Випуск № 44

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 11 of 11
  • Item
    Використання аналітичних бізнес-інструментів у закладі освіти
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Паздрій, Віталій Ярославович; Pazdrii, Vitalii Y.; Паздрий, Виталий Ярославович
    Прийнятий Закон України «Про освіту» визначає заклад освіти як господарюючий суб’єкт, що кардинально змінює існуючі підходи. Стаття розкриває основні засади адаптації і використання аналітичних бізнес-інструментів SWOT-, PEST-, VRIO-аналізу у діяльності закладу освіти. Для керівників закладів освіти висвітлено основні переваги, перешкоди і практичні рекомендації використання кожного інструменту. SWOT-аналіз використовується для напрацювання стратегічних і тактичних кроків на основі аналізу поточного стану внутрішнього середовища у порівнянні із зовнішніми можливостями і загрозами. PEST-аналіз є допоміжним для більш глибокого аналізу зовнішнього середовища закладу освіти, а VRIO-аналіз дозволяє визначити стратегічні ключові ресурси. На основі проведених аналізів можна більш комплексно сформувати стратегічні, тактичні, оперативні плани. У статті також висвітлюються проблемні аспекти сприйняття педагогами-керівниками виключно бізнесових інструментів для становлення керівником-управлінцем (менеджером) свого закладу освіти. New Law "About Education" defines the institution of education as an economic subject. The article reveals the basic principles of adaptation and use of analytical business tools SWOT-, PEST-, VRIO-analysis in the activity of educational institution. During realization of state experimental work at the theme: "Development of business education in Ukraine as an element of the state policy of promoting entrepreneurship development" we have been organised training course for directors of institutions of preschool, secondary , vocational and higher education institution. During 2017–2019, 1.225 participants were trained from all parts of Ukraine. For managers of educational institutions, the main advantages, obstacles and practical recommendations for using each instrument are highlighted. SWOT analysis is used to develop strategic and tactical steps based on the analysis of the current state of the internal environment in comparison with external capabilities and threats. PEST analysis is an auxiliary for a more in-depth analysis of the educational environment’s external environment, and VRIOanalysis allows identifying strategic key resources. On the basis of the conducted analyzes it is possible to formulate strategic, tactical, operational plans more comprehensively. The article also covers the problematic aspects of the perception of the teachers-executives exclusively of business instruments for becoming a manager-manager (manager) of their institution of education. Принятие Закона Украины «Об образовании» определяет учебное заведение как хозяйствующий субъект, кардинально меняет существующие подходы. Статья раскрывает основные принципы адаптации и использования аналитических бизнес-инструментов SWOT-, PEST-, VRIO-анализа в деятельности учебного заведения. В процессе реализации экспериментальной работы по теме: «Развитие бизнес-образования в Украине как элемент государственной политики содействия развитию предпринимательства», утвержденной Приказом МОН Украины №1221 от 07.10.2016, было предложено и проведен курс тренингов для руководителей и заместителей руководителей учреждений дошкольного, среднего, профессионально-технического и высшего образования. В течение 2017–2019 годов было охвачено 1.225 участников тренингов со всех частей Украины. Для руководителей учреждений образования отражены основные преимущества, препятствия и практические рекомендации использования каждого инструмента. SWOT-анализ используется для выработки стратегических и тактических шагов на основе анализа текущего состояния внутренней среды по сравнению с внешними возможностями и угрозами. PEST-анализ является вспомогательным для более глубокого анализа внешней среды учебного заведения, а VRIO-анализ позволяет определить стратегические ключевые ресурсы. На основе проведенных анализов можно более комплексно сформировать стратегические, тактические, оперативные планы. В статье также освещаются проблемные аспекты восприятия педагогами-руководителями исключительно бизнес инструментов для становления руководителем-управленцем (менеджером) своего учебного заведения.
  • Item
    Глобальні та національні фактори впливу на результативність підприємств металургійної галузі
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Янголь, Ганна Вікторівна; Yangol, Hanna V.; Янголь, Анна Викторовна
    Враховуючи гіпердинамічність бізнес-середовища, в якому функціонують металургійні підприємства, та залежність галузі від глобального економічного розвитку, автор досліджує фактори впливу на їх результативність через призму глобальних викликів і тенденцій. Автор пропонує розглянути структурно-виробничу та фінансово-економічну диференціацію розвитку галузі за обраними країнами вибірки: України, США, РФ і Китаю, проаналізувати причинно-наслідкові взаємозв’язки між результуючими показниками та структурою вартості металургійної продукції за обраними країнами. Автор дотримується принципів циркулярної економіки як передумови забезпечення найкращих результатів діяльності. У статті проведено аналіз конкурентних сил металургійної галузі, сформовано ланцюг визначення факторів забезпечення результативності підприємств України на основі впливу глобальних викликів галузі, наведено рекомендації щодо обрання стратегій розвитку.. Given the hyperdynamics of the business environment in which metallurgical enterprises operate, and the industry’s dependence on global economic development, the author examines the factors influencing their performance through the prism of global challenges and trends. The author considers the dependence of the effectiveness of a single metallurgical enterprise, on the one hand, on the general industry development and changes in the economic situation both at the local and global level, and, secondly, on the right management decisions and the development of an adequate strategy for such development to achieve the desired results. In the article, the study and identification of factors influencing the performance of metallurgical enterprises is based, firstly, on the empirical global experience of conducting best practices in the sectoral context,and, secondly, on the analysis of the creation of the most favorable conditions for the development of the industry as a whole, and, thirdly, on the determination of an adequate sectoral state of the strategy to achieve the desired results. The author proposes to consider the structural-production and financial-economic differentiation of the industry development for the following sample countries: Ukraine, USA, Russia and China. The author adheres to the principles of circular economy as a prerequisite for ensuring the best performance. The article analyzes the competitive forces of the metallurgical industry, formed a chain of determining factors to ensure the effectiveness of Ukrainian enterprises on the basis of the influence of global challenges of the industry, provides recommendations on the choice of development strategies. Учитывая гипердинамичность бизнес-среды, в котором функционируют металлургические предприятия, и зависимость отрасли от глобального экономического развития, автор исследует факторы влияния на их результативность через призму вызовов и тенденций. Автор предлагает рассмотреть производственные и финансовые различия в развитии отрасли по странам выборки: Украины, США, РФ и Китая, проанализировать причинно-следственные взаимосвязи между результирующими показателями и структурой стоимости металлургической продукции в них. Автор придерживается принципов циркулярной экономики как предпосылки обеспечения наилучших результатов деятельности. В статье проведен анализ конкурентных сил отрасли, сформирована цепочка определения факторов обеспечения результативности предприятий Украины на основе влияния глобальных вызовов отрасли, приведены рекомендации по выбору стратегий развития.
  • Item
    Органічний ринок в Україні: актуальні тренди та перспективи розвитку
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Зайчук, Тетяна Олександрівна; Zaichuk, Tetiana O.; Зайчук, Татьяна Александровна
    У статті розглянуто передумови формування органічного сільськогосподарського сектору в Україні, його стан на теперішній час і тенденції подальшого розвитку. Визначено особливості українського органічного виробництва та способи розширення його конкурентних переваг. Представлено адаптований до умов економіки України напрям державної підтримки розвитку внутрішнього ринку органічної продукції. Сформульовано маркетингові характеристики органічних продуктів харчування як товару. Розглянуто можливі напрямки маркетингової кооперації операторів органічного ринку. Обґрунтовано необхідність конвергенції збутової, комунікаційної та логістичної функцій маркетингу на основі використання сучасних програмних засобів. Зроблено припущення про наявність причинно-наслідкового зв’язку між низьким рівнем доходів українських покупців та експортною орієнтацією виробників органічної продукції. Обґрунтовано необхідність вивчення впливу збільшення органічного експорту на темпи економічного зростання. The dynamic development of organic production for two decades has allowed Ukraine to enter the top 20 world producers of organic products. On the other hand, in the domestic market, one hectare of organic land in Ukraine falls 47 times less organic food than in European countries. Accordingly, the study of preconditions, tendencies, features and problems of the Ukrainian organic market development has become the subject of this study. Тhe study was to identify opportunities for increasing domestic demand for organic foods. An analysis of expert estimates of the ratio of demand and supply on the organic market was conducted. The results of the survey of agricultural producers of organic and traditional products on the motives of transition to organic technologies were studied. An analysis of the influence of factors that shape the state of the organic market was carried out. It was assumed that the low level of incomes of the Ukrainian population is a major factor hindering the development of the domestic market. Formulated marketing characteristics of organic food as a commodity. The possible directions of marketing cooperation of operators of the organic market are considered. Argued the need for the convergence of marketing, communication and logistics functions using modern software. A causal relationship between the low income level of Ukrainian buyers and the export orientation of organic producers is allowed. The necessity of studying the effect of increasing organic exports on economic growth rates is substantiated. В статье рассмотрены предпосылки формирования органического сельскохозяйственного сектора в Украине, его состояние на сегодняшний день и тенденции дальнейшего развития. Определены особенности украинского органического производства и намечены перспективы разширения его конкурентных преимуществ. Представлено адаптированное к украинским реалиям направление государственной поддержки развития внутреннего рынка органической продукции. Сформулированы маркетинговые характеристики органических продуктов питания как товара. Рассмотрены возможные направления маркетинговой кооперации операторов органического рынка. Аргументировано необходимость конвергенции сбытовой, коммуникационной и логистической функций маркетинга с использованием современных програмных средств. Допущено наличие причинно-следственной связи между низким уровнем доходов украинских покупателей и экспортной ориентацией производителей органической продукции. Обоснована необходимость изучения влияния увеличения органического экспорта на темпы экономического роста.
  • Item
    Оптимізаційне моделювання витрат на маркетингові комунікації для машинобудівних підприємств України
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Горовий, Дмитро Анатолійович; Horovyi, Dmytro; Горовой, Дмитрий Анатольевич; Чернобровкіна, Світлана Віталіївна; Chernobrovkina, Svitlana; Чернобровкина, Светлана Витальевна
    Виходячи з впливу маркетингових комунікацій на економічний ефект діяльності підприємства, визначено оптимальний розмір витрат на них. Проведено оптимізаційне моделювання витрат на маркетингові комунікації на прикладі машинобудівних підприємств України з точки зору їх чистого фінансового результату, частки ринку, об’ємів реалізації продукції та марочного капіталу. Визначено показники діяльності машинобудівних підприємств для виконання оптимізації витрат на маркетингові комунікації за шість періодів. За визначеними показниками побудовано лінії трендів і визначено їх функції. Проведено нормалізацію функцій трендів для уникнення різниці у порядку чисел у показниках. Для визначення оптимального розміру маркетингових комунікацій використано метод багатокритеріальної оптимізації. Among the means, which allow to increase profit of the company, use marketing communications, the task of which is to increase sales volumes, change the attitude of potential consumers to the enterprise, etc. Based on the influence of marketing communications on the economic effect of the enterprise, the optimal amount of expenses for them is determined. Parabolic trends are used, since they have only one optimal criterion — the extremum of the function for the optimization model. The optimization modeling of marketing communications costs is carried out on the example of machinebuilding enterprises of Ukraine in terms of their net financial result, market share, sales volumes and brand equity. The indexes of activity of machinebuilding enterprises for performance of optimization of expenses for marketing communications for six periods are determined. Trend lines are constructed according to the determined indicators and their functions are determined. The normalization of trend functions is carried out to avoid the difference in the order of numbers in the indicators. To determine the optimal size of marketing communications, the method of multi-criteria optimization is used. The investigated companies have the only optimal solution for Pareto, which provides the optimal cost of marketing communications in terms of its net financial result, market share, sales volumes and brand equity. Исходя из влияния маркетинговых коммуникаций на экономический эффект деятельности предприятия, определен оптимальный размер затрат на них. Проведено оптимизационное моделирование затрат на маркетинговые коммуникации на примере машиностроительных предприятий Украины с точки зрения их чистого финансового результата, доли рынка, объемов реализации продукции и марочного капитала. Определены показатели деятельности машиностроительных предприятий для выполнения оптимизации затрат на маркетинговые коммуникации за шесть периодов. По полученным показателям построены линии трендов и определены их функции. Проведено нормализацию функций трендов во избежание разницы в порядке цифр в показателях. Для определения оптимального размера маркетинговых коммуникаций использован метод многокритериальной оптимизации.
  • Item
    Оцінка способів та інструментів у підвищенні конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад Львівської області
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кльоба, Соломія Михайлівна; Kloba, Solomiya M.; Кльоба, Соломия Михайловна
    Керуючись тим, що визначальною умовою економічного та соціального розвитку і фінансової спроможності об’єднаної територіальної громади є високий рівень конкурентоспроможності підприємств, що розміщені на її території, у статті визначено ефективні способи та інструменти у підвищенні конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад регіону. У статті також розглянуто механізми забезпечення конкурентоспроможності об’єднаних територіальних громад. Проаналізовано проблеми та перешкоди у ефективному використанні існуючих інструментів підвищення конкурентоспроможності ОТГ Львівської області. Guided by the fact that the crucial condition for the economic and social development and financial capacity of the united territorial community is the high level of competitiveness of enterprises located in its territory, the article outlines effective ways and instruments in enhancing the competitiveness of the combined territorial communities of the region. The article also considers the mechanisms of ensuring the competitiveness of the united territorial communities. The problems and obstacles in effective use of existing tools of increasing the competitiveness of the OTG of the Lviv region are analyzed. Руководствуясь тем, что определяющим условием экономического и социального развития и финансовой состоятельности объединенной территориальной общины является высокий уровень конкурентоспособности предприятий, расположенных на ее территории, в статье определены эффективные способы и инструменты в повышении конкурентоспособности объединенных территориальных общин региона. В статье также рассмотрены механизмы обеспечения конкурентоспособности объединенных территориальных общин. Проанализированы проблемы и препятствия в эффективном использовании существующих инструментов повышения конкурентоспособности ОТГ Львовской области.
  • Item
    Оцінювання ефективності системи соціального захисту населення в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ємельяненко, Лариса Михайлівна; Yemelianenko, Larysa; Емельяненко, Лариса Михайловна; Федірко, Наталія Вікторівна; Fedirko, Nataliia Viktirivna; Федирко, Наталия Викторовна; Москвіна, Валерія Ігорівна; Moskvina, Valeriia I.; Москвина, Валерия Игоревна
    У статті представлено комплексний підхід до визначення критеріїв результативності, дієвості та ефективності системи соціального захисту населення. Доведено важливість індексу людського розвитку як первинного джерела інформації для встановлення результативності системи соціального захисту населення. Обґрунтовано пріоритетність фактору задоволеності соціальними послугами, які виступають методологічним базисом для оцінювання рівня ефективності системи соціального захисту населення. Здійснено на основі запропонованого алгоритму аналітичний розрахунок рівня ефективності за та побудовано прогнозну оцінку його значення із розрахунку коливання кількості бенефіціарів системи соціального захисту населення України. Використано методи експертного оцінювання, прогнозування розвитку системи соціального захисту за інерційним та песимістичним сценаріями на три роки. Сформульовано висновки щодо кореляції рівня ефективності та кількості отримувачів послуг соціального захисту. The article presents an integrated approach to determining the criteria for effectiveness, efficiency and effectiveness of the system of social protection of the population. The importance of the human development index as a primary source of information for establishing the effectiveness of the system of social protection of the population has been proved. The priority is given to the satisfaction factor with social services, which are the methodological basis for assessing the level of effectiveness of the system of social protection of the population. On the basis of the proposed algorithm, an analytical calculation of the level of efficiency was carried out and a predictive assessment of its value was calculated based on the fluctuation of the number of beneficiaries of the system of social protection of the population of Ukraine. The methods of expert assessment, forecasting the development of the social protection system according to inertial and pessimistic scenarios for three years were used. Conclusions on the correlation of the level of efficiency and the number of recipients of social protection services are formulated. В статье представлены комплексный подход к определению критериев результативности, действенности и эффективности системы социальной защиты населения. Доказана важность индекса человеческого развития как первичного источника информации для установления результативности системы социальной защиты населения. Обоснованно приоритетность фактора удовлетворенности социальными услугами, которые выступают методологическим базисом для оценки уровня эффективности системы социальной защиты населения. На основе предложенного алгоритма осуществлен аналитический расчет уровня эффективности и построена прогнозная оценка его значения из расчета колебания количества бенефициаров системы социальной защиты населения Украины. Использованы методы экспертного оценивания, прогнозирования развития системы социальной защиты по инерционному и пессимистическому сценариям на три года. Сформулированы выводы по корреляции уровня эффективности и количества получателей услуг социальной защиты.
  • Item
    Стратегічна мотивація діяльності іноземних компаній в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Шевчук, Наталія Валентинівна; Shevchuk, Nataliia; Шевчук, Наталья Валентиновна; Рудь, Вадим Миколайович; Rud, Vadym; Рудь, Вадим Николаевич; Фесенко, Владислав Юрійович; Fesenko, Vladislav U.; Фесенко, Владислав Юрьевич
    У статті представлено результати узагальнення теоретичного доробку та аргументовано авторську позицію щодо змістовного наповнення терміну «стратегічна мотивація діяльності економічних суб’єктів». Визначено ключові особливості стратегічної мотивації іноземних компаній щодо виходу на зарубіжні ринки на основі логіки взаємозв’язку факторів, мотивів та ефектів діяльності. Практичний аспект дослідження представлено результатами аналізу мотивів та ефектів діяльності іноземних компаній в Україні, які було отримано на основі узагальнення бізнес-аналітики таких компаній як ArcelorMittal (металургійний бізнес), Luxoft (ІТ-бізнес), JTI (виробництво тютюнових виробів), SKF (виробництво підшипників, систем змащення і мехатроніки), Carlsberg та SUN InBev (пивний бізнес). The article presents author’s generalizations of theoretical researches on the issues of strategic motivation of economic entities’ activities and the practical results of the activities of foreign companies in Ukraine. The terminological analysis of scientific interpretations of the category "strategic motivation of the activities of economic entities" and the logical synthesis of the terms of economic theory (economic needs, interests, motives, activities, purpose, result) and the theory of strategic management (strategy, intentions, predictions, hypotheses) allowed to argue the author’s position on expanding the content of the study of strategic motivation of companies. On the generalization of the results of theoretical studies of the factors of influence, motives and effects of foreign companies’ activity on entering foreign markets, key features of their strategic motivation have been identified. The practical aspect is presented by the results of the analysis of the motives and effects of the activities of foreign companies in Ukraine, which were obtained on the basis of generalization of business analytics of such companies as ArcelorMittal (metallurgical business), Luxoft (IT business), JTI (tobacco production), SKF (bearing production, lubrication systems and mechatronics), Carlsberg and SUN InBev (beer business). The technological development effect is determined on the basis of comparative characteristics of the technological level of Ukraine and foreign countries; the effect of investment accumulation is analysed on the basis of the application of fundamental-value business analysis of specific companies; The effects of crowding out investment have been demonstrated for metallurgical, beer and IT businesses. Conclusion are made regarding the raw material and resource motivation of foreign companies in Ukraine and the priority of the effects of investment accumulation. As for Ukraine, it loses many opportunities in the form of direct foreign investments, due to such reasons as the high level of corruption in power, bureaucratization of permit procedures, ineffective fiscal system, instability and opacity of the legal and regulatory environment, etc. В статье представлены результаты исселдований автров проблематики стратегической мотивации деятельности экономических субъектов. Аргументирована авторская позиция относительно содержания понятия и определены ключевые особенности стратегической мотивации иностранных компаний на зарубежных рынках на основе логики взаимосвязи факторов, мотивов и эффектов деятельности. Практический аспект исследования представлен результатами анализа мотивов и эффектов деятельности иностранных предприятий в Украине, которые были получены на основе обобщения бизнес-аналитики таких компаний как ArcelorMittal (металлургический бизнес), Luxoft (ИТ-бизнес), JTI (производство табачных изделий), SKF (производство подшипников, систем смазки и мехатроники), Carlsberg и SUN InBev (пивной бизнес).
  • Item
    Діагностика стану стратегічного контролінгу на українських підприємствах
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кизенко, Олена Олександрівна; Kyzenko, Olena; Кизенко, Елена Александровна
    У статті розглянуто методичні питання діагностування стану стратегічного контролінгу на підприємстві. Методика ґрунтується на порівнянні відповідності між управлінськими завданнями і управлінськими технологіями. Це дозволяє діагностувати основний напрямок контроллінговой діяльності організації і визначити, наскільки розвинений стратегічний рівень контролінгу. Апробація даного підходу показала, що в цілому він може використовуватися з метою визначення напрямків керуючого впливу в компанії і визначення ступеня його кореляції з можливістю практичного досягнення підприємством узгоджених цілей. Це відповідає основним завданням стратегічного контролінгу. За результатами анкетування вибірки українських підприємств було встановлено, що найчастіше ними використовуються такі управлінські технології, як елементи стратегічного управління і бюджетування. Це свідчить про те, що контролінгова діяльність українських підприємств продовжує зосереджуватися на реєстраційно-облікових процесах, а стратегічний рівень залишається недостатньо розвиненим. The article discusses the methodological issues of diagnosing the state of strategic controlling in an enterprise. The methodology is based on the scientific hypothesis that the controlling activity actualizes and builds the logic of company management by combining management methods and tools into management technologies. Comparison of the correspondence between management tasks and management technologies makes it possible to diagnose the main direction of the control activity of an organization and determine how developed the strategic level of controlling is. Approbation of this approach showed that, in general, it can be used to determine the direction of control in a company and determine the degree of its correlation with the possibility of an enterprise achieving practical agreed goals. This corresponds to the main goals of strategic controlling. According to a survey of a sample of Ukrainian enterprises, it was found that they most often use such management technologies as elements of strategic management and budgeting. They received the highest average ratings among respondent enterprises in the context of certain types of economic activity. The proposed methodology has shown that the strategy of enterprises is focused primarily on cost savings, while management tasks are aimed at finding ways to achieve an average level of profitability and liquidity of companies. This indicates that the control activities of Ukrainian enterprises are still focused on the registration and accounting processes, while the strategic level remains underdeveloped. В статье рассматрены методические вопросы диагности- рования состояния стратегического контроллинга на предприятии. Мето- дика основывается на выдвинутой научной гипотезе о том, что контро- ллинговая деятельность актуализирует и выстраивает логику управления компанией через объединение управленческих методик и инструментов в управленческие технологии. Сравнение соответствия между управленче- скими задачами и управленческими технологиями позволяет диагностировать основное направление контроллинговой деятельности организации и определить, насколько развит стратегический уровень контроллинга. Апробация данного подхода показала, что в целом, он может использоваться с целью определения направлений управляющего воздействия в компании и определения степени его корреляции с возможностью практического достижения предприятием согласованных целей. Это соответствует основным задачам стратегического контроллинга. По результатам анкетирования выборки украинских предприятий было установлено, что чаще всего ими используются такие управленческие технологии как элементы стратегического управления и бюджетирования. Они набрали самые высокие средние оценки среди предприятий-респондентов в разрезе отдельных видов экономической деятельности. Предложенная методика позволила выявить, то стратегия предприятий сосредоточена преимущественно на экономии затрат, а управленческие задачи сконцентрированы на поиске путей достижения среднего уровня доходности и ликвидности компаний. Это свидетельствует, о том, что контроллинговая деятельность украинских предприятий продолжает сосредотачиваться на регистрационно-учетных процессах, а стратегический уровень остается недостаточно развитым.
  • Item
    Дорожня карта як інструмент стратегічного планування розвитку новоутворених (об’єднаних) територіальних громад
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Заблодська, Інна Володимирівна; Zablodska, Inna V.; Заблодская, Инна Владимировна; Гречана, Світлана Іванівна; Hrechana, Svitlana Iv.; Гречаная, Светлана Ивановна
    Дорожнє картування є визнаним інструментарієм стратегічного планування та широко використовується по всьому світові, але в Україні не набуло достатнього застосування. Представлена стаття стала спробою визначити та систематизувати теоретично-методичні засади щодо їх використання у плануванні розвитку об’єднаних територіальних громад в умовах реформи децентралізації. Досліджено сутність методу дорожнього картування та обґрунтовано переваги його використання у плануванні розвитку ОТГ. Зазначено ряд недоліків даного інструменту, які ускладнюють його широке розповсюдження. Запропоновано проводити картування за класичною методикою та у вигляді technology roadmapp як різновиду, що найбільше відповідає потребам територіального планування. Побудовано дорожню карту розвитку новоутворених територіальних громад з використанням партисипативного підходу. Roadmapping is a real recognized tool (method) for the strategic planning and it is widely used throughout the world but has not been sufficiently applied in Ukraine. The following article is an attempt to identify and systematize the theoretical and methodological principles for their use for planning of newly formed (amalgamated) territorial community’s development in the context of decentralization reforms. The essence of the roadmapping method was explored. It is determined that this method in combination with the method of constructing scenarios is one of the most promising among a wide range of technologies for the active design of the future, which are used in the strategic management of the socioeconomic development of society. The advantages of its application in planning of ATC’s development were substantiated and indicated the number of shortcomings of this tool (method) that complicate its widespread distribution. The main one is deceptive simplicity from the external format point of view, which turns into a rather complicated process of building a roadmap. The most common types of roadmaps, which are defined in foreign and domestic scientific space are analyzed. It was proposed to conduct the classic methodology during roadmapping in the form of technology roadmapping as the type that most meets the needs of territorial planning. It was the roadmapping of newly formed (amalgamated) territorial community’s development created using the participatory approach that has been constructed. The proposed map takes into account the full cycle of ATC`s development planning. It also includes the development of both main program documents of territorial development — the Strategy and the Plan for the socio-economic development of the amalgamated territorial community. The main stages of their compilation and implementation in the roadmap building are taken into account in accordance with the current regulatory framework of the ATC`s strategic planning. The designed roadmap should help communities avoid the negative effects of planning associated with the imperfection of regulatory and methodological content and the lack of necessary practical experience. Дорожное картирование является признанным инструментарием стратегического планирования и широко используется по всему миру, но в Украине не получило достаточного применения. Представленная статья стала попыткой определить и систематизировать теоретико-методические основы по его использованию в планировании развития объединенных территориальных громад в условиях реформы децентрализации. Исследована сущность метода дорожного картирования и обоснованы преимущества его использования в планировании развития ОТГ. Отмечено ряд недостатков данного инструмента, которые затрудняют его широкое распространение. Предложено проводить картирование по классической методике и в виде technology roadmapp как разновидности, наиболее соответствующей потребностям территориального планирования. Построена дорожная карта развития впервые созданных (объединенных) территориальных громад с использованием партисипативного подхода.
  • Item
    Діалектика взаємопов’язаних категорій економічної цінності
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Куценко, Євгенія Костянтинівна; Kutsenko, Ievgeniia; Куценко, Евгения Константиновна
    Актуалізовано проблематику відсутності наукового консенсу- су стосовно понятійно-категоріального апарату теорії економічної цінності. Представлено еволюційний розвиток поняття цінності у різних школах економічної теорії. Визначено взаємозв’язок категорій «цінність», «благо», «корисність», «вартість». Акцентовано увагу на невиправданому ототожненні понять «цінність — вартість», «цінність — корисність». Формалізовано авторське бачення зв’язку категорій, що визначають цінність блага в економічній теорії. Аргументованo авторське визначення поняття «економічна цінність», що розкриває її суб’єктно-об’єктну природу та ґрунтується на онтологічних та антропологічних джерелах. The article actualizes the problem of lack of scientific consensus in relation to the conceptual-categorical apparatus of the economic value theory. The evolutionary concept of value in different schools of economic theory is presented. The basic characteristic features of the interrelated categories "value", "benefit", "utility", "cost" are determined. The emphasis is placed on the unjustified identification of the concepts of "value — cost", "value — utility". The author’s vision is outlined with regard to the links between categories determining the value of benefit in economic theory at both individual and social level. The basis of economic value modes: utility and cost are defined. The article describes the three-dimensional understanding of economic value in modern scientific publications. Such an approach is based on the operational, market and consumer concepts of the value, which is revealed through the processes of production, offering and consumption. It was identified that economic value is the result of subject’s ownership of benefit in terms of economic utility; represents a specific utility that offers the subject freedom of choice and responds to the need for a certain set of alternatives; constitutes the unity of consumer and production values as well as individual and social values, which is the basis for market relations. An explanation is given to the author’s definition of the "economic value" concept, which reveals its subjective and objective nature and is built on ontological and anthropological pillars. The priority of the anthropological aspect of economic value is emphasized, due to current humanization of modern economic relations. Актуализирована проблематика отсутствия научного консенсуса относительно понятийно-категориального аппарата теории экономической ценности. Представлено эволюционное развитие понятия ценности в разных школах экономической теории. Определены взаимосвязь категорий «ценность», «благо», «полезность», «стоимость». Акцентировано внимание на неоправданном отождествлении понятий «ценность — стоимость», «ценность — полезность». Формализовано авторское видение связи категорий, определяющих ценность блага в экономической теории. Аргументированное авторское определение понятия «экономическая ценность» раскрывает ее суб’ектно-объектную природу и основывается на онтологических и антропологических источниках.
  • Item
    Глобалізація в інноваційному процесі розвитку
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Диба, Михайло Іванович; Dyba, Mykhailo; Дыба, Михаил Иванович; Диба, Олександр Михайлович; Dyba, Oleksandr; Дыба, Александр Михайлович
    У статті обґрунтовано місце глобалізації в інноваційному процесі розвитку. Звернуто увагу на особливості трактування сутнісних аспектів глобалізації представниками різних наукових шкіл глобалістики та концептуальні взаємозв’язки в системі глобалізаційних процесів сучасності. Досліджено міжфункціональний аспект глобалізаційних процесів та ролі міжнародних менеджерів у глобалізованому суспільстві. Доведено, що у контексті розвитку національної економіки інноваційний аспект глобалізації сформує перспективи для зростання наукомісткого та інноваційного рівня економіки. The role of globalization within the innovation process of development is considered in the article. The attention is paid to the peculiarities of the interpretation of the essential aspects of globalization by representatives of various scientific schools of globalization and conceptual connections in the system of globalization processes nowadays. The multifunctional aspect of globalization processes and the role of international managers in a globalized society is researched. It is proved that the innovative aspect of globalization is able to create the prospects for the growth of the scientific and innovative nature of national economy development. В статье обосновано место глобализации в инновационном процессе развития. Обращено внимание на особенности трактовки сущностных аспектов глобализации представителями различных научных школ глобалистики и концептуальные взаимосвязи в системе глобализационных процессов современности. Исследован функциональный аспект глобализационных процессов и роли международных менеджеров в глобальном обществе. Доказано, что в контексте развития национальной экономики инновационный аспект глобализации формирует перспективы для роста наукоемкого и инновационного уровня экономики.