Міжнародна комерціалізація телепродуктів на медіа ринку ЄС

Loading...
Thumbnail Image
Date
2014-11-21
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У дисертації досліджено суть та значення глобального та європейського ринку телепродуктів. Визначено особливості їх еволюції та ідентифіковано сучасну медіа парадигму в умовах посилення глобалізації. Особливу увагу приділено оцінюванню ефективності руху телепродукту в інтеграційному угрупуванні. Обґрунтовано етапи створення конкурентних переваг ринку телепродуктів у ЄС, виявлені особливості сегментації ринків, а також проаналізовані механізми та інструменти їх комерціалізації, які в Євросоюзі гармонізовані з національними та наднаціональними регуляторними системами. Проаналізовані особливості позиціювання вітчизняних та іноземних телекомпаній у національному ефірі, формування конкурентних стратегій виведення окремих форматів на глобальний ринок. Розроблено механізми просування вітчизняних телепродуктів на ринок країн ЄС та запропоновані заходи системної кластеризації телепростору через створення моделей розвитку кооперації між вітчизняними медіа холдингами та європейськими телекорпораціями (аутсорсингова, копірайтерська, PR-компанії, конгломераційно-спеціалізована, кластерна). The thesis is devoted to the study of the nature and the role of the global and European TV-products markets. The features of their evolution have been defined, and modern media paradigm has been identified under conditions of increasing globalization. Particular attention is paid to assessing the effectiveness of the TV product’s advance within the integration union. It is stressed that the media paradigm’s economic content is represented by a system of sequential actions, which include the creation, promotion, distribution, commercialization and sale of media products. The author has identified several stages of the media market development, which include: the book-stage, the first audiovisual stage, the second audiovisual stage, the television stage, and the internet technology based one. It is emphasized that the main source of income in the TV industry is advertising, which provides both its own promotional products and the ones ordered from the third agencies and companies. The attention is drawn to the fact that the modern television industry is a sophisticated high-tech creative sector with a clear focus on consumer. It adsorbs talented people from around the world, streamlining them to making instant profits. Author has proved that the main indicator of a TV-channel activity is its rating, which expresses the degree of confidence on the part of the TV-audience, relevance to customer preferences and the corresponding value of airtime unit. The author's analysis of the European television market emergence and development allowed to reveal the phases of constructing competitive advantages in the European market, to conduct its identification and segmentation, as well as to uncover the mechanisms and instruments of TV-products commercialization. It is stressed that the European TV-products market matured under the influence of such factors, as the technological progress, mass production of television sets and their growing affordability, state support for the media business, and high entrepreneurial activity of media holdings. Author discovered the following stages of the European TV-products market development: the creation of television networks, diversification thereof, its “trustisation”, “transformational TV-boom” and the modern period. The structure of airtime in the EU has been defined, which, in author’s opinion, is dominated by artistic programs, entertainment telecasts, as well as information releases, which are quite limited in time. A model of TV product commercialization has been elaborated, which includes concept development, its internal approbation, sectoral positioning, adapting to the foreign markets, franchising system of operation, and pitching. It is also accentuated, that structural funds are the main regulatory instruments in the EU media space. The thesis contains the main directions of the strategy for Ukraine to enter the European TV-products market, which includes the positioning of domestic and foreign broadcasters’ in the national TV space, the models of domestic TV-products promotion to the European markets, as well as systemic clustering of TV space in Ukraine. The author has studied the features of systemic transformation of media business in Ukraine and CEE countries, which include the evolution of the TV space, the emergence of outline market, the dualism of the declared independence of TV channels and their political commitment. It is proved, based on statistical data, that Ukrainian TV market gravitates toward the Polish market rather, than toward the Russian one. At the same time, author emphasizes that Polish TV air contains a lot of its own TV forms. In order to develop cooperative ties between Ukrainian and European media holdings author has proposed the use of such models of cooperation as outsourcing, copyright cooperation, PR-company, conglomerate-specialized model, and cluster model. The author has developed a system for clustering of TV space in Ukraine in order to enhance the competitiveness of national TV products. В диссертации исследованы суть и значение глобального и европейского рынка телепродуктов. Определены особенности их эволюции и проведена идентификация современной медиа парадигмы в условиях усиления глобализации. Особое внимание уделено оценке эффективности движения телепродукта в интеграционном союзе. Обоснованы этапы создания конкурентных преимуществ рынка телепродуктов в ЕС, выявлены особенности сегментации рынков, а также проанализированы механизмы и инструменты их коммерциализации, которые в Евросоюзе гармонизируются с национальными и наднациональными регуляторными системами. Проанализированы особенности позиционирования отечественных и иностранных телекомпаний в национальном эфире, формирования конкурентных стратегий выведения отдельных форматов на глобальный рынок. Разработаны механизмы продвижения отечественных телепродуктов на рынок стран ЕС и предложены меры системной кластеризации телепространства через создание моделей развития кооперации между отечественными медиа холдингами и европейскими телекорпорациями (аутсорсинговая, копирайтерская, PR-компании, конгломерационно-специализированная, кластерная). Ключевые слова:
Description
Keywords
інформаційний глобалізм, креативна економіка, медіа ринок, телепродукт, медіа холдинг, європейський медіа простір, комерціалізація, кластер, information globalism, creative economy, media market, TV product, media holding, European media space, commercialization, cluster, информационный глобализм, креативная экономика, медиа рынок, телепродукт, медиа холдинг, европейское медиа пространство, коммерциализация, кластер
Citation
Чужиков А. В. Міжнародна комерціалізація телепродуктів на медіа ринку ЄС : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02 / Чужиков Андрій Вікторович ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана». – Київ, 2014. – 21 с.