Випуск № 32

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 11 of 11
  • Item
    Розвиток партнерства публічної влади та бізнесу в умовах діджиталізації
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Юрченко, Крістіна Михайлівна; Yurchenko, Kristina; Юрченко, Кристина Михайловна
    В умовах діджиталізації суспільства одним з сучасних трендів виступає проблематика партнерства та співпраці публічної влади і бізнесу. У статті розкрито актуальність досліджуваної проблематики, що обумовлено новітніми трендами в діяльності політичної та економічної систем держав. Проаналізовано праці іноземних вчених, які висвітлюють питання партнерства публічної влади та бізнесу. Зазначено, що в сучасних умовах покращуються надання послуг публічною владою. Діджиталізація сприяє розвитку електронного урядування, а цифровий уряд сприяє співпраці з бізнесом. Проаналізовано та виявлено глобальні та регіональні тренди на основі середнього значення індексу розвитку електронного уряду. Потреби в цифровій трансформації діяльності органів публічної влади обумовлено як зовнішніми, так і внутрішніми викликами. Партнерство публічної влади та бізнесу розкрито через три виміри — політичний, економічний і соціальний. Визначено основні напрями партнерства публічної влади і бізнесу. Розкрито проблеми в партнерстві публічної влади і бізнесу. Показано основний результат діджиталізації у партнерських відносинах публічної влади і бізнесу через ефективність, вплив та наслідок. Розкрито характеристику цінності діджиталізації у розвитку партнерства публічної влади та бізнесу. Запропоновано основні напрями покращення партнерства публічної влади і бізнесу та заходи як інструмент партнерства публічної влади і бізнесу, що підвищує ефективність та результативність. The issue of partnership and cooperation between public authorities and business is one of the modern trends in the conditions of digitization of society. The article reveals the relevance of this issue, which is due to the latest trends in the activity of political and economic systems of states. The works of foreign scientists were analyzed, which shed light on the issue of partnership between public authorities and business. It is noted that the provision of services by public authorities is improving in modern conditions. Digitalization promotes the development of e-government, and digital government promotes cooperation with business. The need for digital transformation of the activities of public authorities is due to both external and internal challenges. Partnership between public authorities and business is revealed through three dimensions — political, economic and social. The main areas of partnership between public authorities and business are defined and the open problems faced by such a partnership. The main result of digitalization in partnership relations of public authorities and business is shown through efficiency, impact and consequence. Shown characteristic of the value of digitization in the development of partnership between public authorities and business. Suggested the main directions for improving the partnership between public authorities and business and measures as a tool of partnership between public authorities and business, which increases efficiency and effectiveness.
  • Item
    Ознаки визнання проблемного та неплатоспроможного банку
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Ходакевич, Сергій Іванович; Khodakevych, Serhii; Ходакевич, Сергей Иванович; Щеглюк, Максим Сергійович; Shchehliuk, Maksym; Щеглюк, Максим Сергеевич; Озадовський, Олексій М.; Ozadovskyi, Oleksii; Стрижак, Артур Петрович; Stryzhak, Artur; Стрижак, Артур Петрович
    Одним із найважливіших завдань банку є забезпечення життєдіяльності. Проте не всі банки за умови соціально-економічної невизначеності, наприклад, пандемії covid, російсько-української війни, виявляють здатність до стабільного функціонування. Як наслідок, банки опиняються в кризовій ситуації та/або банкрутують. В економічній літературі давно точиться дискусія про тотожність понять «проблемний банк», «неплатоспроможний банк», «банкрутство». Проте багато питань і наразі залишаються спірними. Стаття спрямована на висвітлення цих проблемних аспектів та пошук шляхів їх розв’язання з урахуванням світового досвіду. На відміну від іншої господарської діяльності, банківська діяльність має свою специфіку пов’язану з ризиками, що безпосередньо впливає на платоспроможність банків, та значно ускладнює формалізацію проблемності, неплатоспроможності та банкрутства. Звертає на себе увагу відсутність у законодавчо-нормативних актах чіткого трактування зазначених понять. Наявні тільки критерії віднесення банку до тієї чи тієї категорії, які в дослідженні згруповані за певними критеріями. Однак спірним лишається питання наявності у НБУ розширених повноважень щодо визнання проблемності банківської установи з інших причин. Визнання банку проблемним є банківською таємницею, на відміну від неплатоспроможності банку. У питаннях визнання банку проблемним і врегулювання неплатоспроможності адміністративні повноваження розподілено між НБУ та ФГВФО. У дослідженні представлено алгоритм дій ФГВФО при отриманні рішення НБУ про віднесення банку до категорії проблемних. Причиною настання неплатоспроможності банків визнано наявність фінансової асиметрії, і отже, неплатоспроможність трактується як нездатність заплатити свої борги. Проте зазначено, що важливішим слід вважати порушення життєдіяльності банку, або погіршення фінансового стану банківської установи що унеможливлює діяльність банку як фінансового посередника. Така ситуація вже несе відповідну суспільну загрозу. Процедурі визнання неплатоспроможності притаманний певний суб’єктивізм. У разі неможливості врегулювання неплатоспроможності ФГВФО перебирає повноваження щодо виведення банку з ринку. Акцентовано увагу на дуалізмі визнання банку неплатоспроможним: як заходу впливу та фактично визнання ситуації банкрутства банку, із застосуванням процедури ліквідації. Розглянуто світовий досвід вирішення цих питань. One of the most critical tasks of a bank is to ensure its viability. However, not all banks demonstrate the ability to function stably under conditions of socio-economic uncertainty, such as the Covid pandemic or wars. Consequently, banks find themselves in crisis situations and/or go bankrupt. In economic literature, there has long been a debate about the identity of the concepts of a «problem bank,» «insolvent bank,» and «bankruptcy». However, many issues remain contentious to this day. This article aims to shed light on these problematic aspects and explore solutions considering global experience. Unlike other economic activities, banking has its own specificity linked to risks that directly affect the solvency of banks and significantly complicate the formalization of problems, insolvency, and bankruptcy. Attention is drawn to the absence of clear definitions of these concepts in legislative acts. There are only criteria for categorizing a bank into one category or another, which are grouped in the study according to certain criteria. However, the question of the National Bank of Ukraine (NBU) having extended powers regarding the recognition of a bank’s problematic status for other reasons is disputed. The recognition of a bank as problematic is a banking secret, unlike insolvency. In matters of recognizing a bank as problematic and regulating insolvency, administrative powers are divided between the NBU and the Deposit Guarantee Fund (FGVFO). The study presents the algorithm of actions of FGVFO when receiving a decision from the NBU to classify a bank as problematic. The presence of financial asymmetry is identified as a cause of insolvency, where insolvency is interpreted as the inability to pay debts. However, it is noted that a more critical issue should be the disruption of the bank’s operations or a deterioration in the financial condition of the banking institution, which prevents the bank from functioning as a financial intermediary. Such a situation already poses a corresponding societal threat. The procedure for recognizing insolvency is subject to certain subjectivity. In case insolvency cannot be resolved, FGVFO takes the authority to withdraw the bank from the market. Emphasis is placed on the duality of recognizing a bank as insolvent: as a measure of influence and the actual recognition of the bank’s bankruptcy situation, with the application of liquidation procedures. World experience in addressing these issues is also discussed.
  • Item
    Нова структурна модель економіки вищої освіти: європейський контекст
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Чужиков, Віктор Іванович; Chuzhykov, Viktor
    У статті розглянуто теоретичні й прикладні аспекти розвитку європейської вищої освіти, котрі були зумовлені посиленням динаміки глобалізаційних процесів, запровадженням цифрових технологій навчання, конвергенцією навчальних планів і програм. Водночас важливого значення набувають процеси диференціації, кооперації і конгломерації багатьох спеціальностей вищої освіти, які стали, з одного боку, доступнішими, з другого — масштабнішими за джерелами прибутків. Зазначено, що основними ознаками розвитку європейського освітнього середовища на початку ХХІ ст. виявились: висока академічна мобільність, креативність освітнього процесу, активне «старіння нації», фемінізація викладання, біхевіоризація відносин «викладач — студент», модельне розмаїття, надзвичайно високий (інколи невиправдано) вплив університетських рейтингів на комерціалізацію освітніх і наукових продуктів в них. Обґрунтовано особливості модернізації сучасної європейської моделі вищої освіти, яка передбачає зростання попиту на креативних людей, інноваційну дифузію, розширення пропозиції конкретних освітніх послуг, створення кібернетичних мереж і формування поліструктурних платформ продукування компетенцій. У статті обгрунтовано існування у вищій освіті нового типу гібридних відносин (вестернізація, цифровізація, синхронізація, автономізація, гетерогенізація). Разом узяті вони зумовлюють формування нової європейської структурної моделі вищої освіти. Підкреслено роль інституцій ЄС в управлінні процесами розвитку закладів вищої освіти. This article examines the theoretical and practical aspects of European higher education development, driven by the increased dynamics of globalization processes, the implementation of digital learning technologies, and the convergence of curricula and programs. It emphasizes the importance of differentiation, cooperation, and conglomerations in many higher education disciplines, which have become more accessible and financially lucrative. The key characteristics of the European educational environment in the early 21st century are identified as high academic mobility, creativity in the educational process, active population aging, feminization of teaching, behavioral relationships between teachers and students, model diversity, and the significant (sometimes unjustified) influence of university rankings on the commercialization of educational and scientific products. The article substantiates the peculiarities of modernizing the contemporary European model of higher education, including the increasing demand for creative individuals, innovative diffusion, the expansion of specific educational services, the creation of cybernetic networks, and the formation of polystructural competence production platforms. It argues for the existence of new hybrid relationships in higher education (westernization, digitalization, synchronization, autonomization, heterogenization), collectively shaping a new structural model of European higher education. The role of EU institutions in managing the development processes of higher education institutions is underscored.
  • Item
    Вплив реклами та значення електронного маркетингу на ринку ветеринарних препаратів України
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Лисянський, Сергій В.; Lysianskyi, Serhii
    У статті розглянуто можливість використання сучасних підходів ведення агробізнесу у сфері реалізації ветеринарних препаратів за рахунок застосування інноваційних підходів у системі маркетингового управління під час організації, становлення, розвитку та розширення підприємства. Використання елементів діджитал-технології та електронної комерції для реалізації ветеринарних препаратів сприяють скороченню витрат коштів і часу на поширення інформації про продукцію та послуги, рекламу, зворотний зв’язок з клієнтами. Проведений аналіз сучасних підходів до реклами продукції лідерів ринку показав, що соціальні мережі стали одним з найефективніших каналів контент-маркетингу. Маркетологи використовують їх для виявлення переваг користувачів мереж і вирішення завдань розміщення реклами та створення груп впливу. Залучення клієнтів через соціальні мережі є значно економнішим порівняно з використанням традиційних засобів реклами, що пояснює все більшу популярність цього виду реклами серед маркетологів. Аналіз шляхів пошуку товарів серед споживачів у соціальних мережах підтвердив, що запуск таргетованої реклами є ефективним способом ознайомлення зацікавлених споживачів з інноваційною продукцією. Таргетована реклама дозволяє спрямовувати рекламні повідомлення на конкретні групи споживачів, які вже проявили інтерес до схожих послуг або мають потребу в аналогічних препаратах. Запуск таргетованої реклами сприяє підвищенню уваги споживачів до препаратів, засобів і послуг, а також створює стимул для спільного досвіду та обміну інформацією з іншими людьми. The article considers the possibility of using modern approaches to conducting business in the field of sales of veterinary drugs due to the use of innovative approaches in the marketing management system during the organization, formation, development and expansion of the enterprise. The use of elements of digital technology and e-commerce for the sale of veterinary drugs contribute to reducing costs and time spent on disseminating information about products and services, advertising, and customer feedback. The analysis of modern approaches to advertising products of market leaders showed that social networks have become one of the most effective content marketing channels. Marketers use them to identify the preferences of network users and to solve the tasks of placing advertisements and creating influence groups. Attracting customers through social networks is much more economical compared to usingtraditional means of advertising, which explains the increasing popularity of this type of advertising among marketers. The analysis of ways of searching for products among consumers in social networks confirmed that the launch of targeted advertising is an effective way of familiarizing interested consumers with innovative products. Targeted advertising allows you to direct advertising messages to specific groups of consumers who have already shown interest in similar services or have a need for similar drugs. The launch of targeted advertising helps to increase the attention of consumers to drugs, means and services, and also creates an incentive for joint experience and exchange of information with other people.
  • Item
    Оцінка та стан маркетингової діяльності суб’єктів агробізнесу в умовах війни
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Франк, Владислав; Frank, Vladyslav
    У статті зазначено, що умови війни негативно впливають на всі сфери економічної діяльності, зокрема, на агробізнес і маркетингову діяльність суб’єктів цієї галузі. Військові дії внаслідок російсько-української війни можуть призвести до зниження виробництва сільськогосподарської продукції, зменшення доступу до ринків збуту та ускладнення маркетингових заходів. У статті поставлено на меті оцінити вплив умов воєнного конфлікту на агробізнес та визначити стратегії для успішної діяльності на ринку в умовах дестабілізації аграрного сектору. У статті висвітлено, що агробізнес в Україні відіграє важливу роль у забезпеченні економічної та соціальної стабільності суспільства. Однак через російське вторгнення в Україну агробізнес зазнав значних втрат. Загальна сума втрат, завданих сільськогосподарській галузі, становить 6,6 млрд дол. США. Скорочення виробництва і блокада портів призвели до непрямих втрат на суму 34,25 млрд дол. США. Посівні площі уразливих регіонів значно зменшилися, що призвело до зниження обсягу виробництва сільськогосподарської продукції. Наприклад, у рослинництві зменшення становить 35–40 %, а втрати через порушення логістики становлять 18,5 млрд дол. США. У рік повномасштабного вторгнення спостерігалося значне зменшення виробництва: збір зернобобових культур знизився на 38 %, соняшнику — на 31 %, картоплі залишився на рівні 2015 р., а овочевих культур зменшився на 24 % порівняно з попереднім роком. Консолідація сільськогосподарського сектору продовжується, а сільськогосподарські підприємства стають важливими у виробництві молока та живої маси тварин на забій. Щодо експорту аграрної продукції до Євросоюзу Україна зазнала спаду у 2020 р., але після цього спостерігається поступове зростання обсягів експорту. Також збільшується обсяг прямих іноземних інвестицій в економіку України. Як висновок зазначено, що в умовах війни та воєнного стану агробізнес повинен адаптуватися до змін у ринкових умовах, переглянути маркетингові стратегії, визначити альтернативні ринки та шляхи експорту, забезпечити безпеку поставок, аналізувати ринок та ефективно конкурувати. Підтримка держави є важливою, а оцінка успішності залежить від здатності агробізнесу адаптуватися до змін, відшукувати нові ринки та забезпечувати безпеку поставок. Рекомендується використовувати сучасні маркетингові інструменти, зосередитися на тактичних діях і стратегіях цифрового маркетингу. The article highlights that the conditions of war have a negative impact on all spheres of economic activity, particularly on the agribusiness and marketing activities of entities in this sector. Military actions can lead to a decrease in agricultural production, reduced access to markets, and complicated marketing efforts. The article aims to assess the impact of wartime conditions on agribusiness and identify strategies for successful operation in the market under the destabilization of the agricultural sector. The article emphasizes that agribusiness plays a vital role in ensuring economic and social stability in Ukraine. However, due to the Russian invasion of Ukraine, the agribusiness sector has suffered significant losses. The total amount of losses inflicted on the agricultural industry amounts to $6.6 billion. Production cuts and port blockades have resulted in indirect losses totaling $34.25 billion. The sown areas in vulnerable regions have significantly decreased, leading to a decline in agricultural production. For instance, crop reduction in the field of plant cultivation is estimated at 35-40%, and losses due to logistics disruption amount to $18.5 billion.. During the year of the full-scale invasion, significant decreases in production were observed: the harvest of grain and legume crops decreased by 38%, sunflower by 31%, potatoes remained at the level of 2015, and vegetable crops decreased by 24% compared to the previous year. Consolidation of the agricultural sector continues, and agricultural enterprises are becoming important in the production of milk and live animal weight for slaughter. As for the export of agricultural products to the European Union, Ukraine experienced a decline in 2020, but gradual growth in export volumes has been observed since then. Additionally, the volume of foreign direct investment in Ukraine's economy is increasing. As a conclusion, it is stated that in the conditions of war and martial law, the agribusiness sector must adapt to changes in market conditions, review marketing strategies, identify alternative markets and export routes, ensure supply security, analyze the market, and compete effectively. State support is important, and the assessment of success depends on the ability of agribusiness to adapt to changes, find new markets, and ensure supply security. It is recommended to use modern marketing tools,focus on tactical actions and digital marketing strategies.
  • Item
    Міжнародні маркетингові стратегії виходу підприємств на зовнішній ринок
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Савченко, Марина В.; Savchenko, Maryna; Артимович, Анна Д.; Artymovych, Anna; Огренчук, Альона В.; Ohrenchuk, Alona
    У статті представлено важливу тему міжнародних маркетингових стратегій, які використовують підприємства для виходу на зовнішні ринки. У контексті глобалізації та зростаючої конкуренції, розширення на зовнішні ринки стає необхідністю для багатьох компаній, які прагнуть збільшити свою клієнтську базу і збитки. Стаття розглядає три важливі аспекти: брендування, рекламу та онлайн-продаж, зосереджуючись на їх значущості для глобального успіху. Автори детально описують процес розробки сильного бренду, який відображає цінності та ідентичність підприємства, а також привертає увагу міжнародних споживачів. Аналізується важливість адаптації бренду до місцевих культурних контекстів, включаючи культурні, мовні та поведінкові особливості різних цільових аудиторій. Другий аспект статті — реклама на зовнішніх ринках. Висвітлено різноманітні стратегії реклами, які можуть бути успішними у разі розширення на міжнародні ринки. Крім того, автори розглядають важливість використання соціальних медіа для досягнення глобальної аудиторії та підвищення ефективності рекламної кампанії. Останній аспект, що розглядається в статті, — онлайн-продажі. Авторами обговорено значення електронної комерції та онлайн-платформ для здійснення продажів на зовнішніх ринках. Загалом дана стаття є цінним джерелом знань для підприємств, які прагнуть розширити глобальну присутність. Надає комплексний огляд стратегій, які можуть допомогти підприємствам досягти успіху на зовнішніх ринках і залучити міжнародну аудиторію до своїх продуктів та послуг. The article presents an important topic of international marketing strategies used by enterprises to enter foreign markets. In the context of globalization and growing competition, expansion into foreign markets is becoming a necessity for many companies seeking to increase their customer base and revenues. The article examines three important aspects — branding, advertising and online sales — focusing on their importance for global success. The authors describe in detail the process of developing a strong brand that reflects the values and identity of the enterprise and attracts the attention of international consumers. They analyze the importance of adapting the brand to local cultural contexts, including the cultural, linguistic and behavioral characteristics of different target audiences. The second aspect of the article is advertising in foreign markets. The article highlights various advertising strategies that can be successful when expanding to international markets. In addition, the authors consider the importance of using social media to reach a global audience and increase the effectiveness of an advertising campaign. The last aspect discussed in the article is online sales. The authors discuss the importance of e-commerce and online platforms for sales in foreign markets. Overall, this article is a valuable source of knowledge for businesses seeking to expand their global presence. It provides a comprehensive overview of strategies that can help businesses succeed in foreign markets and attract an international audience to their products and services.
  • Item
    Сучасні виклики розвитку транспортно-логістичних послуг у контексті глобальних економічних змін
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Рєпін, Микита С.; Riepin, Mykyta
    У статті розглянуто сучасні проблеми та тенденції розвитку транспортно-логістичних ринків на основі цифрових трансформацій у контексті світових змін в економіці. Виконано обстеження результатів прогнозованого аналізу розвитку світового транспортно-логістичного ринку в контексті глобальних змін економіки. Зроблено висновок, що прогнозовану динаміку обсягу світового транспортно-логістичного ринку 2021–2030 рр. характеризують позитивні тенденції світових економічних змін. Наведено ідеї дослідників у напрямі розвитку ринку транспортно-логістичних послуг в Україні, перетворення бізнес-процесів у цифрових процесах і цифрових платформах. Надано авторське бачення Digitalization транспортно-логістичних послуг в Україні з конкурентними перевагами у контексті глобальних економічних змін. Рекомендовано використовувати моделі B2B, B2C, B2G для ринку транспортно-логістичних послуг в Україні на базі концепції стратегічного планування бізнес-екосистеми. Запропоновано розвивати принципи планування бізнес-екосистеми, пов’язані з розвитком Digital-економіки на основі модульності, конфігурації, багатосторонніх відносин, управління, організації бізнес-екосистеми. Надано авторське бачення Digitalization транспортно-логістичних послуг в Україні з метою зростання та формування конкурентних переваг у контексті глобальних економічних змін. Поставлено завдання Digitalization екосистеми бізнесу, що має масштабувати національний транспортно-логістичний ринок. The article examines modern problems and trends in the development of transport and logistics markets based on digital transformations in the context of global changes in the economy. The survey of the results of the forecast analysis of the development of the world transport and logistics market in the context of global changes in the economy was carried out. It was concluded that the forecast dynamics of the volume of the global transport and logistics market in 2021-2030 are characterized by positive trends of global economic changes. The ideas of researchers in the direction of the development of the market of transport and logistics services in Ukraine, transformation of business processes in digital processes and digital platforms are presented. The connection between the strategy of digital development of the economy of Ukraine and high technologies for the period up to 2030 is indicated, which should determine the goals, directions, conditions for the institutional and digital transformation of the infrastructure of the economy in the context of global economic changes. The author’s vision of Digitalization of transport and logistics services in Ukraine with competitive advantages in the context of global economic changes is provided. It is recommended to use B2B, B2C, B2G models for the market of transport and logistics services in Ukraine based on the concept of strategic planning of the business ecosystem. It is proposed to develop the principles of business ecosystem planning related to the development of the Digital economy based on modularity, configuration, multilateral relations, management, organization of the business ecosystem. The author’s vision of Digitalization of transport and logistics services in Ukraine in the purpose of growth and formation of competitive advantages in the context of global economic changes is provided. The task of Digitization of the business ecosystem, which should scale the national transport and logistics market, has been set.
  • Item
    SWOT-аналіз як інструмент стратегічного аналізу природно-ресурсного потенціалу сільських територій
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Пивовар, Петро В.; Pyvovar, Petro
    У результаті вивчення теоретико-методичних основ SWOT-аналізу з подальшим застосуванням мови програмування R (Big Data Analysis) та геоінформаційного програмного забезпечення ArcGis PRO (ГІС технологій геокодування) було вдосконалено та адаптовано методичні підходи до проведення SWOT-аналізу природно-ресурсного потенціалу територіальних громад. Удосконалена методика складається з таких етапів: 1) формування системи індикаторів; 2) формування умов оцінки індикаторіву рамках двох груп: сильні і слабкі сторони; можливості і загрози; 3) проведення оцінки (калькуляція); 4) розрахунок інтегрованого показника; 5) визначення стратегічної зони громад; 6) візуалізація результатів. Удосконалений SWOT-аналізу природно-ресурсного потенціалу було апробовано на територіальних громадах Житомирської області. Середнє значення інтегрального показника стратегічного потенціалу природних ресурсів для міських територіальних громад становило –4,4 бали, для селищних і сільських громад: –3,8 і –4,6 бали відповідно. Причому для міських територій характерна нестача природних ресурсів, тоді як рівень їх освоєння та використання перебуває на високому рівні. Для сільських територій (сільські та селищні територіальні громади) характеризуються протилежними тенденціями. Важливим компонентом SWOT-аналізу є розподіл об’єктів аналізу в межах стратегічних зон господарювання та використання природних ресурсів. Із 54 територіальних громад, що функціонують на сільських територіях, 2 розташовані в зоні СіМ (Сила і Можливості), 11 в зоні СлЗ (Слабкі сторони — Загрози), а решта 41 в зоні СлМ (Слабкі сторони та Можливості); 3 з 12 міських територіальних громад перебувають у зоні СлЗ (Слабкі сторони — Загрози), а решта 9 — у зоні СлМ (Слабкі сторони та Можливості). Отже, сільські території Житомирської обл. станом на 2020 р. мають достатній рівень забезпечення природними ресурсами і можливості для їх подальшого використання для розвитку сільських територій. Проведення SWOT-аналізу — не самоціль і в жодному разі не вирок, а лише засіб, вдалий інструмент, що висвітлює проблеми та загрози, які в іншому разі можна було б пропустити, та допомагає зосередитися на тих сферах, у яких спростежуються найкращі перспективи та можливості розвитку територіальної громади з урахуванням природно-ресурсного потенціалу. As a result of studying the theoretical and methodological foundations of SWOT analysis with subsequent application of the R programming language (Big Data Analysis) and ArcGIS PRO geoinformation software (GIS geocoding technologies), the methodological approaches to conducting SWOT analysis of the natural-resource potential of territorial communities have been improved and adapted. The enhanced methodology consists of the following stages: 1) Formation of an indicator system; 2) Establishment of evaluation criteria for indicators within two groups: strengths and weaknesses, opportunities and threats; 3) Conducting the assessment (calculation); 4) Calculation of the integrated indicator; 5) Determination of the strategic zone of communities; 6) Visualization of the results. The improved SWOT analysis of the natural-resource potential was tested in the territorial communities of the Zhytomyr region. The average value of the integrated indicator of the strategic potential of natural resources for urban territorial communities was — 4.4 points, while for rural and village communities it was — 3.8 and — 4.6 points, respectively. Urban territories were characterized by a shortage of natural resources, while their exploitation and utilization were at a high level. Rural territories (village and rural territorial communities), on the other hand, exhibited opposite tendencies. A crucial component of SWOT analysis is the allocation of analysis objects within the framework of strategic zones of management and utilization of natural resources. Out of 54 territorial communities operating in rural areas, 2 are in the SO (Strengths and Opportunities) zone, 11 in the WW (Weaknesses and Threats) zone, and the remaining 41 in the WO (Weaknesses and Opportunities) zone. In turn, out of 12 urban territorial communities, 3 are in the WW (Weaknesses and Threats) zone, and the remaining 9 are in the WO (Weaknesses and Opportunities) zone. Thus, as of 2020, the rural territories of the Zhytomyr region have a sufficient level of natural resource supply and opportunities for further utilization within the framework of rural development. Conducting SWOT analysis is not an end in itself and by no means a verdict; it is merely a convenient tool that demonstrates the problems and threats that might otherwise be overlooked, and helps to focus on areas with the greatest prospects and opportunities for the development of territorial communities, taking into account the natural-resource potential.
  • Item
    Концептуальні основи формування «підприємницького університету»
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Олесневич, Олександр М.; Olesnevych, Oleksandr
    У статті розкрито різні наукові погляди на визначення підприємницького університету, висвітлено специфіку екосистеми формування підприємницького ВНЗ, подано відмінності поміж звичайними (класичними) та підприємницькими навчальними закладами. Додатково висвітлено чинники появи підприємницького університету, наведено історичні передумови формування підприємницьких ВНЗ, а також причини виникнення концепції підприємницьких університетів, проаналізовано фактори трансформації ВНЗ у підприємницькі. У статті наведено визначення терміна академічного капіталізму як впливового чинника формування підприємницьких університетів. Також охарактеризовано основи підприємництва та їх синтез у трансформаційний процес зі створення підприємницьких університетів. У ході дослідження концептуальних основ окреслено пріоритети розвитку сучасних ВНЗ із метою їх подальшої трансформації, наведено сучасні чинники зовнішнього і внутрішнього середовищ їх функціонування. The article reveals different scientific views on the definition of an entrepreneurial university, highlights the specifics of the ecosystem of the formation of an entrepreneurial university, presents the differences between ordinary (classical) and entrepreneurial educational institutions. In addition, the factors of the emergence of an entrepreneurial university are highlighted. The author provides the historical prerequisites for the formation of entrepreneurial universities, as well as the reasons for the emergence of the concept of entrepreneurial universities. The author analyzed the factors of transformation of universities into entrepreneurial ones. The article defines the term academic capitalism as an influential factor in the formation of entrepreneurial universities. Also, the author characterized the basics of entrepreneurship and their synthesis into the transformational process of creating entrepreneurial universities. In the course of researching the conceptual foundations, the author also outlines the development priorities of modern universities with the aim of their further transformation, and provides modern factors of the external and internal environment of their functioning.
  • Item
    Вступ до публічного управління у сфері просторового планування: методичний підхід до наукового огляду літератури
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Огородник, Віра Володимирівна; Ohorodnyk, Vira; Огородник, Вера Владимировна; Маркіна, Марія Іванівна; Markina, Mariia; Маркина, Мария Ивановна
    Статтю присвячено формуванню та обґрунтуванню методичного підходу до виконання наукового огляду літератури у ході проведення дослідження публічного управління у сфері просторового планування. Дослідження теоретичних аспектів публічного управління у сфері просторового планування в Україні мають велике значення, особливо в контексті процесу децентралізації та реформування архітектурно-містобудівної сфери в цілому. Незважаючи на велику кількість наукових досліджень, що присвячені публічному управлінню, зокрема у сфері просторового планування, а такожметодиці проведення наукових досліджень, важливо наголосити на відсутності цілісного та міждисциплінарного підходів. Дослідження, що стосуються просторового планування, часто не враховують питання публічного управління та зосереджені здебільшого на дослідженнях просторового планування з позиції або виключно архітектури, або землекористування. Створення відповідної методики для проведення наукового огляду літератури може сприяти розкриттю підходів до дослідження публічного управління в сфері просторового планування в цілому. У статті запропоновано здійснювати науковий огляд літератури у 5 етапів: виділення інформаційної бази дослідження; первинний підбір матеріалів за ключовими словами; вторинний пошук матеріалів — поглиблення за результатами попереднього етапу; узагальнення інформації та групування за часом; систематизація джерел наукового огляду. На підставі аналізу літературних джерел можна виділили ключові моменти: звернули увагу на недостатню наукову обґрунтованість поняття «публічне управління» і його змісту. Було відзначено прогресивніший і швидший розвиток окремих аспектів публічного управління в контексті просторового планування, зокрема у публікаціях науково-популярного характеру, які часто випереджають наукові дослідження. Можемо стверджувати, що науковий огляд літератури допомагає сформулювати базу та методику для подальшого дослідження публічного управління у сфері просторового планування. The article is dedicated to the establishment and justification of a methodological approach for conducting a literature review in the study of public administration in the field of spatial planning. The examination of theoretical aspects of public administration within spatial planning in Ukraine holds significant importance, particularly in the context of decentralization and the overall reformation of the architectural and urban development sector. Despite the considerable volume of scholarly research dedicated to public administration, specifically concerning spatial planning, as well as the methodologies for conducting such research, it is essential to note the absence of a comprehensive and interdisciplinary approach. Often, studies related to spatial planning tend to focus exclusively on architecture or land use, neglecting the realm of public administration. Crafting an appropriate methodology for conducting a literature review can contribute to revealing approaches to researching public administration within the domain of spatial planning as a whole. The article proposes a five-stage framework for conducting a literature review: identifying the research’s informational foundation, initial material selection using keywords, secondary material search to delve deeper into the results of the previous stage, information synthesis and temporal grouping, and finally, organizing and systematizing the sources for the literature review. Based on an analysis of literary sources, key insights can be discerned: attention was drawn to the insufficient scholarly substantiation of the concept of «public management» and its content. A more progressive and accelerated development of specific aspects of public administration related to spatial planning was noted, especially in popular science publications, which often precede academic research. It can be asserted that a literature review contributes to the formulation of the foundation and methodology for further investigating public administration in the field of spatial planning.
  • Item
    Роль глобальних ланцюгів створення вартості для економічного розвитку країн
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Миценко, Валерій І.; Mytsenko, Valerii
    Дослідження присвячено визначенню ролі глобальних ланцюгів створення вартості для економічного розвитку країн. Вигоди від збільшення рівня участі та просування країн на складніші етапи виробництва лежать далеко за межами отримання додаткової виручки за рахунок збільшення кількості створюваної доданої вартості. Участь у глобальних ланцюгах створення вартості закладає основи для довгострокового економічного зростання та структурних змін, оскільки у багатьох випадках фірми — ініціатори ланцюгів відкривають власні фабрики, покращують інфраструктуру, привносять до країни присутності нові технології, а також навчають співробітників, тим самим викликаючи ланцюгову реакцію та залучаючи нові компанії-ініціатори у суміжній чи поточній галузях. Особливо ефект від включення до міжнародної торгівлі у межах глобальних ланцюгів створення вартості стає помітний з прикладу країн: момент включення до ланцюгів і перехід у другу групу учасників — обробну промисловість, супроводжується найбільшим стрибком у темпах економічного зростання. Це стає можливим у зв’язку з тим, що, як правило, країни, що розвиваються, стають учасниками глобальних ланцюгів створення вартості у ролі постачальників ресурсів. Це не вимагає розвиненої інфраструктури та кваліфікованої робочої сили та стає можливим за рахунок наявності природних благ або дешевої порівняно з розвиненими країнами, робочої сили. Однак попри порівняльну простоту виконуваних ними етапів іноземні компанії все одно вкладають транші прямих іноземних інвестицій на побудову заводів і розвиток інфраструктури, взаємодіють із місцевою владою, навчають працевлаштованих на власних фабриках робітників, а також приносять із собою нові технології та висококваліфікований топ-менеджмент. Усе це сприяє трансформації та підвищенню ефективності спочатку залучених до глобальних ланцюгів створення вартості фірм, потім усієї галузі та, нарешті, економіки загалом, тому що у виробництво у ланцюгах залучається безліч допоміжних компаній, а інвестиції та нові технології дають економічний поштовх розвитку країни. The study is devoted to determining the role of global value chains for the economic development of countries. The benefits of increasing the level of participation and advancing countries to more complex stages of production lie far beyond obtaining additional revenue due to an increase in the amount of added value created. Participation in global value chains lays the groundwork for long-term economic growth and structural change, as in many cases chain initiator firms open their own factories, improve infrastructure, bring new technologies to the host country, and train employees, thereby triggering a chain reaction and attracting new initiator companies in related or current industries. Especially the effect of inclusion in international trade within global value creation chains becomes noticeable from the example of countries: the moment of inclusion in the chains and the transition to the second group of participants — the manufacturing industry, is accompanied by the biggest jump in the rate of economic growth. This becomes possible due to the fact that, as a rule, developing countries become participants in global value chains in the role of resource providers. This does not require developed infrastructure and skilled labor and becomes possible due to the availability of natural resources or cheap, compared to developed countries, labor. However, despite the relative simplicity of the stages they perform, foreign companies still invest tranches of direct foreign investment in the construction of factories and infrastructure development, interact with local authorities, train workers employed in their own factories, and also bring with them new technologies and highly qualified top management. All this contributes to the transformation and improvement of efficiency first of the firms involved in global value chains, then of the entire industry and, finally, of the economy as a whole, because many subsidiary companies are involved in production in the chains, and investments and new technologies give an economic impetus to the country’s development.