Тенденції розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві

No Thumbnail Available
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
Abstract
Для покращення ефективності розробки інноваційних продуктів використовуються креативні техніки, інструменти, які полегшують креативний процес, оскільки передбачають планування і проєктування ситуацій для вирішення інноваційних завдань. У статті досліджено еволюцію розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві. Вивчено основні етапи розвитку технік креативності, визначено механізми задіяння технік креативності у ході розробки інноваційних продуктів. Як вони змінювалися разом із розвитком науки та техніки. Досліджено основні техніки креативності, які використовуються в інноваційному підприємництві, а саме: метод проб і помилок, морфологічний аналіз, мозковий штурм, синектика, теорія рішення винахідницьких завдань (ТРИЗ). Проаналізовано переваги та недоліки цих технік та розроблено прогноз щодо розвитку технік креативності у майбутньому. In modern, global business, creativity plays a particularly important role. In most development strategies, companies need non-standard, original solutions. This is what makes the product unique, valuable, useful. Thus, faced with a world that is becoming increasingly complex, managers choose creativity as the most important leadership attribute. Creative leaders encourage their employees to develop breakthrough innovations, offer to abandon outdated, conservative approaches and take calculated risks. We observe how in the modern world the activities of leading organizations demonstrate the critically important role of creativity as a component of innovation, competitiveness, successful, sustainable development, solving local issues and global challenges. To improve efficiency in the development of innovative products, creative techniques are used, tools that facilitate and structure the creative process, as they involve planning and designing situations for solving innovative tasks. The article examines the evolution of the development of creativity techniques in innovative entrepreneurship. The main stages of the development of creativity techniques were studied, the mechanisms of the use of creativity techniques in the development of innovative products were determined. How they gradually changed along with the development of science and technology. The main techniques of creativity used in innovative entrepreneurship are studied, namely: the trial and error method, morphological analysis, brainstorming, synectics, the theory of solving inventive tasks (TRIZ). The advantages and disadvantages of these techniques are analyzed, and a forecast of the development of creativity techniques in the future and directions of innovation, in the development of which creativity techniques will be involved, are developed.
Description
Keywords
креативність, техніки креативності, інновації, інноваційний продукт, інноваційне підприємництво, creativity, creativity techniques, innovation, innovative product, innovative entrepreneurship
Citation
Стасовський Ю. В. Тенденції розвитку технік креативності в інноваційному підприємництві / Ю. В. Стасовський // Економіка та підприємництво : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана ; [редкол.: І. М. Рєпіна (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2023. – Вип. 51. – С. 79–91.