Кафедра інформатики та системології

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 513
  • Item
    Економіко-математичні моделі оцінювання синергетичних ефектів у розвитку банківської системи України
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2024) Грабарєв, Андрій Володимирович; Hrabariev, Andrii; Мозгаллі, Ольга Петрівна; Mozghalli, Olha; Федоренко, Олексій Дмитрович; Fedorenko, Oleksii; Мозговий, Сергій Анатолійович; Mozghovyi, Serhii
    Досліджено економіко-математичні моделі з оцінювання синергетичних ефектів у банківській системі. Проаналізовано найбільш адекватну для забезпечення сталого розвитку соціально-економічної системи України модель банківської системи з децентралізованою схемою регулювання, де регулятором виступає НБУ, і горизонтальними зв’язками між банками. Визначено оцінку розкиду значень критерію результативності НБУ як регулятора банківської системи у результаті самостійних дій банків як нижнього рівня банківської системи при децентралізованій схемі регулювання і впливах зовнішніх чинників (оцінка колективного ризику банківської системи), а також мінімальний колективний ризик від самостійних дій банків (ціна децентралізації). Запропоновано механізм управління НБУ, що забезпечує ідеальну узгодженість інтересів. Доведено, що для забезпечення ефективного розвитку банківської системи доцільним вбачається впровадження методів корпоративного управління в практику діяльності банківських установ і створення єдиної корпоративної інфраструктури банківської системи для підвищення функціонування як окремих банків, так і банківської систем загалом. Узагальнено схему інформаційно-логічної структури процесів функціонування банківської системи в контексті парадигми сталого розвитку економічної системи країни, що містить низку досліджених взаємопов’язаних між собою комплексів моделей: моделі дослідження показників функціонування банківської системи, моделі міжбанківської взаємодії, підтримки прийняття рішень, корпоративного управління, антикризового регулювання. Доведено твердження про умови формування зони компромісу стосовно встановлення доцільності функціонування і розвитку корпоративної інфраструктури банківської системи. Economic and mathematical models for evaluating synergistic effects in the banking system were studied. The most adequate model of the banking system with a decentralized regulatory scheme, where the NBU acts as the regulator, and horizontal connections between banks, is analyzed to ensure the sustainable development of the socio-economic system of Ukraine. The assessment of the spread of the values of the criterion of the effectiveness of the NBU as a regulator of the banking system as a result of the independent actions of banks as a lower level of the banking system with a decentralized regulatory scheme and the influence of external factors (assessment of the collective risk of the banking system), as well as the minimum collective risk from the independent actions of banks (the price of decentralization) was determined. A management mechanism of the NBU, which ensures perfect alignment of interests, is proposed. It is proved that in order to ensure the effective development of the banking system, it is considered expedient to introduce corporate management methods into the practice of banking institutions and to create a single corporate infrastructure of the banking system to improve the functioning of both individual banks and banking systems in general. The diagram of the informational and logical structure of the banking system's functioning processes in the context of the paradigm of sustainable development of the country's economic system is summarized, containing a number of researched interrelated sets of models: models for researching indicators of the functioning of the banking system, models of interbank interaction, decision support, corporate management, anti-crisis regulation. The statement about the conditions for the formation of a compromise zone regarding the establishment of the expediency of the functioning and development of the corporate infrastructure of the banking system has been proven.
  • Item
    Construction of an Information Control System based on DNNs for the forecasting financial market
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович
  • Item
    Application of DNNs to multimodal data processing tasks (images, video, audio, text)
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович
  • Item
    Deep Neural Networks (DNNs)
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович
  • Item
    The role of time series forecasting in the development and use of AI models for ICS
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович
  • Item
    Basic concepts of Artificial Intelligence
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович
  • Item
    Креативна економіка: вплив, виклики та перспективи розвитку
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-10) Мозговий, Сергій Анатолійович; Mozghovyi, Serhii
    У статті досліджено роль креативної економіки у глобальному економічному зростанні, її виклики та перспективи розвитку. Розглянуто вплив творчих індустрій на формування економічної вартості, створення робочих місць і культурний обмін. Визначено ключові фактори підтримки та подолання бар'єрів для повного розкриття потенціалу креативної економіки. The article explores the role of the creative economy in global economic growth, its challenges, and development prospects. It examines the impact of creative industries on the creation of economic value, job creation, and cultural exchange. Key factors for supporting and overcoming barriers to fully unlocking the potential of the creative economy are identified.
  • Item
    Конвергенція інформаційних технологій і мовної підготовки студентів
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Дибкова, Людмила Миколаївна; Dybkova, Liudmyla; Дыбкова, Людмила Николаевна
    Швидкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій спровокував трансформацію освітньої сфери. Підкреслено, що студенти повинні мати високий рівень англійської мови, щоб досягти успіху в цифровій економіці, яка стрімко розвивається. Закцентовано на необхідності створення умов для підвищення рівня володіння англійською мовою для викладачів та студентів. The rapid development of information and communication technologies provoked the transformation of the educational sphere. It is emphasized that students need to have a high level of English to succeed in the rapidly developing digital economy. Emphasis is placed on the need to create conditions for improving the level of English language proficiency for teachers and students.
  • Item
    Формування моделі викладацької досконалості у закладах вищої освіти
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Рзаєв, Дмитро Олександрович; Rzaiev, Dmytro; Рзаев, Дмитрий Александрович; Овчаренко, Андрій Анатолійович; Ovcharenko, Andrii; Овчаренко, Андрей Анатольевич; Рзаєва, Світлана Леонідівна; Rzaieva, Svitlana; Рзаева, Светлана Леонидовна
  • Item
    Концепція побудови єдиного інформаційного середовища університету
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Сільченко, Марина Валеріївна; Silchenko, Maryna; Сильченко, Марина Валерьевна; Безкоровайний, Віталій Сергійович; Bezkorovainyi, Vitalii; Бескоровайный, Виталий Сергеевич
  • Item
    Моніторинг дистанційних курсів Moodle в управлінні якістю освітніх послуг здобувачів дистанційної форми навчання
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Петренко, Людмила Миколаївна; Petrenko, Liudmyla; Петренко, Людмила Николаевна; Супрунюк, Галина Михайлівна; Supruniuk, Halyna; Супрунюк, Галина Михайловна
  • Item
    Напрямки трансформування технології дистанційного навчання в контексті сучасних реалій
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Николенко, Лариса Анатольевна; Nikolenko, Larysa; Кучерява, Тетяна Олексіївна; Kucheriava Tetiana; Кучерявая, Татьяна Алексеевна
  • Item
    Системно-компонентні аспекти цифрової трансформації освітнього процесу
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Македон, Геннадій Петрович; Lukianenko, Liubov; Македон, Геннадий Петрович
  • Item
    Сертифікація дистанційних курсів – необхідна передумова якісних змін дистанційної вищої освіти
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Красюк, Юлія Миколаївна; Krasiuk, Yuliia; Красюк, Юлия Николаевна; Сільченко, Марина Валеріївна; Silchenko, Maryna; Сильченко, Марина Валерьевна
  • Item
    Облік у бюджетних установах
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Грабарєв, Андрій Володимирович; Hrabariev, Andrii; Грабарев, Андрей Владимирович; Грицак, Неля Юріївна; Hrytsak, Nelia; Грицак, Неля Юрьевна; Осмятченко, Володимир Олександрович; Osmiatchenko, Volodymyr; Осмятченко, Владимир Александрович; Мозговий, Сергій Анатолійович; Mozghovyi, Serhii; Мозговой, Сергей Анатольевич; Безкоровайний, Віталій Сергійович; Bezkorovainyi, Vitalii; Бескоровайный, Виталий Сергеевич
  • Item
    Machine learning approach of analysis of emotional polarity of electronic social media
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василь Джоржович; Дербенцев, Василий Джорджевич; Bezkorovainyi, Vitalii; Безкоровайний, Віталій Сергійович; Бескоровайный, Виталий Сергеевич; Akhmedov, Renat; Ахмедов, Ренат Рамазанович
    This paper proposes a new approach to evaluating the emotional polarity (or Sentiment Analysis) of electronic social media texts. For this purpose both conventional Machine Learning (Logistic Regression and Support Vector Machine), and Deep Neural Networks approaches (Fully Connected and Convolutional Neural Networks) were used. As vector representations of words, we used both the frequency-based and pretrained words embeddings Word2vec and GloVe (with embedding dimensions of size 100 and 300). For the selected English-language IMDb Movie Reviews dataset the classification accuracy using the Logistic Regression model was 87%, the Support Vector Machine – 87.5%, the Fully Connected Neural Network – 88%, and the Convolutional Network – 90%. The accuracy of the proposed models is a quite acceptable for practical use-cases and is not inferior to cutting-edge Natural Language Processing solutions in the field of Sentiment Analysis, which opens up good prospects for further research. У статті пропонується новий підхід до оцінки емоційної полярності (або аналізу настроїв) електронних текстів у соціальних мережах. Для цього використовувалися як класичні методи машинного навчання (логістична регресія та метод опорних векторів), так і інструментарій глибоких нейронних мереж (повнозв’язні та згорткові нейромережі). Векторне представлення ґрунтувалось на частотних та попередньо навчених вкладеннях слів Word2vec і GloVe (з розмірами вкладення 100 і 300). Для вибраного англомовного набору даних IMDb Movie Reviews точність класифікації за допомогою моделі логістичної регресії становила 87%, машини опорних векторів – 87,5%, повнозв’язної нейронної мережі – 88% і згорткової мережі – 90%. Точність запропонованих моделей є цілком прийнятною для практичних ситуацій і не поступається передовим рішенням у сфері обробки природньої мови за напрямом аналізу настроїв, що відкриває обнадійливі перспективи для подальших досліджень.
  • Item
    Переваги та недоліки дистанційного навчння при підготовці економістів
    (Всеукраїнська громадська організація «Спілка автоматизаторів бізнесу», 2024) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, Larysa; Николенко, Лариса Анатольевна; Кучерява, Тетяна Олексіївна; Kucheriava Tetiana; Кучерява, Татьяна Алексеевна
  • Item
    Розвиток soft skills при навчанні інформатичних дисциплін в умовах онлайнового навчання
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2023) Красюк, Юлія Миколаївна; Krasiuk, Yuliia; Красюк, Юлия Николаевна; Сільченко, Марина Валеріївна; Silchenko, Maryna; Сильченко, Марина Валерьевна; Кучерява, Тетяна Олексіївна; Kucheriava, Tetiana; Кучерявая, Татьяна Алексеевна; Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, Larysa; Николенко, Лариса Анатольевна; Супрунюк, Галина Михайлівна; Supruniuk, Halyna; Супрунюк, Галина Михайловна
    В умовах онлайнового навчання, що реалізується за кризових умов карантинних обмежень та воєнного стану, актуальним залишається завдання формування у здобувачів вищої освіти надпрофесійних «гнучких» навичок (soft skills), які, доповнюючи «жорсткі» навички (hard skills), допоможуть їм у майбутньому адаптуватися до робочого середовища та швидкозмінних стратегій компанії. Авторами проведений детальний аналіз результатів опитувань роботодавців, щодо soft skills, якими повинні володіти молоді фахівці, та наукового доробку українських та закордонних авторів щодо складників моделей, які описують надпрофесійні навички, та особливостей їх формування під час навчання. Однак кризові умови, в яких перебуває освіта останні роки, — умови карантинних обмежень і умови правового режиму воєнного стану, і спричинений цими умовами перехід до онлайнового навчання, накладають свій відбиток на процес формування у студентів soft skills, значно погіршуючи можливість їх набуття. У статті визначена структура soft skills майбутніх фахівців економічних спеціальностей, формування яких забезпечується під час вивчення навчальних дисциплін інформатичного циклу, та розкриваються особливості їх формування при онлайновому навчанні за кризових умов. Авторами проілюстровані компоненти системи навчальних задач, що розроблена для дисциплін «Прикладна інформатика» та «Бізнес-інформатика» відповідно до технології «перевернутого» класу, яка дозволяє поетапно формувати у студентів soft skills, пов’язані не тільки із комунікативними або особистісними якостями, а і з лідерськими якостями та уміннями управляти інформацією. In the conditions of online education, which is implemented under the crisis conditions of quarantine restrictions and martial law, the task of developing higher education students' supra-professional "soft" skills remains relevant. These skills, complementing "hard" skills, will assist them in adapting to the work environment and rapidly changing company strategies in the future. The authors conducted a detailed analysis of survey results from employers regarding the requisite soft skills for young professionals, as well as a review of the scholarly contributions of Ukrainian and international researchers pertaining to the constituents of models delineating supra- professional skills and the nuances of their cultivation within educational frameworks. However, the crisis conditions that have characterized the educational landscape in recent years—marked by quarantine restrictions and the imposition of a legal framework for a martial law, leading to the consequent shift to online education — have significantly impacted the process of instilling soft skills in students, thereby detrimentally affecting their potential acquisition. The article outlines the structure of soft skills for future professionals in economic fields. The development of these skills is facilitated through the study of subjects in the information technology cycle, with a focus on the peculiarities of their formation in the context of online learning during crisis conditions. The authors illustrate the components of the educational task system designed for the disciplines of "Applied Informatics" and "Business Informatics," respectively, using the "flipped" classroom technology. This approach enables a step-by-step cultivation of soft skills in students, encompassing not only communicative or personal qualities but also leadership qualities and information management skills.
  • Item
    Проєктування програмного продукту на зразок Telegram-бота для застосування у навчальному процесі інституту інформаційних технологій в економіці КНЕУ
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Грабарєв, Андрій Володимирович; Hrabariev, Andrii; Грабарев, Андрей Владимирович; Мозгаллі, Ольга Петрівна; Mozghalli, Olha; Мозгалли, Ольга Петровна; Македон, Геннадій Петрович; Makedon, Hennadii; Македон, Геннадий Петрович; Головко, Наталія Робертівна; Holovko, Nataliia; Головко Наталья Робертовна; Куліда, Вікторія Іванівна; Kulida, Viktoriia; Кулида, Виктория Ивановна
    У статті досліджено специфікацію проєктування програмного продукту Telegram-бота для студентів Інституту інформаційних технологій в економіці КНЕУ. Після проведення аналізу предметної області проєкту й аналогів чат-бота на платформі Telegram було сформовано такі основні вимоги до чат-бота: функціональні, нефункціональні і бізнес-вимоги. У процесі розробки Telegram-бота було обрано архітектурні рішення, а саме – монолітну архітектуру. Доведено, що Telegram-бот на основі монолітної архітектури – найбільш зручний у користуванні для усіх учасників навчального процесу, тому що увесь функціонал бота реалізується в одному монолітному додатку. Показано, що монолітна архітектура є простим та зручним підходом до розробки Telegram-бота для всіх учасників навчального процесу, проте може бути й обмеженою в масштабуванні та гнучкості. Під час використання цієї архітектури важливо враховувати потреби проєкту й обмеження, щоб забезпечити ефективну та надійну роботу Telegram-бот. Архітектуру програмного продукту та взаємодію модулів подано на UML-діаграмі компонентів. Показано створення програмного продукту Telegram-бота для студентів Інституту інформаційних технологій в економіці. Проаналізовано створення автоматизованогопомічника – чат-бота, який може надати всім учасникам навчального процесу різноманітні корисні функції та послуги, використовуючи платформу Telegram. Результатом проєкту став розроблений навчальний чат-бот на платформі Telegram для студентів Інституту інформаційних технологій в економіці КНЕУ. Доведено, що студент може зручно перейти до електронного журналу, натиснувши на кнопку посилання і потрапивши до місця підтвердження логіну та паролю. Студент може знайти необхідний для нього розклади на всі дні тижня, подивитись список викладачів і контактну інформацію та ін. The article examines the design specification of the Telegram-bot software product for students of the Institute of Information Technologies in Economics of National Economic University. After conducting an analysis of the subject area of the project and analogues of the chatbot on the Telegram platform, the following basic requirements for the chatbot were formed: functional, non-functional and business requirements. In the process of developing the Telegram bot, architectural solutions were chosen, namely, monolithic architecture. It has been proven that the Telegram bot based on monolithic architecture is the most convenient to use for all participants of the educational process, because all the functionality of the bot is implemented in one monolithic application. It is shown that the monolithic architecture is a simple and convenient approach to developing a Telegram bot for all participants of the educational process, but it can be limited in scalability and flexibility. The process of creating a Telegram-bot software product for students of the Institute of Information Technologies in Economics. The process of creating an automated assistant a chatbot, which can provide all participants of the educational process with various useful functions and services using the Telegram-platform, has been analyzed. The result of the project was the development of an educational chatbot on the Telegram platform for students of the Institute of Information Technologies in the Economy of KNEU, which will help with obtaining all the necessary information through a convenient system of moving buttons. It has been proven that a student can conveniently go to the electronic magazine by clicking on the link button and getting to the place where the login and password are confirmed.
  • Item
    Проблеми формуванні професійних компетенцій випускників економічних спеціальностей ВНЗ в умовах становлення інформаційного суспільства
    (Громадська наукова організація «Всеукраїнська Асамблея докторів наук із державного управління», 2023) Дербенцев, Василь Джоржович; Derbentsev, Vasyl; Дербенцев, Василий Джорджевич; Головко, Наталія Робертівна; Holovko, Nataliia; Головко, Наталья Робертовна; Грабарєв, Андрій Володимирович; Hrabariev, Andrii; Грабарев, Андрей Владимирович; Македон, Геннадій Петрович; Makedon, Hennadii; Македон, Геннадий Петрович; Куліда, Вікторія Іванівна; Kulida, Viktoriia; Кулида, Виктория Ивановна
    Роботу присвячено аналізу недоліків і проблем при підготовці майбутніх економістів у вищій школі у світлі новітніх ризиків і загроз сучасного етапу розвитку інформаційного суспільства. Визначено основні питання системи вищої економічної освіти, зокрема, зростання її фрагментарності; відсутністю під час формування загальноосвітніх і професійних компетенцій комплексного, системного підходу; наявністю слабкої інформатичної культури та недостатністю практичних ІТ навичок не лише у здобувачів, а й у викладачів; наростання розриву між освітою, культурою та наукою, з одного боку, та реаліями і потребами сучасного глобалізованого світу та інформаційного суспільства – з другого. Обґрунтовано необхідність застосування принципів інтеграції знань та інформатизації освітнього процесупід час формування навчальних планів ВНЗ економічного профілю. Сьогодні треба ставити питання про зміну цілей освіти, її принципово нової орієнтації на проблеми інформаційного суспільства. У ХХI ст. ми повинні чітко усвідомлювати, що людство вступило в но ву еру – еру інформації. Щодо набуття практичних навичок у галузі обробки інформації та використання сучасних прикладних інформаційних технологій для майбутніх економістів, на наш погляд, буде вкрай важливим опанування такими дисциплінами, як “Інформатика та основи програмування”, “Прикладна інформатика”, “Бізнес-інформатика”, “Аналіз біг дата та візуалізація даних”, “Електронна комерція”, “Інформаційна безпека”, “Прикладне машинне навчання”, “Глибоке навчання та основи штучного інтелекту” тощо. Визначено роль дисциплін циклу комп’ютерної підготовки і міждисциплінарних дисциплін для здобувачів економічних спеціальностей. Запропоновано напрями подолання проблем вищої економічної освіти, що ґрунтуються на системній науковій парадигмі, інформатизації та інтеграції. This paper is devoted to the analysis of shortcomings and problems in the preparation of future economists in higher education in the light of the latest risks and threats of the current stage of information society development. The main problems of the system of higher economic education are identified, in particular, the growth of its fragmentation; the absence of a comprehensive, systematic approach to the formation of general educational and professional competencies; the presence of a weak IT culture and a lack of practical IT skills not only among applicants, but also among teachers; growing gap between education, culture and science, on the one hand, and the realities and needs of the modern globalized world and information society, on the other. The need to apply the principles of knowledge integration and informatization of the educational process in the formation of educational plans of higher education institutions of economic profile is substantiated. The role of the disciplines of the cycle of computer training and interdisciplinary disciplines for students of economic specialties is determined. Today, it is necessary to ask questions about changing the goals of education, its fundamentally new orientation to the problems of the information society. In the 21st century, we must clearly realize that humanity has entered a new era – the era of information. Regarding the acquisition of practical skills in the field of information processing and the use of modern applied information technologies for future economists, in our opinion, it will be extremely important to master such disciplines as "Informatics and basics of programming", "Applied informatics", "Business informatics", "Analysis big data and data visualization", "Electronic commerce", "Information security", "Applied machine learning", "Deep learning and the basics of artificial intelligence", etc.Directions for overcoming the problems of higher economic education based on the systemic scientific paradigm, informatization and integration are proposed.