Формування та структуризація глобального ринку консалтингових послуг

No Thumbnail Available
Date
2014-11-07
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
Abstract
Дисертацію присвячено комплексному дослідженню процесів формування та структуризації глобального ринку консалтингових послуг. У роботі розкрито креативну природу консалтингових послуг та здійснено їх класифікаційну ідентифікацію. Значну увагу приділено аналізу еволюції світового ринку консалтингових послуг та тенденцій його розвитку в умовах глобалізації. Обґрунтовано методологічні підходи до структуризації світового ринку консалтингових послуг, досліджено особливості диверсифікації його видової структури, розкрито транснаціоналізаційні чинники впливу на структуру глобального консалтингового ринку. Досліджено взаємозв’язок між основними макроекономічними показниками країн і рівнем розвитку консалтингової індустрії, розроблено авторську методику оцінювання міжнародної конкурентоспроможності консалтингових компаній. Визначено кількісні та якісні параметри розвитку консалтингового ринку України та узагальнено його сучасні тенденції. Значну увагу приділено обґрунтуванню стратегічних напрямів удосконалення інституційного забезпечення вітчизняної консалтингової індустрії та її інтеграції у глобальний ринок. Dissertation is devoted to the research of the dynamic and structural development of the global consulting services market and to the definition of the main trends of its evolution in the context of globalization. Thesis defines the economic essence of such categories as «consulting», «consulting services», «consulting product», based on the integrated approach. The basic types of consulting services have been researched and the improved version of their classification has been suggested by supplementing it with such classification features: form of consultants’ work, subjects of consulting and nature of cooperation, content of consulting services, nature and novelty of the problem solved. In order to improve pricing of consulting products and interaction of consulting market subjects the classification of consulting products has been supplemented by such classification criteria: performance of consulting product, possibility of exclusion, possibility of economic effect measuring, degree of standardization and unification, time of action, composition (multicomponent) of consulting procedures. In the dissertation the main periods of the global consulting market development are suggested basing on such criteria as: scale and pace of development consulting market, level of transnationalization and institutionalization, special aspects of the geographically-regional structure of the market and its dynamics, range of tasks and innovativeness of the consulting technologies. On the basis of these criteria, four main stages of its development have been determined: origin and development; intensive growth and development; period of the information consulting; globalization of the consulting market. The main imperatives of the global consulting market which affect its quality changes through universalization and intellectualization of consulting services, modernization of the forms and methods of consultants work with clients, as well as the improvement of consulting technologies. The methodological approaches to the structuring and segmentation of the global consulting services market have been substantiated with the help of the multi-level object-subject model of segmentation which is based on the market diversification by the market entities (producers and consumers of consulting services) to objects (types of consulting services) and geography (in terms of the world's geographical regions and countries). The key qualitative and quantitative factors of the geographical, object- and subject-based diversification of the consulting market are: liberalization of the international economic relations; increasing transnationalization of the business activity; exacerbation of the global competition; concentration of consulting and administrative innovations in the leading countries; intensification of international mergers and acquisition; informational revolution. On the basis of the developed model the structure and dynamics of the global, European and domestic consulting services market have been analyzed. It is proved that the strengthening of demand for the modern innovative tools and technologies of the company management significantly affects the objective structure of the global consulting market. The priority areas for the changes in the structural configuration in the global and European markets in the near future have been identified. Based on the regression analysis the influence of the level of countries economic development on their consulting activity, as well as on the objective structure of the consulting market has been examined. The methodology of matrix analysis of the consulting companies competitiveness has been worked out and on its basis as an example such estimation by the of the leading consulting companies «Big Four» in different geographic segments of the global market has been carried out. As one of the key trends of the current consulting development the offshoring in multinational businesses has been identified and characterized. The dissertation highlights the main stages in the development of the domestic consulting market. For each stage the characteristic features and the basic principles of consulting are given, those, taking into account the global experience, enable us to determine the priorities of the institutional reforms aimed to encourage and support its development. The structure and dynamics of the Ukrainian consulting market have been researched and the comparative analysis of the correspondent data of the world and European markets has been carried out. On the basis of the constructed multifactor correlation model the main factors that affect the capacity of the consulting market have been substantiated. The advantages and disadvantages of domestic consulting companies in comparison to foreign companies have been determined. The institutional background for the consulting business development in Ukraine and the ways of its implementation in the global market has been defined. Диссертация посвящена комплексному исследованию процессов формирования и структуризации глобального рынка консалтинговых услуг. В работе раскрыта креативная природа консалтинговых услуг, осуществлена их классификационная идентификация. Значительное внимание уделено анализу эволюции мирового рынка консалтинговых услуг, а также тенденциям его развития в условиях глобализации. Обоснованы методологические подходы к структуризации мирового рынка консалтинговых услуг, исследованы особенности диверсификации его видовой структуры, раскрыты транснационализационные факторы влияния на структуру глобального консалтингового рынка. Исследована взаимосвязь между основными макроэкономическими показателями стран и уровнем развития консалтинговой индустрии, разработана авторская методика оценки международной конкурентоспособности консалтинговых компаний. Определены количественные и качественные параметры развития консалтингового рынка Украины и обобщены его современные тенденции. Значительное внимание уделено обоснованию стратегических направлений совершенствования институционального обеспечения отечественной консалтинговой индустрии и ее интеграции в глобальный рынок.
Description
Keywords
глобалізація, глобальний ринок консалтингових послуг, консалтинг, консалтингова послуга, консалтинговий продукт, сегментація консалтингового ринку, структуризація консалтингового ринку, консалтингові компанії, транснаціоналізація, globalization, global consulting services market, consulting, consulting product, consulting services, consulting market segmentation, consulting market structuring, consulting companies, transnationalization, глобализация, глобальный рынок консалтинговых услуг, консалтинг, консалтинговая услуга, консалтинговый продукт, консалтинговые компании, сегментация консалтингового рынка, структуризация консалтингового рынка, транснационализация
Citation
Грищенко Н. В. Формування та структуризація глобального ринку консалтингових послуг : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02 / Грищенко Наталія Вячеславівна ; М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». – Київ, 2014. – 22 c.