2019 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2019 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 23
Results Per Page
Sort Options
Item Вартість як критерій ефективності управлінських рішень на підприємстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Фролова, Л. Ф.; Frolova, L.; Мельник, Оксана Володимирівна; Melnyk, О.; Мельник, Оксана ВладимировнаУ статті актуалізовано та аргументовано доцільність використання фундаментальної вартості як критерію ефективності управління підприємством і його розвитку. Доведено, що на відміну від ринкової вартості фундаментальна характеризує підприємство не тільки як об'єкт інвестиційного інтересу учасників ринкових відносин, а й як суб'єкту, тобто виробника цінності. На основі критичного аналізу методів оцінювання вартісного зростання, як пріоритетної цільової моделі підприємства, доведено практичну цінність концепції економічного прибутку. Представлено результати факторної інтерпретації моделі економічного прибутку та їх імплементацію у практику діяльності вітчизняних промислових підприємств. The article actualized апd substaпtiated the use of value as а criterioп for the maпagemeпt of eпterprise апd its developmeпt. lt is determiпed that the market value is traditioпally determiпed іп order to implemeпt the Sales act of the соmрапу апd is the basis of market price formatioп. lt is proved that uпlike the market value fuпdameпtal characterizes the соmрапу поt опІу as ап object of iпvestmeпt iпterest of participaпts іп market relatioпs, but also as ап eпtity, that is the maпufacturer of есопоmіс goods, апd coпsequeпtly, cost. Coпsideriпg the fuпdameпtal value, as the basis for formiпg the target model of the eпterprise, the пееd for maпagerial focusiпg оп the drivers of its (fuпdameпtal cost) growth is proveп. Accordiпg to the results of the critical aпalysis of the models of cost growth (А. Rappataport, G. Arпold, Yu Brighema, А. Dammodaraп, І. lvaskovskoї, S. Mordashova, І. Yegyereva, VBM-models), with the purpose of coпductiпg maпagerial evaluatioп, the соmрапу argued. The feasibility of usiпg those based оп the methodology of есопоmіс profit. B_ased оп the соmЬіпаtіоп of the сопtепt of А Rappaport, G. Arпold, І. lvaskovskoї апd VBM models, the ехреdіепсу of priority maпagemeпt focusiпg оп the spread of profitability of the implemeпtatioп determiпed Ьу the level of busiпess competitiveпess is proved. At the same time, asset performaпce, their size апd product sales volumes are defiпed as secoпd-order factors, which сап also Ье formalized оп growth drivers, but поt опІу іп mathematical but logical iпterpretatioпs. The results of the factor iпterpretatioп of the есопоmіс profit model апd their implemeпtatioп іп the practice of domestic iпdustrial eпterprises are preseпted. lt is determiпed that the positive dyпamics of the fuпdameпtal cost of sampliпg of the studied domestic iпdustrial eпterprises is eпsured Ьу ап iпcrease іп the cost of resources, while treпds regardiпg added value are devastatiпg. lt is coпcluded that the performance and efficiency of industrial enterprises is а insufficient precondition for their costly growth. The main focus of the enterprise data management should Ье shifted to ensure their competitiveness as the key prerequisites for the formation of cost. Such emphasis actualizes the need for а factual interpretation of competitiveness in the aspect of costly management of the enterprise.Item Використання статистичних методів для вибору методики розрахунку ринкового інтервалу рентабельності в процесі підготовки документів з трансфертного ціноутворення(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Чижикова, О. В.; Chyzhykova, O.Стаття присвячена актуальним питанням використання принципу «витягнутої руки» в межах ТНК, за яким компанія повинна погодити умови, що забезпечують ринковий рівень націнки. Одним із найважливіших завдань менеджменту ТНК є визначення планової націнки, яка б, з одного боку, була б вигідною для компанії (у тому числі з позицій податкового навантаження),і з другого — задовольняла б вимогам локальних правил трансфертного ціноутворення. У практиці трансфертного ціноутворення така націнка визначається в рамках застосування спеціальних методів. Використання статистичних методів та економетричних моделей із застосуванням Multipleyear підходу дає можливість концептуально оцінити репрезентативність фінансових даних у процесі підготовки документів із трансфертного ціноутворення. In accordance with arm’s length principle, the company, when purchasing goods/services within the MNE’s, have to agree the conditions to ensure the margin markup, taking into consideration their functions, the assets involved and the risks that are taken. In this case, one of the most important tasks of MNE’s management is to determine the planned markup which, on the one hand, would be beneficial to the company (including in terms of tax burden) and, on the other hand, would satisfy the requirements of local rules of Transfer pricing (TP). The process of determining the margin markup is one of the key stages of the TP. In TP practice, such a markup is determined with in special methods of TP application, each of which applies in a particular situation and uses its kind of markup. Using of statistical methods and econometric models with appliance of the Multiple year approach provides an opportunity to assess the representativeness of financial data in the process of transfer pricing documents preparation. Statistical tests give a conceptual answer, is it possible to use historical data to assess the current economic situation. If the answer is «yes,» each comparable company using regression analysis could be analyzed for internal specific factors influence according to the financial indicators. On the assumption it is possible to conclude whether the Multiple year data is improved the compatibility for the purposes of TP analysis.Item Динаміка кількісних та якісних характеристик трудового потенціалу переробної промисловості в Житомирській області(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Бурківська, К. Є.; Burkivska, К.У статті наведено поняття трудовий потенціал, трудовий потенціал підприємства та трудовий потенціал регіону. Визначено, за допомогою яких показників можна провести характеристику трудового потенціалу регіону. Надано класифікацію і характеристику кількісних і якісних показників трудового потенціалу в цілому. Досліджено динаміку середньооблікової та облікової кількості штатних працівників переробної промисловості в Житомирській області (загальну та за статтю). Проаналізовано рух працівників у переробній промисловості в Житомирській області. Досліджено динаміка середньомісячної заробітної плати у переробній промисловості в Житомирській області (загальна та за статтю). Проведено аналіз використання робочого часу працівників у переробній промисловості в Житомирській області. Визначено недоліки та надано рекомендації щодо ефективно формування та використання трудового потенціалу. The article describes the nоtіоn of labor potential, labor potential of the enterprise аnd labor potential of the region. lt is determined Ьу which indicators it is possible to characterize the labor potential of the region. The classification and characterization of quantitative and qualitative indicators of labor potential as а whole, and specifically in the mezzo level, are given. The classification of the indicators that characterize the quantitative side of the labor potential of the region is carried out and determined that it is the total number of able-bodied population of the region and the total number of hours worked, and the qualitative side, using indicators such as health (population of the region), educational level and qualification training, quality of work and technology in the industry and other demographic characteristics. The differences between accounting and average staffing numbers are explained, and the categories of staff are identified. The dynamics of the average number of full-time employees of the processing industry in the Zhytomyr region (total and Ьу gender) is investigated and presented. The dynamics of the accounting number of full-time employees of the processing industry in the Zhytomyr region (total and Ьу gender) is given. The movement of workers in the processing industry in Zhytomyr region is analyzed. The dynamics of the average monthly wage in the processing industry in Zhytomyr region (total and Ьу gender) is investigated. The analysis of working time of workers in processing industry in Zhytomyr region is conducted. Weaknesses were identified and recommendations were made regarding the effective formation and use of labor potential.Item Економічні виміри диверсифікації діяльності підприємств(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Грабовенко, О. В.; Hrabovenko, O.У статті представлено результати дослідження вимірювання диверсифікації діяльності підприємств на засадах стратегічного контролінгу. Сформульовано та доведено робочу гіпотезу про необхідність запровадження економічного управління диверсифікацією діяльності та можливість економічного вимірювання цього стратегічного процесу з двох позицій - результативності стратегічного процесу та ефективності портфелю відповідних проектів. Представлено концептуальну модель системи економічних вимірників диверсифікації діяльності підприємства, яка грунтується на дихотомії визначальних характеристик диверсифікації. The article preseпts the results of research the diversificatioп as ап есопоmіс рhепоmепоп, system of views оп diversificatioп апd their systematizatioп, пarrow апd broad importaпce of diversificatioп of activity of the eпterprise, its сопtепt апd form, пecessity of есопоmіс maпagemeпt апd the formatioп of а coпceptual model of ап есопоmіс measures system for diversificatioп of eпterprises activities. The author summarizes апd systematizes the basic approach to ideпtify of strategy for diversificatioп, theoretical апd methodological сопсерt of есопоmіс maпagemeпt of diversificatioп of eпterprise's activity апd ideпtifies the startiпg poiпts for the formatioп of the system of есопоmіс measures. Also, this article highlights the сопсерt of diversificatioп іп two aspects (maпagerial апd есопоmіс). Based оп this, it was proposed to formatioп of а measures system based оп the сопсерt of strategic coпtrolliпg. The author proves the existeпce of two positioпs of measuremeпt of diversificatioп. Firstly, it is а measuremeпt the results of strategy (whether the goal is achieved). Secoпdly, the author iпsists оп measuriпg precisely process of achieviпg the goals. То evaluate the effectiveпess of the strategy оп the secoпd criterioп, the author proposes to coпsider this process from the perspective of project maпagemeпt. Accordiпgly, it was proposed to create а system of measuriпg iпstrumeпts that would allow measuriпg the outcome of the strategy апd the strategy process, based оп the соmЬіпаtіоп of есопоmіс апd поп-есопоmіс diversificatioп metrics іп the есопоmіс aspect. Іп additioпal, the perspective models for selectiпg апd moпitoriпg iпdicators of the есопоmіс measuriпg system of diversificatioп of eпterprise's activities was determiпed.Item Класифікація методів комерціалізації інновацій організацій в контексті обrрунтування напрямів їх інноваційного розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ілляшенко, С. М.; Illiashenko, S.; Шипуліна, Ю. С.; Shypulina, Yu.; Ілляшенко, Н. С.; Illiashenko, N.Запропоновано узагальнену кпасифікацію методів комерціалізації інновацій організаціями-інноваторами, яка доповнює існуючі класифікації ознаками: за етапами інноваційного і життєвого циклу товарної інновації, що їх охоплює організаціяінноватор; за напрямами інноваційного розвитку і відповідними їм інноваційними стратегіями організації-інноватора. Отримані у статті наукові результати є певним внеском у теоретико-методологічні засади інноваційного менеджменту організацій. Вони доповнюють його в частині розроблення рекомендацій щодо обрунтованого вибору раціональних методів комерціалізації інновацій конкретною організацією-інноватором, яка реалізує обраний напрям інноваційного розвитку. The effectiveness of іnnоvаtіоn management depends оn the efficiency of the method of commercialization of created (implemented) іnnоvаtіоns, which must meet the existing external аnd іntеrnаІ conditions. This involves the systematization of methods of commercialization of іnnоvаtіоns, as well as the development of recommendations for their аррІісаtіоn, which will allow to make а reasonable choice of methods of commercialization of іnnоvаtіоns, will increase the efficiency of managing the innovative activity of the organization. The existing developments present different approaches to systematizing іnnоvаtіоn commercialization methods based оn а limited range of features, moreover, there is nо unified classification that would allow а comprehensive analysis of existing approaches аnd recommendations оn their аррІісаtіоn. This raises the problem of improving existing approaches to the classification of methods of іnnоvаtіоns commercialization of organizations actively pursuing innovative activities. The purpose of the article is to perform а generalized classification of methods of commercialization of іnnоvаtіоns for further developing recommendations оn their choice. The authors present аn approach to the classification of methods of commercialization of іnnоvаtіоns Bу innovator organizations, which generalizes аnd supplements the existing classifications with nеw features: bу stages of іnnоvаtіоn аnd life сусІе of commodity іnnоvаtіоn; Bу areas of innovative development аnd corresponding innovative strategies of the organization. This provides а fundamental opportunity to develop recommendations for the purposeful management of innovative development of the organization іn the system: the direction of innovative development, innovative strategy, methods of commercialization of іnnоvаtіоns. The nеw scientific results obtained in the article represent а certain contribution to the theoretical and methodological foundations of innovative management of organizations. They complement it with recommendations оn the sufficient choice of rational methods of commercialization of innovations bу а specific organization that implements the chosen direction of innovative development (according to its potential and external conditions of macro and microenvironment). Further research should Bе directed to the development and scientific substantiation of methodological bases for the choice of methods of commercialization of innovations of organizations.Item Концептуальні підходи до визначення поняття «корпоративне підприємництво» та його типологізація(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Мисилюк, Влада Сергіївна; Mysyliuk, VladaУ статті проаналізовано еволюцію підходів до визначення поняття «Підприємництво» та надано узагальнене розуміння сутності феномену підприємництва. Виокремлено такі принципи підприємницько1 д1яльності: реалізація підприємницької ініціативи, економічна свобода, прийняття комерційного ризику, створення нових комбінацій ресурсів, інноваційність. Продемонстровано плюралізм у трактуванні поняття «корпоративного підприємництва » та наведено його авторське визначення. Наведено принципи корпоративного підприємництва (інноваційність, мобілізація зусиль усього колективу) та якісні зміни, що привносить корпоративне підприємництво у діяльність суб'єкта господарювання. Надано перелік можпивих ситуацій, коли управлінські рішення варто приймати на основі концепції корпоративного підприємництва. Досліджено типи корпоративного підприємництва та характеристики, що об'єднують ці типи. Надано висновок щодо необхідності подальшої структуризації компонентів концепту корпоративного підприємництва. The evolutioп of approaches to defiпiпg the сопсерt of «eпtrepreпeurship» was aпalyzed. А geпeralized uпderstaпdiпg of the esseпce of the рhепоmепоп of eпtrepreпeurship was provided. Eпtrepreпeurial iпitiative, есопоmіс freedom, ассерtапсе of commercial risk, creatioп of пеw combiпatioпs of resources, iппovativeпess were distiпguished as mаіп priпciples of eпtrepreпeurial activity. Pluralism of the iпterpretatioп of the сопсерt of «corporate eпtrepreпeurship » was demoпstrated. Ап author's defiпitioп of the сопсерt «corporate eпtrepreпeurship» was giveп. The iпterchaпgeable usage of the coпcepts «corporate eпtrepreпeurship», «iпtrapreпeurship» апd «іпtеrпаІ corporate eпtrepreпeurship» was demoпstrated. The priпciples of corporate eпtrepreпeurship as iппovativeпess апd mobilizatioп of efforts of the whole team were preseпted. lt was stated that corporate eпtrepreпeurship briпgs qualitative chaпges to the process of fuпctioпiпg of ап eпtity. The list of possible situatioпs wheп maпagemeпt decisioпs should Ье made оп the basis of the сопсерt of corporate eпtrepreпeurship was giveп. The typology of corporate eпtrepreпeurship was iпvestigated. Four mаіп types of corporate eпtrepreпeurship were distiпguished (corporate veпture creatioп, iпtrapreпeurship or іпtеrпаІ eпtrepreпeurship, orgaпizatioпal traпsformatioп апd breakiпg iпdustry rules). Commoп characteristics of differeпt types of corporate eпtrepreпeurship were preseпted. These characteristics iпclude: creatioп апd usage of іппоvаtіопs (products, services апd techпologies); iпvolvemeпt of additioпal resources aпd/or their пеw placemeпt; Іеаrпіпg, which leads to the creatioп of пеw orgaпizatioпal competeпcies апd poteпtials; projected fіпапсіаІ results should exceed the efficieпcy of the curreпt аІІосаtіоп of resources; uпcertaiпty of results апd ability to іппоvаtе leads to iпcreased risk. lt was concluded that further structuring of the components of the concept of corporate entrepreneurship were necessary.Item Лідерські амбіції Китаю та США у парадигмі глобальної біполярності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кальченко, Тимур Валерійович; Kalchenko, Tymur; Кальченко, Тимур Валерьевич; Олійник, Вікторія Володимирівна; Oliinyk, V.Досліджено принципові передумови, зміст і наслідки американо-китайського партнерства у парадигмі глобальної біполярності, незважаючи на певні стримуючі фактори та взаємне напруження у відносинах, обґрунтовано доцільність такої взаємодії на різних рівнях з індикацією на обопільну вигідність і безальтернативність в умовах, коли згасають традиційні уклади й індустріальний базис глобальної економічної системи, окреслюється позиціонування США та Китаю у біполярній моделі глобального управління; обґрунтовано наявні стратегічні конкурентні переваги Китайської Народної Республіки та США в контексті забезпечення довгострокових лідерських амбіцій на регіональних і глобальному ринках та виявляється потенційний їхнійзбіг у коротко- і довгостроковій перспективі. The core focus of the article is a Chinese-American rivalry on global economic arena in conditions, when almost all old and out of date behavioral models and influence instruments already have been rejected due to complete incompliance with absolutely new challenges and resource consumption stereotypes. The key goal of the analysis was to determine the principal ways and mechanisms of such a competition and possible cooperation schemes in terms of the loose of American of American control over the unipolar world, that had already been shifted down as harmful and too risky for all global community and progress. China has appeared on a geopolitical map not ready yet to be a global regent due to some civilizational features and partly because of the unwillingness to take responsibility for all global processes. Moreover, this country, despite evident progress in economic development demonstrates some weaknesses in operating globally, first of all, from the geoeconomic point of view, not having protected areas of economic interests, being more regional and not promoting clear and understandable ideology for the rest of the world. Therefore, the analysis showed the low capability of the USA to govern global process together with non-readiness of China to do the same. It was detected, if no changes to be done, one would see very soon a new USA in Asia and the total dilapidation of the old one. The most favorable scenario for both of global players was presented as a bipolar model of global governance with a core, comprised by the USA and China with some specific structural levels and zones of responsibility.Item Маркетингове забезпечення ефективності інвестицій у логістику промислових підприємств(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кривещенко, Вікторія Віталіївна; Kryveschenko, Viktorija; Кривещенко, Виктория Витальевна; Яковенко, Алла Казимировна; Iakovenko, AllaУ статті окреслено проблематику забезпечення ефективності інвестицій у маркетинг і логістику сучасних промислових підприємств. Показано роль і значущість стратегічної маркетингової оптимізації у розвитку логістичних систем глобальної мережевої економіки, чинників та інструментів підвищення ефективності ланцюгів створення вартості й цінності для споживачів, у тому числі партнерств їх учасників. Визначено економічно значущі резерви удосконалення методичних підходів, бізнес-моделей і практик вітчизняних промислових підприємств у розвитку логістичних систем, його інвестиційного забезпечення з урахуванням умов України, а також поточних і довгострокових тенденцій глобального ринку. Розроблено конкретні науково-практичні рекомендації з результативною їх апробацією, що демонструється прикладами реалізації пропонованих підходів. The article develops the problem of ensuring the effectiveness of investments in marketing and logistics of modern industrial enterprises. The necessity to increase Ukraine’s positions in the indexes of global competitiveness of business and national economies is stated.The role and importance of strategic marketing optimization in the development of the logistics systems of the global network economy, factors and tools to improve the efficiency of value chains and value for consumers, including the partnerships of their participants, are shown. Attention is focused on the problematic aspects of ensuring the effectiveness of information and analytical support for management decisions in the fields of marketing and logistics in conditions of high uncertainty and the likelihood of risk realization. The economically significant reserves of improving the methodological approaches, business models and practices of domestic industrial enterprises in the development of logistics systems, its investment support, taking into account the conditions of Ukraine, as well as current and long-term trends of the global market are identified. Analyzed are the problems of analytical and real integration of the links of the marketing systems of Ukrainian industrial enterprises, which provide cross-functionality without duplicating the functions of departments and specialists of the company. Specific scientific and practical recommendations have been developed with their effective approbation, which is demonstrated by examples of the implementation of the proposed approaches. The options for investing, as well as the provision of special conditions and guarantees in the framework of price policy in specialized production and commercial networks are considered. However, methodologies and performance indicators in development of the logistics systems of the global network economy need further improvement. That will be the subject of the future publications.Item Методичні аспекти вимірювання стратегічної результативності підприємств металургійної галузі(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Янголь, Ганна Вікторівна; Yangol, Hanna V.; Янголь, Анна ВикторовнаУ статті подано розроблений для підприємств металургійної галузі концептуально-методологічний підхід до вимірювання синтетичного показника стратегічної результативної діяльності та його складових, який передбачає вимір результатів у трьох ключових напрямах: фінансовому, діловому та соціоорієнтованому. Такі напрями відображають досягнення необхідних ключових цінностей як умов забезпечення високих результатів: прибутковості, інноваційності, конкурентоспроможності, інвестиційної привабливості та наслідування принципам сталого розвитку та корпоративної соціальної відповідальності. Наведено теоретично-прикладні засади проведення бенчмаркінгу глобальних лідерів галузі з метою виявлення ключових факторів успіху для забезпечення високих стратегічних результатів. Сформовано систему оцінювання показників за кожним з напрямків виміру. The article presents a unique conceptual methodical approach to measuring the synthetic indicator of strategic performance level (LSP) and its components that is unique to enterprises in the metallurgical industry, that was identified during benchmarking global enterprises-global industry leaders. The presented methodology for strategic performance measuring is based on the universal and specific key factors of the success of global leaders in the metallurgical industry and is an original instrument for measuring the level of achievement of the strategic goals of metallurgy enterprises. According to the analysis of best practice enterprises of the industry, their strategies have a tripartite focus: on financial development, high value propositions and sustainable development. Thus, the strategic benchmarks of leading industry leaders are aligned with the principles of customer oriented (CRM) and corporate socially oriented (CRS) management, based on the principles of sustainable development and continuous innovation-oriented improvement (ie using a process management approach). With the aim of realizing strategic benchmarks, which in actual fact contribute to the leading place of the selected companies in the economy of the industry, the leaders of metallurgy identified key competitive advantages as values, providing strategic results, universal of which one can determine: 1) their profitability; 2) innovative commitment; 3) competitiveness of products; 4) active investment policy; 5) sustainable development. The listed key values made it possible to distinguish three key areas for measuring strategic performance: financial (financial performance indicators), business (business activity indicators), society sustainability related management. Thus, the article reviewed theoretical and applied principles of benchmarking of global industry leaders are presented in order to identify key success factors for providing high strategic results. There is the system of estimation of indicators for each of the directions of measurement was formed.Item Методичні підходи трансформації бізнес-структур в умовах розвитку digital-економіки(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, L.; Николенко, Лариса АнатольевнаУ статті розглянуто основні напрями розвитку екосистеми цифрової економіки й роль інформаційних технологій у трансформації всіх внутрішніх процесів компанії, що використовують їх як конкурентні переваги в своїй діяльності. Висвітлено концепцію інтеграції існуючих систем електронного ведення документообігу в сучасну digital-організацію. Доведено, що digital-організація, яка діє в глобальному ринковому просторі, повинна вибудовувати наскрізні методи цифрової взаємодії всіх бізнес-процесів від аналітики та новітніх технології до обробки великого масиву даних і диджиталізації документообігу в юридичному управлінні, фінансах, обліку, аудиті, виробничій діяльності при прийнятті рішень. The article reviews the main developmental directions of the digital economy and the role of the information technologies in the enterprise´s transformation of its internal processes; which are used as the competitive advantage during its main operation. The paper is presents the main concept of the enterprise´s transition into a digital organization the issues that arise on the way to a digital transformation.The article provides with the framework of the integration of existing electronic maintenance systems, storage and maintenance of accounting and reporting documents and automation of all enterprise types of activities into a modern digital organization. This could be argued to significantly simplify the processing of important information flows processing, as well as allows receiving instant answers to various requests and provides the fast utilization of the necessary information for the business administration. It has been proved that the digital organization, which operates in the global market space, should establish external methods for the digital interaction between all its business processes; from analytics and topnotch technology to big data processing and document flow digitalization in its legal, finance, accounting, auditing, and production activities during decision making process. The introduction of virtual and augmented reality technologies may radically change how the companies work in terms of their strategy development, corporate culture, human resource management, technology development policy and organizational structure. There may appear new elements of the process management based on the trust in data reliability, which could enable the opportunity to work on complex analysis with the minimization of the possibility to manipulate. These could also allow the enterprise to effectively interact both internally and externally.Item Нормативні особливості планування і обліку витрат на заробітну плату ЗВО в контексті управління державними фінансами(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Коритник, Л. П.; Korytnyk, L.У статті представлено результати дослідження особливостей нормування механізму планування й обліку витрат на заробітну плату ЗВО. Визначено, що витрати на заробітну плату становлять вагомий вартісний вплив на собівартість освітньої послуги, що позначається на обсягах бюджетного фінансування при підготовці кадрів за рахунок державних фінансових ресурсів. Визначено ключовою проблемою планування витрат на заробітну плату відсутність галузевих нормативів формування штатів ЗВО для більшості категорій персоналу, що зумовлює «роздування» штатного розпису та завищення обсягів використання бюджетних коштів. Встановлено взаємозв’язок категорій працівників ЗВО з механізмом обліку витрат на заробітну плату, що забезпечить достовірність та об’єктивність порядку формування собівартості освітньої послуги. The article presents the results of studying the peculiarities of the standardization of the mechanism of planning and accounting for the wage costs of employees of different categories of institutions of higher education. The interconnection of the categories of employees of institutions of higher education with the mechanism of accounting for wage costs is established, which will ensure the reliability and objectivity of the order of formation of the cost of educational services. It is determined that wage costs make a significant cost impact on the cost of educational services, which affects the volume of budget financing in the training of personnel at the expense of state financial resources. The key problem of wage costs planning is determined by the lack of sectoral norms for the formation of the states of institutions of higher education for most categories of staff, which results in «inflating» the staffing and overvaling the use of budget funds. It is substantiated that the main manager of budget funds would be expedient to determine the sectoral norms of the number of relevant categories of employees, or legislatively establish the ratio of scientific and pedagogical personnel to other staff. This will ensure the ordering of the states of higher education institutions and will help to optimize wage costs, establish the relationship between funding volumes and performance indicators for providing high-quality public services, and ensure the effective and rational use of public financial resources for the provision of educational services, rather than the maintenance of institutions of higher education, which is provided by the conditions of implementation of the program-target method in the budget process.Item Особливості технологічних укладів в цифровій економіці(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Царьов, Віталій Миколайович; Tsarov, V.; Царёв, Виталий НиколаевичУ статті зроблено спробу критичного аналізу щодо існуючих поглядів на трансформацію технологій та технологічних укладів за умов стрімкої цифрової трансформації економіки. Висвітлено концепцію зміщення ролі людини у цифровій економіці майбутнього та її місця за умов подальшої імплементації штучного інтелекту у бізнес-процеси. Доведено, що зі зміною технологічних укладів, зменшується роль людського фактору в процесі прийняття рішень. Автором зроблено припущення, що конкурентних переваг у майбутньому досягатимуть ті підприємства, які змістять акцент з просування товарів, або послуг на формування потреб споживачів. Вказується на те, що вже сформовано базис та необхідну інфраструктуру для формування таких систем. The article reviews the mаіn development features of technology transformation іn the circumstances of digital есоnоmу sustain development. The paper presents the results of а critical analysis of scientific positions оn the interpretation of the labor transformation іntо digital organization. Article suggests that the mаіn feature of future есоnоmу that employees will Ье shifted from making decisions аnd solving problems. According to these features, the competitive advantages appears nоt іn the process of producing goods or services for classic markets but іn the process of «creating» customers. Thus, the successful enterprise have to іnfІuеnсе the consciousness of human, his understanding of the usefulness and functionality of things or services. These processes have already happened in many areas - а shift of economic consciousness towards the fact that the consumer should not Ье persuaded but to «grow» him, to shape his needs and preferences. One of the most powerful tool of analyzing and influencing customer needs are social networks and services. The introduction and further АІ and chat-bots implementation causes that future of customer-related negotiations is laying not even in the social networks but in the messengers. Messengers may appear to become а new element of the business communication and business culture with the ability to influence customers behavior. Machine learning computer systems is getting better with experience and transforming labor performance even much as machinery and electricity have in the past, so we саn make а prediction that traditional labor activities changes dramatically. Understanding this processes will help companies to succeed in digital economy era.Item Поняття маркетингового стресс-тестування бізнес-моделі підприємства, як фактора сталого розвитку організації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Зозульов, О. В.; Zozul'ov, О. V.; Менькова, К. І.; Menkova, K. I.Визначено поняття та концептуальну основу маркетингового стрес-тестування бізнес-моделі компанії. Визначено нове поняття маркетингового стрес-тестування (МSТ-метод) бізнес-моделі підприємств з метою формування стійких бізнес-моделей не тільки в банківській сфері. Систематизовано сучасні підходи до поняття стабільного розвитку підприємств і визначено, яким чином здійснюється сталий розвиток підприємств з точки зору маркетингу. Розглянуто поняття стрес-тесту у банківській сфері та сформувано засади до нового поняття щодо розробки методології. Виявлено основні елементи стрес-тестування, які необхідно використовувати для розробки поняття маркетингового стрес-тестування. Надано вичерпне роз'яснення нового поняття та аргументувати доцільність його впровадження та актуальності в умовах ринкового середовища. Defined concepts and conceptual basis of marketing stress testing of а company's business model. Determined whether this concept is necessary in today's marketing environment. Determined which aspects of the economy, marketing and finance affect this area. Defined а new concept marketing stress testing (MST-method) business model of enterprises with the purpose of forming steady business of models not only in а bank sphere. Defined the concept of sustainable development and how it influences modern business. ldentified basic concepts and concepts, determined their meaning, systematized and identified definition. Aggregated modern approaches to the concept of stable development of enterprises and to determine how the sustainable development of enterprises is carried out in terms of marketing. Defined the concept of business model and how it relates to the formation of stress testing method. Considered the core values of business models and identify their features and develop а new methodology. Considered two major business models and their ability to аррІу the new method. То consider the concept of stress test in the banking sector and to form the basis for а new concept for the development of methodology. ldentified the ability to adapt the method to а new concept, identified their differences and form а new format of interaction when using marketing stress testing. ldentified the basic elements of stress testing that you need to use to develop the concept of marketing stress testing. Provided а comprehensive explanation of the new concept and justify its feasibility and relevance in а market environment. Defined the goals of method formation and create two new concepts: the method of marketing stress testing and the concept of marketing stress testing. Companies from different spheres сап use this method.Item Підходи до розуміння культури як детермінанти економічної діяльності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кириленко, Володимир Іванович; Kyrylenko, V.; Кириленко, Владимир Иванович; Федоренко, Т. О.; Fedorenko, Т.Проведено порівняльний аналіз до розуміння поняття «культура», встановлено суттєві відмінності у розумінні культури в процесі еволюції історії економічної думки. В роботі об'єднано застосування економічного, соціологічного та філософського підходів до розуміння культури. Розглянуто та здійснено оцінку прикладів економічної поведінки індивіду залежно від домінуючих культурних цінностей, що дає змогу спрогнозувати поведінку індивіду на основі соціокультурних патернів. Запропоновано методичні рекомендації щодо формування ціннісних орієнтирів суспільства з метою забезпечення економічного розвитку держави. The objective of the research is to establish the specific correspondence between the economy and culture in modern societies. The etymology of the term «culture» is briefly reviewed Ьу the retrospective analysis. lt is indicated that the culture definition had its beginnings in agriculture and cultivation. The significant differences in understanding culture point out the evolution of cultural context in the economic thought history. Eventually, it was found that the values and culture preferences became more and more complex. Methods of empirical and systematic analysis were used to recognize the economic aspects of culture. Scientists draw our attention to the sociology context of culture with human behavior meaning. And in social philosophy, the culture is namely analyzed as а factor of influence оп social processes. The essential merit of our work is to combine economic, sociology and philosophy approaches to understanding the culture and its evaluation. Culture influences how реорІе see themselves and others, in terms of factors such as gender, age, and ethnicity. А feeling of having friends and family is needed to create а sense of individual and cultural arrays, collective identifications. ldentity is also а significant mechanism of social integration; it is shaped through frames of а society's history, traditions, customs, and values. Culture is an explicit reference of what реорІе need, use and value as part of the overall survival mechanism in any society. ln economics, culture defines consumption and savings, employee motivations. Moreover, values tremendously determine the level of economic thinking, economic behavior, the nature of business, decisionmaking process and trends in the socio-economic development of the country as а whole. ln conclusion, it is proved that culture is an integral part of economic systems development and it may drive economic growth.Item Стратегічний контролінг як чинник забезпечення економічної ефективності новаторських продуктів компанії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена АлександровнаЗа результатами дослідження було проаналізовано теоретико-методологічні та прикладні засади реалізації контролінгової діяльності на підприємстві через комплекс управлінських технологій, що спрямована на визначення економічної ефективності новаторських продуктів компанії у контексті стратегії розвитку бізнесу. За результатами дослідження практики формування системи контролінгу українських підприємств визначена їх зосередженість на питаннях забезпечення поточної прибутковості незалежно від рівня інноваційної активності. Це виявляється через вибір компаніями бюджетування як базової управлінської технології організації контролінгової діяльності. Подальших досліджень потребують питання конфігурації управлінських технологій, що забезпечують контролінгову діяльність підприємств під впливом розвитку інформаційних, когнітивних і хмарних технологій збирання та обробки важливої інформації для оцінки економічної привабливості новаторських розробок компаній. According to the results of the research, the theoretical, methodological and applied bases of implementation of controlling activity at the enterprise through the complex of management technologies were analyzed, which is aimed at determining the economic efficiency of innovative products of the company in the context of business development strategy. It has been determined that the technological development of enterprises leads to the orientation of controlling activity on the control system. Controlling provides innovative development of enterprises on the basis of system integration of planning, control and information provision functions in converged information spaces. It creates the basis for the development and definition of the economic efficiency of innovation. Functionally innovative product must have the basic properties of relevance (the ability to perform a specific function), efficiency (to be profitable for the company) and novelty. Additionally, the properties of elegance (the subjective perception of the product by the consumer) and geneticist (the ability to discover new possibilities in relation to a wide range of new ideas) were considered. It has been stated that genesis lies at the heart of the transformation of not only one product, but a whole range of products or production technologies, and therefore attracts particular attention in the context of the development of concepts of strategic control. According to the results of the research on the practice of forming a controlling system at Ukrainian enterprises, their concentration on issues of maintenance of current profitability, regardless of the level of innovation activity, was determined. The company choice budgeting as the basic management technology of organizing controlling activity. Further researches require the configuration of management technologies that provide controlling activity of enterprises under the influence of the development of information, cognitive and cloud technologies and services for the collection and processing of important information.Item Сутність криптовалют та перспектива розвитку в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Чайковська, М. А.; Tchaikovska, M.; Чупенко, Д. І.; Chupenko, D.Новий вид валюти — криптовалюта. У статті розглянуто сутність, можливості та перспективи розвитку криптовалюти. Економіка не стоїть на місці, адже наш світ змінюється, поряд із тим до паперових грошей долучаються й електронні гроші, або так звана електронна криптовалюта. Дуже важливо проаналізувати, навіщо електронна валюта потрібна, де може знадобитися та що вона несе поряд із собою для економіки України в цілому. З появою криптографії та криптовалют у мережі (Інтернет) з’явилося багато шахраїв, які хочуть заволодіти особистими даними власника такої валюти у будь-якийспосіб. І в цій статті ми розглянемо, як захиститися від них, щоб усі ваші особисті дані залишалися у вас. New type of currency — crypto currency. In this article the essence, possibilities and prospects of the development of cryptography are considered. The economy does not stand still, because our world is changing, along with the addition of paper money and electronic money or the so-called electronic cryptography. It is very important to analyze why an electronic currency is needed, where it may need what it carries alongside for the Ukrainian economy as a whole. With the advent of cryptography and cryptocurrency, many scammers have also appeared on the network (Internet), who want to seize the personal data of the owner of such currency by any means. And in this article we will look at how to protect yourself from them, so that all of your personal data remains only with you. Also in this article we will consider the methods of «obtaining» coins. As we know, the economy (even the global one) is unstable. And as a result, it is difficult to predict what awaits us in the future, but experts from one of the American companies predict that bitcoin prices will rise to a million dollars, experts are optimistic. Also, experts said that if bitcoin will cost a million dollars, satoshi will cost about one American cent. As for the positive sides, there are also negative sides, but for the time being, little is known about them yet. Also, one of the main implications of this article is the use of cryptography. What are the risks, what equipment is needed, etc. By the way, anyone who wants can begin to «extract» coins, but you should be prepared for very large electricity bills.Item Сучасні методичні підходи до оцінювання капіталу підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Магдалюк, Олексій Віталійович; Magdaliuk, О.У науковій статті подано результати наукового упорядкування методичних підходів до оцінювання капіталу підприємств, які були з певним рівнем умовності об’єднані у такі тематичні напрями: процесний, атрибутивний, результатний, за видами капіталу, системний. У межах виділених напрямів оцінювання капіталу визначено най більш значущі аспекти, що дозволяють ідентифікувати відповідний підхід, й акцентовано на практичні аспекти використання. Зроблено висновок, що найпоширенішими з позицій обговорення в академічному просторі і практики використання є процесний і результатний напрями оцінювання капіталу. Це актуалізувало здійснення систематизації та упорядкування відповідних аналітичних індикаторів у межах даних двох напрямів оцінювання капіталу. Представлені результати дозволять науковцям і практикам сфокусуватися на більш значимих аспектах капіталоутворення,які є ключовими з позицій забезпечення цільової діяльності за сучасних умов розвитку підприємства. The paper presents the results of the scientific regulation of methodological approaches to the assessment of the capital of enterprises, which were, with a certain degree of convention, combined into the following thematic areas: procedural, attributive, resultant, by type of capital, systemic. For the selected areas of assessment of capital, the most significant aspects were identified that allow identifying the appropriate approach and emphasizing the practical aspects of the use. Within the process, the system of indicators characterizing the efficiency of the processes of capital formation, ordered in the following directions of research: formation, functioning, reproduction and accumulation, are organized. For the attributive, systemic, and result the practical features of the capital assessment in the current conditions of the enterprise are determined. It is concluded that the most common, from the point of view of discussion in the academic space and practice of use, is the process and result of the evaluation of capital. This actualized the systematization and organization of relevant analytical indicators within these two areas of capital assessment. The presented results will allow scientists and practitioners to focus on more significant aspects of capital formation, which are key in terms of providing targeted activities in the current conditions of enterprise development.The results of streamlining the assessment of the capital of the enterprise made it possible to conclude that the general feature of multi-directional thematic financial assessments of capital is that the basis of all metrics is the monetary measurement of capital, based on absolute and relative financial indicators, in statics and dynamics; the corresponding methodological basis is formed on the basis of accounting or financial analytical models that are traditionally characterized by the researchers as alternatives and on the basis of their comparative characteristics emphasize the advantages and relevance of the financial model of analysis. Without denying the advantages and comparatively higher analytical capabilities of the financial model, the author’s position is the feasibility of their synthetic use. Despite the fact that this complicates the process of capital assessment in the aspect of comparability of output data, the choice of adequate methods and informative analytical indicators, the benefits of such a symbiosis is the expansion of the instrumental capabilities of the relevant analyst, which is relevant given the complexity of formalizing the measurement of non-material forms of capital, which, according to modern the conditions of the enterprise play a priority role in the formation of financial results of capital formation.Item Теоретична модель Адама Сміта, як спосіб подолання кризи в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Слизька, А. В.; Slizka, А.; Сидоренко, Р. Р.; Sidorenko, R.У статті наведено шлях подолання кризи в країні за допомогою теорії відомого шотландського економіста та філософа Адама Сміта. Теорія «Абсолютних переваг» наголошує, що країни експортують тільки ті товари, які вони виробляють з меншими витратами (у виробництві яких вони мають абсолютну перевагу), та імпортують ті товари, що виробляються іншими країнами з меншими на це витратами (у виробництва яких абсолютна перевага належить їхнім торговим партнерам). Авторами статті виділено міжнародну торгівлю в аграрній галузі, за рахунок якої економіка країни зможе мати позитивну динаміку. The issue of industrial development is one of the most urgent in view of the need to ensure the growth and renewal of the economy not only in modern Ukraine but also in many countries of the world. lt is at the center of heated discussions among politicians, government, business, the community of scientists and experts, civil society, and its views and views differ greatly. So far, Ukraine has not formed а coherent and systematic understanding of the directions of necessary transformations and development goals that would Ье perceived Ьу аІІ economic agents and stakeholders as а coherent transformation program. The article describes the way to overcome the crisis in the country with the help of the theory of the well-known Scottish economist and philosopher Adam Smith. Absolute Benefits Theory emphasizes that countries only export the goods they produce at а lower cost (in production of which they have an absolute advantage), and import those goods produced Ьу other countries at а lower cost (the production of which is an absolute advantage. The authors of the article highlight the international trade in the agricultural sector at the expense of which the economy of the country will Ье аЬІе to have а positive dynamics not only in the near future, but also in the years to соте. After the full flowering of agricultural production, the country сап gradually begin to search for а new vector of development, as Ukraine is very rich in minerals and minerals, соаІ, metalworking and gas industries are promising for our country.Item Формування та впровадження системи стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства в сучасних умовах господарювання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Гринько, Т. В.; Hrynko, Т.; Кащіна, К. С.; Kashchina, К.Розвиток ринкової економіки та зростаючої конкурентної боротьби в Україні викликають необхідність створення нового підходу до здійснення процесу управління підприємством, який спрямований на прийняття найраціональніших управлінських рішень щодо забезпечення розвитку, регулювання різних напрямів його діяльності та забезпечення високих результатів діяльності. Тому у статті проаналізовано та визначено важливість впровадження інноваційної діяльності для сучасного бізнесу, розглянуто й проаналізовано етапи стратегічного управління інноваційним розвитком підприємства та запропоновано напрямки удосконалення формування і реалізації системи стратегічного управління інноваційним розвитком в сучасних умовах господарювання в Україні. The essence of the system of strategic management of innovative development of enterprises is considered іn the article, its features are defined. Аn established the importance of introducing innovative activities for modern businesses is analyzed аnd estab lished in order to increase their efficiency, increase their competitiveness and increase their economic and financial results. Schematically presents the existing model of strategic management system of innovative development of the enterprise and developed а new one, taking into account the directions of its improvement. The criteria of innovative development of companies are investigated. The stages of strategic management of innovative development are considered and analyzed. The reasons for the low innovative activity of the Ukrainian enterprises are identified and а number of directions for solving them are identified. lt is established that in the conditions of intensification of innovative activity of enterprises, the question arises about choosing the most effective management tools innovative activities of the enterprise, which would improve the competitiveness of the enterprise, allowed to quickly determine internal capabilities innovation and discover hidden reserves development of the organization in order to increase efficiency her commercial activities. So was installed the ways to improve the formation and implementation of the strategic management system for innovative development in modern economic conditions in Ukraine Ьу improving the stages of development of а development strategy that саn improve the competitive position both in the domestic market and in the world, increase the efficiency of enterprises, increase staff motivation to innovate and reduce their resistance to change, notice growth in innovation activity.Item Імперативи розвитку сфери міжнародного туризму та гостинності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Гринько, Т. В.; Hrynkо, T.У статті досліджено динаміку та імперативи розвитку міжнародного туризму та гостинності. Визначено головні фактори, які обумовлюють розгортання сучасних трендів у сфері туризму та гостинності. Розглянуто тенденції зростання видів туризму та послуг гостинності, збільшення обсягу інноваційних рішень, посилення впливу сфери туризму та гостинності на суспільний розвиток, трансформацію факторів розвитку туризму та гостинності. Визначено детермінанти, які здійснюють визначальний вплив на туристичні потоки: транснаціоналізація, інтелектуалізація, інформатизація, соціалізація, активізація мобільності населення, атомізація суспільства, які зумовлять сталий розвиток суб’єктів туризму та гостинності. The article investigates the dynamics and imperativesof the development of international tourism and hospitality. The main factors that determine the development of modern trends in tourism and hospitality are identified. The tendencies of growth of kinds of tourism and hospitality services, increase of volume of innovative decisions, strengthening of influence of sphere of tourism and hospitality on social development, transformation of factors of development of tourism and hospitality are considered. Determinants that have a decisive influence on tourist flows are identified: transnationalization, intellectualization, informatization, socialization, activation of population mobility, atomization of society, which predetermine sustainable development of tourism and hospitality subjects. Accordingly, the following activities can be promising directions for the development of international tourism and hospitality. At the global level: to intensify the coordination activities of international organizations, regional associations of countries and TNCs in the field of positivist development of the international tourist market. At the macro level, state authorities should improve regulation: legislative policy, economic policy, and socio-cultural policies. At the meso-level, to intensify cooperation between enterprises, to distribute network and associative structures, to create conglomerates and centers of cooperation with enterprises of other spheres of economy, science and education, to create regional centers of visa and information services, new standards of service. At the micro level: creation of new tourist products and services, improvement of existing tourist goods and services, improvement of the quality of tourist services, automation of production processes, ecologization of service technologies, popularization of tourism enterprises in the Internet environment, establishment of constant contacts with clients, application of progressive forms of management, implementation of logistics in management.