Кафедра педагогіки та психології

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 563
  • Item
    Досвід реалізації цифрової компетентності викладача закладу вищої освіти
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Музичко, Людмила Володимирівна; Muzychko, Liudmyla; Музычко, Людмила Владимировна
  • Item
    Психолого-педагогічний тренд цифровізації навчально-виховного процесу в економічному університеті
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Чужикова, Вікторія Григорівна; Chuzhykova, Viktoriia; Чужикова, Виктория Григорьевна
  • Item
    Професійний розвиток викладача в цифровій екосистемі університету
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Кулалаєва, Наталя Валеріївна; Kulalaieva, Natalia; Кулалаева, Наталья Валерьевна
  • Item
    Інноваційне мислення: можливості та тренди формування в освітньому середовищі економічного університету
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Булавіна, Олена Анатоліївна; Bulavina, Olena; Булавина, Елена Анатольевна; Яцун, Оксана
  • Item
    Інформаційна культура як складова ділової культури майбутнього фахівця
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Дубовик, Світлана Миколаївна; Dubovyk, Svitlana; Дубовик, Светлана Николаевна
  • Item
    Психологічні особливості адаптації студентів в умовах змішаного навчання
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Борисенко, Лариса Леонідівна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонидовна
  • Item
    Словник іншомовних слів
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2019) Музичко, Людмила Володимирівна; Шкарапута, Людмила Марківна; Морозов, Сергій Маратович
    Словник містить понад 12 000 слів, запозичених українською мовою з інших мов, а також утворених з іншомовних елементів, переважно з давньогрецької та латинської мов. До словника внесено загальновживану лексику, поширені спеціальні терміни, а також термінологічні словосполучення, що вживаються у різних галузях знань, актуальну інтернаціональну лексику. У словнику подано довідку про походження наведених одиниць, написання слів та їх наголошення узгоджено з чинним українським правописом. Тлумачення багатьох слів переглянуто відповідно до сучасного їх розуміння. Словник розрахований на широке коло читачів.
  • Item
    Можливості поєднання туризму та психології для відновлення психологічного здоров’я громадян України
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-03) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловка, Ольга Владимировна; Бойчук, Олена Сергіївна; Boichuk, Olena; Бойчук, Елена Сергеевна
    Запропоновано практичний спосіб комплексного вирішення проблеми відновлення психологічного здоров’я населення України, що зазнало надзвичайної психологічної травматизації з допомогою об’єднання можливостей рекреаційної сфери та психології. Наведено позитивний досвід здійснення унікальної практичної програми «Відновлення під час війни», організованої з березня 2022 р, що протягом року довела свою ефективність.
  • Item
    Недискримінація та якість навчання у вищій школі
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Ковальчук, Галина Олександрівна; Kovalchuk, Halyna; Ковальчук, Галина Александровна
  • Item
    Навчання недискримінації та рівності у процесі фахової підготовки майбутніх економістів
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2023-02-14) Баніт, Юрій Станіславович; Banit, Yurii; Банит, Юрий Станиславович
  • Item
    Методика організації тренінгової навчальної діяльності студентів у форматі онлайн
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2022-11-26) Кулалаєва, Наталя Валеріївна; Kulalaieva, Natalia; Кулалаева, Наталья Валерьевна; Анохіна, Ганна Володимирівна; Anokhina, Hanna; Анохина, Анна Владимировна
  • Item
    Аналіз компонентів викладацької досконалості в умовах змішаного навчання
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2022-11-26) Булавіна, Олена Анатоліївна; Bulavina, Olena; Булавина, Елена Анатольевна; Сокол, Ілона
  • Item
    Психологічна наука в стані пандемії: академічний аспект
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2022-11-26) Ларін, Дмитро Ігорович; Larin, Dmytro; Ларин, Дмитрий Игоревич
  • Item
    Загальна психологія. Теоретико-методологічні основи науки
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ловка, Ольга Володимирівна; Lovka, Olha; Ловкая, Ольга Владимировна; Борисенко, Лариса Леонідівна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонидовна; Колесніченко, Ліна Аліковна; Kolesnichenko, Lina; Колесниченко, Лина Аликовна; Музичко, Людмила Володимирівна; Muzychko, Liudmyla; Музычко, Людмила Владимировна; Тімакова, Анжела Вікторівна; Timakova, Anzhela; Тимакова, Анжела Викторовна; Лавриненко, Денис Гійович; Lavrynenko, Denys; Лавриненко, Денис Гиевич
    У навчальному посібнику подано теоретичні відомості та практичні завдання для самостійної підготовки до семінарських занять з дисципліни «Загальна психологія: основні проблеми науки», що є нормативною складовою підготовки психологів у ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана». Посібник є першою частиною навчального змісту єдиного 2-річного циклу дисциплін з загальної психології. У посібнику висвітлено загальні теоретико-методологічні проблеми психології, теоретичні принципи, методи психологічного пізнання, особливості та основні закономірності існування і розвитку психічних явищ, основні проблеми, категорії та поняття психологічної науки. Особливу увагу приділено фундаментальним теоретико-методологічним основам психологічної науки. Навчальне видання може бути корисне студентам й інших вищих навчальних закладів, що навчаються на психолога, різних спеціальностей, усім, хто вивчає та цікавиться психологією. Має іменний та предметний покажчики, наведено інформаційні джерела до кожної теми.
  • Item
    The influence of unhealthy neuroticism on the peculiarities of personal decision making
    (ALUNA Publishing House, 2021-11) Savchenko, Olena; Савченко, Олена В’ячеславівна; Савченко, Елена Вячеславовна; Muzychko, Liudmyla; Музичко, Людмила Володимирівна; Музычко, Людмила Владимировна; Kolesnichenko, Lina; Колесніченко, Ліна Аліковна; Колесниченко, Лина Аликовна
    The aim: To determine the influence of unhealthy neuroticism (the high level of personal neuroticism) on the properties of the decision-making process, to identify the differences in the decision-making process features of persons with high and low levels of neuroticism. Materials and methods: A comparative design was used with two contrasting groups, which differed in the level of neuroticism. Causal relationships were defined using one-way analysis of variance (ANOVA). The methods «Diagnosis of the neurotic personality tendency” (L. Vasserman), “Diagnosis of decision-making features” (D. Myroshnyk, O. Savchenko), “Locus of control” (O. Ksenofontova) were used for diagnosis. Results: It was identified that individuals with a high level of neurotic personality tendency have exhibited less self-control in the decision-making process (p <0.01), have formed a pessimistic expectations of the ways in which decisions should be fulfilled (p <0.01). A high level of neurotic personality tendency has occurred mostly in students with a high level of external locus of control (p <0.01), a low assessment of self-competence (p <0.01), low internality in the field of interpersonal relations (p <0.05), unformed willingness to overcome difficulties (p <0.05). The level of neuroticism is an important factor of the peculiarities of decision-making process (self-control (p <0.001) and optimistic expectations (p <0.02)). The general level of internality has determined the level of neurotic personality tendency (p <0.02) Conclusions: Unhealthy neuroticism, which manifests itself in a high level of neurotic personality tendency, is a risk factor of mental health, and it prevents timely make appropriate decisions. The high level of external locus of control mediately (through increasing the level of neurotic personality tendency) affects the procedural and effective properties of the decision-making process.
  • Item
    Neurotic conditions: problem, diagnosis, correction by cognitive-behavior therapy
    (ALUNA Publishing House, 2021-11) Kolesnichenko, Lina; Колесніченко, Ліна Аліковна; Колесниченко, Лина Аликовна; Muzychko, Liudmyla; Музичко, Людмила Володимирівна; Музычко, Людмила Владимировна; Savchenko, Olena; Савченко, Олена В’ячеславівна; Савченко, Елена Вячеславовна; Kolesnichenko, Yelyzaveta; Lovegrove, Anastasiia
    The aim: To identify the relationship between neurotic states and hardiness as an indicator of mental health, to explore the possibility of using the cognitive-behavior therapy techniques to correct neurotic states in young people. Materials and methods: The methods “Clinical questionnaire for the detection and evaluation of neurotic conditions” (K. Yakhin, D. Mendelevich) and “Hardiness Survey” (S. Muddi, adapted by D. Leontev, O. Rasskazova) were used for diagnosis. Wilcoxon test was used to determine changes in the manifestations of neurotic states in the conditions “before” and “after” the application of cognitive-behavior therapy techniques. Correlation analysis was used also to distinguish the relationship between neurotic states, hardiness and its components. Results: It has been identified that various neurotic states are differently related to hardiness as an indicator of mental and social health. The level of anxiety and obsessivephobic disorders has inverse negative relationship with general level of hardiness (r = -0.31 and r = -0.34), but the level of asthenia has a positive connection with this indicator (r = 0.49). The level of neurotic anxiety is inversely related with the level of personal involvement in life (r = -0.27). The effectiveness of CBT techniques (psycho-education, distancing, cognitive reassessment) for the correction of neurotic states, namely: anxiety (p <0.01) and hysterical reaction type (p <0.01) was proved. Conclusions: Neurotic states are correlated with level of hardiness (an indicator of mental and social health) and personal involvement in life. The correction of neurotic states can be effectively carried out by means of CBT.
  • Item
    Study of the mental state of students in the process of online education during the coronavirus pandemic
    (ALUNA Publishing House, 2021-11) Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонідівна; Борисенко, Лариса Леонидовна; Korvat, Larysa; Корват, Лариса Володимирівна; Корват, Лариса Владимировна; Lovka, Olha; Ловка, Ольга Володимирівна; Ловкая, Ольга Владимировна; Lovochkina, Antonina; Serhieienkova, Oksana; Beridze, Ketevan
    The aim: Exploring the specifics of the underlying mental states of university students in the context of online learning during the COVID-19 pandemic and identifying their relationship to mental health. Materials and methods: The study of mental states was carried out using three valid methods, namely: a clinical questionnaire for the detection and evaluation of neurotic states (K. Yakhin, D. Mendelevich), a questionnaire for diagnosing the level of social frustration (L. Wasserman, adaptation of V. Bojko), State-Trait Anxiety Inventory (STAI) (Ch. Spielberger, adaptation by Yu. Khanin). The author’s questionnaire (L. Borysenko) was used to study the connection between the factors of online learning and emotional states of students. The obtained empirical data were subjected to qualitative and quantitative processing. Results: The analysis of the obtained data allows to state the fact of predominance of high and increased level of situational and personal anxiety in the subjects in the conditions of online learning. In the process of psychodiagnosis of neurotic states, it was found that most students have a level of painful or borderline mental conditions such as anxiety, neurotic depression, asthenia and autonomic disorders. It was found that students have an elevated level and high level of social frustration. The main factors of online learning, which, according to students, cause them to deteriorate mental health are: forced to stay in a confined space, lack of direct social contacts, prolonged stay in a static position, increased study load and volume of tasks, anxiety for academic success and quality professional training, concern for their health and the health of their loved ones. Conclusions: The forced transition to online learning due to the COVID-19 pandemic has negatively affected the mental state of many students. In most respondents, this manifested itself in increased anxiety, depression, autonomic reactions due to limited opportunities to communicate with teachers and classmates, new learning conditions and increased workload.
  • Item
    Умови формування готовності майбутніх економістів до професійного саморозвитку
    (Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2015-03) Журавська, Лариса Миколаївна; Zhuravska, Larysa; Журавская, Лариса Николаевна; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира Алексеевна
  • Item
    Психолого-дидактичні умови формування готовності майбутніх економістів до професійного саморозвитку
    (Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2015) Журавська, Лариса Миколаївна; Zhuravska, Larysa; Журавская, Лариса Николаевна; Остапенко, Ельвіра Олексіївна; Ostapenko, Elvira; Остапенко, Эльвира Алексеевна
    Стаття присвячена визначенню умов формування готовності майбутніх економістів до професійного саморозвитку. Автори аналізують наукові праці, присвячені формуванню готовності до різних видів діяльності, досліджують існуючі тенденції. У статті описуються запропоновані авторами шляхи реалізації умов формування готовності майбутніх економістів до професійного саморозвитку в економічному університеті. Conditions of future economist readiness formation for professional self-development are defined in the article. The authors analyze scientific works devoted to readiness formation to different kinds of activity and investigate tendencies that exist. Suggested realization of defined conditions of future economist readiness formation for professional self-development at the economic university is described in the article. Статья посвящена определению условий формирования готовности будущих экономистов к профессиональному саморазвитию. Авторы анализируют научные работы, посвященные формированию готовности к различным видам деятельности, исследуют существующие тенденции. В статье описываются предложенные авторами пути реализации условий формирования готовности будущих экономистов к профессиональному саморазвитию в экономическом университете.
  • Item
    Психолого-дидактичні умови формування науково-дослідницької компетентності студентів економічних спеціальностей
    (Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, 2015) Борисенко, Лариса Леонідівна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Леонидовна
    Стаття присвячена проблемі науково-дослідницької компетентності студентів економічних спеціальностей та обґрунтуванню психолого-педагогічних умов її формування у процесі психолого-педагогічної підготовки майбутніх економістів. Article is devoted to scientific and research competence of students of economic specialties and justify psycho-pedagogical conditions of its formation in the process of psychological and educational training of future economists. Статья посвящена проблеме научно-исследовательской компетентности студентов экономических специальностей и обоснованию психолого-педагогических условий ее формирования в процессе психолого-педагогической подготовки будущих экономистов.