Сучасні тенденції розвитку екосистеми цифрової реклами
No Thumbnail Available
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр»
Abstract
У статті досліджено сучасні тенденції розвитку екосистеми цифрової
реклами. Визначено суть цифрової реклами як маркетингової стратегії,
призначеної для просування бренду, продукту чи послуги шляхом застосування
цифрових технологій. Досліджено статистичні показники зростання ринку
цифрової реклами та витрат на неї. Розглянуто основні рівні екосистеми
цифрової реклами та її складові, які включають: ринок, дані, покупці,
постачальники, користувачі інструменти та маркетингові технології.
Досліджено основні переваги взаємовідносин учасників ринку цифрової реклами
як екосистеми: можливість точно виміряти продуктивність та ефективність
реклами, можливість оброблення великих даних та цифрової аналітики.
Визначено риси програмної та нетівної реклами. Розглянуто основні загрози та
ризики, які можуть виникати в процесі функціонування екосистеми: рекламне
шахрайство, пов’язане з ботами, використання користувачами програмного
забезпечення, яке блокує рекламу, конкуренція з боку традиційних каналів,
забезпечення конфіденційності і безпеки даних. Окреслені основні напрямки
подальших досліджень: дослідження процесів взаємодії учасників екосистеми із
застосуванням технологій аналізу великих даних, штучного інтелекту,
машинного навчання, визначення шляхів зменшення ризиків та забезпечення
інформаційної безпеки екосистеми цифрової реклами.
The current trends in the development of the digital advertising ecosystem are
examined in the article. The essence of digital advertising is determined as a
marketing strategy designed to promote a brand, product or service through the use
of digital technologies. Online advertising is done through the following digital
technologies: digital video, search engine, social media, digital banners, digital
audio, digital ads, television, in-app advertising, influencer advertising, etc.
The statistical indicators of the growth of the digital advertising market and its
costs have been studied. It has been determined that in 2023, spending on digital
advertising in the digital advertising market will exceed 600 billion US dollars, with
average per-user advertising expenditures in the programmatic advertising market
reaching $58.99 US dollars. Significant growth in programmatic advertising is
anticipated. According to market analysis, the most prevalent digital advertising
formats worldwide are search advertising, mobile advertising, social media, video
advertising, and banner advertising.
The main levels of the digital advertising ecosystem and its components are
considered, which include: market, data, buyers, suppliers, user tools and marketing
technologies. The main advantages of the relationship between participants of the
digital advertising market as an ecosystem are identified: the ability to accurately
measure the performance and advertising effectiveness, the ability to process big data
and digital analytics.
The connection between buyers, sellers, and clients of digital advertising is
facilitated through advertising technologies (AdTech) using. It has been identified
that the advertising services market which employs AdTech has transformed into the
form of programmatic and native advertising. Features of programmatic and native
advertising are defined.
The main threats and risks that may arise during the functioning of the
ecosystem are identified: advertising fraud related to bots, the use of software that
blocks advertising by users, competition from traditional channels, ensuring
confidentiality and data security. The main directions of further research are
outlined: the study of the interaction processes of ecosystem participants using the
technologies of big data analysis, artificial intelligence, machine learning,
determining ways to reduce risks and ensuring information security of the digital advertising ecosystem.
Description
Keywords
Citation
Сучасні тенденції розвитку екосистеми цифрової реклами [Електронний ресурс] / О. М. Помазун, О. П. Мозгаллі, Ю. М. Лозовик, П. В. Олійник // Ефективна економіка : електр. наук. фах. вид. / Дніпр. держ. агр.-екон. ун-т. – Електрон. текст. дані. – Дніпро, 2023. – № 10. – Режим доступу: https://www.nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/2316/2348. – Назва з титул. екрану.