Кафедра публічного та міжнародного права
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Administrative and legal regulation of the status of internally displaced persons in Ukraine during the war(University of Western Australia, 2024) Leheza, Yevhen; Yurovskа, Viktoriia; Zamryha, Artur; Замрига, Артур Вікторович; Ulozhenko, Vadym; Уложенко, Вадим Миколайович; Bohdan, Bohdana; Богдан, Богдана ВолодимирівнаA positive step for realizing the rights and guarantees of forced migrants consists in introduction by the Government of Ukraine of the following areas of assistance: monetary assistance, promotion of their employment, introduction of compensation for the costs of paying for communal services for families who sheltered displaced persons free of charge. It has been established that an extremely important role in exercising rights and guarantees of forced migrants belongs to such a public initiative as “Prykhystok” (“Shelter”).Item Правовий статус державної служби експортного контролю України в умовах воєнного стану, уведеного у зв’язку зі збройною агресією російської федерації(Університет митної справи та фінансів, 2023) Діденко, С. В.; Didenko, S.; Замрига, Артур Вікторович; Zamryha, Artur; Сердюк, Є. В.; Serdiuk, Ye.У статті розкрито правовий статус Державної служби експортного контролю України в умовах воєнного стану, уведеного у зв’язку зі збройною агресією російської федерації. Доведено, що контроль над озброєннями є важливим завданням для демократичної західної спільноти з метою запобігання конфліктам та обмеження їх наслідків, що сприяє реалістичному підходу до міжнародних відносин і зменшенню загрози ядерної війни, підтримуючи обмежену співпрацю між державами. Імпорт та експорт товарів військового й подвійного призначення в Україні – це правова та організаційна діяльність адміністративних органів, яка базується на правових нормах і реалізується через спеціальний публічний інструментарій із метою забезпечення обороноздатності та безпеки країни. Повноваження Держекспортконтролю базуються на виконанні його положень у контексті повномасштабного російського терористичного вторгнення, Він змінив свою стратегію діяльності через спрощення процедури імпорту товарів військового призначення та ліберальні зміни у правилах, що дозволило привернути більше суб’єктів господарювання до постачання продукції для Збройних Сил. Було впроваджено процедуру спрощеної реєстрації в Державному експортному контролі, що сприяло уникненню складних процедур і можливості подання заявок дистанційно. Зміни в нормативних актах дозволили імпортувати засоби індивідуального захисту без обмежень та без сертифікатів кінцевого споживача. У контексті повномасштабного російського вторгнення в Україні було також зупинено дію переважної кількості дозволів на експорт зброї і військових товарів, укладених до цього, щоб передати їх Збройним Силам України. У своїй діяльності Держекспортконтроль широко використовує не лише адміністративні засоби відповідальності, але й методи переконання, роз’яснює суб’єктам експортного контролю проблемні питання забезпечення охорони прав інтелектуальної власності, рекомендує включати до контрактів відомості про кінцевого споживача товарів, мету використання, зобов’язання не передавати товари третім особам тощо. The article discloses the legal status of the State Export Control Service of Ukraine under the conditions of martial law introduced in connection with the armed aggression of the Russian Federation. It has been proven that arms control is an important task for the democratic Western community to prevent conflicts and limit their consequences, which contributes to a realistic approach to international relations and reducing the threat of nuclear war, supporting limited cooperation between states. The import and export of military and dual-purpose goods in Ukraine is a legal and organizational activity of administrative bodies, which is based on legal norms and is implemented through a special public toolkit in order to ensure the country's defense capability and security. The authority of the State Export Control is based on the implementation of the provisions. In the context of the full-scale Russian terrorist invasion, it changed its strategy of operation by simplifying the procedures for the import of military goods and liberal changes in the rules allowed to attract more business entities to supply products for the Armed Forces. A simplified registration procedure in the State Export Control was implemented, which helped to avoid complicated procedures and the possibility of submitting applications remotely. Changes in regulations allowed the import of personal protective equipment without quantity restrictions and without the need for end-user certificates. In the context of the full-scale Russian invasion of Ukraine, the majority of permits for the export of weapons and military goods, concluded with it, were also suspended in order to transfer them to the Armed Forces of Ukraine. In its activities, State Export Control widely uses not only administrative means of responsibility, but also methods of persuasion. Explained to the subjects of export control the problematic issues of ensuring the protection of intellectual property rights, recommendations to include in the contract’s information about the final consumer of the goods, their purpose of use and the obligation not to transfer the goods to third parties, etc.Item Публічне адміністрування інвестицій в умовах воєнного стану: правовий погляд(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2024) Замрига, Артур Вікторович; Zamryha, Artur; Стріяшко, Галина МиколаївнаУ статті розглянуто сучасні тенденції та виклики публічного управління інвестицій в економіку України в умовах глобалізації а також під час воєнного стану. Особлива увага приділяється механізмам залучення іноземних інвестицій, забезпеченню інвестиційної привабливості країни та інституційним аспектам управління інвестиційною діяльністю. Проаналізовано роль держави в стимулюванні інвестиційної активності та можливості адаптації публічного управління до глобальних змін. Поза увагою не залишаються інституційні трансформації, які відбуваються у сфері публічного управління в умовах воєнного стану. Висвітлено ключові аспекти стратегічного планування та визначено механізми розвитку управлінських систем для забезпечення ефективності управління у кризових умовах. Аналізуються особливості адаптації державних інституцій до умов війни, виклики, з якими стикається система публічного управління, а також шляхи удосконалення управлінських процесів на національному та місцевому рівнях. Основна проблема полягає в тому, що чинні механізми публічного управління не здатні повністю забезпечити ефективне функціонування держави в умовах війни. Це вимагає глибокого аналізу поточних інституційних трансформацій, перегляду підходів до управління та стратегічного планування, а також розробки нових пріоритетів, які відповідатимуть сучасним викликам. Одним із ключових інструментів державного регулювання інвестицій є формування правової основи, яка визначає умови інвестування, відповідальність учасників ринку та механізми стимулювання інвестицій у пріоритетні сектори. Актуальність даного дослідження доводить потреба наукового обґрунтування, можливостей регіональних економік забезпечення саморозвитку на основі стимулювання процесів інтелектуалізації суспільства, в чому провідну роль відіграє ефективність використання інформаційних технологій. Однак в умовах тривалих військових дій питання інвестиційної безпеки потребують додаткового вивчення, зокрема пошуку нових джерел капітальних інвестицій. У цьому контексті особливо важливим є розроблення правових положень, що регулюють державно-приватне партнерство, яке сприяє залученню приватних інвесторів до реалізації інфраструктурних і соціальних проєктів. The article examines current trends and challenges in public management of investments into Ukraine's economy amidst globalization and during martial law. Special attention is given to mechanisms for attracting foreign investments, ensuring the country's investment attractiveness, and the institutional aspects of managing investment activities. The role of the state in stimulating investment activity and the potential for adapting public governance to global changes are analyzed. Institutional transformations in public governance during martial law are also addressed. The article highlights key aspects of strategic planning and outlines mechanisms for developing management systems to ensure effective governance in crisis situations. It analyzes the adaptation of state institutions to wartime conditions, the challenges faced by the public governance system, and pathways for improving management processes at both the national and local levels. The central issue is that existing public management mechanisms are not fully capable of ensuring the effective functioning of the state during wartime. This requires a thorough analysis of ongoing institutional transformations, a reconsideration of management approaches and strategic planning, as well as the development of new priorities that align with current challenges. Given the war, a significant influx of foreign investment into Ukraine until the end of hostilities is unlikely, as high risks deter potential investors. It is recommended to focus on the search for new sources and mechanisms for attracting investments within the country. The relevance of this study is demonstrated by the need for scientific substantiation of the potential for regional economies to ensure self-development based on stimulating the processes of intellectualization of society, where the effective use of information technologies plays a leading role. However, in the context of prolonged military actions, issues of investment security require further examination, particularly in the search for new sources of capital investment. In this regard, the development of legal provisions regulating public-private partnerships, which facilitate the involvement of private investors in the implementation of infrastructure and social projects, is especially important.Item Повноваження та компетенція суб’єктів публічної адміністрації в сфері економіки(Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2024) Крупицький, Олександр Станіславович; Krupytskyi, Oleksandr; Замрига, Артур Вікторович; Zamryha, ArturДіяльність суб’єктів публічної адміністрації у сфері економіки в умовах воєнного стану спрямована на забезпечення функціонування економіки, підтримку критично важливих галузей, мобілізацію ресурсів та захист економічної безпеки країни. Основні напрями цієї діяльності включають: 1) забезпечення необхідних матеріальних, фінансових та людських ресурсів для потреб оборони, зокрема для Збройних Сил, правоохоронних органів та інших структур, які беруть участь у захисті держави; 2) регулювання та підтримка підприємств, які мають стратегічне значення, таких як оборонна промисловість, енергетика, агропромисловий комплекс та логістика. Це може включати державне замовлення, фінансову підтримку та надання пільг; 3) здійснення контролю за цінами на критично важливі товари і послуги, запобігання спекуляції та дефіциту на ринках, забезпечення доступності необхідних ресурсів для населення та бізнесу; 4) підтримка банківської системи та фінансових інституцій, контроль за рухом капіталу, забезпечення стабільності національної валюти, а також регулювання фіскальної політики для адаптації до умов воєнного часу; 5) залучення міжнародної допомоги, фінансування та інвестицій для підтримки економіки, укладання угод з міжнародними партнерами для забезпечення поставок критично важливих ресурсів і товарів, а також координація санкційної політики проти держав-агресорів; 6) впровадження програм підтримки малого та середнього бізнесу, спрощення процедур ліцензування та оподаткування, створення умов для відновлення бізнес-активності, особливо в безпечних регіонах; 7) розробка планів економічного відновлення та реконструкції країни після завершення воєнних дій, включаючи відбудову інфраструктури, житлового фонду та відновлення промисловості. Суб’єкти публічного адміністрування в сфері економіки – це державні органи, установи та організації, які здійснюють управлінські, регуляторні, контрольні та наглядові функції в економічній сфері. Вони відповідальні за формування та реалізацію державної політики в галузі економіки, забезпечення стабільності та розвитку економічної системи, а також за запобігання та розслідування економічних злочинів. До суб’єктів публічного адміністрування в сфері економіки належать: Кабінет Міністрів України; центральні органи виконавчої влади; місцеві органи влади (обласні адміністрації); правоохоронні органи (Бюро економічної безпеки, Національна поліція); регуляторні та контролюючі органи (Антимонопольний комітет, Державна податкова служба); органи, що надають адміністративні послуги та підтримують бізнес (центри надання адміністративних послуг). Ці суб’єкти працюють у тісній взаємодії, забезпечуючи комплексний підхід до управління економічними процесами, захисту прав споживачів, розвитку підприємництва та забезпечення економічної безпеки держави. The activity of public administration subjects in the field of economy in the conditions of martial law is aimed at ensuring the functioning of the economy, supporting critically important industries, mobilizing resources and protecting the economic security of the country. The main directions of this activity include: 1) provision of the necessary material, financial and human resources for defense needs, in particular for the Armed Forces, law enforcement agencies and other structures involved in the defense of the state; 2) regulation and support of enterprises of strategic importance, such as the defense industry, energy, agroindustrial complex and logistics. This may include government procurement, financial support and the provision of benefits; 3) implementation of price control for critically important goods and services, prevention of speculation and shortages in the markets, ensuring the availability of necessary resources for the population and business; 4) support of the banking system and financial institutions, control over the movement of capital, ensuring the stability of the national currency, as well as regulation of fiscal policy to adapt to wartime conditions; 5) attraction of international aid, financing and investments to support the economy, conclusion of agreements with international partners to ensure supplies of critical resources and goods, as well as coordination of sanctions policy against aggressor states; 6) implementation of small and medium-sized business support programs, simplification of licensing and taxation procedures, creation of conditions for the restoration of business activity, especially in safe regions; 7) development of plans for economic recovery and reconstruction of the country after the end of hostilities, including reconstruction of infrastructure, housing stock, and restoration of industry. Subjects of public administration in the economic sphere are state bodies, institutions and organizations that perform management, regulatory, control and supervisory functions in the economic sphere. They are responsible for the formation and implementation of state policy in the field of economy, ensuring the stability and development of the economic system, as well as for the prevention and investigation of economic crimes. Subjects of public administration in the field of economy include: Cabinet of Ministers of Ukraine; central bodies of executive power; local authorities (regional administrations); law enforcement agencies (Bureau of Economic Security, National Police); regulatory and supervisory bodies (Antimonopoly Committee, State Tax Service); bodies that provide administrative services and support business (administrative service provision centers). These subjects work in close cooperation, providing a comprehensive approach to managing economic processes, protecting consumer rights, developing entrepreneurship and ensuring the economic security of the state.Item «Електронний суд» як новітня перспективна система ведення судочинства в Україні(Видавничий дім «Гельветика», 2018) Філоненко, В. В.; Filonenko, V.; Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaУ статті висвітлено актуальні питання впровадження електронних ресурсів у процес адміністративного судочинства з метою осучаснення та забезпечення швидкого поширення інформації для судового розгляду. Визначено, що електронний суд розглядається як нова ланка в системі адміністративних судів, призначення якої полягає в удосконаленні процесу обміну інформацією в електронному вигляді між судами, установами, учасниками судового процесу та державними органами. Ключовими ідеями впровадження електронного судочинства є автоматизація процесів судового діловодства, забезпечення повноцінного поширення інформації щодо судового розгляду, правової інформації, доступності до необхідної інформації учасників судового процесу, а також забезпечення дотримання процесуальних строків. “Electronic Court” as the latest, promising system of legal proceedings in Ukraine. The article highlights the actual issues of the introduction of electronic resources in the process of administrative justice in order to modernize and ensure the rapid dissemination of information for judicial review. It has been determined that the electronic court is considered as a new link in the system of administrative courts, the purpose of which is to improve the process of electronic information exchange between courts, institutions, participants in the judicial process and state bodies. Key ideas for introducing e-justice are automation of court proceedings, full dissemination of information on court proceedings, legal information, access to the necessary information of participants in the court process, and enforcement of procedural time-limits. «Электронный суд» как новая перспективная система ведения судопроизводства в Украине. В статье освещены актуальные вопросы внедрения электронных ресурсов в процесс административного судопроизводства с целью осовременивания и обеспечения быстрого распространения информации для судебного разбирательства. Определено, что электронный суд рассматривается как новое звено в системе административных судов, назначение которого заключается в совершенствовании процесса обмена информацией в электронном виде между судами, учреждениями, участниками судебного процесса и государственными органами. Ключевыми идеями внедрения электронного судопроизводства является автоматизация процессов судебного делопроизводства, обеспечение полноценного распространения информации относительно судебного рассмотрения, правовой информации, доступности необходимой информации участников судебного процесса, а также обеспечение соблюдения процессуальных сроков.Item Відносини адміністративно-правових обмежень(Видавничий дім «Гельветика», 2018) Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaАвтором розкрито зміст відносин адміністративно-правових обмежень. Розкрито структуру адміністративно-правових відносин. Визначено права й обов’язки суб’єктів відносин. The author discloses the content of relations of administrative and legal constraints. The structure of administrative-legal relations is revealed. The rights and obligations of the subjects of relations are determined. Автором раскрыто содержание отношений административно-правовых ограничений. Раскрыта структура административно-правовых отношений. Определены права и обязанности субъектов отношений.Item Юридична природа, поняття та ознаки адміністративно-правових обмежень(Міжнародний гуманітарний дослідницький центр, 2018) Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaУ статті досліджено юридичну природу адміністративно-правових обмежень. Визначено поняття та особливості адміністративно-правових обмежень. Визначено місце адміністративно-правових обмежень в адміністративному праві. In this scientific article the legal nature of administrative and legal constraints is investigated. The concept and features of administrative and legal constraints are defined. The place of administrative and legal restrictions in administrative law is determined. В статье исследована юридическая природа административно-правовых ограничений. Определено понятие и особенности административно-правовых ограничений. Определено место административно-правовых ограничений в административном праве.Item Міжнародна практика застосування адміністративно-правових обмежень на прикладі Франції(Видавничий дім «Гельветика», 2018) Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaАвтором розкрито зміст адміністративно-правових обмежень, що визначені відповідно до законодавства Франції. Виокремлено види адміністративно-правових обмежень, що застосовуються відповідно до законодавства Франції. На підставі вивчення міжнародного досвіду Франції запропоновано імплементувати окремі положення в національну практику. Визначено права та обов’язки суб’єктів відносин. The author discloses the content of administrative and legal constraints defined in accordance with the laws of France. The types of administrative and legal restrictions applied in accordance with the legislation of France are set out. Based on the study of international experience in France proposed to implement certain provisions in national practice. The rights and obligations of the subjects of relations are determined. Автором раскрыто содержание административно-правовых ограничений, определенных в соответствии с законодательством Франции. Выделены виды административно-правовых ограничений, применяемых в соответствии с законодательством Франции. На основании изучения международного опыта Франции предложено имплементировать отдельные положения в национальную практику. Определены права и обязанности субъектов отношений.Item Форми реалізації обмежувальних норм адміністративного права(ТОВ «Гарантія», 2018) Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaУ статті визначено поняття реалізації обмежувальних норм адміністративного права. Визначено особливості дотримання, використання, виконання, забезпечення як форм реалізації обмежувальних норм адміністративного права. Наведено авторські визначення даних правових категорій. In this scientific article the notion of implementation of restrictive norms of administrative law is defined. The features of observance, use, execution, provision as forms of implementation of restrictive norms of administrative law are determined. The author's definition of the data of legal categories is given. В статье определено понятие реализации ограничительных норм административного права. Определены особенности соблюдения, использования, исполнения, обеспечения как форм реализации ограничительных норм административного права. Приведены авторские определения данных правовых категорий.Item Общая характеристика отдельных видов административно-правовых режимов ограничительного направления(Общество с ограниченной ответственностью «Логика+», 2018) Чёрная, Виктория Григорьевна; Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія ГригорівнаВ данной научной статье раскрыто понятие и особенности административно-правовых режимов огра-ничительного направления. Определено, что административно-правовой режим - это совокупность средств правового воздействия, основанные на принципах управления, используют уполномоченные субъ-екты публичной администрации с целью урегулирования общественных отношений. Выделены виды административно-правовых режимов ограничительного направления. Охарактеризованы административно-правовой режим чрезвычайной ситуации ограничительного направления. Раскрыты особенности административно-правовой режим военного положения ограничительного направления. In this scientific article the concepts and peculiarities of the administrative-legal regimes of restrictive direc-tion are disclosed. It is determined that the administrative-legal regime is a set of legal means based on the princi-ples of governance, which are used by authorized public administration actors in order to regulate social relations. The types of administrative-legal regimes of restrictive direction are singled out. The administrative-legal regime of the emergency situation of restrictive direction is characterized. The peculiarities of the administrative-legal regime of the military state of restrictive orientation are revealed.Item Структура ограничительной административно-правовой нормы(Министерство юстиции Республики Молдова, 2018-09) Чёрная, Виктория Григорьевна; Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія Григорівнаграничения как внешнее выражение установленных границ поведения субъекта могут находить свое место в различных структурных элементах административно-правовой нормы, например таких, как гипотеза, диспозиция, санкция. Аргументировано, что разное место административно-правового ограничения в структуре элемента нормы говорит о виде и объеме возникновения у субъекта, к которому оно применяется, правоограничительных обязанностей и уровне строгости применения к нему негативных мер принуждения. В юридической литературе правовые ограничения связывают с сужением разрешений и прав, установлением запретов и дополнительных позитивных обязательств, поскольку юридическая обязанность — это необходимость направления поведения субъекта в правильную плоскость, а в случае несоблюдения принципов необходимого поведения, применение мер ответственности.. Restrictions as an external expression of the established boundaries of the behavior of the subject can find its place in the various structural elements of the administrative-legal norm. Moreover, different place of administrative-legal restriction in the structure of the element of the norm speaks about the form and extent of occurrence in the subject to which it applies the limiting duties and the level of severity of the application of negative measures of coercion. In legal literature, legal restrictions are related to the narrowing of permissions and rights, the establishment of prohibitions and additional positive obligations, since the legal obligation is the need to direct the behavior of the subject to the right plane, and in the case of non-observance of the principles of the necessary behavior, measures of responsibility are applied.Item Миграционные и коррупционные административно-правовые ограничения по законодательству Республики Беларусь и Республики Азербайджан(Министерство юстиции Республики Молдова, 2018) Чёрная, Виктория Григорьевна; Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія ГригорівнаВ статье осуществлён анализ законов Белоруссии «О государственной службе» и «О принципах предотвращения коррупции». Определено, что в антикоррупционном законодательстве Белоруссии нет так называемого письменного обязательства по соблюдению ограничений, предусмотренных Законом Республики Беларусь «О принципах предотвращения коррупции». Отдельным ограничительным институтом в Республике Беларусь является административно-правовые ограничения, связанные с режимом въезда/выезда за/на территорию Белоруссии. Основания и виды миграционных ограничений Республики Азербайджан определены в миграционном кодексе Республики Азербайджан. Наряду с миграционными ограничениями к иностранцам и лицам без гражданства применяются также административно-правовые ограничения, связанные с их административно-правовым статусом, и валютные ограничения. The laws of Belarus “On Civil Service” and “On the Principles of Preventing Corruption” are analyzed. It is determined that in the anti-corruption legislation of Belarus there is no the so-called written commitment to comply with the restrictions provided by the Law of the Republic of Belarus “On the Principles of Preventing Corruption”. A separate restrictive institute in the Republic of Belarus is the administrative and legal restrictions that are connected with the regime of entry/departure for/in the territory of Belarus. The grounds and types of migration restrictions of the Republic of Azerbaijan are defined in the Migration Code of the Republic of Azerbaijan. Along with migration restrictions for foreigners and stateless persons administrative and legal restrictions related to their administrative and legal status and currency restrictions are also applied.Item Topical Issues of Consideration by the Administrative Courts of Proceedings on the Cases on the Administrative Claims Related to Refoulement or Compulsory Deportation and Detention of Foreigners or Stateless Persons(Право України, 2019) Kuzmenko, Oksana; Кузьменко, Оксана Володимирівна; Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія ГригорівнаThe issues related to increase in number of foreigners and stateless citizens who stay illegally within the territory of Ukraine are considerably relevant today, and, unfortunately, their topicality will be ever-greater in future. Currently the issue of refoulement and deportation is referred to the competence of administrative courts. So, implementing legally provided authorities, the administrative courts shall decide the public-law disputes on the claims of public bodies about adoption of measures of a coercive character provided by art. art. 288–289 of the Administrative Court Procedure Code of Ukraine according to the statutory procedural order. Accordingly , the purpose of the present paper is a definition of topical issues of consideration by the administrative courts of proceedings on the cases on the administrative claims related to refoulement or compulsory deportation and detention of foreigners or stateless persons. In order to achieve the purpose, the paper includes the study of opinions of scientists in the field of administrative law towards understanding and correlation of corresponding definitions (administrative legal proceedings, proceedings on the cases on the administrative claims related to refoulement or compulsory deportation and detention of foreigners or stateless persons); Regulations of the Administrative Court Procedure Code of Ukraine; provisions of other regulatory documents. It was emphasized that the content of protection of rights and freedoms is based on the activity focused on removal of obstacles in exercise of rights and freedoms and on fight against default in correlative obligations and abuse of law. The paper gives reasons for the fact that the liability may be incurred only for objectified behavior of person, i.e. for his/her activity or omission to act. In such a case, his/her thoughts and intention that were not implemented by him/her can not be considered as the reasons for legal assessment. The paper also emphasizes that the protection from illegal acts, removal of their causes and conditions facilitating the administrative and delictual endeavor is beyond the scope of administrative courts. The paper gives reasons for the fact that judge’s discretion relates to the establishment of: firstly, the facts that appear to the judge to be necessary for dispute essential resolution; secondly, the way of dispute resolution; thirdly, the regulation itself that applies in this particular case. As a result, the authors came to the conclusion that today there is a negative transformation of implementation of prospective (negative) liability of person for actions (omission to act) that were not and would never be performed by him/her, but only for thoughts and intentions. We believe, that it is not a correct practice due to the fact that it defies a principle of the administrative law presented in the form of statement that the liability may be incurred only for objectified behavior of person, i.e. for his/her activity or omission to act. In such a case, his/her thoughts and intention that were not implemented by him/her can not be considered as the reasons for legal assessment. Питання щодо зростання кількості іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України, особливо актуальні на сьогодні і, на жаль, їх актуальність буде зростати. Нині питання примусового повернення і видворення віднесено до юрисдикції адміністративних судів. Таким чином, реалізуючи передбачені законом повноваження, адміністративні суди у визначеному законом процесуальному порядку вирішують публічно-правові спори за позовами суб’єктів владних повноважень про вжиття заходів примусового характеру, які передбачені статтями 288–289 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України). Метою статті є розкриття проблемних питань розгляду адміністративними судами провадження у справах за адміністративними позовами з приводу примусового повернення чи примусового видворення та затримання іноземців або осіб без громадянства. Для її досягнення у статті досліджені погляди вчених-адміністративістів на розуміння і кореляцію відповідних понять (адміністративне судочинство, провадження у справах за адміністративними позовами з приводу примусового повернення чи примусового видворення та затримання іноземців або осіб без громадянства); норми КАС України; положення інших нормативних документів. Підкреслено, що зміст захисту прав і свобод становить діяльність, що спрямована на усунення перешкод у здійсненні прав і свобод, на боротьбу з невиконанням корелятивних обов’язків і зловживанням правом. Аргументовано, що відповідальність може наступати лише тільки за об’єктивовану поведінку людини, тобто за її діяльність або бездіяльність, а думки та наміри, що не набули вираження поза нею, розглядатись як підстави для правової оцінки не можуть. Наголошено, що до завдання адміністративних судів не входить охорона від протиправних діянь, усунення їх причин та умов, що сприяють адміністративно-деліктним посяганням. Аргументовано, що суддівський розсуд стосується встановлення: по-перше, фактів, що уявляються судді необхідними для вирішення спору по суті; по-друге, способу вирішення спору; по-третє, самої норми, що підлягає застосуванню у цьому конкретному випадку. У результаті автори дійшли висновку, що сьогодні відбувається негативна трансформація запровадження перспективної (негативної) відповідальності особи, за дії (бездіяльність), що вона не вчинила і може ніколи не вчинити, а лише за думки та наміри. Це, на наше переконання, є неправильним, оскільки порушує принцип адміністративного права, що проявляється у вигляді твердження, що відповідальність може наступати лише за об’єктивовану поведінку людини, тобто за її діяльність або бездіяльність, а думки та наміри, що не набули вираження поза нею, розглядатись як підстави для правової оцінки не можуть.Item Адміністративно-правове регулювання торгово-економічних відносин України та Чорногорії(Видавничий дім «Гельветика», 2019) Кузьменко, Оксана Володимирівна; Kuzmenko, Oksana; Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaПередбачаються роботи в таких напрямах: 1) передача сучасних будівельних технологій у сфері житлового та промислового будівництва; 2) участь у модернізації залізниці та суднобудівної галузі Чорногорії, постачання рухомого складу та локомотивів; 3) постачання до Чорногорії міських і міжміських автобусів; 4) експорт продуктів харчування й організація їх виробництва в Чорногорії; 5) розширення військово-технічного співробітництва; 6) постачання сучасних енергозберігаючих технологій для житлового та промислового будівництва, зокрема для готелів; 7) створення виробництва сонячних радіаторів для промислових і приватних будинків; 8) активізація інвестиційної діяльності; 9) будівництво експлуатація електростанцій та виробництво електроенергії. Підбиваючи підсумок викладеному, уважаємо, що сьогодні Чорногорія чітко визначила вектор розвитку зовнішньої і внутрішньої політики. Вона є не тільки кандидатом на вступ до Європейського Союзу, а й членом НАТО, що демонструє відсутність альтернативного шляху в бік євразійських партнерів. До того ж Чорногорія цілком підтримує політику Брюсселя, що проявляється в діях уряду, як-от приєднання до європейських санкцій, накладених на Росію у 2014 році. Тут же має сенс уточнити, що Чорногорія більшою мірою задовольняє вимоги Європейського Союзу для прийняття її повноцінним членом. Так, згідно зі звітами, Європейський Союз позитивно оцінює виконання Чорногорією відповідних вимог, що наближує її вступ до цього Союзу у 2025 році. Саме тому, оцінюючи сучасну чорногорську політику, треба зауважити, що вона всеохоплюючі спрямована на реалізацію вимог Європейського Союзу, що не дозволяє державі вести більш багатовекторну політику, незважаючи на зростання запиту з боку громадськості. Accordingly, work is envisaged in the following areas: 1) transfer of modern construction technologies in the field of residential and industrial construction; 2) participation in the modernization of the railway and shipbuilding industry of Montenegro, supply of rolling stock and locomotives; 3) delivery of city and intercity buses to Montenegro; 4) export of food products and organization of their production in Montenegro; 5) expansion of military-technical cooperation; 6) supply of modern energy-saving technologies for residential and industrial construction, in particular for hotels; 7) creation of production of solar radiators for industrial and private homes; 8) activation of investment activity; 9) construction of operation of power plants and production of electricity. Summarizing the above, we believe that today Montenegro has clearly defined the vector of foreign and domestic policy development. It is not only a candidate for EU membership, but also a member of NATO, demonstrating that there is no alternative path towards Eurasian partners. In addition, Montenegro fully reflects the policy of Brussels, which is manifested in government actions, such as accession to European sanctions imposed on Russia in 2014. It also makes sense to clarify the fact that Montenegro more fully meets the requirements of the European Union for its full adoption member. Thus, according to reports, the EU positively assesses Montenegro’s compliance with the relevant requirements, which approximates its accession to the Union in 2025. That is why, assessing current Montenegrin policy, it should be noted that it is comprehensively aimed at meeting the requirements of the EU, which does not allow the state to lead any more multi-vector policy despite growing public demand.Item Technology application of normative evidence for resolving administrative disputes concerning the operation of small architectural forms and temporary structures(Blue Eyes Intelligence Engineering and Sciences Publication, 2019-09) Pyvovar, Iryna; Pyvovar, Yurii; Kuzmenko, Oksana; Кузьменко, Оксана Володимирівна; Chorna, Viktoriіa; Чорна, Вікторія Григорівна; Matselyk, TetianaUnder the conditions of decentralization of power in Ukraine, positive changes in the management of cities in the regions of the country, unfortunately, are accompanied by an increase in the number of disputes between citizens (entrepreneurs) and local self-government bodies regarding the operation of small architectural forms and temporary structures. In settling disputes these disputes, there is an ambiguity in the judicial practice of courts of various instances and the legal position of local authorities, that often leads to an imbalance of private and public interests. The general purpose of this article is the formulation of a normatively grounded position, suitable for use in practical activities of local self-government bodies, state bodies, jurists, lawyers and administrative judges on the issues of functioning of small architectural forms and temporary structures that require resolution in the process of municipal and state administration and while the exercising justice. The methodology of the research was based on the use of normative theory of positive law with the use of mainly logical and semantic, comparative and legal methods, as well as the method of legal modeling and sociological survey. The main results of the study are: the definition of inconsistencies of legal acts and regulatory gaps in the mechanism of legal regulation of relations in the sphere of the functioning of small architectural forms and temporary structures; distinguishing normative features of unauthorized objects of urban development; determined the scope and defined the line of competence of local self-government bodies in rule-making and management in the sphere of the functioning of small architectural forms and temporary structures.Item Jurisdiction of court protection of environmental rights of members of territorial communities in land rental disputes with local councils(AL-BAYADER-AL-RAWNAQ NEIGHBORHOOD, 2020-06) Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія Григорівна; Batanova, Liudmyla; Kitsen,NataliiaThe purpose of the article is to provide a scientific normative and legal justification for the competence of the citizen – member of the territorial community to assert in court the environmental rights in a land dispute with the parties to the contractual lease relations, as well as to carry out the legal assessment of such dispute. Substantiated that legal disputes in conflicts between citizens on the one hand and local self-government bodies (local councils) on the other, with the requirement to terminate leases and/or sublease of land plots concluded between the local council and business entities, have a private law nature, which is decisive in deciding the jurisdiction of the court, in which such a dispute should be resolved. The substitution of the concepts “change of designated purpose of a land plot” and “change of the type of use of a land plot” is considered an inadmissible and gross violation in the administrative activities of the governmental authority, when the management decision (act) formally specifies a provision for changing the designated purpose of a land plot, but in fact the form of implementation does not change the category of land, but change the type of use of a land plot, and vice versa. Метою статті є надання наукового нормативно-правового обґрунтування компетенції громадянина - члена територіальної громади відстоювати в судовому порядку екологічні права у земельному спорі зі сторонами договірних орендних відносин, а також провести правову оцінку такого спору. Обґрунтовано, що юридичні суперечки у конфліктах між громадянами, з одного боку, та органами місцевого самоврядування (місцевими радами), з іншого, з вимогою припинити оренду та / або суборенду земельних ділянок, укладених між місцевою радою та суб’єктами господарювання, мають приватно-правовий характер, що є визначальним при вирішенні юрисдикції суду, в якому такий спір повинен вирішуватися. Заміна понять «зміна цільового призначення земельної ділянки» та «зміна типу використання земельної ділянки» вважається неприпустимим і грубим порушенням в адміністративній діяльності урядової влади, коли управлінське рішення (акт) офіційно вказує положення про зміну цільового призначення земельної ділянки, але насправді форма застосування не змінює категорії землі, а змінює тип використання земельної ділянки, і навпаки.Item Reduction of the Forest Fund as a Result of Illegal Activities of the Local Authorities and as a Cause for Protection of the Environmental Rights of Citizens in Administrative Courts(AL-BAYADER-AL-RAWNAQ NEIGHBORHOOD, 2020-03) Pyvovar, Yurii; Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія Григорівна; Pyvovar, Iryna; Donenko, Valerii; Bukina, LiliiaOne of the environmental problems in Ukraine, with which are faced residents of territorial communities, is a gradual destruction of forests and the location of various objects of residential or industrial character within their territories. The purpose of the research is to carry out a legal assessment of the situations arising in Ukraine in connection with the transfer of forests to the category of green areas by local selfgovernment bodies. In the paper the model is formulated for carrying out a legal assessment of situations and modelling protection of citizens` rights in forest and land relations that have arisen in connection with the transfer of forests to the category of green spaces by changing the purpose of lands of forest fund into another categories by local selfgovernment bodies. In disputes concerning the implementation of environmental law by citizens (in particular, safe environment), any citizen of Ukraine should be considered a proper plaintiff in court without any restrictions on the territorial relationship (land plot and place of residence of the citizen).Item Проблеми місця та змісту адміністративного процесу в системі права(Право України, 2021) Кузьменко, Оксана Володимирівна; Kuzmenko, Oksana; Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, ViktoriiaУ цій науковій статті авторки визначили місце адміністративного процесу в системі юридичного процесу, яке у різних наукових працях встановлюється по-різному, в основу наукових доводів частіше за все покладається зміст на особливості діяльності владного суб’єкта. Всі протиріччя щодо змісту та структури юридичного процесу, а також змісту та структури адміністративного процесу ґрунтуються на методологічній помилці, що дає можливість доводити існування широких і вузьких концепцій розуміння цього інституту. Наведено заперечення про виокремлення самостійної галузі права – адміністративного процесу як судового розгляду публічно-правових спорів, віднесених до компетенції адміністративних судів. Відзначено, що ухвалення Адміністративно-процедурного кодексу України внесе черговий хаос у розуміння сутності та системи адміністративного процесу. Отже, адміністративний процес включає такі види діяльності, як реєстраційна, ліцензійна, дозвільна, примусове виконання рішень судів тощо. Безумовно, процес щодо притягненню осіб до адміністративної відповідальності, попереджувальні та припинювальні дії також входять до його системи. Відповідно, враховуючи викладене вище, можемо говорити про системність і структурованість юридичного процесу та безпосередньо адміністративного процесу. Адміністративний процес направлений на вирішення індивідуально-адміністративних справ, характеризується стадійністю та організаційною спрямованістю, що здійснюється як судовими, так і несудовими органами. Структурованість адміністративного процесу залежить від того, що покладається в основу горизонтального поділу видів адміністративних проваджень. Доведено, що адміністративно-процесуальне право – це самостійна галузь права, змістом якої є сукупність адміністративно-процесуальних та процедурних норм, що регламентують циклічність, послідовність, часові межі, порядок оформлення дій і рішень публічної адміністрації та суду в межах адміністративних справ, а також процесуальне становище цих органів, їх посадових осіб, фізичних та юридичних осіб, які є учасниками адміністративних справ. In this scholarly article, the authors have defined the place of the administrative process in the system of the legal one. The administrative process is determined in different scholarly papers in different ways. Scientific arguments are most often based on the substance and the distinctive features of the activities of the particular government entity. All contradictions regarding the substance and structure of the legal process, as well as the substance and structure of the administrative one are based on a methodological error that makes it possible to prove the existence of broad and narrow concepts of understanding that institution. Objections have been raised as to the separation of an independent branch of law, i. e. administrative process as judicial consideration of public law disputes that belong to the terms of reference of administrative courts. It has been determined that the adoption of the Code of Administrative Procedure of Ukraine will introduce another element of chaos to the understanding of the essence and system of the administrative process. So, the administrative process includes such types of activity as registering, licensing, permitting, enforcement of court decisions, etc. Of course, the process of bringing persons to administrative responsibility, preventive and preclusive actions are also part of its system. Accordingly, taking into account the above, we can speak about the systemic and structured nature of the legal process in general and the administrative process in particular. The administrative process aimed at resolving individual administrative cases is characterized by phasing and organizational orientation, which is carried out by both judicial and non-judicial bodies. The structured nature of the administrative process depends on what underlies the horizontal division of the types of administrative proceedings. It has been proved that the law of administrative procedure is an independent branch of law, whose substance is a set of administrative procedural and procedure-oriented rules governing the cyclicality, sequence, time limits, procedure for registration of actions and decisions of public administration and courts within administrative cases, as well as procedural status of those bodies, their officials, natural persons and legal entities that are participants in administrative cases.Item Peculiarities of financial and legal regulation in the field of transplantation: current state and development prospects(Publishing House of Rzeszow University of Technology, 2021) Kuzmenko, Oksana; Кузьменко, Оксана Володимирівна; Strelchenko, Оksana; Стрельченко, Оксана ГригорівнаAuthors in the article analysed the current state and development prospects of financial and legal regulation in the field of transplantation. In the context of reforming the entire system of domestic health care, the problem of financial and legal regulation in the field of transplantation becomes relevant. The purpose of the article is to study the financial and legal regulation in the field of transplantation, highlight its problems and form the prospects for improvement. After a throughout analysis of all peculiarities of the transplantation in the light of law and medicine issues authors stated the barriers which should be lifted in order to open the production capacities of medical institutions in this area, which are now used by 15-25%, or not used at all. This, at present, is insufficient: with a huge demand for such operations, very few of them are carried out, and public funds are spent on the treatment of citizens abroad, although in Ukraine it would be many times cheaper.Item Financial, economic and administrative methods of public administration that provide the right for healthcare to persons with disabilities(Publishing House of Rzeszow University of Technology, 2021) Chorna, Viktoriia; Чорна, Вікторія Григорівна; Kozhura, Liudmyla; Кожура, Людмила ОлександрівнаEnsuring the right of persons with disabilities for healthcare is one of the main tasks of state policy in the field of healthcare. The implementation of the tasks of the state policy on ensuring the right for healthcare for persons with disabilities is carried out by means of financial, economic and administrative methods of public administration. Along with the administrative methods of public administration of the right for healthcare for persons with disabilities, another group of methods that ensure the right for healthcare for persons with disabilities is important - the adoption of programs for economic development of healthcare, adoption and financing of rehabilitation programs for persons with disabilities, provision of medical measures of separate state programs and complex measures based on program principles, realization of pilot projects on change of the mechanism of financial maintenance of operative treatment with transplantation of organs and other anatomic materials, etc. Therefore, we will pay attention to the problems of application of financial, economic and administrative methods of public administration of the right of persons with disabilities for healthcare.