Human capital, creativity and innovation as pillars of leading technology systems
No Thumbnail Available
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”
Abstract
The relevance of the research is determined by the need of modern agricultural enterprises for innovations. Only on the basis of innovative development they can be competitive and later enter industry 4. The purpose of the article is to analyze and justify an innovative approach to the formation of technological networks in the agricultural sector based on the use of competitive advantages of human capital and strengthening of its creativity. The authors note that in order to attract innovation, project managers must coordinate the company’s strategy with the strategy of knowledge management and creativity development. The study summarizes the results of using an innovative model in the Brazilian agricultural sector that promotes human capital development and knowledge generation, as well as environmental sustainability (the UTAUT model). The evaluation of these results showed that a significant factor in the successful implementation of the innovation model is the creation of an appropriate organizational and management culture, focused on the involvement of innovations in the activities of agricultural enterprises. The authors conducted a survey of agricultural workers of large and small enterprises of this industry in order to identify their need and degree of readiness for innovations. The results of the survey showed significant differences between large and small enterprises in the given parameters, which require the choice of different ways and sources of strengthening their innovativeness.
The problem raised in the article is also relevant for Ukraine as a country with a traditional agricultural sector.
Актуальність дослідження визначається потребою сучасних аграрних підприємств в інноваціях. Тільки на засадах інноваційного розвитку вони можуть бути конкурентоспроможними та згодом увійти до індустрії 4. Метою статті є аналіз і обґрунтування інноваційного підходу до формування технологічних мереж в аграрному секторі на основі використання конкурентних переваг людського капіталу і посилення його креативності. Автори зазначають, що для залучення інновацій проектні менеджери повинні узгоджувати стратегію
компанії із стратегією управління знаннями та розвитку креативності. Дослідження узагальнює результати використання інноваційної моделі в аграрному секторі Бразилії, яка сприяє розвитку людського капіталу та генерації знань, а також екологічній стійкості (модель UTAUT). Оцінювання цих результатів показало, що суттєвим фактором успішної реалізації інноваційної моделі є створення відповідної організаційної та управлінської культури, орієнтованої на залучення інновацій в діяльність аграрних підприємств. Автори провели опитування аграрних працівників великих і малих підприємств цієї галузі, щоб виявити їх потребу і ступінь готовності до інновацій. Результати опитування показали значні відмінності між великими і малими підприємствами по заданих параметрах, що вимагає вибір різних шляхів і джерел посилення їх інноваційності.
Проблема, піднята в статті, є актуальною і для України як країни з традиційним аграрним сектором.
Description
Keywords
human capital, innovation, creativity, organizational culture, strategy, performance evaluation, project management, environmental sustainability of agrarian companies, людський капітал, інновації, креативність, організаційна культура, стратегія, оцінка ефективності, управління проектами, екологічна стійкість аграрних підприємств
Citation
Petrova I. Human capital, creativity and innovation as pillars of leading technology systems / Iryna Petrova, Fernando Pereira // Соціально-трудові відносини: теорія та практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана, Ін-т соц.-труд. відносин ; [редкол.: А. М. Колот (голова) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2024. – № 14, ч. 1. – С. 42–51.