Browsing by Author "Oparin, Valerii"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
Item Державний фонд регіонального розвитку в системі фінансового вирівнювання(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2017) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Пйонтко, Наталія Б.; Piontko, NataliiaВ умовах поглиблення диспропорцій регіонального розвитку дослідження ефективності функціонування спеціального держфонду (ДФРР) як пріоритетного інструменту фінансового вирівнювання розбудови адміністративно-територіальних одиниць країни є вкрай важливим і актуальним завданням. Із метою визначення основних проблемних аспектів механізму фінансування Фондом розвитку регіонів та вдосконалення підходів до збільшення інноваційно-інвестиційного потенціалу територіальних одиниць країни у статті узагальнено теоретичні засади й досліджено практичні питання діяльності ДФРР. З’ясовано, що неістотний соціально-економічний прогрес більшості адміністративно-територіальних одиниць і посилення дивергенційних тенденцій регіонального розвитку зумовлені головним чином браком фінансових ресурсів Фонду. До другорядних причин віднесено такі, як недотримання законодавчих норм фінансування діяльності ДФРР, малоефективна схема розподілу коштів Фонду між регіонами країни, низький рівень освоєння коштів окремими регіонами, незначна частка якісних проектів у їх загальній кількості, збереження суб’єктивного характеру вибору й затвердження проектів. Встановлено, що більшість проектів, реалізованих за рахунок Фонду, мають соціальну спрямованість та розв’язують переважно поточні проблеми адміністративно-територіальних одиниць, не забезпечуючи, таким чином, економічного зростання регіонів. Наголошено, що фінансування Фондом певних об’єктів (а не галузей у цілому) істотно обмежує комплексний регіональний розвиток. Запропоновано збільшити інноваційно-інвестиційний потенціал територіальних одиниць країни шляхом підвищення ефективності фінансування ДФРР регіональних проектів і, що має пріоритетне значення, запровадження фондів регіонального розвитку на обласному рівні. Підкреслено необхідність заохочення місцевої ініціативи щодо залучення ендогенних ресурсів та розбудови державно-приватного партнерства як передумов формування фінансової бази діяльності фондів регіонального розвитку на обласному рівні. In the context of worsening imbalance in the regional development, the study of operating effi ciency of the State Fund for Regional Development ( SFRD), as the priority facility for financial equalization of development of the country's administrative-territorial units, is of prime importance and relevance now. The paper summarizes the theoretical foundations and investigates the practical issues of the SFRD to identify the main problematic aspects of the Fund's facility for financing regional development and improvement of approaches to increasing the innovative and investment potential of the country’s territorial units. It is found that the insignifi cant social and economic progress of the majority of administrative-territorial units and extension of the divergent trends of regional development are mainly due to the lack of financial resources of the Fund. Minor reasons include underfi nancing of the operating activity of the State Fund for Regional Development against the legally provided volumes, an ineff ective scheme for allocating the Fund's resources among regions of the country, low development of financial resources by individual regions, the insignifi cant share of quality projects in their total number, retention of the subjective nature related to the selection and approval of the projects. It is established that most of the projects, which have got the Fund financing, are socially-directed are targeted generally at current problems of the administrative-territorial units, without thus ensuring the economic growth of the regions. It is emphasized that the Fund provides financing for individual facilities, rather than sectors. Th is considerably limits overall regional development. It is proposed to increase the innovative and investment potential of the country's territorial units by increasing the efficiency of the SFRD’s financing the regional development projects and, which is of primary importance, the introduction of regional development funds at the subnational level. Th e need to encourage a local initiative to attract endogenous resources and develop public-private partnership as prerequisites for the formation of a financial base for regional development funds at the subnational level is highlighted. В условиях углубления диспропорций регионального развития исследование эффективности функционирования специального госфонда (ГФРР) как приоритетного инструмента финансового выравнивания развития административно-территориальных единиц страны является крайне важной и актуальной задачей. С целью определения основных проблемных аспектов механизма финансирования Фондом развития регионов и усовершенствования подходов к увеличению инновационно-инвестиционного потенциала территориальных единиц страны в статье обобщены теоретические основы и исследованы практические вопросы деятельности ГФРР. Выяснено, что несущественный социально-экономический прогресс большинства административно-территориальных единиц и усиление дивергенционных тенденций регионального развития обусловлены главным образом недостатком финансовых ресурсов Фонда. К второстепенным причинам отнесены такие, как несоблюдение законодательных норм финансирования деятельности ГФРР, малоэффективная схема распределения средств Фонда между регионами страны, низкий уровень освоения средств отдельными регионами, незначительная доля качественных проектов в их общем количестве, сохранение субъективного характера выбора и утверждения проектов. Установлено, что большинство проектов, реализованных за счет Фонда, имеют социальную направленность и решают в основном текущие проблемы административно-территориальных единиц, не обеспечивая, таким образом, экономического роста регионов. Отмечено, что финансирование Фондом определенных объектов (а не отраслей в целом) существенно ограничивает комплексное региональное развитие. Предложено увеличить инновационно-инвестиционный потенциал территориальных единиц страны путем повышения эффективности финансирования ГФРР региональных проектов и, что имеет приоритетное значение, создания фондов регионального развития на областном уровне. Подчеркнута необходимость поощрения местной инициативы по привлечению эндогенных ресурсов и развития государственно-частного партнерства как предпосылок формирования финансовой базы деятельности фондов регионального развития на областном уровне.Item Домінанти та пріоритети фінансового вирівнювання в Україні(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2015) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий МихайловичУ статті досліджено теоретичні засади та практичні проблеми вирівнювання фінансового потенціалу адміністративно-територіальних утворень і населених пунктів із метою забезпечення збалансованого розвитку України. Визначено термінологію, що характеризує цю складову фінансової політики; наведено авторське трактування понять “фінансове вирівнювання” та “бюджетне регулювання”. З’ясовано, що домінантою фінансового вирівнювання має бути згладжування розриву у фінансовій забезпеченості регіональних потреб, а не фінансова зрівнялівка на базі територіального перерозподілу доходів і ресурсів. Виокремлено дві складові фінансового вирівнювання, такі як місцева ініціатива та загальнодержавне регулювання. Доведено, що його вихідним компонентом повинна бути насамперед місцева ініціатива на основі формування й реалізації відповідними органами власних програм регіонального розвитку. Обґрунтовано необхідність створення фонду регіонального розвитку на обласному рівні, а не в державному бюджеті, як це передбачено оновленою редакцією Бюджетного кодексу України. Запропоновано потенційні джерела формування та засади використання коштів фонду регіонального розвитку. Доведено, що передумовою його створення має стати належним чином реформована система місцевого оподаткування, передусім у вигляді надбавок до загальнодержавних податків. У контексті регіонального розвитку критично оцінено зміни до Податкового кодексу України в частині місцевого оподаткування, а також неефективність тривалої політики зниження податкового навантаження. In the article the theoretical principles and practical problems of the financial capacity equalization of the administrative-territorial entities and settlements in order to ensure balanced development in Ukraine are investigated. It is defined the terminology that characterizes this component of financial policy. The author’s interpretation of the concepts of “financial equalization” and “fiscal regulation” is given. It is found that the dominant of financial equalization should envisage smoothing the gap in financial provision of regional needs and not just financial equalization based on territorial redistribution of incomes and resources.Two components of financial equalization are distinguished, such as a local initiative and national regulations. It is proved that local initiative, based on formation and implementation by relevant authorities of their own regional development programs, should be the initial component of financial equalization. It is substantiated the necessity of creating the regional development fund at the regional level rather than on the base of the state budget, as provided by updated version of the Budget Code of Ukraine. Potential sources of formation of the regional development fund and backgrounds of its usage are suggested. It is proved that properly reformed local taxation system, primarily in the form of a markup to national taxes, should be a precondition of regional development fund’ creation. In the context of regional development it is critically reviewed amendments to the Tax Code of Ukraine regarding the local taxation and ineffi ciency of the long-term policy of the tax burden reduction. В статье исследованы теоретические основы и практические проблемы выравнивания финансового потенциала административно-территориальных образований и населенных пунктов с целью обеспечения сбалансированного развития Украины. Определена терминология, характеризующая эту составляющую финансовой политики; представлена авторская трактовка понятий “финансовое выравнивание” и “бюджетное регулирование”. Выяснено, что доминантой финансового выравнивания должно быть сглаживание разрыва в финансовой обеспеченности региональных нужд, а не финансовая уравниловка на базе территориального перераспределения доходов и ресурсов. Выделены две составляющие финансового выравнивания, такие как местная инициатива и общегосударственное регулирование. Доказано, что его исходным компонентом должна быть прежде всего местная инициатива на основе формирования и реализации соответствующими органами собственных программ регионального развития. Обоснована необходимость создания фонда регионального развития на областном уровне, а не в государственном бюджете, как это предусмотрено обновленной редакцией Бюджетного кодекса Украины. Предложены потенциальные источники формирования и принципы использования денежных средств фонда регионального развития. Доказано, что предпосылкой его создания должна стать надлежащим образом реформированная система местного налогообложения, прежде всего в виде надбавок к общегосударственным налогам. В контексте регионального развития критически оценены изменения, внесенные в Налоговый кодекс Украины в части местного налогообложения, а также неэффективность длительной политики снижения налоговой нагрузки.Item Домінанти теорії публічних фінансів у науковій школі КНЕУ(Український інститут розвитку фондового ринку, 2016) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Федосов, Віктор Михайлович; Fedosov, Viktor; Федосов, Виктор МихайловичВ статті досліджується становлення та сучасний розвиток дослідження публічних фінансів у науковій школі КНЕУ. Аналізуються фактори зародження школи публічних фінансів та роботи її провідних фахівців. Значна увага приділяється проблематиці новацій у термінологічному апараті фінансової науки. Визначено доробок науковців кафедри фінансів у розвиткові концептуальних основ фінансової науки в Україні. This article deals with formation and modern development of research of public finance in the KNEU scientific school. Factors of the birth of the public finance school and works of its leading experts are analyzed. Much attention is paid to the issue of innovation in the terminology of financial science. The achievement of scientists of the Department of Finance in the development of the conceptual basics of financial science in Ukraine is determined.Item Макрофінанси – новий тренд досліджень у фінансовій науці(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-04) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Паентко, Татьяна ВасильевнаВступ. Фінансова наука, як і будь-яка інша сфера суспільної діяльності, постійно еволюціонує. Це втілюється у глибшому вивченні теоретичних концепцій та застосуванні інноваційних фінансових інструментів і технологій, а також у визначенні нових напрямів дослідження фінансових явищ. Українська фінансова наука останніми роками зосереджується на проблемах публічних фінансів та розвитку фінансової інфраструктури суспільства. Водночас західна фінансова думка активно розвиває дослідження у сфері макрофінансів, позиціонуючи їх як новий напрям не тільки в теорії, а й на практиці. Проблематика. Необхідність цих досліджень зумовлюється потребою у визначенні та кількісному вимірюванні взаємозв’язків і взаємозалежностейміж окремими макрорівневими компонентами, оцінюванні ризиків та їхнього впливу на макросередовище та попередженні на цій основі кризових явищ. Мета – охарактеризувати макрофінанси як новий тренд у фінансових дослідженнях. Методи. Дослідження побудовано на основі розвідувальної методології. Результати. Охарактеризовано три основні тренди розвитку макрофінансів як самостійного напряму у фінансові науці й практиці: зародження і розвиток нового напряму в наукових дослідженнях; зростання пропозиції освітніх програм у зарубіжних вишах із ключовим словом “макрофінанси” та створення проєктних груп і кафедр у провідних дослідницьких університетах; виокремлення макрофінансового аспекту в практиці фінансового менеджменту. Висновки. Популярність макрофінансів як окремого напряму досліджень пояснюється потребами практики. В Україні вже тепер потрібно розбудовувати теоретичну базу макрофінансів як окремого напряму досліджень, що необхідно для інтеграції української фінансової науки у світове співтовариство. Досвід розбудови практичних засад макрофінансів у країнах Західної Європи має стати сигналом для України про необхідність поступового створення нормативної бази для рівноправної співпраці із західними країнами у сфері макрофінансів. Українським закладам вищої освіти варто вивчати пропозиції провідних західних університетів стосовно програм і курсів, що забезпечить актуальність вітчизняних освітніх програм з фінансів і збільшить можливості академічної мобільності студентів і викладачів. Introduction. Financial science like any other social activity area is constantly evolving. This is manifested in a deeper study of theoretical concepts and the use of innovative financial instruments and technologies and in identifying new research areas on financial phenomena. In recent years, Ukrainian financial science has focused on the problems of public finance and the development of the financial infrastructure of society. At the same time, Western financial thought is actively developing research in the field of macrofinance, positioning macrofinance as a new direction not only in theory but also in practice. Problem Statement. This research is driven by the need to identify and quantify the relationships and interdependencies between individual macro-level components, to assess risks and their impact on the macro environment, and prevent crisis phenomena on this basis. Purpose. The aim is to characterize macrofinance as a new trend in financial research. Methods. The research is based on the exploratory methodology. Results. The article characterizes three main trends in the development of macrofinance as an independent direction in financial science and practice: the emergence and development of a new direction in research, the growth of educational programs in foreign universities with the keyword “macrofinance” and the creation of project groups and departments in leading research universities; the allocation of the macrofinancial aspect in the practice of financial management. Conclusions. The need for practice explains the popularity of macrofinanceas a separate area of research. In Ukraine, it is already necessary to build a theoretical basis for macrofinance as a separate research area, which is necessary to integrate Ukrainian financial science into the world community. The experience of developing the practical foundations of macrofinance in Western Europe should signal to Ukraine that it is necessary to gradually create a regulatory framework for equal cooperation with Western countries in macrofinance. Ukrainian higher education institutions should study the proposals of leading Western universities regarding educational programs and courses, which will ensure the modernization of domestic educational programs in finance and increase the opportunities for academic mobility of students and professors.Item Публічні фінанси: ґенеза, теоретичні колізії та практична концептуалізація(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2017) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Федосов, Віктор Михайлович; Fedosov, Viktor; Федосов, Виктор Михайлович; Юхименко, Петро Іванович; Yukhymenko, PetroСтаття присвячена дослідженню проблематики становлення й розвитку сучасних публічних фінансів в Україні. Обґрунтовано необхідність використання в науковому обігу замість терміна “державні фінанси”, який був властивий адміністративній економіці, дефініції “публічні фінанси”, що є атрибутом розвинутого, демократичного громадянського суспільства. Охарактеризовано етимологію широкого поняття “фінанси” у взаємозв’язку з публічними фінансами. Звернено увагу на фактичне ототожнення протягом тривалого часу такого загального явища, як фінанси, із частковим – публічними фінансами, що обумовлюється історичними закономірностями розвитку фінансів від потреб держави. Показано еволюцію фінансової термінології від розуміння фінансів як господарської діяльності публічних союзів у особі держави та органів місцевого самоврядування до виокремлення публічних фінансів як основи забезпечення функціонування суспільного сектору економіки. Оцінено внесок українських учених-економістів у розвиток теорії публічних фінансів. Висвітлено питання структурного й сутнісного наповнення публічних фінансів. Запропоновано розглядати їхню структуру в широкому та вузькому значеннях. У широкому розумінні до них відносять господарську діяльність усіх видів публічних союзів: держави, органів місцевого самоврядування, громадських організацій, творчих спілок тощо, а також міжнародних організацій. У вузькому, традиційному, розумінні публічні фінанси охоплюють державні й місцеві фінанси за умови достатньої самостійності та фінансової спроможності місцевого самоврядування. Сутнісне наповнення публічних фінансів визначається їхньою транспарентністю й забезпеченням реалізації концепції суспільного вибору. Визначено, що їх масштаби залежать насамперед від типу соціальної політики країни, в основу якої покладено розмежування сфер відповідальності між державою та приватним сектором. Критерієм встановлення меж публічних фінансів є співвідношення індивідуального й суспільного інтересу в отриманні певних благ. Доведено, що в основі сучасного розуміння публічних фінансів – не так їх структурна будова, як сутнісне наповнення. Обґрунтовано напрями подальшого реформування публічних фінансів в Україні з огляду на її фінансові можливості, які наразі істотно обмежені, та завдання економічної, соціальної й міжнародної політик, що мають бути націлені на підвищення добробуту громадян, фінансової спроможності держави й органів місцевого самоврядування. The article investigates the problems of formation and development of modern public finance in Ukraine. Th e necessity of using instead of the term “state finance” which was peculiar to the administrative economy, the definition “public finance”, which is a feature of a developed, democratic civil society is grounded. The etymology of the broad concept of “finance” in relation to public finance is characterized. Attention is paid to the fact that for a long time there has been the actual identifi cation of such a common phenomenon as finance with partial – public finance, which is due to historical patterns of development of state finance needs. The evolution of financial terms for understanding finances as economic activity of public unions in the person of state and local governments to the separation of public finance as the basis for public sector functioning is shown. The contribution of Ukrainian scientists and economists to the theory of public finance has been evaluated. The questions of the structural and essential content of public finance are considered. It is suggested to examine its structure in the broad and narrow sense. Broadly speaking, it includes the economic activity of all kinds of public unions: the state, local governments, NGOs, creative unions, etc., as well as international organizations. In the narrow traditional understanding, public finance covers state and local finances provided their suffi cient autonomy and financial capacity of local governments. The essential content of public finance is determined by transparency and provision for the implemention of public choice concept. It is determined that its scope depends primarily on the type of social policy, which is based on the delineation of responsibilities between the state and private sector. The criterion for delineation of public finance is the ratio of individual and public interest in obtaining certain benefi ts. It is proved that the basis for the modern understanding of public finance is not its structural structure but essential content. The directions of further reforming of public finance in Ukraine in terms of its financial capacity which is currently substantially limited, and objectives of economic, social and international policies that should be aimed at improving the welfare of citizens, the financial capacity of state and local governments are provided. Статья посвящена исследованию проблематики становления и развития современных публичных финансов в Украине. Обоснована необходимость использования в научном обороте вместо термина “государственные финансы”, который был свойственен административной экономике, дефиниции “публичные финансы”, являющейся атрибутом развитого, демократического гражданского общества. Охарактеризована этимология широкого понятия “финансы” во взаимосвязи с публичными финансами. Обращено внимание на фактическое отождествление в течение длительного времени такого общего явления, как финансы, с частичным – публичными финансами, что обусловливается историческими закономерностями развития финансов от потребностей государства. Показана эволюция финансовой терминологии от понимания финансов как хозяйственной деятельности публичных союзов в лице государства и органов местного самоуправления до выделения публичных финансов как основы обеспечения функционирования общественного сектора экономики. Оценен вклад украинских ученых-экономистов в развитие теории публичных финансов. Освещены вопросы структурного и сущностного наполнения публичных финансов. Предложено рассматривать их структуру в широком и узком значениях. В широком понимании к ним относят хозяйственную деятельность всех видов публичных союзов: государства, органов местного самоуправления, общественных организаций, творческих союзов и т. п., а также международных организаций. В узком, традиционном, понимании публичные финансы охватывают государственные и местные финансы при условии достаточной самостоятельности и финансовой состоятельности местного самоуправления. Сущностное наполнение публичных финансов определяется их транспарентностью и обеспечением реализации концепции общественного выбора. Определено, что их масштабы зависят прежде всего от типа социальной политики страны, в основу которой положено размежевание сфер ответственности между государством и частным сектором. Критерием установления границ публичных финансов является соотношение индивидуального и общественного интереса в получении определенных благ. Доказано, что в основе современного понимания публичных финансов – не столько их структурное строение, сколько сущностное наполнение. Обоснованы направления дальнейшего реформирования публичных финансов в Украине ввиду ее финансовых возможностей, которые в настоящее время существенно ограничены, и задачи экономической, социальной и международной политик, что должны быть нацелены на повышение благосостояния граждан, финансовой состоятельности государства и органов местного самоуправления.Item Сучасна українська наукова школа публічних фінансів(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2015) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Федосов, Віктор Михайлович; Fedosov, Viktor; Федосов, Виктор Михайлович; Юхименко, Петро Іванович; Yukhymenko, PetroЦя стаття завершує цикл публікацій, присвячених дослідженню наукових шкіл фінансів в Україні. У ній висвітлено питання ґенези, становлення й розвитку сучасної наукової школи публічних фінансів, сформованої на базі кафедри фінансів ДВНЗ “Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана”, її характерні риси. Розглянуто основні етапи розвитку школи починаючи з її зародження на зламі 60-х і 70-х років минулого століття й до теперішнього часу. Показано, що з її становленням відбувається формування її наукової ідеології й ключових складових на основі відродження принципів та ідей української класичної школи фінансів, продукування нових напрямів у фінансовій науці, а саме: фінансова реструктуризація, макрофінансова стабілізація, фінансова інфраструктура суспільства, інновації у фінансовій сфері тощо. Відзначено найважливіші наукові здобутки засновників і послідовників школи, які стали вагомим внеском у теорію та практику функціонування публічних фінансів. У науковому вимірі розкрито проблематику основних публікацій представників школи в монографіях, статтях, енциклопедичних виданнях. У освітньому вимірі наведено здобутки в розробленні навчальних планів і програм інноваційних дисциплін підготовки бакалаврів та магістрів за спеціальністю “Фінанси і кредит”, а також виданні підручників і навчальних посібників, більшість із яких були першими подібними виданнями в Україні. Приділено увагу співпраці школи з науковцями інших країн, зокрема Польщі, Словаччини, Угорщини, Великобританії, Німеччини, Швейцарії, Китаю, а також державними органами України. Підкреслено роль засновників і послідовників наукової школи публічних фінансів у формуванні й розвитку інших напрямів фінансової науки: корпоративних фінансів, фінансового ринку, страхування, міжнародних фінансів. This article completes a series of publications devoted to research of the scientifi c schools of finance in Ukraine. It highlights the issues of genesis, formation and development of modern scientifi c school of public finances, formed at the Department of Finance of the SHEI “Kyiv National Economic University”, and its characteristic features. The main stages of development of the school since its inception at the turn of 1960–70-ies and up to date are revealed. It is shown that within formation of the school its scientific ideology and key components are forming based on revival of principles and ideas of the Ukrainian classical school of finance, and production of new trends in financial science, namely: financial restructuring, macro-financial stabilization, financial infrastructure of the society, innovations in the financial sector, etc. It is noted the major scientific achievements of the founders and followers of the schools that were signifi cant contribution to the theory and practice of public finance. In scientific terms, the problems of major publications of the school’s representatives raised in books, articles, and encyclopedic publications are revealed. In educational terms, there are mentioned core achievements in the development of curricula and education programs of innovative courses for bachelors and master’s degree in “Finance and Credit”, and in publication of textbooks and manuals, the most of which were the first such publications in Ukraine. An attention is paid to the school cooperation with scientists of other countries, including Poland, Slovakia, Hungary, the UK, Germany, Switzerland, China, and also with public authorities of Ukraine. It is emphasized the role of founders and followers of the scientific school of public finances in formation and development of other directions of financial science, namely: corporate finance, financial market, insurance, international finance. Эта статья завершает цикл публикаций, посвященных исследованию научных школ финансов в Украине. В ней освещены вопросы генезиса, становления и развития современной научной школы публичных финансов, сформированной на базе кафедры финансов ГВУЗ “Киевский национальный экономический университет имени Вадима Гетьмана”, ее характерные черты. Рассмотрены основные этапы развития школы начиная с ее зарождения на рубеже 60-х и 70-х годов прошлого века и до настоящего времени. Показано, что с ее становлением происходит формирование ее научной идеологии и ключевых составляющих на основе возрождения принципов и идей украинской классической школы финансов, выработки новых направлений в финансовой науке, а именно: финансовая реструктуризация, макрофинансовая стабилизация, финансовая инфраструктура общества, инновации в финансовой сфере и др. Отмечены важнейшие научные достижения основателей и последователей школы, ставшие весомым вкладом в теорию и практику функционирования публичных финансов. В научном измерении раскрыта проблематика основных публикаций представителей школы в монографиях, статьях, энциклопедических изданиях. В образовательном измерении представлены достижения в разработке учебных планов и программ инновационных дисциплин подготовки бакалавров и магистров по специальности “Финансы и кредит”, а также издании учебников и учебных пособий, большинство из которых были первыми подобными изданиями в Украине. Уделено внимание сотрудничеству школы с учеными других стран, в частности Польши, Словакии, Венгрии, Великобритании, Германии, Швейцарии, Китая, а также государственными органами Украины. Подчеркнута роль основателей и последователей научной школы публичных финансов в формировании и развитии других направлений финансовой науки: корпоративных финансов, финансового рынка, страхования, международных финансов.Item Українська класична школа публічних фінансів(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2015) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Федосов, Віктор Михайлович; Fedosov, Viktor; Федосов, Виктор Михайлович; Юхименко, Петро Іванович; Yukhymenko, PetroЦя стаття є другою в тріаді публікацій, присвячених національній науковій школі фінансів, її сутності, місцю і ролі в світовій економічній думці. В ній проаналізовано погляди представників української класичної наукової школи публічних фінансів, яка здобула світове визнання. Показано, що вони формувалися як на національному ґрунті, так і під впливом прогресивних ідей світових економічних течій. Досліджено період ХVІІІ ст., коли українське наукове середовище зазнало якісних змін суспільної свідомості, що втілилося у формуванні фінансової науки. Зроблено акцент на переході від суто філософського осмислення змісту економічних відносин до прагматичного аналізу законів функціонування та еволюції соціально-економічної системи і публічних фінансів. Наведено здобутки соціально-філософської думки в Україні, яка стала невід’ємною складовою теоретико-методологічного підґрунтя публічних фінансів національної класичної школи. В умовах постійного тиску з боку російської влади та обмежень прав, інкорпорування загальноімперських принципів представники вітчизняної класичної школи публічних фінансів зуміли зберегти відданість ліберально-демократичним принципам організації й функціонування фінансового господарства і національну самобутність підходів до управління фінансами. Висновки, наведені в статті, свідчать, що вітчизняна класична наукова школа публічних фінансів являла собою одну з важливих теоретикометодологічних засад сучасної школи публічних фінансів України. This article is the second in the triad of publications devoted to national scientific school of finance, its nature, place and role in the world economic thought. The views of representatives of Ukrainian classical scientific school of public finance, which has gained worldwide recognition, are analyzed. It is shown that they have been formed at both the national soil, and under the influence of progressive ideas of the world economic trends. The eighteenth century period is investigated, when the Ukrainian scientific environment has undergone qualitative changes in social consciousness, embodied in formation of the financial science. The emphasis is made on the transition from a purely philosophical understanding of the content of economic relations to a pragmatic analysis of the laws of functioning and evolution of the socio-economic system and public finance. The main achievements of social and philosophical thought in Ukraine are revealed, which became an integral part of the theoretical and methodological foundations of public finance of the national classical school. In conditions of constant pressure from the Russian authorities and restrictions of rights, incorporation of national-wide principles the representatives of the classical school of public finances have managed to maintain commitment to liberal democratic principles of organization and functioning of the financial sector and national identity of approaches to financial management. The findings presented in the article have shown that domestic classical scientific school of public finance was the one of the important theoretical and methodological foundations of the modern school of public finance in Ukraine. Эта статья является второй в триаде публикаций, посвященных национальной научной школе финансов, ее сущности, месту и роли в мировой экономической мысли. В ней проанализированы взгляды представителей украинской классической научной школы публичных финансов, которая получила мировое признание. Показано, что они формировались как на национальной почве, так и под влиянием прогрессивных идей мировых экономических течений. Исследован период XVIII в., когда украинская научная среда претерпела качественные изменения общественного сознания, что воплотилось в формирование финансовой науки. Сделан акцент на переходе от чисто философского осмысления содержания экономических отношений к прагматическому анализу законов функционирования и эволюции социально-экономической системы и публичных финансов. Приведены достижения социально-философской мысли в Украине, которая стала неотъемлемой составляющей теоретико-методологического основания публичных финансов национальной классической школы. В условиях постоянного давления со стороны российских властей и ограничений прав, инкорпорирования общеимперских принципов представители отечественной классической школы публичных финансов сумели сохранить приверженность либерально-демократическим принципам организации и функционирования финансового хозяйства и национальную самобытность подходов к управлению финансами. Выводы, приведенные в статье, свидетельствуют, что отечественная классическая научная школа публичных финансов представляла собой одну из важных теоретико-методологических основ современной школы публичных финансов Украины.Item Фактор безпеки в контексті фінансового забезпечення сталого розвитку(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2022) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Волковський, Євген Ігорович; Volkovskyi, Yevhen; Волковский, Евгений Игоревич; Волковська, Наталія Ігорівна; Volkovska, Nataliia; Волковская, Наталия ИгоревнаВступ. Своєчасне реагування світової фінансової спільноти на загострення воєнних загроз в окремих регіонах світу у вигляді цілеспрямованих інвестицій або фінансової допомоги багато в чому залежить від актуалізації питання безпеки як провідного фактора сталого розвитку в умовах глобальної економіки. Розв’язання поставленого завдання можливе у разі запровадження інноваційних фінансових інструментів, які б гарантували фінансування безпекової інфраструктури. Проблематика. Настання збройного конфлікту несе із собою величезні втрати соціально-економічного розвитку. Великою мірою ризик його започаткування та наслідки можна зменшити через фінансування необхідних заходів для покращання обороноздатності країни. Відповідно до загальносвітової тенденції впровадження в життя концепції сталого розвитку таке фінансування можливе у межах однієї із 17 Цілей сталого розвитку (ЦСР). Мета – визначення основних джерел фінансової допомоги без залучення урядів країни світу, пошук можливостей застосування інноваційних механізмів фінансового забезпечення сталого розвитку в разі загострення безпекової ситуації. Матеріали й методи. Використано загальнонаукові й спеціальні методи: аналізу, синтезу, групування, опису, порівняння, теоретичного узагальнення та класифікації. Результати. Фактор безпеки як окрему ЦСР визначено сім років тому, відповідно, фінансування безпекових ризиків та збройних конфліктів відбувається за принципом усунення наслідків. Тому виникає проблема, яка потребує розроблення нових інструментів гарантування миру, котрими мають стати облігації, що є фінансовим інструментом забезпечення сталого розвитку в разі збільшення ризиків воєнної агресії. Механізми їх випуску мають ураховувати різні рівні ризику, які, у свою чергу, повинні визначати вимоги та результати, котрі мають бути досягнуті. Висновки. Наразі Україна має унікальну можливість виступити каталізатором для визнання фактора безпеки як однієї з визначальних складових концепції сталого розвитку, без якої неможливе досягнення ЦСР у екологічному, соціальному та управлінському напрямах. Таке підвищення фокуса уваги на цьому факторі потребуватиме пошуку та застосування інноваційних фінансових інструментів, одним з яких мають стати облігації миру. Introduction. The issue of timely response of the global financial community to escalating military threats in certain regions of the world through targeted investments or financial assistance depends largely on the actualization of the issue of security as a leading factor of sustainable development in the global economy. The solution to this problem is possible with the introduction of innovative financial instruments, which could provide timely financing of security infrastructure. Problem Statement. The onset of military conflict brings with it enormous losses of socio-economic development. To a large extent, the risk of military conflict and its consequences can be reduced by financing the necessary measures to improve the defense capabilities of the country. According to the worldwide trend of implementing the concept of sustainable development, such funding is possible within one of the seventeen sustainable development goals. Purpose. To determine the main sources of financial aid except for the governments‘ aid of the world countries, to search for the possibilities of applying innovative mechanisms of financial support for sustainable development in the event of an aggravation of the security situation. Methods. General scientific and special methods were used: analysis, synthesis, grouping, description, comparison, theoretical generalization and classification. Results. It has been found that the security factor as a separate goal of sustainable development was established seven years ago, accordingly, the financing of security risks and military conflicts is carried out according to the principle of elimination of consequences. Therefore, there is a problem that requires the development of new tools for guaranteeing peace, which should be bonds, which are a financial tool for sustainable development in the event of increased risks of military aggression. The mechanisms of issuance must take into account different levels of risk. Which, in turn, should determine the requirements for the possibility of issuing such bonds and the results to be achieved. Conclusions. Under the present conditions, Ukraine has a unique opportunity to act as a catalyst for the recognition of the security factor as one of the defining components of the sustainable development concept, without which the achievement of sustainable development goals in the environmental, social and governance components is impossible. This increased focus on the security factor will require the search for and application of innovative financial instruments, one of which should be peace bonds.Item Федосов Віктор Михайлович(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Кондратюк, Сергій Якович; Kondratiuk, Serhii; Кондратюк, Сергей Яковлевич; Бойко, Ірина Юріївна; Коноваленко, Тетяна ОлександрівнаБіобібліографічний покажчик висвітлює життєвий шлях, науково-дослідну та науково-педагогічну діяльність доктора економічних наук, професора Віктора Михайловича Федосова та містить інформацію про науковий доробок вченого за період 1964–2021 рр. До покажчика увійшли монографії, підручники, навчально-методичні посібники, статті з наукових збірників та періодичних видань, відомості про наукову школу вченого, а також література про життя і діяльність В. М. Федосова. Покажчик стане у нагоді науковцям, викладачам, аспірантам, студентам і всім, хто цікавиться досягненнями у галузі економічної науки.Item Фінансова система України (теоретико-методологічні аспекти)(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2006-05-15) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Федосов, Віктор МихайловичДосліджено сутність, засади структуризації і механізм функціонування фінансової системи, визначені фінансові протиріччя та системні засоби їх урівноваження. Систематизовано моделі фінансових відносин у суспільстві та інструментарій фінансового впливу на темпи і пропорції соціально-економічного розвитку. Здійснено системний аналіз фінансового забезпечення функціонування мікроекономіки на основі оцінки фінансового потенціалу економіки та банківської системи України, уточнено поняття фінансових ресурсів та запропоновані показники, що характеризують їх обсяги. Визначено проблеми макроекономічного рівня фінансової системи − передумови та чинники розбудови ефективної бюджетної системи та наукові засади формування і вдосконалення податкової системи України. Досліджені реструктуризаційні процеси у фінансовій системі України у трансформаційний період та визначені завдання і напрями структурно-інтегрованої фінансової політики. Оцінено вплив на розвиток національної фінансової системи взаємовідносин з міжнародними фінансовими інституціями. The essence, structuring principles and mechanism of financial system functioning have been researched. Financial contradictions and systematic means for their balancing are specified. Models of financial relations in society and the instruments of financial influence on the speed and proportions of social and economic development have been systematized. The systematic analysis of financial safeguarding micro-economic functioning based on financial evaluation of economic potential and the banking system of Ukraine has been carried out. The concept of financial resources has been specified and the indices for characterizing their volumes have been suggested. The problems of the financial system on macro-economic level have been defined − the preconditions and factors for effective budgeting system development and scientific basis for establishing and improving the taxation system of Ukraine. Restructuring process in the financial system of Ukraine in the transition period has been investigated, as well as the tasks and directions of structurally integrated financial policy have been defined. The influence of international financial institutions interrelations on the national financial system has been estimated. Исследованы теоретические основы формирования финансовой системы в контексте эволюции научной мысли относительно трактования сущности и состава финансов. Проанализированы подходы представителей различных научных школ к пониманию сущности и функций финансов − классиков экономической и финансовой науки, ученых дореволюционной России, теоретические воззрения советских ученых и современных ученых западных стран. Особое внимание уделено научной мысли в Украине и России в переходный к рыночной экономике период. Изучены подходы к рассмотрению финансовой системы в отечественной и зарубежной литературе с позиций внутреннего содержания финансов (совокупность различных форм финансовых отношений) и организационного строения (совокупность финансовых органов и институций). Структуризацию национальной финансовой системы по содержательному наполнению предложено осуществлять по уровням экономической системы: микроуровень − финансы субъектов предпринимательства; макроуровень − государственные финансы (бюджет государства и целевые фонды), страхование, финансовый рынок. В составе международных финансов предложено выделять валютный рынок, финансы международных организаций, глобальные финансы.Item Ще один крок до пізнання фінансів(ДННУ «Академія фінансового управління», 2018) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий МихайловичItem Ідеологія, прагматика та результативність податкового реформування в Україні(Видавничий Дім «ІНЖЕК», 2017) Опарін, Валерій Михайлович; Oparin, Valerii; Опарин, Валерий Михайлович; Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Паентко, Татьяна ВасильевнаСтаттю присвячено оцінці ідеології і прагматики податкових реформ в Україні. Авторський підхід до дослідження проблеми відрізняється від традиційних підходів, які зосереджені на оцінці фіскальної ефективності податків, і спрямований на оцінку обґрунтованості таких реформ і їх вигід для суспільства з точки зору довгострокового розвитку. Метою статті є оцінка ідеології та прагматики податкових реформ із точки зору їх обґрунтованості та результативності для суспільства. Проаналізовано вектори податкових реформ із основних бюджетоутворюючих податків: податку на прибуток, податку на доходи фізичних осіб, ПДВ. Проведено порівняльний аналіз тенденцій оподаткування доходів і доданої вартості в Україні і світі. Обґрунтовано, що цілі податкових реформ, які декларувалися владою, були або надуманими, або так і не були досягнуті. Реальними ж цілями безкінечного реформування було створення для олігархічних кланів широких можливостей уникнення оподаткування на «законних» підставах. Саме уникнення оподаткування створило передумови для їх прискореного збагачення, яке використовувалося переважно у непродуктивному напрямі, що не сприяло розвитку національної економіки. З цих позицій вважаємо за необхідне дати саме негативну оцінку проведеним в Україні податковим реформам. Крім того, результатом податкових реформ стало недостатнє наповнення бюджету податковими надходженнями і, як результат, надзвичайно обмежене фінансування соціальної сфери, стан якої сама влада визнає як мінімум незадовільним, а реально він є катастрофічним. Тобто неупереджена оцінка податкових реформ в Україні засвідчує як їх безрезультативність, так і негативні наслідки для суспільства, з одного боку, і повну реалізацію намічених цілей для олігархів – з іншого. The article is dedicated to the assessment of the ideology and pragmatics of the tax reforms in Ukraine. The author’s approach to studying the problem differs from the traditional approaches, which are focused on assessing the fiscal effectiveness of taxes, and is aimed at evaluating the validity of such reforms and their benefits for the society with consideration for long-term development of the country. The purpose of the article is to assess the ideology and pragmatics of the tax reforms in terms of their validity and effectiveness for the society. There analyzed the vectors of the tax reforms concerning the main budget-forming taxes: profit tax, personal income tax, VAT. A comparative analysis of the trends in taxation of incomes and value added in Ukraine and the world is carried out. It is substantiated that the goals of the tax reforms declared by the authorities in Ukraine were either contrived or were never achieved. The real goals of the endless reforming were the creation of broad opportunities to avoid taxation on the “legitimate” grounds for the oligarchic clans. It was the avoidance of taxation that created the prerequisites for their accelerated enrichment, which was used mainly with unproductive purposes and did not contribute to the development of the national economy. In view of this, we consider it necessary to give a negative assessment of the tax reforms that were carried out in Ukraine. In addition, the result of the tax reforms was the inadequate filling of the budget with tax revenues and, consequently, very limited financing of the social sphere, whose state is recognized by the government itself as at the least unsatisfactory, being in fact catastrophic. Thus, the impartial assessment of the tax reforms in Ukraine testifies both to their inefficiency, and the negative consequences for the society, on the one hand, and the full realization of the targets for the oligarchs, on the other. Статья посвящена оценке идеологии и прагматики налоговых реформ в Украине. Авторский подход к исследованию проблемы отличается от традиционных подходов, сосредоточенных на оценке фискальной эффективности налогов, и направлен на оценку обоснованности таких реформ и их выгод для общества с точки зрения долгосрочного развития страны. Целью статьи является оценка идеологии и прагматики налоговых реформ с точки зрения их обоснованности и результативности для общества. Проанализированы векторы налоговых реформ по основным бюджетообразующим налогам: налог на прибыль, налог на доходы физических лиц, НДС. Проведен сравнительный анализ тенденций налогообложения доходов и добавленной стоимости в Украине и мире. Обосновано, что цели налоговых реформ, которые декларировались властью в Украине, были или надуманными, или так и не были достигнуты. Реальными же целями бесконечного реформирования было создание для олигархических кланов широких возможностей ухода от налогообложения на «законных» основаниях. Именно избежание налогообложения создало предпосылки для их ускоренного обогащения, которое использовалось преимущественно в непродуктивном направлении, не способствовало развитию национальной экономики. С этих позиций считаем необходимым дать именно отрицательную оценку проведенным в Украине налоговым реформам. Кроме того, результатом налоговых реформ стало недостаточное наполнение бюджета налоговыми поступлениями и, как результат, очень ограниченное финансирование социальной сферы, состояние которой сама власть признает как минимум неудовлетворительным, а реально оно является катастрофическим. То есть беспристрастная оценка налоговых реформ в Украине свидетельствует как об их безрезультатности, так и отрицательных последствиях для общества, с одной стороны, и полную реализацию намеченных целей для олигархов – с другой.