Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова by Subject "330.16:336.2:342.25"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Поведінкова економіка та децентралізація бюджетної системи(ДННУ “Академія фінансового управління”, 2019) Буряченко, Андрій Євгенович; Buryachenko, Andriy; Буряченко, Андрей Евгеньевич; Левченко, Катерина Михайлівна; Levchenko, Kateryna; Левченко, Екатерина МихайловнаРозглянуті в статті аспекти процесу децентралізації влади та реформування місцевого самоврядування в Україні вказують на велике значення поведінкової економіки для місцевих бюджетів. Така економіка дає змогу більш реалістично з точки зору психології обґрунтувати вихідні передумови аналізу поведінки суспільства як платника податків до місцевих бюджетів. Встановлено, що важливу роль у сплаті податків до бюджету місцевого рівня відіграє фактор довіри населення до держави, зокрема до органів місцевого самоврядування. З’ясовано, що, незважаючи на регіональну асиметрію, котра безпосередньо впливає на формування бюджетів, відбувається стрімке зростання власних доходів об’єднаних територіальних громад за рахунок створення сервісного клімату на місцевому рівні. Визначено пріоритетні напрями вдосконалення добровільної сплати податків до місцевих бюджетів, до яких належать: проведення комплексних реформ у фіскальній сфері з метою поліпшення якості економічного середовища на рівні територіальних громад, удосконалення податкового адміністрування та підвищення ефективності використання мобілізованих фінансових ресурсів органами місцевої влади з урахуванням засад поведінкової економіки. At the present stage of development of Ukrainian statehood, when the system of financial relations between society and the state is reformed in the direction of decentralization, there is a need to form a system of vital activity of society based on a balanced distribution of rights and responsibilities not only between levels of local government, but also between the state and society in as a whole. Since one of the priority tasks of local authorities is interaction with society, there is an urgent need to develop measures that would allow the latter to transform into a subject of economic relations, endowed not only with the opportunities but also with the legal rights of solving social and social problems of relevance with the economic activity of the region of his residence. However, an individual, and society, does not always demonstrate rational economic behavior, because of the actual uncertainty of needs and the inadequate assessment of the required information. The purpose of this article is to study the role of behavioral economics for local budgets. The aspects we consider to decentralize the process of decentralizing power and reforming local government in Ukraine clearly show that the role of the behavioral economy for the local budgets is very large. Behavioral economics enhances the explanatory capacity of the traditional economy by providing a more realistic psychological justification for the initial prerequisites for analyzing society’s behavior as a taxpayer in local budgets. The behavior of society as taxpayers in local budgets is influenced by the level of stability of the legal field and the quality of regulatory institutions, as well as the level of financing of public goods. In order to increase the level of voluntary payment of taxes to local budgets, it is necessary to carry out comprehensive reforms in the fiscal sphere, aimed at improving the quality of the economic environment at the level of territorial communities, improving the process of tax administration and increasing the level of spending of local authorities by mobilizing financial resources, taking into account the basics of behavior. Рассмотренные в статье аспекты процесса децентрализации власти и реформирования местного самоуправления в Украине указывают на большое значение поведенческой экономики для местных бюджетов. Такая экономика позволяет более реалистично с точки зрения психологии обосновать исходные предпосылки анализа поведения общества как налогоплательщика в местные бюджеты. Установлено, что важную роль в уплате налогов в бюджеты местного уровня играет фактор доверия населения государству, в частности органам местного самоуправления. Выяснено, что, несмотря на региональную асимметрию, которая непосредственно влияет на формирование бюджетов, происходит стремительный рост собственных доходов объединенных территориальных общин за счет создания сервисного климата на местном уровне. Определены приоритетные направления совершенствования добровольной уплаты налогов в местные бюджеты, к которым относятся: проведение комплексных реформ в фискальной сфере с целью улучшения качества экономической среды на уровне территориальных общин, совершенствование налогового администрирования и повышение эффективности использования мобилизованных финансовых ресурсов органами местной власти с учетом основ поведенческой экономики.