Публічне управління та адміністрування процесами гуманізації медіаконтенту охорони здоров'я
No Thumbnail Available
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Чорноморський державний університет імені Петра Могили, Товариство з обмеженою відповідальністю "ДКС Центр"
Abstract
В статті розглянуто ефективність діяльності ЗМІ визначається не лише досягненням наочнихрезультатів (наприклад, вжиття заходів владними органами), а й досягненням "адекватної поінформованості аудиторії" про соціальні явища. Зазначено, що цінність життя звичайної людини заступається грандіозними історичними завданнями держави. Доводиться констатувати:рішучий поворот до людини, що є стрижнем гуманітарної місії журналістики, наразі не настав.Вражаючі цифри вступають у суперечність із відгуками простих пацієнтів, які стверджують, щообсяг та якість безкоштовної медицини у країні неухильно знижуються; також не стає меншекампаній з збору засобів для лікування хворих, особливо дітей (саме ЗМІ є основним майданчиком для проведення таких благодійних акцій). Визначено, що аналіз повсякденних медіапрактик, що репрезентують гуманітарний контент, показує, що на розглянутому нами проблемно-тематичному поле майже відсутня "приватна людина" зі своїм індивідуальним досвід взаємодії з інститутом охорони здоров'я. У публічне простір рідко виносяться людські історії, якідають найбагатший емпіричний матеріал для вивчення реального стану справ у цій надзвичайно важливій сфері.
The article examines the effectiveness of mass media activities determined not only by achieving visible results (for example, taking measures by authorities), but also by achieving "adequate awareness of the audience" about social phenomena. It is noted that the value of the life of an ordinary person is replaced by grandiose historical tasks of the state. It must be stated: the decisive turn towards the person, which is the core of the humanitarian mission of journalism, has not yet come. The impressive figures contradict the feedback of ordinary patients, who claim that the volume and quality of free medicine in the country is steadily decreasing; also there are no fewer campaigns to collect funds for the treatment of the sick, especially children (it is the mass media that is the main platform for conducting such charitable actions). The analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that in the problematic and thematic field we have considered, there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space. It is proposed to consider the method of personalization as a holistic, effective approach to the coverage of health care reform, which accumulates many opportunities. State publications are focused on optimistic forecasts of the development of the industry, non-state publications — on the destructive consequences of forced transformations in health care. Monitoring of the health care sphere by most periodicals is not carried out in a permanent mode, which does not allow the print media to act in advance, yielding the initiative in the formation of the media agenda to the authorities, and this, in turn, prevents the mass media from becoming actors of social reality on an equal footing with the authorities. The dynamics of public discussion of the main stages of health care reform correlates with event factors, demonstrates the predominance of post-event strategies in the construction of the media agenda on the topic. The intensity of press coverage of health care issues increases with the radicalization of the reform and reaches its peak at the stage of health care optimization. It was determined that the analysis of everyday media practices representing humanitarian content shows that there is almost no "private person" with his individual experience of interaction with the health care institute in the problem-thematic field we have considered. Human stories that provide the richest empirical material for studying the real state of affairs in this extremely important area are rarely brought into the public space.
Description
Keywords
засоби масової інформації, публічне управління та адміністрування, органи влади, охорона здоров'я, медіапрактика, реформування, медіакартина соціальної дійсності, mass media, public management and administration, authorities, health care, media practice, reformation, media picture of social reality
Citation
Андрющенко К. А. Публічне управління та адміністрування процесами гуманізації медіаконтенту охорони здоров'я / К. А. Андрющенко, М. Н. Шалько // Інвестиції: практика та досвід. – 2023. – № 15. – С. 110–114.