Кафедра публічного та міжнародного права
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Review of Russia's failures in policymaking, decisionmaking and the 2022 war planning and their consequences(Baltija Publishing, 2022) Kostiuk, Tetiana; Костюк, Тетяна Олександрівна; Voroniatnikov, Oleksandr; Воронятніков, Олександр ОлександровичItem Система суб’єктів публічного адміністрування за діяльністю комерційних банків України в особливий період(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Шуліка, Є. Є.; Shulika, Ye.У статті розглядається система суб’єктів публічного адміністрування, які здійснюють регулювання та нагляд за діяльністю комерційних банків України в умовах особливого періоду. Обґрунтовано, що в умовах війни банківський сектор є не лише критично важливою частиною економіки, а й інструментом державної стійкості та безпеки. Саме тому діяльність комерційних банків потребує ефективної координації та контролю з боку широкого кола суб’єктів публічної адміністрації. У статті проаналізовано функціональні повноваження таких органів, як Національний банк України, Кабінет Міністрів України, Міністерство фінансів України, Антимонопольний комітет, Державна служба фінансового моніторингу, Рада національної безпеки і оборони та інші. Зазначено, що Національний банк України є ключовим суб’єктом публічного адміністрування у сфері банківського регулювання, який здійснює монетарну політику, банківський нагляд, ліцензування та антикризове управління. Проте в умовах особливого періоду роль координаційного органу поступово переходить до міжвідомчих структур, зокрема до РНБО, яка визначає пріоритети збереження банківської системи як елемента національної безпеки. Визначено, що підвищення ризиків для банківської сфери потребує не лише нормативної стабільності, а й швидкої адаптації механізмів регуляторного впливу та оперативної міжвідомчої взаємодії. Аналізуються виклики, пов’язані з діяльністю банків у зоні бойових дій, вимушеною релокацією установ, кіберзагрозами, нестачею ліквідності та обмеженнями валютного регулювання. Обґрунтовано необхідність забезпечення прозорості, правової визначеності та гнучкості адміністративно-правових підходів у взаємодії держави з банківським сектором. Зроблено висновок про доцільність системного перегляду та модернізації нормативно-правової бази публічного адміністрування банківської діяльності з урахуванням як національних, так і міжнародних безпекових стандартів. The article considers the system of public administration entities that regulate and supervise the activities of commercial banks of Ukraine in a special period. It is substantiated that in wartime the banking sector is not only a critically important part of the economy, but also an instrument of state stability and security. That is why the activities of commercial banks require effective coordination and control by a wide range of public administration entities. The article analyzes the functional powers of such bodies as the National Bank of Ukraine, the Cabinet of Ministers of Ukraine, the Ministry of Finance of Ukraine, the Antimonopoly Committee, the State Financial Monitoring Service, the National Security and Defense Council, and others.It is noted that the National Bank of Ukraine is a key public administration entity in the field of banking regulation, which carries out monetary policy, banking supervision, licensing, and anti-crisis management.However, in the conditions of a special period, the role of the coordinating body is gradually transferred to interagency structures, in particular to the National Security and Defense Council, which determines the priorities for preserving the banking system as an element of national security. It is determined that increasing risks for the banking sector requires not only regulatory stability, but also rapid adaptation of mechanisms of regulatory influence and operational interdepartmental interaction. The challenges associated with the activities of banks in the combat zone, forced relocation of institutions, cyber threats, lack of liquidity and restrictions on currency regulation are analyzed. The need to ensure transparency, legal certainty and flexibility of administrative and legal approaches in the interaction of the state with the banking sector is substantiated. The conclusion is made about the expediency of a systematic review and modernization of the regulatory and legal framework of public administration of banking activities, taking into account both national and international security standards.Item Щодо правових механізмів забезпечення таємниці ухвалення судового рішення відповідно до законодавства України та законодавства інших зарубіжних країн(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Цвіркун, Юрій Іванович; Tsvirkun, Yurii; Лаухін, Д. Ф.; Laukhin, D.У статті здійснено аналіз норм, що регулюють питання таємниці ухвалення судового рішення, а також міжнародно-правових механізмів забезпечення таємниці ухвалення судового рішення в зарубіжних країнах.Акцентовано увагу на тому, що в цивільному, господарському та адміністративних судових процесах України донедавна нарадча кімната була практичним інструментом, який давав можливість судді чи колегії суддів помірковано обговорити обставини справи та ухвалити судове рішення, не зазнаючи будь-якого впливу збоку, оскільки приміщення нарадчої кімнати розташовувалось у приміщенні суду і доступ сторонніх осіб до нього був суворо заборонений. Крім того, нарадча кімната дисциплінувала суддів, які виходили до неї безпосередньо відразу після стадії судових дебатів або з’ясування обставин справи та дослідження доказів і перебували там без можливості доступу до них працівників апарату суду чи сторін аж до моменту ухвалення судового рішення, що сприяло своєчасності відправлення правосуддя. При цьому підкреслено, що існування в Україні інституту «Таємниця нарадчої кімнати» було і є, ураховуючи кримінальне судочинство, однією із гарантій неупередженості та незалежності суддів та одним із запобіжників незаконного впливу на них під час ухвалення рішення. «Нарадча кімната» була і ще є історичним атрибутом або навіть ритуалом вітчизняного судового процесу, який має важливе практичне призначення та є чинником, який запобігає втручанню у діяльність суддів та суду. Разом з тим зауважено, що впровадження інституту «Таємниця ухвалення судового рішення» замість рудиментарного інституту «Таємниця нарадчої кімнати» за аналогією із сусідніми західним країнами повинно забезпечувати перевагу суті над формою. Така зміна може сприяти поглибленню зв’язків із нашими західними сусідами і разом з тим, по мірі розвитку, віддалятиме від радянського спадку. Окрім того, у впровадженні інституту «Таємниця ухвалення судового рішення» проглядається глобальний вплив правової системи Європейського Союзу (далі – ЄС) на національні правові системи, зокрема й України. За результатами викладеного дослідження з порівняння законодавчих актів України та низки країн – членів ЄС зроблено висновки, що ліквідація інституту «Таємниця нарадчої кімнати» повинна мати позитивний вплив на процеси поглиблення інтеграції національного законодавства із законодавствами країн ЄС. Запровадження інституту «Таємниця ухвалення судового рішення» замість «Таємниці нарадчої кімнати» відходить від радянських наративів, сприяє гармонізації українського законодавства до права ЄС, що в цілому має вплинути на ефективність функціонування судової системи України. Водночас, наголошено на необхідності подальшого дослідження зазначеної проблематики через призму практичної діяльності, адже виключно через детальний аналіз судової практики можна буде дійти обґрунтованого висновку про правильність впроваджених змін, чи є такі зміни доцільними і чи є вони прийнятними для національної правової системи. Оновлені процесуальні норми вводять правові категорії, яких до цього не було у вітчизняному процесуальному праві. Усі вони мають бути апробовані на практиці та заслуговують на подальше ретельне наукове вивчення. The article analyzes the rules governing the secrecy of court decision-making, as well as the international legal mechanisms for ensuring secrecy of court decision-making in foreign countries.The author emphasizes that until recently, in civil, commercial and administrative court proceedings in Ukraine, the deliberation room was a practical tool which allowed a judge or a panel of judges to discuss the circumstances of a case in a moderate manner and make a court decision without being subject to any outside influence, since the deliberation room was located in the courtroom and access to it by unauthorized persons was strictly prohibited. In addition, the deliberation room disciplined the judges, who went to it immediately after the stage of court debates and stayed there without access to the court staff or the parties until the judgment was rendered, which contributed to the timely administration of justice.It is emphasized that the existence of the institution of the “Secret of the Deliberation Room” in Ukraine was and is, taking into account criminal proceedings, one of the guarantees of impartiality and independence of judges and one of the safeguards against illegal influence on them during decision-making. The “Deliberation Room” was and still is a historical attribute or even a ritual of the domestic judicial process, which has an important practical purpose and is a factor that prevents interference in the activities of judges and the court.At the same time, it is noted that the introduction of the institution of “Secrecy of court decision-making” instead of the rudimentary institution of “Secrecy of the deliberation room”, similar to neighboring Western countries, should ensure that substance prevails over form. Such a change could contribute to deepening ties with our Western neighbors and at the same time, as it develops, move us away from the Soviet legacy. In addition, the introduction of the institution of “secrecy of judicial decision-making” shows the global influence of the European Union (EU) legal system on national legal systems, including Ukraine’s.Based on the results of the above study comparing the legislative acts of Ukraine and a number of EU member states, the author concludes that the elimination of the “Deliberation room secrecy” institution should have a positive impact on the processes of deepening the integration of national legislation with the legislation of EU countries. The introduction of the institution of “secrecy of court decision-making” instead of “Secrecy of the deliberation room” departs from the Soviet narratives, promotes harmonization of Ukrainian legislation with EU law, which should generally affect the efficiency of the Ukrainian judicial system. At the same time, the author emphasizes the need for further research of this issue through the prism of practical activity, since only through a detailed analysis of judicial practice will it be possible to come to a reasonable conclusion about the correctness of the changes implemented, whether such changes are appropriate and acceptable for the national legal system. The updated procedural rules introduce legal categories that were not previously present in the domestic procedural law at all. All of them should be tested in practice and deserve further thorough scientific study.Item Нормативно-правове регулювання адміністративно-правого захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Холодков, А. В.; Kholodkov, A.У статті здійснено комплексне дослідження системи нормативно-правового регулювання адміністративно-правового захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни. Особлива увага приділена аналізу правового статусу таких осіб, державної політики у сфері соціального захисту та механізмів реалізації їхніх прав у період воєнного стану та після завершення активної фази бойових дій. З урахуванням масштабних наслідків російської агресії проти України, актуалізується необхідність правового реагування на зростаючу кількість осіб, які зазнали поранень, втратили здоров’я чи працездатність унаслідок участі у бойових діях або перебування в зоні воєнного конфлікту. Розкрито ключові акти законодавства, які визначають правові засади адміністративного захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни, зокрема: Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Кодекс України про адміністративні правопорушення та інші акти, що регламентують порядок надання допомоги, реабілітаційних послуг, медичного забезпечення, пенсійного і пільгового обслуговування. Зазначено прогалини в чинному законодавстві, які ускладнюють ефективну реалізацію прав осіб з інвалідністю, а також розглянуто проблематику доступу до адміністративних послуг у сфері охорони здоров’я, праці, житлового забезпечення та соціальної інтеграції. На підставі проведеного аналізу обґрунтовано необхідність оновлення існуючих нормативно-правових актів з урахуванням воєнних реалій, посилення міжвідомчої координації та впровадження електронних сервісів для спрощення доступу до адміністративного захисту. Запропоновано створення спеціального органу або відомчої структури в системі виконавчої влади, відповідальної за комплексну підтримку та супровід осіб з інвалідністю внаслідок війни. Підкреслюється важливість застосування принципів доступності, недискримінації, людської гідності й поваги до прав людини в практиці адміністративно-правового захисту цієї вразливої категорії громадян. The article carries out a comprehensive study of the system of regulatory and legal regulation of administrative and legal protection of persons with disabilities as a result of war. Particular attention is paid to the analysis of the legal status of such persons, state policy in the field of social protection and mechanisms for the implementation of their rights during martial law and after the end of the active phase of hostilities. Taking into account the large-scale consequences of Russian aggression against Ukraine, the need for a legal response to the growing number of persons who have been injured, lost their health or working capacity as a result of participating in hostilities or being in a military conflict zone is becoming more urgent.Key legislative acts that determine the legal principles of administrative protection of persons with disabilities as a result of war are disclosed, in particular: the Law of Ukraine “On the Status of War Veterans, Guarantees of Their Social Protection”, the Code of Ukraine on Administrative Offenses and other acts that regulate the procedure for providing assistance, rehabilitation services, medical care, pension and preferential services. Gaps in the current legislation that complicate the effective implementation of the rights of persons with disabilities are indicated, and the issues of access to administrative services in the field of health care, labor, housing and social integration are also considered. Based on the analysis, the need to update existing regulatory legal acts taking into account war realities, strengthen interdepartmental coordination and implement electronic services to simplify access to administrative protection is substantiated. The creation of a special body or departmental structure in the executive branch system responsible for comprehensive support and assistance to persons with disabilities as a result of war is proposed. The importance of applying the principles of accessibility, non-discrimination, human dignity and respect for human rights in the practice of administrative and legal protection of this vulnerable category of citizens is emphasized.Item Напрями розвитку адміністративно-деліктного права в Україні(Видавничий дім «Гельветика», 2025) Константінов, Сергій Федорович; Konstantinov, SerhiiСтаття присвячена аналізу сучасного стану та перспектив розвитку адміністративно-деліктного права в Україні в умовах реформування правової системи, європейської інтеграції та цифрової трансформації. Адміністративно-деліктне право визначено як сукупність норм, що регулюють суспільні відносини, пов’язані з реалізацією адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП) та іншими актами. У роботі розглянуто теоретичні розробки цієї підгалузі права, зокрема концепцію адміністративного правопорушення (В. В. Решота), функціональний підхід (О. Ю. Салманова), питання кодифікації (М. М. Сорочишин) та європейський вплив (Ю. А. Тихомиров).Досліджено стан вивчення проблеми українськими науковцями, такими як О. В. Панасюк, О. Ю. Салманова, М. М. Сорочишин, В. В. Решота, та зарубіжними авторами. Виявлено ключові проблеми застосування адміністративних норм: застарілість КУпАП, суперечності з іншими законами, нечіткість суб’єктів відповідальності, низька ефективність стягнень, процедурні труднощі та вплив воєнного стану. Окремо проаналізовано проблеми застосування адміністративної відповідальності, зокрема нечіткість критеріїв притягнення, недостатня диференціація санкцій, обмеженість правового захисту, низька кваліфікація посадовців і порушення строків розгляду справ у воєнний період. У висновках підкреслено, що теоретичні напрацювання випереджають практичну реалізацію, а сучасні виклики потребують комплексного реформування. Запропоновано модернізацію КУпАП із урахуванням цифрових правопорушень, гармонізацію з нормами ЄС, впровадження електронної системи фіксації справ, перегляд санкцій, підвищення кваліфікації посадовців, спрощення оскарження, адаптацію до воєнного стану та активізацію науково-практичної співпраці. Стаття наголошує на важливості адміністративно-деліктного права для правопорядку та необхідності його адаптації до сучасних умов. The article is devoted to the analysis of the current state and prospects for the development of administrative tort law in Ukraine in the context of reforming the legal system, European integration and digital transformation. Administrative tort law is defined as a set of norms regulating social relations related to the implementation of administrative liability for offenses, provided for by the Code of Ukraine on Administrative Offenses (CUaP) and other acts. The paper considers theoretical developments in this sub-branch of law, in particular the concept of an administrative offense (V. V. Reshota), the functional approach (O. Yu. Salmanova), the issue of codification (M. M. Sorochyshyn) and European influence (Yu. A. Tikhomyrov).The state of study of the problem by Ukrainian scientists, such as O. V. Panasyuk, O. Yu. Salmanova, M. M. Sorochyshyn, V. V. Reshota, and foreign authors, is investigated. Key problems in the application of administrative norms were identified: the obsolescence of the Code of Administrative Offenses, contradictions with other laws, the vagueness of subjects of responsibility, the low efficiency of penalties, procedural difficulties and the impact of martial law. The problems of the application of administrative liability were separately analyzed, in particular, the vagueness of the criteria for bringing charges, insufficient differentiation of sanctions, limited legal protection, low qualifications of officials and violation of the deadlines for considering cases during the war period. The conclusions emphasize that theoretical developments are ahead of practical implementation, and modern challenges require comprehensive reform. The modernization of the Code of Administrative Offenses taking into account digital offenses, harmonization with EU norms, the introduction of an electronic system for recording cases, the revision of sanctions, the improvement of the qualifications of officials, simplification of appeals, adaptation to martial law and the activation of scientific and practical cooperation are proposed. The article emphasizes the importance of administrative tort law for law and order and the need for its adaptation to modern conditions.Item Діяльність органів місцевого самоврядування в сфері поводження з побутовими відходами(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Черненко, О. В.Item Особливості правового регулювання міжнародної гуманітарної допомоги(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Мушенок, С. І.Item Види контролю як засобу адміністративно-правового регулювання в сфері державних резервів(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Мазуренко, В. Г.Item Гендерна рівність як елемент публічної політики(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Кузьменко, Оксана Володимирівна; Kuzmenko, OksanaItem Гендерний аудит: освітні компоненти та реалізації стратегії рівності до 2030 року(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Рижук, Юлія Миколаївна; Ryzhuk, YuliiaItem Гендерна рівність як складова принципів міжнародного права: теоретичний аналіз і практичні аспекти викладання дисципліни «Міжнародне право»(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Замрига, Артур Вікторович; Zamryha, Artur; Крупицький, Олександр Станіславович; Krupytskyi, OleksandrItem Інклюзія як принцип справедливого кримінального процесу: сучасний стан та перспективи правового регулювання(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Задерейко, Світлана Юріївна; Zadereiko, SvitlanaItem Забезпечення гендерної рівності у вищій освіті України: від декларацій до практики в умовах європейської інтеграції(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Бондаренко, Євгенія Ігорівна; Bondarenko, YevheniiaItem Попередження булінгу у контексті створення безпечного середовища у закладах освіти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Чугаєвська, Альона Вікторівна; Chuhaievska, AlonaItem Гендерна рівність у вищій освіті як умова сталого розвитку суспільства(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Рощина, Інна Олександрівна; Roshchyna, InnaItem Гендерна рівність у вищій освіті: особливості реалізації(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Павловська, Наталія Володимирівна; Pavlovska, NataliiaItem Реалізація принципу ґендерної рівності у системі вищої освіти в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Павко, Яна Анатоліївна; Pavko, YanaItem Проблеми створення безпечного та недискримінаційного середовища у закладах вищої освіти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Дмитренко, Емілія Станіславівна; Dmytrenko, Emiliia; Дмитренко, Ю. П.Item Гендерна асиметрія в системі вищої освіти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Шевченко, Любов Василівна; Shevchenko, LiubovItem Дотримання принципів гендерної рівності як основа якісного надання освітніх послуг(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-16) Чорна, Вікторія Григорівна; Chorna, Viktoriia