Випуск № 54
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 54 by Issue Date
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
Item Підвищення результативності управління запасами у сфері торгівлі на основі інтегрованих технологій ВІ та ERP(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Міцерук, Світлана Василівна; Mitseruk, SvitlanaУ статті досліджено можливості підвищення результативності управління запасами в сфері торгівлі шляхом інтеграції технологій бізнес-аналітики (BI) та систем планування ресурсів підприємства (ERP). Розглянуто модель поєднання цих технологій, систематизовано їх переваги та обмеження пов’язані з визначенням економічної ефективності такої інтеграції на основі аналізу практичних кейсів у трьох аспектах, які стосуються інформаційних технологій, економіки та менеджменту. В дослідженні використано методи систематизації, аналізу, синтезу, групування, інтегрований ABC-XYZ аналіз та кейс-аналіз. Подальші дослідження спрямовані на узагальнення практичних кейсів з метою визначення перспектив впровадження інтегрованих технологій в діяльності торгівельних підприємств. Особлива увага приділяється оптимізації управління запасами та підвищенню продуктивності через використання засобів бізнес-аналізу та автоматизацію операційних планово-облікових процесів. The article explores the possibilities of improving the efficiency of inventory management in the trade sector by integrating business intelligence (BI) and enterprise resource planning (ERP) technologies. The article considers a model of combination of these technologies, systemises their advantages and limitations related to determination of economic efficiency of such integration on the basis of analysis of practical cases in three aspects related to information technology, economics and management. The study uses the methods of systematisation, analysis, synthesis, grouping, integrated ABC-XYZ analysis and case analysis. Further research is aimed at generalising practical cases in order to determine the prospects for the introduction of integrated technologies in the activities of trade enterprises. Particular attention is paid to optimising inventory management and increasing productivity through the use of business analysis tools and automation of operational planning and accounting processes. The practical value of the study lies in developing ways to rationalise inventory management, which will allow companies to formulate a procurement plan; plan an appropriate budget of income and expenses to avoid unforeseen costs and insolvency crises; improve cost management processes by drawing attention to the goods that account for the largest share of costs, as well as those characterised by high unpredictability of demand. This information is important for internal financial accounting, budgeting, operational and strategic planning.Item Соціальне підприємництво як стратегічний патерн розвитку української економіки(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Гребешкова, Олена Миколаївна; Hrebeshkova, Olena; Маринюк, Сергій Іванович; Maryniuk, Serhii; Кондратюк, Катерина Миколаївна; Kondratiuk, KaterynaУ статті досліджується соціальне підприємництво як стратегічний патерн розвитку української економіки. Автори аналізують сучасний стан соціального підприємництва в Україні, його роль та вплив на вирішення нагальних суспільних проблем, таких як наслідки воєнних дій в Україні, безробіття, нерівність та екологічні виклики. Особливо увага приділяється тому, як соціальні підприємства можуть сприяти стійкому економічному розвитку та соціальній стабільності в умовах постійних економічних та політичних змін. У статті розглядається також міжнародний досвід та рекомендації для розвитку соціального підприємництва, які можуть бути корисними для українського контексту. Робота ґрунтується на аналізі наукової літератури та емпіричних даних, що дозволяє зробити висновок про потенціал соціального підприємництва як ключового елементу стратегічного розвитку України. This article explores social entrepreneurship as a strategic pattern for the development of the Ukrainian economy. The authors analyze the current state of social entrepreneurship in Ukraine, its role and impact on addressing urgent social issues such as poverty, unemployment, inequality, and environmental challenges. Special attention is given to how social enterprises can contribute to sustainable economic development and social stability amidst continuous economic and political changes. The article also examines international experiences and recommendations for the development of social entrepreneurship that can be beneficial for the Ukrainian context. The study is based on the analysis of scientific literature and empirical data, which allows the conclusion the potential of social entrepreneurship as a key element in the strategic development of Ukraine.Item Особливості управління підприємствами у сфері виробництва і продажу алкогольних напоїв в Україні в умовах невизначеності(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Кузьменко, Олена Михайлівна; Kuzmenko, Olena; Вєтров, Дмитро Олександрович; Vietrov, DmytroПредметом дослідження є сукупність практичних аспектів управління бізнесом на ринку алкогольних напоїв в Україні. Об’єктом дослідження виступає процес реалізації підприємницької діяльності в умовах невизначеності. Мета — узагальнення алгоритму управління підприємством у сфері алкогольного бізнесу в умовах невизначеності і розробити рекомендації для підвищення його ефективності. Шляхом опитування експертів, методів спостереження, синтезу й узагальнення в роботі запропоновано до використання певні інструменти управління для підвищення ефективності діяльності в умовах невизначеності. The subject of this study is a set of practical aspects of business management in the market of alcoholic beverages in Ukraine. The object of the study is the process of implementing entrepreneurial activity under conditions of uncertainty. The purpose is to summarise the algorithm of enterprise management in the sphere of alcohol business under conditions of uncertainty and to develop recommendations for improving its efficiency. By interviewing experts, using the methods of observation, synthesis and generalisation, the paper proposes to use certain management tools to improve the efficiency of activities under conditions of uncertainty. The alcohol market has always been, on the one hand, a certain indicator of socio-economic changes, and on the other hand, a testing ground for innovative management tools, as the high marginality of this product and relatively low entry barriers required dynamic changes from within. However, in times of crisis, uncertainty, and even more so in times of war, the requirements for the quality of management increase significantly. That is why it is advisable to analyse the theoretical aspects and practical features of the implementation of management innovations that have been applied at Ukrainian enterprises engaged in the production and sale of alcohol.Item Цифровізація бізнес-організації: дефініція та інструменти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Востряков, Олександр Володимирович; Vostriakov, Oleksandr; Сибірцева, Анастасія Михайлівна; Sybirtseva, AnastasiiaУ ході дослідження виділено та проаналізовано основні підходи до трактування поняття «цифровізація»: суспільний, підприємницький і технологічний; встановлено взаємозв’язок між ними. Визначено ознаки цифровізації бізнес-організації. На основі цих ознак подано дефініцію поняття «цифровізація» у контексті бізнес-організації. Виділено й охарактеризовано два види цифровізації бізнес-організації: цифровізація процесу і цифровізація продукту. Наведено інструменти цифровізації бізнес-організації, а саме: цифрове управління даними, оцифрування, CRM-системи, хмарні сервіси, штучний інтелект та ін. Визначено переваги використання цих інструментів цифровізації бізнес-організації. Класифіковано інструменти цифровізації за її видами. Описано можливості використання інструментів для кожного з видів цифровізації. As a result of the study, the concept of digitalization of a business organization is defined as a set of tools, the process of adding digital technologies to physical space and transferring information into a digital format to improve the efficiency and increase the profit of a business organization. Digitalization is a process and a tool, not the ultimate goal, and it should improve the interaction between people and technology. Digitalization has been classified into two types: process digitalization and product digitalization. Process digitalization is the classic understanding of this term in the context of business processes, and product digitalization is the additions of digital technologies to an existing product to improve it. Any type of digitalization should lead to an increase in the profit of a business organization directly or indirectly because this is one of the most important goals of any business. Digitalization tools have been defined as digital technologies and methods of their implementation in business processes or additions to products. Examples of such tools have been provided. It has been determined that one of the most important tools of digitization is digital data management. Digital data management includes digitization as one of the first stages and may include the use of CRM systems, cloud technologies and artificial intelligence. The use of these tools is possible not only in the context of data management, but as a method of creating a digital infrastructure or making decisions. The advantages of using various digitalization tools have been determined. Digital data management (including CRM systems, cloud technologies and artificial intelligence in this context) gives the ability to store, analyse and use large volumes of data, allows quick and easy access to information, reliability, and confidentiality, ensuring statistics, etc. Also, the use of digitalization tools allows improving interaction with consumers and creating a comfortable and efficient infrastructure both within the company and for consumers. Other digitalization tools have been listed: mobile technologies, ERP systems, automation, robots, IoT platforms, and GPS systems. It has been found that all these tools can be used to digitize the process, and only artificial intelligence GPS, and cloud technologies can be used to digitize the product.Item Monitoring of the BEPS actions plan implementation in the context of fiscal regulation: scientific substantiation of the methodology(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Kucheriava, Mariia; Кучерява, Марія Василівна; Vorobei, Svitlana; Воробей, Світлана ІванівнаSince January 2017, Ukraine has joined the OECD's Inclusive Framework and committed itself to implementing the BEPS Minimum Standard. The national tax system is similar in structure to the tax systems of developed countries. At the same time, the country's recognition of generally accepted standards for combating aggressive tax planning requires significant adaptation of the legal framework. Monitoring of the legislative process of implementing the BEPS Action Plan is an important area of further development of state regulation in the tax area and an effective means of achieving the proper quality of tax legislation and creating a modern and efficient tax system. The regulatory assessment of the state of national legislation will facilitate a detailed understanding and analysis of possible positive effects, achievement of results in the fight against tax evasion and base erosion, and avoidance of legal conflicts and contradictions. Monitoring the legislative process of implementing the BEPS Action Plan measures allows us to identify the necessary areas for improving the national legislative system and track the positive and negative effects of the application of legislative norms. Monitoring of regulatory legal acts is a tool for the development of future-oriented legislation, as it involves the study of legislation to obtain information necessary for assessing, forecasting, controlling and formulating recommendations for improving the regulatory framework and ensuring its optimal condition. As a member of the OECD Inclusive Framework, Ukraine has implemented the BEPS Action Plan Minimum Standard through significant adaptation of the national tax legislation and its approximation to the provisions of international tax instruments. Monitoring of the legislative process of implementing the BEPS Action Plan is an important area of development of state regulation in the tax area and an effective means of achieving the proper quality of national tax legislation and further development of an effective tax system. У статті науково обґрунтовано теоретико-методологічні засади та методичні підходи до реалізації моніторингу законодавчого процесу імплементації заходів плану дій BEPS. Авторами доведено, що здійснення регуляторного оцінювання стану національного законодавства сприятиме детальному осмисленню та аналізу можливих позитивних наслідків, досягнення результатів боротьби із ухиленням від оподаткування та розмиванням бази оподаткування, уникненню правових колізій та суперечностей. Обґрунтовано, що моніторинг нормативно-правових актів є інструментом формування перспективного законодавства, оскільки передбачає дослідження законодавства з метою отримання інформації, необхідної для оцінювання, прогнозування, контролю та формування рекомендацій з удосконалення нормативної бази та забезпечення її оптимального стану.Item Передумови формування бізнес-альянсів серед експортерів агропродукції в Україні в умовах військового стану(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Скічко, Олексій Олексійович; Skichko, OleksiiУ статті розглянуто роль і значення формування бізнес-альянсів у контексті протидії екстремальним умовам ведення бізнесу. Досліджено стан і структурні тенденції ринку зернових та олійних культур в умовах військового стану, визначено місце агробізнесу в формуванні експортного потенціалу України. Узагальнено основні виклики і ризики діяльності агровиробників через воєнні дії. Узагальнено досвід і визначено основні передумови та фактори формування бізнес-альянсів учасників зернового ринку в умовах військового стану. Визначено основні напрями подальшого дослідження проблеми ефективного функціонування бізнес-альянсів учасників ринку зернових. This article explores the state and structural trends of the grain and oilseed market under martial law in Ukraine, focusing on the prerequisites for the formation of business alliances. In scientific literature, business alliances are often seen as strategies for achieving competitive advantages in globalized markets by pooling the resources and competencies of independent companies. However, the formation and functioning of business alliances in countering extreme business conditions remain underexplored. This study aims to summarize the prerequisites, factors, and potential benefits of forming business alliances among agricultural exporters. Despite the negative impact of war, Ukrainian agribusiness has demonstrated resilience and adaptability by maintaining a leading position in exports. The analysis of exporter ratings has shown significant changes in the distribution of market shares during the first two years of the war, indicating shifts in the market roles traditionally played by participants. Interviews with the CEOs of leading agricultural holdings in Ukraine outlined the main tactical and strategic decisions taken to mitigate the challenges of the war. Partnerships among independent agricultural producers have been widely used to respond to challenges such as closed export markets, finding new export routes, and achieving the necessary scale for export operations. Systematizing this experience could be of scientific and practical interest, particularly in the context of ongoing events in Ukraine. Effective communication and alliances among participants in the grain market may help address critical tasks such as creating competitive advantages in global grain trade, reducing costs for external and internal logistics, jointly using logistics infrastructure, and investing in capital-intensive projects to develop export infrastructure, especially under increased risk conditions.Item Формулювання дефініції феномену внутрішнього контролю витрат на наукову (науково-технічну) діяльність підприємства(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Шумейко, Олена Сергіївна; Shumeiko, OlenaЗа повної відсутності опису процесів контролю витрат на дослідження і розробки у статті досліджено сучасні тлумачення дій щодо контролю витрат діяльності суб’єктів господарювання. На основі систематизації трактувань термінів «контроль витрат» і «внутрішній контроль» визначено ключові атрибути операцій з контролю витрат на дослідження і розробки. На цій основі формалізовано базові атрибути даних дій і сформульовано дефініцію терміну «внутрішній контроль витрат наукової (науково-технічної діяльності), а також транспоновано його до рівня підприємства.Item Взаємодія маркетингової та логістичної діяльності підприємств у контексті викликів сучасного бізнес-середовища України(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Хмурковський, Геннадій Володимирович; Khmurkovskyi, Hennadii; Бондарчук, Микола Ігорович; Bondarchuk, MykolaУ статті представлено систематизацію можливостей взаємодії маркетингової та логістичної діяльності з урахуванням впливу такої взаємодії на підвищення захищеності підприємства від несприятливих факторів бізнес-середовища. Визначено напрями впливу підприємства на мікрорівень зовнішнього бізнес-середовища за допомогою маркетингової логістичної діяльності. Проведено дослідження динаміки розвитку і поточний стан маркетингової та логістичної складової ринкової інфраструктури в Україні для непрямої оцінки потенціалу цих видів діяльності стосовно підтримки діяльності вітчизняних суб’єктів господарювання. Формалізовано взаємодію маркетингової та логістичної діяльності на основі концепції маркетингу «7Ps». In the article, the directions of implementation of marketing and logistics activities in relation to increasing the control of the enterprise over the subjects and conditions of its external microenvironment were determined. Marketing was presented as a system of information interaction of the enterprise with the external environment, and logistics was presented as a system of establishing business relations with the external environment by constructing logistics chains. For both types of activity, the impact on the external microenvironment comes down to stimulating the desired behavior of subjects with whom the enterprise interacts with the help of informational, organizational and economic levers. The content of logistical support of the enterprise’s marketing activities based on the "7Ps" concept was detailed. It is shown that the support involves, among other things, the use of logistics services resources to perform specific marketing tasks. The content of marketing and logistics measures aimed at ensuring the sustainability of business in an unfavorable business environment in both cases is reduced to the formation of alternative options for resource provision of the corresponding type of activity, optimization of costs and diversification of goods/markets. The study was conducted of the dynamics of changes in the share of relevant types of economic activity in the total volume of products sold, the profitability of operational activities, assessment of changes in the business situation in the field of services, the volume of sold innovative products, costs for innovations. The results show the sufficient potential of the relevant components of the market infrastructure in terms of supporting domestic business entities, and indirectly indicate the sufficient potential of marketing and logistics activities of Ukrainian enterprises in terms of ensuring economic activity in the conditions of an unfavorable business environment.Item Осучаснення дефініції «людський капітал» працездатного населення(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Стожок, Людмила Григорівна; Stozhok, LiudmylaУ статті обґрунтовано актуальність теми, яка обумовлена тим, що в умовах нинішньої невизначеності, непередбачуваності і появи нових соціальних ризиків питання збереження людського капіталу є основою забезпечення відновлення країни і, відповідно, програм повоєнного розвитку. З метою реалізації поставленої мети було проаналізовано інформаційні джерела формування поняття «людський капітал» як економічної категорії в динаміці розвитку. Досліджено рекомендації міжнародних інституцій щодо наявності положень про змістовність поняття «людський капітал» та ефективність його розвитку. Обґрунтовано необхідність удосконалення механізму відновлення, накопичення і захисту людського капіталу протягом життя з урахуванням впливу нових соціальних ризиків, а також інклюзії, людиноцентризму і новітніх технологій. The article substantiates the relevance of the topic, which is since in the current conditions of uncertainty, unpredictability, and the emergence of new social risks, the issue of preserving human capital is the basis for ensuring the country’s recovery and, accordingly, is one of the key programs of the country’s post-war development. The purpose of the study is to investigate the change in the essence of the definition of "human capital" of the working population under the influence of factors and structural changes of the present. To achieve this goal, the author analyzes information sources on the formation of the concept of "human capital" as an economic category. Accordingly, the emphasis was placed on laying the foundations of the study by foreign experts in social issues. In addition, the author states the relevance of the issue among domestic scholars who have adapted the results of foreign research to domestic realities, taking into account the development of technology, new challenges of a political, institutional, economic, social, and demographic nature, as well as climatic and epidemiological factors faced by society. The author studies the recommendations of international institutions regarding the availability of provisions on the content of the concept of "human capital" and the effectiveness of its development. Accordingly, the author substantiates that the main task is not only to invest in human capital, as was originally envisaged, but also to invest in the mechanisms of accumulation, development, preservation, protection, and enhancement as a driving force for minimizing the risks of income loss, an important condition for ecological, inclusive, and sustainable development. The analysis of the positions of domestic scholars in this area reveals a general statement that the consequences of the pandemic, the war, and its duration are not only the economic decline of the country but also physical losses (both quantitative and qualitative), the manifestations of which will be felt by more than one generation. It is found that the above emphasizes the need to improve the mechanism for restoring, accumulating, and protecting human capital, considering the impact of new social risks. It is argued that the main task of the new social policy, in particular social protection, and social insurance, is to ensure the continuous accumulation, protection, preservation, multiplication, and development of human capital lifelong, considering inclusion, human-centered approach, and the latest technologies.Item Економічне зростання підприємства: сучасні моделі та досвід оцінювання(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Євген Євгенович; Smyrnov, YevhenУ статті представлено результати критичного аналізу наукових підходів до оцінювання економічного зростання та визначено особливості концепцій та моделей організаційного зростання механістичного та органічного напрямів дослідження. Удосконалено типологію теоретичних підходів до дослідження організаційного зростання в частині актуалізації та виділення ціннісно-орієнтованого підходу як самостійного напряму дослідження, який розкриває зміст організаційного зростання на основі органічного поєднання аксіологічних (управлінський напрям) і праксеологічних (капітальний напрям) аспектів цінності, що дозволило розширити змістовні межі вивчення економіки організаційного зростання на перетині різних дисциплінарних напрямів соціально-економічного дискурсу. На підставі узагальнення підходів і моделей до оцінювання економічного зростання підприємства: мікроекономічного, стохастичного, еволюційного та стратегічно-орієнтованого, а також дослідження економетричних, фінансових моделей і вартісних концепцій автори дійшли висновку, що найбільш релевантним на сьогодні є фундаментально-вартісний напрямок оцінювання економічного зростання в розрізі концепції ключових факторів вартості KVDM. The aim of the study is the development of theoretical foundations and substantiation of methodological approaches to the definition, evaluation and organizational support of the economic growth of enterprises. The object of research of the article is the processes of enterprise development in the conditions of the post-industrial economy. The subject of the article is theoretical institutions, methodological approaches and applied aspects of evaluating the economic growth of an enterprise. The methodological basis of the study was formed on the basis of a set of general scientific and special principles and methods of scientific knowledge. The scientific results of the article were obtained using the following research methods: analysis and synthesis — to clarify the content of interrelated categories of economic growth of the enterprise; comparison, systematization, generalization, formalization — to determine the concepts of economic growth of the enterprise, development of a methodical approach to its assessment based on the criterion of the quality of capital and appropriate organizational support, financial-economic and VBM analysis - to assess the quality of financial results of capital formation in an enterprises. The article presents the results of a critical analysis of scientific approaches to the assessment of economic growth and features of the concepts and models of organizational growth of mechanistic and organic directions of research are determined. The typology of theoretical approaches to the study of organizational growth in terms of actualization has been improved and emphasis of a value-oriented approach as an independent direction of research, which reveals the content of organizational growth based on organic combination of axiological (management direction) and praxeological (capital direction) aspects of value. In the article, the authors justified the feasibility of using the quality of capital as a criterion for identifying and evaluating the economic growth of an enterprise on the basis of a generalization and study of analytical models for assessing the economic growth of an enterprise and evaluating the economic growth of the enterprise, which allows taking into account the resource-result meaningful nature of economic growth, as well as its qualitative characteristics. Resource aspects of quality are proposed to be define in the aspects of noospheric and functional capacity of capital on the basis of which the possibilities and ways of using the company’s resources are determined. It has been shown that the results of capital formation in terms of economic value, taking into account the interests of not only financial, but also non-financial stakeholders of the enterprise.Item Еволюція концепції сталого розвитку в менеджменті та її бізнес-імплементація в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Соболєва, Тетяна Олександрівна; Sobolieva, Tetiana; Козюра, Софія Ігорівна; Koziura, SofiiaУ статті представлено систематизацію еволюції концепції сталого розвитку у менеджменті з виділенням етапів корпоративної соціальної відповідальності, ESG-концепції та управління на засадах досягнення цілей сталого розвитку. Під час проведення дослідження було проаналізовано динаміку і прогрес сталого розвитку в Україні, окреслено виклики у реалізації сталого розвитку організаціями. Висвітлено практику сталого розвитку національних і міжнародних організацій. Запропоновано рекомендації для посилення ефективності менеджменту сталим розвитком, зокрема з урахуванням війни в Україні. The article presents the systematization of the sustainable development concept in management with the differentiation of the next stages as corporate social responsibility, ESG-concept and management on the basis of sustainable development goals achievement. During the research, the dynamics and progress of sustainable development in Ukraine were analysed, challenges in the implementation of sustainable development by organizations were outlined. The practice of sustainable development of national and international organizations is highlighted; recommendations are offered to strengthen the effectiveness of sustainability management, in particular, taking into account the war in Ukraine.Item Міжнародний досвід офісів трансферу технологій у біомедичній галузі для використання в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мельник-Мельников, Петро Георгійович; Melnyk-Melnykov, Petro; П’ятчаніна, Тетяна Віталіївна; Piatchanina, Tetiana; Бедюх, Олександр Радійович; Bediukh, Oleksandr; Цюкало, Дмитро Володимирович; Tsiukalo, Dmytro; Дворщенко, Олег Станіславович; Dvorshchenko, OlehСучасні тенденції розвитку інноваційної діяльності як запоруки економічного зростання держави обумовлюють необхідність створення офісів трансферу технологій (ОТТ), що координують взаємозв’язок дослідних установ з індустрією в процесах впровадження інновацій. Мета статті полягає в дослідженні найкращих світових практик діяльності ОТТ в галузі біомедичних наук (БМН) та адаптації їх досвіду до сучасних реалій України. Здійснено аналіз закордонних і вітчизняних наукових джерел і нормативно-правових актів, які присвячено практиці та досвіду роботи найавторитетніших ОТТ. Відповідно до виконаного аналізу найкращих прикладів функціонування ОТТ у розвинених країнах були зроблені рекоме- ндації щодо підвищення ефективності функціонування вітчизняних ОТТ у галузі БМН з урахуванням реалій сьогодення. З’ясовано, що лише незначний відсоток об’єктів інтелектуальної власності (ОІВ) наукової установи (НУ) або закладу вищої освіти (ЗВО) потенційно здатен генерувати значні фінансові зиски. У статті наведено практичні пропозиції менеджменту вітчизняних НУ/ЗВО, що витікають із напрацьованого досвіду світових ОТТ. Modern trends in the development of innovative activities as a key to the economic growth of the country necessitate the creation of technology transfer offices (OTTs) that coordinate the relationship between research institutions and industry for innovation implementation. The purpose of the article is to study the best international practices of OTT activities in the field of biomedical sciences and adapt their experience to the modern realities of Ukraine. An analysis of foreign and domestic scientific sources and legal acts in the area of the practice and experience of the most well-known OTTs was carried out. According to the analysis of the best practices of OTTs in developed countries, recommendations were made to improve the effectiveness of the functioning of domestic OTTs in the field of biomedical sciences, taking into account the realities of today. It was found that only a small percentage of intellectual property of a scientific or higher education institution is potentially capable of generating significant financial profits. The article presents practical suggestions for the management of domestic scientific institutions, arising from the accumulated experience of well-known OTTs.Item Комбінаторика та кастомізація технік креативності залежно від особливостей поставлених завдань з розробки інновацій(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Стасовський, Юрій Володимирович; Stasovskyi, YuriiУ статті досліджено техніки креативності, які використовуються під час розробки інновацій. Визначено проблеми, пов’язані з відбором релевантних технік креативності залежно від специфіки інновацій, що розробляються Досліджено типи інновацій, різноманітні моделі та методи поділу процесу розробки інновацій на етапи. На основі проведеного дослідження запропоновано власний поділ на етапи процесу розробки інновацій. Розроблено комплексну модель інновацій, яка поєднує різні техніки креативності, їх елементи. Запропонована модель у вигляді матриці дає змогу залежно від типу інновацій, етапу на якому перебуває процес розробки інновацій, комбінувати найбільш ефективні елементи технік креативності. Використання запропонованої моделі інновацій дозволяє більш ефективно генерувати нові ідеї, розробляти і впроваджувати нові продукти та технології. The article considers the range of creative methods that are commonly used in the complex landscape of innovative development. The main focus is on revealing the problems associated with the choice of appropriate creative methodologies that resonate with the subtle requirements of individual innovative endeavors. Through comprehensive research, various categories of innovation, ranging from revolutionary breakthroughs to incremental advances, are scrutinized, as well as an in-depth analysis of the various models and methodologies used to segment the continuum of innovation development into individual phases. Based on extensive research efforts, a special framework for classification and support of the innovation development process for each of the proposed stages is proposed. This innovative structure combines a number of creative techniques and their constituent elements into a single whole. Presented in the form of a comprehensive matrix, this model facilitates the intelligent choice of creative methods adapted to a specific innovation typology and project development stage. The use of the proposed innovative model will help by significantly increasing the efficiency of the processes of creating ideas, while streamlining the development and implementation of new products and advanced technologies. By providing practitioners with a systematic and sophisticated approach to problem solving, the model ensures optimal application of creativity techniques to the needs of each unique innovation endeavor. This holistic approach to innovation management not only fosters a culture of continuous improvement, but also creates a fertile ground for transformational breakthroughs, contributing to sustainable growth and competitiveness in today’s dynamic marketplace. Therefore, the author analyzed the existing creativity techniques used in the creation of innovations and synthesized a comprehensive innovation approach that allows identifying each step in the development of an innovation and customizing creativity techniques and their elements for each of the stages.Item Порівняльна оцінка методів управління операційною діяльністю малих бізнесів: досвід різних країн(2024) Преображенський, Олександр Євгенійович; Preobrazhenskyi, OleksandrУ статті досліджується практика оперативного управління малими підприємствами в різних країнах, включаючи Сполучені Штати, Великобританію, Китай, Німеччину та скандинавські країни. Дослідження зосереджене на порівняльному аналізі, спрямованому на виявлення та зіставлення переваг і недоліків різних методів управління по відношенню до їхнього культурного, економічного та соціального контексту. На основі зібраних якісних та кількісних даних з різних міжнародних баз та проведеного опитування і інтерв’ю з власниками бізнесу виявлено значні відмінності в управлінні операційною діяльністю малих бізнесів, зумовлених місцевою економічною політикою, культурними особливостями та вимогами ринку. У цій статті висвітлюється вплив технологічного прогресу та глобалізації на операційні стратегії та підкреслюється важливість культурної адаптації та інновацій для підвищення конкурентоспроможності. Основні висновки включають чіткі операційні стратегії, адаптовані до місцевих умов, і вирішальну роль державної підтримки та технологічної інтеграції у створенні сприятливого бізнес-середовища. This article investigates the operational management practices of small businesses across various countries, including the United States, the United Kingdom, China, Germany, and the Scandinavian nations. It focuses on a comparative analysis aimed at identifying and juxtaposing the advantages and disadvantages of different management methods in relation to their cultural, economic, and social contexts. Using a mixed-methods approach, the study is based on qualitative and quantitative data from various international databases, as well as surveys and interviews with business owners. The research reveals significant differences in how operational activities are managed, driven by local economic policies, cultural traits, and market demands. This paper highlights the impact of technological advancements and globalization on operational strategies and emphasizes the importance of cultural adaptability and innovation in enhancing competitiveness. Key findings include distinct operational strategies adapted to local contexts and the crucial role of government support and technological integration in fostering a conducive business environment.