Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1257
  • Item
    Вдосконалення процедури складання бюджетних програм як передумова ефективного середньострокового планування
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2025-05-22) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana
  • Item
    Реінтеграція європейського банківського сектору як фактор майбутніх перспектив зростання
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2025-05-22) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii
  • Item
    Фінансування відновлення України у контексті структурної трансформації міжнародних економічних відносин
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Корнєєв, Володимир Вікторович; Kornieiev, Volodymyr
    Розглянуті питання фінансування відновлення економіки України через призму взаємовідносин і співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями (МФО), зокрема зі Світовим банком. Обґрунтована зростаюча роль МФО й інших партнерів у реалізації секторальних, кроссекторальних і системних інвестиційних проєктів. Розкрита особливість формування нової структури - «framework» міжнародних економічних відносин, коли співробітництво у ланці «донор–бенефіціар» у складні нестабільні періоди є партнерським з врахуванням швидко-змінних умов фінансування першочергово необхідних інвестиційних проєктів в інтересах бенефіціара. Розкриті і проаналізовані сукупні (загальні) і поточні необхідні обсяги фінансування відновлення в рамках швидкої оцінки збитків і потреб на відновлення (RDNA 2 та 3), що були здійснені Світовим банком в останні два роки. Діяльність Світового банку показана як одного з базисних інститутів міжнародної фінансової системи. Акцентовані ключові секторальні пріоритети відновлення. Показана динаміка обсягів і джерел фінансування загального фонду державного бюджету протягом воєнних 2022-2024 років з розбивкою боргового і грантового фінансування. Проаналізована фрагментація партнерів-грантонадавачів у покраїновому розрізі. Надання грантів у сукупності джерел фінансування державного бюджету є партнерським проявом поточних міжнародних економічних відносин та співробітництва України з донорами і надавачами фінансових ресурсів. Показана індикація співробітництва України зі Світовим банком як одним з інституційних партнерів. Розкрита суть спільних інвестиційних проєктів. Практичні аспекти інвестиційної політики показані через можливості вирішення проблеми управління активами і здійснення нагляду за використанням коштів на відновлення. Наголошено, що формування нової структури економіки повинно стати цільовим орієнтиром і результатом відновлення. При різновимірності потреб і можливостей фінансування відновлення, акценти фінансової політики ресурсозабезпечення зміщуються від алокації необхідних ресурсів до пріоритетності їх розподілу і контролю за використанням.
  • Item
    Макрофінанси в економіці контенту: переосмислення ідей М. Туган-Барановського у цифрову епоху
    (Державна установа «Інститут економіки та прогнозування Національної академії наук України», 2025) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana
  • Item
    Реформування інституту митного брокерства як інвестиційний та інноваційний драйвер зовнішньоекономічної діяльності України
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-05-15) Коломієць, Ганна Богданівна; Kolomiiets, Hanna
  • Item
    Розвиток напрямку самофінансування у забезпеченні діяльності комунального траспорту
    (Хмельницький національний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Логвінов, Павло; Lohvinov, Pavlo
    Існуючий рівень фінансових ресурсів громадських перевізників столиці не відповідає потребам відновлення та не забезпечує можливість здійснювати капітальні ремонти на належному рівні. Відповідно, неможливо досягти модернізації та розвитку активів, унаслідок наявного фінансового забезпечення системи організації послуг з перевезення. Дана ситуація обумовлена розміром тарифу, який не покриває собівартість наданих перевізниками послуг, зокрема собівартість перевезень, які здійснює КП «Київський метрополітен». У статті розглянуто потенційні можливостей забезпечення самофінансування підприємства за рахунок інших доходів від операційної діяльності метрополітену м. Києва, а саме – доходи від реклами. The planned profit is taken into account when determining the tariffs for transport services of the Kyiv underground subway and is used for capital investments, technical re-equipment of enterprises, and achieving other goals in accordance with the officially approved program for the development of the metro. The amount of income of the enterprise as an independent source of revenue is determined by the level of fares for public transport, which have not been revised for several years, and the participation of the enterprise in the unified tariff system of the city. This fact limits the ability of the metro to generate sufficient revenue to fully cover operating costs, not to mention the creation of a development fund. To solve the problem, general scientific and special methods of cognition were used. In particular, quantitative methods of analysis of economic indicators (observation, comparison, grouping, structuring, generalization), statistical research methods, methods of theoretical generalization (to solve the problem), and tabular methods (for clarity of presentation). Currently, the revenues from the primary market of advertising spaces do not meet the metro's need for financial resources for operating activities and capital investments for further development and construction. In order to change the situation in the direction of targeted use of advertising revenues to provide enterprises with financial resources for development, it is necessary to revise the relationship between the city and intermediaries in the formation of primary and secondary advertising in the direction of eliminating intermediaries and attributing income directly to the market value of the place instead of fixed costs. This would also make it possible to clearly and transparently account for both the advertising space itself and the income from its use.
  • Item
    Оподаткування і фіскальна соціологія: фінансова думка Заходу та уроки для України
    (ДННУ «Академія фінансового управління», 2024) Паєнтко, Тетяна Василівна; Paientko, Tetiana; Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii
    Вступ. У процесі справедливої взаємодії владних структур та платників податків між ними формуються відносини довіри, що дає змогу забезпечити підтримку з боку бізнесу державних фіскальних ініціатив. У свою чергу, якщо взаємовідносини не є прозорими та рівноправними, це призводить до пасивного або навіть негативного ставлення до податків, що знижує ефективність функціонування фіскальної системи. Проблематика. Необхідно усунути прогалину в українській фінансовій теорії, яка досі залишається недостатньо розробленою з точки зору фіскальної соціології. Порівняно із західними країнами, де фіскальна соціологія вже стала невід'ємною частиною економічного аналізу, в Україні це питання вивчалося лише вузьким колом науковців. Це обмеження зумовлює необхідність глибшого дослідження й інтеграції соціологічних підходів у фінансову науку, адже без цього українські науковці та політики втрачають можливість отримати повніше розуміння взаємодії між економічними та соціальними процесами. Мета – обґрунтування напрямів інтеграції фіскальної соціології в українську фінансову теорію та розроблення рекомендацій щодо її включення у вітчизняну фінансову практику. Методи. Використано методи системного, структурно-функціонального, порівняльного аналізу, аналогій, групування, опису, порівняння та узагальнення. Результати. Доведено, що в результаті інтеграції фіскальної соціології українська фінансова теорія може отримати вигоду від тоншого розуміння соціально-економічних факторів, що впливають на фіскальну політику. Така інтеграція сприятиме ефективнішому формуванню політики та глибшому розумінню економічних викликів, котрі постали перед Україною. Висновки. Українським науковцям і політикам слід визначити пріоритетом міждисциплінарне вивчення фіскальної політики, спираючись на багаті традиції фіскальної соціології на Заході. Варто докласти спільних зусиль для розроблення податкової політики, яка б зміцнювала державну легітимність, вирішуючи питання справедливості, прозорості та довіри. Стратегії управління державним боргом та покращання податкової моралі мають бути центральним елементом фіскальної політики, що забезпечить здатність фінансової системи України протистояти соціально-економічному тиску та сприятиме довгостроковій стабільності та розвитку. Introduction. In the process of fair interaction between authorities and taxpayers, a relationship of trust is created. This trust ensures support for government fiscal initiatives from the business sector. Conversely, if the relationship is not transparent and equitable, it can lead to a passive or even negative attitude towards taxes, thereby reducing the efficiency of the tax system. Problem Statement. There is a gap in Ukrainian fiscal theory, which is still underdeveloped in terms of fiscal sociology. Compared to Western countries, where fiscal sociology has already become an integral part of economic analysis, in Ukraine this issue has been studied only by a narrow circle of scholars. This limitation necessitates a deeper study and integration of sociological approaches into financial science, because without it, Ukrainian researchers and policy makers lose the opportunity to gain a more complete understanding of the interaction between economic and social processes. The purpose is to substantiate the directions of integration of fiscal sociology into Ukrainian financial theory and to develop recommendations for its inclusion into Ukrainian financial practice. Methods. The methods used are systematic, structural-functional, comparative analysis, analogy, grouping, description, comparison and generalization. Results. It is proved that by integrating fiscal sociology, Ukrainian fiscal theory can benefit from a more nuanced understanding of the socio-economic factors influencing fiscal policy. Such integration could lead to more effective policy making and a deeper understanding of the economic challenges facing Ukraine. Conclusions. Ukrainian academics and policymakers should prioritize the interdisciplinary study of fiscal policy, taking into consideration the rich tradition of fiscal sociology in the West. Joint efforts should be made to develop tax policies that strengthen state legitimacy by addressing issues of fairness, transparency, and trust. Strategies for managing public debt and improving tax morale should be a central element of fiscal policy to ensure that Ukraine's financial system can withstand socioeconomic pressures and contribute to long-term stability and development.
  • Item
    The impact of urbanization on socio-economic development: the experience of Poland, Spain and Ukraine
    (ВНЗ «Національний гірничий університет», 2025) Buriachenko, Andrii; Буряченко, Андрій Євгенович; Koczar, J.; Кочар, І.; Biliavska, O.; Білявська, О.; Levchenko, Kateryna; Левченко, Катерина Михайлівна; Kolomiiets, Hanna; Коломієць, Ганна Богданівна
    Purpose. To analyze and evaluate the impact of urbanization on socio-economic indicators of development in three different countries and determine how changes in the demographic processes of the urban population affect the economic development and financial stability of the regions. Methodology. The research methodology is based on a combination of qualitative and quantitative analysis and includes the study of demographic characteristics, labor status, education, living conditions and well-being. To carry out such an analysis, statistical methods were used, namely regression analysis, which is used to identify the relationship between urbanization and economic indicators. The use of variation coefficient made it possible to determine the differentiation degree of urbanization level, and the use of correlation coefficients allowed assessing the closeness of the relationship between urbanization and the volume of the produced gross regional product, as well as the country’s financial potential. In general, the regression model provided possibilities to present the dependence between significant factors and determine their influence on the socio-economic development of individual regions. Findings. The study revealed the multi-component impact of urbanization on the development of regions, namely on the financial potential (measured as GDP per capita) of Poland, Spain and Ukraine. The research analyzed the complexity of urbanization and its impact on various socio-economic factors, such as regional differences, infrastructure concentration and ecological consequences. It has been shown that the significant benefits of urbanization, such as stimulating innovation, creating new jobs and facilitating global trade, can be accompanied by significant investment in urban infrastructure and cause environmental problems or facilitate the spread of disease. The conclusions emphasize the need to implement a national program of “smart cities” part of a long-term development strategy for effective management of urbanization processes. And the importance of further research on urbanization under the conditions of global demographic changes caused by the war in Ukraine is also underlined. Originality. Based on the analysis of the processes of urbanization in Poland, Spain and Ukraine, the key factors shaping the advantages and disadvantages of urbanization for the socio-economic development of these countries are identified. By means of regression analysis, for each of the researched countries, the dependence between the indicators of population change in urban and rural areas and the volume of the produced gross regional product within each national economy was established, and the existence of a connection between the financial potential of the country and the number of its urban population was also revealed. The influence of urbanization on demographic changes, economic growth, infrastructure and environmental conditions of the studied countries is demonstrated. Practical value. The article substantiates the data and analyzes the impact of urbanization on various aspects of life in the cities of Poland, Spain, and Ukraine. The results of the study can serve as a basis for developing policies aimed at optimizing urbanization processes, planning the development of urban agglomerations, as well as solving problems related to urban growth and management, including infrastructure, housing, transport and ecology. Мета. Проаналізувати та оцінити вплив урбанізації на соціально-економічні показники розвитку у трьох різних країнах та визначити, як зміни в демографічних процесах міського населення впливають на економічний розвиток та фінансову стабільність регіонів. Методологія. Методологія дослідження базується на поєднанні якісного та кількісного аналізу та включає вивчення демографічних характеристик, трудового статусу, освіти, умов життя та добробуту. Для проведення такого аналізу було використано статистичні методи, а саме регресійний аналіз, який використовується для виявлення зв'язку між урбанізацією та економічними показниками. Використання коефіцієнта варіації дозволило визначити ступінь диференціації рівня урбанізації, а використання коефіцієнтів кореляції – оцінити тісноту зв'язку між урбанізацією та обсягом виробленого валового регіонального продукту, а також фінансовим потенціалом країни. Загалом, регресійна модель надала можливості представити залежність між значущими факторами та визначити їх вплив на соціально-економічний розвиток окремих регіонів. Результати. Дослідження виявило багатокомпонентний вплив урбанізації на розвиток регіонів, а саме на фінансовий потенціал (виміряний як ВВП на душу населення) Польщі, Іспанії та України. У дослідженні проаналізовано складність урбанізації та її вплив на різні соціально-економічні фактори, такі як регіональні відмінності, концентрація інфраструктури та екологічні наслідки. Було показано, що значні переваги урбанізації, такі як стимулювання інновацій, створення нових робочих місць та сприяння світовій торгівлі, можуть супроводжуватися значними інвестиціями в міську інфраструктуру та спричиняти екологічні проблеми або сприяти поширенню захворювань. У висновках наголошується на необхідності впровадження національної програми «розумних міст» як частини довгострокової стратегії розвитку для ефективного управління процесами урбанізації. Також підкреслюється важливість подальших досліджень урбанізації в умовах глобальних демографічних змін, спричинених війною в Україні. Оригінальність. На основі аналізу процесів урбанізації в Польщі, Іспанії та Україні визначено ключові фактори, що формують переваги та недоліки урбанізації для соціально-економічного розвитку цих країн. За допомогою регресійного аналізу для кожної з досліджуваних країн встановлено залежність між показниками зміни чисельності населення в міських та сільських районах та обсягом виробленого валового регіонального продукту в межах кожної національної економіки, а також виявлено існування зв'язку між фінансовим потенціалом країни та чисельністю її міського населення. Продемонстровано вплив урбанізації на демографічні зміни, економічне зростання, інфраструктуру та екологічний стан досліджуваних країн. Практична цінність. У статті обґрунтовано дані та проаналізовано вплив урбанізації на різні аспекти життя в містах Польщі, Іспанії та України. Результати дослідження можуть слугувати основою для розробки політики, спрямованої на оптимізацію процесів урбанізації, планування розвитку міських агломерацій, а також вирішення проблем, пов'язаних зі зростанням та управлінням містами, включаючи інфраструктуру, житло, транспорт та екологію.
  • Item
    Редизайн бюджетних програм на основі людиноцентристського підходу в інклюзивному середовищі
    (ДННУ «Академія фінансового управління», 2025) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Дегтярьова, Наталія Володимирівна; Dehtiarova, Nataliia; Цюпа, Оксана Петрівна; Tsiupa, Oksana
    Вступ. Забезпечення конструктивної єдності компонентів бюджетних програм залишається актуальною проблемою в рамках пошуку шляхів удосконалення програмно-цільового методу в бюджетному процесі, особливо зважаючи на те, що принципи людиноцентризму та гендерної орієнтованості стали дороговказами в управлінні публічними фінансами. Проблематика. Мета, завдання та результативні показники не мають логічної узгодженості, алгоритми їх розрахунку не завжди відповідають змісту групи, до якої вони належать, і частково враховують гендерні аспекти, що нівелює їхню роль як інструментів оцінювання ефективності виконання бюджетних програм. Мета – виявлення прогалин у визначенні мети, завдань та результативних показників бюджетних програм з огляду на їхню конструктивну єдність і відповідність теоретичним засадам та принципам людиноцентризму й гендерної орієнтованості, обґрунтування пропозицій із їх усунення. Методи. Застосовано такі методи дослідження: групування, порівняння, аналіз, теоретичного узагальнення та логічних суджень. Результати. Встановлено, що сформульовані у бюджетній програмі мета та завдання не містять фінансового компонента, а відображають ціль та види соціальної підтримки, напрями діяльності соціальних служб, спрямовані на підтримку осіб з інвалідністю. Кількість отримувачів публічних благ відображається і в показниках продукту, і в показниках затрат. Показники ефективності та якості не відповідають усталеним підходам до їх трактування, що не дає змогу оцінити доцільність використання коштів за напрямами бюджетної програми. Гендерні аспекти слабо враховані при формуванні бюджетних програм. Висновки. Управління публічними фінансами на основі принципів людиноцентризму та гендерної орієнтованості потребує оновлення дизайну бюджетних програм. Показники результативності мають бути приведені у відповідність компонентам, які наповнюють їхній зміст, та супроводжувати кожне завдання програми окремо. Створені за рахунок відповідного бюджетного фінансування блага повинні враховувати потреби жінок, чоловіків, хлопців, дівчат, людей з особливими потребами.
  • Item
    Податкові надходження в доходах місцевих бюджетів України та їх фіскальний потенціал
    (Харківський національний економічний університет, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla
    Метою статті є аналіз динаміки податкових надходжень місцевих бюджетів в Україні за період з 2018 по 2023 рр. і вивчення їх структури та частки в загальних доходах місцевих бюджетів, зведеного бюджету та ВВП країни для виявлення їх фіскального потенціалу та факторів впливу. Аналізуючи динаміку податкових надходжень місцевих бюджетів з 2018 по 2023 рр., варто зазначити загальне зростання цих надходжень протягом цього періоду. Проте війна, що розпочалася у 2022 році, та інші зовнішні фактори суттєво вплинули на цю динаміку, призводячи до коливань. У статті досліджується не лише загальна динаміка податкових надходжень, але й їх структура, розподіл за основними складовими та їх відношення до загальних доходів місцевих і зведеного бюджетів, а також у відсотковому співвідношенні з ВВП. Частка податкових надходжень у загальних доходах місцевих бюджетів в Україні зазнавала значних змін, зростаючи під час пандемії COVID-19 та війни у 2022 р., але трохи зменшившись у 2023 р. Частка цих надходжень у загальних доходах зведеного бюджету також зменшувалась у 2022 і 2023 рр., що свідчить про вплив економічної нестабільності та війни. Частка податкових надходжень місцевих бюджетів у ВВП зросла у 2022 та 2023 рр., відображаючи посилену роль місцевих податків у фінансуванні та адаптації до нових економічних умов. Розглянуто також динаміку та структуру місцевих податків і зборів, а також їх внесок у податкові надходження місцевих бюджетів. Аналіз динаміки місцевих податків і зборів показує стабільне зростання у 2019–2020 рр., але різке зниження у 2022 р. через військові дії. Проте у 2023 р. спостерігається позитивний тренд зі зростанням, що свідчить про стабілізацію та відновлення економіки. Структура місцевих податків і зборів піддається змінам, зокрема спостерігається зростання частки єдиного податку, що свідчить про стратегічне переосмислення системи оподаткування для спрощення та підвищення ефективності збору податків. Збільшення частки місцевих податків і зборів у податкових надходженнях місцевих бюджетів свідчить про їхню значущість у фінансовому забезпеченні місцевих органів влади та їхню економічну самодостатність і стабільність. Загалом проведений аналіз надає можливість зрозуміти економічну ситуацію в регіонах України та вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на фінансові процеси в Україні. Отримані результати можуть бути корисними для урядових органів, економістів і дослідників, які цікавляться фінансовою стійкістю та економічним розвитком регіонів України.
  • Item
    Податковий контроль в Україні в умовах воєнного стану
    (Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2024-04-18) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Колодюк, Д. Ю.
  • Item
    Публічні фінанси для дітей: концептуальні засади та виклики в Україні
    (Західноукраїнський національний університет, 2024) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla
  • Item
    Вплив банків на ринок державних цінних паперів в умовах повномасштабного вторгнення: виклики та стратегії адаптації
    (Західноукраїнський національний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Бороденко, Тетяна Миколаївна; Borodenko, Tetiana
  • Item
    Пенсійне забезпечення: зарубіжний досвід та можливості його адаптації в Україні
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Вдовіна, Інеса Олексіївна; Vdovina, Inesa; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla
    Досліджено критерії побудови ефективної пенсійної системи та їх врахування при проведенні реформ в зарубіжних країнах. Визначено пріоритетні напрямки реформування пенсійної системи України з урахуванням об’єктивної соціально-економічної та безпекової ситуації. Серед основних причин, що стимулюють уряди багатьох країн світу до реформування пенсійних систем слід назвати зростання дефіцитів загальнодержавних пенсійних фондів та видатків бюджетів на виплати літнім людям на тлі таких глобальних тенденцій, як старіння населення, зменшення чисельності платників внесків на пенсійне страхування, збільшення числа отримувачів пенсійних виплат та тривалості життя на пенсії. Визначено, що основними критеріями, яким має відповідати пенсійна система країни, є достатність, стійкість, надійність та доступність за витратами. Проаналізовано рівень дотримання принципів достатності, стійкості та надійності при реформуванні пенсійних систем окремих країн. Авторами обґрунтовано, що дотримання принципу доступності за витратами при побудові пенсійної системи слід розглядати на перетині політичних та економічних чинників. Серед політичних умов слід назвати менталітет нації та ставлення суспільства до людей літнього віку. Серед економічних – рівень доходів та реальна спроможність державних фінансових фондів покривати зростаючі витрати на утримання літніх людей. Визначено пріоритети пенсійних реформ в зарубіжних країнах, зокрема запровадження механізмів автоматичної параметричної корекції пенсійних систем при зміні окремих економічних та демографічних показників, що має бути врахованим при проведенні реформи в Україні. Актуальними для України визначено також запровадження умовно-накопичувальної моделі пенсійної системи, забезпечення доступності інформації про стан пенсійних рахунків та уніфікацію баз даних всіх інфраструктурних учасників пенсійної системи. Для досягнення соціальної справедливості в рамках існуючої розподільної пенсійної системи слід диференціювати підходи до визначення розмірів пенсій в залежності від трудового стажу та розміру сплачених внесків для окремих категорій населення, а також розробити та запровадити професійні пенсійні плани. The criteria for building an effective pension system and their consideration when carrying out reforms in foreign countries are studied. The priority directions of reforming the pension system of Ukraine have been determined, taking into account the objective socio-economic and security situation. Among the main reasons stimulating the governments of many countries of the world to reform pension systems should be mentioned the growth of deficits of national pension funds and budget expenditures for payments to the elderly against the background of such global trends as the aging of the population, a decrease in the number of pension insurance contributors, an increase in the number of pension recipients benefits and life expectancy in retirement. It was determined that the main criteria that the country's pension system must meet are adequacy, stability, reliability and affordability. The level of compliance with the principles of adequacy, stability and reliability during the reform of the pension systems of individual countries was analyzed. The authors substantiated that compliance with the principle of cost affordability when building a pension system should be considered at the intersection of political and economic factors. Among the political conditions, the mentality of the nation and the attitude of society towards the elderly should be mentioned. Among the economic ones are the level of incomes and the real ability of state financial funds to cover the growing costs of maintaining the elderly. Priorities of pension reforms in foreign countries have been determined, in particular, the introduction of mechanisms for automatic parametric correction of pension systems when certain economic and demographic indicators change, which should be taken into account when carrying out reforms in Ukraine. The implementation of the contingent-accumulation model of the pension system, ensuring the availability of information about the state of pension accounts and the unification of databases of all infrastructural participants of the pension system are also determined to be relevant for Ukraine. To ensure social justice within the framework of the existing distributed pension system, it is necessary to differentiate approaches to calculation of pension payments of depending on the length of service and the amount of paid contributions for certain categories of the population, as well as to develop and implement professional pension plans.
  • Item
    Податковий контроль в зарубіжних країнах та можливості його адаптації в Україні
    (Видавничий дім «Гельветика», 2024) Колодюк, Діана Ю.; Kolodiuk, Diana; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla
    Стаття присвячена дослідженню податкового контролю як ключового елемента фінансової системи різних країн, спрямованого на забезпечення фінансової стабільності та справедливості в оподаткуванні. У зв’язку з цим, вивчення зарубіжного досвіду у цій галузі стає актуальним для України з метою покращення своєї системи податкового контролю. Метою статті є аналіз та порівняння зарубіжного досвіду у сфері податкового контролю з метою виявлення можливостей адаптації позитивних практик в українській системі оподаткування. В статті аналізуються різноманітні підходи до податкового контролю, що використовуються в країнах Європи (Німеччина, Франція, Швеція, Норвегія, Фінляндія, Бельгія), Азії (Японія) та Північної Америки (США, Канада). Особливу увагу приділяється методам вибору об’єктів для контрольних перевірок, способам забезпечення взаємодії між податковими органами та платниками податків, а також використанню різних технологій у податковому адмініструванні. Introduction. The article is devoted to the study of tax control as a key element of the financial system of different countries aimed at ensuring financial stability and fairness in taxation. An analysis of the peculiarities of tax control in other countries will allow identifying positive practices that could be implemented to improve tax control in Ukraine. This is an urgent problem, as it is necessary to constantly adapt to new ways of tax evasion, and the introduction of new tools can increase the efficiency of tax audits. Purpose. The purpose of the article is to analyze and compare foreign experience in the field of tax control in order to identify opportunities for adapting positive practices in the Ukrainian tax system. Results. This paper discusses the latest research and publications on tax control, which provide insight into the importance of this problem and ways to solve it. The article analyzes various approaches to tax control used in Europe (Germany, France, Sweden, Norway, Finland, Belgium), Asia (Japan) and North America (USA, Canada). Attention is focused on the methods of selecting objects for control audits, as well as on ways to ensure effective interaction between tax authorities and taxpayers. The use of various technologies in the field of tax administration, in particular, their role in increasing the efficiency and transparency of the tax control system, is considered in detail. Proposals for the introduction of new methods and technologies in the field of tax administration, as well as recommendations for optimizing tax control processes are considered. Conclusion. In particular, the experience of Germany confirms the effectiveness of creating a tax investigation unit aimed at detecting tax violations and crimes. The method of "distinctive parameter" used in the United States may also be useful for the Ukrainian system, as it is aimed at preventing criminal businesses from using illegal cash flows by forcing them to cooperate with taxpayers. From the Canadian experience, the possibility of providing consultations via the Internet or telephone can be taken into account, which will simplify access to the necessary information for taxpayers.
  • Item
    Доходи місцевих бюджетів України у забезпеченні потреб територіальних громад та зміцненні обороноздатності в умовах воєнного стану
    (Полтавський університет економіки і торгівлі, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Вороновська, Даша Дмитрівна; Voronovska, Dasha
    Метою статті є аналіз ролі доходів місцевих бюджетів в Україні у забезпеченні потреб територіальних громад та зміцненні обороноздатності в умовах воєнного стану. Методика дослідження. Ця стаття присвячена аналізу динаміки доходів місцевих бюджетів в Україні, визначенню їх співвідношення, а також структури та джерел формування доходів. Особлива увага приділяється частці доходів місцевих бюджетів у загальних доходах зведеного бюджету та у ВВП. Результати. У контексті постійних викликів, які ставить перед Україною військовий конфлікт та необхідність забезпечення потреб територіальних громад, розуміння ролі доходів місцевих бюджетів стає критично важливим. Дослідження також враховує резервні варіанти наповнення місцевих бюджетів у воєнний період. Розглянуті аспекти допоможуть зрозуміти, як доходи місцевих бюджетів сприяють зміцненню обороноздатності та вирішенню соціально-економічних потреб територіальних громад. Практична значущість результатів дослідження. Ця стаття має важливе значення для розробки ефективних стратегій управління фінансами на місцевому рівні та забезпечення стабільності в умовах воєнного стану. Враховуючи складні умови сучасного світу, дослідження такого роду дозволяє прогнозувати можливі ризики та розробляти заходи для їх запобігання. The purpose of the article is to analyze the role of local budget revenues in Ukraine in meeting the needs of territorial communities and strengthening defense capabilities under martial law. Methodology of research. This article is aimed at analyzing the dynamics of local budget revenues in Ukraine, taking into account various aspects, including changes over time and their correlation with expenditures. It also examines the structure and sources of local budget revenues in Ukraine, which allows us to understand their distribution and efficiency of use. The study provides an opportunity to deepen the understanding of the role of local budgets in the financial support of territorial communities and addressing their needs. Particular attention is paid to the share of local budget revenues in total consolidated budget revenues and in GDP. Findings. In the context of the ongoing challenges posed by the military conflict and the need to meet the needs of territorial communities, understanding the role of local budget revenues is becoming critically important. The study also takes into account reserve options for filling local budgets during the war period. Among the reserves are the following: implementation of measures to employ internally displaced persons and create new jobs, including the possibility of relocating business entities; improving the management of utilities and bringing them out of a loss-making state; improving the efficiency of land management by reviewing existing lease agreements, conducting an inventory, systematic land accounting, timely revision of rents and forming a base of taxpayers for land. These aspects will help to understand how local budget revenues contribute to strengthening the defense capability and addressing the socio-economic needs of territorial communities. Practical value. The results of the study can be useful for developing financial management strategies at the local level and optimizing budgetary processes in the country. This article is important for developing effective financial management strategies at the local level and ensuring stability under martial law. Given the complex conditions of the modern world, this kind of research allows us to predict possible risks and develop measures to prevent them.
  • Item
    Digital Innovations in the Fiscal Policy of Ukraine: Promoting Sustainable Economic Development
    (Nisantasi University, 2024) Lukianykhina, Olena; Suprunenko, Svitlana; Slavkova, Alla; Славкова, Алла Аркадіївна; Oleh Skorba, Oleh; Zakhozhai, Kostiantyn; Захожай, Костянтин Валерійович
    This study critically examines the nexus between tax legislation and digital innovation in Ukraine, focusing on the alignment of fiscal policy with the digital economy’s growth. It analyzes the implications of Ukraine’s tax reforms, including the Law “On Stimulating the Development of the Digital Economy in Ukraine,” commonly referred to as the Diia City initiative, for promoting a robust digital economy. This research evaluates the effectiveness of these reforms in fostering digital advancements and their impact on sustainable economic development. Employing a comprehensive multidisciplinary approach, it researches into the theoretical and practical aspects of tax policies, particularly those targeting the digital sector. The findings suggest Ukraine’s strategic positioning for leveraging digital innovation, underpinned by legislative reforms such as amendments to the tax code of Ukraine that cater to the IT industry through specific tax regulations through a conducive fiscal environment. This paper highlights the transformative potential of digital innovations and the critical need for tax legislation to evolve in tandem with technological advancements. Recommendations for ensuring the sustained success of Ukraine’s digital and economic reform efforts emphasize the importance of addressing existing obstacles and perpetually refining fiscal policies.
  • Item
    Особливості державного бюджету України в умовах економічної нестабільності
    (Хмельницький національний університет, 2024) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, Lidiia; Вдовіна, Інеса Олексіївна; Vdovina, Inesa
    Дослідження присвячене аналізу особливостей Державного бюджету України в умовах економічної нестабільності у період з 2019 по 2023 рр. У роботі розглянуто динаміку доходів, видатків та дефіциту бюджету в контексті глобальних і внутрішніх кризових явищ, таких як пандемія COVID-19 та повномасштабна війна. Значну увагу приділено впливу цих криз на державні фінанси та роль зовнішніх факторів у підтримці бюджетної стійкості. Проаналізовано зміни у структурі доходів у розрізі складових і видатків за функціональною та економічною класифікаціями, що дозволило виявити основні тенденції у бюджетній політиці України в кризові періоди. Показано, що основним драйвером зростання видатків стали військові дії та необхідність масштабного соціального захисту населення. Особливу увагу приділено різкому зростанню видатків на оборону та соціальний захист, які стали пріоритетними через військові дії. Водночас, частка витрат на освіту, охорону навколишнього середовища та капітальні інвестиції значно знизилася, що свідчить про тимчасове зменшення фінансування мирних сфер. Дослідження також акцентує увагу на зростанні надходжень, особливо від міжнародної допомоги, що стало ключовим джерелом фінансування в умовах воєнного часу. Важливим аспектом є аналіз дефіциту бюджету та його зв'язок із залученням зовнішніх фінансових ресурсів. Окремо розглянуто динаміку дефіциту Державного бюджету, який зріс до рекордних показників у 2022-2023 роках, через значні витрати на оборону та соціальну підтримку. Висвітлено роль зовнішнього фінансування та міжнародної підтримки в покритті бюджетних потреб України. Зроблено висновок, що бюджетна політика в умовах кризи зосереджена на короткострокових рішеннях, спрямованих на стабілізацію економіки та забезпечення потреб оборони. У рекомендаціях дослідження підкреслюється необхідність оптимізації видатків, підвищення ефективності адміністрування податків та збільшення капітальних інвестицій. The study analyzes the peculiarities of the State Budget of Ukraine in the context of economic instability in the period from 2019 to 2023. The paper examines the dynamics of revenues, expenditures and budget deficit in the context of global and domestic crises, such as the COVID-19 pandemic and a full-scale war. Considerable attention is paid to the impact of these crises on public finances and the role of external factors in maintaining budgetary sustainability. The changes in the structure of revenues in terms of components and expenditures by functional and economic classifications are analyzed, which allowed to identify the main trends in the budget policy of Ukraine during the crisis periods. It is shown that the main driver of expenditure growth was the military operations and the need for large-scale social protection of the population. Particular attention is paid to the sharp increase in defense and social protection expenditures, which have become a priority due to the military operations. At the same time, the share of spending on education, environmental protection, and capital investments has significantly decreased, indicating a temporary decrease in funding for peaceful areas. The study also emphasizes the growth of revenues, especially from international aid, which has become a key source of funding in wartime. An important aspect is the analysis of the budget deficit and its connection with the attraction of external financial resources. The dynamics of the state budget deficit, which rose to record levels in 2022-2023, is considered separately, due to significant spending on defense and social support. The role of external financing and international support in covering Ukraine's budgetary needs is highlighted. It is concluded that the budget policy in the crisis is focused on short-term solutions aimed at stabilizing the economy and meeting defense needs. The study's recommendations emphasize the need to optimize expenditures, improve the efficiency of tax administration, and increase capital investments.
  • Item
    Assessment of the financial sustainability of local budgets under the influence of reforms and external challenges
    (Izdevnieciba «Baltija Punlishing», 2024) Syvulska, Nataliia; Сивульська, Наталія Миколаївна; Pyslytsia, Anna; Пислиця, Анна Віталіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла Аркадіївна
    The economic development of the country and its regions, the level of well-being of the population, the quality of public services and the availability of public services directly depend on effective local self-government. The article assesses the financial sustainability of local budgets in Ukraine over the past twelve years, identifying the main trends, and examines the changes caused by the implementation of reforms in the country and other external challenges, including the armed aggression against Ukraine. The purpose of the study is to determine further prospects for the development of Ukraine's regions and the formation of effective local self-government, taking into account the results of the analysis of the main indicators of financial sustainability of local budgets. To conduct the study of budgets, a comprehensive methodological approach was applied by calculating an integral indicator, which is the sum of aggregated standardised indicators for three groups of indicators: balance, financial autonomy and efficiency. The study has revealed that there is currently no unified approach to assessing the financial sustainability of local budgets, and scholars propose different methodological approaches with a diverse list of indicators. Based on the generalisation of methodological approaches, the authors propose a system of indicators for assessing the financial sustainability of local budgets in Ukraine. The paper assesses the financial sustainability of local budgets for the period of 2012-2023 with the calculation of an integral indicator and graphical presentation of the analysis results. The study has shown the effectiveness of the implemented reforms in Ukraine, as well as the ability of local authorities to quickly adapt to changes caused by negative external influences. In general, local budgets of Ukraine are characterised by positive trends in their development, with the main indicators of financial sustainability of local budgets being within or close to the recommended values. The dynamics of the integral indicator shows a steady upward trend, with its value increasing from 0.84 in 2012 to 3.12 in 2023, i.e., more than 3 times. The authors conclude that it is advisable to introduce continuous monitoring of the financial sustainability of local budgets according to a single accepted methodology, which will allow the authorities to timely identify changes and promptly make appropriate management decisions, taking into account existing risks, in order to solve problems and form a balanced development strategy.
  • Item
    Вплив митного регулювання на зовнішньоекономічну діяльність в умовах кризових потрясінь
    (Харківський національний економічний університет, 2025) Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, Nataliia; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkovа, Alla; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn
    Метою дослідження є систематизація ключових аспектів впливу митного регулювання на зовнішньоекономічну діяльність з урахуванням геополітичних та економічних змін, а також розробка рекомендацій для задоволення попиту на імпорт і стимулювання експортерів. У дослідженні акцентовано увагу на впливі митного регулювання на реалізацію 17-ї цілі сталого розвитку – «Партнерство заради сталого розвитку». Висвітлюються актуальні питання митного регулювання в Україні в умовах глобальних викликів, включно з економічними та геополітичними змінами. Проаналізовано та систематизовано основні аспекти митного регулювання залежно від зазначених змін, а також його вплив на зовнішньоекономічну діяльність. Розглянуто практики митного регулювання розвинених країн, зокрема переваги та недоліки міжнародної стандартизації зовнішньоекономічних процесів. Наукові результати базуються на систематизації ключових аспектів впливу митного регулювання, використанні статистичних методів, аналізі показників зовнішньоекономічної діяльності та розробці практичних рекомендацій. Особливий акцент зроблено на важливості цифровізації процесів, гармонізації регуляторної бази та впровадженні ефективних інструментів митного контролю. Проведено аналіз показників, індикаторів, коефіцієнтів, які характеризують зовнішньоекономічну діяльність та відображають вплив митного регулювання на неї. До їх складу віднесено: рівень митного навантаження на економіку, відкритість економіки, коефіцієнт митного навантаження на імпорт, частку імпорту у внутрішньому споживанні країни, коефіцієнт покриття експортом імпорту, відношення обсягу імпорту до ВВП, індикатор забезпеченості податкових надходжень митними платежами. Дослідження підкреслює необхідність упровадження інноваційних підходів до митного регулювання для зниження бюрократичних бар’єрів, підвищення конкурентоспроможності експортерів і забезпечення збалансованого розвитку зовнішньоекономічних відносин. Результати роботи спрямовані на підвищення прозорості й ефективності митної системи в контексті сталого розвитку та глобального партнерства. The aim of the research is to systematize the key aspects of the impact of customs regulation on foreign economic activity, taking into account geopolitical and economic changes, as well as to develop recommendations to meet the demand for imports and stimulate exporters. The study emphasizes the influence of customs regulation on the implementation of the 17th Sustainable Development Goal, which is «Partnership for Sustainable Development». Current issues of customs regulation in Ukraine are highlighted in the context of global challenges, including economic and geopolitical changes. The main aspects of customs regulation are analyzed and systematized depending on the mentioned changes, as well as its impact on foreign economic activity. The practices of customs regulation in developed countries are considered, including the advantages and disadvantages of international standardization of foreign economic processes. The scientific results are based on the systematization of key aspects of the impact of customs regulation, the use of statistical methods, the analysis of indicators of foreign economic activity, and the development of practical recommendations. Special emphasis is placed on the importance of digitalization of processes, harmonization of the regulatory framework, and the implementation of effective customs control tools. An analysis of indicators, metrics, and coefficients characterizing foreign economic activity and reflecting the impact of customs regulation on it has been carried out. These include: the level of customs burden on the economy, the openness of the economy, the coefficient of customs burden on imports, the share of imports in the country’s domestic consumption, the export-to-import coverage ratio, the ratio of import volume to GDP, and the indicator of tax revenue coverage by customs payments. The study underscores the necessity of implementing innovative approaches to customs regulation in order to reduce bureaucratic barriers, enhance the competitiveness of exporters, and ensure a balanced development of foreign economic relations. The results of the article are directed towards increasing the transparency and efficiency of the customs system in the context of sustainable development and global partnership.