Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Фактор довіри у функціонуванні податкової системи(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, LidiiaВступ. В умовах війни та післявоєнного відновлення зростає потреба у фінансових ресурсах, а відтак, постає питання підвищення відповідальності платників податків за виконання зобов’язань перед бюджетом. Вплинути на поведінку платників податків можна як через посилення контролю, так і підвищивши рівень довіри до влади. Отже, дослідження феномену довіри є актуальним, що дасть змогу з’ясувати значимість цього фактора у функціонуванні податкової системи. Проблематика. Малодослідженими є такі питання: 1) компоненти довіри для учасників податкових відносин; 2) оцінювання ролі довіри у функціонуванні податкової системи; 3) напрями формування довіри з урахуванням сучасних реалій в Україні. Мета – оцінка впливу довіри на виконання платниками зобов’язань перед бюджетом в Україні, виявлення її місця серед факторів, що впливають на дотримання платниками податкового законодавства, та обґрунтування можливостей посилення впливу довіри на поведінку платників податків з урахуванням сучасних реалій. Робоча гіпотеза – довіра є необхідною, але недостатньою умовою для дотримання платниками податкового законодавства і сумлінного виконання ними податкових обов’язків. Методи. Застосовано методологічні підходи української фінансової науки, класичної та неоінституціональної наукових шкіл. Для оцінювання впливу довіри на функціонування податкової системи в Україні використано результати соціологічних опитувань. Крім того, на підставі логічних умовиводів обґрунтовано індикатори оцінки й застосовано аналітичні процедури з компонентами зіставлень та порівнянь. Результати. Простір довіри формується на основі взаємодії акторів податкових відносин і включає довіру з боку як платників податків, так і держави. Довіра і бажання платити, з одного боку, та встановлені законом примус і обов’язок – з другого, настільки тісно переплітаються, що їх фактично неможливо відокремити. Зміни в динаміці податкових надходжень і рівні довіри не завжди демонструють відповідну кореляцію. Зростання податкових надходжень відбувається на фоні й зростання довіри, і її спаду. На відтинках політичних циклів, де спостерігається зростання довіри, рівень тіньової економіки залишається високим. Висновки. Поведінка платників податків зазнає впливу комплексу об’єктивних і суб’єктивно-психологічних чинників. Фактор довіри хоч і має вплив на поведінку платників податків, проте точно оцінити його, усунувши дію всіх інших умов, наразі неможливо. Робоча гіпотеза підтвердилась: довіра до влади є важливим, необхідним, але недостатнім фактором для формування податкових надходжень у повному обсязі. Для забезпечення дотримання платниками податкового законодавства не можна применшувати роль контрольної діяльності податкових органів. In the conditions of war and post-war reconstruction, the need for financial resources is growing, therefore, the issue of increasing taxpayers’ responsibility for fulfilling obligations to the budget arises. It is possible to influence the behavior of taxpayers both by strengthening control and by increasing the level of trust in the authorities. Therefore, the study of the phenomenon of trust is relevant and will make it possible to find out the significance of this factor in the tax system performance. Problem Statement. The understudied aspects of trust are as follows: 1) the components of trust for participants in tax relations; 2) the assessment of the role of trust in the tax system performance; 3) the directions of trust formation considering the conditions in Ukraine. The purpose of the article is to assess the impact of trust on taxpayers' commitments to pay taxes in Ukraine, identify its place among the factors that influence tax compliance, and substantiate the possibilities of strengthening the influence of trust on the behavior of taxpayers, taking into account current conditions. The working hypothesis is that trust is a necessary, but not sufficient, motivation for taxpayers to pay taxes in full and on time. Methods. We apply the methodological approaches of Ukrainian financial science, classical and neo-institutional scientific schools, The results of sociological surveys were used to assess the impact of trust on the functioning of the tax system in Ukraine. In addition, based on the logical assumptions, we justify the indicators for assessment and apply analytical procedures with components of comparisons. Results. The area of trust is formed based on the interaction of actors involved in tax relations and includes both trust by taxpayers and the state. Trust and willingness to pay, on the one hand, and statutory enforcement and commitment, on the other hand , are so closely bound that it is virtually impossible to separate them. Changes in the dynamics of tax revenues and the level of trust do not always show an appropriate correlation. The growth of tax revenues occurs both against the backdrop of rising trust and its decline. During periods of political cycles where the trust is growing, the level of the shadow economy remains high. Conclusions. The behavior of taxpayers is influenced by a number of both objective and subjective psychological factors. Although the factor of trust has an impact on taxpayers' behavior, it is currently impossible to accurately assess it, eliminating the effect of all the other factors. The result of the research has confirmed our hypothesis. Trust in the government is an important, necessary, but insufficient factor for providing tax revenues in full. The role of tax authorities especially in control cannot be underestimated in order to ensure tax compliance.Item Європейський вектор сталого розвитку – орієнтир корпоративних і публічних фінансів України(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Рязанова, Надія Сергіївна; Riazanova, NadiiaВступ. У ХХІ ст. в умовах зростаючих екологічних і пов’язаних із ними соціальних проблем на міжнародному рівні сформульовано концепцію сталого (стійкого до екологічних та соціальних ризиків) розвитку. Згідно з нею стала економічна діяльність має базуватися на взаємопов’язаних засадах: обов’язкова наявність в економічній діяльності позитивних екологічних і соціальних рішень, економічна/фінансова доцільність діяльності та адаптоване до потреб сталого розвитку урядування. Європейський Союз (ЄС) став лідером розвитку сталої економіки/фінансів, концепція стійкості набула в країнах ЄС статусу обов’язковості під час прийняття фінансових/економічних рішень. Україна як кандидат у члени до Євросоюзу має дотримуватися вектора сталого розвитку ЄС. Розвиток сталого фінансування несе величезні можливості та вигоди як бізнесу, так і публічним фінансам, оскільки націлений на фінансування циркулярної економіки, відновлюваної енергетики, ресурсо- й енергоефективності у всіх галузях, розумного управління водними ресурсами, а також інклюзивності. Проблематика. Україна вже зробила перші важливі кроки в напрямі розвитку сталого фінансування, які представлені низкою загальних нормативно-правових документів, що стосуються перспектив сталого розвитку. Для залучення іноземних інвестицій в Україну її корпоративні та публічні фінанси мають відповідати вимогам сталого розвитку. Мета – формулювання на основі дослідження сутності концепції сталого розвитку та ключових складових політики сталого розвитку ЄС узагальнених рекомендацій для сталого розвитку в Україні корпоративних і публічних фінансів, забезпечення належного фінансування відбудови економіки країни згідно з вектором ЄС. Методи. Використано загальнонаукові методи дослідження. Результати. Фінансовий сектор відіграє ключову роль у сталому розвитку, і нормативно-правове забезпечення сталого фінансування має фундаментальне значення. У ЄС ці нормативно-правові засади вже сформовані та продовжують вдосконалюватися. Законодавством ЄС передбачено шість цілей сталої економічної діяльності, принаймні одній з яких має відповідати проєкт/актив, щоб класифікуватися як сталий: пом’якшення наслідків зміни клімату; адаптація до зміни клімату; раціональне використання та охорона водних і морських ресурсів; перехід до циркулярної економіки; запобігання та контроль забруднення; захист і відновлення біорізноманіття й екосистем. Визначено також чотири критерії сталої економічної діяльності, котра визнається такою, якщо вона: робить істотний внесок у досягнення однієї чи більше з шести екологічних цілей; не завдає значної шкоди жодній з інших екологічних цілей; здійснюється з дотриманням мінімальних соціальних гарантій; додержується технічних критеріїв скринінгу. Розвиток сталого фінансування у ЄС базується на таких засадах: наявність таксономії сталої економічної діяльності ЄС; належне розкриття інформації щодо сталого розвитку всіма суб’єктами господарювання; врахування екологічних, соціальних та управлінських факторів під час надання фінансових послуг та прийняття інвестиційних рішень; належне управління екологічними (включно з кліматом) і соціальними ризиками; використання спеціальних фінансових інструментів – зелених та інших маркованих облігацій і позик, які забезпечують фінансові потоки у проєкти сталої економіки; підвищення фінансової грамотності суспільства у питаннях сталого розвитку. Висновки. Політика України з розвитку сталого фінансування має орієнтуватися на офіційно затверджений ЄС курс сталого розвитку. У вітчизняне законодавство має бути інтегрована концепція сталого розвитку. Корпоративні й публічні фінанси країни мають передбачати обов’язковість позитивних екологічних і соціальних рішень, економіко-фінансову доцільність та адаптоване до сталого розвитку корпоративне управління. Для цього потрібні: використання таксономії сталої економічної діяльності ЄС, належне розкриття інформації щодо сталого розвитку, запровадження концепції подвійної суттєвості, екологічного та соціального ризик-менеджменту в наявний ризик-менеджмент, а також заохочення потоків капіталу до проєктів з екологічними й соціальними перевагами. Має розвиватися ринок інструментів сталого фінансування – зелених облігацій та банківських кредитів. Важливо підвищувати обізнаність учасників ринку фінансових послуг у питаннях сталого фінансування. In the 21st century in the conditions of growing environmental and related social problems at the international level, the concept of sustainable (resistant to environmental and social risks) development was formulated. According to this concept, sustainable economic activity should be based on interrelated principles: the mandatory presence of positive environmental and social solutions, economic/financial feasibility of activity and governance adapted to the needs of sustainable development. The European Union (EU) has become a leader in the development of a sustainable economy/finance, the concept of sustainability has acquired the status of mandatory in EU countries when making financial and economic decisions. As a candidate for membership in the EU Ukraine should follow the vector of the EU sustainable development. The development of sustainable finance brings enormous opportunities and benefits for business and public finance, as it aims to finance the circular economy, renewable energy, resource and energy efficiency in all sectors of the economy, smart water management, as well as inclusiveness. Problem Statement. Ukraine has already taken the first important steps in the development of sustainable finance – a number of general regulatory documents related to the sustainable development were adopted. In order to ensure the attraction of foreign investments in Ukraine, its corporate and public finances must be ready for the requirements of sustainable development. Purpose. To investigate the concept of sustainable development, the key components of the EU sustainable development policy, and to formulate recommendations to the corporate and public finances, to ensure proper financing of the reconstruction of the country's economy according to the EU vector. Methods. General scientific research methods. Results. The financial sector plays a key role in sustainable development, and regulatory and legal provision of sustainable financing is of fundamental importance. In the EU, sustainable finance frameworks have already been formed and continue to be improved. The EU legislation has formulated six goals of sustainable economic activity, at least one of which must be met by a project/asset to be classified as sustainable: climate change adaptation; the sustainable use and protection of water and marine resources; the transition to a circular economy; pollution prevention and control; and the protection and restoration of biodiversity and ecosystems. Four criteria of environmentally sustainable economic activity are also defined – an economic activity can be recognized as environmentally sustainable if it: contribute substantially to one or more of the six environmental objectives; do no significant harm any of the environmental objectives; carried out in compliance with the minimum social safeguards; comply with technical screening criteria. There are the following pillars of development of sustainable finance in the EU: existence of a taxonomy of sustainable economic activity; proper disclosure of information about sustainable development; consideration of environmental, social and governance factors (ESG) during the provision of financial services and investment decisions; proper management of environmental (including climate) and social risks (ESRM);the use of special financial instruments – green and other labeled bonds and loans, which ensure the flow of finances into a sustainable economy; increasing the financial literacy of society in matters of sustainable development. Conclusions. Ukraine's policy on the development of sustainable financing should be oriented towards the course of sustainable development officially approved by the EU. The concept of sustainable development should be integrated into the legislation of Ukraine. The corporate and public finance in Ukraine must provide the positive environmental and social solutions, economic and financial expediency and corporate governance adapted to sustainable development. This involves the use of the EU taxonomy of sustainable economic activity, proper disclosure on sustainable development, introduction of the concept of double materiality, environmental and social risk management into already existing risk management, as well as encouraging capital flows into projects with environmental and social advantages. The market for sustainable financing instruments – green bonds and bank loans – should develop. It is important to raise the awareness of financial services market participants in the issues of sustainable financing.Item Оподаткування великого бізнесу: досвід Австрії та Румунії(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Литвиненко, Олена Олександрівна; Lytvynenko, Olena; Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, Anna; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaВступ. Великий бізнес і великі платники податків (ВПП) відіграють надзвичайно важливу роль у кожній державі. Йдеться не лише про фіскальну, а й про соціально-економічну та політичну роль. Йдеться не лише фіскальну, а й соціально-економічну та політичну роль. В. М. Федосов останні 20 років життя приділяв особливу увагу саме тематиці ВПП, тим самим укотре підтвердивши свою наукову далекоглядність та рух в унісон із сучасними світовими тенденціями. Проблематика. Автори статті вважають постійно актуальним систематичне дослідження зарубіжної практики оподаткування великого бізнесу, його взаємовідносин із державою, адже законодавство та практика змінюються не лише в Україні, а й за кордоном, що потребує додаткового вивчення та осмислення. Для дослідження було свідомо обрано дві європейські, але різні за рівнем економічного розвитку країни – Австрію та Румунію. Мета – оприлюднення результатів наукового дослідження практики оподаткування великого бізнесу та взаємодії податкових органів з ВПП у Австрії та Румунії, обґрунтування доцільності її імплементації в Україні. Методи. Використовувалися загальнонаукові й спеціальні методи, зокрема: наукової абстракції та синтезу, індукції та дедукції, аналогій та систематизації, порівняльний метод, метод експертної оцінки. Результати. Досліджено досвід оподаткування великого бізнесу та ВПП у Австрії та Румунії. Виявлено, що окремих податків для великого бізнесу в обох країнах не існує, проте в Румунії є окремий податок для мікропідприємств. Проаналізовано, чи ототожнюються в досліджуваних країнах поняття “великий бізнес” і “великий платник податків”, а також те, які інші поняття вживаються. Розглянуто критерії ідентифікації ВПП і великого бізнесу в Австрії та Румунії. Показано специфіку сервісу ВПП у Австрії та Румунії. Представлено сучасний стан соціальної відповідальності великого бізнесу в Австрії та Румунії. Акцентовано увагу на ролі ВПП і великого бізнесу у публічних фінансах та здійсненні соціально-економічної політики держави на державному й місцевому рівні. Висновки. Дослідження особливостей оподаткування великого бізнесу та ВПП у Австрії та Румунії показало, що: по-перше, ця категорія платників сплачує ті самі податки, що і решта платників у цих державах; по-друге, у Австрії поняття “велике підприємство” та “великий платник” певною мірою ототожнюються, але є різні критерії для великого підприємства та підприємства, що підпорядковується Податковій службі для великих компаній; у законодавстві Румунії є поняття “велике підприємство або велика компанія” та окреме поняття “великий платник податків” (велике підприємство та ВПП відрізняються за критеріями відбору); по-третє, наведено критерії ідентифікації ВПП і великого бізнесу в Австрії та Румунії; по-четверте, досліджено особливості адміністрування податків, що сплачують ВПП, а також особливості податкового супроводження великих платників податків, притаманні досліджуваним країнам; по-п’яте, розкрито специфіку прояву соціальної відповідальності великого бізнесу в Австрії та в Румунії. Introduction. Large businesses and large taxpayers (LTs) play an extremely important role in every state, not only a fiscal role but also socio-economic and political roles. In the last 20 years of his life, Viktor Fedosov paid special attention to the issue f large taxpayers, thereby once again confirming his scientific foresight and movement in unison with the most modern global trends. Problem Statement. The authors of this article consider the systematic study of the foreign practice of large business taxation and its relationship with the state because legislation and practice are changing not only in Ukraine, but also abroad, which requires additional study and understanding. The authors deliberately have chosen for research two European countries with different levels of economic development: Austria and Romania. Purpose. The purpose of the article is to make public the results of the scientific study of the taxation practices of large businesses and the interaction of tax authorities with large taxpayers in Austria and Romania and to justify the feasibility of its implementation in Ukraine. Methods. General scientific and special methods were used , in particular: scientific abstraction and synthesis, induction and deduction, analogies and systematisation, comparative method, and expert evaluation method. Results. The experience of taxation of large businesses and large taxpayers in Austria and Romania was studied. It has been found that there are no separate taxes for large businesses in either Austria or Romania, but there is a separate tax for micro-enterprises in Romania. Ithas been analysed whether the concepts of “large business” and “large taxpayer” are the same in the studied countries, as well as what other concepts are used. The criteria for identifying a large taxpayer and a large business in Austria and Romania are considered. The specifics of the service for large taxpayers in Austria and Romania are shown. The present state of social responsibility of large business in Austria and Romania is presented. Attention is focused on the role of large taxpayers and large businesses in public finance and the implementation of socio-economic policy of the state at the state and local levels. Conclusions. The conducted study of the peculiarities of taxation of large businesses and large taxpayers in Austria and Romania has showed that, firstly, this category of taxpayers pays the same taxes as the rest of taxpayers in these countries; secondly, in Austria, the concepts of “large enterprise” and “large taxpayer” are to some extent identified, but there are different criteria for a large enterprise and an enterprise subject to the Tax Service for large companies; Romanian legislation has the concept of “large enterprise or large company” and a separate concept of “large taxpayer” (large enterprise and large taxpayer differ in their selection criteria); thirdly, the criteria for identifying a large taxpayer and a large business in Austria and Romania are presented; fourthly, the features of tax administration paid by large taxpayers, as well as the features of tax support of large taxpayers ,specific to the studied countries, were investigated; fifthly, the peculiarities of the manifestation of social responsibility of big business in Austria and Romania are presented.Item Місцеве самоврядування під час війни: ключові трансформації фінансового забезпечення повноважень(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023-11) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Логвінов, Павло Вадимович; Lohvinov, PavloВступ. Виклики, що постають перед органами місцевого самоврядування (ОМС) останніми роками, є серйозним випробовуванням у контексті важливості оперативного й адекватного реагування на події та загрози. Принципово новим етапом у функціонуванні громад є період спеціального правового режиму, котрий настав після введення на всій території країни воєнного стану, коли змінюються функції ОМС, надаються додаткові нетипові повноваження, потрібні для оперативного реагування на надзвичайні ситуації, забезпечення національної безпеки, відсічі збройної агресії, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, що є нетиповими у мирний час і потребують спеціальних навиків та додаткового нормативно-правового забезпечення. Особливості функціонування ОМС під час дії спеціального правового режиму воєнного стану варто розкрити через економічну та правову складові їхньої діяльності. Проблематика. Ефективна взаємодія громадськості, волонтерських організацій, місцевого самоврядування, силових структур оборони та державних органів влади, окрім воєнно-політичного стану, великою мірою залежить від нормативно-правового режиму, що визначає повноваження та зони відповідальності органів влади для захисту громадян і територіальної цілісності держави. Вивчення досвіду діяльності ОМС дає можливість навести успішні приклади та шляхи подолання проблем та нетипових викликів для підвищення стійкості громад в умовах повномасштабної агресії. Мета – дослідження особливостей фінансово-економічної діяльності органів місцевого самоврядування під час воєнного стану; виокремлення та розгляд факторів впливу чинного правового режиму на управлінські процеси й стійкість територіальних громад до викликів, забезпечення нормальної життєдіяльності населених пунктів; розкриття фінансового компонента діяльності органів місцевого самоврядування, що зазнав істотних трансформацій під час воєнного стану і, у свою чергу, впливає на спроможність громад забезпечувати інтереси власного населення. Методи. Застосовано методи діалектики, низку загальнонаукових підходів та спеціальні методи дослідження: опису, аналізу, синтезу, групування, порівняння, теоретичного узагальнення та ін. Результати. Дослідження фінансових та правових механізмів діяльності ОМС засвідчили, що особливої уваги на їхньому рівні потребує подальше правове врегулювання окремих складових діяльності військових адміністрацій, питань кадрового характеру, часового проміжку діяльності та подвійних повноважень як начальника військової адміністрації, так і очільника громади. Це зумовлює необхідність подальших наукових досліджень та методичного супроводу під час напрацювання законодавчих ініціатив. Висновки. Під час воєнного стану змінилася структура закріплених повноважень ОМС, тимчасово трансформувалися функції різних рівнів влади у регіонах й посилилася влада структур силового спрямування, при цьому частково обмежено напрями використання бюджетних коштів та самостійності в ухваленні рішень громадами. Спостерігається збільшення взаємодії між органами військових адміністрацій, державної влади, посадовими особами територіальних громад, представниками громадських та волонтерських організацій. Органи державної влади досить швидко реагували на події, регулюючи діяльність ОМС в умовах воєнного стану. Introduction. The challenges faced by local self-government bodies in recent years constitute a significant test for understanding the importance of prompt and adequate response to the events and threats. A fundamentally new aspect in communities functioning is a period of special legal regime ensued after the martial law declaration in the entire country. During this period, the functions of local self-government bodies change, they are granted additional atypical powers necessary for a prompt response to emergencies, ensuring national security, countering armed aggression, and eliminating threats to the state independence of Ukraine, its territorial integrity, which is indistinctive in peace time and require special skills and additional regulatory support. The activity of the local self-government bodies during the special legal regime of the martial law should be disclosed through the economic and legal component of their activity. Problem Statement. The effective interaction of the public, volunteer organizations, local self-government, defense forces and state authorities, except military-political state, largely depends on the regulatory and legal regime that defines the powers and responsibility zones of the government bodies in protecting the citizens and territorial integrity of the state. Studying the experience of local self-government activities provides successful examples and strategies for overcoming the problems and unconventional challenges to enhance the community resilience in times of military aggression. Purpose. To investigate the peculiarities of the financial and economic activities of local self-government bodies during the martial law. To identify and examine the factors influencing upon the current legal regime on the managerial processes and resilience of territorial communities to challenges, ensuring the normal functioning of the settlements. Methods. The dialectical methods, general scientific approaches and special research methods such as description, analysis, synthesis, grouping, comparison, theoretical generalization, and others were applied. Results. The study of the financial and legal mechanisms of the local self-government activities has revealed that further legal regulation of certain components of the activities of military administrations, personnel issues, the time frame of activities and dual responsibilities of both the Head of the Military Administration and Head of the community require special attention at the level of local self-government bodies. This necessitates further scientific research and methodological support in development of the legislative initiatives. Conclusions. During the martial law, distribution of the powers of local self-government bodies, being fixed, changed temporarily, altering the functions of various levels of government in the regions and strengthened the authority of security-oriented structures. This partially limited the directions for using budgetary funds and autonomy of decision-making by the communities. Increased interaction is observed between the bodies of military administrations, state authorities, officials of territorial communities, and representatives of civil and volunteer organizations. The state authorities has been rather quickly responded to the recent events, regulating the activities of local self-government bodies in conditions of the martial law.Item Реалізація наукових досліджень у вищій освіті: особливості та перспективи(ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Петруха, Сергій В.; Petrukha, SerhiiСтаттю присвячено онтогенезу та перспективам забезпечення конкурентоспроможності закладу вищої освіти (ЗВО) на ринку освітніх послуг у парадигмі неоліберальної державної політики щодо вищої освіти крізь призму наукових поступів і практичної реалізації результатів наукових досліджень науково-педагогічним персоналом ЗВО. В Україні спостерігається відчутне переважання фінансового забезпечення ЗВО на користь пошуку позабюджетних джерел фінансування. Посилення конкуренції за фінансові ресурси, яка враховує відповідність діяльності ЗВО державній політиці у сфері вищої освіти одночасно зі спроможністю отримати позабюджетні фінансові ресурси, підкреслює важливість потенціалу їхньої наукової діяльності. Метою статті є висвітлення актуальних особливостей та перспектив забезпечення виконання наукових досліджень науково-педагогічним персоналом ЗВО в умовах посилення ринкових відносин для університетів в Україні. Проаналізовано Стратегію розвитку вищої освіти, нещодавні звіти відповідних агенцій щодо перспектив вищої освіти та виокремлено такі тенденції: частка приватних ЗВО зростає, а їхніх випускників – різко зменшилась; основну соціальну функцію забезпечення доступності вищої освіти виконують публічні ЗВО, де за позабюджетні кошти навчаються 63 % здобувачів. При цьому аналітичні звіти менш детально висвітлюють вплив наукової роботи на діяльність ЗВО. Аналіз видатків на наукову діяльність ЗВО з державного бюджету показав, що вони найбільш вразливі до недофінансування плану. Виконано аналіз екосистем вищої освіти для наукових досліджень, аргументовано перспективний перехід від сервісно-орієнтованої екосистеми до інноваційної. The publication is dedicated to the ontogenesis and prospects of ensuring the competitiveness of higher education institutions (hereinafter referred to as HEIs) in the educational services market within the paradigm of neoliberal state policy on higher education through the lens of scientific advancements and the practical implementation of research outcomes by their academic staff. In Ukraine, there is a noticeable shift in the financial support of HEIs, favoring the search for non-budgetary funding sources. The intensification of competition for financial resources, which considers both the compliance of HEIs' activities with state higher education policies and their ability to attract non-budgetary financial resources, highlights the importance of their scientific potential. The article aims to highlight current features and prospects for supporting scientific research conducted by academic staff in the context of increasing market relations for HEIs in Ukraine. The Strategy for the Development of Higher Education and recent reports from relevant agencies on the prospects of higher education were analyzed, leading to the identification of the following trends: the share of private HEIs is growing, but the proportion of their graduates has significantly decreased – public HEIs fulfill the primary social function of ensuring access to higher education, with 63% of students being funded by non-budgetary sources. At the same time, analytical reports provide less detailed coverage of the impact of research on HEI activities. The analysis of financial indicators for research funding in HEIs from the state budget revealed that these expenditures are most vulnerable to underfunding. An analysis of higher education ecosystems for scientific research was conducted, with a focus on the promising transition from a service-oriented to an innovation-driven ecosystem.Item Метод проєктів як практика реалізації ідей студентів у fintex-індустрії(2020-10-15) Рудик, Наталія Василівна; Rudyk, NataliiaItem Інвестиційна привабливість України: реалії в умовах війни та перспективи повоєнної відбудови(Мукачівський державний університет, 2023) Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Колісник, Дар’я Русланівна; Kolisnyk, DariaУ статті досліджено стан інвестиційної привабливості України. Проаналізовано динаміку надходження іноземних інвестицій та динаміку індексу інвестиційної привабливості, ідентифіковано чинники, які впливають на їх скорочення. Розглянуто країни з яких надходить найбільший обсяг іноземних інвестицій, визначено чинники впливу офшорних зон, як іноземних інвесторів. Проаналізовано динаміку, а також структуру іноземних інвестицій за видами економічної діяльності. Зроблено висновок, що війна негативно вплинула на інвестиційний клімат в Україні. Розглянуто дії та рішення уряду, спрямовані на поліпшення інвестиційної привабливості країни в умовах конфлікту. На основі даного дослідження визначено та детально проаналізовано перспективні галузі для інвестування: інноваційні технології, будівництво, оборонна промисловість, металургія та металообробка, сільське господарство, електроенергетика, фармацевтика, природні ресурси, логістика та інфраструктура, меблева та деревообробна, промисловість. The article examines the state of investment attractiveness of the country. Investment attractiveness is the main indicator of how efficiently a country's economy is operating. Investments are of great importance for sustainable economic development and stability of the country. The article analyses the unstable dynamics of foreign investment. The crisis and political factors of fluctuations in direct investment are identified. In the context of Russia's full-scale military aggression, the issues of attracting investment and ensuring investment attractiveness are becoming more acute, and investment risks are becoming more acute. It was found that the war has led to a decrease in the country's investment attractiveness, with an investment attractiveness index of 2.17 out of 5 possible points. The countries from which the largest amount of foreign investment comes were considered, and they turned out to be countries with offshore zones. This is a big problem for the country's economy. The article reveals the peculiarities of the dynamics of Russian investments in the Ukrainian economy. It is determined that the agricultural sector has a positive dynamics of foreign investment in the conditions of war. It is noted that industry remains the leading sector of investment. The actions and decisions of the government aimed at improving the country's investment attractiveness in the context of the conflict are considered. For example, lowering the bar for investors from 20 euros to 12 euros, introducing new areas for investment projects, particularly in the IT sector, and expanding state support for investment projects. Despite the ongoing hostilities, Ukraine and its allies are developing a plan to restore the occupied territories. The plan covers both short-term and long-term measures. Based on this study, promising sectors for investment have been identified and analysed in detail: innovative technologies, construction, defence, metallurgy and metalworking, agriculture, electricity, pharmaceuticals, natural resources, logistics and infrastructure, furniture and woodworking, and manufacturing.Item Фінансове забезпечення функціонування метрополітену (за матеріалами КП «Київський метрополітен»)(Мукачівський державний університет, 2024) Бойко, Світлана Василівна; Boiko, Svitlana; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Логвінов, Павло Вадимович; Lohvinov, PavloСтаття присвячена актуальним питанням фінансового забезпечення функціонування метрополітену, діагностиці та обґрунтуванні напрямків його удосконалення. У статті досліджено підходи до визначення сутності поняття «фінансове забезпечення» та запропоновано під фінансовим забезпеченням функціонування метрополітену розуміти систему заходів з метою мобілізації фінансових ресурсів, сукупність взаємовідносин, що визначають принципи, джерела і форми фінансування суб’єктів господарювання, діяльність яких спрямована на безперебійне функціонування метрополітену та задоволення суспільних потреб в організації пасажирських перевезень у м. Києві. Проаналізовано сучасний стан фінансового забезпечення КП «Київський метрополітен» та визначено проблеми з фінансовим забезпеченням, які проявляються через відсутність власного оборотного капіталу та робочого капіталу для фінансування запасів і безперебійного функціонування комунального підприємства. КП «Київський метрополітен» має нераціональну структуру власного капіталу, в основі якої перебувають непокриті збитки з тенденцією до збільшення та капітал у дооцінках. In the conditions of a competitive and uncertain external environment, including under the influence of martial law and war risks, the validity and effectiveness of management decisions on the optimization of financial support for the functioning of various types of transport are required. The purpose of the article is to reveal the theoretical provisions of financial support for the functioning of the metro, diagnosis and justification of directions for its improvement. The methods of generalization, descriptive statistics, and systematization were used for the analysis, and horizontal analysis of financial reporting was used. The article examines the approaches to defining the essence of the concept of "financial support" and suggests that the financial support of the operation of the subway should be understood as a system of measures aimed at mobilizing financial resources, a set of relationships that determine the principles, sources and forms of financing of business entities whose activities are aimed at uninterrupted functioning subway and meeting public needs in the organization of passenger transportation in Kyiv. Diagnostics of the financial support of the metro (ME "Kyivskiy metropolitan") was carried out on the basis of absolute indicators and relative indicators. Absolute indicators of financial support are own working capital, working capital, the total value of the main sources of stock formation and costs. The relative indicators of financial support are the coefficient of financial independence, the coefficient of maneuverability of the own working capital, the coefficient of stability of the structure of current assets, the coefficient of financial stability. The current state of financial support of ME "Kyivskiy metropolitan" was analyzed and problems with financial support were identified, which are manifested due to the lack of own working capital and working capital to finance stocks and smooth functioning of the utility company. ME "Kyivskiy metropolitan" has an irrational structure of equity capital, which is based on uncovered losses with a tendency to increase and capital in revaluations.Item Комунальний транспорт в Україні в умовах воєнного стану: тарифи та забезпечення фінансової стійкості(Мукачівський державний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Бороденко, Тетяна Миколаївна; Borodenko, Tetiana; Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, KostiantynУ статті розглянуто основні проблеми, які вплинули на діяльність комунальних транспортних підприємств з 2018 року. Окрім пандемії та військового вторгнення існує ряд неприйнятих евроінтеграційних законодавчих зміни, які необхідні для набуття Україною членства в ЄС та для створення можливостей для місцевих організаторів перевезень перейти на сучасні принципи замовлення та фінансування послуг громадського транспорту. Регулювання системи тарифоутворення Міністерством інфраструктури обмежує можливості місцевих органів самоврядування в інтеграції новаторських підходів у тарифоутворенні, що негативно впливає на фінансовий стан транспортних підприємств. Оскільки постійні витрати залишаються відносно не змінними, а пасажиропотік зменшується, то виникає додаткова необхідність зростання тарифів на проїзд, яка пов’язана не так зі збільшенням вартості ресурсу (наприклад електроенергії), а зі зростанням саме частки постійних витрат, які тиснуть на формування тарифу. Управління тарифоутворенням, орієнтоване на споживача, полягає в комплексному врахуванні його потреб у якісному транспортному обслуговуванні з визначеним обсягом і тривалістю. З одного боку, це дозволяє сформувати доходи, які достатні для покриття витрат на перевізну діяльність та містять інвестиційну складову для розвитку та підвищення якості транспортного обслуговування. З іншого боку, це управлінське завдання, вирішення якого сприяє позитивним наслідкам для всіх зацікавлених сторін. PEST-аналіз міського транспорту в Україні виявляє низку важливих факторів, які впливають на його функціонування та розвиток, а відповідно і на формування тарифів і на фінансову стійкість комунальних підприємств. Політична підтримка, економічна стабільність, соціальні потреби, технологічні інновації є ключовими аспектами, які необхідно враховувати для забезпечення ефективної та стійкої роботи міського транспорту в Україні. Модель забезпечення фінансової стійкості комунального транспорту в умовах воєнного стану повинна бути гнучкою та адаптивною до змін у зовнішньому середовищі. Вона має включати комплекс заходів, спрямованих на оптимізацію витрат, підвищення доходів, забезпечення державної підтримки та залучення міжнародної допомоги. In the article, the main issues that have affected the operations of municipal transport enterprises since 2018 are examined. Besides the pandemic and military invasion, there are a number of unadopted Euro-integration legislative changes necessary for Ukraine to gain EU membership and create opportunities for local transport organizers to transition to modern principles of ordering and financing public transport services. Regulation of the fare-setting system by the Ministry of Infrastructure limits the capabilities of local self-government bodies in integrating innovative approaches to fare-setting, which negatively impacts the financial condition of transport enterprises. Since fixed costs remain relatively unchanged while passenger traffic decreases, there is an additional need for fare increases, which is not so much related to the increased cost of resources (such as electricity) but to the rising proportion of fixed costs that pressure fare formation. Consumer-oriented fare management involves a comprehensive consideration of the need for quality transport services with specified volume and duration. On one hand, this allows for the formation of revenues sufficient to cover transportation activities' costs and includes an investment component for development and quality improvement of transport services. On the other hand, it is a managerial task, the solution of which promotes positive outcomes for all stakeholders. A PEST analysis of urban transport in Ukraine reveals several important factors influencing its operation and development, and consequently, fare formation and financial stability of municipal enterprises. Political support, economic stability, social needs, and technological innovations are key aspects that need to be considered to ensure effective and sustainable operation of urban transport in Ukraine. The model for ensuring the financial stability of municipal transport under martial law conditions must be flexible and adaptive to changes in the external environment. It should include a set of measures aimed at cost optimization, revenue enhancement, securing state support, and attracting international aid.Item Консолідація фіскальних зусиль та міжурядова координація в умовах криз та конфліктів сучасного світу(Мукачівський державний університет, 2024) Котіна, Ганна Михайлівна; Kotina, Hanna; Степура, Марина Михайлівна; Stepura, Maryna; Котін, Ілля Петрович; Kotin, IlliaСтаття присвячена актуальним питанням консолідації фіскальних зусиль та міжурядової координації. Проаналізовано причини, необхідність та виклики консолідації фіскальних зусиль в межах європейського співтовариства. Досліджено європейський досвід використання спільного фіскального потенціалу підтримки безпеки та демократії, окреслено проблеми управління та конституційних обмежень в ЄС, які підривають здатність підвищувати фіскальну спроможність і відповідати на геополітичні виклики. Наголошено, що фіскальні зусилля залежать як від скоординованих дій наднаціональних утворень та центральних урядів держав, так і від спроможності локальних урядів. Окреслено значну роль місцевого самоврядування у воєнний час та зауважено, що нагальні проблеми ефективного управління фінансовими ресурсами визначають рішення та умови кооперації на наднаціональному, національному та місцевому рівнях. The article is devoted to the topical issues of consolidation of fiscal efforts and intergovernmental coordination in the context of crises and conflicts in the modern world. In an interconnected world, the consequences of wars and conflicts often reverberate beyond national borders. It is clear that the challenges posed by the pandemic and global conflict in recent years have significantly affected the trajectory of fiscal policy, fiscal consolidation and intergovernmental coordination in the affected countries and around the world. Although the global economic outlook is stabilising, fiscal policy continues to grapple with the legacy of high debt and deficits, while facing new challenges. Financing conditions remain difficult, while the cost pressures of addressing structural problems are becoming more pronounced. The article analyses and systemises the reasons, necessity factors and challenges of consolidating fiscal efforts within the European community. The European experience of using the common fiscal potential to support security and democracy in the current environment is studied, and the problems of governance and constitutional limitations that seriously undermine the ability to increase fiscal capacity and respond to geopolitical challenges are outlined. It is emphasised that fiscal efforts depend not only on the coordinated actions of supranational entities and central governments, but also on the capacity of local governments, which, in conditions of uncertainty and threats, experience the most destructive impact in ensuring the quality of public needs. The author proves the role of local governments in wartime and notes that the problems of effective financial resource management should determine the solutions and conditions for cooperation at the supranational, national and local levels, which will meet the immediate needs for reconstruction and promote long-term recovery and sustainability in Ukraine. Understanding the determinants of the gaps in the mechanism of budgetary support for local development and the implications for sustainable community development, it is important to strengthen the financial capacity of local governments in the strategic guidelines of the state's role. Finally, high-quality and sustainable horizontal and vertical inter-municipal coordination, a system of control and the creation of a mechanism for monitoring the legitimacy of local government decisions, the involvement of local communities in key regional and local policies, and the definition of criteria for the formation of capable territorial communities, taking into account military challenges and the requirements of European integration, are also key to effective conflict management at the local government level in Ukraine.Item Ефективність митного посередництва: сучасні виклики та перспективи розвитку(Мукачівський державний університет, 2024) Коломієць, Ганна Богданівна; Kolomiiets, Hanna; Волковський, Євген Ігорович; Volkovskyi, Yevhen; Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, AnnaУ статті досліджено ефективність митного посередництва в Україні з урахуванням сучасних викликів та перспектив розвитку. Результати дослідження свідчать, що українські митні посередники стикаються з низкою проблем, як-от складність процедур, недостатнє використання цифрових технологій та відсутність прозорості. Виявлено, що потрібна модернізація системи митного посередництва в Україні, зокрема через автоматизацію процесів, покращення кваліфікації фахівців та гармонізацію законодавства з міжнародними стандартами. У висновках зазначено, що для підвищення ефективності митного посередництва необхідно здійснити комплексні реформи, спрямовані на спрощення процедур, підвищення прозорості та вдосконалення нормативно-правової бази. The article examines the effectiveness of customs brokerage in Ukraine, taking into account modern challenges and development prospects. In the context of globalization and growing volumes of international trade, customs brokers play a key role in simplifying procedures, ensuring compliance with legal requirements and reducing costs for business. The purpose of the article is to analyze the current state of customs brokerage in Ukraine, determine its effectiveness and identify the main problems and challenges facing this industry. The task is also to compare the Ukrainian experience with international practices and outline the ways to improve customs brokerage. Research methods include analysis of statistical data, review of the legal framework, expert surveys and comparative analysis of international practices. The results of the study show that Ukrainian customs brokers face a number of problems, such as the complexity of procedures, insufficient use of digital technologies and lack of transparency. Analysis of international experience shows that more developed countries have made significant progress in simplifying customs procedures through the introduction of electronic systems, outsourcing of part of the processes and expansion of cooperation with the private sector. It was found that Ukraine needs to modernize the customs brokerage system, in particular through the automation of processes, improvement of the qualifications of specialists and harmonization of legislation with international standards. The conclusions state that in order to increase the efficiency of customs mediation, it is necessary to carry out comprehensive reforms aimed at simplifying procedures, increasing transparency and improving the regulatory and legal framework. A number of recommendations are proposed, including the introduction of modern information technologies, the development of institutional capacity and the activation of international cooperation. Prospects for further research include a detailed analysis of the impact of reforms on economic activity and a study of the role of customs brokers in ensuring national security. The proposed measures will help improve the quality of customs services, reduce corruption risks, and increase Ukraine's competitiveness on the international market.Item Діяльність міжнародних фінансових організацій у контексті забезпечення макрофінансової стабільності держави(Мукачівський державний університет, 2024) Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaУ статті досліджено проблему забезпечення макрофінансової стабільності України в умовах воєнного стану. Встановлено, що співпраця нашої держави з міжнародними фінансовими організаціями (МФО) сприяє отриманню великих обсягів надходжень ресурсів, що позитивно позначається на відновленні фінансової стабільності. Надано стислий огляд процедури надання грошової допомоги з боку основних фінансових донорів України. Зроблено висновок про те, що розвиток співпраці України з МФО в інтересах підвищення макрофінансової стабільності доцільно орієнтувати на перспективу запровадження системи глобального нагляду і регулювання фінансових ринків. Проаналізовано можливості для ефективного застосування міжнародної фінансової допомоги, включаючи планування їх використання за пріоритетними напрямами інвестування на прозорих умовах управління фінансами. The article examines the problem of ensuring macrofinancial stability of Ukraine under martial law. It has been established that the cooperation of our state with international financial organizations (IFIs) contributes to the receipt of large volumes of resource inflows, which positively affects the restoration of financial stability. A brief overview of the procedure for providing financial assistance from the main financial donors of Ukraine is provided. It is concluded that the development of cooperation between Ukraine and IFIs in the interests of increasing macrofinancial stability should be focused on the prospect of introducing a system of global supervision and regulation of financial markets. Among the issues that need to be addressed to improve Ukraine's interaction with international financial organizations in the financial sphere, the most important is the assessment of the effectiveness of their current forms, directions of modernization and the search for the most optimal forms of harmonization of national interests with international interests and the formal mandate of these organizations. It is necessary to strengthen the target component of the use of attracted resources by planning their use in priority areas of investment on transparent terms of financial management. This is in line with the need to implement measures to control capital flows. The prospects of which are noted by the relevant recommendations of the IMF. To productive cooperation with international financial institutions, it is necessary to actively seek to work closely with international partners to implement key reforms envisaged by the relevant agreements, independently develop investment projects, regularly, promptly and transparently inform partners about financing needs, help to obtain planned external financing on favorable terms and identifying additional financing, if necessary. The possibilities for the effective use of international financial assistance are analyzed, including planning their use in priority areas of investment on transparent terms of financial management.Item Скорингова модель для оцінки ризиків фінансових злочинів(Мукачівський державний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Служенко, Андрій Юрійович; Sluzhenko, AndriiУ статті досліджено методологію розробки та застосування фінансової скорингової моделі в банківських установах для оцінки ризиків фінансових злочинів в контексті протидії легалізації (відмивання) коштів, отриманих злочинним шляхом. Розглянуто ключові дефініції, пов'язані з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму. Проаналізовано нормативно-правову базу здійснення фінансового моніторингу в банках України. Запропоновано авторське визначення терміну "фінансовий скоринг" у контексті протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом. Розглянуто категорії ризику ВК/ФТ та запропоновано додаткову категорію "За рішенням банку". Представлено градацію критеріїв ризику за типом клієнта з відповідною бальною оцінкою. Описано комплексну систему оцінки ризиків у сфері ПВК/ФТ, яка включає критерії ризику за типом клієнта, географічним розташуванням, видом товарів та послуг, а також каналом постачання послуг. Дослідження спрямоване на підвищення ефективності виявлення та подолання фінансових злочинів у банківському секторі України. This research paper presents a comprehensive examination of the methodology for developing and implementing financial scoring models in banking institutions to assess and mitigate financial crime risks. The study provides an in-depth analysis of the theoretical foundations and practical applications of scoring models in the context of Anti-Money Laundering (AML) and Counter-Terrorist Financing (CTF) frameworks within Ukrainian banks. The research begins by establishing key definitions and concepts related to money laundering and terrorist financing, providing a thorough analysis of the current regulatory framework governing financial monitoring in Ukrainian banking institutions. The authors introduce an innovative definition of "financial scoring" specifically tailored to the context of anti-money laundering efforts, expanding upon traditional interpretations to encompass modern challenges in financial crime prevention. A significant contribution of this work is the detailed examination of AML/CFT risk categories and the introduction of a novel category labeled "At the bank's discretion," which allows for greater flexibility in risk assessment procedures. The research article presents a comprehensive gradation of risk criteria by client type, accompanied by a sophisticated point-scoring system that enables precise risk evaluation. The research describes an integrated risk assessment system in the field of AML/CFT, incorporating multiple risk dimensions: client type, geographic location, types of goods and services, and service delivery channels. This multifaceted approach ensures a more nuanced and accurate risk assessment process. The methodology demonstrates particular attention to the dynamic nature of financial crime risks and the need for adaptive scoring models that can respond to emerging threats. The authors emphasize the importance of customizing scoring models to individual financial institutions' specific characteristics and operational contexts. The proposed methodology enables flexible risk assessment and effective client base segmentation, allowing banks to optimize their financial monitoring procedures in alignment with risk-oriented approaches. The research provides practical recommendations for implementing and calibrating scoring models within Ukrainian banking institutions. The paper contributes significantly to the development of more sophisticated tools for combating money laundering and terrorist financing in the Ukrainian banking system, aligning with international standards and best practices. The findings and recommendations presented in this study have important implications for both regulatory compliance and operational efficiency in financial institutions' anti-money laundering efforts.Item Регулювання ринку цінних паперів в умовах глобалізації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Задорожна, Тетяна Сергіївна; Zadorozhna, Tetiana; Гапонюк, Микола АнатолійовичВ дисертації поглиблено теоретичні положення та розроблені практичні рекомендації щодо вдосконалення регулювання ринку цінних паперів України в умовах глобалізації. Розглянуто теоретичні аспекти регулювання ринку цінних паперів. З’ясовано, що існує явна залежність між розвитком ринку цінних паперів та економічним розвитком країни, що робить регулювання ринку цінних паперів невід’ємною складовою економічної політики в багатьох державах світу. The dissertation develops the theoretical provisions and the elaboration of practical recommendations for improving the regulation of the securities market of Ukraine in the context of globalization. Theoretical aspects of securities market regulation are considered. It is found that there is a clear dependence between the development of the securities market and the economic development of the country, which makes the regulation of the securities market an integral part of economic policy in many countries.Item Міжнародні фінансові організації у забезпеченні макрофінансової стабільності в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025) Галустян, Роберт Олексійович; Halustian, Robert; Опарін, Валерій МихайловичДисертаційну роботу присвячено дослідженню ролі та значущості міжнародних фінансових організацій для забезпечення макрофінансової стабільності держави. Доведено, що в умовах глобалізації економіки вкрай важлива співпраця з міжнародними фінансовими організаціями, які надають довгострокове фінансування для реалізації пріоритетних проектів розвитку на вигідних умовах для розбудови найважливіших секторів економіки й інфраструктури та здійснення структурних реформ. Міжнародні фінансові організації (МФО) відіграють важливу роль у підтримці економічних реформ в Україні та сприянні залученню фінансових ресурсів для пріоритетних напрямів економічного розвитку. The dissertation is devoted to the study of the role and significance of international financial organizations for ensuring the macrofinancial stability of the state. It has been proved that in the context of economic globalization, cooperation with international financial organizations that provide long-term financing for the implementation of priority development projects on favorable terms for the development of the most important sectors of the economy and infrastructure and the implementation of structural reforms is extremely important. International financial organizations (IFIs) play an important role in supporting economic reforms in Ukraine and facilitating the attraction of financial resources for priority areas of economic development.Item Оподаткування доходів фізичних осіб у забезпеченні фінансової спроможності територіальних громад(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, Lidiia; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaСтаття присвячена актуальним питанням визначення ролі оподаткування доходів фізичних осіб у формуванні фінансової бази територіальних громад, у тому числі в умовах війни. Проведено аналіз частки надходжень від оподаткування доходів фізичних осіб у доходах місцевих бюджетів в Україні, а також досліджено їх динаміку та структуру в розрізі складових за період 2018–2023 років. Показано зростання ролі ПДФО відносно єдиного податку, який сплачують фізичні особи. Проведено аналіз кореляційної залежності темпів приросту доходів, а також видатків місцевих бюджетів від темпів приросту надходжень від оподаткування доходів фізичних осіб. Досліджено, яку частку видатків місцеві бюджети фінансують за рахунок оподаткування доходів фізичних осіб. Представлені пропозиції щодо підвищення ефективності оподаткування та посилення фінансової спроможності територіальних громад. The article concerns the most relevant issues of identifying the role of personal income taxation in the formation of the financial base of local territorial communities in Ukraine, including during the war. First of all, the authors investigated the share of revenues from personal income taxation in the local budget revenues in Ukraine. It confirmed the leading role of personal income taxation in ensuring local development and the functions assigned to local authorities. This role has been sustained even during the war. Furthermore, the paper analyzes the dynamics and structure of local budget revenues from personal income taxation in terms of its components for the period 2018–2023. The article shows the clear prevalence of personal income tax in local budget revenues compared to single tax paid by individuals. This proportion is actually stable during the period analyzed. The authors examined the correlation between the growth rates of local budget revenues as well as budget expenditures and the growth rates of local budgets revenues from personal income taxation. As a result, the authors found a weak impact of the mentioned tax revenues growth on both the growth of local budgets revenues and expenditures. This weakens the incentives for local authorities to seek additional opportunities to increase budget revenues from personal income taxes, both personal income tax and the single tax. The paper analyzes the share of local budget expenditures financed by personal income taxation. The study shows that over the past two years, at least 50% of local budgets expenditures in Ukraine were covered by these revenues. Thus, this source provides the basis for the financial capacity of territorial communities, and its role tends to increase. The authors developed proposals for strengthening the financial capacity of territorial communities by improving the efficiency of personal income taxation. In particular, local authorities should make efforts to legalize individual incomes and register entrepreneurial activity, as well as to ensure transparency and accountability of local authorities to citizens.Item Проблеми функціонування спрощенної системи оподаткування в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-15) Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, Anna; Щербак, К. С.Item Принципи та технології бюджетування у публічних фінансах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-14) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Тимченко, Олена МиколаївнаДисертацію присвячено концептуалізації бюджетування публічних фінансових ресурсів та розробці науково-практичних рекомендацій щодо застосування технологій, технік та інструментів бюджетування на основі сучасних принципів для досягнення цілей сталого розвитку та забезпечення суспільного добробуту. Дослідження міждисциплінарне та охоплює, крім публічних фінансів, питання державного управління та економічної теорії. The dissertation is devoted to the conceptualization of public financial resource budgeting and the development of scientific and practical recommendations for applying budgeting technologies, techniques, and tools based on its modern principles to achieve sustainable development goals and ensure societal well-being. The research is interdisciplinary, encompassing, in addition to public finance, issues of public administration and economic theory.Item Принципи та технології бюджетування у публічних фінансах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Тимченко, Олена МиколаївнаДисертацію присвячено концептуалізації бюджетування публічних фінансових ресурсів та розробці науково-практичних рекомендацій щодо застосування технологій, технік та інструментів бюджетування на основі сучасних принципів для досягнення цілей сталого розвитку та забезпечення суспільного добробуту. Дослідження міждисциплінарне та охоплює, крім публічних фінансів, питання державного управління та економічної теорії. The dissertation is devoted to the conceptualization of public financial resource budgeting and the development of scientific and practical recommendations for applying budgeting technologies, techniques, and tools based on its modern principles to achieve sustainable development goals and ensure societal well-being. The research is interdisciplinary, encompassing, in addition to public finance, issues of public administration and economic theory.Item Фінансовий еккаунтинг(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Рязанова, Надія Сергіївна; Riazanova, Nadiia; Майстер, Анна Володимирівна; Maister, AnnaНавчальний посібник з дисципліни «Фінансовий еккаунтинг» підготовлено у відповідності до Програми дисципліни «Фінансовий еккаунтинг». Він включає дев’ять логічно пов’язаних тем роз’яснювального лекційного матеріалу, кожна тема містить перелік знань і вмінь, яких набуде здобувач після опанування матеріалів теми, короткий зміст і пояснення основних положень теми, тести для самоконтролю, наочний матеріал у вигляді додатків, літературу. Даний навчальний посібник з дисципліни «Фінансовий еккаунтинг» допоможе у засвоєнні теоретичних знань та виробленні практичних навичок у сфері фінансового еккаунтингу. Призначений для здобувачів вищих навчальних закладів економічних спеціальностей бакалаврського рівня за спеціальністю «Фінанси, банківська справа та страхування».