Випуск № 46

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 16 of 16
  • Item
    Компетентнісний підхід у сфері вищої освіти України
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Юринець, Зорина Володимирівна; Yurynets, Zoryna; Юринец, Зорина Владимировна; Сновидович, Ірина Григорівна; Snovydovych, Iryna; Сновидович, Ирина Григорьевна
    Дослідження присвячено аналізу впровадження компетентнісного підходу у сфері вищої освіти України. Виокремлено основні ознаки та подано характеристики моделей компетентностей. Встановлено послідовність формування національної моделі компетентностей, яка враховує внутрішню будову освітньої діяльності, освітні технології та навчально-методичні засоби управління навчальним процесом. Розроблено логіко-структурну модель управління процесом надання освітніх послуг щодо впровадження освітніх програм формування молодих фахівців на основі компетентнісного підходу, яка враховує взаємовідношення та співзалежність стратегічних цілей і завдань реалізації освітнього процесу, чинники впливу на систему управлінських компетентностей, формування системи управлінських компетентностей, процес оцінювання рівня та якості компетентності випускника й освітнього процесу загалом. У роботі запропоновано етапи формування системи управлінських компетентностей. The main features and characteristics of competency models are outlined. It is outlined that the implementation of competency models is due to different methods of organization and provision of educational services, approaches to management and planning of the educational process, assessment of employment opportunities for young professionals in the labor market, recognition of the results (achievements) of young professionals. The sequence of formation of the national model of competencies was established, which envisages the following stages: determination of the results of expert assessments regarding the competency requirements for a student (graduate) of a higher education institution, obtained through a survey of potential employers, experts of higher education institutions, students within the professional standards; detailing learning outcomes in the existing competency model; formation of curricula of educational and professional programs (due to the analysis of subject and competence elements); definition of educational technologies; formation of methodological requirements for sections of competence training and methodological complexes (work programs of credit modules, theoretical material, practical (seminar) tasks, etc.) within the competence approach; development of competence training and methodological complexes. The logical and structural model of the process of managing the provision of educational services for the implementation of educational programs for the formation of young professionals based on the competence approach is presented. Managers of educational process, responsible persons play an important role in the process of training young professionals. The key elements of the process of managing the provision of educational services on the basis of a competency-based approach are the strategic goals of the educational process in higher education institutions; the task of implementing the educational process in higher education institutions; factors determining the system of managerial competencies; formation of a system of managerial competences; the process of assessing the level of competence; the level of competence of the young specialist; assessment of the quality of the educational process, competency of the graduate. The stages of formation of the system of managerial competencies are suggested. Исследование посвящено анализу внедрения компетентностного подхода в сфере высшего образования. Выделены основные признаки и представлены характеристики моделей компетенций. Установлена последовательность формирования национальной модели компетенций, которая учитывает внутреннее строение образовательной деятельности, образовательные технологии и учебно-методические средства управления учебным процессом. Представлена логико-структурная модель управления процессом предоставления образовательных услуг по внедрению образовательных программ формирования молодых специалистов на основе компетентностного подхода, которая учитывает взаимоотношения и созависимость стратегических целей и задач реализации образовательного процесса, факторы влияния на систему управленческих компетенций, формирование системы управленческих компетенций, процесс оценки уровня и качества компетентности выпускника и образовательного процесса в целом. В работе предложено этапы формирования системы управленческих компетенций.
  • Item
    Сучасний стан та тенденції розвитку франчайзингу в торговельній сфері економіки України
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Семенчук, Ірина Миколаївна; Semenchuk, Iryna; Семенчук, Ирина Николаевна
    Статтю присвячено дослідженню розвитку франчайзингу як чинника розвитку торгової галузі України. На основі актуальних статистичних даних охарактеризовано вплив франчайзингових угод на економіку країни в цілому. Сформульовано проблеми поширення франчайзингу в економіці України та пропонуються заходи щодо їх усунення. Доведено, що попри широкого запровадження франчайзингу на міжнародній арені, для економіки України це все ще відносно нове явище. Спираючись на результати вивчення досвіду країн з розвиненою економікою, систематизовано результати франчайзингу окремо для франчайзі і для франчайзера. Відзначено суперечливий характер цих результатів і необхідність пошуку компромісу. Визначено принципові особливості франчайзингу як способу початку нового бізнесу. The article is devoted to the study of franchising development in the Ukrainian market. The relevance and importance of trade franchising is proved.The essence of franchising, its advantages and drawbacks are considered; the necessity of use of franchising in Ukraine is grounded. Its influence on the economy of the country as a whole is analyzed. The current statistical data is given, allowing to study this kind of activity. Despite the fact that franchising is widely used in the international arena it is still a relatively new phenomenon for Ukraine's economy. The birth of franchising in Ukraine accounted for 1999. Based on the experience of highly developed economies, franchising can be said to be an effective tool for the development of small, medium and large businesses, which in turn positively affects the development of the country's economy as a whole. Different forms of franchise, including: trade franchising, business franchising, production franchising, conversion franchising, district franchising and subfranchising have been listed and described. The problem of balancing the interests of the parties has also been considered. Results of comparison of the advantages and the disadvantages of franchising, separately for the franchisee and for the franchiser, have been systematized. Therefore, to bring the Ukrainian trade business out of crisis through the development of small and medium enterprises, using the form of organization of their activities, such as franchising, it is necessary to analyze the current state of the franchising market in Ukraine and to assess trends in the trade. Franchising, unlike other types of entrepreneurship, provides stability, since this system operates on the basis of a ready-made business and allows progress in the future. Статья посвящена исследованию развития франчайзинга на рынке Украины. Доказана актуальность и важность торгового франчайзинга. Рассмотрены суть франчайзинга, его содержание, преимущества и недостатки. Анализируется его влияние на экономику страны в целом. Приводятся актуальные статистические данные, позволяющие изучить этот вид деятельности. Обсуждаются проблемы существования франчайзинга и предлагаются меры по их устранению. На основании изучения опыта стран с высокоразвитой экономикой, сделан вывод о том, что франчайзинг является действенным инструментом, обеспечивающим развитие малого, среднего и крупного бизнеса, а это, в свою очередь, положительно влияет на развитие экономики страны в целом. Систематизированы и проанализированы преимуществ и недостатков франчайзинга для франчайзи и для франчайзера; отмечен их противоречивый характер и необходимость поиска компромисса. Выделены принципиальные особенности франчайзинга как способа начала нового бизнеса.
  • Item
    Туристичний бізнес в Україні: стан та перспективи розвитку
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Опанащук, Юрій Якович; Opanashchuk, Yurii; Опанащук, Юрий Яковлевич
    У статті проведено аналіз поточного стану та визначено тенденції розвитку української туристичної галузі. Розглянуто роль та значення туристичного бізнесу в економіці, проведено аналіз чинників впливу на розвиток туристичної галузі України. Досліджено основні проблеми, що стосуються розвитку українського туристичного бізнесу. Проаналізовано динаміку розвитку туристичних організацій. Проведено аналіз туристичних потоків України за допомогою статистичних методів, показано динаміку відповідних показників за останні 9 років. Встановлено основні недоліки, проблеми та означено пріоритетні напрями розвитку туристичної галузі України. Обґрунтовано перспективи розвитку туристичного бізнесу в Україні, наведено імовірні шляхи вирішення проблем туристичної галузі. The purpose of the article is to study the role and importance of tourism business in the Ukrainian economy, to analyze the factors influencing the development of tourism business and to develop recommendations for improving the socio-economic development of Ukraine. The main scientific results of the study were obtained using a set of general scientific and special methods, namely: abstract-logical (in determining the main tendencies and directions of optimization of international tourist flows in Ukraine), statistical method (for processing and analysis of information on the number of participants of international inbound and outbound tourism), systematic analysis and synthesis (to establish features of development of tourist flows in Ukraine), abstract-theoretical method (for theoretical generalization) and forming conclusions). The article investigates the main publications of domestic and foreign scientists on the tendency of development of the Ukrainian tourist industry. The role and importance of tourism business in the economy is considered, the factors of influence on the development of the tourism industry of Ukraine are analyzed. The main problems related to the development of the Ukrainian tourism business are investigated. The dynamics and structure of tourist organizations are considered. The analysis of tourist flows of Ukraine using statistical methods is conducted, the dynamics of relevant indicators over the past 9 years are presented in tables. The main shortcomings, problems and priority directions of development of the tourist industry of Ukraine have been identified. Prospects of tourism business development in Ukraine are substantiated, probable ways of solving problems of tourism industry are given. The implementation of the set of measures in the article will allow to use tourism resources more effectively, integrate into the world tourist community, increase the accessibility of Ukraine's export tourism potential. One of the priorities is to attract investments in the tourism industry, including the construction of roadside service facilities, as well as collective and individual accommodation facilities in the administrative regions of the country. Creating the necessary conditions for the development of tourism in Ukraine as a highly profitable sector of the economy will contribute not only to the development of the tourism industry, but also to a more successful reform of the entire economic system. В статье проведен анализ текущего состояния и определены тенденции развития украинской туристической отрасли. Рассмотрены роль и значение туристического бизнеса в экономике, проведен анализ факторов влияния на развитие туристической отрасли Украины. Исследованы основные проблемы, касающиеся развития украинского туристического бизнеса. Проанализирована динамика развития туристических организаций. Проведен анализ туристических потоков Украина с помощью статистических методов, показано динамику соответствующих показателей за последние 9 лет. Выявлены основные недостатки, проблемы и обозначены приоритетные направления развития туристической отрасли Украины. Обоснованы перспективы развития туристического бизнеса в Украине, приведены возможные пути решения проблем туристической отрасли.
  • Item
    Сучасний стан та перспективи розвитку креативних індустрій за умов пандемії covid-19
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Кузнецова, Наталія Богданівна; Kuznetsova, Nataliya; Кузнецова, Наталия Богдановна
    У статті досліджено сучасний стан та можливі наслідки негативного впливу пандемії COVID-19 на розвиток креативних індустрій у глобальному масштабі та в Україні. Проаналізовано досвід різних країн світу у боротьбі з наслідками пандемії та використанні нових підходів до формування програм перезапуску національних економік і відновлення креативного сектору після кризи, зумовленої коронавірусом. На основі виявлених проблем, визначено основні фактори забезпечення посткризового відновлення та росту креативних індустрій у світі. The article touches upon the problem of developing creative sector of the economy under the conditions of COVID-19 on a global scale. It is proved that this sector is the most vulnerable among the other fields of economy and sensitive to the negative impact of the COVID-19 crisis. This sensitivity is due to the specific features of creative business. They include high proportions of small business and self-employed people; high level of innovative activity of creative enterprises, which must be constantly supported financially; market features of the formation of consumer demand and consumption of creative products; the scale of integration of creative economy with different sectors of the national economy, which causes a synergistic effect in case of crisis; high share of the intellectual component in the value of creative products, which is the object of intellectual property and requires a high level of protection in the society. The author looks into the experience of some European countries, in particular the United Kingdom, in overcoming the negative consequences of COVID-19 for creative business, which can be valuable for Ukraine and other countries. The main changes in the world business environment during the COVID-19 pandemic, which countries need to take into account when developing national strategies for economic recovery in the post-crisis period, are studied. Practical approaches of the governments of different countries to developing national economy restart programs and creative business recovery after crisis are generalized. The main factors of recovery, development and growth of the creative economy in the post-crisis recovery and growth of the creative sector is substantiated. To achieve the main goal and objectives of the study, the author uses general and specific research methods, including scientific abstraction, analysis and synthesis, induction and deduction, individual statistical methods such as comparisons and groupings, dynamic comparisons, tabular methods etc. В статье исследовано современное состояние и возможные последствия негативного воздействия пандемии COVID-19 на развитие креативных индустрий в глобальном масштабе и в Украине. Проанализирован опыт различных стран мира в борьбе с последствиями пандемии, а также использовании принципиальных подходов к формированию программ перезапуска национальных экономик и восстановления креативного сектора после кризиса, обусловленного коронавирусом. На основании выявленных проблем, определены основные факторы обеспечения посткризисного восстановления и роста креативных индустрий в мире.
  • Item
    Вплив організаційних процесів на ефективне використання і охо- рону ґрунтової системи
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Белинська, Світлана Михайлівна; Belinska, Svitlana; Белинская, Светлана Михайловна; Горлачук, Валерій Васильович; Horlachuk, Valery; Горлачук, Валерий Васильевич; Лазарева, Олена Володимирівна; Lazarieva, Olena; Лазарева, Елена Владимировна
    У статті розкрито теоретико-методологічні засади формування і реалізації еколого-економічної політики в умовах поширення процесів економічної глобалізації. Проаналізовано першопричини еколого-економічної і соціальної кризи у сільськогосподарському землекористуванні. Обґрунтовується, що потенційні можливості системи ґрунту розкриваються лише у гармонійному поєднанні його внутрішнього і зовнішнього середовища. Зазначено, що ґрунт потрібно розглядати як матеріальну систему, яка має свою структуру, організацію, якісні характеристики, а не тільки як поверхневий шар землі. Тільки у взаємодії внутрішнього і зовнішнього середовища (світло, тепло, волога, повітря, рельєф, час, антропогенні впливи на систему ґрунту) ґрунт набуває такої властивості як родючість. Доведено, що сутнісною складовою енергоресурсу ґру нту є гумус як фактор регулювання всіх процесів у ґрунті. Це вказує на необхідність досягнення умови балансу витрат енергетичного потенціалу ґрунту – гумусу на формування урожаю біомаси і надходження енергії ґрунту із зовнішнього середовища завдяки органічній складовій. Запропонована унікальна модель управління енергоресурсом системи ґрунту. Розроблено підходи до гармонійного поєднання внутрішнього і зовнішнього середовища шляхом науково обґрунтованої структури посівних площ, урожайності сільськогосподарських культур, які дозволяють знайти «золоту середину» між витратами гумусу і його нагромадженням. Historical experience shows that organization in artificial material systems adjusts them to the internal harmonious development, to the harmonious development between systems and environmental factors. Disorganization, on the other hand, destroys systems and their internal content, breaks ties with the external environment. In this regard, a great responsibility rests with the person, whose balanced actions should regulate the positive and negative processes in systems, subsystems and the environment. That is, care must be taken to ensure that system failures, at least, do not exceed the critical limit, as such a system may perish irreversibly. Theoretical and methodological bases of formation and realization of ecological and economic policy in the conditions of distribution of processes of economic globalization are investigated. The root causes of ecological, economic and social crisis in agricultural land use are analyzed. It is substantiated that the potential of the soil system is revealed only in the harmonious combination of its internal and external environment. It is noted that the soil should be considered as a material system that has its own structure, organization, quality characteristics, and not just as a surface layer of earth. Only in the interaction of internal and external environment (light, heat, moisture, air, relief, time, anthropogenic influences on the soil system) the soil acquires such a property as fertility. It is proved that the essential component of soil energy is humus as a factor in regulating all processes in the soil. This indicates the need to achieve a balance of costs of energy potential of the soil - humus for the formation of biomass crops and soil energy from the environment due to the organic component. A unique model of energy management of the soil system is proposed, which fully provides an answer to overcoming the ecological crisis of the soil. Approaches to the harmonious combination of internal and external environment through a scientifically sound structure of sown areas, crop yields, which allow to find the "golden mean" between the consumption of humus and its accumulation. It has been proven that with the growth of livestock per unit area of arable land there is no correlation with the growth of soil energy. It is claimed that as the number of animals per unit area of arable land increases, the energy content of the soil decreases, which is different from the generally accepted judgments of scientific assets and practitioners of agricultural production. Исследованы теоретико-методологические основы формирования и реализации эколого-экономической политики в условиях расширения процессов экономической глобализации. Проанализировано первопричины эколого-экономического и социального кризиса в сельскохозяйственном землепользовании. Обосновывается, что потенциальные возможности системы почвы раскрываются лишь в гармоническом объединении ее внутренней и внешней среды. Отмечено, что почву необходимо рассматривать как материальную систему, которая имеет свою структуру, организацию, качественные характеристики, а не только как поверхностный слой земли. Только во взаимодействии внутренней и внешней среды (свет, тепло, влажность воздуха, рельеф, время, антропогенные влияния на систему почвы) почва приобретает такое свойство как плодородие. Доказано, что существенной составляющей энергоресурса почвы является гумус как фактор регулирования всех процессов в почве. Это указывает на необходимость достижения условия баланса потерь энергетического потенциала почвы – гумуса на формирование урожая биомассы и поступление энергии почвы из внешней среды благодаря органической составляющей. Предложена уникальная модель управления энергоресурсом системы почвы, которая в полной мере дает ответ на преодоление экологического кризиса почвы. Разработаны подходы к гармоническому сочетанию внутренней и внешней среды путем научно обоснованной структуры посевных площадей, урожайности сельскохозяйственных культур, которые позволяют найти «золотую средину» между потерями гумуса и его накоплением. Доказано, что с увеличением поголовья животных на единицу площади пашни отсутствует корреляционная связь для достижения цели возрастания энергоресурса почвы. Утверждается, что с увеличением поголовья животных на единицу площади пашни уменьшается содержание энергоресурса почвы, что отличается от общепринятых суждений научного актива и практиков сельскохозяйственного производства.
  • Item
    Organization of state financial control in order to ensure sustainable economic development
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Skoryk, Maryna; Скорик, Марина Олегівна; Скорик, Марина Олеговна
    The article explores the theoretical, methodological and applied aspects of the organization of state financial control in order to ensure sustainable economic development of Ukraine. A comprehensive model of the organization of state financial control has been formed, focused on ensuring sustainable economic development. The goals, directions, strategic and operational tasks of state financial control are determined to ensure stability, efficiency and systematic provision of budget services. Among the main tasks of reform system of state internal financial control the creation of a single legal field for development is indicated system of state internal financial control as an integral part of public administration and input relevant changes to the legislation. The relationship between public financial control and financial policy should be traced in determining the types of control. In our opinion, the division of financial policy into components is a prerequisite emergence of certain types of public financial control. In other words, each component of financial policy must have its own separate instrument, ie the type of public financial control. Coherence of financial policy components and types of control is necessary to build an effective and efficient structure of public administration bodies with a clear definition of the limits of their influence and the degree of responsibility. The necessity of institutional reform of state financial control in Ukraine is substantiated. The methodological foundations of state financial control for Ukraine are systematized based on the experience of the United States of America. A hypothesis has been put forward that the effectiveness of budgetary services at the regional (local) level is a criterion for the effectiveness of the use of state financial resources. The types of efficiency of budgetary services are defined with the aim of managing certain aspects of the provision of budgetary services, among which the effectiveness of the external and internal environment of state financial control is highlighted, as well as such types of efficiency as budgetary, social, commercial, public and so on. It is noted about the need to reform the existing model of state financial control in Ukraine and the direction of its implementation. У статті досліджено теоретичні та прикладні аспекти організації державного фінансового контролю у цілях забезпечення сталого економічного розвитку України. Сформовано модель організації державного фінансового контролю, орієнтовану на забезпечення сталого економічного розвитку. Визначено мету, напрями, стратегічні та оперативні завдання державного фінансового контролю для забезпечення стабільності, ефективності та системності надання бюджетних послуг. Обґрунтовано необхідність проведення інституційної реформи державного фінансового контролю в Україні. Систематизовано методологічні засади державного фінансового контролю для України на основі досвіду Сполучених штатів Америки. Висунуто гіпотезу, що ефективність бюджетних послуг на регіональному (місцевому) рівні є критерієм ефективності використання фінансових ресурсів держави. Окреслено види ефективності бюджетних послуг з метою управління окремими аспектами надання бюджетних послуг. Зауважено про необхідність реформування існуючої моделі державного фінансового контролю в Україні та напрями її реалізації. В статье исследованы теоретические и прикладные аспекты организации государственного финансового контроля в целях обеспечения устойчивого экономического развития Украины. Сформирована модель организации государственного финансового контроля, ориентированная на обеспечение устойчивого экономического развития. Определены цели, направления, стратегические и оперативные задачи государственного финансового контроля для обеспечения стабильности, эффективности и системности предоставления бюджетных услуг. Обоснована необходимость проведения институциональной реформы государственного финансового контроля в Украине. Систематизированы методологические основы государственного финансового контроля для Украины на основе опыта Соединенных Штатов Америки. Выдвинута гипотеза, что эффективность бюджетных услуг на региональном (местном) уровне является критерием эффективности использования финансовых ресурсов государства. Определены виды эффективности бюджетных услуг с целью управления отдельными аспектами предоставления бюджетных услуг. Замечено о необходимости реформирования существующей модели государственного финансового контроля в Украине и направления ее реализации.
  • Item
    Теоретичні аспекти системного підходу щодо реалізації державної інвестиційної політики у сільському господарстві
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Боровік, Любов Володимирівна; Borovik, Liubov; Боровик, Любовь Владимировна; Танклевська, Наталія Станіславівна; Tanklevska, Nataliya; Танклевская, Наталия Станиславовна; Олійник, Віктор Сергійович; Олейник, Виктор Сергеевич
    У статті окреслені принципи системного підходу щодо реалізації політичних цілей та побудована схема структурно-функціональної системи реалізації державної інвестиційної політики у аграрній галузі. Ефективність реалізації державної інвестиційної політики розвитку сільського господарства залежить від багатьох чинників, у тому числі, від принципів її реалізації, реальності окреслених цілей та механізмів їх д осягнення. Системність підходу до вирішення цієї проблеми може мати не тільки теоретичне, а й практичне значення. Визначено, що основним завданням державної інвестиційної політики розвитку сільського господарства є її цілеспрямований вплив на сукупність, характерних для аграрної сфери факторів, які безпосередньо або опосередковано визначають якість формування аграрного інвестиційного ринку, ефективність сільськогосподарського виробництва, рівень екологічності сільських територій, соціальних стандартів мешканців села, зростання продовольчої безпеки країни, забезпечення сировиною переробних підприємств та ін. The article outlines the principles of a systematic approach to the implementation of political goals and constructs a scheme of structural and functional system of implementation of state investment policy in the agricultural sector. The effectiveness of the implementation of state investment policy for agricultural development depends on many factors, including the principles of its implementation, the reality of the outlined goals and mechanisms for achieving them. A systematic approach to solving this problem can have not only theoretical but also practical significance. It is determined that the main task of the state investment policy of agricultural development is its purposeful impact on the set of factors characteristic of the agricultural sector, which directly or indirectly determine the quality of the agricultural investment market, efficiency of agricultural production, environmental friendliness of rural areas, social standards food security of the country, supply of raw materials to processing enterprises, etc. From the study we conclude that the state investment policy of agricultural development is a large, complex, dynamic, managing, purposeful system that sets clear goals for the agricultural sector and indicates ways to implement them. As a management system, it can be defined as a sphere of regulated actions that affects the development of investment processes in agriculture, directing them towards the accumulation of investment resources and encouraging participants in investment processes to invest in the development of the agricultural economy. The constructed scheme of the structural and functional system of implementation of the regional investment policy of agricultural development corresponds to the principle of interaction, hierarchy and the principle of interdependence of the system and the environment. It makes it possible to assess the amount of investment potential in the agricultural sector and the effectiveness of its implementation in the investment product. Structural and functional system of realization of goals of state investment policy of agricultural development and principles of realization of investment policy give the chance to activate investment processes and to carry out purposeful transformations of investment resource potentials into investment product - growth of economy of branch, quality of living standards of rural population. security of the country. В статье обозначены принципы системного подхода к реализации политических целей и построена схема структурно-функциональной системы реализации государственной инвестиционной политики в аграрной отрасли. Эффективность реализации государственной инвестиционной политики развития сельского хозяйства зависит от многих факторов, в том числе, от принципов ее реализации, реальности определенных целей и механизмов их достижения. Системность подхода к решению этой проблемы может иметь не только теоретическое, но и практическое значение. Определено, что основной задачей государственной инвестиционной политики развития сельского хозяйства является ее целенаправленное воздействие на совокупность, характерных для аграрной сферы факторов, прямо или косвенно определяют качество формирования аграрного инвестиционного рынка, эффективность сельскохозяйственного производства, уровень экологичности сельских территорий, социальных стандартов жителей села, рост продовольственной безопасности страны, обеспечения сырьем перерабатывающих предприятий и др.
  • Item
    Суть та значення державного фінансового контролю в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Борисенко, Лариса Миколаївна; Borysenko, Larysa; Борисенко, Лариса Николаевна
    В статті зроблено огляд закордонних та вітчизняних досліджень щодо проблем та модернізації системи державного фінансового контролю. Доведено необхідність розробки єдиної понятійно-категоріальної бази державного фінансового контролю України, узгодженої з міжнародними стандартами. Визначено дефініції категорій «контроль», «фінансовий контроль» та «державний фінансовий контроль»; узагальнено існуючі у вітчизняній фінансовій науці тлумачення та розроблено класифікацію на підставі даного узагальнення. Зазначено основні цілі та принципи державного фінансового контролю. Візуалізовано схему системи органів державного фінансового контролю та доведено, що саме поняття «контроль» врешті необхідно розглядати як принцип управління, стадію управлінського процесу та одну із функцій фінансового управління. This paper presents an overview of foreign and domestic research, on issues and modernization of the system of state financial control. The need to develop a conceptual categorical base of the state financial control of Ukraine in accordance with the international standard, have been identified. Since, "state financial control" synthesizes a number of complementary concepts such as "control", "financial control" and general idea of public functions; the given concepts have been classified. "Financial control" and "state financial control" are classified by common categories: function, system and institution. The main goals and principles of state financial control are indicated. The system of public financial control bodies is schematically depicted. It is proved that the concept of "public financial control" is narrower in meaning than the concept of "financial control". We have identified public financial control as a separate type of control. This article is a kind of theoretical contribution to the formation of a single conceptual and categorical apparatus of public financial control. The main problem in Ukraine has been identified, and the problem of creating an integrated system of state financial control remains unresolved in the country. It is noted that the functions and powers of state bodies are duplicated. Public financial control is the final stage of the public administration process. The main purpose of public financial control is manifested in the practical satisfaction of the purpose of public life. That is, public financial control is a necessary condition for a democratic society and is a legitimate activity of public authorities and management, which permeates all financial and economic activities. As for the legal framework of state financial control, it is not yet fully formed, the current laws are valid for a particular control service separately, there is no unification. В статье представлен обзор зарубежных и отечественных исследований по проблемам и модернизации системы государственного финансового контроля. Доказана необходимость в разработке единой понятийно-категориального базы государственного финансового контроля Украины согласно международным стандартам. Определены дефиниции категорий «контроль», «финансовый контроль» и «государственный финансовый контроль», обобщены существующие в отечественной финансовой науке толкования и разработана классификация на основании данного обобщения. Указаны основные цели и принципы государственного финансового контроля. Визуализирована схема системы органов государственного контроля и доказано, что само понятие «контроль» необходимо рассматривать как: принцип управления, как стадию управленческого процесса и как одну из функций управления.
  • Item
    Оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємства в контексті інтеграції науки та бізнесу
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Теплюк, Мария Анатольевна; Шапран, Олександр Андрійович; Shapran, Oleksandr; Шапран, Александр Андреевич
    У статті досліджено підходи до оцінювання інноваційного розвитку підприємств різних сфер діяльності та запропоновано власний інтегральний підхід на основі формульного вигляду рівнів інноваційного розвитку, які включають в себе коефіцієнтні складові. В роботі особливу увагу приділено коефіцієнтам оцінювання рівнів інноваційного розвитку підприємства, зокрема звернено увагу на оцінюванні рівня щастя та інтелектуального капіталу, що є невід’ємними складовими ефективності та результативності діяльності сучасних підприємств. Об’єктом дослідження є методика оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємства в сучасних умовах господарювання. Предметом дослідження є сукупність теоретико-методичних аспектів оцінювання рівня інноваційного розвитку підприємств в контексті інтеграції науки та бізнесу. In the article the purpose of the article is to propose an integrated indicator for assessing the level of innovative development, which takes into account the components of the process-functional approach to the enterprise. Today, numerous research achievements focus on the assessment of individual components of innovative development of the studied industry, but there is no single integrated mechanism for formulaic assessment of the level of innovative development. The urgency of solving the above problem involves the possibility of a comparative approach of micro and meso levels based on the normalization of data, taking into account modern methods of calculating the proposed components of innovation development. The article emphasizes the consideration of assessing the level of innovative development on the basis of the formation of an integrated indicator based on a process-functional approach. The author identifies four components: innovative development of input resources, innovative mechanism of enterprise activity, innovative development of production organization, preconditions and results of introduction of innovative products - on the basis of which formula 1 is proposed. In addition. own attention was focused on indicators of the level of innovative development of the organization, in particular the assessment of the level of happiness and the impact of intellectual resources. In particular, happiness is a part of the cycle of combining "test" and "action", which according to kaizen will change and improve the work process. Thus, the author focuses on the proposed method of assessing the level of happiness according to the Scrum approach. An equally important component of the level of innovative development of the enterprise is the assessment of intellectual resources, which means a complex economic category that combines intellectual capital and various forms of intangible assets that capture knowledge and skills and aim to maintain longterm competitive advantage. development of business entities. According to the data formed tables of components of the integrated indicator, the effectiveness of innovation in the enterprise is determined if the coefficient is defined within the metric level of innovation development is greater than zero, which has a significant impact and integrated indicator of the level of innovation development depending on the enterprise. To apply the integrated indicator in different areas, the author proposed weighting factors that contribute to the individualization of the weight of each of the indicators and the area of its operation. The proposed formulaic form of assessing the level of innovative development covers a system of indicators of functional-process interaction metrics of the organization, and the presence of weighting factors helps to adapt the calculation for different areas of activity and provides normalization of data to form a comparative approach between existing and potential competitors. In addition, the proposed formula facilitates marketing research, proactive vision and socially responsible behavior in crisis conditions and the use of Agile techniques, lean production and more. The current prospects for further research are to improve the system of proposed indicators to match their importance to the strategy and the formation of KPIs for each of the levels of government, which will increase the efficiency of economic entities. В статье исследованы подходы к оценке инновационного развития предприятий различных сфер деятельности и предложен интегральный подход на основе формульного вида уровней инновационного развития, которые включают в себя коэффициентные составляющие. В работе особое внимание уделено коэффициентам оценки уровней инновационного развития предприятия, в частности обращено внимание на оценку уровня счастья и интеллектуального капитала как неотъемлемые составляющие эффективности и результативности деятельности современных предприятий. Объектом исследования является методика оценки уровня инновационного развития предприятия в современных условиях хозяйствования. Предметом исследования есть совокупность теоретико-методических аспектов оценки уровня инновационного развития предприятий в контексте интеграции науки и бизнеса.
  • Item
    Тенденції розвитку та впровадження інновацій підпрємствами сфери рітейлу
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Петренко, Людмила Анатоліївна; Petrenko, Liudmyla; Петренко, Людмила Анатольевна; Проскокова, Анна Юріївна; Proskokova, Ann; Проскокова, Анна Юрьевна
    За результатами дослідження встановлено основні тенденції, які характеризують інноваційну політику роздрібних підприємств, а саме: випереджаюче зростання частки онлайн-продажів та, як результат, розвиток концепції new retail, що об’єднує онлайн-, офлайн-комунікацію з клієнтом, логістику та систему обслуговування; використання технологій доповненої і віртуальної реальності, штучного інтелекту, роботів та дронів і, як наслідок, зміна досвіду споживача, спрощення процесу вибору продукту та комунікації з брендом, економія часу клієнта; стирання меж між традиційними онлайн- та офлайн-рітейлерами, оптовими та роздрібними компаніями; відкриття нових каналів збуту, таких як торгівля через соціальні мережі та маркетплейси. У статті наведено статистичні дані, які підтверджують тенденції та стають підґрунтям для формування інноваційної політики підприємств, в т.ч. перераховані фактори, які впливають на інноваційну активність рітейлерів України. The purpose of the article is to identify the main trends in the development of the retail sector, and the commercialization of innovations, comparable trends in retail in Ukraine and other countries. Research methods: the analysis of statistical data was used to assess the growth rate of retail trade, for cross-country and inter-regional comparisons; the induction method has been applied in the course of systematizing retail trends. Considering and analyzing statistical information related to the development of retail trade, we identified the main trends and factors that affect the innovation policy of companies in this field. Being over-dynamic and capitalintensive, retail is becoming an attractive investment for innovation. This article identified the main trends in introducing innovations in the retail sector, first of all, trends are based on changes in customer experience, as well as on the need for more accurate analytics, faster delivery, cashiers without cashiers, contactless payments, etc. for optimization of enterprise activity. As a result of the study, the main trends characterizing the innovation policy of retail enterprises were identified, namely: 1) outstripping growth in the share of online sales; 2) the development of the concept of new retail, combining online, offline communication with a client, logistics and a service system; 3) the use of augmented and virtual reality technologies, artificial intelligence, robots and drones and, as a result, a change in consumer experience; 4) simplification of the product selection process and communication with the brand, saving customer time; 5) blurring the boundaries between traditional online and offline retailers, wholesale and retail companies; 6) the opening of new distribution channels, such as trading through social networks and marketplaces. In the Ukrainian realities, there is a low innovation activity of retail in general, and non-technological, and marketing innovations prevail. The retail growth rate in Ukraine in 2018 was 0.5 points higher than the global indicator. Although the excess is not significant, it was achieved through the expansion of foreign investors and global brands, which positively assess both the capacity and dynamics of the Ukrainian retail market. В результате исследования определены основные тенденции, характеризующие инновационную политику розничных предприятий, а именно: 1) опережающий рост доли онлайн-продаж; 2) развитие концепции new retail, объединяющей в единое целое онлайн-, офлайн-коммуникацию с клиентом, логистику и систему обслуживания; 3) использование технологий дополненной и виртуальной реальности, искусственного интеллекта, роботов и беспилотников и, как следствие, изменение опыта потребителя; 4) упрощение процесса выбора продукта и коммуникации с брендом, экономия времени клиента; 5) стирание границ между традиционными онлайн- и офлайн-ритейлерами, оптовыми и розничными компаниями; 6) открытие новых каналов сбыта, таких как торговля через социальные сети и маркетплейсы. В украинских реалиях наблюдается низкая инновационная активность предприятий в целом, а среди внедряемых инноваций преобладают нетехнологические, маркетинговые. В статье приведены статистические данные, подтверждающие данные тенденции, в т.ч. перечислены факторы, влияющие на инновационную активность ритейлеров Украины.
  • Item
    Національна інноваційна система як основа економічного зростання країни
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Норд, Ганна Леонідівна; Nord, Ganna; Норд, Анна Леонидовна; Нетудихата, Костянтин Леонтійович; Netudykhata, Kostiantyn; Нетудыхата, Константин Леонтьевич
    В статті обґрунтовано необхідність розбудови національної інноваційної системи як основи економічного зростання на теоретичному та емпіричному рівнях. Акцентовано увагу на класичній політичній економії, марксистській політекономії, ранній концепції економічного зростання, неокласичних теоріях зростання, теоріях «ендогенного зростання», нових теоріях зростання. Розкрито місце інновацій в теоріях зростання та сутність національної інноваційної системи як певну єдність організацій (приватних, державних, громадських), способів і методів їх взаємодії, в рамках якої реалізуються процеси створення, зберігання, поширення і відтворення технологій та науково-технічних знань. Використовуючи сумарний інноваційний індекс оцінено ефективність національних інноваційних систем та виявлено її вплив на рівень економічного розвитку країн Європи. Ефективність української національної інноваційної системи є дуже низькою, що вимагає формування та реалізації науково-обґрунтованого комплексу заходів на рівні держави щодо її розбудови. The need to development a national innovation system as a basis for economic growth was substantiated at the theoretical and empirical levels in the article. Within this goal, theories of economic growth were considered , the place of innovations in them was revealed, the concept of national innovation systems was study, the impact of the national innovation systems efficiency on the level of economic development identify was identified. Theoretical models and results of empirical research show that the main strategic factors of long-term economic growth are innovations and their determining factors. In turn, economic growth on an innovation basis requires the creation of appropriate institutional structures, which are united by the concept of national innovation systems. The efficiency of national innovation systems is assessed and its impact on the level of economic development of European countries is revealed. The efficiency of the national innovation system of Ukraine is very low, amounting to 35.4% of the European average. For Ukraine, there is a connection: low efficiency of the national innovation system → low level of innovation activity → low level of GDP per capita. Not a high level of economic development, in turn, impairs the efficiency of the national innovation system, there is a "trap" of inefficiency. This requires the formation and implementation of a scientifically sound set of measures at the state level to get out of the "trap". Such measures include the following recommendations: establish the indicator of knowledge intensity of GDP as the most important macro indicators of strategic economic development, recognize the financing of science as the most important priority of financing policy; stimulate private investment in research and innovation, expand initiatives such as the formation of venture funds to increase private investment and long-term capital; create a reliable national regulatory framework; simplify state aid rules in the field of science and innovation, especially for small businesses, use common evaluation standards for research and innovation projects; recognize the key role of higher education in providing promising skills and competencies for the successful implementation of innovations, stimulate research in universities; support innovation cooperation. В статье обоснована необходимость развития националь- ной инновационной системы как основы экономического роста на теоре- тическом и эмпирическом уровнях. Акцентировано внимание на класси- ческой политической экономии, марксистской политэкономии, ранних концепциях экономического роста, неоклассических теориях роста, тео- риях «эндогенного роста», новых теориях роста. Раскрыты место инно- ваций в теориях роста и сущность национальной инновационной системы как определенного единства организаций, способов и методов их взаимо- действия, в рамках которой реализуются процессы создания, хранения, распространения и воспроизводства технологий и знаний. Используя суммарный инновационный индекс, оценена эффективность национальных инновационных систем и выявлено ее влияние на уровень экономического развития стран Европы. Эффективность украинской национальной инновационной системы является очень низкой, требует формирования и реализации научно-обоснованного комплекса мероприятий на уровне государства по ее развитию.
  • Item
    Прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначенності
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Харченко, Тетяна Олександрівна; Kharchenko, Tetiana; Харченко, Татьяна Александровна
    В статті було розглянуто особливості прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначеності. З метою розуміння цілісної системи прийняття стратегічних рішень на підприємствах в статті розкрито сутність поняття «прийняття стратегічних рішень». Сформовано етапи прийняття стратегічних рішень на підприємствах в умовах невизначеності та досліджено процеси прийняття стратегічних рішень в результаті чого виокремлені основні його складові. Обґрунтовано можливість використання тривимірної матриці визначення стратегічного напрямку розвитку підприємства в умовах невизначеності. Досліджено рівні невизначеності зовнішнього середовища та запропоновані основні заходи що дозволяють в умовах невизначеності запобігти прийняттю хибних стратегічних рішень. The formation of strategic decisions has a significant impact on the effectiveness and success of the enterprise and is especially important in a changing environment. The article considers the peculiarities of strategic decision- making in enterprises in conditions of uncertainty. In order to understand the holistic system of strategic decision-making in enterprises, the article reveals the essence of the concept of "strategic decision-making" resulting in a strategic decision is seen as a process aimed at choosing actions of a person or enterprise, which characterizes the psychological aspect of this process. rational or intuitive, judgment-based nature. The author formed the stages of strategic decision-making at enterprises in conditions of uncertainty consisting of strategic analysis, definition of strategic directions of the enterprise, formed a set of strategic alternatives and choice of strategic decision, implementation of strategic decisions and evaluation of strategic decisions. Also, the processes of strategic decision-making are studied, as a result of which its main components are singled out: the purpose and purpose of strategic decision-making; resources needed to achieve strategic goals; technologies used in the implementation of strategic objectives; executors involved in the implementation of the proposed strategy; terms and place of performance of strategic tasks; the result of achieving strategic goals. The possibility of using a three-dimensional matrix to determine the strategic direction of enterprise development in conditions of uncertainty is substantiated. The levels of uncertainty of the external environment are investigated and the basic measures that allow to prevent making wrong strategic decisions in the conditions of uncertainty are offered. В статье рассмотрены особенности принятия стратегических решений на предприятиях в условиях неопределенности. С целью понимания целостной системы принятия стратегических решений на предприятиях в статье раскрыта сущность понятия «принятие стратегических решений». Сформированы этапы принятия стратегических решений на предприятиях в условиях неопределенности и исследованы процессы принятия стратегических решений в результате чего выделены основные его составляющие. Обоснована возможность использования трехмерной матрицы определения стратегического направления развития предприятия в условиях неопределенности. Исследованы уровни неопределенности внешней среды и предложены основные мероприятия позволяющие в условиях неопределенности предотвратить принятие ошибочных стратегических решений.
  • Item
    Сутність, інструменти та методи digital-маркетингу у сучасному бізнесі
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Полях, Сергій Сергійович; Poliakh, Sergii; Полях, Сергей Сергеевич
    У статті представлено результати дослідження сутності та підходів щодо трактування поняття «digital-маркетинг», розкрито основні інструменти та методи даного явища. Визначено ефективність впливу від впровадження цифрового маркетингу на сучасний бізнес. Досліджені основні тенденції розвитку цифрових маркетингових інструментів та їх вплив на результативність бізнесу. Охарактеризовані особливості цифрових маркетингових каналів, а саме: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. Запропоновано розширення можливостей digital-маркетинг на вітчизняному ринку. Зазначені основні проблеми на шляху до ефективного застосування цифрового маркетингу з метою охоплення цільової аудиторії та збільшення обсягів продажу продуктів на вітчизняному ринку. The article explores the essence and analyzes different approaches to the concept of "digital marketing", considers the main tools and methods of this phenomenon. The effectiveness of the impact of the introduction of digital marketing on modern business is determined. The main trends in the development of digital marketing tools and their impact on business performance are studied. Features of digital marketing channels are characterized, namely: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. It is proposed to expand the opportunities of digital marketing in the domestic market. The main problems on the way to the effective use of digital marketing in order to reach the target audience and increase sales of products in the domestic market. В статье исследована сущность и проанализированы различные подходы к понятию «digatal-маркетинг», рассмотрены основные инструменты и методы данного явления. Определена эффективность влияния от внедрения цифрового маркетинга на современный бизнес. Исследованы основные тенденции развития цифровых маркетинговых инструментов и их влияние на результативность бизнеса. Охарактеризованы особенности цифровых маркетинговых каналов, а именно: content marketing, email, social media, organic search, paid search, display ads, mobile. Предложено расширение возможностей digatal-маркетинг на отечественном рынке. Указаны основные проблемы на пути к эффективному применению цифрового маркетинга с целью охвата целевой аудитории и увеличения объемов продаж продуктов на отечественном рынке.
  • Item
    Компаративний аналіз упровадження та розвитку електронного урядування в України та Естонії
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Kулага, Iрина Володимирівна; Kulaga, Iryna; Кулага, Ирина Владимировна; Ткаченко, Олена Вадимівна; Tkachenko, Olena; Ткаченко, Елена Вадимовна; Клівак, Всеволод Віталійович; Klivak, Vsevolod; Кливак, Всеволод Витальевич
    У статті досліджено сутність електронного урядування, структуровано етапи становлення та розвитку електронного урядування в Естонії та в Україні, проведено компаративний аналіз з метою встановлення логічних закономірностей, що впливають на упровадження електронного урядування, а також для пошуку переваг, визначення меж і можлив остей використання естонського досвіду для розвитку електронного уряду в Україні. Здійснено порівняльний аналіз показників ІКТ-інфраструктури України та Естонії на регіональному та світовому рівнях. Визначено основні напрями подальшого розвитку електронного урядування в Україні у правовій, адміністративній, фінансовій, інфраструктурній та соціальній сферах. Проведено оцінку очікуваного ефекту від впровадження пропонованих заходів. The article reveals the essence of e-government and conducts comparative analysis of the formation and development of e-government in Estonia and Ukraine. The comparative analysis in this study is used to establish logical patterns that influence the formation and development of e-government, as well as to search for advantages, determine the boundaries and possibilities of using the experience of Estonia for the development of e-government in Ukraine. Particular attention is paid to the analysis of ICT infrastructure, since its inconsistency with the current level of development is one of the main problems for the country, and the solution of this issue is important to increase the level of readiness for the introduction of e-government, the development of which, in turn, is one of the main factors for successful reforming and improving the country's competitiveness. Comparative analysis of the indicators of the ICTinfrastructure of Ukraine and Estonia at the regional and global levels has been conducted. For a holistic study of the environment in which e-government is developing, an ecosystem approach is used that provides the ability to analyze both direct and indirect impacts on the ICT ecosystem and assess the consequences of environmental quality changes (digital, legal, etc.) for the development of the process under study. Based on the analysis of the possibilities of using the Estonian experience in Ukraine, an assessment of the expected effect of the implementation of the proposed measures is carried out. The main directions of the further development of e-government in Ukraine in the legal, administrative, financial, infrastructure and social spheres are identified. В статье раскрывается суть электронного правительства и проводится компаративный анализ становления и развития электронного правительства в Эстонии и в Украине. Компаративный анализ в данном исследовании используются с целью установления логических закономерностей, влияющих на становление и развитие электронного правительства, а также для поиска преимуществ, определения границ и возможностей использования опыта Эстонии для развития электронного правительства в Украине. Особое внимание уделено анализу ИКТ-инфраструктуры, поскольку ее несоответствие современному уровню развития является одной из главных проблем для страны, а решение этого вопроса важно для повышения уровня готовности к внедрению электронного правительства, развитие которого, в свою очередь, является одним из главных факторов успешного реформирования и повышения конкурентоспособности страны. Проведен сравнительный анализ показателей ИКТ-инфраструктуры Украины и Эстонии на региональном и мировом уровнях. Для целостного исследования среды, в которой происходит развитие электронного правительства используется экосистемный подход, обеспечивающий возможность анализа как прямых, так и косвенных воздействий на ИКТ-экосистему и оценки последствий изменения качества среды (цифровой, правовой и т.д.) для развития исследуемого процесса. На основе проведенного анализа возможностей использования эстонского опыта в Украине проведена оценка ожидаемого эффекта от внедрения предлагаемых мероприятий. Определены основные направления дальнейшего развития электронного управления в Украине в правовой, административной, финансовой, инфраструктурной и социальной сферах.
  • Item
    Порівняльний аналіз рівня цифровізації економіки України у міжнародних рейтингах
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Войтенко, Віталій Олександрович; Voitenko, Vitalii; Войтенко, Виталий Александрович
    У статті здійснено оцінку цифровізації економіки України шляхом проведення міжнародного порівняльного аналізу за допомогою рейтингів, що характеризують розвиток та ступінь використання комп’ютерних технологій, інформаційних систем та програмно-інформаційних засобів за показниками ICT Development Index, E-government development index, Global Cybersecurity Index та Digital Competitiveness Ranking. Розглянуто сутність та компонентні складові зазначених міжнародних рейтингів. Визначено країни-лідери у кожному рейтингу, позиції яких співставлені із позицією України. Проведено оцінку динаміки та місця України у міжнародних рейтингах шляхом визначення максимального та мінімального значення, значення індексу України. Систематизовано рейтингові позиції України у міжнародних рейтингах цифровізації економіки. The article assesses the digitalization of Ukraine's economy by conducting an international comparative analysis using ratings that characterize the development and use of computer technology, information systems and software and information indicators ICT Development Index, Egovernment development index, Global Cybersecurity Index and Digital Competitiveness Ranking. Modern digital technologies transform and permeate a large number of economic and social activities. At the same time, a sign of the stage of digitalization (digitalization) of domestic economies is the widening of the digital divide between individual economies, which creates the danger of an even greater lag of developing countries, and especially the least developed of them. A rethinking of digital sector development strategies and future contours of globalization requires a comprehensive approach to new technologies, stronger partnerships and better digital technology management. In the conditions of rapid globalization processes, the issue of digital transformation of Ukraine's economy based on the study of the experience of developed countries becomes useful in the development of socio-economic policy of the digital type. The essence and component components of the specified international ratings are considered. The leading countries in each rating are identified, whose positions are compared with the position of Ukraine. An assessment of the dynamics and place of Ukraine in international rankings by determining the maximum and minimum values, the value of the index of Ukraine. The rating positions of Ukraine in the international ratings of digitalization of the economy are systematized. According to the results of the study of Ukraine's rating position in international rankings of digitalization of the economy, it can be shown that the level of digital transformation of the domestic economy is characterized as average, while the potential for increasing indicators socioeconomic sphere. For Ukraine, accelerating the transformation of the economy in the direction of digitalization of processes based on the use of cybernetic systems, technologies, big data analysis techniques, etc. becomes the main task of rapid development. The national economy has the potential, which due to modern opportunities for generation, analysis and decision-making, become a valuable resource for achieving planned performance indicators. В статье осуществлена оценка цифровизации экономики Украины путем проведения международного сравнительного анализа с по- мощью рейтингов, характеризующих развитие и степень использования компьютерных технологий, информационных систем и программно-инфор- мационных средств по показателям ICT Development Index, E-government development index, Global Cybersecurity Index и Digital Competitiveness Ranking. Рассмотрены сущность и компонентные составляющие указанных международных рейтингов. Определены страны-лидеры в каждом рейтинге, позиции которых сопоставлены с позицией Украины. Проведена оценка динамики и места Украины в международных рейтингах путем определения максимального и минимального значения, значение индекса Украины. Систематизированы рейтинговые позиции Украины в международных рейтингах цифровизации экономики.
  • Item
    Управління фірмою в умовах невизначеності зовнішнього середовища: інституціональний аспект
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020) Бігунов-Новіков, Леонід Юрійович; Bigunov-Novikov, Leonid Yu.; Бегунов-Новиков, Леонид Юрьевич
    Зростання невизначеності зовнішнього середовища, перехід до постіндустріальної фази розвитку спричинив загострення проблеми в плануванні економічної діяльності фірми. Об’єктом дослідження даної статті є економічна діяльність фірми в умовах невизначеності зовнішнього середовища. За допомогою інституціонального порівняльного аналізу було доведено, що при високому рівні невизначеності відбуваються «провали ринку» та адміністративно-командного механізму управління. Натомість суб’єкти економічної діяльності використовують сітьові форми контрактної взаємодії, утворюючи сітьові бізнес-структури, які дозволяють отримувати конкурентні переваги та максимально ефективно використовувати свої активи, утворюючи взаємовідносницькі ренти за рахунок зменшення трансакційних витрат управління в умовах невизначеності. Growth of uncertainty of the external environment, transition to a post-industrial phase of development caused aggravation of a problem in planning of economic activity of firm. The main result of the study was a combination of non-institutional and resource theories to explain the phenomenon of formation and development of network business structures and the firm as a whole. The integration of these theories has been made possible by an in-depth analysis of such transaction attributes as uncertainty and the introduction into scientific circulation of the concept of "valuation" of assets as one of the key attributes of transactions. Network business structures are a separate, distinct from the market and hierarchy, a form of contractual arrangement for transactions, rather than a "mixed", "hybrid" or "transitional" structure on the Market-Hierarchy continuum, as interpreted by the current new institutional theory firms. An example of such a situation is the gradual formation of more predictable and clear external institutional conditions of economic activity. In other words, the interval e1-e2 is the time for further decision-making by transaction participants to transfer transactions to a market or hierarchical management mechanism or further interaction in a network of business structures. At the level of valuation of assets more than e2 - it is advisable to transfer transactions to the market or follow the path of vertical integration with a high level of investment in specific assets. In such a situation, network business structures lose their advantages due to a cheaper transactional market management mechanism, and due to the constant understanding, risks of demand and income of participants, there is an opportunism that should be controlled within a hier archical structure. The separation of network business structures as a separate transaction management structure allows us to draw another very important conclusion for the whole theory of the firm and its key question, why does the firm exist, if transactions can be performed within the market, or what limits the size of the firm and why one large firm cannot do the same or even more than a large number of small firms. Asking about the institutional modeling of the firm provides a new weighty management tools for decision-making economic agents. Recognition of the fact of the existence of transaction costs due to the presence of limited rationality, and hence the inevitable incompleteness (uncertainty) of almost any contractual relationship, and the fact of opportunism, as well as the ability to operate a comparative transaction analysis through the valuation and specificity of assets allows without accurate measurement of transaction costs (which in many cases is impossible) to make effective decisions on production and exchange within management structures that minimize (save) transaction costs. Рост неопределенности внешней среды, переход к постиндустриальной фазы развития вызвал обострение проблемы в планировании экономической деятельности фирмы. Объектом исследования данной статьи является экономическая деятельность фирмы в условиях неопределенности внешней среды. С помощью институционального сравнительного анализа было доказано, что при высоком уровне неопределенности происходят «провалы рынка» и административно-командного механизма управления. Вместо этих инструментов субъекты экономической деятельности используют сетевые формы контрактного взаимодействия, образуя сетевые бизнес-структуры, которые позволяют получать конкурентные преимущества и максимально эффективно использовать свои активы, образуя отношенческие ренты за счет уменьшения трансакционных издержек управления в условиях неопределенности.