Кафедра фiнансiв імені Віктора Федосова
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Діяльність міжнародних фінансових організацій у контексті забезпечення макрофінансової стабільності держави(Мукачівський державний університет, 2024) Захожай, Костянтин Валерійович; Zakhozhai, Kostiantyn; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaУ статті досліджено проблему забезпечення макрофінансової стабільності України в умовах воєнного стану. Встановлено, що співпраця нашої держави з міжнародними фінансовими організаціями (МФО) сприяє отриманню великих обсягів надходжень ресурсів, що позитивно позначається на відновленні фінансової стабільності. Надано стислий огляд процедури надання грошової допомоги з боку основних фінансових донорів України. Зроблено висновок про те, що розвиток співпраці України з МФО в інтересах підвищення макрофінансової стабільності доцільно орієнтувати на перспективу запровадження системи глобального нагляду і регулювання фінансових ринків. Проаналізовано можливості для ефективного застосування міжнародної фінансової допомоги, включаючи планування їх використання за пріоритетними напрямами інвестування на прозорих умовах управління фінансами. The article examines the problem of ensuring macrofinancial stability of Ukraine under martial law. It has been established that the cooperation of our state with international financial organizations (IFIs) contributes to the receipt of large volumes of resource inflows, which positively affects the restoration of financial stability. A brief overview of the procedure for providing financial assistance from the main financial donors of Ukraine is provided. It is concluded that the development of cooperation between Ukraine and IFIs in the interests of increasing macrofinancial stability should be focused on the prospect of introducing a system of global supervision and regulation of financial markets. Among the issues that need to be addressed to improve Ukraine's interaction with international financial organizations in the financial sphere, the most important is the assessment of the effectiveness of their current forms, directions of modernization and the search for the most optimal forms of harmonization of national interests with international interests and the formal mandate of these organizations. It is necessary to strengthen the target component of the use of attracted resources by planning their use in priority areas of investment on transparent terms of financial management. This is in line with the need to implement measures to control capital flows. The prospects of which are noted by the relevant recommendations of the IMF. To productive cooperation with international financial institutions, it is necessary to actively seek to work closely with international partners to implement key reforms envisaged by the relevant agreements, independently develop investment projects, regularly, promptly and transparently inform partners about financing needs, help to obtain planned external financing on favorable terms and identifying additional financing, if necessary. The possibilities for the effective use of international financial assistance are analyzed, including planning their use in priority areas of investment on transparent terms of financial management.Item Скорингова модель для оцінки ризиків фінансових злочинів(Мукачівський державний університет, 2024) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Служенко, Андрій Юрійович; Sluzhenko, AndriiУ статті досліджено методологію розробки та застосування фінансової скорингової моделі в банківських установах для оцінки ризиків фінансових злочинів в контексті протидії легалізації (відмивання) коштів, отриманих злочинним шляхом. Розглянуто ключові дефініції, пов'язані з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму. Проаналізовано нормативно-правову базу здійснення фінансового моніторингу в банках України. Запропоновано авторське визначення терміну "фінансовий скоринг" у контексті протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом. Розглянуто категорії ризику ВК/ФТ та запропоновано додаткову категорію "За рішенням банку". Представлено градацію критеріїв ризику за типом клієнта з відповідною бальною оцінкою. Описано комплексну систему оцінки ризиків у сфері ПВК/ФТ, яка включає критерії ризику за типом клієнта, географічним розташуванням, видом товарів та послуг, а також каналом постачання послуг. Дослідження спрямоване на підвищення ефективності виявлення та подолання фінансових злочинів у банківському секторі України. This research paper presents a comprehensive examination of the methodology for developing and implementing financial scoring models in banking institutions to assess and mitigate financial crime risks. The study provides an in-depth analysis of the theoretical foundations and practical applications of scoring models in the context of Anti-Money Laundering (AML) and Counter-Terrorist Financing (CTF) frameworks within Ukrainian banks. The research begins by establishing key definitions and concepts related to money laundering and terrorist financing, providing a thorough analysis of the current regulatory framework governing financial monitoring in Ukrainian banking institutions. The authors introduce an innovative definition of "financial scoring" specifically tailored to the context of anti-money laundering efforts, expanding upon traditional interpretations to encompass modern challenges in financial crime prevention. A significant contribution of this work is the detailed examination of AML/CFT risk categories and the introduction of a novel category labeled "At the bank's discretion," which allows for greater flexibility in risk assessment procedures. The research article presents a comprehensive gradation of risk criteria by client type, accompanied by a sophisticated point-scoring system that enables precise risk evaluation. The research describes an integrated risk assessment system in the field of AML/CFT, incorporating multiple risk dimensions: client type, geographic location, types of goods and services, and service delivery channels. This multifaceted approach ensures a more nuanced and accurate risk assessment process. The methodology demonstrates particular attention to the dynamic nature of financial crime risks and the need for adaptive scoring models that can respond to emerging threats. The authors emphasize the importance of customizing scoring models to individual financial institutions' specific characteristics and operational contexts. The proposed methodology enables flexible risk assessment and effective client base segmentation, allowing banks to optimize their financial monitoring procedures in alignment with risk-oriented approaches. The research provides practical recommendations for implementing and calibrating scoring models within Ukrainian banking institutions. The paper contributes significantly to the development of more sophisticated tools for combating money laundering and terrorist financing in the Ukrainian banking system, aligning with international standards and best practices. The findings and recommendations presented in this study have important implications for both regulatory compliance and operational efficiency in financial institutions' anti-money laundering efforts.Item Регулювання ринку цінних паперів в умовах глобалізації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Задорожна, Тетяна Сергіївна; Zadorozhna, Tetiana; Гапонюк, Микола АнатолійовичВ дисертації поглиблено теоретичні положення та розроблені практичні рекомендації щодо вдосконалення регулювання ринку цінних паперів України в умовах глобалізації. Розглянуто теоретичні аспекти регулювання ринку цінних паперів. З’ясовано, що існує явна залежність між розвитком ринку цінних паперів та економічним розвитком країни, що робить регулювання ринку цінних паперів невід’ємною складовою економічної політики в багатьох державах світу. The dissertation develops the theoretical provisions and the elaboration of practical recommendations for improving the regulation of the securities market of Ukraine in the context of globalization. Theoretical aspects of securities market regulation are considered. It is found that there is a clear dependence between the development of the securities market and the economic development of the country, which makes the regulation of the securities market an integral part of economic policy in many countries.Item Міжнародні фінансові організації у забезпеченні макрофінансової стабільності в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025) Галустян, Роберт Олексійович; Halustian, Robert; Опарін, Валерій МихайловичДисертаційну роботу присвячено дослідженню ролі та значущості міжнародних фінансових організацій для забезпечення макрофінансової стабільності держави. Доведено, що в умовах глобалізації економіки вкрай важлива співпраця з міжнародними фінансовими організаціями, які надають довгострокове фінансування для реалізації пріоритетних проектів розвитку на вигідних умовах для розбудови найважливіших секторів економіки й інфраструктури та здійснення структурних реформ. Міжнародні фінансові організації (МФО) відіграють важливу роль у підтримці економічних реформ в Україні та сприянні залученню фінансових ресурсів для пріоритетних напрямів економічного розвитку. The dissertation is devoted to the study of the role and significance of international financial organizations for ensuring the macrofinancial stability of the state. It has been proved that in the context of economic globalization, cooperation with international financial organizations that provide long-term financing for the implementation of priority development projects on favorable terms for the development of the most important sectors of the economy and infrastructure and the implementation of structural reforms is extremely important. International financial organizations (IFIs) play an important role in supporting economic reforms in Ukraine and facilitating the attraction of financial resources for priority areas of economic development.Item Оподаткування доходів фізичних осіб у забезпеченні фінансової спроможності територіальних громад(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Гладченко, Лідія Петрівна; Hladchenko, Lidiia; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, AllaСтаття присвячена актуальним питанням визначення ролі оподаткування доходів фізичних осіб у формуванні фінансової бази територіальних громад, у тому числі в умовах війни. Проведено аналіз частки надходжень від оподаткування доходів фізичних осіб у доходах місцевих бюджетів в Україні, а також досліджено їх динаміку та структуру в розрізі складових за період 2018–2023 років. Показано зростання ролі ПДФО відносно єдиного податку, який сплачують фізичні особи. Проведено аналіз кореляційної залежності темпів приросту доходів, а також видатків місцевих бюджетів від темпів приросту надходжень від оподаткування доходів фізичних осіб. Досліджено, яку частку видатків місцеві бюджети фінансують за рахунок оподаткування доходів фізичних осіб. Представлені пропозиції щодо підвищення ефективності оподаткування та посилення фінансової спроможності територіальних громад. The article concerns the most relevant issues of identifying the role of personal income taxation in the formation of the financial base of local territorial communities in Ukraine, including during the war. First of all, the authors investigated the share of revenues from personal income taxation in the local budget revenues in Ukraine. It confirmed the leading role of personal income taxation in ensuring local development and the functions assigned to local authorities. This role has been sustained even during the war. Furthermore, the paper analyzes the dynamics and structure of local budget revenues from personal income taxation in terms of its components for the period 2018–2023. The article shows the clear prevalence of personal income tax in local budget revenues compared to single tax paid by individuals. This proportion is actually stable during the period analyzed. The authors examined the correlation between the growth rates of local budget revenues as well as budget expenditures and the growth rates of local budgets revenues from personal income taxation. As a result, the authors found a weak impact of the mentioned tax revenues growth on both the growth of local budgets revenues and expenditures. This weakens the incentives for local authorities to seek additional opportunities to increase budget revenues from personal income taxes, both personal income tax and the single tax. The paper analyzes the share of local budget expenditures financed by personal income taxation. The study shows that over the past two years, at least 50% of local budgets expenditures in Ukraine were covered by these revenues. Thus, this source provides the basis for the financial capacity of territorial communities, and its role tends to increase. The authors developed proposals for strengthening the financial capacity of territorial communities by improving the efficiency of personal income taxation. In particular, local authorities should make efforts to legalize individual incomes and register entrepreneurial activity, as well as to ensure transparency and accountability of local authorities to citizens.Item Проблеми функціонування спрощенної системи оподаткування в Україні(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-15) Пислиця, Анна Віталіївна; Pyslytsia, Anna; Щербак, К. С.Item Принципи та технології бюджетування у публічних фінансах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-11-14) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Тимченко, Олена МиколаївнаДисертацію присвячено концептуалізації бюджетування публічних фінансових ресурсів та розробці науково-практичних рекомендацій щодо застосування технологій, технік та інструментів бюджетування на основі сучасних принципів для досягнення цілей сталого розвитку та забезпечення суспільного добробуту. Дослідження міждисциплінарне та охоплює, крім публічних фінансів, питання державного управління та економічної теорії. The dissertation is devoted to the conceptualization of public financial resource budgeting and the development of scientific and practical recommendations for applying budgeting technologies, techniques, and tools based on its modern principles to achieve sustainable development goals and ensure societal well-being. The research is interdisciplinary, encompassing, in addition to public finance, issues of public administration and economic theory.Item Принципи та технології бюджетування у публічних фінансах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Тимченко, Олена МиколаївнаДисертацію присвячено концептуалізації бюджетування публічних фінансових ресурсів та розробці науково-практичних рекомендацій щодо застосування технологій, технік та інструментів бюджетування на основі сучасних принципів для досягнення цілей сталого розвитку та забезпечення суспільного добробуту. Дослідження міждисциплінарне та охоплює, крім публічних фінансів, питання державного управління та економічної теорії. The dissertation is devoted to the conceptualization of public financial resource budgeting and the development of scientific and practical recommendations for applying budgeting technologies, techniques, and tools based on its modern principles to achieve sustainable development goals and ensure societal well-being. The research is interdisciplinary, encompassing, in addition to public finance, issues of public administration and economic theory.Item Фінансовий еккаунтинг(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Рязанова, Надія Сергіївна; Riazanova, Nadiia; Майстер, Анна Володимирівна; Maister, AnnaНавчальний посібник з дисципліни «Фінансовий еккаунтинг» підготовлено у відповідності до Програми дисципліни «Фінансовий еккаунтинг». Він включає дев’ять логічно пов’язаних тем роз’яснювального лекційного матеріалу, кожна тема містить перелік знань і вмінь, яких набуде здобувач після опанування матеріалів теми, короткий зміст і пояснення основних положень теми, тести для самоконтролю, наочний матеріал у вигляді додатків, літературу. Даний навчальний посібник з дисципліни «Фінансовий еккаунтинг» допоможе у засвоєнні теоретичних знань та виробленні практичних навичок у сфері фінансового еккаунтингу. Призначений для здобувачів вищих навчальних закладів економічних спеціальностей бакалаврського рівня за спеціальністю «Фінанси, банківська справа та страхування».Item Діяльність банківських установ на ринку державних цінних паперів(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-10-23) Боцман, Юрій Олександрович; Botsman, Yurii; Буряченко, Андрій ЄвгеновичДисертація присвячена дослідженню теоретико-методологічних засад і практичних рекомендацій в розрізі діяльності банківських установ на ринку державних цінних паперів та проведено аналіз діяльності банківських установ на ринку державних цінних паперів в Україні. The dissertation is dedicated to researching the theoretical-methodological foundations and practical recommendations regarding the activities of banking institutions in the government securities market, and an analysis of the activities of banking institutions in the government securities market in Ukraine has been conducted.Item Фінансове забезпечення функціонування та розвитку метрополітену у великих містах(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мороз, Дмитро Олександрович; Moroz, Dmytro; Жибер, Тетяна ВасилівнаДисертаційну роботу присвячено дослідженню теоретичних та практичних аспектів механізмів формування фінансових ресурсів метрополітенів великих міст України задля забезпечення ефективного функціонування транспортної інфраструктури міста як особливої сфери, яка слугує основою територіального розподілу праці та створює ефект від суспільного блага, яке виникає у результаті ефективного функціонування транспортної інфраструктури – економію часу. The dissertation is devoted to the study of theoretical and practical aspects of the mechanisms for the formation of financial resources of subways in large cities of Ukraine to ensure the effective functioning of the transport infrastructure of the city as a special sphere that serves as the basis for the territorial division of labor and creates the effect of the public benefit that arises as a result of the effective functioning of the transport infrastructure - saving time.Item Вплив інституціональних традицій на розвиток інституту розпорядника коштів в Україні(Державна установа «Інститут економіки та прогнозування Національної академії наук України», 2024) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна; Тимченко, Олена Миколаївна; Tymchenko, Olena; Тимченко, Елена Николаевна; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла АркадьевнаДоведено, що досягнення цілей сталого розвитку і забезпечення суспільного добробуту потребують виважених підходів і обґрунтованих рішень щодо розпорядження бюджетними коштами. Показано, що, за світовим досвідом, інститут розпорядника повністю спирається на децентралізацію повноважень для ефективного отримання результатів, а головні розпорядники коштів мають свободу інформаційних впливів на зміст показників своєї діяльності без вказівок згори. Досліджено, як цю концепцію викривила українська практика бюджетування перших двох десятиріч незалежності. Achieving sustainable development goals and ensuring social well-being require balanced approaches and well-founded decisions on budget funds management. This issue is especially acute during the war, when there’re increased demands on spending units of budget funds regarding the high-quality exercise of powers conferred on them in the budget process, ensuring the rational and efficient use of resources, and the effective implementation of budget programs. It is established that cases of violations of budget legislation, embezzlement, and non-fulfillment of their obligations to communities by spending units of budget funds are not isolated. Therefore, the need arises to fi nd out the deep roots of these problems, among which, according to our hypothesis, are institutional traditions. The impact of stable institutional rules on spending units’ behavior has been identified, and proposals for improving the institution of spending unit in Ukraine have been substantiated, taking into account this factor. It has been established that, according to world experience, the institution of spending unit rests entirely on the decentralization of powers to eff ectively obtain results. Spending units have the freedom of operational management of their budgetary allocations, the freedom of informational infl uences on the content of indicators of their activity without instructions from above. It is shown how this concept was distorted by the Ukrainian budgeting practice of the fi rst two decades of independence. Spending units did not get enough subjectivity for full-fledged micro-budgeting of networks, accordingly, they cannot organize their activities for the medium term. To fi x this situation, it is proposed: 1) to leave the institution of spending unit to the heads of public entities — heads of territorial communities, special officials of agencies that implement projects with their own and budget funds, heads of public entities such as higher education institutions of state and communal forms of ownership; 2) to diff erentiate between result-driven budget allocations on the basis of accountability and own incomes of spending unit organizations. Th is will increase the effi ciency of spending units and contribute to the introduction of medium-term budgets.Item Проблеми управління фінансовими ресурсами територіальних громад(ДННУ «Академія фінансового управління», 2023) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, AndriiРозглянуто проблеми в управлінні фінансовими ресурсами територіальних громад. Вказано, що, попри проведену реформу децентралізації, зберіглася фінансова залежність територіальних громад від державного бюджету. Здійснено огляд дискусії щодо перерозподілу військового податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). The article considered existing problems in the management of territorial communities’ financial resources. It stated that territorial communities’ financial dependence on the state budget remained unchanged despite the decentralization reform. A review of the discussion on the redistribution of military tax on personal income (PIT) was conducted.Item Міжнародний банкінг в Україні: детермінація, генеза та європейський вектор(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Буряченко, Андрій Євгенович; Buriachenko, Andrii; Тихий, Олексій Геннадійович; Tykhyi, OleksiiПандемія Covid-19 та війна в Україні сприяли уповільненню банківської інтернаціоналізації, однак зростаючий тренд ринків, що розвиваються, до міжнародних рухів капіталу, технологічних інновацій у фінансовому секторі та стійких торговельних зв'язків, посилює актуалізацію дослідження міжнародного банкінгу в Україні. В роботі на основі аналізу історичного екскурсу поглядів на глобальний банкінг в останні декади ХХ та перші декади ХХІ сторіччя, визначено дефініційні особливості міжнародного банкінгу. У статті наголошено на важливості іноземної конкуренції вітчизняного банківського сектору. В цьому сенсі проведено ретроспективний зріз входження іноземного банківського капіталу на внутрішній ринок України та виявлено стратегії проникнення іноземних банків та форми їх присутності з позиції еволюції розвитку банківської системи та трансформації нормативного середовища в Україні. Зазначено вплив вектору європейської інтеграції на інтервенційні можливості міжнародних банків на вітчизняному ринку та вихід вітчизняних учасників на європейський ринок, а також окреслена реакція фінансової системи на похідні внутрішні та зовнішні потрясіння. У рамках загальних перетворень, спрямованих на наближення вступу України в ЄС, відмічено, що наслідками приходу іноземних банків є впровадження нових фінансових продуктів та інструментів, особливий фокус надано конвергенції регуляторного режиму на основі гармонізованого набору пруденційних вимог та концепції еквівалентності. Зазначено, що вітчизняний банківський сектор на сьогодні, зважаючи на всі зовнішні і внутрішні виклики та загрози, має значні резерви в аспекті капіталізації, і іноземні банки є її опорою, а також обґрунтована необхідність продовження ефективної політики актракції іноземного капіталу з дотриманням вимог і стандартів ЄС. The Covid-19 pandemic and the war in Ukraine have contributed to a slowdown in banking internationalisation, but the growing trend of emerging markets towards international capital movements, technological innovations in the financial sector, and sustainable trade relations is increasing the relevance of international banking research in Ukraine. Based on an analysis of the historical overview of views on global banking in the last decades of the twentieth and first decades of the twenty-first century, the article defines the definitional features of international banking. The article emphasises the importance of foreign competition for the domestic banking sector. In this sense, a retrospective analysis of the entry of foreign banking capital into the domestic market of Ukraine is carried out and the strategies of foreign banksʼ penetration and forms of their presence are identified from the point of view of the evolution of the banking system development and transformation of the regulatory environment in Ukraine. The author notes the impact of the European integration vector on the intervention capabilities of international banks in the domestic market and the entry of domestic participants into the European market, and outlines the reaction of the financial system to the resulting internal and external shocks. As part of the overall transformations aimed at bringing Ukraineʼs accession to the EU closer, the author notes that the entry of foreign banks results in the introduction of new financial products and instruments, with a special focus on the convergence of the regulatory regime based on a harmonised set of prudential requirements and the concept of equivalence. It is noted that the domestic banking sector today, given all external and internal challenges and threats, has significant reserves in terms of capitalisation, and foreign banks are its support, and the author substantiates the need to continue an effective policy of foreign capital attraction in compliance with EU requirements and standards.Item Митне регулювання перевезення товарів фізичними особами: досвід країн американського континенту(ДНУ «Український інститут науково-технічної експертизи та інформації», 2024-05) Романчук, Аліна; Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, TetianaItem Децентралізація в Україні: фіскальна спроможність та управління конфліктами в часи війни(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-18) Котіна, Ганна Михайлівна; Kotina, Hanna; Степура, Марина Михайлівна; Stepura, MarynaItem Стале інвестування в Україні: ESG під час військового конфлікту(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-18) Бороденко, Тетяна Миколаївна; Borodenko, TetianaItem Політика управління державним боргом в Україні та її ефективність(Видавничий дім «Інтернаука», 2024) Гордієнко, Надія Сергіївна; Hordiienko, Nadiia; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkova, Alla; Славкова, Алла АркадьевнаВступ. Сучасна глобалізація економічних процесів та фінансові кризи зумовлюють важливість управління державним боргом як ключового аспекту макроекономічної стабільності та фінансової безпеки держави. В умовах збільшення державного боргу і воєнних конфліктів, актуальність розробки ефективних стратегій управління боргом набуває особливої гостроти. Забезпечення стійкості фінансової системи країни та оптимізація державних запозичень є необхідними для зменшення вразливості до зовнішніх шоків та підвищення економічної ефективності. Інтеграція новітніх фінансових інструментів та методів аналізу дозволяє уряду впроваджувати політики, які сприяють сталому розвитку та зменшенню залежності від зовнішніх запозичень. Необхідно враховувати зміни у світовій економіці та адаптувати державне боргове управління до поточних умов, щоб забезпечити стабільність та прогресивний розвиток державної економіки. Мета. Метою дослідження є вивчення динаміки та структури державного боргу України, а також аналіз ефективності політики управління державним боргом в Україні в умовах воєнного стану та зовнішньоекономічних шоків. Матеріали і методи. Дослідження базувалось на використанні наступних методів: аналіз, синтез, класифікація, систематизація, індукція, конкретизація, узагальнення (при визначенні особливостей, стратегій та методів управління державним боргом); статистики (при обробці статистичних даних за досліджуваний період та аналізі змін у структурі боргу); порівняльного аналізу (при зіставленні показників у динаміці, аналізі рядів динаміки та порівнянні з міжнародними практиками); графічний (для наочного зображення результатів дослідження та тенденцій у динаміці боргу); метод експертного оцінювання (для визначення ефективності існуючих стратегій обслуговування боргу та потенціалу запропонованих оптимізаційних заходів). Результати. У статті представлено дані про структуру і динаміку державного боргу, відношення державного боргу до ВВП, а також аналізується залежність України від зовнішніх запозичень. Особливу увагу приділено впливу воєнного стану на зростання боргового навантаження. Детально розглянуто застосування різних стратегій управління боргом, таких як реструктуризація, рефінансування та впровадження нових фінансових інструментів, включаючи зелені облігації для фінансування екологічних проєктів. Описано важливість диверсифікації джерел фінансування і зменшення залежності від зовнішніх запозичень, а також запропоновано заходи щодо підвищення прозорості та підзвітності у процесах управління державним боргом. Аналіз впливу боргової кризи на соціально-економічне становище країни є основою для розробки нових рекомендацій для політики державного боргу. Дослідження виявило, що поточні стратегії управління державним боргом потребують адаптації до змінюваних умов глобальної економіки та внутрішніх викликів. Результати роботи можуть використовуватись для оптимізації політики управління державним боргом, що дозволить знизити фінансові ризики і забезпечити стабільне економічне зростання України. Робота надає цінні рекомендації для урядових структур та міжнародних організацій, які займаються фінансовим консультуванням та кредитуванням, сприяючи розвитку ефективних стратегій фінансового управління в умовах глобальної невизначеності та економічних шоків. Перспективи. Майбутні дослідження можуть зосередитися на розробці нових фінансових інструментів для оптимізації управління державним боргом та зменшення його впливу на економіку. Особливу увагу слід приділити вивченню взаємодії боргової політики з макроекономічними чинниками, щоб підвищити ефективність стратегій управління боргом у воєнний час та після нього. Introduction. Modern globalization of economic processes and financial crises highlight the importance of public debt management as a key aspect of macroeconomic stability and financial security of the state. In the context of increasing public debt and military conflicts, the relevance of developing effective debt management strategies becomes particularly acute. Ensuring the stability of the country’s financial system and optimizing state borrowings are necessary to reduce vulnerability to external shocks and enhance economic efficiency. The integration of the latest financial tools and analytical methods allows the government to implement policies that promote sustainable development and reduce dependency on external borrowings. It is essential to consider changes in the global economy and adapt public debt management to current conditions to ensure stability and progressive development of the state economy. Purpose. The purpose of the study is to examine the dynamics and structure of Ukraine’s public debt, as well as to analyze the effectiveness of public debt management policy in Ukraine under conditions of martial law and external economic shocks. Materials and methods. The study was based on the use of the following methods: analysis, synthesis, classification, systematization, induction, specification, and generalization (in identifying features, strategies, and methods of public debt management); statistics (in processing statistical data for the study period and analyzing changes in debt structure); comparative analysis (in comparing indicators dynamically, analyzing trends, and comparing with international practices); graphical (for visually displaying the research results and trends in debt dynamics); and expert evaluation (to determine the effectiveness of existing debt service strategies and the potential of proposed optimization measures). Results. The article presents data on the structure and dynamics of the public debt, the ratio of public debt to GDP, and analyzes Ukraine’s dependency on external borrowings. Particular attention is given to the impact of martial law on the increase in debt burden. Various debt management strategies such as restructuring, refinancing, and the introduction of new financial instruments, including green bonds for financing environmental projects, are thoroughly examined. The importance of diversifying funding sources and reducing dependency on external borrowings is described, along with proposals for enhancing transparency and accountability in debt management processes. The analysis of the debt crisis’s impact on the socio-economic situation of the country forms the basis for developing new policy recommendations for public debt management. The research found that current debt management strategies need to be adapted to changing conditions of the global economy and internal challenges. The results of the work can be used to optimize the public debt management policy, which will reduce financial risks and ensure stable economic growth in Ukraine. The work provides valuable recommendations for government structures and international organizations involved in financial consulting and lending, promoting the development of effective financial management strategies in a context of global uncertainty and economic shocks. Discussion. Future research may focus on developing new financial tools to optimize public debt management and reduce its impact on the economy. Special attention should be given to studying the interaction of debt policy with macroeconomic factors to enhance the effectiveness of debt management strategies during and after wartime.Item Інтернет-ресурси регуляторів фінансового ринку: можливості використання в освітньому процесі(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Шапран, Наталія Сергіївна; Shapran, Nataliia; Шапран, Наталья СергеевнаItem Цифрова трансформація вищої освіти в екстраординарних умовах пандемії та війни(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04) Максименко, Андрій Анатолійович; Maksymenko, Andrii; Максименко, Андрей Анатольевич