Випуск № 1 (9)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Особливості мотивації персоналу малих підприємств харчової промисловості
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Петрова, Ірина Леонідівна; Petrova, Irina; Петрова, Ирина Леонидовна; Албдране, Мохамед; Albdrane, Mohamed
    Провідною силою успішного управління людськими ресурсами є обгрунтована система мотивації, яка може суттєво підвищити ефективність роботи співробітників і компаній. Однак існують істотні відмінності в мотивації персогалу малих підприємств. Стаття спрямована на виявлення особливостей такого роду мотивації і розробку рекомендацій щодо їх урахування на практиці. Конкретніше, ми визначаємо предмет дослідження як мотиваційний процес на малих підприємствах харчової промисловості. Використовуючи методи теоретичного та статистичного аналізу, ми також зосередилися на поведінковому підході і приділили особливу увагу індивідуальним спонукальним мотивам, продуктивності, залученню до всіх тих життєво важливих моментів, які формують мотивацію як психологічний процес. Крім того, ми описали вплив соціально-економічних чинників на трудову діяльність, встановили основні принципи мотивації персоналу малого бізнесу, вказали переважні фінансові та моральні стимули і обґрунтували основні складові ефективної мотиваційної системи малих підприємств. Більшість елементів цієї системи може застосовуватися для будь-якого малого підприємства, а не тільки у харчовій промисловості. A leading force in successful Human Resource Management is a sound motivation system that can significantly improve the efficiency of employees and companies. However, there are significant differences in the motivation of the small business staff. The article aims to identify the peculiarities of this type of motivation and develop recommendations for their practical application. More specifically, motivation process in small food businesses is identified as a subject of research. Using the methods of theoretical and statistical analysis, the article also focuses on the behavioral approach and pays special attention to individual aspirations, performance, engagement and all those vital moments that shape motivation as a psychological process. Besides, the article has described the impact of socio-economic factors on work activity, set the basic principles for small business staff motivation, outlined the prevailing financial and moral incentives and substantiated the main components of an effective motivational system for small enterprises. Most elements of this system can be applied to any small company, not only the food industry.
  • Item
    Забезпечення конструктивної взаємодії суб’єктів соціально-трудових відносин на засадах соціального діалогу та соціальної відповідальності
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Панькова, Оксана Володимирівна; Pankova, Oksana; Панькова, Оксана Владимировна; Касперович, Олександр Юрійович; Kasperovych, Oleksandr; Іщенко, Олександр Вікторович; Ishchenko, Oleksandr
    У статті представлено результати дослідження проблем взаємодії суб’єктів соціально-трудових відносин (СТВ) на основі оцінки стану та динаміки змін основних чинників, що впливають на неї (на основі соціологічних досліджень та інших даних). Проаналізовано стан та основні проблеми діяльності ключових суб’єктів – профспілок та об’єднань роботодавців, визначено основні чинники, що негативно впливають на їх розвиток. Як основні соціальні чинники, що визначають взаємодію суб’єктів соціально-трудових відносин, використано концептуальну тріаду «довіра – поінформованість – вмотивованість». Визначено умови активізації конструктивної взаємодії суб’єктів соціально-трудових відносин в контексті принципів соціальної відповідальності та соціального діалогу, основними з яких є підвищення взаємної довіри, створення ефективної системи комунікації, а також наявність волі до узгодження інтересів і готовність до діалогу та компромісу кожного з суб’єктів СТВ. Обґрунтовано основні вимоги до сучасної інформаційно-комунікативної стратегії взаємодії суб’єктів соціально-трудових відносин, якими, зокрема, є такі: реалізація принципів соціального діалогу та соціальної відповідальності; орієнтація на можливості сучасних інформаційно-комунікативних технологій; приорітетність вирішення найбільш гострих проблем в сфері соціально-трудових відносин; створення дієвих механізмів зворотного зв’язку між суб’єктами комунікації. За результатами проведеного аналізу запропоновано та обґрунтовано напрями та умови активізації конструктивної взаємодії сторін соціального діалогу з урахуванням стану та динаміки змін ключових соціальних та соціально-психологічних чинників. The article presents the results of research on the interaction of subjects of social-labor relations on the basis of assessment of the state and dynamics of the main factors influencing it (on the basis of sociological studies and other data). The state and main problems of development of key subjects – trade unions and employers’ associations are analyzed, the main factors that negatively influence their activity are determined. The basic scheme used for analysis of the main social factors that determine the interaction of subjects of social and labor relations is the conceptual triad “trust – awareness – motivation”. The conditions of activating the constructive interaction of subjects of social and labor relations in the context of the principles of social responsibility and social dialogue are determined. The main ones are increasing mutual trust, creating an effective communication system, as well as having the will to reconcile interests and readiness for dialogue and compromise. The basic requirements to the modern informational-communicative strategy of interaction of subjects of social-labor relations are substantiated. In particular, they include the following: implementation of the principles of social dialogue and social responsibility; orientation on the possibilities of modern information and communication technologies; orientation on the solution of the most acute problems in the field of social-labor relations; creation of effective mechanisms of feedback between communication actors. Basing on the results of the analysis, the directions and conditions for the activation of constructive interaction between the participants of the social dialogue are proposed and substantiated, in the context of the state and dynamics of key social and socio-psychological factors.
  • Item
    Соціальний потенціал промисловості як домінантний чинник досягнення економічної стійкості
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Несвіт, Костянтин В.; Nesvit, Kostyantyn
    В статті розглянуто трансформацію ролі соціального потенціалу промисловості як визначального чинника стійкості в новій економіці, науково обґрунтовано соціальні джерела та функціональні фактори впливу. Досліджено великомасштабні й різновекторні зміни, що супроводжують хвилеподібні коливання постіндустріальних економік, виокремлено передові тренди розвитку соціального потенціалу промисловості. Акцентовано увагу на значущості соціального потенціалу промисловості в контексті реалізації обґрунтованих структурних змін та нарощення потужності технологічно інтенсивних галузей виробництва, збільшення продуктивності людського капіталу, оновлення економічної та соціальної інфраструктури, досягнення загального економічного і соціального прогресу. The article deals with the transformation of the role of industry’s social potential as a determinant of sustainability in the new economy. It also scientifically substantiated the social sources and the functional impact factors. The large-scale and multi-vector changes accompanying the wavelike oscillations of post-industrial economies have been investigated; the leading trends in the development of the social potential of industry have been highlighted. Emphasis is placed on the importance of the social potential of industry in the context of implementing sound structural changes and capacity building of technologically intensive industries, increased human capital productivity, renewal of economic and social infrastructure, achieving general economic and social progress.
  • Item
    Модернізація державної політики ринку праці як фактор подолання соціально-економічної кризи в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Маршавін, Юрій Миколайович; Marshavin, Yurii; Маршавин, Юрий Николаевич
    Актуальність теми дослідження визначається необхідністю подолання кризи ринку праці України на засадах збалансованості державної політики зайнятості з іншими напрямами соціально-економічної політики, скоординованого використання її інструментів, спрямованих на формування системи сучасних наукоємних робочих місць, що відповідають новітнім досягненням і стандартам ЄС, перш за все в інформаційно-комунікаційної сфері та цифровій економіці. Мета дослідження: на підставі аналізу причин кризи вітчизняного рину праці, виявити тісноту залежності його стану від основних макроекономічних та інших чинників, розробити нові підходи до змісту та інструментарію сучасної державної політики зайнятості. Об’єктом дослідження є процеси на ринку праці, їх тенденції та рушійні сили. Дослідження проведено на основі методологічних положень кейнсіанської та інших теорій та концепцій зайнятості, із застосуванням графічного і кореляційного аналізу, контент-аналізу, класифікаційно-аналітичного та статистично-аналітичного методів. Доведено необхідність розвитку внутрішнього ринку (шляхом підвищення доходів населення) та піднесення інноваційно-інвестиційного базису зайнятості на підставі підвищення надійності банківської системи, участі населення в операціях на фондовому ринку, розвитку недержавних пенсійних фондів, кредитних спілок, створені реальних перепон проти витікання грошей за кордон, стимулюванні експортної активності українських виробників за рахунок конкурентоспроможної продукції з високою доданою вартістю. Використання запропонованих у статті напрямів та інструментарію модернізації державної політики зайнятості сприятиме подоланню кризи ринку праці, підвищенню добробуту населення, економічному зростанню, виходу країни на траєкторію сталого соціально-економічного розвитку. The relevance of the research topic is determined by the need to overcome the crisis of the Ukrainian labor market based on balancing state employment policy with other areas of social and economic policy, coordinated use of its tools aimed at forming a system of modern science-intensive jobs that meet the EU latest achievements and standards, especially in information and communication as well as digital economy. The purpose is to analyze the causes of the crisis in the domestic labor market, identify its climate dependence on the main macroeconomic and other factors and develop new approaches to the content and toolset of modern state employment policy. The processes in the labor market, their trends and driving forces are the study object. The research used methodological provisions of Keynesian and other theories and concepts of employment, graphical and correlation analysis, content analysis, classification-analytical and statistical-analytical methods. It has been proved that it is necessary to develop the internal market (by raising the incomes of the population) and raise the innovation-investment framework of employment based on increasing the reliability of the banking system, participation of the population in the stock market operations, develop non-governmental pension funds, credit unions, create real barriers against the money outflow, stimulate export activity of Ukrainian producers at the expense of competitive products with high added value. The use of the directions and instruments proposed in the article to modernize the state employment policy will help to overcome the labor market crisis, increase the population well-being, economic growth, and the country’s entry into the trajectory of sustainable socioeconomic development.
  • Item
    Гендерна диференціація оплати праці в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Лопушняк, Галина Степанівна; Lopushniak, Halyna; Лопушняк, Галина Степановна; Шандар, Анна Михайловна; Shandar, Anna; Шандар, Анна Михайлівна
    Не зважаючи на наявність численної кількості нормативно-правових документів, котрі стосуються гендерних питань, в Україні й досі існує проблема забезпечення рівних прав чоловіків та жінок. Статтю присвячено висвітленню гендерної нерівності в оплаті праці. Метою дослідження є висвітлення особливостей гендерної асиметрії в оплаті праці, окреслення напрямів її зменшення, а також внесення пропозицій стосовно досягнення гендерної рівності в оплаті праці. Аналіз ринку праці у 2013-2017 рр. показав наявність гендерного розриву в оплаті праці в залежності від виду економічної діяльності. У ході дослідження також виявлено, що найбільші диспропорції в оплаті праці за гендерною ознакою прослідковуються й у найвищому законодавчому органі - українському парламенті через малу кількість жінок у його складі, що певним чином впливає на усі суспільні сфери. У результаті дослідження було виокремлено ряд особливостей гендерної диференціації в оплаті праці, на основі яких авторами запропоновано напрями подолання існуючого гендерного розриву, а також відповідні заходи: встановлення гендерних квот у парламенті та закріплення штрафів у зв’язку з їх недотриманням, аналогічна пропозиція стосується і керівних посад державних установ, здійснення заходів стосовно поінформованості суспільства досліджуваної теми, розробка програм для жінок у сільській місцевості, введення показників гендерної нерівності у звітність підприємств. In spite of the large number of normative and legal documents dealing with gender issues, a problem of ensuring equal rights of men and women does still exist in Ukraine. The article is mainly devoted to the gender inequality of payment for labor. The purpose of the study is to highlight the peculiarities of gender asymmetry of payment for labor, to outline directions for reducing it, and to make proposals on achieving gender equality of payment for labor. The labor market analysis in 2013-2017 showed that gender gap of payment for labor depends on the type of economic activity. The study also found the largest gender-based payment gap in the highest legislative body, the Ukrainian parliament, due to the small number of women in its composition, which in some way affects all social sectors. In conclusion, a number of gender differentiation features in payment for labor were singled out. The authors had proposed ways to overcome the gender gap and suggested appropriate measures to be taken. It is necessary to establish gender quotas in the parliament and to impose fines for their non-compliance, a similar proposal applies to senior positions of state institutions. There is also a need to inform society about the topic under study, to develop programs for women in rural areas, and to introduce indicators of gender inequality in enterprise reporting.
  • Item
    Професійні стандарти з управління персоналом: розроблення і впровадження в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Кравчук, Оксана Іванівна; Kravchuk, Oksana; Кравчук, Оксана Ивановна
    Трансформація сучасного ринку праці, розвиток ринку освітніх послуг та зміни безпосередньо самої сфери реалізації функції управління персоналом супроводжуються рядом проблем, вирішенню яких сприятиме впровадження в Україні професійних стандартів з управління персоналом. Актуальність даного дослідження посилюється потребою виходу системи управління персоналом в країні на якісно-новий рівень, організації роботи з людьми відповідно до міжнародних стандартів та провідних практик, реформування державної кадрової політики. Тому актуальним є обґрунтування необхідності та можливостей розроблення професійного стандарту з управління персоналом, узагальнення методологічних аспектів цього процесу та розроблення рекомендацій щодо впровадження в практику діяльності служб персоналу та профільних закладів освіти. В статті проаналізовано сучасний стан наукових досліджень та нормативно-правового регулювання процесів розроблення та впровадження професійних стандартів в сфері управління персоналом. Обґрунтовано вплив наявності професійних стандартів на розвиток сфери управління персоналом, системи професійної освіти та якість пропозиції на ринку праці в сегменті «управління персоналом». Узагальнено інтереси стейкхолдерів розроблення та впровадження професійних стандартів в сфері управління персоналом. Розроблено пропозиції щодо вдосконалення методичного забезпечення процесу та процедури розроблення професійного стандарту з управління персоналом. Запропоновано перспективні напрямки впровадження та використання професійних стандартів з управління персоналом в Україні. The transformation of the modern labor market, the development of the educational services market and changes in the field of implementation of the personnel management function are accompanied by a number of problems that be facilitated by the introduction of professional standards in personnel management in Ukraine. The relevance of this research is exacerbated by the need to move the personnel management system in the country to a new quality level, to organize work with people in accordance with international standards and best practices, and to reform the state personnel policy. Therefore, it is relevant to justify the need and opportunities of developing a personnel management professional standard, to summarize its methodological aspects, and to generate recommendations for implementing activities of HR-departments and specialized educational institutions. The article deals with the current state of scientific research and regulation of development and implementation of professional standards in personnel management. It also substantiates the influence of professional standards on the development of personnel management, the system of vocational education and the quality of supply on the labor market in the personnel management segment. Stakeholder interests are broadened to develop and implement professional standards in HR. Proposals to improve methodological support for the development of personnel management professional standards have been developed. Prospective directions of introduction and use of personnel management professional standards in Ukraine are offered. The transformation of the modern labor market, the development of the educational services market and changes in the field of implementation of the personnel management function are accompanied by a number of problems that be facilitated by the introduction of professional standards in personnel management in Ukraine. The relevance of this research is exacerbated by the need to move the personnel management system in the country to a new quality level, to organize work with people in accordance with international standards and best practices, and to reform the state personnel policy. Therefore, it is relevant to justify the need and opportunities of developing a personnel management professional standard, to summarize its methodological aspects, and to generate recommendations for implementing activities of HR-departments and specialized educational institutions. The article deals with the current state of scientific research and regulation of development and implementation of professional standards in personnel management. It also substantiates the influence of professional standards on the development of personnel management, the system of vocational education and the quality of supply on the labor market in the personnel management segment. Stakeholder interests are broadened to develop and implement professional standards in HR. Proposals to improve methodological support for the development of personnel management professional standards have been developed. Prospective directions of introduction and use of personnel management professional standards in Ukraine are offered.
  • Item
    Соціальний капітал бізнес-організацій: сучасні тренди та тенденції
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Гриненко, Анатолій Михайлович; Hrynenko, Anatolii; Гриненко, Анатолий Михайлович; Кирилюк, Володимир Вікторович; Kyryliuk, Volodymyr; Кирилюк, Владимир Викторович
    У статті досліджено сучасний стан, тренди та проблематику формування і розвитку соціального капіталу українських бізнес-організацій. Обґрунтовано ключову роль соціального капіталу у процесах економічної та фінансової ефективності. Метою дослідження є встановлення впливу соціального капіталу та його складових на соціально-економічний розвиток компанії в сучасних умовах господарювання. Дослідження сучасних теоретичних аспектів трактування сутності соціального капіталу бізнес-організації дозволило визначити власне трактування даного поняття. Здійснено діагностику сучасного стану соціального капіталу в українських бізнес-організаціях на основі використання запропонованого автором інструментарію соціологічного дослідження. Визначено основні проблеми пов’язані з формуванням і розвитком соціального капіталу на рівні компанії. Розглянуто зростання рівня довіри, розвиток лідерських якостей керівника, розвиток соціальної взаємодії між працівниками як ключові фактори нарощування соціального капіталу на рівні бізнес-організації. Обґрунтовано висновки стосовно напрямів розвитку соціального капіталу в умовах існуючих трендів соціальної згуртованості. The article analyzes the current state, trends and problems of formation and development of social capital of Ukrainian companies. The key role of social capital in the processes of economic and financial efficiency is substantiated. The purpose of the study is to determine the impact of social capital and its components on the socio-economic development of the company in the current economic environment. The study of modern theoretical aspects of interpreting the essence of a company’s social capital made it possible to determine the actual interpretation of the concept. Diagnostics of the current state of social capital in Ukrainian companies is carried out using sociological research tools proposed by the authors. The article determined the main problems related to the formation and development of social capital at the company level, considered an increase of trust, development of leadership qualities of the leader, development of social interaction between employees as key factors of social capital increase at the organizational level. Besides, the conclusions on the directions of social capital development under current trends of social cohesion are substantiated.
  • Item
    Інтеграція осіб з інвалідністю до ринку праці
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Горемикіна, Юлія В.; Horemykina, Yuliia; Котенко, Тетяна М.; Kotenko, Tetiana
    У статті розглядаються питання інтеграції осіб з інвалідністю до ринку праці, базуючись на прикладах досвіду країн ЄС та України. Виділено чотири основні складові політики інтеграції осіб з інвалідністю до ринку праці, якими є: квотування робочих місць або встановлення переваг у працевлаштуванні, допомога державних служб зайнятості і неурядових організацій, підтримка роботодавців, розробка і впровадження програм зайнятості, у тому числі організація «гнучких робочих місць». Авторами висвітлюється специфіка функціонування кожної з даних складових. Зокрема, наведено наукову дискусію щодо доцільності квотування робочих місць, проаналізовано заходи підтримки роботодавців та окремі види діяльності державних і недержавних служб зайнятості у країнах ЄС та Україні, надано рекомендації щодо підтримки роботодавців та імплементації досвіду країн ЄС у роботу Державної служби зайнятості. Крім того, запропоновано розробити та впровадити національну програму зайнятості осіб з інвалідністю, що складається з чотирьох етапів : перший – аналіз вакансій у державному секторі, які можуть зайняти особи з інвалідністю, другий – виявлення бажаючих осіб з інвалідністю зайняти ці посади, аналіз їх реальних потреб та можливостей працювати, третій – пристосування робочих місць до потреб осіб з інвалідністю та професійне навчання цих осіб, четвертий – супровід на робочому місці. This article deals with the integration of people with disabilities into the labor market based on the experience of the EU countries and Ukraine. There are four main components of the policy of integrating people with disabilities into the labor market, namely certain job quotas or jobseeker benefits, services provided by state employment services and non-governmental organizations, employer support, development and implementation of employment programs, including flex jobs organization. The authors highlighted the specifics of the functioning of each of these components. In particular, the expediency of setting the job quotes, the measures of employer support and certain types of activities of state and non-state services in the EU and Ukraine are discussed. Recommendations on the employer support and the implementation of EU experience in the activity of the State Employment Service of Ukraine are given. It has been proposed to develop and implement a national employment program for people with disabilities. The program consists of four stages: the analysis of public sector vacancies for people with disabilities; identifying people with disabilities who wish to occupy these positions, as well as analyzing their real needs and opportunities; adapting workplaces to the needs of people with disabilities and organizing vocational training for them; and on-the-job support.