Кафедра інформатики та системології
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра інформатики та системології by Subject "004.9:657:005.93"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Автоматизація підготовки звітності в розрізі країн для податкового адміністрування з метою протидії ВЕРS(ФОП «Жукова Ірина Віталіївна», 2022) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, Larysa; Николенко, Лариса Анатольевна; Красюк, Юлія Миколаївна; Krasiuk, Yuliia; Красюк, Юлия НиколаевнаОдним з важливих аспектів реалізації Кроку 13 Плану BEPS (протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування) є приєднання України до автоматичного обміну податковою інформацією. Тому стає актуальним впровадити в Україні комплексну автоматизацію щодо підготовки звітності в розрізі країн згідно з Директивою ЄС про обов’язковий автоматичний обмін інформацією в податковій сфері. Тобто задля забезпечення прозорості й ефективності процесу обробки і аналізу інформації необхідно мати концептуальні рішення по автоматизації процесів підготовки та контролю таких звітів. Впровадження ефективного інструментарію автоматизованого обміну даними між визначеними суб’єктами господарювання (МГК та податковими органами) передбачає створення та застосування універсальної інформаційної системи для ефективного податкового адміністрування. Переваги такої системи полягають в підвищенні ефективності операційної діяльності та прискоренні процесу підготовки CbCR звітності. У той же час автоматизація сприяє розробці власного унікального підходу, який забезпечує швидкий та чіткий процес підготовки звітів в розрізі країн та оперативне отримання результату. Це повинно бути комплексне рішення, яке включає аналітичні, методологічні та візуальні інструменти, що дозволяють скласти загальну картину поточного стану податкового стану МГК та ризиків по розмиванню прибутків, мати серйозний ступінь захисту задля збереження конфіденційності інформації, бути універсальним інструментом для ефективного податкового адміністрування. Впровадження уніфікованого та впорядкованого процесу автоматизації підготовки податкових звітів в розрізі країн дозволить: здійснювати агрегацію даних по групі в цілому; здійснювати аналіз даних CbCR звіту згідно з інструкцією ОЕСР щодо ефективної оцінки податкових ризиків; мати єдине сховище інформації, що надає доступ до архіву даних та аналітики з аналізом податкових ризиків на основі даних звіту країни; здійснювати оновлення схем XML з урахуванням вимог різних податкових юрисдикцій; мати доступ до методичних рекомендацій ОЕСР. One of the important aspects of the implementation of Step 13 of the BEPS Plan (countering tax base erosion and profit evasion) is the joining of Ukraine to the automatic exchange of tax information. Therefore, it is becoming urgent to introduce complex automation in Ukraine regarding the preparation of reports by country in accordance with the EU Directive on the mandatory automatic exchange of information in the tax field. That is, to ensure the transparency and efficiency of the information processing and analysis process, it is necessary to have conceptual solutions for automating the processes of preparation and control of such reports. The implementation of an effective toolkit of automated data exchange between certain business entities (MHC and tax authorities) involves the creation and application of a universal information system for effective tax administration. The advantages of such a system are in increasing the efficiency of operational activities and speeding up the process of preparation of CbCR reporting. At the same time, automation contributes to the development of its own unique approach, which ensures a quick and clear process of preparing reports by country and prompt obtaining of results. It should be a comprehensive solution that includes analytical, methodological and visual tools that allow you to create an overall picture of the current state of the tax situation of the MGC and the risks of erosion of profits, have a serious level of protection for the preservation of information confidentiality, and be a universal tool for effective tax administration. Implementation of a unified and orderly process of automating the preparation of tax reports across countries will allow: aggregation of data for the group as a whole; to analyze the data of the CbCR report in accordance with the OECD instruction on the effective assessment of tax risks; have a single repository of information that provides access to the data archive and analytics with tax risk analysis based on country report data; update XML schemas taking into account the requirements of different tax jurisdictions; have access to methodological recommendations of the OECD.Item Концепція впровадження в Україні інструментів автоматизації для обміну звітами в розрізі країн(Видавничий дім «Гельветика», 2022-12-08) Кучерява, Тетяна Олексіївна; Kucheriava, Tetiana; Кучерявая, Татьяна Алексеевна; Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, Larysa; Николенко, Лариса АнатольевнаItem Методичні підходи трансформації бізнес-структур в умовах розвитку digital-економіки(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, L.; Николенко, Лариса АнатольевнаУ статті розглянуто основні напрями розвитку екосистеми цифрової економіки й роль інформаційних технологій у трансформації всіх внутрішніх процесів компанії, що використовують їх як конкурентні переваги в своїй діяльності. Висвітлено концепцію інтеграції існуючих систем електронного ведення документообігу в сучасну digital-організацію. Доведено, що digital-організація, яка діє в глобальному ринковому просторі, повинна вибудовувати наскрізні методи цифрової взаємодії всіх бізнес-процесів від аналітики та новітніх технології до обробки великого масиву даних і диджиталізації документообігу в юридичному управлінні, фінансах, обліку, аудиті, виробничій діяльності при прийнятті рішень. The article reviews the main developmental directions of the digital economy and the role of the information technologies in the enterprise´s transformation of its internal processes; which are used as the competitive advantage during its main operation. The paper is presents the main concept of the enterprise´s transition into a digital organization the issues that arise on the way to a digital transformation.The article provides with the framework of the integration of existing electronic maintenance systems, storage and maintenance of accounting and reporting documents and automation of all enterprise types of activities into a modern digital organization. This could be argued to significantly simplify the processing of important information flows processing, as well as allows receiving instant answers to various requests and provides the fast utilization of the necessary information for the business administration. It has been proved that the digital organization, which operates in the global market space, should establish external methods for the digital interaction between all its business processes; from analytics and topnotch technology to big data processing and document flow digitalization in its legal, finance, accounting, auditing, and production activities during decision making process. The introduction of virtual and augmented reality technologies may radically change how the companies work in terms of their strategy development, corporate culture, human resource management, technology development policy and organizational structure. There may appear new elements of the process management based on the trust in data reliability, which could enable the opportunity to work on complex analysis with the minimization of the possibility to manipulate. These could also allow the enterprise to effectively interact both internally and externally.Item Шляхи та проблеми впровадження цифрових технологій в практику ведення бухгалтерського обліку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-12-10) Ніколенко, Лариса Анатоліївна; Nikolenko, L.; Николенко, Лариса Анатольевна