Кафедра педагогіки та психології
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра педагогіки та психології by Subject "159.923.2"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Досвід психотерапії психосоматичних розладів(ТОВ «Інформаційно-науковий центр «Лікарська справа», 2017) Колесніченко, Ліна Аліковна; Kolesnichenko, Lina; Колесниченко, Лина Аликовна; Тімакова, Анжела Вікторівна; Timakova, A. V.; Тимакова, Анжела ВикторовнаУ статті проведено огляд динаміки теоретичних поглядів та психотерапевтичних тенденцій щодо психосоматичних розладів з позиції психодинамічних теорій особистості. Авторами узагальнені та описані організаційні та змістовні аспекти психоаналітично-орієнтованої психотерапії психосоматичних розладів як прояву порушення психічного здоров’я. Purpose of the article – to define and describe the organizational and rich in content aspects of psychoanalytic-oriented psychotherapy of psychosomatic disorders as displays of violation of psychical health. In the described going near psychotherapy of psychosomatic disorders authors leaned against the theoretical analysis of foreign and domestic literature and researches, presented in magazines on medicine, psychology and psychotherapy; generalization and systematization of ten year own work psychotherapy experience of work (psychoanalytic-oriented direction) with clients which have psychosomatic disorders. A selection made fifty persons in age from 27 to 50 years. The organizational features of psychotherapy work selected with psychosomatic disorders, which consist in obligatory combination of analytical therapy with pharmacological therapy and different kinds corporal-oriented and art-therapies, and in combination a group and individual forms of psychotherapy. The rich in content features of psychotherapy work with psychosomatic disorders consist in the psychotherapy accompaniment of client through a row successive the stages, each of which has goals and tasks, dominant psychotherapy strategies and am preparatory for subsequent. Thus, authors are offer the algorithm of psychotherapy work with clients by psychosomatic disorders, developed taking into account their individual typology, psychoemotional and cognitive features. Цель статьи – определить и описать организационные и содержательные аспекты психоаналитически-ориентированной психотерапии психосоматических расстройств как проявления нарушения психического здоровья. В описанном подходе к психотерапии психосоматических расстройств авторы опирались на теоретический анализ зарубежной и отечественной литературы и исследований, представленных в журналах по медицине, психологии и психотерапии; обобщение и систематизацию десятилетнего собственного профессионального психотерапевтического опыта работы (психоаналитически ориентированное направление) с клиентами с психосоматическими расстройствами. Выборка составляла пятьдесят лиц в возрасте от 27 до 50 лет. Выделены организационные особенности психотерапевтической работы с психосоматическими расстройствами, которые заключаются в обязательном сочетании аналитической терапии с фармакологической терапией и разными видами телесно-ориентированной и арт-терапии, а также в сочетании группой и индивидуальной форм психотерапии. Содержательные особенности психотерапевтической работы с психосоматическими расстройствами заключаются в психотерапевтическом проведении клиента через ряд последовательный стадий, каждая из которых имеет свои цели и задачи, доминирующие психотерапевтические стратегии и есть подготовительной для последующей. Таким образом, авторами предложен алгоритм психотерапевтической работы с клиентами психосоматическими расстройствами, разработанный с учётом их индивидуально-типологических, психоэмоциональных и когнитивных особенностей.Item Прояв професійних компетентностей викладачів з полярними проявами справедливості в процесі навчальної взаємодії зі студентами(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2016) Музичко, Людмила Володимирівна; Muzychko, Liudmyla; Музычко, Людмила Владимировна; Гераймович, Людмила Василівна; Heraymovych, Liudmyla; Нілов, Сергій; Nilov, Serhiy; Нилов, Сергей; Северина, Надія; Severyna, Nadiia; Северина, НадеждаThe article represents the results of empirical research of realisation of the different models of high school teachers’ professional competences which reveal opposite exertions of justice in the structure of their own personality in the process of educational interaction. The results of contemporary research prove the existence of interest to the problems of the teacher’s personality, and his professional competencies. Surveys conducted among student youth revealed a list of personality traits of a teacher which are most appreciated. It is important to understand the psychological portray of a ‘perfect’ teacher, whom students would like to see as their partner in educational and professional activities and within business communication outside of the classroom. It is cleared up that the traits which create psychological comfort among students in the educational process are distinguished. This again draws attention to the psychological component of the learning process, in particular to the quality of the pedagogical communication, and reveals the necessity to study the interdependence between the revealed ‘ideal’ personal traits of a teacher plus his level of professionalism and the effectiveness of his mutual educational activity with the students. At this stage of the research we see the feasibility to focus on the peculiarities of this relationship, analyzing the performance of teachers, personality structure of which manifest the notion of ‘justice’ in different ways. As a teacher’s justice gains significant importance in the process of educational interaction with students, the answer on the question of whether this quality determines the manifestation of certain professional competencies remains worth investigating. As a result of the performed research some qualitative discrepancies in the structure of teachers’ professional competencies who are classified by students as just and unjust are revealed.