Практика партнерських відносин українських підприємств: оцінка стану та характеристика тенденцій

View/
Open
Date
2014-10-07Author
Гребешкова, Олена Миколаївна
Hrebeshkova, Olena
Гребешкова, Елена Николаевна
Metadata
Show full item recordAbstract
У статті викладено результати дослідження визначальних характеристик практики партнерської взаємодії українських підприємств. Запропоновано визначення та виявлено відмітні ознаки реляційного простору підприємства як мережі двосторонніх відносин, що виникає внаслідок колективної дії бізнес-партнерів. Спираючись на засадничі положення ресурсного підходу (RVB) в теорії стратегічного управління, концепцій стейкхолдерів і партнерської взаємодії проведено оцінку та виявлено тенденції формування реляційного простору в українській економіці. The article presents the results of research of defining characteristics of the practice of Ukrainian enterprises partnerships. The author defines the distinctive features of the relational space enterprise as a network of bilateral relations arising from collective action of business partners. Based on the statements of resource approach (RVB) theory of strategic management concepts of partnership and stakeholders trends of formation of relational space in the Ukrainian economy the evaluation and identification of trends are considered and systematized in the paper.
It is proved that in the domestic business environment partnerships as a source of specific economic rents remains unconscious and therefore not considered as an object of control. Ukrainian business is aimed at immediate results and benefits, while partnerships take time to form a potential economic rent. Confidence in «external» partners still remains low. The responsibility center for managing partnerships in most enterprises relies directly on their heads. The article reveals that relational space of Ukrainian business is formed mainly spontaneously, without deliberate action on the part of individual businesses. That is why the issue of behavior management companies in relational space Ukrainian business are pending further study. В статье изложены результаты исследования определяющих характеристик практики партнерского взаимодействия украинских предприятий. Предложено определение и определены отличительные признаки реляционного пространства предприятия как сети двусторонних отношений, возникающая в результате коллективного действия бизнес-партнеров. Опираясь на основные положения ресурсного подхода (RVB) в теории стратегического управления, концепции стейкхолдеров и партнерские взаимодействия, выявлены и систематизированы тенденции формирования реляционного пространства в украинской экономике.