Фінансові правила уряду в розвитку сфери національної освіти

No Thumbnail Available
Date
2020-01-10
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
У дисертаційній роботі здійснено аналіз сфери освіти та механізму її фінансового забезпечення з метою формулювання фінансових правил у сфері освіти. Зокрема, висвітлено питання: оцінювання ролі сфери освіти з огляду на її цілі в сучасній економіці, теорії та історії формулювання фінансових правил і досвіду їх застосування в різних країнах світу, особливостей застосування фінансових правил у регулюванні освітньої сфери, ресурсного забезпечення сфери освіти в світі та в Україні, інституціоналізації правил фінансування освіти в законодавстві України, що регулює сферу освіти. У роботі вирішується проблема, яка полягає в уточненні змісту правил політики уряду на загальному (регулювання всієї національної економіки) та конкретному (освітньому) рівнях. Теоретичний аспект правил політики визначено як такий, що спирається на досвід в царині досліджень і фіскальних, і монетарних правил при акцентування уваги на поданні цих правил як залежностей між показниками фінансування освіти та іншими макрофінансовими, ресурсними тощо показниками. Прикладний аспект правил фінансування освіти передбачає перетворення їх в інструмент публічного управління. Теоретичне значення отриманих результатів дослідження полягає в ідентифікації фінансових правил у сфері освіти та їхньому використанні в макроекономічному аналізі. Практичне значення результатів дослідження пов’язане з пропозиціями щодо інституціоналізації фінансових правил та з обґрунтуванням стратегії розвитку української освіти на основі імплементації правил її фінансування урядом з використанням методики RBM. The thesis analyzes the sphere of education and the mechanism of its financial support in order to determine the financial rules. It has formulated a scientific problem concerning the theoretical foundations and practical recommendations regarding government financial rules in the field of education. Thus, it discovers the education financing rules suitable for being applied in Ukraine. The thesis clarifies the categorical apparatus, in particular - the "sphere of education" term, and investigates its elements. It reveals the connection of this sphere with "knowledge economy", "information" and "innovative" economy. The thesis under review considers modern international rating systems of countries assessment from the perspective of the educational and scientific dimension. It researches the modern form of educational sphere - educational cluster. The thesis summarizes the results of the assessment of the impact of education on economic growth and sustainable development, performed by scientists in the 20th and 2st centuries. Thus, it analyzes the content and history of the government policy theory formation as well as financial rules implementation applied aspects. The thesis evaluates the effectiveness of financial rules implementation in the practice of public administration of different countries. It is established that the educational sphere forms the main prerequisites for sustainable economic growth. The dissertation analyzes world trends of education sphere financing. On this basis, the concept of implementation of the education financing government policy rules has been developed. The concept covers its own substantiation of the content of the rules and their institutionalization. Thus, it determines the content of education financing rules institutionalization with due regard to the peculiarities of the Ukrainian economy, society and public administration. The study concludes that in economic science and management practice there is a long tradition of identifying policy rules. It attests to the existence of various forms (ways) of such identification, namely: rule as a certain norm of the national economy, followed by the government, rule as a targeted (desired) value of certain macroeconomic variables, rule as an equation of the relation between the dependent variables that become objects of state regulation. The study offers an algorithm for determining the education financing rules, based on the analysis of different forms of rules submission, using two approaches. The first is based on the idea of the priority of the theoretical hypothesis - the "idea of the rule" regarding the objective relations that must be taken into account by the government. The second is based on the idea of the priority of econometric estimation, in which the existence of dependencies of educational financing parameters is deduced on the basis of calculations. The thesis presents the author's vision of the process of institutionalization of financial rules on the basis of the analysis of the legal framework of Ukraine regarding the education financing. It offers an innovative approach to the modeling and forecasting of Ukrainian education financing indicators, subject to certain government rules. For this purpose, models of artificial neural networks have been used. In general, the paper addresses the problem of clarifying the content of government policy rules at the general - the whole national economy - and specific – education - levels. The theoretical aspect of policy rules is based on the experience of fiscal and monetary rules studying. First of all, in the author's opinion, the experience of identifying rules in the form of equations between the indicators of education financing and other macro-financial, resource and other indicators deserves attention. An applied aspect of the education financing rules involves turning them into a public administration instrument. The theoretical significance of the obtained results consists in educational sphere financial rules identification and the appliance of these results in the macroeconomic analysis. The practical significance of the results of the study is linked to proposals regarding the financial rules institutionalization, as well as to the Ukrainian education development strategy new aspects substantiation. The author proposes a strategy for the development of Ukrainian education based on the implementation of the rules of its financing by the government using the RBM methodology. В диссертационной работе проведен анализ сферы образования и механизма ее финансового обеспечения с целью формулирования финансовых правил в сфере образования. В частности, освещены такие вопросы: оценка роли сферы образования с учетом ее целей в современной экономике, теория и история становления финансовых правил и опыт их применения в различных странах мира, особенности применения финансовых правил в регулировании образовательной сферы, ресурсное обеспечение сферы образования в мире и в Украине, институционализация правил финансирования образования в законодательстве Украины, регулирующего сферу образования. В работе решается проблема, суть которой заключается в уточнении содержания правил политики правительства на общем (регулирование всей национальной экономики) и конкретном (образовательном) уровнях. Теоретический аспект правил политики опирается на опыт в области исследований фискальных и монетарных правил при акцентировании внимания на представлении этих правил в виде зависимостей между показателями финансирования образования и другими макрофинансовыми, ресурсными и т.д. показателями. Прикладной аспект правил финансирования образования предусматривает превращение их в инструмент публичного управления. Теоретическое значение полученных результатов заключается в идентификации финансовых правил в сфере образования и в их использовании в макроэкономическом анализе. Практическое значение результатов исследования связано с предложениями касательно институционализации финансовых правил и с обоснованием стратегии развития украинского образования на основе имплементации правил ее финансирования правительством с использованием методики RBM.
Description
Keywords
освіта, освітня сфера, правила політики уряду, публічне управління національною економікою, інституціоналізація правил, education, educational sphere, government policy rules, education financing rules, public administration of the national economy, institutionalization of rules, образование, образовательная сфера, правила политики правительства, правила финансирования образования, публичное управление национальной экономикой, институционализация правил
Citation
Усик В. І. Фінансові правила уряду в розвитку сфери національної освіти : автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.03 / Усик Віра Іванівна ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2020. – 40 c.