Випуск № 97
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 97 by Subject "378:68:004.85 +316.452"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item IТ-компонента моніторингу якості освітнього процесу економічного університету(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Сільченко, Марина Валеріївна; Silchenko, Maryna; Сильченко, Марина Валерьевна; Горбов, Владислав Володимирович; Horbov, V. V.; Горбов, Владислав Владимирович; Горбова, Юлія Сергіївна; Horbova, Y. S.; Горбова, Юлия СергеевнаУ статті актуалізується необхідність комплексної оцінки якості освітньої діяльності. Надано визначення якості освіти в рамках соціологічного та економічного дискурсу. Акцентується увага на якості освіти як складноструктурованого явища, що складається з комплексу елементів, які підлягають соціологічному аналізу. Розкрито особливості використання соціальних технологій у системі менеджменту якості в закладі вищої освіти (економічному університеті). Заропоновано технологію вдосконалення формування загальної концепції реалізації однієї із складових системи внутрішнього забезпечення якості — системи моніторингу рівня задоволеності якістю освітнього процесу усіх учасників освітнього процесу. Визначено можливості моніторингу оцінки якості освітньої діяльності в університеті з боку здобувачів вищої освіти та науково-педагогічних працівників на основі комплексу соціологічних досліджень. Представлено індикатори оцінки якості освітньої діяльності. Проводено спробу імплементації інформаційних технологій у процеси забезпеченні якості освітніх послуг. Надано опис розробленої авторами інноваційної технології конвертації даних, отриманих за допомогою хмарних технологій та онлайн-опитувань, до статистичного пакету програм Statistical Package for the Social Sciences. Відображено потенціал застосування різнорівневих коефіцієнтів для комплексного аналізу інформації про якість освітньої діяльності в закладі вищої освіти. Запропоновано технологію моніторингу оцінки якості освітньої діяльності, яка надає можливість оперативного збору та аналізу даних, побудови рекомендацій для управлінських рішень і розробки прогнозних сценаріїв розвитку освітньої установи. Авторами доводено, що опитування здобувачів вищої освіти та науково-педагогічних працівників формує належний зворотній зв’язок між керівництвом закладу вищої освіти та учасниками освітнього процесу, що дозволяє вчасно розробляти корегувальні управлінські рішення для підвищення якості освітніх послуг. The article actualizes necessity of comprehensive estimation of educational activity quality. The definition of quality of education within the sociological and economic discourse is given. Emphasizes the quality of education as a structured in a difficult way phenomenon consisting of a complex of elements that are subject to sociological analysis. The peculiarities of using social technologies in quality management system in higher education Institution (Economic University) are revealed. The technology of improvement of the general concept of realization of one of the components of internal quality assurance system is offered-the system of satisfaction monitoring of the educational process of all participants of the educational process. The possibilities of monitoring of educational activity quality assessment at the university by applicants of higher education and scientific-pedagogical staff are determined on the basis of complex of sociological researches. The indicators of educational activity quality assessment are presented. An attempt is made to implement information technologies in the processes of quality assurance of educational services. The description is provided by the authors of the innovative technology of converting data, obtained using cloud technologies and online surveys, to the statistical package Statistical Package for the Social Sciences. The potential of using multilevel coefficients for complex analysis of information on quality of educational activity in higher education is displayed. The technology of monitoring of educational activity quality assessment is offered, which provides the possibility of rapid data collection and analysis, construction of recommendations for managerial decisions and development of predictive scenarios of educational institution development. The authors have the opinion that the polls of applicants for higher education and scientific and pedagogical staff form the proper feedback between the management of higher education institutions and participants of the educational process, which allows to develop on time corrective management solutions for improving the quality of educational services.