Organizational culture in cooperation of business and education in Ukraine

Abstract
Purpose. To improve a method of organizational culture assessment for making management decisions in cooperation of business and education. Methodology. The study is based on the data of the leading enterprises producing plastics in Ukraine over the period of 2015–2019. Through the method of binary logic for the purposes of assessing the proposed components of organizational culture of enterprises (intellectual, technical-technological, social, legal and regulatory, professional, communicative, informational), the levels of this culture in plastics manufacturers are determined in mathematical terms. Findings. Based on the generalization of the results of theoretical research on the economic essence of the organizational culture of the enterprise, its key components and the main parameters characterizing them are identified. Public JSC Ukrplastic is identified as the leading company producing plastic products in Ukraine with the highest performance in organizational culture by individual components of the enterprise. The other analyzed companies have medium level of organizational culture indicators. Originality. The research is conducive to the studies on organizational culture, especially the perspective of its usage as a tool of cooperation between Ukrainian plastic producers as the business representatives and educational sector. Practical value. The results of the study can be used by practitioners, scientists, government officials (Ministry of Education and Science of Ukraine and its structural departments, local governments in the fields of education and science) to monitor the development of the information economy. Мета. Удосконалити метод оцінки організаційної культури для прийняття управлінських рішень у взаємодії бізнесу та освіти. Методологія. Дослідження базується на даних провідних підприємств-виробників пластмас в Україні за період 2015–2019 років. За допомогою методу бінарної логіки з метою оцінки запропонованих компонентів організаційної культури підприємств (інтелектуальної, техніко-технологічної, соціальної, правової та нормативної, професійної, комунікативної, інформаційної) визначено рівні цієї культури у виробників пластмас у математичних термінах. Результати. На основі узагальнення результатів теоретичного дослідження економічної сутності організаційної культури підприємства визначено її ключові компоненти та основні параметри, що їх характеризують. Публічне акціонерне товариство «Укрпластик» визначено як провідне підприємство з виробництва пластмасових виробів в Україні з найвищими показниками організаційної культури за окремими компонентами підприємства. Інші проаналізовані компанії мають середній рівень показників організаційної культури. Оригінальність. Дослідження сприяє вивченню організаційної культури, зокрема перспективи її використання як інструменту співпраці між українськими виробниками пластмас як представниками бізнесу, так і освітнього сектору. Практична цінність. Результати дослідження можуть бути використані практиками, науковцями, державними службовцями (Міністерство освіти і науки України та його структурні підрозділи, органи місцевого самоврядування у сферах освіти та науки) для моніторингу розвитку інформаційної економіки.
Description
Keywords
organizational culture, cooperation, business, education, plastic producers, Ukraine, організаційна культура, співпраця, бізнес, освіта, виробники пластмас, Україна
Citation
Organizational culture in cooperation of business and education in Ukraine / M. Tepliuk, T. Shkoda, V. Kukoba [еt al.] // Науковий вісник Національного гірничого університету. – 2021. – № 3. – С. 184–189.