2020 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2020 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 25
Results Per Page
Sort Options
Item Organization of state financial control in order to ensure sustainable economic development(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Skoryk, Maryna; Скорик, Марина Олегівна; Скорик, Марина ОлеговнаThe article explores the theoretical, methodological and applied aspects of the organization of state financial control in order to ensure sustainable economic development of Ukraine. A comprehensive model of the organization of state financial control has been formed, focused on ensuring sustainable economic development. The goals, directions, strategic and operational tasks of state financial control are determined to ensure stability, efficiency and systematic provision of budget services. Among the main tasks of reform system of state internal financial control the creation of a single legal field for development is indicated system of state internal financial control as an integral part of public administration and input relevant changes to the legislation. The relationship between public financial control and financial policy should be traced in determining the types of control. In our opinion, the division of financial policy into components is a prerequisite emergence of certain types of public financial control. In other words, each component of financial policy must have its own separate instrument, ie the type of public financial control. Coherence of financial policy components and types of control is necessary to build an effective and efficient structure of public administration bodies with a clear definition of the limits of their influence and the degree of responsibility. The necessity of institutional reform of state financial control in Ukraine is substantiated. The methodological foundations of state financial control for Ukraine are systematized based on the experience of the United States of America. A hypothesis has been put forward that the effectiveness of budgetary services at the regional (local) level is a criterion for the effectiveness of the use of state financial resources. The types of efficiency of budgetary services are defined with the aim of managing certain aspects of the provision of budgetary services, among which the effectiveness of the external and internal environment of state financial control is highlighted, as well as such types of efficiency as budgetary, social, commercial, public and so on. It is noted about the need to reform the existing model of state financial control in Ukraine and the direction of its implementation. У статті досліджено теоретичні та прикладні аспекти організації державного фінансового контролю у цілях забезпечення сталого економічного розвитку України. Сформовано модель організації державного фінансового контролю, орієнтовану на забезпечення сталого економічного розвитку. Визначено мету, напрями, стратегічні та оперативні завдання державного фінансового контролю для забезпечення стабільності, ефективності та системності надання бюджетних послуг. Обґрунтовано необхідність проведення інституційної реформи державного фінансового контролю в Україні. Систематизовано методологічні засади державного фінансового контролю для України на основі досвіду Сполучених штатів Америки. Висунуто гіпотезу, що ефективність бюджетних послуг на регіональному (місцевому) рівні є критерієм ефективності використання фінансових ресурсів держави. Окреслено види ефективності бюджетних послуг з метою управління окремими аспектами надання бюджетних послуг. Зауважено про необхідність реформування існуючої моделі державного фінансового контролю в Україні та напрями її реалізації. В статье исследованы теоретические и прикладные аспекты организации государственного финансового контроля в целях обеспечения устойчивого экономического развития Украины. Сформирована модель организации государственного финансового контроля, ориентированная на обеспечение устойчивого экономического развития. Определены цели, направления, стратегические и оперативные задачи государственного финансового контроля для обеспечения стабильности, эффективности и системности предоставления бюджетных услуг. Обоснована необходимость проведения институциональной реформы государственного финансового контроля в Украине. Систематизированы методологические основы государственного финансового контроля для Украины на основе опыта Соединенных Штатов Америки. Выдвинута гипотеза, что эффективность бюджетных услуг на региональном (местном) уровне является критерием эффективности использования финансовых ресурсов государства. Определены виды эффективности бюджетных услуг с целью управления отдельными аспектами предоставления бюджетных услуг. Замечено о необходимости реформирования существующей модели государственного финансового контроля в Украине и направления ее реализации.Item Біткойн як гроші, товар і биржовий актив(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Фертікова, Тетяна Михайлівна; Fertikova, Tatyana; Фертикова, Татьяна Михайловна; Стеценко, Альона Володимирівна; Stetsenko, Alyona; Стеценко, Алена ВладимировнаУ статті досліджено перспективи застосування криптовалют на прикладі біткойнів у світі загалом та в Україні зокрема. Об’єктом дослідження виступає процес обігу криптовалют, предметом дослідження є цифрова валюта біткойн. Виявлено економічні та правові ознаки криптовалют, а саме: виконання ними функцій грошей; види економічних операцій, що здійснюються з їх залученням; правова забезпеченість функціонування ринку криптовалют. Визначено особливості обігу криптовалют у світі та в Україні, тенденції у зміні видобутого обсягу, біржової ціни, ринкової капіталізації такої криптовалюти як біткойн. Проаналізовано динаміку використання біткойнів в якості біржового активу. Виявлено причини законодавчого обмеження обігу криптовалют, фінансово-економічні ризики, пов’язані з їх використанням. Запропоновано сценарії розвитку ринку криптовалют в Україні. The purpose of this research is to determine the prospects for the use of cryptocurrencies on the example of bitcoins. In the process of theoretical research economic and legal features of cryptocurrencies are revealed: their performing of the money functions, types of economic transac- tions carried out with their involvement, the legal security of the cryptocur- rency market. Problems related to the decentralization of cryptocurrencies are analysed. Among them there are the threat to the stability of national currencies, the use of cryptocurrencies for financing of criminal activities, weak financial control over operations in cryptocurrencies, which reduces the possibility of adequate taxation of related incomes. It was found that improving the legal structure of cryptocurrency circulation, ensuring financial control over it would help to reduce the economic dangers and risks associated with the use of virtual money. The tendencies in change of the extracted volume, exchange price, market capitalization of such cryptocurrency as bitcoin are analysed. It is determined that bitcoin shows sharp price fluctuations over short periods of time that are not related to its quantity. But the demand and supply of bitcoins are influenced not only by speculative expectations, but also by fundamental factors, that influence the prices of other stock assets. In addition, the price of bitcoins is affected by development of the computer technologies and by legislative changes. This allows to make predictions about the dynamics of the price of virtual money. Scenarios for the development of the cryptocurrency market in Ukraine are proposed. Legislative support for the bitcoin market would accelerate its development, make its operations safer for its participants and help to counteract money laundering operations. В статье исследуются перспективы применения криптовалюты на примере биткоинов в мире в целом и в Украине в частности. Объектом исследования выступает процесс обращения криптовалют. Предметом исследования является цифровая валюта биткоин. Выявлено экономические и правовые признаки криптовалют, а именно: выполнение ими функций денег, виды экономических операций, осуществляемых с их привлечением, правовая обеспеченность функционирования рынка криптовалют. Определены особенности обращения криптовалюты в мире и Украине, тенденции в изменении добытого объема, биржевой цены, рыночной капитализации такой криптовалюты как биткоин. Проанализирована динамика использования биткоинов в качестве биржевого актива. Выявлены причины законодательного ограничения оборота криптовалют, финансово-экономические риски, связанные с их использованием. Предложено сценарии развития рынка криптовалют в Украине.Item Вплив організаційних процесів на ефективне використання і охо- рону ґрунтової системи(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Белинська, Світлана Михайлівна; Belinska, Svitlana; Белинская, Светлана Михайловна; Горлачук, Валерій Васильович; Horlachuk, Valery; Горлачук, Валерий Васильевич; Лазарева, Олена Володимирівна; Lazarieva, Olena; Лазарева, Елена ВладимировнаУ статті розкрито теоретико-методологічні засади формування і реалізації еколого-економічної політики в умовах поширення процесів економічної глобалізації. Проаналізовано першопричини еколого-економічної і соціальної кризи у сільськогосподарському землекористуванні. Обґрунтовується, що потенційні можливості системи ґрунту розкриваються лише у гармонійному поєднанні його внутрішнього і зовнішнього середовища. Зазначено, що ґрунт потрібно розглядати як матеріальну систему, яка має свою структуру, організацію, якісні характеристики, а не тільки як поверхневий шар землі. Тільки у взаємодії внутрішнього і зовнішнього середовища (світло, тепло, волога, повітря, рельєф, час, антропогенні впливи на систему ґрунту) ґрунт набуває такої властивості як родючість. Доведено, що сутнісною складовою енергоресурсу ґру нту є гумус як фактор регулювання всіх процесів у ґрунті. Це вказує на необхідність досягнення умови балансу витрат енергетичного потенціалу ґрунту – гумусу на формування урожаю біомаси і надходження енергії ґрунту із зовнішнього середовища завдяки органічній складовій. Запропонована унікальна модель управління енергоресурсом системи ґрунту. Розроблено підходи до гармонійного поєднання внутрішнього і зовнішнього середовища шляхом науково обґрунтованої структури посівних площ, урожайності сільськогосподарських культур, які дозволяють знайти «золоту середину» між витратами гумусу і його нагромадженням. Historical experience shows that organization in artificial material systems adjusts them to the internal harmonious development, to the harmonious development between systems and environmental factors. Disorganization, on the other hand, destroys systems and their internal content, breaks ties with the external environment. In this regard, a great responsibility rests with the person, whose balanced actions should regulate the positive and negative processes in systems, subsystems and the environment. That is, care must be taken to ensure that system failures, at least, do not exceed the critical limit, as such a system may perish irreversibly. Theoretical and methodological bases of formation and realization of ecological and economic policy in the conditions of distribution of processes of economic globalization are investigated. The root causes of ecological, economic and social crisis in agricultural land use are analyzed. It is substantiated that the potential of the soil system is revealed only in the harmonious combination of its internal and external environment. It is noted that the soil should be considered as a material system that has its own structure, organization, quality characteristics, and not just as a surface layer of earth. Only in the interaction of internal and external environment (light, heat, moisture, air, relief, time, anthropogenic influences on the soil system) the soil acquires such a property as fertility. It is proved that the essential component of soil energy is humus as a factor in regulating all processes in the soil. This indicates the need to achieve a balance of costs of energy potential of the soil - humus for the formation of biomass crops and soil energy from the environment due to the organic component. A unique model of energy management of the soil system is proposed, which fully provides an answer to overcoming the ecological crisis of the soil. Approaches to the harmonious combination of internal and external environment through a scientifically sound structure of sown areas, crop yields, which allow to find the "golden mean" between the consumption of humus and its accumulation. It has been proven that with the growth of livestock per unit area of arable land there is no correlation with the growth of soil energy. It is claimed that as the number of animals per unit area of arable land increases, the energy content of the soil decreases, which is different from the generally accepted judgments of scientific assets and practitioners of agricultural production. Исследованы теоретико-методологические основы формирования и реализации эколого-экономической политики в условиях расширения процессов экономической глобализации. Проанализировано первопричины эколого-экономического и социального кризиса в сельскохозяйственном землепользовании. Обосновывается, что потенциальные возможности системы почвы раскрываются лишь в гармоническом объединении ее внутренней и внешней среды. Отмечено, что почву необходимо рассматривать как материальную систему, которая имеет свою структуру, организацию, качественные характеристики, а не только как поверхностный слой земли. Только во взаимодействии внутренней и внешней среды (свет, тепло, влажность воздуха, рельеф, время, антропогенные влияния на систему почвы) почва приобретает такое свойство как плодородие. Доказано, что существенной составляющей энергоресурса почвы является гумус как фактор регулирования всех процессов в почве. Это указывает на необходимость достижения условия баланса потерь энергетического потенциала почвы – гумуса на формирование урожая биомассы и поступление энергии почвы из внешней среды благодаря органической составляющей. Предложена уникальная модель управления энергоресурсом системы почвы, которая в полной мере дает ответ на преодоление экологического кризиса почвы. Разработаны подходы к гармоническому сочетанию внутренней и внешней среды путем научно обоснованной структуры посевных площадей, урожайности сельскохозяйственных культур, которые позволяют найти «золотую средину» между потерями гумуса и его накоплением. Доказано, что с увеличением поголовья животных на единицу площади пашни отсутствует корреляционная связь для достижения цели возрастания энергоресурса почвы. Утверждается, что с увеличением поголовья животных на единицу площади пашни уменьшается содержание энергоресурса почвы, что отличается от общепринятых суждений научного актива и практиков сельскохозяйственного производства.Item Вплив фінансових інститутів на економічне зростання національної економіки(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Богун, Максим Михайлович; Bohun, MaksimПідвищення економічного розвитку України на основі ефективного перерозподілу фінансових ресурсів через механізм фінансового ринку є актуальним для забезпечення розвитку національної економіки. Для розкриття впливу фінансових інститутів на економічне зростання національної економіки необхідно всебічне дослідження механізму функціоування фінансових інструментів та їх інвестиційної спрямованості. У статті розкрито підходи до дослідження місця і ролі фінансових інструментів у сучасній економіці, а також характер взаємозв’язків і взаємозумовленості функціонування фінансового та реального секторів. Основну увагу приділено обґрунтуванню концепції продуктивності фінансових інструментів і розкриттю його ролі у фінансовому забезпеченні відтворювального процесу. Ринкова трансформація економічної та фінансової систем нашої країни обумовлює ускладнення структури фінансового сектору, підвищення його ролі і посилення впливу на економічні процеси в умовах стрімкого розвитку фінансових ринків, фінансових інститутів, впровадження нових фінансових інструментів. Increasing the economic development of Ukraine based on the effective redistribution of financial resources through the financial market mechanism is very relevant, since the development of the national economy is ensured. For this, a comprehensive study of the mechanism of functioning of the financial market and its investment orientation is required in order to increase the competitiveness of the national economy. The presented article reveals alternative approaches to the study of the place and role of the financial market in the modern economy, as well as the nature of interconnections and interdependence of the functioning of the financial and real sectors. The focus is on substantiating the concept of financial sector productivity and substantiating its role in financial support of the reproduction process. Its central idea is to strengthen the influence of the financial sector, financial markets, financial institutions on the investment process, economic growth and economic development in general. The market transformation of the economic and financial systems of our country leads to the complication of the structure of the financial sector, an increase in its role and increased influence on economic processes in the context of the rapid development of financial markets, financial institutions, and the introduction of new financial instruments. This not only predetermines the range of operations performed and the speed of capital movement, but also affects the level of competitiveness of the national economy. As a necessary condition for ensuring national security and increasing the level of competitiveness of the economy. It is advisable for Ukraine to define the formation of a competitive independent financial center, and also to ensure the direction of state regulation corresponding to the new conditions. It will eventually be contributing to the transformation of the financial sector into an effective mechanism for maintaining national competitiveness and financial support for sustainable economic growth. Повышение экономического развития Украины на основе эффективного перераспределения финансовых ресурсов через механизм финансового рынка является весьма актуальным, поскольку происходит обеспечение развития национальной экономики. Для этого востребовано всестороннее исследование механизма функционирования финансовых инструментов и их инвестиционная направленность с целью повышения конкурентоспособности национальной экономики. В представленной статье раскрываются подходы к исследованию места и роли финансовых инструментов в современной экономике, а также характера взаимосвязей и взаимообусловленности функционирования финансового и реального секторов. Основное внимание уделяется обоснованию концепции производительности финансовых инструментов и обоснование его роли в финансовом обеспечении воспроизводственного процесса. Рыночная трансформация экономической и финансовой системы нашей страны обусловливает усложнение структуры финансового сектора, повышение его роли и усиления влияния на экономические процессы в условиях стремительного развития финансовых рынков, финансовых институтов, внедрение новых финансовых инструментов.Item Впровадження підходів проєктного управління як інструменту впливу на стратегічний розвиток підприємства(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Кубарева, Ірина Володимирівна; Kubareva, Iryna; Кубарева, Ирина Владимировна; Сікорська, Карина Євгенівна; Sikorska, Karyna; Сикорская, Карина ЕвгеньевнаУ статті досліджено питання розвитку стратегічного управління проєктами, обґрунтовано проблему узгодження цілей проєктів із цілями розвитку організації, що реалізує проєкти. Запропоновано використання збалансованої системи показників для проєктного управління та організаційну підтримку прийняття проєктних рішень. Об’єктом дослідження є процеси стратегічного управління проєктами в організації. Предметом дослідження є підходи та інструменти забезпечення й аналізу ефективності проєктних рішень у контексті їх впливу на стратегічні цілі організації. Метою дослідження є розкриття проєктного управління як інструменту реалізації стратегічних рішень компанії та обґрунтування напрямів і показників ефективного стратегічного управління проєктами в організації. Завдання дослідження полягають у дослідженні та розробці інструментів впливу проєктного управління на стратегічний розвиток компанії. The article examines the development of strategic project management, substantiates the problem of aligning project goals with the development goals of the organization implementing projects. The use of a balanced scorecard for project management and organizational support for project decision-making is proposed. It is suggested to evaluate the project on four groups of indicators: finance (value for investors and project customers in terms of investment efficiency and budget compliance); internal processes (value for key project stakeholders in terms of project management processes); learning and growth (value for the project team and top management in terms of the effectiveness of project activities, the realization of the interests of project team members and their involvement in strategic management processes); clients (value for customers / project initiators in terms of project product characteristics and project management process). Adapting a balanced scorecard to the context of project management makes it possible to establish key performance indicators for project managers and to integrate enterprise development goals with project goals and results. Accordingly, the use of a balanced scorecard in the context of reconciling company development goals and expected project results requires or-ganizational support and the establishment of functional responsibilities, areas of re-sponsibility and communications for each participant in the process. Project strategic status profile, built on the indicators of a balanced scorecard for project management of the enterprise, illustrates the problem areas of coordination of enterprise goals and project management goals and is the basis for developing appropriate management decisions. The construction of such a profile is based on the assessments obtained through an expert survey of owners, top management, functional and project managers. Expert assessments are formed on the basis of information on the level of quantitative and qualitative criteria for project implementation indicators and relevant reporting. The object of research is the processes of strategic project management in the organization. The subject of research is the approaches and tools to ensure and analyze the effectiveness of project decisions in the context of their impact on the strategic goals of the organization. The purpose of the study is to reveal project management as a tool for implementing strategic decisions of the company and substantiate the directions and indicators of effective strategic project management in the organization. The objectives of the study are to study and develop tools to influence project management on the strategic development of the company. В статье исследованы вопросы развития стратегического управления проектами, обоснованно проблему согласования целей проектов с целями развития организации, реализующей проекты. Предложено использование сбалансированной системы показателей для проектного управления и организационную поддержку принятия проектных решений. Объектом исследования являются процессы стратегического управления проектами в организации. Предметом исследования являются подходы и инструменты обеспечения и анализа эффективности проектных решений в контексте их влияния на стратегические цели организации. Целью исследования является раскрытие проектного управления как инструмента реализации стратегических решений компании и обоснование направлений и показателей эффективного стратегического управления проектами в организации. Задачи исследования заключаются в исследовании и разработке инструментов влияния проектных управления на стратегическое развитие компании.Item Компаративний аналіз упровадження та розвитку електронного урядування в України та Естонії(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Kулага, Iрина Володимирівна; Kulaga, Iryna; Кулага, Ирина Владимировна; Ткаченко, Олена Вадимівна; Tkachenko, Olena; Ткаченко, Елена Вадимовна; Клівак, Всеволод Віталійович; Klivak, Vsevolod; Кливак, Всеволод ВитальевичУ статті досліджено сутність електронного урядування, структуровано етапи становлення та розвитку електронного урядування в Естонії та в Україні, проведено компаративний аналіз з метою встановлення логічних закономірностей, що впливають на упровадження електронного урядування, а також для пошуку переваг, визначення меж і можлив остей використання естонського досвіду для розвитку електронного уряду в Україні. Здійснено порівняльний аналіз показників ІКТ-інфраструктури України та Естонії на регіональному та світовому рівнях. Визначено основні напрями подальшого розвитку електронного урядування в Україні у правовій, адміністративній, фінансовій, інфраструктурній та соціальній сферах. Проведено оцінку очікуваного ефекту від впровадження пропонованих заходів. The article reveals the essence of e-government and conducts comparative analysis of the formation and development of e-government in Estonia and Ukraine. The comparative analysis in this study is used to establish logical patterns that influence the formation and development of e-government, as well as to search for advantages, determine the boundaries and possibilities of using the experience of Estonia for the development of e-government in Ukraine. Particular attention is paid to the analysis of ICT infrastructure, since its inconsistency with the current level of development is one of the main problems for the country, and the solution of this issue is important to increase the level of readiness for the introduction of e-government, the development of which, in turn, is one of the main factors for successful reforming and improving the country's competitiveness. Comparative analysis of the indicators of the ICTinfrastructure of Ukraine and Estonia at the regional and global levels has been conducted. For a holistic study of the environment in which e-government is developing, an ecosystem approach is used that provides the ability to analyze both direct and indirect impacts on the ICT ecosystem and assess the consequences of environmental quality changes (digital, legal, etc.) for the development of the process under study. Based on the analysis of the possibilities of using the Estonian experience in Ukraine, an assessment of the expected effect of the implementation of the proposed measures is carried out. The main directions of the further development of e-government in Ukraine in the legal, administrative, financial, infrastructure and social spheres are identified. В статье раскрывается суть электронного правительства и проводится компаративный анализ становления и развития электронного правительства в Эстонии и в Украине. Компаративный анализ в данном исследовании используются с целью установления логических закономерностей, влияющих на становление и развитие электронного правительства, а также для поиска преимуществ, определения границ и возможностей использования опыта Эстонии для развития электронного правительства в Украине. Особое внимание уделено анализу ИКТ-инфраструктуры, поскольку ее несоответствие современному уровню развития является одной из главных проблем для страны, а решение этого вопроса важно для повышения уровня готовности к внедрению электронного правительства, развитие которого, в свою очередь, является одним из главных факторов успешного реформирования и повышения конкурентоспособности страны. Проведен сравнительный анализ показателей ИКТ-инфраструктуры Украины и Эстонии на региональном и мировом уровнях. Для целостного исследования среды, в которой происходит развитие электронного правительства используется экосистемный подход, обеспечивающий возможность анализа как прямых, так и косвенных воздействий на ИКТ-экосистему и оценки последствий изменения качества среды (цифровой, правовой и т.д.) для развития исследуемого процесса. На основе проведенного анализа возможностей использования эстонского опыта в Украине проведена оценка ожидаемого эффекта от внедрения предлагаемых мероприятий. Определены основные направления дальнейшего развития электронного управления в Украине в правовой, административной, финансовой, инфраструктурной и социальной сферах.Item Компетентнісний підхід у сфері вищої освіти України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Юринець, Зорина Володимирівна; Yurynets, Zoryna; Юринец, Зорина Владимировна; Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Сновидович, Ирина ГригорьевнаДослідження присвячено аналізу впровадження компетентнісного підходу у сфері вищої освіти України. Виокремлено основні ознаки та подано характеристики моделей компетентностей. Встановлено послідовність формування національної моделі компетентностей, яка враховує внутрішню будову освітньої діяльності, освітні технології та навчально-методичні засоби управління навчальним процесом. Розроблено логіко-структурну модель управління процесом надання освітніх послуг щодо впровадження освітніх програм формування молодих фахівців на основі компетентнісного підходу, яка враховує взаємовідношення та співзалежність стратегічних цілей і завдань реалізації освітнього процесу, чинники впливу на систему управлінських компетентностей, формування системи управлінських компетентностей, процес оцінювання рівня та якості компетентності випускника й освітнього процесу загалом. У роботі запропоновано етапи формування системи управлінських компетентностей. The main features and characteristics of competency models are outlined. It is outlined that the implementation of competency models is due to different methods of organization and provision of educational services, approaches to management and planning of the educational process, assessment of employment opportunities for young professionals in the labor market, recognition of the results (achievements) of young professionals. The sequence of formation of the national model of competencies was established, which envisages the following stages: determination of the results of expert assessments regarding the competency requirements for a student (graduate) of a higher education institution, obtained through a survey of potential employers, experts of higher education institutions, students within the professional standards; detailing learning outcomes in the existing competency model; formation of curricula of educational and professional programs (due to the analysis of subject and competence elements); definition of educational technologies; formation of methodological requirements for sections of competence training and methodological complexes (work programs of credit modules, theoretical material, practical (seminar) tasks, etc.) within the competence approach; development of competence training and methodological complexes. The logical and structural model of the process of managing the provision of educational services for the implementation of educational programs for the formation of young professionals based on the competence approach is presented. Managers of educational process, responsible persons play an important role in the process of training young professionals. The key elements of the process of managing the provision of educational services on the basis of a competency-based approach are the strategic goals of the educational process in higher education institutions; the task of implementing the educational process in higher education institutions; factors determining the system of managerial competencies; formation of a system of managerial competences; the process of assessing the level of competence; the level of competence of the young specialist; assessment of the quality of the educational process, competency of the graduate. The stages of formation of the system of managerial competencies are suggested. Исследование посвящено анализу внедрения компетентностного подхода в сфере высшего образования. Выделены основные признаки и представлены характеристики моделей компетенций. Установлена последовательность формирования национальной модели компетенций, которая учитывает внутреннее строение образовательной деятельности, образовательные технологии и учебно-методические средства управления учебным процессом. Представлена логико-структурная модель управления процессом предоставления образовательных услуг по внедрению образовательных программ формирования молодых специалистов на основе компетентностного подхода, которая учитывает взаимоотношения и созависимость стратегических целей и задач реализации образовательного процесса, факторы влияния на систему управленческих компетенций, формирование системы управленческих компетенций, процесс оценки уровня и качества компетентности выпускника и образовательного процесса в целом. В работе предложено этапы формирования системы управленческих компетенций.Item Методичний та прикладний аспекти нечітко-множинного підходу до врахування невизначенності в межах економічного обгрунтування інвестиційних проєктів(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Коцюба, Олексій Станіславович; Kotsiuba, Oleksii; Коцюба, Алексей СтаниславовичСтаття присвячена нечітко-множинному підходу до моделювання невизначеності й ризику під час економічного обґрунтування заходів з реального інвестування, які плануються і реалізуються у формі проєктів. Спочатку на узагальненому рівні проаналізовано наявний на цей час методичний апарат знаходження нечітких оцінок показників (критеріїв) економічної ефективності інвестиційних проєктів. Потім розглянуто питання кількісної (числової) характеризації нечітких оцінок показників економічної ефективності проєктних інвестиційних заходів за аспектами шансу і ризику. В межах цього здійснено узагальнення відповідних характеристик (показників) і методів їх знаходження. Завершує статтю приклад апробації досліджуваного інструментарію на матеріалах інвестиційного проєкту з придбання фасувально-пакувального устаткування для вітчизняного підприємства, яке спеціалізується на виробництві й продажу кавової продукції. The paper is devoted to the fuzzy sets approach to modeling uncertainty and risk during the feasibility study of measures for real investment that are planned and implemented as projects.The purpose of the study is to analyze, summarize and test fuzzy tools to support decision-making on real investment measures, which are planned and implemented in the form of projects. Initially, at the general level, the existing methodical apparatus for finding fuzzy estimates of performance indicators (criteria) of investment projects was analyzed.Then the issue of quantitative (numerical) characteri- zation of fuzzy estimates of performance indicators of project investment measures in the context of aspects of chance and risk was considered.Within this framework, relevant characteristics (indicators) and methods of their measurement have been generalized.An example of approbation of the researched tools on the materials of the investment project for the purchase of filling and packaging equipment for a domestic enterprise specializing in the production and sale of coffee products is given at the end of the paper.The results of testing the fuzzy-multiple toolkit of investment decision support on the materials of the investment project for the purchase of packaging equipment for a domestic enterprise specializing in the production and sale of coffee products, testified to the high level of its ability.It should also be noted that from the point of view of the needs of the modern scientific and practical field of economic substantiation of real investments, the development of the methodological apparatus for evaluating the economic efficiency of investment projects for situations of combined uncertainty of initial data is relevant. Статья посвящена нечетко-множественному подходу к моделированию неопределенности и риска при экономическом обосновании мероприятий по реальному инвестированию, которые планируются и реализуются в форме проектов. Сначала на общем уровне проанализирован имеющийся в настоящее время методический аппарат нахождения нечетких оценок показателей (критериев) экономической эффективности инвестиционных проектов. Затем рассмотрены вопросы количественной (числовой) характеризации нечетких оценок показателей экономической эффективности проектных инвестиционных мероприятий в разрезе аспектов шанса и риска. В рамках этого осуществлено обобщение соответствующих характеристик (показателей) и методов их определения. Завершает статью пример апробации исследуемого инструментария на материалах инвестиционного проекта по приобретению фасовочно-упаковочного оборудования для отечественного предприятия, которое специализируется на производстве и продаже кофейной продукции.Item Національна інноваційна система як основа економічного зростання країни(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Норд, Ганна Леонідівна; Nord, Ganna; Норд, Анна Леонидовна; Нетудихата, Костянтин Леонтійович; Netudykhata, Kostiantyn; Нетудыхата, Константин ЛеонтьевичВ статті обґрунтовано необхідність розбудови національної інноваційної системи як основи економічного зростання на теоретичному та емпіричному рівнях. Акцентовано увагу на класичній політичній економії, марксистській політекономії, ранній концепції економічного зростання, неокласичних теоріях зростання, теоріях «ендогенного зростання», нових теоріях зростання. Розкрито місце інновацій в теоріях зростання та сутність національної інноваційної системи як певну єдність організацій (приватних, державних, громадських), способів і методів їх взаємодії, в рамках якої реалізуються процеси створення, зберігання, поширення і відтворення технологій та науково-технічних знань. Використовуючи сумарний інноваційний індекс оцінено ефективність національних інноваційних систем та виявлено її вплив на рівень економічного розвитку країн Європи. Ефективність української національної інноваційної системи є дуже низькою, що вимагає формування та реалізації науково-обґрунтованого комплексу заходів на рівні держави щодо її розбудови. The need to development a national innovation system as a basis for economic growth was substantiated at the theoretical and empirical levels in the article. Within this goal, theories of economic growth were considered , the place of innovations in them was revealed, the concept of national innovation systems was study, the impact of the national innovation systems efficiency on the level of economic development identify was identified. Theoretical models and results of empirical research show that the main strategic factors of long-term economic growth are innovations and their determining factors. In turn, economic growth on an innovation basis requires the creation of appropriate institutional structures, which are united by the concept of national innovation systems. The efficiency of national innovation systems is assessed and its impact on the level of economic development of European countries is revealed. The efficiency of the national innovation system of Ukraine is very low, amounting to 35.4% of the European average. For Ukraine, there is a connection: low efficiency of the national innovation system → low level of innovation activity → low level of GDP per capita. Not a high level of economic development, in turn, impairs the efficiency of the national innovation system, there is a "trap" of inefficiency. This requires the formation and implementation of a scientifically sound set of measures at the state level to get out of the "trap". Such measures include the following recommendations: establish the indicator of knowledge intensity of GDP as the most important macro indicators of strategic economic development, recognize the financing of science as the most important priority of financing policy; stimulate private investment in research and innovation, expand initiatives such as the formation of venture funds to increase private investment and long-term capital; create a reliable national regulatory framework; simplify state aid rules in the field of science and innovation, especially for small businesses, use common evaluation standards for research and innovation projects; recognize the key role of higher education in providing promising skills and competencies for the successful implementation of innovations, stimulate research in universities; support innovation cooperation. В статье обоснована необходимость развития националь- ной инновационной системы как основы экономического роста на теоре- тическом и эмпирическом уровнях. Акцентировано внимание на класси- ческой политической экономии, марксистской политэкономии, ранних концепциях экономического роста, неоклассических теориях роста, тео- риях «эндогенного роста», новых теориях роста. Раскрыты место инно- ваций в теориях роста и сущность национальной инновационной системы как определенного единства организаций, способов и методов их взаимо- действия, в рамках которой реализуются процессы создания, хранения, распространения и воспроизводства технологий и знаний. Используя суммарный инновационный индекс, оценена эффективность национальных инновационных систем и выявлено ее влияние на уровень экономического развития стран Европы. Эффективность украинской национальной инновационной системы является очень низкой, требует формирования и реализации научно-обоснованного комплекса мероприятий на уровне государства по ее развитию.Item Особливості розвитку платформної економіки у контексті неоінституціональної теорії(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Царьов, Віталій Миколайович; Tsarov, Vitalii; Царёв, Виталий НиколаевичВ епоху стрімкого розвитку інформаційних технологій і трансформації економічної моделі суспільні відносини значно розширюють свої кордони та переходять в інтернет-простір. Основною структурною одиницею в такому новому економічному просторі є платформа. Економіка платформ або платформна економіка являє собою трансформацію економічних ринків з реального до віртуального світу. Щоб повністю розуміти цей процес, необхідно розглянути його з точки зору інституціональної теорії і трансакційних затрат. Це дозволить зрозуміти особливості становлення платформної економіки та вектору її розвитку. Метою дослідження є доведення відповідності розвитку платформної економіки основним положенням інституціональної теорії. Today, in the era of information technologies, the economy, as a sphere of public and business life, is expanding its borders by moving to the Internet space, where its main structural unit is the platform. The economy of platforms or platform economy is the transformation of economic markets from the real world to the virtual world. But such a transformation cannot take place without consequences, and to understand what they are, we need to understand the concept of “platform economy”, its structure as an economic sector, as well as the effect it has on the economic rules themselves. Being something new, at first glance, the platform economy embodies the cooperation of experience accumulated over the centuries with modern technologies to meet the needs of today’s society. The research is dedicated to particular problem to which transaction cost theory can be used to explain the changing industrial structures in the application areas that the Internet-based platforms are addressing and how other theoretical frameworks can be helpful in understanding these developments The rise of platforms thus brings a number of challenges, and it is not obvious how decent pay and working conditions can be ensured in all contexts. For those purposes author suggests neoinstitutional theory as the clue for understanding platform economy problems and peculiarities. The main question is whether the new internet and AI based regulatory environment will reflect the narrow interests of some businesses or a balance of interests among all stakeholders in order to minimize cost of transactions. В эпоху информационных технологий экономика как сфера общественной и деловой жизни расширяет свои границы за счет своей трансформации и перехода в Интернет-пространство, где ее основной структурной единицей является платформа. Экономика платформ или платформенная экономика — это преобразование экономических рынков из реального мира в виртуальный. Такая трансформация не может происходить без последствий для традиционных бизнес-отношений. Чтобы понять природу таких преобразований необходимо развивать концепцию «платформенной экономики», изучать ее структуру как экономического сектора, а также то влияние, которое она оказывает на экономические правила в контексте институциональной и неоинституциональной теорий. Исследование посвящено конкретной проблеме жизненного цикла платформенной экономики, для решения которой теория транзакционных издержек может быть использована в качестве объяснения меняющихся экономических структур в прикладных областях, к которым относятся интернет-платформы. Для этих целей в статье предлагается использовать неоинституциональную теорию, как ключ к пониманию проблем и особенностей платформенной экономики. Дальнейшее развитие платформенной экономики будет зависеть от того, станет ли новая нормативно-правовая среда на основе Интернета и искусственного интеллекта доминирующей среди рыночных институций, или будет отражать узкие интересы некоторых предприятий и вовлеченных сторон с целью минимизировать стоимость транзакций.Item Оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємства в контексті інтеграції науки та бізнесу(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Теплюк, Мария Анатольевна; Шапран, Олександр Андрійович; Shapran, Oleksandr; Шапран, Александр АндреевичУ статті досліджено підходи до оцінювання інноваційного розвитку підприємств різних сфер діяльності та запропоновано власний інтегральний підхід на основі формульного вигляду рівнів інноваційного розвитку, які включають в себе коефіцієнтні складові. В роботі особливу увагу приділено коефіцієнтам оцінювання рівнів інноваційного розвитку підприємства, зокрема звернено увагу на оцінюванні рівня щастя та інтелектуального капіталу, що є невід’ємними складовими ефективності та результативності діяльності сучасних підприємств. Об’єктом дослідження є методика оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємства в сучасних умовах господарювання. Предметом дослідження є сукупність теоретико-методичних аспектів оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємств в контексті інтеграції науки та бізнесу. In the article the purpose of the article is to propose an integrated indicator for assessing the level of innovative development, which takes into account the components of the process-functional approach to the enterprise. Today, numerous research achievements focus on the assessment of individual components of innovative development of the studied industry, but there is no single integrated mechanism for formulaic assessment of the level of innovative development. The urgency of solving the above problem involves the possibility of a comparative approach of micro and meso levels based on the normalization of data, taking into account modern methods of calculating the proposed components of innovation development. The article emphasizes the consideration of assessing the level of innovative development on the basis of the formation of an integrated indicator based on a process-functional approach. The author identifies four components: innovative development of input resources, innovative mechanism of enterprise activity, innovative development of production organization, preconditions and results of introduction of innovative products - on the basis of which formula 1 is proposed. In addition. own attention was focused on indicators of the level of innovative development of the organization, in particular the assessment of the level of happiness and the impact of intellectual resources. In particular, happiness is a part of the cycle of combining "test" and "action", which according to kaizen will change and improve the work process. Thus, the author focuses on the proposed method of assessing the level of happiness according to the Scrum approach. An equally important component of the level of innovative development of the enterprise is the assessment of intellectual resources, which means a complex economic category that combines intellectual capital and various forms of intangible assets that capture knowledge and skills and aim to maintain longterm competitive advantage. development of business entities. According to the data formed tables of components of the integrated indicator, the effectiveness of innovation in the enterprise is determined if the coefficient is defined within the metric level of innovation development is greater than zero, which has a significant impact and integrated indicator of the level of innovation development depending on the enterprise. To apply the integrated indicator in different areas, the author proposed weighting factors that contribute to the individualization of the weight of each of the indicators and the area of its operation. The proposed formulaic form of assessing the level of innovative development covers a system of indicators of functional-process interaction metrics of the organization, and the presence of weighting factors helps to adapt the calculation for different areas of activity and provides normalization of data to form a comparative approach between existing and potential competitors. In addition, the proposed formula facilitates marketing research, proactive vision and socially responsible behavior in crisis conditions and the use of Agile techniques, lean production and more. The current prospects for further research are to improve the system of proposed indicators to match their importance to the strategy and the formation of KPIs for each of the levels of government, which will increase the efficiency of economic entities. В статье исследованы подходы к оценке инновационного развития предприятий различных сфер деятельности и предложен интегральный подход на основе формульного вида уровней инновационного развития, которые включают в себя коэффициентные составляющие. В работе особое внимание уделено коэффициентам оценки уровней инновационного развития предприятия, в частности обращено внимание на оценку уровня счастья и интеллектуального капитала как неотъемлемые составляющие эффективности и результативности деятельности современных предприятий. Объектом исследования является методика оценки уровня инновационного развития предприятия в современных условиях хозяйствования. Предметом исследования есть совокупность теоретико-методических аспектов оценки уровня инновационного развития предприятий в контексте интеграции науки и бизнеса.Item Порівняльний аналіз рівня цифровізації економіки України у міжнародних рейтингах(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Войтенко, Віталій Олександрович; Voitenko, Vitalii; Войтенко, Виталий АлександровичУ статті здійснено оцінку цифровізації економіки України шляхом проведення міжнародного порівняльного аналізу за допомогою рейтингів, що характеризують розвиток та ступінь використання комп’ютерних технологій, інформаційних систем та програмно-інформаційних засобів за показниками ICT Development Index, E-government development index, Global Cybersecurity Index та Digital Competitiveness Ranking. Розглянуто сутність та компонентні складові зазначених міжнародних рейтингів. Визначено країни-лідери у кожному рейтингу, позиції яких співставлені із позицією України. Проведено оцінку динаміки та місця України у міжнародних рейтингах шляхом визначення максимального та мінімального значення, значення індексу України. Систематизовано рейтингові позиції України у міжнародних рейтингах цифровізації економіки. The article assesses the digitalization of Ukraine's economy by conducting an international comparative analysis using ratings that characterize the development and use of computer technology, information systems and software and information indicators ICT Development Index, Egovernment development index, Global Cybersecurity Index and Digital Competitiveness Ranking. Modern digital technologies transform and permeate a large number of economic and social activities. At the same time, a sign of the stage of digitalization (digitalization) of domestic economies is the widening of the digital divide between individual economies, which creates the danger of an even greater lag of developing countries, and especially the least developed of them. A rethinking of digital sector development strategies and future contours of globalization requires a comprehensive approach to new technologies, stronger partnerships and better digital technology management. In the conditions of rapid globalization processes, the issue of digital transformation of Ukraine's economy based on the study of the experience of developed countries becomes useful in the development of socio-economic policy of the digital type. The essence and component components of the specified international ratings are considered. The leading countries in each rating are identified, whose positions are compared with the position of Ukraine. An assessment of the dynamics and place of Ukraine in international rankings by determining the maximum and minimum values, the value of the index of Ukraine. The rating positions of Ukraine in the international ratings of digitalization of the economy are systematized. According to the results of the study of Ukraine's rating position in international rankings of digitalization of the economy, it can be shown that the level of digital transformation of the domestic economy is characterized as average, while the potential for increasing indicators socioeconomic sphere. For Ukraine, accelerating the transformation of the economy in the direction of digitalization of processes based on the use of cybernetic systems, technologies, big data analysis techniques, etc. becomes the main task of rapid development. The national economy has the potential, which due to modern opportunities for generation, analysis and decision-making, become a valuable resource for achieving planned performance indicators. В статье осуществлена оценка цифровизации экономики Украины путем проведения международного сравнительного анализа с по- мощью рейтингов, характеризующих развитие и степень использования компьютерных технологий, информационных систем и программно-инфор- мационных средств по показателям ICT Development Index, E-government development index, Global Cybersecurity Index и Digital Competitiveness Ranking. Рассмотрены сущность и компонентные составляющие указанных международных рейтингов. Определены страны-лидеры в каждом рейтинге, позиции которых сопоставлены с позицией Украины. Проведена оценка динамики и места Украины в международных рейтингах путем определения максимального и минимального значения, значение индекса Украины. Систематизированы рейтинговые позиции Украины в международных рейтингах цифровизации экономики.Item Прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначенності(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Харченко, Тетяна Олександрівна; Kharchenko, Tetiana; Харченко, Татьяна АлександровнаВ статті було розглянуто особливості прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначеності. З метою розуміння цілісної системи прийняття стратегічних рішень на підприємствах в статті розкрито сутність поняття «прийняття стратегічних рішень». Сформовано етапи прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначеності та досліджено процеси прийняття стратегічних рішень в результаті чого виокремлені основні його складові. Обґрунтовано можливість використання тривимірної матриці визначення стратегічного напрямку розвитку підприємства в умовах невизначеності. Досліджено рівні невизначеності зовнішнього середовища та запропоновані основні заходи що дозволяють в умовах невизначеності запобігти прийняттю хибних стратегічних рішень. The formation of strategic decisions has a significant impact on the effectiveness and success of the enterprise and is especially important in a changing environment. The article considers the peculiarities of strategic decision- making in enterprises in conditions of uncertainty. In order to understand the holistic system of strategic decision-making in enterprises, the article reveals the essence of the concept of "strategic decision-making" resulting in a strategic decision is seen as a process aimed at choosing actions of a person or enterprise, which characterizes the psychological aspect of this process. rational or intuitive, judgment-based nature. The author formed the stages of strategic decision-making at enterprises in conditions of uncertainty consisting of strategic analysis, definition of strategic directions of the enterprise, formed a set of strategic alternatives and choice of strategic decision, implementation of strategic decisions and evaluation of strategic decisions. Also, the processes of strategic decision-making are studied, as a result of which its main components are singled out: the purpose and purpose of strategic decision-making; resources needed to achieve strategic goals; technologies used in the implementation of strategic objectives; executors involved in the implementation of the proposed strategy; terms and place of performance of strategic tasks; the result of achieving strategic goals. The possibility of using a three-dimensional matrix to determine the strategic direction of enterprise development in conditions of uncertainty is substantiated. The levels of uncertainty of the external environment are investigated and the basic measures that allow to prevent making wrong strategic decisions in the conditions of uncertainty are offered. В статье рассмотрены особенности принятия стратегических решений на предприятиях в условиях неопределенности. С целью понимания целостной системы принятия стратегических решений на предприятиях в статье раскрыта сущность понятия «принятие стратегических решений». Сформированы этапы принятия стратегических решений на предприятиях в условиях неопределенности и исследованы процессы принятия стратегических решений в результате чего выделены основные его составляющие. Обоснована возможность использования трехмерной матрицы определения стратегического направления развития предприятия в условиях неопределенности. Исследованы уровни неопределенности внешней среды и предложены основные мероприятия позволяющие в условиях неопределенности предотвратить принятие ошибочных стратегических решений.Item Стратегічні пріоритети маркетингу і розвитку спільнот споживачів сучасних брендів(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Бухта, Світлана Володимирівна; Bukhtа, Svitlana; Бухта, Светлана Владимировна; Шафалюк, Марина Степанівна; Shafalyuk, Marina; Шафалюк, Марина СтепановнаУ статті визначено ключові проблеми у забезпеченні високого рівня лояльності споживачів, ефективності маркетингу відносин і бренд-менеджменту сучасних компаній. Опрацьовано проблеми протиріч пріоритетів і результатів маркетингової взаємодії зі споживачами на різних часових горизонтах. Показано, що професійне використання соціально-психологічних технологій і прийомів для стимулювання попиту, орієнтоване на короткострокові економічні ефекти для бізнесу, призводить до сприйняття маркетингу компаній як одного з інститутів сучасного суспільства, які маніпулюють поведінкою представників цільових аудиторій на користь своїм інтересам. Ідентифіковано перспективні шляхи розвитку зацікавлених у маркетинговій взаємодії з підприємствами спільнот споживачів, що з ентузіазмом підтримуватимуть значущі для ефективності бізнесу активності. Доводено необхідність розвитку інститутів психологічної експертизи у маркетингу. The article identifies key issues in ensuring a high level of consumer loyalty, the effectiveness of relationship marketing and brand management of modern companies. The problems of asymmetries and contradictions of the priority of shortterm efficiency for business in the need to ensure longterm effective relationships with consumers are studied. The ineffectiveness of simple shortterm socio-psychological effects used in brand communications and the activation of marketing interaction in the community management system and for purchases by representatives of the target audiences of enterprises has been established. It is shown that the professional use of socio-psychological technologies and techniques to stimulate demand, focused on shortterm economic effects for business, leads to the perception of marketing of companies as one of the institutions of modern society that manipulate the behavior of target audiences. Possibilities of solving the problems of low conversion of emotional perception of messages in the system of marketing communications into financial and economic results of business, as well as uncontrolled change of attitude to brands, from positive to negative, are shown. This is confirmed by successful marketing cases, which result in positive consumer feedback on the empathy and social responsibility of brands. Prerequisites and ways of formation and development of consumer communities interested in marketing interaction with brands, which can enthusiastically support longterm joint activities with companies, have been identified. The necessity of scientific and practical developments and creation of a system of psychological examination of materials of marketing communications in the system of social responsibility of business, and also by analogy to institutes of prevention of discriminatory advertising is proved. В статье определены ключевые проблемы в обеспечении высокого уровня лояльности потребителей, эффективности маркетинга отношений и бренд-менеджмента современных компаний. Проработано проблемы противоречий приоритетов и результатов маркетингового взаимодействия с потребителями на различных временных горизонтах. Показано, что профессиональное использование социально-психологических технологий и приемов для стимулирования спроса, ориентированное на краткосрочные экономические эффекты для бизнеса, приводит к восприятию маркетинга компаний как одного из институтов современного общества, которые манипулируют поведением представителей целевых аудиторий в своих интересах. Идентифицировано перспективные пути развития заинтересованных в маркетинговом взаимодействии с бизнесом сообществ потребителей, готовых с энтузиазмом поддерживать значимые для эффективности предприятий активности. Доказывается необходимость развития институтов психологической экспертизы в маркетинге.Item Структурний підхід до визначення видів корпоративної ідентичності підприємства(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Востряков, Олександр Володимирович; Vostriakov, Oleksandr; Востряков, Александр Владимирович; Волохова, Галина Леонідівна; Volokhova, Galyna; Волохова, Галина ЛеонидовнаУ статті розглянуто питання особливостей визначення поняття корпоративної ідентичності та класифікації її видів. Проведено критичний аналіз праць науковців щодо трактування взаємозв’язку між ідентичністю і стратегією підприємств, визначено термін ідентичність у контексті стратегічного управління та розглянуто їх протиріччя у понятійно-категоріальному апараті. Представлено існуючі класифікації видів корпоративної ідентичності та метод їх аналізу. З метою досягнення максимального результату аналізу корпоративної ідентичності автори пропонують не лише дотримуватись визначеного міждисциплінарного підходу, але і розглядати взаємозв’язок між елементами структурної класифікації видів ідентичності з урахуванням їх порівняння. Такий структурний підхід дозволяє визначити кожен з видів ідентичності для виявлення дисонансу між ними та надати рекомендації щодо їх усунення з метою вдосконалення стратегії підприємства. The present article defines corporate identity as a management tool for achieving strategic competitive advantage. The multidisciplinary approach considers that all elements of enterprise identity, in terms of design, brand management and organizational identity, are aimed at giving the company its own unique style, used to support its competitiveness and market position. The authors determine corporate identity as both the integral part of the strategy and the matter that forms and defines it at the same time. Corporate identity and strategy are interrelated concepts, where identity can introduce, suspend, or simplify strategy, and strategy can strengthen or express identity. Identity can be defined as one of the unique characteristics of the organization, which is manifested through behaviour and communication, as well as through the symbolic, aimed at internal and external stakeholders of the company. The article considers the peculiarities of defining the concept of corporate identity and classification of its types. It presents the critical analysis of the academic works on the interpretation of the relationship between corporate identity and strategy, identifies the term “identity” in the context of strategic management, studies their contradictions in the conceptual and categorical apparatus, and determines existing classifications of types of corporate identity and the method of their analysis. In order to achieve the maximum result of the analysis of corporate identity, the authors propose not only to follow the multidisciplinary approach, but also to consider the relationship between the elements of the structural classification of identity types, taking into account their comparison. The structural approach to corporate identity classification and analysis allows to diagnose each of the types of identity and analyse the dissonance between them in order to improve the strategy of the enterprise. В статье рассматриваются вопросы особенностей определения понятия корпоративной идентичности и классификации ее видов. Проведен критический анализ работ ученых относительно трактовки взаимосвязи между идентичностью и стратегией предприятий, определен срок идентичность в контексте стратегического управления и рассмотрены их противоречия в понятийно-категориальном аппарате. Представлены существующие классификации видов корпоративной идентичности и метод их анализа. Для достижения максимального результата анализа корпоративной идентичности авторы предлагают не только соблюдать определенного междисциплинарного подхода, но и рассматривать взаимосвязь между элементами структурной классификации видов идентичности с учетом их сравнения. Такой структурный подход позволяет определить каждый из видов идентичности для выявления диссонанса между ними и дать рекомендации по их устранению с целью совершенствования стратегии предприятия.Item Сутність, інструменти та методи digital-маркетингу у сучасному бізнесі(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Полях, Сергій Сергійович; Poliakh, Sergii; Полях, Сергей СергеевичУ статті представлено результати дослідження сутності та підходів щодо трактування поняття «digital-маркетинг», розкрито основні інструменти та методи даного явища. Визначено ефективність впливу від впровадження цифрового маркетингу на сучасний бізнес. Досліджені основні тенденції розвитку цифрових маркетингових інструментів та їх вплив на результативність бізнесу. Охарактеризовані особливості цифрових маркетингових каналів, а саме: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. Запропоновано розширення можливостей digital-маркетинг на вітчизняному ринку. Зазначені основні проблеми на шляху до ефективного застосування цифрового маркетингу з метою охоплення цільової аудиторії та збільшення обсягів продажу продуктів на вітчизняному ринку. The article explores the essence and analyzes different approaches to the concept of "digital marketing", considers the main tools and methods of this phenomenon. The effectiveness of the impact of the introduction of digital marketing on modern business is determined. The main trends in the development of digital marketing tools and their impact on business performance are studied. Features of digital marketing channels are characterized, namely: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. It is proposed to expand the opportunities of digital marketing in the domestic market. The main problems on the way to the effective use of digital marketing in order to reach the target audience and increase sales of products in the domestic market. В статье исследована сущность и проанализированы различные подходы к понятию «digatal-маркетинг», рассмотрены основные инструменты и методы данного явления. Определена эффективность влияния от внедрения цифрового маркетинга на современный бизнес. Исследованы основные тенденции развития цифровых маркетинговых инструментов и их влияние на результативность бизнеса. Охарактеризованы особенности цифровых маркетинговых каналов, а именно: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. Предложено расширение возможностей digatal-маркетинг на отечественном рынке. Указаны основные проблемы на пути к эффективному применению цифрового маркетинга с целью охвата целевой аудитории и увеличения объемов продаж продуктов на отечественном рынке.Item Суть та значення державного фінансового контролю в Україні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Борисенко, Лариса Миколаївна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса НиколаевнаВ статті зроблено огляд закордонних та вітчизняних досліджень щодо проблем та модернізації системи державного фінансового контролю. Доведено необхідність розробки єдиної понятійно-категоріальної бази державного фінансового контролю України, узгодженої з міжнародними стандартами. Визначено дефініції категорій «контроль», «фінансовий контроль» та «державний фінансовий контроль»; узагальнено існуючі у вітчизняній фінансовій науці тлумачення та розроблено класифікацію на підставі даного узагальнення. Зазначено основні цілі та принципи державного фінансового контролю. Візуалізовано схему системи органів державного фінансового контролю та доведено, що саме поняття «контроль» врешті необхідно розглядати як принцип управління, стадію управлінського процесу та одну із функцій фінансового управління. This paper presents an overview of foreign and domestic research, on issues and modernization of the system of state financial control. The need to develop a conceptual categorical base of the state financial control of Ukraine in accordance with the international standard, have been identified. Since, "state financial control" synthesizes a number of complementary concepts such as "control", "financial control" and general idea of public functions; the given concepts have been classified. "Financial control" and "state financial control" are classified by common categories: function, system and institution. The main goals and principles of state financial control are indicated. The system of public financial control bodies is schematically depicted. It is proved that the concept of "public financial control" is narrower in meaning than the concept of "financial control". We have identified public financial control as a separate type of control. This article is a kind of theoretical contribution to the formation of a single conceptual and categorical apparatus of public financial control. The main problem in Ukraine has been identified, and the problem of creating an integrated system of state financial control remains unresolved in the country. It is noted that the functions and powers of state bodies are duplicated. Public financial control is the final stage of the public administration process. The main purpose of public financial control is manifested in the practical satisfaction of the purpose of public life. That is, public financial control is a necessary condition for a democratic society and is a legitimate activity of public authorities and management, which permeates all financial and economic activities. As for the legal framework of state financial control, it is not yet fully formed, the current laws are valid for a particular control service separately, there is no unification. В статье представлен обзор зарубежных и отечественных исследований по проблемам и модернизации системы государственного финансового контроля. Доказана необходимость в разработке единой понятийно-категориального базы государственного финансового контроля Украины согласно международным стандартам. Определены дефиниции категорий «контроль», «финансовый контроль» и «государственный финансовый контроль», обобщены существующие в отечественной финансовой науке толкования и разработана классификация на основании данного обобщения. Указаны основные цели и принципы государственного финансового контроля. Визуализирована схема системы органов государственного контроля и доказано, что само понятие «контроль» необходимо рассматривать как: принцип управления, как стадию управленческого процесса и как одну из функций управления.Item Сучасний стан та перспективи розвитку креативних індустрій за умов пандемії covid-19(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Кузнецова, Наталія Богданівна; Kuznetsova, Nataliya; Кузнецова, Наталия БогдановнаУ статті досліджено сучасний стан та можливі наслідки негативного впливу пандемії COVID-19 на розвиток креативних індустрій у глобальному масштабі та в Україні. Проаналізовано досвід різних країн світу у боротьбі з наслідками пандемії та використанні нових підходів до формування програм перезапуску національних економік і відновлення креативного сектору після кризи, зумовленої коронавірусом. На основі виявлених проблем, визначено основні фактори забезпечення посткризового відновлення та росту креативних індустрій у світі. The article touches upon the problem of developing creative sector of the economy under the conditions of COVID-19 on a global scale. It is proved that this sector is the most vulnerable among the other fields of economy and sensitive to the negative impact of the COVID-19 crisis. This sensitivity is due to the specific features of creative business. They include high proportions of small business and self-employed people; high level of innovative activity of creative enterprises, which must be constantly supported financially; market features of the formation of consumer demand and consumption of creative products; the scale of integration of creative economy with different sectors of the national economy, which causes a synergistic effect in case of crisis; high share of the intellectual component in the value of creative products, which is the object of intellectual property and requires a high level of protection in the society. The author looks into the experience of some European countries, in particular the United Kingdom, in overcoming the negative consequences of COVID-19 for creative business, which can be valuable for Ukraine and other countries. The main changes in the world business environment during the COVID-19 pandemic, which countries need to take into account when developing national strategies for economic recovery in the post-crisis period, are studied. Practical approaches of the governments of different countries to developing national economy restart programs and creative business recovery after crisis are generalized. The main factors of recovery, development and growth of the creative economy in the post-crisis recovery and growth of the creative sector is substantiated. To achieve the main goal and objectives of the study, the author uses general and specific research methods, including scientific abstraction, analysis and synthesis, induction and deduction, individual statistical methods such as comparisons and groupings, dynamic comparisons, tabular methods etc. В статье исследовано современное состояние и возможные последствия негативного воздействия пандемии COVID-19 на развитие креативных индустрий в глобальном масштабе и в Украине. Проанализирован опыт различных стран мира в борьбе с последствиями пандемии, а также использовании принципиальных подходов к формированию программ перезапуска национальных экономик и восстановления креативного сектора после кризиса, обусловленного коронавирусом. На основании выявленных проблем, определены основные факторы обеспечения посткризисного восстановления и роста креативных индустрий в мире.Item Сучасний стан та тенденції розвитку франчайзингу в торговельній сфері економіки України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Семенчук, Ірина Миколаївна; Semenchuk, Iryna; Семенчук, Ирина НиколаевнаСтаттю присвячено дослідженню розвитку франчайзингу як чинника розвитку торгової галузі України. На основі актуальних статистичних даних охарактеризовано вплив франчайзингових угод на економіку країни в цілому. Сформульовано проблеми поширення франчайзингу в економіці України та пропонуються заходи щодо їх усунення. Доведено, що попри широкого запровадження франчайзингу на міжнародній арені, для економіки України це все ще відносно нове явище. Спираючись на результати вивчення досвіду країн з розвиненою економікою, систематизовано результати франчайзингу окремо для франчайзі і для франчайзера. Відзначено суперечливий характер цих результатів і необхідність пошуку компромісу. Визначено принципові особливості франчайзингу як способу початку нового бізнесу. The article is devoted to the study of franchising development in the Ukrainian market. The relevance and importance of trade franchising is proved.The essence of franchising, its advantages and drawbacks are considered; the necessity of use of franchising in Ukraine is grounded. Its influence on the economy of the country as a whole is analyzed. The current statistical data is given, allowing to study this kind of activity. Despite the fact that franchising is widely used in the international arena it is still a relatively new phenomenon for Ukraine's economy. The birth of franchising in Ukraine accounted for 1999. Based on the experience of highly developed economies, franchising can be said to be an effective tool for the development of small, medium and large businesses, which in turn positively affects the development of the country's economy as a whole. Different forms of franchise, including: trade franchising, business franchising, production franchising, conversion franchising, district franchising and subfranchising have been listed and described. The problem of balancing the interests of the parties has also been considered. Results of comparison of the advantages and the disadvantages of franchising, separately for the franchisee and for the franchiser, have been systematized. Therefore, to bring the Ukrainian trade business out of crisis through the development of small and medium enterprises, using the form of organization of their activities, such as franchising, it is necessary to analyze the current state of the franchising market in Ukraine and to assess trends in the trade. Franchising, unlike other types of entrepreneurship, provides stability, since this system operates on the basis of a ready-made business and allows progress in the future. Статья посвящена исследованию развития франчайзинга на рынке Украины. Доказана актуальность и важность торгового франчайзинга. Рассмотрены суть франчайзинга, его содержание, преимущества и недостатки. Анализируется его влияние на экономику страны в целом. Приводятся актуальные статистические данные, позволяющие изучить этот вид деятельности. Обсуждаются проблемы существования франчайзинга и предлагаются меры по их устранению. На основании изучения опыта стран с высокоразвитой экономикой, сделан вывод о том, что франчайзинг является действенным инструментом, обеспечивающим развитие малого, среднего и крупного бизнеса, а это, в свою очередь, положительно влияет на развитие экономики страны в целом. Систематизированы и проанализированы преимуществ и недостатков франчайзинга для франчайзи и для франчайзера; отмечен их противоречивый характер и необходимость поиска компромисса. Выделены принципиальные особенности франчайзинга как способа начала нового бизнеса.Item Тенденції розвитку та впровадження інновацій підпрємствами сфери рітейлу(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Петренко, Людмила Анатоліївна; Petrenko, Liudmyla; Петренко, Людмила Анатольевна; Проскокова, Анна Юріївна; Proskokova, Ann; Проскокова, Анна ЮрьевнаЗа результатами дослідження встановлено основні тенденції, які характеризують інноваційну політику роздрібних підприємств, а саме: випереджаюче зростання частки онлайн-продажів та, як результат, розвиток концепції new retail, що об’єднує онлайн-, офлайн-комунікацію з клієнтом, логістику та систему обслуговування; використання технологій доповненої і віртуальної реальності, штучного інтелекту, роботів та дронів і, як наслідок, зміна досвіду споживача, спрощення процесу вибору продукту та комунікації з брендом, економія часу клієнта; стирання меж між традиційними онлайн- та офлайн-рітейлерами, оптовими та роздрібними компаніями; відкриття нових каналів збуту, таких як торгівля через соціальні мережі та маркетплейси. У статті наведено статистичні дані, які підтверджують тенденції та стають підґрунтям для формування інноваційної політики підприємств, в т.ч. перераховані фактори, які впливають на інноваційну активність рітейлерів України. The purpose of the article is to identify the main trends in the development of the retail sector, and the commercialization of innovations, comparable trends in retail in Ukraine and other countries. Research methods: the analysis of statistical data was used to assess the growth rate of retail trade, for cross-country and inter-regional comparisons; the induction method has been applied in the course of systematizing retail trends. Considering and analyzing statistical information related to the development of retail trade, we identified the main trends and factors that affect the innovation policy of companies in this field. Being over-dynamic and capitalintensive, retail is becoming an attractive investment for innovation. This article identified the main trends in introducing innovations in the retail sector, first of all, trends are based on changes in customer experience, as well as on the need for more accurate analytics, faster delivery, cashiers without cashiers, contactless payments, etc. for optimization of enterprise activity. As a result of the study, the main trends characterizing the innovation policy of retail enterprises were identified, namely: 1) outstripping growth in the share of online sales; 2) the development of the concept of new retail, combining online, offline communication with a client, logistics and a service system; 3) the use of augmented and virtual reality technologies, artificial intelligence, robots and drones and, as a result, a change in consumer experience; 4) simplification of the product selection process and communication with the brand, saving customer time; 5) blurring the boundaries between traditional online and offline retailers, wholesale and retail companies; 6) the opening of new distribution channels, such as trading through social networks and marketplaces. In the Ukrainian realities, there is a low innovation activity of retail in general, and non-technological, and marketing innovations prevail. The retail growth rate in Ukraine in 2018 was 0.5 points higher than the global indicator. Although the excess is not significant, it was achieved through the expansion of foreign investors and global brands, which positively assess both the capacity and dynamics of the Ukrainian retail market. В результате исследования определены основные тенденции, характеризующие инновационную политику розничных предприятий, а именно: 1) опережающий рост доли онлайн-продаж; 2) развитие концепции new retail, объединяющей в единое целое онлайн-, офлайн-коммуникацию с клиентом, логистику и систему обслуживания; 3) использование технологий дополненной и виртуальной реальности, искусственного интеллекта, роботов и беспилотников и, как следствие, изменение опыта потребителя; 4) упрощение процесса выбора продукта и коммуникации с брендом, экономия времени клиента; 5) стирание границ между традиционными онлайн- и офлайн-ритейлерами, оптовыми и розничными компаниями; 6) открытие новых каналов сбыта, таких как торговля через социальные сети и маркетплейсы. В украинских реалиях наблюдается низкая инновационная активность предприятий в целом, а среди внедряемых инноваций преобладают нетехнологические, маркетинговые. В статье приведены статистические данные, подтверждающие данные тенденции, в т.ч. перечислены факторы, влияющие на инновационную активность ритейлеров Украины.