тому числі в рамках територіального охоплення країни, регіонів, міст та селищ тощо. Управління в досліджуваній сфері здійснюється на державному (національному, регіональному, місцевому) та підприємницькому рівні (на рівні суб’єктів галузі, які можуть функціонувати як у приватній, так і державній формах). Щодо управління на рівні державного сектору передбачається, переважно, визначення планів будівництва житлових, нежитлових будівель, інженерної інфраструктури (містобудівні плани, інші регіональні плани тощо). Державно-приватне партнерство може керуватись як окремо в рамках кожного з учасників, так і на рівні спільного центру, в рамках якого проводиться управління на коаліційних умовах. В статті пропонується дослідити наукові підходи щодо ідентифікації типу стратегії розвитку на рівні учасників досліджуваної галузі. Strategic management of the Ukraine construction industry determines the peculiarities, directions and priorities of the entities development in this field that determine the actual and prospective state, current and forecasted competitive positions in the market, including within the territorial coverage of the country, regions, cities and towns, etc. Management in the field of study is carried out at the state (national, regional, local) and entrepreneurial level (at the level of subjects of the industry, which can operate in both private and public forms). As for public sector management, it is envisaged, in the first instance, to determine plans for the construction of residential, non-residential buildings, engineering infrastructure (town planning plans, other regional plans, etc.). Public-private partnerships can be managed individually within the framework of each participant and at the level of a joint center under which coalitions are managed. The study of the functioning of the construction industry in Ukraine has made it possible to establish that the overall picture of management at all levels does not provide high indicators of development. The estimated indicators (the volume of construction products production, the level of development of the construction industry in relation to human potential, the level of development of the construction industry in relation to the country, etc.) were provided with the actual planning and implementation of the relevant development strategies. To understand the picture of strategic management in the construction industry, it is necessary to determine the composition and features of planning and implementation of development strategies of participants (construction market actors) in this area. The article proposes to investigate scientific approaches to identify the type of development strategy at the level of participants in the industry. Стратегическое управление в строительной отрасли Украины обуславливает особенности, направления и приоритеты развития субъектов в этой сфере, которые определяют фактическое и перспективное состояние, нынешние и прогнозные конкурентные позиции на рынке, в том числе в рамках территориального охвата страны, регионов, городов, поселков и т.д. Управление в исследуемой сфере осуществляется на государственном (национальном, региональном, местном) и предпринимательской уровне (на уровне субъектов отрасли, которые могут функционировать как в частной, так и государственной формах). По управлению на уровне государственного сектора предполагается преимущественно определение планов строительства жилых, нежилых зданий, инженерной инфраструктуры (градостроительные планы, другие региональные планы и т.д.). Государственно-частное партнерство может руководствоваться как отдельно в рамках каждого из участников, так и на уровне общего центра, в рамках которого проводится управление на коалиционных условиях. В статье предлагается исследовать научные подходы к идентификации типа стратегии развития на уровне участников исследуемой области.Item Оцінка способів та інструментів у підвищенні конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад Львівської області(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кльоба, Соломія Михайлівна; Kloba, Solomiya M.; Кльоба, Соломия МихайловнаКеруючись тим, що визначальною умовою економічного та соціального розвитку і фінансової спроможності об’єднаної територіальної громади є високий рівень конкурентоспроможності підприємств, що розміщені на її території, у статті визначено ефективні способи та інструменти у підвищенні конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад регіону. У статті також розглянуто механізми забезпечення конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад. Проаналізовано проблеми та перешкоди у ефективному використанні існуючих інструментів підвищення конкурентоспроможності ОТГ Львівської області. Guided by the fact that the crucial condition for the economic and social development and financial capacity of the united territorial community is the high level of competitiveness of enterprises located in its territory, the article outlines effective ways and instruments in enhancing the competitiveness of the combined territorial communities of the region. The article also considers the mechanisms of ensuring the competitiveness of the united territorial communities. The problems and obstacles in effective use of existing tools of increasing the competitiveness of the OTG of the Lviv region are analyzed. Руководствуясь тем, что определяющим условием экономического и социального развития и финансовой состоятельности объединенной территориальной общины является высокий уровень конкурентоспособности предприятий, расположенных на ее территории, в статье определены эффективные способы и инструменты в повышении конкурентоспособности объединенных территориальных общин региона. В статье также рассмотрены механизмы обеспечения конкурентоспособности объединенных территориальных общин. Проанализированы проблемы и препятствия в эффективном использовании существующих инструментов повышения конкурентоспособности ОТГ Львовской области.Item Розробка моделі маркетингових комунікацій для закладів вищої освіти України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Павленко, Олександр Вадимович; Pavlenko, Oleksandr; Павленко, Александр ВадимовичДослідження присвячене розробці моделі маркетингових комунікацій для закладів вищої освіти України. Імплементація пропонованої моделі покликана підвищити ціннісну пропозиції послуг вітчизняної вищої освіти в умовах масового відтоку абітурієнтів на навчання за кордон, зокрема до сусідньої Польщі. Авторська методологія полягала в аналізі світового досвіду маркетингових комунікацій та дослідженні позиціонування українських державних закладів вищої освіти (ЗВО) й їх ринкової освітньої пропозиції, на основі чого було згенеровано нову багатовимірну модель маркетингових комунікацій. The study is devoted to the development of a model of marketing communications for higher educational institutions of Ukraine. The implementation of the proposed model is designed to increase the value offer of domestic education services in the context of a massive outflow of applicants to study abroad, in particular to neighboring Poland. The author’s methodology was to analyze the global experience in marketing communications and study the positioning of Ukrainian state institutions of higher education (HE) and their market educational offer, on the basis of which a new multicomponent model of marketing communications was generated. Исследование посвящено разработке модели маркетинговых коммуникаций для высших учебных заведений Украины. Имплементация предлагаемой модели призвана повысить ценностное предложение услуг отечественного образования в условиях массового оттока абитуриентов на учебу за границу, в частности в соседнюю Польшу. Авторская методология заключалась в анализе мирового опыта маркетинговых коммуникаций и исследовании позиционирования украинских государственных учреждений высшего образования (ЗВО) и их рыночного образовательного предложения, на основе чего было сгенерировано новую многокомпонентную модель маркетинговых коммуникаций.