Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Розвиток напрямку самофінансування у забезпеченні діяльності комунального траспорту(Хмельницький національний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Логвінов, Павло; Lohvinov, PavloІснуючий рівень фінансових ресурсів громадських перевізників столиці не відповідає потребам відновлення та не забезпечує можливість здійснювати капітальні ремонти на належному рівні. Відповідно, неможливо досягти модернізації та розвитку активів, унаслідок наявного фінансового забезпечення системи організації послуг з перевезення. Дана ситуація обумовлена розміром тарифу, який не покриває собівартість наданих перевізниками послуг, зокрема собівартість перевезень, які здійснює КП «Київський метрополітен». У статті розглянуто потенційні можливостей забезпечення самофінансування підприємства за рахунок інших доходів від операційної діяльності метрополітену м. Києва, а саме – доходи від реклами. The planned profit is taken into account when determining the tariffs for transport services of the Kyiv underground subway and is used for capital investments, technical re-equipment of enterprises, and achieving other goals in accordance with the officially approved program for the development of the metro. The amount of income of the enterprise as an independent source of revenue is determined by the level of fares for public transport, which have not been revised for several years, and the participation of the enterprise in the unified tariff system of the city. This fact limits the ability of the metro to generate sufficient revenue to fully cover operating costs, not to mention the creation of a development fund. To solve the problem, general scientific and special methods of cognition were used. In particular, quantitative methods of analysis of economic indicators (observation, comparison, grouping, structuring, generalization), statistical research methods, methods of theoretical generalization (to solve the problem), and tabular methods (for clarity of presentation). Currently, the revenues from the primary market of advertising spaces do not meet the metro's need for financial resources for operating activities and capital investments for further development and construction. In order to change the situation in the direction of targeted use of advertising revenues to provide enterprises with financial resources for development, it is necessary to revise the relationship between the city and intermediaries in the formation of primary and secondary advertising in the direction of eliminating intermediaries and attributing income directly to the market value of the place instead of fixed costs. This would also make it possible to clearly and transparently account for both the advertising space itself and the income from its use.Item Оподаткування і фіскальна соціологія: фінансова думка Заходу та уроки для України(ДННУ «Академія фінансового управління», 2024) Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, AndriiВступ. У процесі справедливої взаємодії владних структур та платників податків між ними формуються відносини довіри, що дає змогу забезпечити підтримку з боку бізнесу державних фіскальних ініціатив. У свою чергу, якщо взаємовідносини не є прозорими та рівноправними, це призводить до пасивного або навіть негативного ставлення до податків, що знижує ефективність функціонування фіскальної системи. Проблематика. Необхідно усунути прогалину в українській фінансовій теорії, яка досі залишається недостатньо розробленою з точки зору фіскальної соціології. Порівняно із західними країнами, де фіскальна соціологія вже стала невід'ємною частиною економічного аналізу, в Україні це питання вивчалося лише вузьким колом науковців. Це обмеження зумовлює необхідність глибшого дослідження й інтеграції соціологічних підходів у фінансову науку, адже без цього українські науковці та політики втрачають можливість отримати повніше розуміння взаємодії між економічними та соціальними процесами. Мета – обґрунтування напрямів інтеграції фіскальної соціології в українську фінансову теорію та розроблення рекомендацій щодо її включення у вітчизняну фінансову практику. Методи. Використано методи системного, структурно-функціонального, порівняльного аналізу, аналогій, групування, опису, порівняння та узагальнення. Результати. Доведено, що в результаті інтеграції фіскальної соціології українська фінансова теорія може отримати вигоду від тоншого розуміння соціально-економічних факторів, що впливають на фіскальну політику. Така інтеграція сприятиме ефективнішому формуванню політики та глибшому розумінню економічних викликів, котрі постали перед Україною. Висновки. Українським науковцям і політикам слід визначити пріоритетом міждисциплінарне вивчення фіскальної політики, спираючись на багаті традиції фіскальної соціології на Заході. Варто докласти спільних зусиль для розроблення податкової політики, яка б зміцнювала державну легітимність, вирішуючи питання справедливості, прозорості та довіри. Стратегії управління державним боргом та покращання податкової моралі мають бути центральним елементом фіскальної політики, що забезпечить здатність фінансової системи України протистояти соціально-економічному тиску та сприятиме довгостроковій стабільності та розвитку. Introduction. In the process of fair interaction between authorities and taxpayers, a relationship of trust is created. This trust ensures support for government fiscal initiatives from the business sector. Conversely, if the relationship is not transparent and equitable, it can lead to a passive or even negative attitude towards taxes, thereby reducing the efficiency of the tax system. Problem Statement. There is a gap in Ukrainian fiscal theory, which is still underdeveloped in terms of fiscal sociology. Compared to Western countries, where fiscal sociology has already become an integral part of economic analysis, in Ukraine this issue has been studied only by a narrow circle of scholars. This limitation necessitates a deeper study and integration of sociological approaches into financial science, because without it, Ukrainian researchers and policy makers lose the opportunity to gain a more complete understanding of the interaction between economic and social processes. The purpose is to substantiate the directions of integration of fiscal sociology into Ukrainian financial theory and to develop recommendations for its inclusion into Ukrainian financial practice. Methods. The methods used are systematic, structural-functional, comparative analysis, analogy, grouping, description, comparison and generalization. Results. It is proved that by integrating fiscal sociology, Ukrainian fiscal theory can benefit from a more nuanced understanding of the socio-economic factors influencing fiscal policy. Such integration could lead to more effective policy making and a deeper understanding of the economic challenges facing Ukraine. Conclusions. Ukrainian academics and policymakers should prioritize the interdisciplinary study of fiscal policy, taking into consideration the rich tradition of fiscal sociology in the West. Joint efforts should be made to develop tax policies that strengthen state legitimacy by addressing issues of fairness, transparency, and trust. Strategies for managing public debt and improving tax morale should be a central element of fiscal policy to ensure that Ukraine's financial system can withstand socioeconomic pressures and contribute to long-term stability and development.Item The impact of urbanization on socio-economic development: the experience of Poland, Spain and Ukraine(ВНЗ «Національний гірничий університет», 2025) Buriachenko, Andrii; Буряченко, Андрій Євгенович; Koczar, J.; Кочар, І.; Biliavska, O.; Білявська, О.; Levchenko, Kateryna; Левченко, Катерина Михайлівна; Kolomiiets, Hanna; Коломієць, Ганна БогданівнаPurpose. To analyze and evaluate the impact of urbanization on socio-economic indicators of development in three different countries and determine how changes in the demographic processes of the urban population affect the economic development and financial stability of the regions. Methodology. The research methodology is based on a combination of qualitative and quantitative analysis and includes the study of demographic characteristics, labor status, education, living conditions and well-being. To carry out such an analysis, statistical methods were used, namely regression analysis, which is used to identify the relationship between urbanization and economic indicators. The use of variation coefficient made it possible to determine the differentiation degree of urbanization level, and the use of correlation coefficients allowed assessing the closeness of the relationship between urbanization and the volume of the produced gross regional product, as well as the country’s financial potential. In general, the regression model provided possibilities to present the dependence between significant factors and determine their influence on the socio-economic development of individual regions. Findings. The study revealed the multi-component impact of urbanization on the development of regions, namely on the financial potential (measured as GDP per capita) of Poland, Spain and Ukraine. The research analyzed the complexity of urbanization and its impact on various socio-economic factors, such as regional differences, infrastructure concentration and ecological consequences. It has been shown that the significant benefits of urbanization, such as stimulating innovation, creating new jobs and facilitating global trade, can be accompanied by significant investment in urban infrastructure and cause environmental problems or facilitate the spread of disease. The conclusions emphasize the need to implement a national program of “smart cities” part of a long-term development strategy for effective management of urbanization processes. And the importance of further research on urbanization under the conditions of global demographic changes caused by the war in Ukraine is also underlined. Originality. Based on the analysis of the processes of urbanization in Poland, Spain and Ukraine, the key factors shaping the advantages and disadvantages of urbanization for the socio-economic development of these countries are identified. By means of regression analysis, for each of the researched countries, the dependence between the indicators of population change in urban and rural areas and the volume of the produced gross regional product within each national economy was established, and the existence of a connection between the financial potential of the country and the number of its urban population was also revealed. The influence of urbanization on demographic changes, economic growth, infrastructure and environmental conditions of the studied countries is demonstrated. Practical value. The article substantiates the data and analyzes the impact of urbanization on various aspects of life in the cities of Poland, Spain, and Ukraine. The results of the study can serve as a basis for developing policies aimed at optimizing urbanization processes, planning the development of urban agglomerations, as well as solving problems related to urban growth and management, including infrastructure, housing, transport and ecology. Мета. Проаналізувати та оцінити вплив урбанізації на соціально-економічні показники розвитку у трьох різних країнах та визначити, як зміни в демографічних процесах міського населення впливають на економічний розвиток та фінансову стабільність регіонів. Методологія. Методологія дослідження базується на поєднанні якісного та кількісного аналізу та включає вивчення демографічних характеристик, трудового статусу, освіти, умов життя та добробуту. Для проведення такого аналізу було використано статистичні методи, а саме регресійний аналіз, який використовується для виявлення зв'язку між урбанізацією та економічними показниками. Використання коефіцієнта варіації дозволило визначити ступінь диференціації рівня урбанізації, а використання коефіцієнтів кореляції – оцінити тісноту зв'язку між урбанізацією та обсягом виробленого валового регіонального продукту, а також фінансовим потенціалом країни. Загалом, регресійна модель надала можливості представити залежність між значущими факторами та визначити їх вплив на соціально-економічний розвиток окремих регіонів. Результати. Дослідження виявило багатокомпонентний вплив урбанізації на розвиток регіонів, а саме на фінансовий потенціал (виміряний як ВВП на душу населення) Польщі, Іспанії та України. У дослідженні проаналізовано складність урбанізації та її вплив на різні соціально-економічні фактори, такі як регіональні відмінності, концентрація інфраструктури та екологічні наслідки. Було показано, що значні переваги урбанізації, такі як стимулювання інновацій, створення нових робочих місць та сприяння світовій торгівлі, можуть супроводжуватися значними інвестиціями в міську інфраструктуру та спричиняти екологічні проблеми або сприяти поширенню захворювань. У висновках наголошується на необхідності впровадження національної програми «розумних міст» як частини довгострокової стратегії розвитку для ефективного управління процесами урбанізації. Також підкреслюється важливість подальших досліджень урбанізації в умовах глобальних демографічних змін, спричинених війною в Україні. Оригінальність. На основі аналізу процесів урбанізації в Польщі, Іспанії та Україні визначено ключові фактори, що формують переваги та недоліки урбанізації для соціально-економічного розвитку цих країн. За допомогою регресійного аналізу для кожної з досліджуваних країн встановлено залежність між показниками зміни чисельності населення в міських та сільських районах та обсягом виробленого валового регіонального продукту в межах кожної національної економіки, а також виявлено існування зв'язку між фінансовим потенціалом країни та чисельністю її міського населення. Продемонстровано вплив урбанізації на демографічні зміни, економічне зростання, інфраструктуру та екологічний стан досліджуваних країн. Практична цінність. У статті обґрунтовано дані та проаналізовано вплив урбанізації на різні аспекти життя в містах Польщі, Іспанії та України. Результати дослідження можуть слугувати основою для розробки політики, спрямованої на оптимізацію процесів урбанізації, планування розвитку міських агломерацій, а також вирішення проблем, пов'язаних зі зростанням та управлінням містами, включаючи інфраструктуру, житло, транспорт та екологію.Item Редизайн бюджетних програм на основі людиноцентристського підходу в інклюзивному середовищі(ДННУ «Академія фінансового управління», 2025) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Дегтярьова, Наталія Володимирівна; Dehtiarova, Nataliia; Цюпа, Оксана Петрівна; Tsiupa, OksanaВступ. Забезпечення конструктивної єдності компонентів бюджетних програм залишається актуальною проблемою в рамках пошуку шляхів удосконалення програмно-цільового методу в бюджетному процесі, особливо зважаючи на те, що принципи людиноцентризму та гендерної орієнтованості стали дороговказами в управлінні публічними фінансами. Проблематика. Мета, завдання та результативні показники не мають логічної узгодженості, алгоритми їх розрахунку не завжди відповідають змісту групи, до якої вони належать, і частково враховують гендерні аспекти, що нівелює їхню роль як інструментів оцінювання ефективності виконання бюджетних програм. Мета – виявлення прогалин у визначенні мети, завдань та результативних показників бюджетних програм з огляду на їхню конструктивну єдність і відповідність теоретичним засадам та принципам людиноцентризму й гендерної орієнтованості, обґрунтування пропозицій із їх усунення. Методи. Застосовано такі методи дослідження: групування, порівняння, аналіз, теоретичного узагальнення та логічних суджень. Результати. Встановлено, що сформульовані у бюджетній програмі мета та завдання не містять фінансового компонента, а відображають ціль та види соціальної підтримки, напрями діяльності соціальних служб, спрямовані на підтримку осіб з інвалідністю. Кількість отримувачів публічних благ відображається і в показниках продукту, і в показниках затрат. Показники ефективності та якості не відповідають усталеним підходам до їх трактування, що не дає змогу оцінити доцільність використання коштів за напрямами бюджетної програми. Гендерні аспекти слабо враховані при формуванні бюджетних програм. Висновки. Управління публічними фінансами на основі принципів людиноцентризму та гендерної орієнтованості потребує оновлення дизайну бюджетних програм. Показники результативності мають бути приведені у відповідність компонентам, які наповнюють їхній зміст, та супроводжувати кожне завдання програми окремо. Створені за рахунок відповідного бюджетного фінансування блага повинні враховувати потреби жінок, чоловіків, хлопців, дівчат, людей з особливими потребами.Item Податкові надходження в доходах місцевих бюджетів України та їх фіскальний потенціал(Харківський національний економічний університет, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaМетою статті є аналіз динаміки податкових надходжень місцевих бюджетів в Україні за період з 2018 по 2023 рр. і вивчення їх структури та частки в загальних доходах місцевих бюджетів, зведеного бюджету та ВВП країни для виявлення їх фіскального потенціалу та факторів впливу. Аналізуючи динаміку податкових надходжень місцевих бюджетів з 2018 по 2023 рр., варто зазначити загальне зростання цих надходжень протягом цього періоду. Проте війна, що розпочалася у 2022 році, та інші зовнішні фактори суттєво вплинули на цю динаміку, призводячи до коливань. У статті досліджується не лише загальна динаміка податкових надходжень, але й їх структура, розподіл за основними складовими та їх відношення до загальних доходів місцевих і зведеного бюджетів, а також у відсотковому співвідношенні з ВВП. Частка податкових надходжень у загальних доходах місцевих бюджетів в Україні зазнавала значних змін, зростаючи під час пандемії COVID-19 та війни у 2022 р., але трохи зменшившись у 2023 р. Частка цих надходжень у загальних доходах зведеного бюджету також зменшувалась у 2022 і 2023 рр., що свідчить про вплив економічної нестабільності та війни. Частка податкових надходжень місцевих бюджетів у ВВП зросла у 2022 та 2023 рр., відображаючи посилену роль місцевих податків у фінансуванні та адаптації до нових економічних умов. Розглянуто також динаміку та структуру місцевих податків і зборів, а також їх внесок у податкові надходження місцевих бюджетів. Аналіз динаміки місцевих податків і зборів показує стабільне зростання у 2019–2020 рр., але різке зниження у 2022 р. через військові дії. Проте у 2023 р. спостерігається позитивний тренд зі зростанням, що свідчить про стабілізацію та відновлення економіки. Структура місцевих податків і зборів піддається змінам, зокрема спостерігається зростання частки єдиного податку, що свідчить про стратегічне переосмислення системи оподаткування для спрощення та підвищення ефективності збору податків. Збільшення частки місцевих податків і зборів у податкових надходженнях місцевих бюджетів свідчить про їхню значущість у фінансовому забезпеченні місцевих органів влади та їхню економічну самодостатність і стабільність. Загалом проведений аналіз надає можливість зрозуміти економічну ситуацію в регіонах України та вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на фінансові процеси в Україні. Отримані результати можуть бути корисними для урядових органів, економістів і дослідників, які цікавляться фінансовою стійкістю та економічним розвитком регіонів України.Item Податковий контроль в Україні в умовах воєнного стану(Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2024-04-18) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Колодюк, Д. Ю.Item Публічні фінанси для дітей: концептуальні засади та виклики в Україні(Західноукраїнський національний університет, 2024) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaItem Вплив банків на ринок державних цінних паперів в умовах повномасштабного вторгнення: виклики та стратегії адаптації(Західноукраїнський національний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Бороденко, Тетяна Миколаївна; Borodenko, TetianaItem Пенсійне забезпечення: зарубіжний досвід та можливості його адаптації в Україні(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Вдовіна, Інеса Олексіївна; Vdovina, Inesa; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaДосліджено критерії побудови ефективної пенсійної системи та їх врахування при проведенні реформ в зарубіжних країнах. Визначено пріоритетні напрямки реформування пенсійної системи України з урахуванням об’єктивної соціально-економічної та безпекової ситуації. Серед основних причин, що стимулюють уряди багатьох країн світу до реформування пенсійних систем слід назвати зростання дефіцитів загальнодержавних пенсійних фондів та видатків бюджетів на виплати літнім людям на тлі таких глобальних тенденцій, як старіння населення, зменшення чисельності платників внесків на пенсійне страхування, збільшення числа отримувачів пенсійних виплат та тривалості життя на пенсії. Визначено, що основними критеріями, яким має відповідати пенсійна система країни, є достатність, стійкість, надійність та доступність за витратами. Проаналізовано рівень дотримання принципів достатності, стійкості та надійності при реформуванні пенсійних систем окремих країн. Авторами обґрунтовано, що дотримання принципу доступності за витратами при побудові пенсійної системи слід розглядати на перетині політичних та економічних чинників. Серед політичних умов слід назвати менталітет нації та ставлення суспільства до людей літнього віку. Серед економічних – рівень доходів та реальна спроможність державних фінансових фондів покривати зростаючі витрати на утримання літніх людей. Визначено пріоритети пенсійних реформ в зарубіжних країнах, зокрема запровадження механізмів автоматичної параметричної корекції пенсійних систем при зміні окремих економічних та демографічних показників, що має бути врахованим при проведенні реформи в Україні. Актуальними для України визначено також запровадження умовно-накопичувальної моделі пенсійної системи, забезпечення доступності інформації про стан пенсійних рахунків та уніфікацію баз даних всіх інфраструктурних учасників пенсійної системи. Для досягнення соціальної справедливості в рамках існуючої розподільної пенсійної системи слід диференціювати підходи до визначення розмірів пенсій в залежності від трудового стажу та розміру сплачених внесків для окремих категорій населення, а також розробити та запровадити професійні пенсійні плани. The criteria for building an effective pension system and their consideration when carrying out reforms in foreign countries are studied. The priority directions of reforming the pension system of Ukraine have been determined, taking into account the objective socio-economic and security situation. Among the main reasons stimulating the governments of many countries of the world to reform pension systems should be mentioned the growth of deficits of national pension funds and budget expenditures for payments to the elderly against the background of such global trends as the aging of the population, a decrease in the number of pension insurance contributors, an increase in the number of pension recipients benefits and life expectancy in retirement. It was determined that the main criteria that the country's pension system must meet are adequacy, stability, reliability and affordability. The level of compliance with the principles of adequacy, stability and reliability during the reform of the pension systems of individual countries was analyzed. The authors substantiated that compliance with the principle of cost affordability when building a pension system should be considered at the intersection of political and economic factors. Among the political conditions, the mentality of the nation and the attitude of society towards the elderly should be mentioned. Among the economic ones are the level of incomes and the real ability of state financial funds to cover the growing costs of maintaining the elderly. Priorities of pension reforms in foreign countries have been determined, in particular, the introduction of mechanisms for automatic parametric correction of pension systems when certain economic and demographic indicators change, which should be taken into account when carrying out reforms in Ukraine. The implementation of the contingent-accumulation model of the pension system, ensuring the availability of information about the state of pension accounts and the unification of databases of all infrastructural participants of the pension system are also determined to be relevant for Ukraine. To ensure social justice within the framework of the existing distributed pension system, it is necessary to differentiate approaches to calculation of pension payments of depending on the length of service and the amount of paid contributions for certain categories of the population, as well as to develop and implement professional pension plans.Item Податковий контроль в зарубіжних країнах та можливості його адаптації в Україні(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Колодюк, Діана Ю.; Kolodiuk, Diana; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaСтаття присвячена дослідженню податкового контролю як ключового елемента фінансової системи різних країн, спрямованого на забезпечення фінансової стабільності та справедливості в оподаткуванні. У зв’язку з цим, вивчення зарубіжного досвіду у цій галузі стає актуальним для України з метою покращення своєї системи податкового контролю. Метою статті є аналіз та порівняння зарубіжного досвіду у сфері податкового контролю з метою виявлення можливостей адаптації позитивних практик в українській системі оподаткування. В статті аналізуються різноманітні підходи до податкового контролю, що використовуються в країнах Європи (Німеччина, Франція, Швеція, Норвегія, Фінляндія, Бельгія), Азії (Японія) та Північної Америки (США, Канада). Особливу увагу приділяється методам вибору об’єктів для контрольних перевірок, способам забезпечення взаємодії між податковими органами та платниками податків, а також використанню різних технологій у податковому адмініструванні. Introduction. The article is devoted to the study of tax control as a key element of the financial system of different countries aimed at ensuring financial stability and fairness in taxation. An analysis of the peculiarities of tax control in other countries will allow identifying positive practices that could be implemented to improve tax control in Ukraine. This is an urgent problem, as it is necessary to constantly adapt to new ways of tax evasion, and the introduction of new tools can increase the efficiency of tax audits. Purpose. The purpose of the article is to analyze and compare foreign experience in the field of tax control in order to identify opportunities for adapting positive practices in the Ukrainian tax system. Results. This paper discusses the latest research and publications on tax control, which provide insight into the importance of this problem and ways to solve it. The article analyzes various approaches to tax control used in Europe (Germany, France, Sweden, Norway, Finland, Belgium), Asia (Japan) and North America (USA, Canada). Attention is focused on the methods of selecting objects for control audits, as well as on ways to ensure effective interaction between tax authorities and taxpayers. The use of various technologies in the field of tax administration, in particular, their role in increasing the efficiency and transparency of the tax control system, is considered in detail. Proposals for the introduction of new methods and technologies in the field of tax administration, as well as recommendations for optimizing tax control processes are considered. Conclusion. In particular, the experience of Germany confirms the effectiveness of creating a tax investigation unit aimed at detecting tax violations and crimes. The method of "distinctive parameter" used in the United States may also be useful for the Ukrainian system, as it is aimed at preventing criminal businesses from using illegal cash flows by forcing them to cooperate with taxpayers. From the Canadian experience, the possibility of providing consultations via the Internet or telephone can be taken into account, which will simplify access to the necessary information for taxpayers.Item Доходи місцевих бюджетів України у забезпеченні потреб територіальних громад та зміцненні обороноздатності в умовах воєнного стану(Полтавський університет економіки і торгівлі, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Вороновська, Даша Дмитрівна; Voronovska, DashaМетою статті є аналіз ролі доходів місцевих бюджетів в Україні у забезпеченні потреб територіальних громад та зміцненні обороноздатності в умовах воєнного стану. Методика дослідження. Ця стаття присвячена аналізу динаміки доходів місцевих бюджетів в Україні, визначенню їх співвідношення, а також структури та джерел формування доходів. Особлива увага приділяється частці доходів місцевих бюджетів у загальних доходах зведеного бюджету та у ВВП. Результати. У контексті постійних викликів, які ставить перед Україною військовий конфлікт та необхідність забезпечення потреб територіальних громад, розуміння ролі доходів місцевих бюджетів стає критично важливим. Дослідження також враховує резервні варіанти наповнення місцевих бюджетів у воєнний період. Розглянуті аспекти допоможуть зрозуміти, як доходи місцевих бюджетів сприяють зміцненню обороноздатності та вирішенню соціально-економічних потреб територіальних громад. Практична значущість результатів дослідження. Ця стаття має важливе значення для розробки ефективних стратегій управління фінансами на місцевому рівні та забезпечення стабільності в умовах воєнного стану. Враховуючи складні умови сучасного світу, дослідження такого роду дозволяє прогнозувати можливі ризики та розробляти заходи для їх запобігання. The purpose of the article is to analyze the role of local budget revenues in Ukraine in meeting the needs of territorial communities and strengthening defense capabilities under martial law. Methodology of research. This article is aimed at analyzing the dynamics of local budget revenues in Ukraine, taking into account various aspects, including changes over time and their correlation with expenditures. It also examines the structure and sources of local budget revenues in Ukraine, which allows us to understand their distribution and efficiency of use. The study provides an opportunity to deepen the understanding of the role of local budgets in the financial support of territorial communities and addressing their needs. Particular attention is paid to the share of local budget revenues in total consolidated budget revenues and in GDP. Findings. In the context of the ongoing challenges posed by the military conflict and the need to meet the needs of territorial communities, understanding the role of local budget revenues is becoming critically important. The study also takes into account reserve options for filling local budgets during the war period. Among the reserves are the following: implementation of measures to employ internally displaced persons and create new jobs, including the possibility of relocating business entities; improving the management of utilities and bringing them out of a loss-making state; improving the efficiency of land management by reviewing existing lease agreements, conducting an inventory, systematic land accounting, timely revision of rents and forming a base of taxpayers for land. These aspects will help to understand how local budget revenues contribute to strengthening the defense capability and addressing the socio-economic needs of territorial communities. Practical value. The results of the study can be useful for developing financial management strategies at the local level and optimizing budgetary processes in the country. This article is important for developing effective financial management strategies at the local level and ensuring stability under martial law. Given the complex conditions of the modern world, this kind of research allows us to predict possible risks and develop measures to prevent them.Item Digital Innovations in the Fiscal Policy of Ukraine: Promoting Sustainable Economic Development(Nisantasi University, 2024) Lukianykhina, Olena; Suprunenko, Svitlana; Slavkova, Alla; Славкова, Алла Аркадіївна; Oleh Skorba, Oleh; Zakhozhai, Kostiantyn; Захожай, Костянтин ВалерійовичThis study critically examines the nexus between tax legislation and digital innovation in Ukraine, focusing on the alignment of fiscal policy with the digital economy’s growth. It analyzes the implications of Ukraine’s tax reforms, including the Law “On Stimulating the Development of the Digital Economy in Ukraine,” commonly referred to as the Diia City initiative, for promoting a robust digital economy. This research evaluates the effectiveness of these reforms in fostering digital advancements and their impact on sustainable economic development. Employing a comprehensive multidisciplinary approach, it researches into the theoretical and practical aspects of tax policies, particularly those targeting the digital sector. The findings suggest Ukraine’s strategic positioning for leveraging digital innovation, underpinned by legislative reforms such as amendments to the tax code of Ukraine that cater to the IT industry through specific tax regulations through a conducive fiscal environment. This paper highlights the transformative potential of digital innovations and the critical need for tax legislation to evolve in tandem with technological advancements. Recommendations for ensuring the sustained success of Ukraine’s digital and economic reform efforts emphasize the importance of addressing existing obstacles and perpetually refining fiscal policies.Item Особливості державного бюджету України в умовах економічної нестабільності(Хмельницький національний університет, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, Lidiia; Вдовіна, Інеса Олексіївна; Vdovina, InesaДослідження присвячене аналізу особливостей Державного бюджету України в умовах економічної нестабільності у період з 2019 по 2023 рр. У роботі розглянуто динаміку доходів, видатків та дефіциту бюджету в контексті глобальних і внутрішніх кризових явищ, таких як пандемія COVID-19 та повномасштабна війна. Значну увагу приділено впливу цих криз на державні фінанси та роль зовнішніх факторів у підтримці бюджетної стійкості. Проаналізовано зміни у структурі доходів у розрізі складових і видатків за функціональною та економічною класифікаціями, що дозволило виявити основні тенденції у бюджетній політиці України в кризові періоди. Показано, що основним драйвером зростання видатків стали військові дії та необхідність масштабного соціального захисту населення. Особливу увагу приділено різкому зростанню видатків на оборону та соціальний захист, які стали пріоритетними через військові дії. Водночас, частка витрат на освіту, охорону навколишнього середовища та капітальні інвестиції значно знизилася, що свідчить про тимчасове зменшення фінансування мирних сфер. Дослідження також акцентує увагу на зростанні надходжень, особливо від міжнародної допомоги, що стало ключовим джерелом фінансування в умовах воєнного часу. Важливим аспектом є аналіз дефіциту бюджету та його зв'язок із залученням зовнішніх фінансових ресурсів. Окремо розглянуто динаміку дефіциту Державного бюджету, який зріс до рекордних показників у 2022-2023 роках, через значні витрати на оборону та соціальну підтримку. Висвітлено роль зовнішнього фінансування та міжнародної підтримки в покритті бюджетних потреб України. Зроблено висновок, що бюджетна політика в умовах кризи зосереджена на короткострокових рішеннях, спрямованих на стабілізацію економіки та забезпечення потреб оборони. У рекомендаціях дослідження підкреслюється необхідність оптимізації видатків, підвищення ефективності адміністрування податків та збільшення капітальних інвестицій. The study analyzes the peculiarities of the State Budget of Ukraine in the context of economic instability in the period from 2019 to 2023. The paper examines the dynamics of revenues, expenditures and budget deficit in the context of global and domestic crises, such as the COVID-19 pandemic and a full-scale war. Considerable attention is paid to the impact of these crises on public finances and the role of external factors in maintaining budgetary sustainability. The changes in the structure of revenues in terms of components and expenditures by functional and economic classifications are analyzed, which allowed to identify the main trends in the budget policy of Ukraine during the crisis periods. It is shown that the main driver of expenditure growth was the military operations and the need for large-scale social protection of the population. Particular attention is paid to the sharp increase in defense and social protection expenditures, which have become a priority due to the military operations. At the same time, the share of spending on education, environmental protection, and capital investments has significantly decreased, indicating a temporary decrease in funding for peaceful areas. The study also emphasizes the growth of revenues, especially from international aid, which has become a key source of funding in wartime. An important aspect is the analysis of the budget deficit and its connection with the attraction of external financial resources. The dynamics of the state budget deficit, which rose to record levels in 2022-2023, is considered separately, due to significant spending on defense and social support. The role of external financing and international support in covering Ukraine's budgetary needs is highlighted. It is concluded that the budget policy in the crisis is focused on short-term solutions aimed at stabilizing the economy and meeting defense needs. The study's recommendations emphasize the need to optimize expenditures, improve the efficiency of tax administration, and increase capital investments.Item Assessment of the financial sustainability of local budgets under the influence of reforms and external challenges(Izdevnieciba «Baltija Punlishing», 2024) Syvulska, Nataliia; Сивульська, Наталія Миколаївна; Pyslytsia, Anna; Пислиця, Анна Віталіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла АркадіївнаThe economic development of the country and its regions, the level of well-being of the population, the quality of public services and the availability of public services directly depend on effective local self-government. The article assesses the financial sustainability of local budgets in Ukraine over the past twelve years, identifying the main trends, and examines the changes caused by the implementation of reforms in the country and other external challenges, including the armed aggression against Ukraine. The purpose of the study is to determine further prospects for the development of Ukraine's regions and the formation of effective local self-government, taking into account the results of the analysis of the main indicators of financial sustainability of local budgets. To conduct the study of budgets, a comprehensive methodological approach was applied by calculating an integral indicator, which is the sum of aggregated standardised indicators for three groups of indicators: balance, financial autonomy and efficiency. The study has revealed that there is currently no unified approach to assessing the financial sustainability of local budgets, and scholars propose different methodological approaches with a diverse list of indicators. Based on the generalisation of methodological approaches, the authors propose a system of indicators for assessing the financial sustainability of local budgets in Ukraine. The paper assesses the financial sustainability of local budgets for the period of 2012-2023 with the calculation of an integral indicator and graphical presentation of the analysis results. The study has shown the effectiveness of the implemented reforms in Ukraine, as well as the ability of local authorities to quickly adapt to changes caused by negative external influences. In general, local budgets of Ukraine are characterised by positive trends in their development, with the main indicators of financial sustainability of local budgets being within or close to the recommended values. The dynamics of the integral indicator shows a steady upward trend, with its value increasing from 0.84 in 2012 to 3.12 in 2023, i.e., more than 3 times. The authors conclude that it is advisable to introduce continuous monitoring of the financial sustainability of local budgets according to a single accepted methodology, which will allow the authorities to timely identify changes and promptly make appropriate management decisions, taking into account existing risks, in order to solve problems and form a balanced development strategy.Item Вплив митного регулювання на зовнішньоекономічну діяльність в умовах кризових потрясінь(Харківський національний економічний університет, 2025) Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, Nataliia; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkovа, Alla; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, KostiantynМетою дослідження є систематизація ключових аспектів впливу митного регулювання на зовнішньоекономічну діяльність з урахуванням геополітичних та економічних змін, а також розробка рекомендацій для задоволення попиту на імпорт і стимулювання експортерів. У дослідженні акцентовано увагу на впливі митного регулювання на реалізацію 17-ї цілі сталого розвитку – «Партнерство заради сталого розвитку». Висвітлюються актуальні питання митного регулювання в Україні в умовах глобальних викликів, включно з економічними та геополітичними змінами. Проаналізовано та систематизовано основні аспекти митного регулювання залежно від зазначених змін, а також його вплив на зовнішньоекономічну діяльність. Розглянуто практики митного регулювання розвинених країн, зокрема переваги та недоліки міжнародної стандартизації зовнішньоекономічних процесів. Наукові результати базуються на систематизації ключових аспектів впливу митного регулювання, використанні статистичних методів, аналізі показників зовнішньоекономічної діяльності та розробці практичних рекомендацій. Особливий акцент зроблено на важливості цифровізації процесів, гармонізації регуляторної бази та впровадженні ефективних інструментів митного контролю. Проведено аналіз показників, індикаторів, коефіцієнтів, які характеризують зовнішньоекономічну діяльність та відображають вплив митного регулювання на неї. До їх складу віднесено: рівень митного навантаження на економіку, відкритість економіки, коефіцієнт митного навантаження на імпорт, частку імпорту у внутрішньому споживанні країни, коефіцієнт покриття експортом імпорту, відношення обсягу імпорту до ВВП, індикатор забезпеченості податкових надходжень митними платежами. Дослідження підкреслює необхідність упровадження інноваційних підходів до митного регулювання для зниження бюрократичних бар’єрів, підвищення конкурентоспроможності експортерів і забезпечення збалансованого розвитку зовнішньоекономічних відносин. Результати роботи спрямовані на підвищення прозорості й ефективності митної системи в контексті сталого розвитку та глобального партнерства. The aim of the research is to systematize the key aspects of the impact of customs regulation on foreign economic activity, taking into account geopolitical and economic changes, as well as to develop recommendations to meet the demand for imports and stimulate exporters. The study emphasizes the influence of customs regulation on the implementation of the 17th Sustainable Development Goal, which is «Partnership for Sustainable Development». Current issues of customs regulation in Ukraine are highlighted in the context of global challenges, including economic and geopolitical changes. The main aspects of customs regulation are analyzed and systematized depending on the mentioned changes, as well as its impact on foreign economic activity. The practices of customs regulation in developed countries are considered, including the advantages and disadvantages of international standardization of foreign economic processes. The scientific results are based on the systematization of key aspects of the impact of customs regulation, the use of statistical methods, the analysis of indicators of foreign economic activity, and the development of practical recommendations. Special emphasis is placed on the importance of digitalization of processes, harmonization of the regulatory framework, and the implementation of effective customs control tools. An analysis of indicators, metrics, and coefficients characterizing foreign economic activity and reflecting the impact of customs regulation on it has been carried out. These include: the level of customs burden on the economy, the openness of the economy, the coefficient of customs burden on imports, the share of imports in the country’s domestic consumption, the export-to-import coverage ratio, the ratio of import volume to GDP, and the indicator of tax revenue coverage by customs payments. The study underscores the necessity of implementing innovative approaches to customs regulation in order to reduce bureaucratic barriers, enhance the competitiveness of exporters, and ensure a balanced development of foreign economic relations. The results of the article are directed towards increasing the transparency and efficiency of the customs system in the context of sustainable development and global partnership.Item Tax evasion risk reduction strategies for increasing tax security of the state(Харківський навчально-науковий інститут ДВНЗ «Університет банківської справи», 2025) Tarashchenko, Volodymyr; Таращенко, Володимир; Kravtsev, Oleksii; Кравцев, Олексій; Slavkovа, Alla; Славкова, Алла Аркадіївна; Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, Anna; Syvulska, Nataliia; Сивульська, Наталія МиколаївнаTax evasion causes serious damage to public finances every year, and effective strategies to combat these risks are essential to ensure stable budget revenues. The aim of the study is to analyse the causes of tax evasion and evaluate the relevant policy measures based on the experience of different countries. The study employs econometric analysis, case study, and correlation analysis. The results show that the level of corporate governance, as well as the degree of transparency, are inversely proportional to tax evasion situations. The study found that international measures such as a com-mon reporting standard are important in minimizing cross-border tax evasion, but this depends on the effectiveness of domestic implementation structures. The work confirms that good governance, transparency and corporate social responsibility play an important role in the fight against tax evasion. The study supports the argument that domestic reforms and international cooperation are needed to improve tax compliance. It is necessary to carry out further research on the cultural and social consequences of tax evasion. It is important to consider digitalization and its impact on compliance with tax legislation. Sector-specific analysis of tax avoidance behaviour can be useful for decision-making by policy-makers.Further research could also consider the effectiveness of newly introduced tax measures and international agreements in a dynamic economic environment. Ухиляння від оподаткування щороку завдає серйозних збитків державним фінансам, а ефективні стратегії боротьби з цими ризиками є важливими для забезпечення стабільних надходжень до бюджету. Мета дослідження – проаналізувати причини ухиляння від оподаткування та оцінити відповідні політичні заходи, спираючись на досвід різних країн. Дослідження використовує економетричний аналіз, аналіз кейсів і кореляційний аналіз. Результати показують, що рівень корпоративного управління, а також ступінь прозорості обернено пропорційні до ситуацій ухиляння від оподаткування. Дослідження показало, що міжнародні заходи, такі як загальний стандарт звітності, важливі для мінімізації транскордонного ухиляння від оподаткування, але це залежить від енергійності внутрішніх структур упровадження. У роботі підтверджено, що заходи належного управління, прозорості та корпоративна соціальна відповідальність відіграють важливу роль у боротьбі з ухилянням від оподаткування. Отже, дослідження підтверджує аргумент про те, що для покращення дотримання податкового законодавства необхідні внутрішні реформи та міжнародна співпраця. Необхідним є проведення додаткових досліджень щодо культурних і соціальних наслідків ухиляння від оподаткування. Важливим є розгляд цифровізації та її впливу на дотримання податкового законодавства. Аналіз поведінки щодо ухиляння від оподаткування в окремих секторах може бути корисним для ухвалення рішень політичних діячів. Майбутні дослідники можуть також розглянути ефективність нових запроваджених податкових заходів і міжнародних угод у динамічному економічному середовищі.Item Еволюція структурно-функціональних характеристик доходів Державного бюджету України(ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович, 2025) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Ібрагімов, Еміль Рустемович; Ibrahimov, EmilМета статті полягає в дослідженні еволюції структурно-функціональних характеристик доходів Державного бюджету України, виявленні основних змін, що відбулися протягом різних етапів розвитку бюджетної системи країни, а також оцінці впливу цих змін на фінансову стабільність і розвиток держави. В роботі визначено, як зміни в економічній ситуації, політичних умовах і міжнародних відносинах впливають на структуру доходів, а також які фактори сприяють або ускладнюють ці трансформації. Використано загальнонаукові методи дослідження (аналіз і синтез, індукція та дедукція, історичний і логічний методи), що дозволяє оцінити зміни, які відбулися в структурі доходів бюджету на різних етапах розвитку України. Методи дослідження включають аналіз законодавчих актів, які регулюють бюджетну систему України, а також порівняння етапів бюджетних реформ зі структурою доходів Державного бюджету. Результати дослідження свідчать про суттєві зміни у структурі доходів Державного бюджету України, починаючи від централізованої моделі фінансування до сучасної системи, що активно включає зовнішні трансферти, міжнародні гранти та кредитування. З 1990-х років зміни в структурі доходів супроводжувалися адаптацією до міжнародних стандартів, впровадженням бюджетної класифікації, а також зростанням ролі зовнішнього фінансування у зв'язку з політичними і економічними кризами. Особливо важливими є доходи від Європейського Союзу та інших міжнародних партнерів, що стали важливою частиною доходної частини бюджету після 2022 року. Висновки дослідження дозволяють стверджувати, що еволюція доходів Державного бюджету України є відображенням загальних економічних, політичних і соціальних трансформацій, які відбувалися в країні протягом її незалежності. Незважаючи на зміну джерел формування бюджету, його основна функція залишається незмінною – забезпечення фінансування державних потреб. Водночас структура доходів зазнала суттєвих змін: від централізованої моделі 1990-х років вона поступово трансформувалася в більш прозору та збалансовану систему. Зокрема, було розмежовано доходи між рівнями влади, здійснено адаптацію до міжнародних стандартів, а також значно зросла роль податкових надходжень і міжнародної фінансової підтримки. The purpose of the article is to study the evolution of the structural and functional characteristics of the revenues of the State Budget of Ukraine, to identify the main changes that have occurred during different stages of development of the country's budget system, and to assess the impact of these changes on the financial stability and development of the state. The paper identifies how changes in the economic situation, political conditions and international relations affect the structure of revenues, as well as what factors facilitate or complicate these transformations. General scientific research methods (analysis and synthesis, induction and deduction, historical and logical methods) are used to assess the changes that have occurred in the structure of budget revenues at different stages of Ukraine's development. The research methods include analysis of legislative acts regulating the budget system of Ukraine, as well as comparison of the stages of budget reforms with the structure of state budget revenues. The results of the study indicate significant changes in the structure of the state budget revenues of Ukraine, from a centralized financing model to a modern system that actively includes external transfers, international grants and loans. Since the 1990s, changes in the structure of revenues have been accompanied by adaptation to international standards, the introduction of budget classification, and the growing role of external financing due to political and economic crises. Of particular importance are revenues from the European Union and other international partners, which have become an important part of the budget's revenues after 2022. The conclusions of the study suggest that the evolution of the state budget revenues of Ukraine reflects the overall economic, political and social transformations that have taken place in the country since its independence. Despite the change in the sources of budget formation, its main function remains unchanged - to provide financing for public needs. At the same time, the structure of revenues has undergone significant changes: from the centralized model of the 1990s, it has gradually transformed into a more transparent and balanced system. In particular, revenues were distributed among the levels of government, adapted to international standards, and the role of tax revenues and international financial support increased significantly.Item Фактор довіри у функціонуванні податкової системи(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, LidiiaВступ. В умовах війни та післявоєнного відновлення зростає потреба у фінансових ресурсах, а відтак, постає питання підвищення відповідальності платників податків за виконання зобов’язань перед бюджетом. Вплинути на поведінку платників податків можна як через посилення контролю, так і підвищивши рівень довіри до влади. Отже, дослідження феномену довіри є актуальним, що дасть змогу з’ясувати значимість цього фактора у функціонуванні податкової системи. Проблематика. Малодослідженими є такі питання: 1) компоненти довіри для учасників податкових відносин; 2) оцінювання ролі довіри у функціонуванні податкової системи; 3) напрями формування довіри з урахуванням сучасних реалій в Україні. Мета – оцінка впливу довіри на виконання платниками зобов’язань перед бюджетом в Україні, виявлення її місця серед факторів, що впливають на дотримання платниками податкового законодавства, та обґрунтування можливостей посилення впливу довіри на поведінку платників податків з урахуванням сучасних реалій. Робоча гіпотеза – довіра є необхідною, але недостатньою умовою для дотримання платниками податкового законодавства і сумлінного виконання ними податкових обов’язків. Методи. Застосовано методологічні підходи української фінансової науки, класичної та неоінституціональної наукових шкіл. Для оцінювання впливу довіри на функціонування податкової системи в Україні використано результати соціологічних опитувань. Крім того, на підставі логічних умовиводів обґрунтовано індикатори оцінки й застосовано аналітичні процедури з компонентами зіставлень та порівнянь. Результати. Простір довіри формується на основі взаємодії акторів податкових відносин і включає довіру з боку як платників податків, так і держави. Довіра і бажання платити, з одного боку, та встановлені законом примус і обов’язок – з другого, настільки тісно переплітаються, що їх фактично неможливо відокремити. Зміни в динаміці податкових надходжень і рівні довіри не завжди демонструють відповідну кореляцію. Зростання податкових надходжень відбувається на фоні й зростання довіри, і її спаду. На відтинках політичних циклів, де спостерігається зростання довіри, рівень тіньової економіки залишається високим. Висновки. Поведінка платників податків зазнає впливу комплексу об’єктивних і суб’єктивно-психологічних чинників. Фактор довіри хоч і має вплив на поведінку платників податків, проте точно оцінити його, усунувши дію всіх інших умов, наразі неможливо. Робоча гіпотеза підтвердилась: довіра до влади є важливим, необхідним, але недостатнім фактором для формування податкових надходжень у повному обсязі. Для забезпечення дотримання платниками податкового законодавства не можна применшувати роль контрольної діяльності податкових органів. In the conditions of war and post-war reconstruction, the need for financial resources is growing, therefore, the issue of increasing taxpayers’ responsibility for fulfilling obligations to the budget arises. It is possible to influence the behavior of taxpayers both by strengthening control and by increasing the level of trust in the authorities. Therefore, the study of the phenomenon of trust is relevant and will make it possible to find out the significance of this factor in the tax system performance. Problem Statement. The understudied aspects of trust are as follows: 1) the components of trust for participants in tax relations; 2) the assessment of the role of trust in the tax system performance; 3) the directions of trust formation considering the conditions in Ukraine. The purpose of the article is to assess the impact of trust on taxpayers' commitments to pay taxes in Ukraine, identify its place among the factors that influence tax compliance, and substantiate the possibilities of strengthening the influence of trust on the behavior of taxpayers, taking into account current conditions. The working hypothesis is that trust is a necessary, but not sufficient, motivation for taxpayers to pay taxes in full and on time. Methods. We apply the methodological approaches of Ukrainian financial science, classical and neo-institutional scientific schools, The results of sociological surveys were used to assess the impact of trust on the functioning of the tax system in Ukraine. In addition, based on the logical assumptions, we justify the indicators for assessment and apply analytical procedures with components of comparisons. Results. The area of trust is formed based on the interaction of actors involved in tax relations and includes both trust by taxpayers and the state. Trust and willingness to pay, on the one hand, and statutory enforcement and commitment, on the other hand , are so closely bound that it is virtually impossible to separate them. Changes in the dynamics of tax revenues and the level of trust do not always show an appropriate correlation. The growth of tax revenues occurs both against the backdrop of rising trust and its decline. During periods of political cycles where the trust is growing, the level of the shadow economy remains high. Conclusions. The behavior of taxpayers is influenced by a number of both objective and subjective psychological factors. Although the factor of trust has an impact on taxpayers' behavior, it is currently impossible to accurately assess it, eliminating the effect of all the other factors. The result of the research has confirmed our hypothesis. Trust in the government is an important, necessary, but insufficient factor for providing tax revenues in full. The role of tax authorities especially in control cannot be underestimated in order to ensure tax compliance.Item Європейський вектор сталого розвитку – орієнтир корпоративних і публічних фінансів України(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Рязанова, Надія Сергіївна; Riazanova, NadiiaВступ. У ХХІ ст. в умовах зростаючих екологічних і пов’язаних із ними соціальних проблем на міжнародному рівні сформульовано концепцію сталого (стійкого до екологічних та соціальних ризиків) розвитку. Згідно з нею стала економічна діяльність має базуватися на взаємопов’язаних засадах: обов’язкова наявність в економічній діяльності позитивних екологічних і соціальних рішень, економічна/фінансова доцільність діяльності та адаптоване до потреб сталого розвитку урядування. Європейський Союз (ЄС) став лідером розвитку сталої економіки/фінансів, концепція стійкості набула в країнах ЄС статусу обов’язковості під час прийняття фінансових/економічних рішень. Україна як кандидат у члени до Євросоюзу має дотримуватися вектора сталого розвитку ЄС. Розвиток сталого фінансування несе величезні можливості та вигоди як бізнесу, так і публічним фінансам, оскільки націлений на фінансування циркулярної економіки, відновлюваної енергетики, ресурсо- й енергоефективності у всіх галузях, розумного управління водними ресурсами, а також інклюзивності. Проблематика. Україна вже зробила перші важливі кроки в напрямі розвитку сталого фінансування, які представлені низкою загальних нормативно-правових документів, що стосуються перспектив сталого розвитку. Для залучення іноземних інвестицій в Україну її корпоративні та публічні фінанси мають відповідати вимогам сталого розвитку. Мета – формулювання на основі дослідження сутності концепції сталого розвитку та ключових складових політики сталого розвитку ЄС узагальнених рекомендацій для сталого розвитку в Україні корпоративних і публічних фінансів, забезпечення належного фінансування відбудови економіки країни згідно з вектором ЄС. Методи. Використано загальнонаукові методи дослідження. Результати. Фінансовий сектор відіграє ключову роль у сталому розвитку, і нормативно-правове забезпечення сталого фінансування має фундаментальне значення. У ЄС ці нормативно-правові засади вже сформовані та продовжують вдосконалюватися. Законодавством ЄС передбачено шість цілей сталої економічної діяльності, принаймні одній з яких має відповідати проєкт/актив, щоб класифікуватися як сталий: пом’якшення наслідків зміни клімату; адаптація до зміни клімату; раціональне використання та охорона водних і морських ресурсів; перехід до циркулярної економіки; запобігання та контроль забруднення; захист і відновлення біорізноманіття й екосистем. Визначено також чотири критерії сталої економічної діяльності, котра визнається такою, якщо вона: робить істотний внесок у досягнення однієї чи більше з шести екологічних цілей; не завдає значної шкоди жодній з інших екологічних цілей; здійснюється з дотриманням мінімальних соціальних гарантій; додержується технічних критеріїв скринінгу. Розвиток сталого фінансування у ЄС базується на таких засадах: наявність таксономії сталої економічної діяльності ЄС; належне розкриття інформації щодо сталого розвитку всіма суб’єктами господарювання; врахування екологічних, соціальних та управлінських факторів під час надання фінансових послуг та прийняття інвестиційних рішень; належне управління екологічними (включно з кліматом) і соціальними ризиками; використання спеціальних фінансових інструментів – зелених та інших маркованих облігацій і позик, які забезпечують фінансові потоки у проєкти сталої економіки; підвищення фінансової грамотності суспільства у питаннях сталого розвитку. Висновки. Політика України з розвитку сталого фінансування має орієнтуватися на офіційно затверджений ЄС курс сталого розвитку. У вітчизняне законодавство має бути інтегрована концепція сталого розвитку. Корпоративні й публічні фінанси країни мають передбачати обов’язковість позитивних екологічних і соціальних рішень, економіко-фінансову доцільність та адаптоване до сталого розвитку корпоративне управління. Для цього потрібні: використання таксономії сталої економічної діяльності ЄС, належне розкриття інформації щодо сталого розвитку, запровадження концепції подвійної суттєвості, екологічного та соціального ризик-менеджменту в наявний ризик-менеджмент, а також заохочення потоків капіталу до проєктів з екологічними й соціальними перевагами. Має розвиватися ринок інструментів сталого фінансування – зелених облігацій та банківських кредитів. Важливо підвищувати обізнаність учасників ринку фінансових послуг у питаннях сталого фінансування. In the 21st century in the conditions of growing environmental and related social problems at the international level, the concept of sustainable (resistant to environmental and social risks) development was formulated. According to this concept, sustainable economic activity should be based on interrelated principles: the mandatory presence of positive environmental and social solutions, economic/financial feasibility of activity and governance adapted to the needs of sustainable development. The European Union (EU) has become a leader in the development of a sustainable economy/finance, the concept of sustainability has acquired the status of mandatory in EU countries when making financial and economic decisions. As a candidate for membership in the EU Ukraine should follow the vector of the EU sustainable development. The development of sustainable finance brings enormous opportunities and benefits for business and public finance, as it aims to finance the circular economy, renewable energy, resource and energy efficiency in all sectors of the economy, smart water management, as well as inclusiveness. Problem Statement. Ukraine has already taken the first important steps in the development of sustainable finance – a number of general regulatory documents related to the sustainable development were adopted. In order to ensure the attraction of foreign investments in Ukraine, its corporate and public finances must be ready for the requirements of sustainable development. Purpose. To investigate the concept of sustainable development, the key components of the EU sustainable development policy, and to formulate recommendations to the corporate and public finances, to ensure proper financing of the reconstruction of the country's economy according to the EU vector. Methods. General scientific research methods. Results. The financial sector plays a key role in sustainable development, and regulatory and legal provision of sustainable financing is of fundamental importance. In the EU, sustainable finance frameworks have already been formed and continue to be improved. The EU legislation has formulated six goals of sustainable economic activity, at least one of which must be met by a project/asset to be classified as sustainable: climate change adaptation; the sustainable use and protection of water and marine resources; the transition to a circular economy; pollution prevention and control; and the protection and restoration of biodiversity and ecosystems. Four criteria of environmentally sustainable economic activity are also defined – an economic activity can be recognized as environmentally sustainable if it: contribute substantially to one or more of the six environmental objectives; do no significant harm any of the environmental objectives; carried out in compliance with the minimum social safeguards; comply with technical screening criteria. There are the following pillars of development of sustainable finance in the EU: existence of a taxonomy of sustainable economic activity; proper disclosure of information about sustainable development; consideration of environmental, social and governance factors (ESG) during the provision of financial services and investment decisions; proper management of environmental (including climate) and social risks (ESRM);the use of special financial instruments – green and other labeled bonds and loans, which ensure the flow of finances into a sustainable economy; increasing the financial literacy of society in matters of sustainable development. Conclusions. Ukraine's policy on the development of sustainable financing should be oriented towards the course of sustainable development officially approved by the EU. The concept of sustainable development should be integrated into the legislation of Ukraine. The corporate and public finance in Ukraine must provide the positive environmental and social solutions, economic and financial expediency and corporate governance adapted to sustainable development. This involves the use of the EU taxonomy of sustainable economic activity, proper disclosure on sustainable development, introduction of the concept of double materiality, environmental and social risk management into already existing risk management, as well as encouraging capital flows into projects with environmental and social advantages. The market for sustainable financing instruments – green bonds and bank loans – should develop. It is important to raise the awareness of financial services market participants in the issues of sustainable financing.Item Оподаткування великого бізнесу: досвід Австрії та Румунії(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Литвиненко, Олена Олександрівна; Lytvynenko, Olena; Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, Anna; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaВступ. Великий бізнес і великі платники податків (ВПП) відіграють надзвичайно важливу роль у кожній державі. Йдеться не лише про фіскальну, а й про соціально-економічну та політичну роль. Йдеться не лише фіскальну, а й соціально-економічну та політичну роль. В. М. Федосов останні 20 років життя приділяв особливу увагу саме тематиці ВПП, тим самим укотре підтвердивши свою наукову далекоглядність та рух в унісон із сучасними світовими тенденціями. Проблематика. Автори статті вважають постійно актуальним систематичне дослідження зарубіжної практики оподаткування великого бізнесу, його взаємовідносин із державою, адже законодавство та практика змінюються не лише в Україні, а й за кордоном, що потребує додаткового вивчення та осмислення. Для дослідження було свідомо обрано дві європейські, але різні за рівнем економічного розвитку країни – Австрію та Румунію. Мета – оприлюднення результатів наукового дослідження практики оподаткування великого бізнесу та взаємодії податкових органів з ВПП у Австрії та Румунії, обґрунтування доцільності її імплементації в Україні. Методи. Використовувалися загальнонаукові й спеціальні методи, зокрема: наукової абстракції та синтезу, індукції та дедукції, аналогій та систематизації, порівняльний метод, метод експертної оцінки. Результати. Досліджено досвід оподаткування великого бізнесу та ВПП у Австрії та Румунії. Виявлено, що окремих податків для великого бізнесу в обох країнах не існує, проте в Румунії є окремий податок для мікропідприємств. Проаналізовано, чи ототожнюються в досліджуваних країнах поняття “великий бізнес” і “великий платник податків”, а також те, які інші поняття вживаються. Розглянуто критерії ідентифікації ВПП і великого бізнесу в Австрії та Румунії. Показано специфіку сервісу ВПП у Австрії та Румунії. Представлено сучасний стан соціальної відповідальності великого бізнесу в Австрії та Румунії. Акцентовано увагу на ролі ВПП і великого бізнесу у публічних фінансах та здійсненні соціально-економічної політики держави на державному й місцевому рівні. Висновки. Дослідження особливостей оподаткування великого бізнесу та ВПП у Австрії та Румунії показало, що: по-перше, ця категорія платників сплачує ті самі податки, що і решта платників у цих державах; по-друге, у Австрії поняття “велике підприємство” та “великий платник” певною мірою ототожнюються, але є різні критерії для великого підприємства та підприємства, що підпорядковується Податковій службі для великих компаній; у законодавстві Румунії є поняття “велике підприємство або велика компанія” та окреме поняття “великий платник податків” (велике підприємство та ВПП відрізняються за критеріями відбору); по-третє, наведено критерії ідентифікації ВПП і великого бізнесу в Австрії та Румунії; по-четверте, досліджено особливості адміністрування податків, що сплачують ВПП, а також особливості податкового супроводження великих платників податків, притаманні досліджуваним країнам; по-п’яте, розкрито специфіку прояву соціальної відповідальності великого бізнесу в Австрії та в Румунії. Introduction. Large businesses and large taxpayers (LTs) play an extremely important role in every state, not only a fiscal role but also socio-economic and political roles. In the last 20 years of his life, Viktor Fedosov paid special attention to the issue f large taxpayers, thereby once again confirming his scientific foresight and movement in unison with the most modern global trends. Problem Statement. The authors of this article consider the systematic study of the foreign practice of large business taxation and its relationship with the state because legislation and practice are changing not only in Ukraine, but also abroad, which requires additional study and understanding. The authors deliberately have chosen for research two European countries with different levels of economic development: Austria and Romania. Purpose. The purpose of the article is to make public the results of the scientific study of the taxation practices of large businesses and the interaction of tax authorities with large taxpayers in Austria and Romania and to justify the feasibility of its implementation in Ukraine. Methods. General scientific and special methods were used , in particular: scientific abstraction and synthesis, induction and deduction, analogies and systematisation, comparative method, and expert evaluation method. Results. The experience of taxation of large businesses and large taxpayers in Austria and Romania was studied. It has been found that there are no separate taxes for large businesses in either Austria or Romania, but there is a separate tax for micro-enterprises in Romania. Ithas been analysed whether the concepts of “large business” and “large taxpayer” are the same in the studied countries, as well as what other concepts are used. The criteria for identifying a large taxpayer and a large business in Austria and Romania are considered. The specifics of the service for large taxpayers in Austria and Romania are shown. The present state of social responsibility of large business in Austria and Romania is presented. Attention is focused on the role of large taxpayers and large businesses in public finance and the implementation of socio-economic policy of the state at the state and local levels. Conclusions. The conducted study of the peculiarities of taxation of large businesses and large taxpayers in Austria and Romania has showed that, firstly, this category of taxpayers pays the same taxes as the rest of taxpayers in these countries; secondly, in Austria, the concepts of “large enterprise” and “large taxpayer” are to some extent identified, but there are different criteria for a large enterprise and an enterprise subject to the Tax Service for large companies; Romanian legislation has the concept of “large enterprise or large company” and a separate concept of “large taxpayer” (large enterprise and large taxpayer differ in their selection criteria); thirdly, the criteria for identifying a large taxpayer and a large business in Austria and Romania are presented; fourthly, the features of tax administration paid by large taxpayers, as well as the features of tax support of large taxpayers ,specific to the studied countries, were investigated; fifthly, the peculiarities of the manifestation of social responsibility of big business in Austria and Romania are presented.