Browse
Recent Submissions
Item Зниження бар’єрів доступу до правосуддя у сфері захисту економічної конкуренції(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-16) Нагорний, О. М.Item Виклики реалізації права на освіту під час дії воєнного стану в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Скрильник, О. О.; Бодня, В. В.Item Проміжні репарації для постраждалих від сексуального насильства, вчиненого військовослужбовцями РФ(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Скрильник, О. О.Item Стратегія вік+ як інструмент забезпечення прав дітей на безпечне цифрове середовище(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Синєгубов, О. В.; Черненко, О. М.Item Процесуальні аспекти застосування заходів протидії домашньому насильству(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Сидоренко, С. Г.Item Засади забезпечення державної політики прав людини та соціальної інклюзії на прикладі Республіки Польща(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Міловіч, ПредрагItem Дискримінація за ознакою статі: проблемний огляд(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Полховська, І. К.Item Роль благодійних та громадських організацій у підтримці осіб, які постраждали внаслідок воєнних(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Полозенко, А. В.Item Корупція як загроза правам людини у глобальному контексті(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Мангус, Ю. В.Item Забезпечення прав людей з інвалідністю в контексті інклюзії(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Макалевич, А. С.Item Контроль як засіб забезпечення права на пенсійне забезпечення військовослужбовців в особливий період(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Дрозач, Л. В.Item Вплив воєнного стану на права людини(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-27) Виноградна, К. А.Item Емоційний інтелект як управлінська компетенція в контексті диджиталізації освіти(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Онищенко, Оксана; Onyshchenko, Oksana; Сергєєва, Анна; Serhieieva, AnnaДане дослідження присвячене розгляду питання впровадження інструментів емоційного інтелекту для розвитку управлінських навичок в контексті диджиталізації освіти. В ході дослідження було проаналізовано роль та значення емоційного інтелекту як управлінської компетенції в цілому, так і як методичного інструменту для застосування в освітньому процесі зокрема. В результаті, встановлена та обґрунтована ключова роль емоційного інтелекту у сучасному управлінні освітніми процесами. This study is devoted to considering the issue of implementing emotional intelligence tools for the development of managerial skills in the context of digitalization of education. In the course of the study, the role and significance of emotional intelligence was analyzed both as a managerial competence in general and as a methodical tool for use in the educational process in particular. As a result, the key role of emotional intelligence in the modern management of educational processes has been established and substantiated.Item Впровадження масових відкритих онлайн-курсів (MOOCs) та їх вплив на традиційні ЗВО(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Кобус, Олена; Kobus, Olena; Бондаренко, Степан; Bondarenko, StepanМасові відкриті онлайн-курси (МВОК, MOOCs) стали проривною силою в ландшафті вищої освіти, пропонуючи доступні та гнучкі можливості навчання для глобальної аудиторії. У цій роботі авторами досліджується впровадження МВОК та їхній глибокий вплив на традиційні заклади вищої освіти. На основі всебічного аналізу реальних прикладів і наукових досліджень розглядаються можливості та виклики, які створюють МВОК, а також їхні наслідки для майбутнього в сфері якості забезпечення вищої освіти. Massive Open Online Courses (MOOCs) have become a disruptive force in the higher education landscape, offering affordable and flexible learning opportunities to a global audience. In this paper, the authors explore the introduction of MOOCs and their profound impact on traditional higher education institutions. Based on a comprehensive analysis of real-life examples and research, the opportunities and challenges posed by MOOCs are discussed, as well as their implications for the future of quality provision in higher education.Item Цифрові інновації в стратегічному управлінні: виклики та можливості(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Джур, Ольга; Dzhur, Olha; Ромах, Микита; Romakh, MykytaУ дослідженні проаналізовані ключові аспекти використання цифрових технологій для підвищення ефективності прийняття стратегічних рішень, покращення взаємодії з користувачем і трансформації каналів продажу та обслуговування. Обґрунтована важливість випереджального вирішення проблем і використання можливостей, які надають цифрові технології, для досягнення довгострокового успіху та сталого зростання в епоху цифрових технологій. Запропоновані практичні рекомендації для організацій щодо ефективного впровадження цифрових інновацій у стратегічне управління та досягнення конкурентної переваги в динамічному бізнес-середовищі. The study analyzes the key aspects of using digital technologies to improve the effectiveness of strategic decision-making, improve user interaction and transform sales and service channels. The importance of proactively addressing challenges and leveraging digital opportunities to achieve long-term success and sustainable growth in the digital age is well-founded. Proposed practical recommendations for organizations on the effective implementation of digital innovations in strategic management and achieving competitive advantage in a dynamic business environment.Item Інструментарій економічної безпеки в умовах цифрової трансформації та діджиталізації економічних процесів(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Дацюк, Павло; Datsiuk, Pavlo; Пономаренко, Нікіта; Ponomarenko, NikitaДіджиталізація економіки вимагає нового підходу до аналізу і контролю за вразливостями та загрозами. Цифрова трансформація зміцнює потребу в адаптації інструментів економічної безпеки. Сучасні тренди роботи бізнес-організацій вимагають високої ступені захисту даних та інформаційних систем через збільшення числа кібератак. Інтеграція штучного інтелекту та машинного навчання значно покращує здатність компаній прогнозувати та відповідати на потенційні кіберзагрози.. Розроблені інструменти і методики повинні інтегруватися у загальні системи управління ризиками компаній та сприяти підвищенню їх загальної стійкості і конкурентоспроможності на ринку. The digitization of the economy demands a new approach to the analysis and control of vulnerabilities and threats. Digital transformation intensifies the need to adapt tools for economic security. Modern business organization trends require a high degree of protection for data and information systems due to an increase in cyber attacks. The integration of artificial intelligence and machine learning significantly improves the ability of companies to predict and respond to potential cyber threats. Developed tools and methodologies must be integrated into the overall risk management systems of companies and contribute to enhancing their overall resilience and competitiveness in the market.Item Artificial intelligence and higher education challenges: scientific research emphasis(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Papachashvili, NinoThe paper presents the results of the analysis of scientific articles published on the Scopus database. The challenges arising in the higher education system due to the development of artificial intelligence are identified in the results of scientific research; the summary is given in the form of a SWOT analysis; the focuses of further research are determined; and recommendations are offered. Artificial intelligence is revealed to be an important enabling mechanism for expanding teaching and learning opportunities, administering the educational process, and enhancing research potential. Higher education institutions can harness the transformative potential of artificial intelligence by using it responsibly and effectively. It is critical to address ethical issues, reduce the potential for the digital divide, and prioritize human-centered learning experiences.Item Digital era and peculiarities of gig economy(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Mikiashvili, Nino; Lapachi, AnaDigital transformation has no historical parallel in its global scale and pace of development. The evolution of techniques and technologies has led mankind to the creation of personal computers, mobile phones, and artificial intelligence. There is hardly any area untouched by the changes, affecting both business and informal relationships. Digital technologies impact various aspects, including the labor market, where the workforce periodically needs to acquire new knowledge and skills. Frequent and profound changes necessitate adjustments in production, consumption, exchange, distribution, thinking, behavior, and more. The format of labor relations is also shifting, with online employment, temporary, partial, and short-term remote labor activity, collectively known as the "gig economy" in modern theory and practice, gaining increasing promin ence alongside traditional models. The article outlines the significance of digital advancements in addressing employment challenges, particularly for countries with significant emigration and youth unemployment issues. The paper delves into the features of the gig economy, its pros and cons, distribution areas, and perspectives. Through the gig economy, both individuals and countries can enhance their competitiveness and improve their standard of living.Item Educational empowerment: a catalyst for eradicating domestic violence(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Charekishvili, LiaThe amalgamation of survey and qualitative data yields crucial insights into women’s experiences of violence across socio-demographic groups and geographic areas. Furthermore, it fills notable data gaps that have impeded efforts to combat VAW in Georgia. Over the past 12 months, 18.2% of women experienced various forms of violence: sexual harassment (9.7%), stalking (1.6%), non-partner sexual violence since the age of 15 (0.0%), non-partner physical violence since the age of 15 (0.5%), and Intimate Partner Violence (IPV) (9.3%). Analyzing lifetime prevalence reveals a much higher figure, with 50.1% of women experiencing one or more of the seven types of VAW measured in the survey. Among the surveyed participants, the majority possessed at least an upper secondary education. Breaking down the data, 34.7% of women and 46.0% of men held an upper secondary education, 22.8% of women and 15.2% of men had completed vocational education, and 32.9% of women and 29.8% of men had attained a university education. A minor proportion, at 8.5%, of both women and men respondents had a lower secondary education, and less than 1% had a primary education or less. Notably, women with a primary education or less, as well as those with a lower secondary education, exhibited a higher likelihood of reporting experiences of child sexual abuse at 15.8% and 13.7%, respectively, compared to women with an upper secondary education or higher. Furthermore, women from economically poor and very poor households were more prone to reporting child sexual abuse experiences at rates of 12.6% and 10.3%, respectively, in contrast to those from households with a good economic status (7.5%). Additionally, women residing in capital city were more inclined to report incidents of child sexual abuse (12.2%) compared to women in other urban areas (7.0%) and rural areas (6.6%). Indicates that women with a university education had the highest likelihood of ever experiencing sexual harassment (36.0%). Notably, women with a university education were considerably more prone to experiencing sexual harassment compared to those with vocational education (14.6%), upper secondary education (21.8%), lower secondary education (18.8%), or primary education or less (15.0%). According to data, men with a university education demonstrated the lowest tendency to endorse traditional gender roles, with 61.3% believing that a woman's primary role is to take care of her family, 70.1% supporting the idea that a man should control and preside over the household, and 28.8% asserting that a wife should unquestioningly agree with or obey her husband's opinion, even if she disagrees with him. Further analysis indicated that women with a university education exhibited the least inclination to believe that violence between a husband and wife is a private matter and that others should not intervene (12.8%), that a woman should be ashamed or embarrassed to talk to anyone outside of her family about her husband physically hurting or controlling her (5.6%), and that a woman should tolerate some violence to keep her family together (2.1%).Item Моделі міжнародного економічного розвитку країн(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-05-08) Черепанова, Вікторія; Cherepanova, Viktoriia; Huze, Stanislava; Гузе, Станіслава; Утєнкова, Оксана; Utienkova, OksanaДоповідь містить огляд основних моделей та теорій, які використовуються для пояснення та прогнозування економічного розвитку країн. Вивчення моделей міжнародного економічного розвитку дозволяє розуміти фактори, що впливають на економічне зростання та просування країн у глобальній економіці. В доповіді надається короткий огляд теми, визначаються ключові аспекти, що досліджуються, і підкреслюється їх важливість для аналізу та розуміння міжнародних економічних відносин. The report contains an overview of the main models and theories used to explain and forecast the economic development of countries. The study of models of international economic development makes it possible to understand the factors affecting the economic growth and advancement of countries in the global economy. The report provides a brief overview of the topic, identifies the key aspects under investigation, and emphasizes their importance for the analysis and understanding of international economic relations.