2020 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2020 рік by Title
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Адаптація глобальної маркетингової стратегії ТНК із запуску нової продукції на локальному ринку. На прикладі ринку електроніки(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Скорік, К. А.; Skorik, K.У статті розглянуто процес адаптації глобальної маркетингової стратегії ТНК на прикладі ринку електроніки в Україні. Розглядаються етапи, які необхідно узгодити для планування запуску продукції та маркетингової стратегії на локальних ринках країн. Зокрема це перегляд показників діяльності бізнесу за попередні періоди, визначення ринкового прогнозу та цілей показників продажу на майбутній плановий період і розгляд етапів адаптації та планування глобальної стратегії на локальному ринку. The main purpose of the article is to study the process of TNCs global marketing strategy adaptation using example of the electronics market in Ukraine. The stages to be agreed during product and marketing strategy launch planning in the local domestic markets. In particular we will review stages — 1) revision of the business performance indicators for previous periods; 2) the definition a market goals and sales indicators for the forthcoming planning period; 3) finally steps of product launch adaptation and planning of global strategy on domestic market. Correct channel management and product mix between partners is the core of marketing strategy. For many years BTL component and mainly retail component was dominant for electronics market. Thus marketing strategy include combination of PR, ATL, BTL projects. Marketing strategy budget plan together with yearly new product line launch could cost 5-10 % of local subsidiary budget. The electronics market characterized by rapid changes in product lines, technologies, and the return on investments in R & D. Therefore, local strategy implementation inaccuracies could result in large losses, due to the lack of time to eliminate errors accelerated by high depreciation of technologies. One technology quickly replaces another and quickly becomes outdated for the market. In this review we will check main stages of this process. Marketing strategy adaptation format should be consensus between headquarter strategy vision and local market national features. Freedom which subsidiary was is variable between markets and TNCs. Most TNCs in electronics prefer direct marketing management (mainly retail presence) and control from headquarter. As we may know retail marketing management is strategic for whole business.Item Аудит об’єктів інтелектуальної власності як інструмент розробки стратегічних рішень компанії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Вострякова, Валентина Юріївна; Vostriakova, Valentyna; Вострякова, Валентина Юрьевна; Махова, Галина Вікторівна; Makhova, Halyna; Махова, Галина ВикторовнаУ статті розглянуто сутність і призначення аудиту об’єктів інтелектуальної власності компанії у контексті прийняття стратегічних рішень. Описано його види, основні інструменти, методи та підходи до проведення. Визначено, яка інформація і за допомогою яких способів має бути зібрана. Ідентифіковано основні напрями дослідження, що передбачає аудит об’єктів інтелектуальної власності. Розглянуто зміст і призначення звіту про аудит інтелектуальної власності, які рекомендації можуть отримати компанії та визначено які дії можуть бути наслідком проведення аудиту, а також значення аудиту для пошуку бізнес-можливостей. The article is dedicated to considering the essence and purpose of a company’s intellectual property audit in context of strategic decisions making. Audit can be helpful not only in legal and accounting issues, but in the searching of directions of business development, new markets and possibilities. Types of audit according to its goals are described in the article: general purpose IP audit, event‐driven IP audit and limited purpose focused IP audit. Tools of audit and its methods are given. Two main approaches of audit conducting — top-down and bottom-down are cited. The information in different spheres of a company’s activity — management, accounting, marketing, R&D, production, sales — that is necessary for audit of intellectual property, and methods of its obtaining are defined. To provide effective IP audit the directions of research are defined. These directions are: identification of company’s IP objects, their status, owners, how company uses its assets and how they are protected. Important issue is if there are some infringements of intellectual property rights of company or if company infringes rights of third parties. Audit of intellectual property helps to review the system of intellectual property management of a company and identify directions of its improvement. In some cases IP Audit provides evaluation of IP assets. Using SWOT-analysis is quite common for IP Audit, it helps find out strengths and weaknesses in a company’s management of intellectual property and based on them and opportunity and treats forms directions of better exploitation of intellectual property. The result of IP Audit is Audit report as a type of instruction for company’s review and revaluation of its intellectual property and development of strategy of intellectual property management. Report contains some recommendations about further exploitation of IP assets and helps company to find new market possibilities, business opportunities according to its intellectual property.Item «Безконтактна економіка підприємства» за умов глобальної пандемії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiyk, Oleksiy; Олексюк, Алексей ИвановичПредставлено аналіз ключових тенденцій і трендів зміни моделей бізнесової діяльності підприємств під впливом обмежень і нових регуляторних правил за умов глобальної COVID-пандемії. Проведено систематизацію факторів впливу на діяльність компаній та організацію ринків за сучасних умов діяльності. Проаналізовано корпоративні програми адаптації до змін моделей споживчої поведінки. Вивчено існуючі підходи до визначення «безконтактної економіки», а також зроблено спробу пояснити окремих її складових на функціонування підприємств України. Узагальнено три рівні адаптивних механізмів на різних часових горизонтах для українських компаній. Проведено систематизацію ключових рішень на корпоративному рівні, для обмеження контактів зі споживачем і мінімізації ризику зараження людини. Представлено підхід до зміни економічних розрахунків за умов дистанційної торгівельної діяльності. Global COVID pandemic has a significant impact on all fields of human lives and one of the most important is a behaviour model. The study was dedicated to analyzing of tendencies and trends of business transformation under pressure of new conditions and regulation rules influenced by the Global COVID pandemic situation. Several groups of aspects were identified on the global level and explained from the corporate point. The phenome “touchless economy” is in the focus of many types of research but the main three are professional, sociological and cultural issues. Smart-technologies and cutting-edge IT solutions open a huge variety of anti-COVID corporate strategies. These tools and decisions help avoid new risks of human presence in business communications and satisfy the high-security needs of consumers, business partners and employees. Based on the matrix of strategic corporate reactions the Ukrainian companies have to build three-level of adapting mechanisms for three-time horizons. On each level, companies have to develop secured and fast decisionmaking processes for doing business under increasing risk of next lockdowns in different regions. Three levels of adapting mechanisms for three-time horizons were applied for Ukrainian companies. There is a systematization of key applied decisions on corporate level those help to avoid personal contacts and to minimize the risk of people’s infection. The level of business integration is also increasing the overall stages of supply chains now. Actual requests of distance cooperation inside and outside companies stimulate the new approach developing especially in the field of business analytic, communication, logistics, document preparation and mail sending. Nevertheless, there are still unsolved a lot of managerial problems among them we have to mention: prospects of new delivery system development, wireless payments and their security, time management of distance teams etc.Item Бухгалтерський аутсорсинг в Україні, аналіз і перспективи розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Глигало, Н. А.; Hlyhalo, N.; Кулик, Ю. М.; Kulyk, Y.; Шинкаренко, О. М.; Shinkarenko, O.Статтю присвячено дослідженню стану та розвитку бухгалтерського аутсорсингу в Україні. Доведено актуальність і важливість аутсорсингової діяльності у сучасному світі. Досліджено особливості застосування бухгалтерського аутсорсингу в Україні. Виявлено основні проблеми, які стримують розвиток аутсорсингу бухгалтерської діяльності в Україні. Визначено основні фактори, що впливають на формування вартості послуг аутсорсингових компаній. Проаналізовано вартість бухгалтерських послуг аутсорсингових компаній в Україні. Враховуючи ситуацію, що склалася в Україні і світі у зв’язку з пандемією COVID-19, ще довго актуальним буде залишатися пошук нових підходів до вирішення традиційних питань, пов’язаних і з веденням бухгалтерського обліку в тому числі. То ж вивчено основні тенденції та перспективи розвитку ринку бухгалтерського аутсорсингу в Україні. The article is about the study of the state and development of accounting outsourcing in Ukraine. In this article proven the relevance and importance of outsourcing activities in the modern world, considered the essence of outsourcing as a type of activity, its own types, advantages and disadvantages. Analyzed the world outsourcing market and the domestic one in particular. Researched the features of the use of accounting outsourcing in Ukraine. Revealed the main hindering problems of the development of outsourcing of accounting activities in Ukraine. In particular, the lack of relevant legal and regulatory documents that would clearly regulate the relationship between the outsourcing company and the customer. Summarized the main advantages of accounting outsourcing and the associated risks. Given the reasons of the relevance of outsourcing the accounting department. Formed the main stages of the process of implementation of accounting outsourcing services. Determined the main factors influencing the formation of the cost of services of outsourcing companies. Analyzed the cost of accounting services of outsourcing companies in Ukraine. Accounting specialists of an outsourcing company allows not only to improve the quality of accounting and reliability of reporting, but also to reduce the cost of maintaining accounting. Which makes it possible to focus on the core business, optimize the structure of the company, increase competitiveness. Considering the current situation in Ukraine and the world under the circumstances of the COVID-19 pandemic, the search for new approaches to solving traditional issues, including related to accounting, will remain relevant for a long time. Studied the main trends and prospects for the development of the accounting outsourcing market in Ukraine.Item Девіантна економіка під впливом позитивів соціалізації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Димченко, О. В.; Dymchenko, O.; Свічко, С. О.; Svichko, S.У статті розглянуто актуальні теоретико-концептуальні проблеми девіації як соціального явища та його особливості в процесах економічного розвитку. Визначено необхідність інституційного підходу до вирішення цих проблем, що забезпечує розгляд єдності економіки і соціуму в умовах протиріч, нерівноваги і невизначеності. Розкрито особливості девіантної економіки, що стосуються як негативних характеристик її агентів, так і конструктивних складових девіації. Запропоновано логіко-структурну модель деструктивних девіацій і схему пріоритетних напрямків дослідження підприємництва як організаційно-господарського різновиду економіки. На основі узагальнення поглядів науковців на зв`язок девіантної економіки з соціальними проблемами, визначено можливі шляхи і методи підтримки підприємництва як домінантного фактору позитивного впливу на соціально-економічний розвиток регіонів. The article deals with actual theoretical and conceptual problems of deviance as a social phenomenon and its peculiarities in the processes of economic development. The necessity of an institutional approach to solving these problems, which provides consideration of the unity of economy and society in the conditions of contradictions, imbalances and uncertainties, is determined. The peculiarities of deviant economy, which are related to both the negative characteristics of its agents (shadow schemes, negative impact on the environment, poverty of the population), as well as the structural components of deviance (development of entrepreneurship, strengthening of local self-government, creation of social enterprises) are revealed. The logical-structural model of destructive deviations and the scheme of priority directions of the study of entrepreneurship as organizational and economic kind of economy are offered. On the basis of generalization of different views of scientists on the connection of deviant economy with social problems, the causes of deviant behavior have been identified and possible ways and methods of supporting entrepreneurship as a dominant factor of positive influence on the socio-economic development of regions are shown. One of the ways of reducing the negative deviant influence is socialization. Social entrepreneurship is a significant component of socialization. The peculiarities of social entrepreneurship, which is increasingly spreading in Ukraine, have been identified. It characterize this sector of economy as the most responsible for linking the economy with society. It is determined that for Ukraine with its poverty of the majority of the population, with the shadow economy, the creation of social enterprises, the development of small business and its orientation not only to the market and profit, but also to solving social problems, should become an important priority of both state policy and communities, through the united territorial communities that actively strengthen positions of self-government.Item Ефективне управління асортиментом в трейд маркетинговій діяльності підприємств харчової промисловості(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Боряк, А. В.; Boriak, A.У статті показано значущість і результати взаємодії виробників і рітейлерів в ефективному управлінні асортиментом. Досліджено та систематизовано конфлікти інтересів всіх учасників товаропросування. Розглянуто основні категорії в рітейлі, а також вплив стратегії категорій на рішення стосовно ефективного управління асортиментом. Акцентовано увагу на гармонізації бізнес-процесів та інтеграції зусиль постачальників і рітейлерів як фактори успішної стратегії категорійного менеджменту. The article describes significance and results of interaction between manufacturers and retailers in the efficient assortment management. To build an effective relationship with retailers for efficient assortment management, trade marketers of the food industry must clearly identify and neutralize conflicts of interest of all participants in the product distribution, the main prerequisites of which were investigated in the article. Particular attention is paid to consumers, who are the core of the integration of marketing strategies and efforts of manufacturers and retailers and the key to efficiency and competitiveness of their joint market offerings. The main categories in retail, as well as the impact of category strategy on decisions regarding effective product management were investigated. It should 27 be stressed that the article considers the roles of categories in terms of category management. As part of the integrated management of product groups as strategic business units of manufacturers / suppliers and retailers, were proposed to identify seven main strategies for the development of categories. The text gives a valuable information on the impact of category strategy on assortment management decisions. In our opinion, the process of efficient assortment management in the context of category management involves 3 fundamental stages, each of which were considered. Harmonization of business processes and integration of efforts of suppliers and retailers as factors of successful strategy of categorical management were described with particular attention. The synergistic effect of cooperation in the assortment management allows to get more benefits for manufacturers and retailers, as well as for consumers. Trade marketing activities of the food industry need further improvement. That will be the subject of the future publications.Item Забезпечення економічної безпеки підприємств в сучасних умовах господарювання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Гмиря, Вікторія Петрівна; Hmyria, V.; Кучеренко, Володимир Михайлович; Kucherenko, V.Метою дослідження є вивчення та адаптація підходів і методів оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта стосовно галузевих особливостей підприємств для промислових і сільськогосподарських напрямів. Завдання дослідження: вивчити теоретичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта, виявити сильні і слабкі сторони кожного підходу; адаптувати методи оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта до оцінки сільськогосподарських та промислових підприємств. Було встановлено, що найпоширенішими є такі методичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки підприємства, як індикаторний, ресурсно-функціональний, комплексний, підхід на основі теорії економічних ризиків. Запропоновано доповнити розглянуті методики розрахунку зведеного коефіцієнта економічної безпеки підприємства показниками, що відображають ефективність використання ресурсів у сільськогосподарському виробництві і промислових підприємствах. In modern conditions of global economic volatility one of the most important tasks of science and practice is the development and implementation of a system of economic security of the enterprise. The entities are forced to adapt to the political and socio-economic instability, to search for adequate solutions the most difficult problems and ways to reduce threats to its functioning. The aim of the research is the study and adaptation of approaches and methods of evaluation of economic security of the business entity relative to the industry characteristics of enterprises, industrial and agricultural areas. Objectives of the study: to study theoretical approaches to assessing the level of economic security of an entity, identify the strengths and weaknesses of each approach; to adapt methods of assessing the level of economic security of an economic entity to the assessment of agricultural and industrial enterprises. During research following methods were applied: analysis and synthesis, comparative analysis, induction and deduction. It was found that the most common are methodological approaches to assessing the level of economic security of the enterprise, as an indicator, resource-functional, integrated, approach based on the theory of economic risks. According to the results of the analysis and evaluation of the functional components of economic security, they should be the basis for the development of a set of measures aimed at countering threats and increasing the level of economic security of the enterprise and, accordingly, expanding its adaptive capabilities to changing conditions economic activity, creating conditions for stable functioning and development. The implementation of the directions of ensuring economic security of the enterprise will create conditions not only for the stability of its functioning, but also improve the efficiency of financial and economic activities, and will also contribute to increasing the economic potential of industry and agriculture and the economy as a whole.Item Значимість інформаційних технологій у розвитку економіки підприємства у період пост пандемії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Боровік, Л. В.; Borovik, L.У статті розглянуто зростання ролі інформації та інформаційних технологій у періоди коронавірусної та посткоронавірусної пандемії, а також висвітлені теоретичні аспекти впливу цього фактору на розвиток економіки підприємства та ефективність управління ним. Модернізація функціонуючих та поява нових інформаційних технологій у коронавірусний і посткоронавірусний періоди сприятимуть зростанню конкурентоспроможності суб’єктів виробничої діяльності, руху суспільства у напрямі активного формування інформаційної економіки та інформаційного суспільства. The article considers the growing role of information and information technologies in the periods of coronavirus and postcoronavirus pandemics, as well as highlights the theoretical aspects of the impact of this factor on the development of the economy and the efficiency of its management. Modernization of existing and the emergence of new information technologies in the coronavirus and postcoronavirus periods will help increase the competitiveness of the subjects of production, the movement of society in the direction of active formation of the information economy and information society. The article defines the role of information on the growth of enterprise economy and management efficiency in the period of the coronavirus pandemic and in the post pandemic. The considered problems of information development in the global environment give grounds to believe that during the coronavirus pandemic the society’s demand for information that would promote the search for new forms and methods of economic management, job creation, the emergence of new professions and industries. This has led to the creation of more effective information and communication technologies, modernization of information infrastructure and design, which is a set of organizational, informational, security, technical components that ensure the effectiveness of these technologies. The development of a new society will undergo qualitative changes under the influence of accumulated knowledge and information, and the main product that will actively move society in the direction of socio-economic progress will be information and communication technologies, knowledge and research, knowledge-intensive goods, intellectual services. Modernization of existing and the emergence of new information and communication technologies in the post pandemic will help increase the competitiveness of production entities, society in the direction of active formation of the information economy and information society, the development of which is based on knowledge, scientific achievements, information and communication technologies.Item Капіталізація в системі економічної безпеки підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Марченко, В. М; Marchenko, V.Ідентифіковано два концептуальні підходи до формування системи економічної безпеки: 1) система попередження та раннього реагування на основі вхідних сигналів про загрози, небезпеки та ризики; 2) система реагування на небезпеки та ризики у разі їх негативного впливу на результати діяльності підприємства. У статті здійснено виокремлення базових характеристик ідентифікованих концептуальних підходів до формування системи економічної безпеки. Обрані характеристики порівняння дозволили виявити різні цільові орієнтири та, відповідно, різні підходи до їх практичної реалізації, та різну властивість капіталізації в забезпеченні стану економічної безпеки. На основі узагальнення практичного досвіду функціонування системи економічної безпеки підприємств різних видів економічної діяльності виявлено нелінійну залежність капіталізації та стану економічної безпеки підприємства. Based on the generalization of existing interpretations of the concept of "economic security", it was found that economic security is a state of protection of the enterprise from external and internal threats, dangers and risks, conditions of safe operation and development, state of resource use and business opportunities. According to these interpretations two conceptual approaches to the formation of the economic security system have been identified: 1) a system of warning and early response based on input signals about threats, dangers and risks; 2) a system of response to hazards and risks in case of their negative impact on the results of the enterprise. The article highlights the basic characteristics of the identified conceptual approaches to the formation of the economic security system, which revealed the key differences and advantages of each of them. Selected characteristics of the comparison (input response indicators, control objects, initial results of economic security system management, economic security management methodology, system purpose, tools, place of resources in the system, place of capitalization in the system) allowed to identify different targets and, accordingly, different approaches to their practical implementation, and different properties of capitalization in ensuring the state of economic security. Based on the generalization of practical experience of the economic security system of enterprises of different types of economic activity, a nonlinear dependence of capitalization and the state of economic security of the enterprise is revealed. It is revealed that, depending on features of economic activity of the enterprise and the size of probable losses in case of occurrence of risks, reduction of the sizes of capitalization reduces losses of the enterprise.Item Комплаєнс у системі мінімізації ризиків компаній(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Котов, Б. В.Комплаєнс є важливою ланкою системи корпоративного управління організацією, який починається у рівні вищого менеджменту і транслюється на всіх рівнях бізнесу. Запровадження ефективних механізмів адекватної оцінки та відповідно мінімізації комплаєнс-ризику, може мати вирішальний вплив на фінансові результати будь-якого бізнесу. Стаття присвячена розвитку системи комплаєнс як ефективному інструменту мінімізації комплаєнс-ризику та реалізації функцій комплаєнс, в процесі здійснення управління сучасним бізнесом. Також у статті розглянуто аспекти комплаєнс, які відіграють досить важливу роль у створенні адекватної системи комплаєнс, як ефективного та превентивного механізму внутрішнього контролю в організації. Досліджено основні функції комплаєнсу, які варто запроваджувати на підприємствах. Розглянуто сфери діяльності бізнесу, які мають підвищений рівень комплаєнс-ризику. Виокремлено загальні заходи, які необхідно здійснювати при реалізації функції комплаєнс в будь-якій організації. Compliance is an important part of an organization’s corporate governance system, which begins at the top management level and is broadcast at all business levels. The creation of a compliance system for any organization is based on the Basel principles, which in turn are based on the responsibility of direct managers for organizing an effective compliance function, developing and implementing a compliance program or compliance policy, and creating an independent effective compliance service. The overall goal of implementing the compliance system in any organization is to protect the interests of its beneficial owners and top management of the company, as well as its employees and business counterparties, from any possible compliance risks. The introduction of effective mechanisms for adequate assessment and, accordingly, minimization of compliance risk can have a decisive impact on the financial results of any business. The article is devoted to the development of the compliance system as an effective tool for minimizing compliance risk and implementing compliance functions in the process of managing a modern business. The article also discusses aspects of compliance that play a fairly important role in creating an adequate compliance system as an effective and preventive mechanism for internal control in the organization. The goal of research is investigation of the main compliance functions that should be implemented in enterprises. Special attention had been paid to the areas of business activity that have an increased level of compliance risk. It singled out general measures that need to be implemented when implementing the compliance function in any organization are highlighted.Item Концепція нормального і економічного прибутку в теорії ринкової економіки та можливості її застосування в практиці підприємств агробізнесу(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Дем’яненко, Сергій Іванович; Demianenko, S.; Демьяненко, Сергей ИвановичУ статті розглянуто концепцію нормального і економічного прибутку виходячи з відповідних трактовок теорії ринкової економіки. Розглянуто формування виробничих витрат на базі ресурсної концепції, де кожен вид ресурсу – земля, капітал, праця, інформація та підприємництво формують відповідні альтернативні витрати. Показано принципи формування цих альтернативних втрат. Розкрито зміст понять «нормальний» і «економічний прибуток» і методики їх розрахунку. Показано особливості дії го прибутку за цих умов. Здійснено спробу розрахунку нормального прибутку для сукупності аграрних підприємств України та окремих видів аграрної продукції зерна і зернобобових, соняшнику, овочів. In the article the conception of normal and economic profit following to interpretation of theory of market economics is considered. Formation of production costs on the basis of resource conception, where each type of main resources — land, capital, labor, information and entrepreneurship are examined. The principles of formation of opportunity costs of these main types of 6 production resources are considered. Content of the concept of such terms as «economic profit» and «normal profit» and the methods of their calculation are discovered. The role of normal profit for entrepreneurial activity are explained. The specific of market economy functioning in agriculture and formation of normal profit in this conditions are shown. The agriculture belong to the industries with a high level of competition. In such conditions agricultural enterprises can have economic profit only short period of time and only some of them. In long run, as a rule, most agricultural enterprises can have not more than normal profit. Economic profit under conditions of agricultural commodity markets is about zero because high competition on these markets. It is co-called the paradox of profit when economic profit creates of inter-industry competition and this competition makes profit zero. In this situation some part of enterprises are leaving the industry or specific market and as result of this, supply of product on market is decreasing, prices increase and economic profit again will be about zero. So, in agriculture most of enterprises receive only normal profit and it is in the bast case. It enplanes significant expenses in developed countries on supporting of farmers. Attempt of normal profit calculation for agricultural enterprises and such crops as grain, sun flow seeds and vegetable on the aggregate data is made. The calculation shown a negative normal profit based on aggregate data of agricultural enterprises of Ukraine and grain. For sun flow seeds and vegetable the normal profit was positive.Item Критеріальний аналіз профілю захищеності інформації на підприємстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Маковський, І. Ю.; Makovskyi, I.У статті проведено аналіз критеріїв оцінки захищеності інформації, що циркулює в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах підприємства. Такий аналіз спрямований на визначення та формування мінімально-необхідного й достатнього функціонального профілю захищеності інформації на конкретному підприємстві в цілому, а також у процесі реалізації окремих бізнес-процесів. При цьому особливу увагу зосереджено на рентабельності реалізації обраного профілю захищеності, тобто, на співвідношенні збитків, що їх може завдати витік/втрата тієї чи іншої інформації до видатків, необхідних для реалізації відповідного профілю захищеності інформації. Окрім того, закладено підґрунтя для подальших досліджень щодо формування політики інформаційної безпеки на підприємстві з урахуванням рентабельності впровадження тих чи інших заходів. The article analyzes the criteria for assessing the security of information circulating in information, telecommunication and information and telecommunication systems of the enterprise. Such analysis is aimed at identifying and forming a minimumnecessary and sufficient functional profile of information security at a particular enterprise as a whole, as well as in the process of implementing individual business processes. Special attention is paid to the profitability of implementing the selected security profile, that is, to the ratio of losses that can be caused by the leakage / loss of a particular information to the expenses necessary for the implementation of the respective security profile. The article analyzes in detail the criteria of confidentiality, integrity criteria, accessibility criteria and criteria for the observation of information that circulates in information and telecommunication systems, as well as requirements for architecture, development environment, design process, environment, documentation and testing of the complex of facilities, that make up the warranty criterion. Particular attention is paid to the fact that the implementation of some security services is a prerequisite for the implementation of other services, so there are services without which it is impossible to implement a system of access delimitation, to implement functions that require the appointment of a system administrator, in particular administrative delimitation of access and to implement the service of integrity of the complex of means protection, which is also mandatory. In addition laid the groundwork for further research on the formation of information security policy at the enterprise, taking into account the profitability of implementing certain measures.Item Курс акцій, як фінансова детермінанта корпоративної соціальної відповідальності в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Смерека, Н. С.; Smereka, N.У роботі досліджено курс акцій як фінансову детермінанту корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму. Проаналізовано історичну ретроспективу появи фінансових детермінантів КСВ в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму. Курс акцій визначено і обґрунтовано як один з важливих факторів впливу на практичне застосування КСВ в умовах наведеної моделі капіталізму. Визначено, що ця фінансова детермінанта впливає на формування короткострокового інвестування, що негативно впливає на розвиток КСВ бізнесу в умовах ринку англо-американської моделі капіталізму. In this article, the share price as the CSR determinant in conditions of Anglo-American capitalism development model is investigated. Historical retrospective of the Anglo-American capitalism model domination over other models is analyzed. CSR programs are highlighted as an instrument of decreasing Anglo-American capitalism model drawbacks, namely solving social problems, which government isn’t able to solve itself. The necessity of the companies to participate in environmental and social programs emphasizes the importance of CSR and justifies the appearance of CSR determinants in conditions of Anglo-American capitalism development model. Due to the stock market rise and development stock pricing is one of the most 16 influential factors on CSR practical appliance in conditions of Anglo- American capitalism model. The statement that is examined in the article and supported by the CSR-followers is that the companies, which participate in the CSR programs, increase their share prices, unlike socially-irresponsible companies. Competing interests of the long-term and short-term investors are analyzed. It is revealed that it is long term investors who can urge companies to participate in the CSR programs as their aims mainly coincide with the investors’ interests. In conditions of the short-term investment, participating in the CSR programs can’t be provided as it contradicts the shareholders’ interests. It is identified that investors’ short-term interests dominate over long-term interests and the factors that lead to it are found. Wide usage of the automated information systems based on the modern information technologies also provides the opportunity of the shortterm investment by minority as well as institutional investors. It is found out that such financial determinant as share price affects shortterm investment formation and business CSR development in conditions of the Anglo-American capitalism model market.Item Монографія Г. С. Лопушняк та Х. В. Рибчанської на тему «Вища освіта України: державне регулювання та перспективи розвитку»(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Олійник, Н. І.Item Монографія С. О. Цимбалюк на тему «Гідна оплата праці: теоретико-методологічні засади та механізм реалізації»(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Колот, Анатолій Михайлович; Kolot, Anatolii; Колот, Анатолий МихайловичItem Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шафалюк, М. С.; Shafalyuk, M.; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafalyuk, O.В статті доводиться, що особлива увага підприємств має приділятися моніторингу ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів брендів. Показано, що однією з причин труднощів і проблем, які пов’язані з характеристиками і взаємозв’язками змінних, важливих для процедур маркетингового моніторингу кон’юнктури товарних ринків і розвитку спільнот споживачів брендів, є суб’єктність сприйняття економічних взаємодій і оцінок ефективності. Сучасні інформаційно-технологічні можливості на фоні безпрецедентного ускладнення розвитку ринків забезпечують, з одного боку, зростання значущості моніторингу серед інших спеціальних інструментів маркетингу, з іншого, досяжність високого рівня інтерактивності зв’язків у глобальних економічних системах відкритого типу. Нові технології кардинально зменшують масштаб інвестицій, необхідних для забезпечення успішності експериментів і результативності моніторингу. Particular attention in industrial enterprises should be paid to monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands. Top managers must identify the key principles, methodology and technologies of interaction of participants in the process of enterprise management. One of the reasons for the difficulties and problems associated with the characteristics and relationships of variables that are important for the procedures of marketing monitoring of commodity markets is the subjectivity of the perception of economic interactions and performance evaluations. Fundamentally new approaches to the development of systems for monitoring the effectiveness of marketing and development of consumer communities of brands, based on the capabilities of modern digital technologies to support interactive interactions of enterprises directly with consumers and other market participants, form a more realistic and applied understanding of economies at different levels. Modern information technology capabilities against the background of unprecedented complexity of market development provide, on the one hand, the growing importance of monitoring among other special marketing tools, on the other hand, the achievement of a high level of interactivity in global economic systems. Although their basic principles and directions of monitoring the effectiveness of marketing and development of brand consumer communities in science are not completely substantiated, but new technologies, on the one hand, radically reduce the scale of investment, on the one hand, high coverage of target audiences by interactive exchanges of information that is important and representative for marketing decisions. Methodologies and performance for monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands in development of economic systems need further improvement. That will be the subject of the future publications.Item Організаційне забезпечення якості управління підприємством(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Муренець, І. Г.; Murenets, I.Досліджено проблеми організаційного забезпечення якості управління промисловим підприємством, розглянуто етап вибору координатора з якості управління на основі методу аналізу ієрархій, де критеріями оцінювання виступають управлінські якості, соціальні якості та особистісні якості. Запропоновано рекомендації щодо організаційного забезпечення якості управління підприємством на основі впровадження координатора з якості управління підприємством. Він повинен мати доступ до всіх видів і рівнів інформації, мати у своєму розпорядженні офіційні повноваження своєї посади в ієрархії управління підприємством, що дозволить йому приймати рішення, у тому числі кадрові, мати високий особистісний і професійний авторитет. The problems of organizational quality assurance of industrial enterprise management are investigated, and the stage of selection of the coordinator on quality management based on the method of hierarchies analysis, where the criteria of evaluation are managerial qualities, social qualities and personal qualities. The author proposes recommendations on organizational quality assurance of the enterprise management based on the implementation of the quality management coordinator of the enterprise and emphasizes its competencies. The quality coordinator must have access to all types and levels of information; have the official authority of his position in the hierarchy of enterprise management that will allow him to make decisions, including staffing; submit directly to one of the Deputy CEOs or directly to the CEO in order to have relative independence from the heads of other functional units of the enterprise; have high personal and professional authority. The introduction of quality coordinator functions improves the organizational structure of management. Quality coordinators should report to employees in other departments who have previously performed management functions, or functions that can be attributed to management, which will allow the company to save significant costs by attracting outsiders. In addition, this will clearly differentiate management functions according to the goals and objectives of each structural unit and increase the level of managerial decision-making competence. This offer is relevant for large and medium-sized machine-building enterprises that have significant production capacity, production volumes and sales and occupy a specific segment of the target market. For small engineering companies, it is advisable to introduce only a quality coordinator. The main responsibilities of a quality coordinator include: setting promising goals and objectives for improving the quality of enterprise management; consistency of quality of management of all types of activity of the enterprise; setting goals and limits; development of a strategic plan, determination of the necessary financial resources and budget of the strategic plan on quality of management; quality management of the enterprise: accounting, control and analysis of complex indicators of existence of the enterprise.Item Особливості розвитку детермінації «економічне зростання» та «економічний розвиток» в країні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Богун, M. M.; Bogun, M.Теорія економічного зростання є одним з найскладніших розділів економічної науки, присвяченої дослідженню ринкового господарства. Аналіз економічного зростання має особливе значення в останні десятиліття. Економічне зростання є однією з найважливіших частин економічного розвитку суспільства, а також соціально-культурного і політичного. Необхідно вказати не тільки саме поняття економічного зростання, а й фактори на нього впливають. У статті розглянуто основні підходи до детермінацій «економічне зростання» і «економічний розвиток», показано еволюційний розвиток даних концепцій, представлена фактори сталого економічного зростання як кількісний критерій економічного розвитку, сприяють зростанню економічного потенціалу і могутності країни, нарощуванню обсягів суспільного відтворення і спроможності національної економіки задовольняти поточні і майбутні зростаючі потреби населення, підтримуваний протягом тривалого періоду часу. The theory of economic growth is one of the most complex sections of economics devoted to the study of market economy. The analysis of economic growth has been of particular importance in recent decades. Economic growth is one of the most important parts of the economic development of society, as well as socio-cultural and political. It is necessary to specify not only the very concept of economic growth, but also the factors that affect it. The article considers the main approaches to the determinations of «economic growth» and «economic development», shows the evolutionary development of these concepts, presents the factors of sustainable economic growth as a quantitative criterion of economic development, promotes economic potential and power, increasing social reproduction and capacity to meet the current and future growing needs of the population, supported over a long period of time. Research on economic growth touches on many important aspects of this problem: the accumulation and participation in the processes of economic growth of financial and human capital, the impact of innovation on production and productivity, the impact of technological factors, the specifics and relationship of economic growth in different countries. economic, political and social institutions in these processes. In general, we propose to divide all factors of economic growth and development into six major groups: resource, production, motivational, structural, market and institutional. In conditions when the problems of economic growth and development have become more relevant in Ukraine, the study of theoretical and applied issues of this topic deserves more in-depth study. This can contribute to the choice of effective directions of production development, achieving higher rates of economic growth, increasing the level of material well-being of the population.Item Особливості розробки неймінгу для товару(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Зінорук, Л. В.; Zinoruk, L.Ім’я бренду є одним з найважливіших ідентифікаторів у першу чергу тому, що ім’я заміщає уявлення про бренд і сам товар у всіх письмових та усних комунікаціях, пов’язаних з брендом. На сьогодні за якісну назву, яка буде «нести продукт в маси» вітчизняні виробники готові платити значні суми. Вітчизняний ринок України насичений торговими марками, однак якісних брендів, які є «на слуху» в будь-якого покоління, на жаль, мало. Саме даний попит спричинив пропозицію на створення спеціалізованих агентств, які пропонують свої послуги, щоб зекономити час власникам компаній і підвищити конкурентоспроможність їх товарів на ринку. В зв’язку з цим у даній області спостерігається зріст знань: розширення методичної бази, створення повноцінної літератури тощо. A brand name is one of the most important identifiers primarily because the name replaces the idea of the brand and the product itself in all written and oral communications related to the brand. In order to approach the process of naming and set certain tasks, it is necessary to clearly form the concept of "brand" and its name for this product, as brand name has a different transfiguration, which allows you to adapt this concept to all areas. Due to the saturation of the market with goods in Ukraine, this process is becoming increasingly popular. Today, domestic producers are willing to pay significant sums for a quality name that will «carry the product to the masses.» Western European countries have the opportunity to rely on centuries of experience, traditions and specialized literature, while our experts are newcomers in this field. That is why our leaders are trying to adapt world-class models to their companies. The domestic market of Ukraine is saturated with brands, but quality brands that are «heard» in any generation, unfortunately, wants the best. It is this demand that has prompted the creation of specialized agencies that offer their services to save time for business owners and increase the competitiveness of their products in the market. Large firms can afford to delegate this task to the agency, but companies with small budgets try to solve it on their own. They are the ones who may encounter the pitfalls of the whole process. In this regard, in the field of naming there is an increase in knowledge: expanding the methodological base, creating a full literature, opening special courses. The article is devoted to the peculiarities of the process of creating a brand name. The process of creating a brand name and its features are considered.Item Офшорне банківництво у структурній динаміці транскордонного руху фінансового капіталу(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Туролєв, Г. О.; Turolyev, G.У статті розкрито сутність і ключові конкурентні переваги офшорного банківництва як ключового інституційного механізму транскордонного руху фінансового капіталу у глобальних умовах. Проаналізовано масштаби, географічно-територіальну й інструментальну структуру глобального офшорного банківництва, а також міжрегіональний розподіл транскордонних активів і зобов’язань офшорних банків. Обґрунтовано об’єктивні причини загострення міжнародної конкуренції за глобальні фінансові потоки та формування у сучасних умовах новітніх точок нагромадження офшорного банківського капіталу у країнах азійського мегарегіону. Доведено, що монополізація офшорного банкінгу призводить до встановлення у глобальних координатах виключного права офшорних банків на розрахункове, депозитне, кредитне і торговельно-фінансове обслуговування нерезидентів; проведення євровалютних, лізингових, страхових і трастових трансакцій; а також здійснення операцій з позабіржовими деривативами. The article is devoted to complex research of the economic essence of offshore banking as a key institutional mechanism for cross-border movement of financial capital in a global environment. Substantive attention has been devoted to the role of offshore banks in the formation of institutional conditions for the accumulation and redistribution of financial capital in the global economy, the transformation of aggregate savings of economic agents of different countries into global investment capital. Complex investigation was undertaken of the processes related to key competitive advantages of offshore banks, specifically providing business structures with effective circumvention of corporate taxation barriers, numerous restrictions on business practices, direct government control and currency regulation. The scale, geographical and instrumental structure of global offshore banking, as well as the interregional distribution of cross-border assets and liabilities of offshore banks have been analyzed. The objective reasons for the intensification of international competition in the sphere of global financial flows and the formation of new points of accumulation of offshore banking capital in the Asian countries have been substantiated. It was proved that in the global economic environment the monopolization of offshore banking leads to the establishment of the exclusive right of offshore banks to settlement, deposit, credit, trade and financial services for non-residents; conducting Eurocurrency, OTC derivatives, leasing, insurance and trust transactions; investing assets in the national economies with the highest investment return rate and investment growth. It was grounded that these processes will not only significantly increase the impact of offshore banking on the structural dynamics of world economy, but also modernize traditional schemes of using offshore financial networks in order to fully meet the needs of economic players in banking and quasi-banking services.