Випуск № 1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Випуск № 1 by Subject "342.71"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Множинне громадянство в Україні: сьогодення та перспективи(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Нікітін, А. С.; Nikitin, A.У статті висвітлюється тематика множинного громадянства та перспектив його розвитку в Україні. Автором відзначається, що питання множинного громадянства неодноразово ставало предметом суспільних дискусій в Україні за часів незалежності, однак з початком повномасштабного вторгнення росії в Україну та виїзду значної частки українських громадян за кордон дане питання набуло особливої актуальності. Віддаючи належне попереднім спробам запровадження множинного громадянства в Україні, автор відзначає, що подання Президентом України до Верховної Ради Проектів Закону № 10425 «Про деякі питання у сфері міграції щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України» та № 11469 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на здобуття та збереження громадянства України» у 2024 році, стало підставою для породження численних дискусій стосовно доцільності та необхідності запровадження інституту множинного громадянства в Україні як на сучасному етапі, так і в майбутньому. Аналізуючи положення Проекту Закону № 10425, автор відмічає наявність у ньому ряду колізій та прогалин, а також ряду невідповідностей чинному законодавству України. В результаті проведеного дослідження автор робить висновок про недоцільність прийняття Проекту Закону № 10425 у запропонованій редакції. Наголошує автор також і на необхідності більш обґрунтованого аналізу Проекту Закону № 11469, який також має ряд недоліків. Однак, віддаючи належне масі переваг від запровадження інституту множинного громадянства в інших країнах, автор наголошує на доцільності запровадження інституту множинного громадянства, а саме: подвійного громадянства в Україні, однак це вимагає злагодженої роботи відповідних державних структур та фахівців по розробці більш ефективного нормативного забезпечення даного інституту в Україні. Автор вважає, що спочатку необхідно проаналізувати досвід зарубіжних країн щодо запровадження інституту множинного громадянства, ретельно проаналізувати чинне міжнародне та національне законодавство у цій сфері, а вже потім приступати до розробки нового проекту закону, який дозволить більш ефективно врегулювати інститут множинного громадянства в Україні. The article highlights the topic of multiple citizenship and the prospects for its development in Ukraine. The author notes that the issue of multiple citizenship has repeatedly become the subject of public debate in Ukraine since independence, however, with the beginning of the full-scale Russian invasion of Ukraine and the departure of a significant proportion of Ukrainian citizens abroad, this issue has become particularly relevant. Paying tribute to previous attempts to introduce multiple citizenship in Ukraine, the author notes that it was the submission in January 2024 by the President of Ukraine to the Verkhovna Rada of Draft Laws No. 10425 “On Some Issues in the Field of Migration Regarding the Grounds and Procedure for Acquiring and Terminating Citizenship of Ukraine” and No. 11469 “On Amendments to Certain Laws of Ukraine Regarding Ensuring the Implementation of the Right to Acquire and Preserve Citizenship of Ukraine” that became the basis for generating numerous discussions regarding the expediency and necessity of introducing the institution of multiple citizenship in Ukraine both at the present stage and in the future. Analyzing the provisions of the Draft Law No. 10425, the author notes the presence of a number of conflicts and gaps in it, as well as a number of inconsistencies with the current legislation of Ukraine. As a result of the research conducted, the author concludes that it is inappropriate to adopt the Draft Law No. 10425 in the proposed version. The author also emphasizes the need for a more substantiated analysis of the Draft Law No. 11469, which also has a number of shortcomings. However, while paying tribute to the many advantages of introducing the institution of multiple citizenship in other countries, the author emphasizes the feasibility of introducing the institution of multiple citizenship, namely dual citizenship in Ukraine, but this requires coordinated work of relevant state structures and specialists to develop more effective regulatory support for this institution in Ukraine. The author believes that it is first necessary to analyze the experience of foreign countries in introducing the institution of multiple citizenship, to carefully analyze the current international and national legislation in this area, and only then to begin developing a new draft law that will allow more effectively regulating the institution of multiple citizenship in Ukraine.