2020 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2020 рік by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
Item Адаптація глобальної маркетингової стратегії ТНК із запуску нової продукції на локальному ринку. На прикладі ринку електроніки(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Скорік, К. А.; Skorik, K.У статті розглянуто процес адаптації глобальної маркетингової стратегії ТНК на прикладі ринку електроніки в Україні. Розглядаються етапи, які необхідно узгодити для планування запуску продукції та маркетингової стратегії на локальних ринках країн. Зокрема це перегляд показників діяльності бізнесу за попередні періоди, визначення ринкового прогнозу та цілей показників продажу на майбутній плановий період і розгляд етапів адаптації та планування глобальної стратегії на локальному ринку. The main purpose of the article is to study the process of TNCs global marketing strategy adaptation using example of the electronics market in Ukraine. The stages to be agreed during product and marketing strategy launch planning in the local domestic markets. In particular we will review stages — 1) revision of the business performance indicators for previous periods; 2) the definition a market goals and sales indicators for the forthcoming planning period; 3) finally steps of product launch adaptation and planning of global strategy on domestic market. Correct channel management and product mix between partners is the core of marketing strategy. For many years BTL component and mainly retail component was dominant for electronics market. Thus marketing strategy include combination of PR, ATL, BTL projects. Marketing strategy budget plan together with yearly new product line launch could cost 5-10 % of local subsidiary budget. The electronics market characterized by rapid changes in product lines, technologies, and the return on investments in R & D. Therefore, local strategy implementation inaccuracies could result in large losses, due to the lack of time to eliminate errors accelerated by high depreciation of technologies. One technology quickly replaces another and quickly becomes outdated for the market. In this review we will check main stages of this process. Marketing strategy adaptation format should be consensus between headquarter strategy vision and local market national features. Freedom which subsidiary was is variable between markets and TNCs. Most TNCs in electronics prefer direct marketing management (mainly retail presence) and control from headquarter. As we may know retail marketing management is strategic for whole business.Item Поведінковий аналіз ефекту фреймінгу на українському телебаченні(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Москаленко, Олександра Миколаївна; Moskalenko, Oleksandra; Москаленко, Александра Николаевна; Матвієнко, М. А.; Matvienko, M.; Рубінківська, С. О.; Rubinkivska, S.Стаття присвячена поведінковому аналізу ефекту фреймінгу на українському телебаченні. Розглянуто рекламу українських виробників продуктів харчування та напоїв. У статті деталізовано значення понять «фрейм», «фреймінг» і визначено їх роль у рекламі на українському телебаченні. Розкрито вплив мовних маніпуляцій і психологічних пасток на споживача. З’ясовано, що лінгвістичні фрейми в рекламі торговельних марок «Kinder Bueno», «Хрещатик», «Ласунка», «Торчин», «Ферма», «Kinder», «Lion», «Jacobs Monarch», «Neskafe», компаній «Coca Cola», «Sandora», «Danone», «Nestle» та інші, проаналізовані в межах цього дослідження, суттєво впливають на поведінку споживача та на його сприйняття ситуації й інформації. The article is devoted to the behavioural analysis of the framing effect on Ukrainian television. The object of research is frames and framing in advertising on Ukrainian television. The subject of the study is frames in commercials of Ukrainian producers, brands of food and beverages. The article details the meaning of the terms “frame”, “framing” and defines their role in advertising on Ukrainian television. Research methods. Critical analysis of information from various sources has been conducted to theoretically generalize the content of frames, framing and linguistic frames in advertising. The questionnaire method has been used to interview respondents and analyze their answers. Content analysis has been used in direct work with commercials. Results. The influence of language manipulations and psychological traps on the consumer has been revealed. Advertising of Ukrainian brands of food and beverages has been considered. Conclusions. First, it is substantiated that as of today advertising is a means of manipulating the subconscious of consumers. It is established that television advertising actively implements social values in the mass consciousness and determines models of human behaviour. Second, it is argued that framing allows consumer to choose certain aspects of reality and make them more visible in the communicative process, leading the consumer of this information to a certain interpretation of the phenomenon. Third, it has been found that the linguistic frames in the advertising of the brands and companies such as “Kinder Bueno”, “Khreshchatyk”, “Delicacy”, “Torchin”, “Farm”, “Kinder”, “Lion”, “Jacobs Monarch”, “Neskafe”, “Coca-Cola”, “Sandora”, “Danone”, “Nestle” and others analyzed in this study have a significant impact on consumer behaviour and perception of the situation and information. Thus, the effect of framing on Ukrainian television has a powerful influence that can also be used in neuromarketing.Item Монографія С. О. Цимбалюк на тему «Гідна оплата праці: теоретико-методологічні засади та механізм реалізації»(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Колот, Анатолій Михайлович; Kolot, Anatolii; Колот, Анатолий МихайловичItem Підвищення ефективності позиціонування та лояльності споживачів у розвитку брендів(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Бухта, С. В.; Bukhtа, S.; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafalyuk, O.; Шафалюк, Александр КазимировичКритично проаналізовано ключові тенденції і підходи в еволюції концепцій ефективного бренду в системі маркетингового менеджменту підприємств. В статті досліджено та оцінено результативність класичних і сучасних підходів і моделей у розвитку взаємодій зі споживачами на стратегічному й тактичному рівнях бренд-менеджменту. Розроблено і обґрунтовано практичні рекомендації та методичні алгоритми для чіткої ідентифікації й розв’язання актуальної проблематики бізнесу у сфері розвитку сильних брендів. Демонструється значущість і брак системності в діагностиці проблем та управлінні розвитком сучасних брендів на ринках споживчих товарів, інтеграційних підходів і прийомів, що забезпечують довгострокового збереження цілісності концепцій брендів за необхідної їх постійної зміни, відповідно до запитів ринку, нових векторів прогресу. Key trends and approaches in the evolution of the concepts of effective brands in the marketing management system of enterprises are critically analyzed. The article examines and evaluates the effectiveness of classical and modern approaches and models in the development of interaction with consumers at the strategic and tactical levels of brand management. Practical recommendations and methodological algorithms have been developed and substantiated for a clear definition and solution of urgent business problems in the development of a strong brand. Some theses demonstrate the importance and lack of consistency in diagnosing problems and managing the development of modern brands in consumer markets, as well as deficit of integration approaches and methods that ensure the long-term integrity of brand concepts that need to be constantly changed in accordance with changing market demands and in accordance new vectors of progress. It has been proven that the key to the image of strong brands is the effective integration of product quality, a proven and respected identity, and the provision of high added value through deep harmonization with the lives of consumers in the target market. It is possible and advisable to instrumentally formalize the aspects of emotionality in the assessment of brands and consumer purchasing behavior with their appropriate reflection in marketing strategies. Possible vectors in the systematization of variations in consumer behavior and marketing decisions have been established, which make it possible to implement a three-stage algorithm for increasing the level of positive emotional attitude and consumer enthusiasm, as well as business efficiency.Item Ринок сільськогосподарської техніки як об’єкт публічного управління(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Оболенський, Олексій Юрійович; Obolenskyi, O.; Оболенский, Алексей Юрьевич; Громоздова, Лариса Василівна; Hromozdova, Larуsa; Громоздова, Лариса Васильевна; Маляревський, В. М.; Malyarevskyi, V.Стаття присвячена аграрному потенціалу України та дослідженню ринку сільськогосподарської техніки, як об’єкта публічного управління. Використовуючи системний підхід у дослідженні ринку сільськогосподарської техніки, визначено основні проблеми його функціонування та перспективи розвитку на основі внутрішнього потенціалу. Враховуючи взаємозалежність і тісний зв’язок ринку аграрної техніки з сільськогосподарським машинобудуванням і сільськогосподарським виробництвом, обумовлено необхідність державного регулювання ринку сільськогосподарської техніки як об’єкта публічного управління з метою зупинення падіння виробництва, стабілізації та подальшого нарощування обсягів випуску машин та устаткування сільськогосподарського призначення. The article is devoted to the agricultural potential of Ukraine and the study of the market of agricultural machinery as an object of public administration. Using a systematic approach in the study of the market of agricultural machinery, the main problems of its operation and prospects for development based on internal potential are identified. Given the interdependence and close connection of the agricultural machinery market with agricultural machinery and agricultural production, there is a need for state regulation of the agricultural machinery market as an object of public administration in order to stop the decline in production, stabilize and further increase production of agricultural machinery and equipment. The authors performed a system analysis and identified aspects of the system approach, which are explained in detail and analyzed in the article. he general functional scheme of the market of agricultural machinery is defined and offered. The organizational model of public management of the market of agricultural machinery is opened and generalized. The proposed study clearly indicates the need for comprehensive measures by the state as a subject of public administration in the market of agricultural machinery, taking into account its external and internal environment. The article identified priority steps to improve the functioning of the agricultural machinery industry, the agricultural sector of the economy. It was found that in the creation of the institutional environment of the market the main role is played by the state, as a subject of public administration, regulation of the economy. It is revealed that in a narrow sense the market is considered as trade in goods and services. In a broad sense, the market is not just a trade, but a system of economic relations between the subjects of the economic system. The authors propose their own interpretation of the agricultural machinery market — a set of interconnected structural components and a set of relationships between the forming elements and elements that ensure its functioning for the production, sale and operation of agricultural machinery to maximize the economic effect of all parties. It is proposed to present all market participants and their relationships in the general functional scheme of the agricultural machinery market. This allowed us to study the market, take into account the analysis of the agricultural machinery market and offer the necessary recommendations for its operation.Item Бухгалтерський аутсорсинг в Україні, аналіз і перспективи розвитку(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Глигало, Н. А.; Hlyhalo, N.; Кулик, Ю. М.; Kulyk, Y.; Шинкаренко, О. М.; Shinkarenko, O.Статтю присвячено дослідженню стану та розвитку бухгалтерського аутсорсингу в Україні. Доведено актуальність і важливість аутсорсингової діяльності у сучасному світі. Досліджено особливості застосування бухгалтерського аутсорсингу в Україні. Виявлено основні проблеми, які стримують розвиток аутсорсингу бухгалтерської діяльності в Україні. Визначено основні фактори, що впливають на формування вартості послуг аутсорсингових компаній. Проаналізовано вартість бухгалтерських послуг аутсорсингових компаній в Україні. Враховуючи ситуацію, що склалася в Україні і світі у зв’язку з пандемією COVID-19, ще довго актуальним буде залишатися пошук нових підходів до вирішення традиційних питань, пов’язаних і з веденням бухгалтерського обліку в тому числі. То ж вивчено основні тенденції та перспективи розвитку ринку бухгалтерського аутсорсингу в Україні. The article is about the study of the state and development of accounting outsourcing in Ukraine. In this article proven the relevance and importance of outsourcing activities in the modern world, considered the essence of outsourcing as a type of activity, its own types, advantages and disadvantages. Analyzed the world outsourcing market and the domestic one in particular. Researched the features of the use of accounting outsourcing in Ukraine. Revealed the main hindering problems of the development of outsourcing of accounting activities in Ukraine. In particular, the lack of relevant legal and regulatory documents that would clearly regulate the relationship between the outsourcing company and the customer. Summarized the main advantages of accounting outsourcing and the associated risks. Given the reasons of the relevance of outsourcing the accounting department. Formed the main stages of the process of implementation of accounting outsourcing services. Determined the main factors influencing the formation of the cost of services of outsourcing companies. Analyzed the cost of accounting services of outsourcing companies in Ukraine. Accounting specialists of an outsourcing company allows not only to improve the quality of accounting and reliability of reporting, but also to reduce the cost of maintaining accounting. Which makes it possible to focus on the core business, optimize the structure of the company, increase competitiveness. Considering the current situation in Ukraine and the world under the circumstances of the COVID-19 pandemic, the search for new approaches to solving traditional issues, including related to accounting, will remain relevant for a long time. Studied the main trends and prospects for the development of the accounting outsourcing market in Ukraine.Item Курс акцій, як фінансова детермінанта корпоративної соціальної відповідальності в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Смерека, Н. С.; Smereka, N.У роботі досліджено курс акцій як фінансову детермінанту корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму. Проаналізовано історичну ретроспективу появи фінансових детермінантів КСВ в умовах англо-американської моделі розвитку капіталізму. Курс акцій визначено і обґрунтовано як один з важливих факторів впливу на практичне застосування КСВ в умовах наведеної моделі капіталізму. Визначено, що ця фінансова детермінанта впливає на формування короткострокового інвестування, що негативно впливає на розвиток КСВ бізнесу в умовах ринку англо-американської моделі капіталізму. In this article, the share price as the CSR determinant in conditions of Anglo-American capitalism development model is investigated. Historical retrospective of the Anglo-American capitalism model domination over other models is analyzed. CSR programs are highlighted as an instrument of decreasing Anglo-American capitalism model drawbacks, namely solving social problems, which government isn’t able to solve itself. The necessity of the companies to participate in environmental and social programs emphasizes the importance of CSR and justifies the appearance of CSR determinants in conditions of Anglo-American capitalism development model. Due to the stock market rise and development stock pricing is one of the most 16 influential factors on CSR practical appliance in conditions of Anglo- American capitalism model. The statement that is examined in the article and supported by the CSR-followers is that the companies, which participate in the CSR programs, increase their share prices, unlike socially-irresponsible companies. Competing interests of the long-term and short-term investors are analyzed. It is revealed that it is long term investors who can urge companies to participate in the CSR programs as their aims mainly coincide with the investors’ interests. In conditions of the short-term investment, participating in the CSR programs can’t be provided as it contradicts the shareholders’ interests. It is identified that investors’ short-term interests dominate over long-term interests and the factors that lead to it are found. Wide usage of the automated information systems based on the modern information technologies also provides the opportunity of the shortterm investment by minority as well as institutional investors. It is found out that such financial determinant as share price affects shortterm investment formation and business CSR development in conditions of the Anglo-American capitalism model market.Item Значимість інформаційних технологій у розвитку економіки підприємства у період пост пандемії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Боровік, Л. В.; Borovik, L.У статті розглянуто зростання ролі інформації та інформаційних технологій у періоди коронавірусної та посткоронавірусної пандемії, а також висвітлені теоретичні аспекти впливу цього фактору на розвиток економіки підприємства та ефективність управління ним. Модернізація функціонуючих та поява нових інформаційних технологій у коронавірусний і посткоронавірусний періоди сприятимуть зростанню конкурентоспроможності суб’єктів виробничої діяльності, руху суспільства у напрямі активного формування інформаційної економіки та інформаційного суспільства. The article considers the growing role of information and information technologies in the periods of coronavirus and postcoronavirus pandemics, as well as highlights the theoretical aspects of the impact of this factor on the development of the economy and the efficiency of its management. Modernization of existing and the emergence of new information technologies in the coronavirus and postcoronavirus periods will help increase the competitiveness of the subjects of production, the movement of society in the direction of active formation of the information economy and information society. The article defines the role of information on the growth of enterprise economy and management efficiency in the period of the coronavirus pandemic and in the post pandemic. The considered problems of information development in the global environment give grounds to believe that during the coronavirus pandemic the society’s demand for information that would promote the search for new forms and methods of economic management, job creation, the emergence of new professions and industries. This has led to the creation of more effective information and communication technologies, modernization of information infrastructure and design, which is a set of organizational, informational, security, technical components that ensure the effectiveness of these technologies. The development of a new society will undergo qualitative changes under the influence of accumulated knowledge and information, and the main product that will actively move society in the direction of socio-economic progress will be information and communication technologies, knowledge and research, knowledge-intensive goods, intellectual services. Modernization of existing and the emergence of new information and communication technologies in the post pandemic will help increase the competitiveness of production entities, society in the direction of active formation of the information economy and information society, the development of which is based on knowledge, scientific achievements, information and communication technologies.Item Сучасний стан організації обліку витрат підприємств готельно-ресторанного господарства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шільвінська, О. Л.; Shilvinska, O.; Глигало, Н. А.; Hlyhalo, N.; Кулик, Ю. М.; Kulyk, Y.У статті розглянуто особливості витрат підприємств готельно-ресторанного комплексу. Існуюча облікова система, на більшості підприємств готельно-ресторанного господарства, не відповідає вимогам і потребує досконального реформування. У статті проведено систематизацію принципів організації обліку витрат, що дозволить створити умови для достатнього рівня інформативності та урахування переліку всіх вимог щодо бухгалтерських звітів та вихідних даних про діяльність будь-якого підприємства. Проаналізовано особливості та відмінності організації витрат за місцями виникнення та центрами відповідальності. Обрання того чи іншого підходу до організації бухгалтерського обліку витрат на підприємствах готельно-ресторанного господарства має відповідати обраним методам калькулювання та обліку витрат. Обґрунтовано необхідність закріплення обраного методу обліку витрат у обліковій політиці підприємства. The article exams the costs accounting peculiarities of any hotel and restaurant complex. The author has analysed the principles and directions of costs accounting organizing. The main idea of the article is to study the current state of costs accounting at enterprises of the hotel and restaurant industry. A rationally organized accounting system can significantly increase the efficiency of management of the hotel and restaurant business. The existing accounting system at most hotel and restaurant enterprises does not meet the requirements and it needs to be thoroughly reformed. Only under the comprehensive solution of these problems there will be possible to form a successful concept of the accounting system in the hotel and restaurant industry. The peculiarities and differences of the expenses organizing by their places of origin and centers of responsibility have been analyzed. We believe that the choice of a particular approach to the organizing of costs accounting in the hotel and restaurant industry should correspond to the chosen methods of calculation and costs accounting. The formation of accounting policy at the hotel and restaurant enterprise is a complicated management process, because any accounting policy is an important tool in economic management of such important indicator as profit; and basing on its results, the decision-making information base is formed. The novelty of this study lies in the actualization of the enterprises costs accounting organizing in the hotel and restaurant industry. It has been substantiated the necessity of proper costs accounting organizing, the need to establish methods of costs accounting in the accounting policy. And only the correctly organized costs accounting will allow the enterprises of a hotel and restaurant business to be really competitive.Item Результативність розвитку медичних закладів м. Кривого Рогу за умов реформування системи охорони здоров’я України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шапкаріна, О. В.; Shapkarina, O.У статті актуалізовано та аргументовано доцільність ви-користання пацієнт орієнтованого підходу до управління медичними закладами м. Кривий Ріг в умовах реформування галузі охорони здоров’я з подальшим розширенням до ціннісно-орієнтованого підходу, що додає додаткової конкурентної переваги медичним закладам, особливо комунальної форми власності. В основу аналізу покладено оцінювання рівня якості медичної послуги доведена практична цінність у відношенні до прибутку медичного закладу. Theoretical and practical aspects of improving the efficiency of health care management and its importance for economic growth are considered in the scientific works of many domestic and foreign scientists, for example, in the works: V. A Grabowski, O. V Dmitruka, V. M. Lehan, O. A. Martinyuk, L. A. Melnik, G. O. Slabkogo, С. О. Smirnova, LS Stefanishina, L. I. Fedulova, Z. V. Yurynets, T. M. Yamnenko. However, despite active research and some achievements, not enough attention is paid to the problems of effective management of health care facilities at the micro level. Changes in the healthcare system are aimed at the transition of the medical sector to market-based competitive relations. Identification of competitive advantages and assessment of demand and consumption of medical services is becoming important. Today, the use of customer-oriented management to increase the competitiveness of a medical enterprise is relatively new for domestic healthcare institutions. International experience proves the expediency and prospects of applying this approach in management practice, as it allows you to better understand the needs of the client and meet them better than competitors, while increasing competitiveness and speed of response to changes in market conditions. Analyzing the experience of developed foreign countries, it can be argued that the process of improving health management is complex, it is not limited only to increasing budget expenditures for health needs, optimizing legislative measures, but also includes the introduction of appropriate socio-economic prerequisites, the development of effective, scientifically based management mechanisms. The article actualizes and argues the expediency of using a patient-oriented approach to the management of medical institutions in Kryvyi Rih in the context of health care reform. Based on the analysis of the assessment of the level of quality of medical services, the practical value in relation to the profit of the medical institution is proved.Item «Безконтактна економіка підприємства» за умов глобальної пандемії(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiyk, Oleksiy; Олексюк, Алексей ИвановичПредставлено аналіз ключових тенденцій і трендів зміни моделей бізнесової діяльності підприємств під впливом обмежень і нових регуляторних правил за умов глобальної COVID-пандемії. Проведено систематизацію факторів впливу на діяльність компаній та організацію ринків за сучасних умов діяльності. Проаналізовано корпоративні програми адаптації до змін моделей споживчої поведінки. Вивчено існуючі підходи до визначення «безконтактної економіки», а також зроблено спробу пояснити окремих її складових на функціонування підприємств України. Узагальнено три рівні адаптивних механізмів на різних часових горизонтах для українських компаній. Проведено систематизацію ключових рішень на корпоративному рівні, для обмеження контактів зі споживачем і мінімізації ризику зараження людини. Представлено підхід до зміни економічних розрахунків за умов дистанційної торгівельної діяльності. Global COVID pandemic has a significant impact on all fields of human lives and one of the most important is a behaviour model. The study was dedicated to analyzing of tendencies and trends of business transformation under pressure of new conditions and regulation rules influenced by the Global COVID pandemic situation. Several groups of aspects were identified on the global level and explained from the corporate point. The phenome “touchless economy” is in the focus of many types of research but the main three are professional, sociological and cultural issues. Smart-technologies and cutting-edge IT solutions open a huge variety of anti-COVID corporate strategies. These tools and decisions help avoid new risks of human presence in business communications and satisfy the high-security needs of consumers, business partners and employees. Based on the matrix of strategic corporate reactions the Ukrainian companies have to build three-level of adapting mechanisms for three-time horizons. On each level, companies have to develop secured and fast decisionmaking processes for doing business under increasing risk of next lockdowns in different regions. Three levels of adapting mechanisms for three-time horizons were applied for Ukrainian companies. There is a systematization of key applied decisions on corporate level those help to avoid personal contacts and to minimize the risk of people’s infection. The level of business integration is also increasing the overall stages of supply chains now. Actual requests of distance cooperation inside and outside companies stimulate the new approach developing especially in the field of business analytic, communication, logistics, document preparation and mail sending. Nevertheless, there are still unsolved a lot of managerial problems among them we have to mention: prospects of new delivery system development, wireless payments and their security, time management of distance teams etc.Item Планування та виконання бюджетних програм в аграрному секторі економіки України(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Титарчук, І. М.; Tytarchuk, I.Стаття присвячена розкриттю особливостей планування та виконання бюджетних програм в аграрному секторі економіки України. Авторкою проаналізовано напрями планування за програмами підтримки аграрного сектору та розпорядниками бюджетних коштів, висвітлено основні питання здійснення бюджетного планування та виконання запланованого бюджету вчасно і в повному обсязі. Окреслено важливі проблемні аспекти, що негативно позначаються на етапі здійснення планування та показниках виконання програм, призводячи до зниження очікуваного економічного ефекту від їх запровадження, розпорошеності державних коштів і, подекуди, невиконання бюджету. Внесено пропозиції щодо удосконалення планів формування бюджетних програм та ефективності виконання бюджету за видатками на аграрний сектор економіки України. Actuality of the problem is caused by necessity of specification in Ukraine budget programs of development the agricultural sector in Ukraine, which will contribute to the effective spending of public financial resources and will improve the overall economic climate in the agricultural sphere. The study of the assessment of planning of budget programs agricultural support demonstrates the need for more accurate implementation of the legislative acts in Ukraine. The article describes the existing strategic and political priorities in the field of agriculture and rural development, the main achievements and values of the agricultural sector. State support to the agricultural sector has undergone constant changes and transformations over the last 10 years, which complicates the effectiveness of its planning. Each year, planning is done on the basis of a situational vision and without proper assessment of the effectiveness of budget programs in previous years and analytical confirmation of the amount of financial resources needed. In the article changes in government spending aimed at supporting and developing agriculture and rural areas are discussed in detail. The analysis conducted in this article covers budget expenditures for the period 2014-2019 and identifies the possibility of reducing specific areas of inefficient government spending, and contains conclusions and recommendations for participants in the budget process, outlining the positive changes and identifying a number of issues that need to be addressed. Given the time and resource constraints for the study, official published budget-related documents have become a major source of data in the preparation of this study.Item Критеріальний аналіз профілю захищеності інформації на підприємстві(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Маковський, І. Ю.; Makovskyi, I.У статті проведено аналіз критеріїв оцінки захищеності інформації, що циркулює в інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних системах підприємства. Такий аналіз спрямований на визначення та формування мінімально-необхідного й достатнього функціонального профілю захищеності інформації на конкретному підприємстві в цілому, а також у процесі реалізації окремих бізнес-процесів. При цьому особливу увагу зосереджено на рентабельності реалізації обраного профілю захищеності, тобто, на співвідношенні збитків, що їх може завдати витік/втрата тієї чи іншої інформації до видатків, необхідних для реалізації відповідного профілю захищеності інформації. Окрім того, закладено підґрунтя для подальших досліджень щодо формування політики інформаційної безпеки на підприємстві з урахуванням рентабельності впровадження тих чи інших заходів. The article analyzes the criteria for assessing the security of information circulating in information, telecommunication and information and telecommunication systems of the enterprise. Such analysis is aimed at identifying and forming a minimumnecessary and sufficient functional profile of information security at a particular enterprise as a whole, as well as in the process of implementing individual business processes. Special attention is paid to the profitability of implementing the selected security profile, that is, to the ratio of losses that can be caused by the leakage / loss of a particular information to the expenses necessary for the implementation of the respective security profile. The article analyzes in detail the criteria of confidentiality, integrity criteria, accessibility criteria and criteria for the observation of information that circulates in information and telecommunication systems, as well as requirements for architecture, development environment, design process, environment, documentation and testing of the complex of facilities, that make up the warranty criterion. Particular attention is paid to the fact that the implementation of some security services is a prerequisite for the implementation of other services, so there are services without which it is impossible to implement a system of access delimitation, to implement functions that require the appointment of a system administrator, in particular administrative delimitation of access and to implement the service of integrity of the complex of means protection, which is also mandatory. In addition laid the groundwork for further research on the formation of information security policy at the enterprise, taking into account the profitability of implementing certain measures.Item Капіталізація в системі економічної безпеки підприємства(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Марченко, В. М; Marchenko, V.Ідентифіковано два концептуальні підходи до формування системи економічної безпеки: 1) система попередження та раннього реагування на основі вхідних сигналів про загрози, небезпеки та ризики; 2) система реагування на небезпеки та ризики у разі їх негативного впливу на результати діяльності підприємства. У статті здійснено виокремлення базових характеристик ідентифікованих концептуальних підходів до формування системи економічної безпеки. Обрані характеристики порівняння дозволили виявити різні цільові орієнтири та, відповідно, різні підходи до їх практичної реалізації, та різну властивість капіталізації в забезпеченні стану економічної безпеки. На основі узагальнення практичного досвіду функціонування системи економічної безпеки підприємств різних видів економічної діяльності виявлено нелінійну залежність капіталізації та стану економічної безпеки підприємства. Based on the generalization of existing interpretations of the concept of "economic security", it was found that economic security is a state of protection of the enterprise from external and internal threats, dangers and risks, conditions of safe operation and development, state of resource use and business opportunities. According to these interpretations two conceptual approaches to the formation of the economic security system have been identified: 1) a system of warning and early response based on input signals about threats, dangers and risks; 2) a system of response to hazards and risks in case of their negative impact on the results of the enterprise. The article highlights the basic characteristics of the identified conceptual approaches to the formation of the economic security system, which revealed the key differences and advantages of each of them. Selected characteristics of the comparison (input response indicators, control objects, initial results of economic security system management, economic security management methodology, system purpose, tools, place of resources in the system, place of capitalization in the system) allowed to identify different targets and, accordingly, different approaches to their practical implementation, and different properties of capitalization in ensuring the state of economic security. Based on the generalization of practical experience of the economic security system of enterprises of different types of economic activity, a nonlinear dependence of capitalization and the state of economic security of the enterprise is revealed. It is revealed that, depending on features of economic activity of the enterprise and the size of probable losses in case of occurrence of risks, reduction of the sizes of capitalization reduces losses of the enterprise.Item Особливості розробки неймінгу для товару(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Зінорук, Л. В.; Zinoruk, L.Ім’я бренду є одним з найважливіших ідентифікаторів у першу чергу тому, що ім’я заміщає уявлення про бренд і сам товар у всіх письмових та усних комунікаціях, пов’язаних з брендом. На сьогодні за якісну назву, яка буде «нести продукт в маси» вітчизняні виробники готові платити значні суми. Вітчизняний ринок України насичений торговими марками, однак якісних брендів, які є «на слуху» в будь-якого покоління, на жаль, мало. Саме даний попит спричинив пропозицію на створення спеціалізованих агентств, які пропонують свої послуги, щоб зекономити час власникам компаній і підвищити конкурентоспроможність їх товарів на ринку. В зв’язку з цим у даній області спостерігається зріст знань: розширення методичної бази, створення повноцінної літератури тощо. A brand name is one of the most important identifiers primarily because the name replaces the idea of the brand and the product itself in all written and oral communications related to the brand. In order to approach the process of naming and set certain tasks, it is necessary to clearly form the concept of "brand" and its name for this product, as brand name has a different transfiguration, which allows you to adapt this concept to all areas. Due to the saturation of the market with goods in Ukraine, this process is becoming increasingly popular. Today, domestic producers are willing to pay significant sums for a quality name that will «carry the product to the masses.» Western European countries have the opportunity to rely on centuries of experience, traditions and specialized literature, while our experts are newcomers in this field. That is why our leaders are trying to adapt world-class models to their companies. The domestic market of Ukraine is saturated with brands, but quality brands that are «heard» in any generation, unfortunately, wants the best. It is this demand that has prompted the creation of specialized agencies that offer their services to save time for business owners and increase the competitiveness of their products in the market. Large firms can afford to delegate this task to the agency, but companies with small budgets try to solve it on their own. They are the ones who may encounter the pitfalls of the whole process. In this regard, in the field of naming there is an increase in knowledge: expanding the methodological base, creating a full literature, opening special courses. The article is devoted to the peculiarities of the process of creating a brand name. The process of creating a brand name and its features are considered.Item Соціальна відповідальність маркетингу у підвищенні ефективності ком’юніті-менеджменту та взаємодії брендів зі споживачами(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Папуша, Ірина; Papusha, I.; Шафалюк, М. С.; Shafalyuk, M.У статті опрацьовано проблеми асиметрій і протиріч пріоритету короткострокової ефективності для бізнесу за необхідності забезпечення довгостроково результативних відносин зі споживачами. Визначено передумови та шляхи формування і розвитку зацікавлених у маркетинговій взаємодії з брендами спільнот споживачів, які можуть з ентузіазмом підтримати тривалі спільні з компаніями активності. Показано можливості розв’язання проблем низької конвертації емоційного сприйняття повідомлень у системі маркетингових комунікацій у фінансово-економічні результати бізнесу, а також некерованої зміни ставлення до брендів, від позитивного до негативного. Досліджено базис емоційного сприйняття рекламно-комунікаційних матеріалів, що впливатиме на позиціонування та оцінювання брендів. Доводиться необхідність створення системи психологічної експертизи матеріалів маркетингових комунікацій у системі соціальної відповідальності бізнесу. The article deals with the problems of asymmetries and contradictions of the priorities of short-term efficiency for business when it is necessary to ensure long-term effective relationships with consumers. Prerequisites and ways of formation and development of consumer communities interested in marketing interaction with brands, which can enthusiastically support long-term joint activities with companies, have been identified. Possibilities of solving the problems of low conversion of emotional perception of messages in the system of marketing communications into financial and economic results of business, as well as uncontrolled change of attitude to brands, from positive to negative, are shown. Scenarios of constructive change of attitude to depressive-stressful situations are quite effective for purposeful elaboration of personal problems (conflicts) of consumers, which allows to establish a close emotional relationship with the target audiences. This is confirmed by successful marketing cases, which result in positive consumer feedback on the empathy and social responsibility of brands. The basis of emotional perception of advertising and communication materials, which will affect the positioning and evaluation of product offers of brands, has been studied. The ineffectiveness of simple short-term socio-psychological effects used in brand communications and the activation of marketing interaction in the community management system and for purchases by representatives of the target audiences of enterprises has been established. The necessity of scientific and practical developments and creation of a system of psychological examination of materials of marketing communications in the system of social responsibility of business, and also by analogy to institutes of prevention of discriminatory advertising is proved.Item Особливості розвитку детермінації «економічне зростання» та «економічний розвиток» в країні(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Богун, M. M.; Bogun, M.Теорія економічного зростання є одним з найскладніших розділів економічної науки, присвяченої дослідженню ринкового господарства. Аналіз економічного зростання має особливе значення в останні десятиліття. Економічне зростання є однією з найважливіших частин економічного розвитку суспільства, а також соціально-культурного і політичного. Необхідно вказати не тільки саме поняття економічного зростання, а й фактори на нього впливають. У статті розглянуто основні підходи до детермінацій «економічне зростання» і «економічний розвиток», показано еволюційний розвиток даних концепцій, представлена фактори сталого економічного зростання як кількісний критерій економічного розвитку, сприяють зростанню економічного потенціалу і могутності країни, нарощуванню обсягів суспільного відтворення і спроможності національної економіки задовольняти поточні і майбутні зростаючі потреби населення, підтримуваний протягом тривалого періоду часу. The theory of economic growth is one of the most complex sections of economics devoted to the study of market economy. The analysis of economic growth has been of particular importance in recent decades. Economic growth is one of the most important parts of the economic development of society, as well as socio-cultural and political. It is necessary to specify not only the very concept of economic growth, but also the factors that affect it. The article considers the main approaches to the determinations of «economic growth» and «economic development», shows the evolutionary development of these concepts, presents the factors of sustainable economic growth as a quantitative criterion of economic development, promotes economic potential and power, increasing social reproduction and capacity to meet the current and future growing needs of the population, supported over a long period of time. Research on economic growth touches on many important aspects of this problem: the accumulation and participation in the processes of economic growth of financial and human capital, the impact of innovation on production and productivity, the impact of technological factors, the specifics and relationship of economic growth in different countries. economic, political and social institutions in these processes. In general, we propose to divide all factors of economic growth and development into six major groups: resource, production, motivational, structural, market and institutional. In conditions when the problems of economic growth and development have become more relevant in Ukraine, the study of theoretical and applied issues of this topic deserves more in-depth study. This can contribute to the choice of effective directions of production development, achieving higher rates of economic growth, increasing the level of material well-being of the population.Item Забезпечення економічної безпеки підприємств в сучасних умовах господарювання(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Гмиря, Вікторія Петрівна; Hmyria, V.; Кучеренко, Володимир Михайлович; Kucherenko, V.Метою дослідження є вивчення та адаптація підходів і методів оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта стосовно галузевих особливостей підприємств для промислових і сільськогосподарських напрямів. Завдання дослідження: вивчити теоретичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта, виявити сильні і слабкі сторони кожного підходу; адаптувати методи оцінки рівня економічної безпеки господарюючого суб'єкта до оцінки сільськогосподарських та промислових підприємств. Було встановлено, що найпоширенішими є такі методичні підходи до оцінки рівня економічної безпеки підприємства, як індикаторний, ресурсно-функціональний, комплексний, підхід на основі теорії економічних ризиків. Запропоновано доповнити розглянуті методики розрахунку зведеного коефіцієнта економічної безпеки підприємства показниками, що відображають ефективність використання ресурсів у сільськогосподарському виробництві і промислових підприємствах. In modern conditions of global economic volatility one of the most important tasks of science and practice is the development and implementation of a system of economic security of the enterprise. The entities are forced to adapt to the political and socio-economic instability, to search for adequate solutions the most difficult problems and ways to reduce threats to its functioning. The aim of the research is the study and adaptation of approaches and methods of evaluation of economic security of the business entity relative to the industry characteristics of enterprises, industrial and agricultural areas. Objectives of the study: to study theoretical approaches to assessing the level of economic security of an entity, identify the strengths and weaknesses of each approach; to adapt methods of assessing the level of economic security of an economic entity to the assessment of agricultural and industrial enterprises. During research following methods were applied: analysis and synthesis, comparative analysis, induction and deduction. It was found that the most common are methodological approaches to assessing the level of economic security of the enterprise, as an indicator, resource-functional, integrated, approach based on the theory of economic risks. According to the results of the analysis and evaluation of the functional components of economic security, they should be the basis for the development of a set of measures aimed at countering threats and increasing the level of economic security of the enterprise and, accordingly, expanding its adaptive capabilities to changing conditions economic activity, creating conditions for stable functioning and development. The implementation of the directions of ensuring economic security of the enterprise will create conditions not only for the stability of its functioning, but also improve the efficiency of financial and economic activities, and will also contribute to increasing the economic potential of industry and agriculture and the economy as a whole.Item Моніторинг ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів бренду(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Шафалюк, М. С.; Shafalyuk, M.; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafalyuk, O.В статті доводиться, що особлива увага підприємств має приділятися моніторингу ефективності маркетингу і розвитку спільнот споживачів брендів. Показано, що однією з причин труднощів і проблем, які пов’язані з характеристиками і взаємозв’язками змінних, важливих для процедур маркетингового моніторингу кон’юнктури товарних ринків і розвитку спільнот споживачів брендів, є суб’єктність сприйняття економічних взаємодій і оцінок ефективності. Сучасні інформаційно-технологічні можливості на фоні безпрецедентного ускладнення розвитку ринків забезпечують, з одного боку, зростання значущості моніторингу серед інших спеціальних інструментів маркетингу, з іншого, досяжність високого рівня інтерактивності зв’язків у глобальних економічних системах відкритого типу. Нові технології кардинально зменшують масштаб інвестицій, необхідних для забезпечення успішності експериментів і результативності моніторингу. Particular attention in industrial enterprises should be paid to monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands. Top managers must identify the key principles, methodology and technologies of interaction of participants in the process of enterprise management. One of the reasons for the difficulties and problems associated with the characteristics and relationships of variables that are important for the procedures of marketing monitoring of commodity markets is the subjectivity of the perception of economic interactions and performance evaluations. Fundamentally new approaches to the development of systems for monitoring the effectiveness of marketing and development of consumer communities of brands, based on the capabilities of modern digital technologies to support interactive interactions of enterprises directly with consumers and other market participants, form a more realistic and applied understanding of economies at different levels. Modern information technology capabilities against the background of unprecedented complexity of market development provide, on the one hand, the growing importance of monitoring among other special marketing tools, on the other hand, the achievement of a high level of interactivity in global economic systems. Although their basic principles and directions of monitoring the effectiveness of marketing and development of brand consumer communities in science are not completely substantiated, but new technologies, on the one hand, radically reduce the scale of investment, on the one hand, high coverage of target audiences by interactive exchanges of information that is important and representative for marketing decisions. Methodologies and performance for monitoring the efficiency of marketing and community consumer development of brands in development of economic systems need further improvement. That will be the subject of the future publications.Item Девіантна економіка під впливом позитивів соціалізації(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Димченко, О. В.; Dymchenko, O.; Свічко, С. О.; Svichko, S.У статті розглянуто актуальні теоретико-концептуальні проблеми девіації як соціального явища та його особливості в процесах економічного розвитку. Визначено необхідність інституційного підходу до вирішення цих проблем, що забезпечує розгляд єдності економіки і соціуму в умовах протиріч, нерівноваги і невизначеності. Розкрито особливості девіантної економіки, що стосуються як негативних характеристик її агентів, так і конструктивних складових девіації. Запропоновано логіко-структурну модель деструктивних девіацій і схему пріоритетних напрямків дослідження підприємництва як організаційно-господарського різновиду економіки. На основі узагальнення поглядів науковців на зв`язок девіантної економіки з соціальними проблемами, визначено можливі шляхи і методи підтримки підприємництва як домінантного фактору позитивного впливу на соціально-економічний розвиток регіонів. The article deals with actual theoretical and conceptual problems of deviance as a social phenomenon and its peculiarities in the processes of economic development. The necessity of an institutional approach to solving these problems, which provides consideration of the unity of economy and society in the conditions of contradictions, imbalances and uncertainties, is determined. The peculiarities of deviant economy, which are related to both the negative characteristics of its agents (shadow schemes, negative impact on the environment, poverty of the population), as well as the structural components of deviance (development of entrepreneurship, strengthening of local self-government, creation of social enterprises) are revealed. The logical-structural model of destructive deviations and the scheme of priority directions of the study of entrepreneurship as organizational and economic kind of economy are offered. On the basis of generalization of different views of scientists on the connection of deviant economy with social problems, the causes of deviant behavior have been identified and possible ways and methods of supporting entrepreneurship as a dominant factor of positive influence on the socio-economic development of regions are shown. One of the ways of reducing the negative deviant influence is socialization. Social entrepreneurship is a significant component of socialization. The peculiarities of social entrepreneurship, which is increasingly spreading in Ukraine, have been identified. It characterize this sector of economy as the most responsible for linking the economy with society. It is determined that for Ukraine with its poverty of the majority of the population, with the shadow economy, the creation of social enterprises, the development of small business and its orientation not only to the market and profit, but also to solving social problems, should become an important priority of both state policy and communities, through the united territorial communities that actively strengthen positions of self-government.