Кафедра педагогіки та психології
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра педагогіки та психології by Subject "159.942"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Особливості психодіагностичного обстеження військових у різних психоемоційних станах(Громадська організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2024) Колесніченко, Ліна Аліковна; Kolesnichenko, Lina; Савченко, Олена Вячеславівна; Savchenko, Olena; Береженна, Олена Юріївна; Berezhenna, OlenaАмериканська психологічна асоціація (АРА) сформувала рекомендації щодо проведення психологічного вимірювання, які однак не враховують специфіку контингенту, своєрідність психо-емоційних станів, в яких перебувають тривалий час респонденти. Мета дослідження – показати важливість врахування актуальних емоційних переживань та домінуючих психо-емоційних станів при психодіагностичному обстеженні військових, продемонструвати унікальну специфічність когорти військових за психологічними проявами та необхідність врахування цього при плануванні та проведенні заходів з психодіагностики. У дослідженні на прикладі двох методик («Сприйняття значущості життя» Р. Гібберда та Б. Ванденберга; шкала «Ясність Я-концепції» Дж. Д. Кемпбелла та ін.) показана недоречність використання неадаптованих українською мовою методик, які не пройшли спеціальну перевірку на вибірці військовослужбовців, оскільки специфіка їх діяльності та актуального стану є однією з причин невідповідності отриманих емпіричних структур авторським моделям методик, які розроблялись для широкої аудиторії. Перевірка проводилась на вибірці військових батальйону аеродромно-технічного забезпечення авіаційної бригади ЗСУ (N = 62 особи). Для обробки емпіричних даних були використані процедури експлораторного та конфірматорного факторного аналізів, коефіцієнт альфа Кронбаха, який відображає узгодженості тверджень у межах однієї шкали, однофакторний дисперсійний аналіз One-Way ANOVA за непараметричним критерієм Краскала-Воліса задля визначення впливу віку на результати діагностики. Отримані результати показали високу специфічність відповідей військо-вих на запитання опитувальників, незалежність результатів психологічного обстеження від віку. Були сформовані певні рекомендації щодо організації заходів психодіагностичного обстеження військових: 1) проведення процедур адаптації методик на українську мову та перевірки їхніх психометричних властивостей на вибірці військових, 2) визначення тестових норм для різних умов (з урахуванням рівня небезпеки та психологічного напруження), 3) необхідність врахування як негативних, так і позитивних психоемоційних станів, домінуючих переживань, 4) доповнення комплексів методик шкалами визначення цінності власного життя та міри зрілої ідентичності та ін.