Випуск № 24

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Особливості інноваційної діяльності підприємств морської галузі в сучасних умовах
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Яворська, А. Ф.; Yavorska, A.; Пархоменко, І. М.; Parkhomenko, I.; Лисенко, Н. С.; Lysenko, N.; Ковиліна, М. О.; Kovylina, M.; Бурмака, Л. О.; Burmaka, L.
    Підприємства морського бізнесу включають велику групу різнорідних підприємств, пов’язаних з операціями доставки, процесами обробки вантажів і супутньої інформації. З метою якіснішого виконання зазначених функцій важливим є підвищення інноваційності виконуваних операцій операторами даних процесів. Інноваційність може розглядатися під кутом трьох основних результатючих чинників: економічного, соціального та екологічного. Не дивлячись на зазначений перелік типів нововведень, власники та менеджери віддають перевагу економічній складовій, соціальна та екологічна ефективність реалізуємих підприємствами морського бізнесу проявляється як випадкова або побічна функція від економічної. З метою запровадження науково-обґрунтованих інноваційних рішень на підприємствах морегосподарського комплексу доцільним є розробка та реалізація комплексної програми розвитку, методологічний базис якої представлений ланцюгом ланцюгу «держава — підприємства морського бізнесу — освіта та наука (університети, академії)». Запровадження такої системи не тільки підвищить ефективність функціонування окремих операторів ринку, а й забезпечить виконання ними основних соціальних та екологічних стратегічних завдань. В українських реаліях потребують змін і перегляду такі рішення: запровадження ризик-орієнтованих підходів, з використанням необхідних моделей; зниження ризиків настання нещасних випадків, аварій; впровадження управління життєвим циклом інформації та обсягами великих даних; збільшення тоннажності та гнучкості судна; еколого-орієнтований підхід підприємств морського бізнесу та оптимізація витрат у даному напрямку; посилення співпраці у ланцюгу «держава — підприємства морського бізнесу — освіта та наука (університети, академії)». Ключовими орієнтирами в напрямку реалізації інноваційних рішень на підприємствах морського бізнесу мають стати big data та аналітики даних; використання хмарних технологій; розвиток штучного інтелекту та машинного навчання; передові сенсорні технології; автоматизація виробничих процесів та вдосконалення робототехніки; кластеризація та кооперація підприємств морського сектору тощо. Maritime businesses include a large group of diverse enterprises involved in delivery operations, cargo handling processes and related information. It is important to increase the innovation of operations performed by operators of these processes in order to perform these functions better. Innovation can be viewed from the angle of three main resulting factors: economic, social and environmental. Despite this list of types of innovations, owners and managers prefer the economic component, social and environmental efficiency of the maritime business realized by enterprises is manifested as a random or incidental function of the economic efficiency. In order to implement scientifically sound innovative solutions at the enterprises of the maritime complex, it is advisable to develop and implement a comprehensive development program, the methodological basis of which is represented by the chain «state — maritime business — education and science (universities, academies)». The introduction of such a system will not only increase the efficiency of individual market operators, but also ensure that they fulfill the main social and environmental strategic objectives. In Ukrainian realities, the following solutions need to be changed and revised: introduction of risk-oriented approaches, using the necessary models; reducing the risks of accidents; introduction of information life cycle management and big data volumes; increasing the tonnage and flexibility of the vessel; eco-oriented approach of maritime business enterprises and cost optimization in this direction; strengthening cooperation in the chain «state — maritime business enterprises — education and science (universities, academies)». Big data and data analysts should become the key guidelines in the direction of realization of innovative decisions at the enterprises of sea business; use of cloud technologies; development of artificial intelligence and machine learning; advanced sensor technologies; automation of production processes and improvement of robotics; clustering and cooperation of maritime sector enterprises, etc.
  • Item
    Priority directions of development of multilevel trade integration of Ukraine
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Yatsenko, Olena; Яценко, Олена Олександрівна; Meyers, William H.; Schneeberger, Kenneth C.; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Олександр Миколайович
    The key trends in the world economy at the beginning of the XXI century are undoubtedly strengthening of internationalization of economic activity, which is reflected in integration processes that cover almost all countries regardless of their level of socioeconomic development, determining their competitiveness in world markets. In most modern domestic and foreign studies, international trade integration is considered in the context of its regional manifestations — preferential trade zones, free trade zones of various types and customs unions. At the same time, the areas of trade and integration cooperation are expanding and diversifying not only at the level of regional trade cooperation, but also at the level of bilateral trade and integration relations and in a network format thanks to multinational corporations that contribute to the complexity of global production networks and value chains. Among other things, the escalation of rivalry between countries and regions motivates countries to join the global system of trade regulation within the WTO. Theoretical principles of integration processes are revealed in the works of such scientists as: K. Andersen, L. Antoniuk, I. Burakovskyi, V. Vlasov, D. Hrinfild, D. Dzhekson, I. Diumulen, D. Lukianenko, R. Miuller, H. Miurdal, A. Poruchnyk, V. Piatnytskyi, Ya. Stoliarchuk, T. Tsyhankova, V. Chuzhykov, O. Yatsenko and others. The potential of trade integration on the basis of the author ‘s methodical approach is identified in the work. The vectors of intensification of trade integration with the use of forecasting by the method of linear regression (least squares) are substantiated. Special attention is paid to the analysis of trade and integration potential of Ukraine as well as to the development and substantiation of intensification directions of its use on diversification principles. The purpose of the article is to determine the priority areas of Ukraine’s international trade integration at the corporate, interstate, regional and global levels.
  • Item
    Первинний облік довгострокових і поточних зобов’язань
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Ярова, Алла Б.; Yarova, Alla
    Оскільки в сучасних умовах господарювання зобов’язання на підприємствах займають значну частину в пасивах, питання щодо їх обліку є актуальними і стосуються всіх етапів їх відображення в бухгалтерському обліку. При цьому питання систематизації первинного обліку зобов’язань розкриті недостатньо, що і визначило даний напрямок досліджень. Since in modern conditions, liabilities in enterprises occupy a significant part of liabilities, the issues of their accounting are relevant and apply to all stages of their reflection in accounting. At the same time, the issues of systematization of primary accounting of liabilities are not sufficiently disclosed, which determined this area of research.
  • Item
    Діджиталізація брендингу міжнародних корпорацій світового FMCG-ринку
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Черницька, Тетяна Володимирівна; Chernytska, Tetiana; Черницкая, Татьяна Владимировна; Кривенко, Анастасія І.; Kryvenko, Anastasiia
    Сьогодні діджитал-інструменти та вплив споживачів на їх впровадження є одними з головних драйверів трансформації бізнес-стратегій компаній. Відтак, діджиталізація бізнес-процесів, взаємодії зі стейкхолдерами, а також формування брендингу за таких умов є актуальним питанням для міжнародної економіки. У боті досліджено сутність категорії «діджитал-технологій» та її основних складових. Авторами виділено три основні групи діджитал-інструментів: власні (особистий сайт компанії, мобільна версія сайту, акаунти в соцмережах), платні (контекстна реклама, партнерський маркетинг), напрацьовані («сарафанне радіо», «вірусна» реклама). За результатами аналізу чинників формування стратегії компаній на світовому ринку FMCG-товарів авторами визначено та охарактеризовано 10 глобальних споживчих трендів. Визначено роль діджитал-маркетингу в глобальних споживчих трендах. Проаналізовано детермінанти розвитку діджитал-технологій у брендингу компаній і проведено бенчмаркінг традиційних і діджитал інструментів у просуванні товарів. У статті наведено результати аналізу світового досвіду ефективності впровадження маркетингових компаній та ефективність застосування в них діджиталтехнологій, що сприяють підтримці брендингу, глобальними корпораціями, зокрема The Coca-Cola Company, Nestle S. A., L’Oréal Group, The Procter & Gamble Company, Unilever PLC. На базі аналізу брендингу досліджуваних корпорацій авторами виділено основні тренди діджиталізації глобальних учасників ринку FMCG-товарів. Значну увагу у статті приділено аналізу трансформації корпоративних стратегій у контексті глобальних викликів, зокрема Covid-19, та зміни підходів у маркетингу міжнародних компаній. Виділено основні стратегії компаній, що дозволяють їм адаптуватися в умовах глобальних викликів, а також сформовано рекомендації щодо підвищення ефективності корпоративного маркетингу за нових умов. Nowadays, digital tools and consumer influence on their implementation are one of the main drivers of transformation of business strategies of companies. Therefore, digitalization of business processes, interaction with stakeholders, as well as the formation of branding in such conditions is an urgent issue for the international economy. The work investigated the essence of the category of «digital technologies» and its main components. The authors identified three main groups of digital tools: own (personal website of the company, mobile version of the site, accounts in social networks), paid (contextual advertising, affiliate marketing), developed («word of mouth radio, «viral» advertising). Based on the results of analysis of factors of formation of companies’ strategy in the global market of FMCG-products, the authors identified and characterized 10 global consumer trends. The role of digital marketing in global consumer trends has been determined. The role of digital marketing in global consumer trends is determined. The determinants of the development of digital technologies in the branding of companies are analyzed and benchmarking of traditional and digital tools in the promotion of goods is carried out. The article presents the results of the analysis of world experience in the effectiveness of marketing companies and the effectiveness of digital technologies that support branding, global corporations, including The Coca-Cola Company, Nestle SA, L’Oréal Group, The Procter & Gamble Company, Unilever PLC. Based on the analysis of branding of corporations studied by the authors, the main trends of digitalization of global market participants in FMCG products are highlighted. Much attention is paid to the analysis of the transformation of corporate strategies in the context of global challenges, in particular Covid-19, and changes in marketing approaches of international companies. The main strategies of companies, allowing them to adapt to the conditions of global challenges, as well as formed recommendations for increasing the effectiveness of corporate marketing in new conditions.
  • Item
    Процесно-орієнтована взаємодія демократії в Україні
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Лотюк, Констaнтинac; Lotiuk, Konstantynac
    Стаття являє собою цільовий аналіз прикладів демократії. Недавні дослідження політичних режимів переповнені глибоким розумінням процесів демократизації та де-демократизації. Процеси демократизації чітко визначені навіть у випадках консолідованої демократії, зважаючи на те, що доля нових демократій, що зазнають великих змін, є надзвичайно важливою. Стаття присвячена розвитку політичного режиму в Україні. Методологічний аналіз відношень демократизації та дедемократизації в Україні підкреслює різницю між позитивною неминучістю ліберальної демократії в транзитології та позитивним різноманіттям форм відносин між процесами демократизації та де-демократизації в трансформатології, включаючи несподівані. Увага притягується зрештою до гібридного політичного режиму, що існує в пост-демократичному просторі, внаслідок чого процеси демократизації та дедемократизації як заперечують та замінюють один одного, так і взаємодіють. Дана стаття зазначає, що існуючий політичний режим в Україні слід охарактеризувати за категоріями про-демократичний та пост-демократичний. В цілому, стаття щонайбільш базується на сучасному контексті та правомірності гібридного політичного режиму. This article constitutes a case study of democracy. Recent studies on political regimes are rich in insights into the relationship between processes of democratization and de-democratization. There are clearly identifiable processes of dedemocratization even in consolidated democracies, given that a fate of the new democracies, which are facing great challenges, is of high importance. The article is focused on the development of the Ukrainian political regime. A methodological analysis of the relationship between the democratization and de-democratization processes in Ukraine underlines a difference between a positive inevitability of liberal democracy in transitology and a positive diversity of forms of relationship between democratization and de-democratization processes, including unexpected ones, in transformatology. Attention is drawn to a hybrid political regime in the long run that exists in a post-democratic environment, whereby the processes of democratization and de-democratization either deny and interchange each other or interact. The article argues that the hybrid political regime, existing in Ukraine, should be characterised by categories of pro-democratic post-democracy. In general, the article focuses much on present-day contextuality and appropriateness of a hybrid political regime.
  • Item
    Шляхи удосконалення організаційного та інформаційного забезпечення якості прийняття державно-управлінських рішень
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Коваль, Яна С.; Koval, Yana
    В сучасних умовах трансформації державного управління, відповідно до системних змін в усіх галузях суспільного, економічного буття особливої ваги набуває якість керівних, управлінських процесів в органах державної влади в реалізації стратегій розвитку у досягненні цілей результативності управлінських рішень. Основною тенденцією змін управління в державних інституціях в європейських країнах стало перенесення управлінських методів і технологій з комерційної сфери в державну. Підходи та технології управління, відпрацьовані в комерційних фірмах впроваджуються в практику управління державних організацій: менеджмент участі приходить на зміну авторитарному управлінню, а монополія з надання послуг змінюється змаганням, конкуренцією з надання послуг, механізм бюрократії перетворюється на механізм ринку. Формою існування динамічної системи таких відносин — є процес прийняття управлінських рішень в органах державної влади. Він являється узагальненим інтегрованим процесом, який фактично складається з численних процесів державного управління, що конкретизуються на циклах управління через визначення певних суб’єктів та об’єктів управління. Вивчення узагальненого процесу дозволяє правильно оцінити проблемні ситуації становлення та розвитку державного управління в країні, оскільки відповідно до закономірності цілісності системи — вона має інтегративні якості, не властиві окремим компонентам. Разом із тим, перехід управління в державних органах від традиційної бюрократичної моделі до нової моделі управління, орієнтованої на пошук ефективного вирішення проблем, характеризується більшою орієнтацією на цілі та місію, на відміну від орієнтації на правила і процедури. У статті систематизовано шляхи удосконалення державно-управлінських рішень шляхом методу аналізу. Охарактеризовано об’єктивні чинники впливу на управлінські рішення. Виокремлено основні критерії інформатизації процесу формування управлінських рішень в органах державної влади. Встановлено головні джерела інформаційних ресурсів державної влади. Запропоновано механізм організаційного та інформаційного забезпечення якості прийняття державно-управлінських рішень. In modern conditions of public administration transformation, in accordance with systemic changes in all spheres of social and economic life, the quality of managerial, managerial processes in public authorities in the implementation of development strategies in achieving the goals of effective management decisions. The main trend of changes in management in public institutions in European countries has been the transfer of management methods and technologies from the commercial to the state. Approaches and management technologies developed in commercial firms are implemented in the management of state organizations: participatory management replaces authoritarian management, and the monopoly on service is replaced by competition, competition for service, the mechanism of bureaucracy becomes a mechanism of the market. The form of existence of a dynamic system of such relations is the process of making managerial decisions in public authorities. It is a generalized integrated process, which in fact consists of numerous processes of public administration, which are specified in the cycles of government through the definition of certain subjects and objects of government. The study of the generalized process allows to correctly assess the problematic situations of formation and development of public administration in the country, because in accordance with the laws of the integrity of the system — it has integrative qualities that are not inherent in the individual components.At the same time, the transition of public administration from the traditional bureaucratic model to a new management model focused on finding effective solutions to problems is characterized by a greater focus on goals and mission, as opposed to a focus on rules and procedures. The article systematizes the ways to improve public administration decisions by the method of analysis. Objective factors influencing management decisions are described. The main criteria for informatization of the process of forming management decisions in public authorities are highlighted. The main sources of information resources of the state power are established. The mechanism of organizational and informational quality assurance of state-administrative decisions is offered.
  • Item
    Цивілізаційні виміри глобальної економічної кризи
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Кальченко, Тимур Валерійович; Kalchenko, Tymur; Кальченко, Тимур Валерьевич
    Проблематика дослідження є актуальною з огляду на необхідність виявлення впливу цивілізаційних чинників на загальний хід і динамічний розвиток глобальних трансформацій. При цьому на особливу увагу розраховує специфіка кризо- вих явищ у глобальній економічній парадигмі. Саме тому головною проблемою дослідження є визначення особливостей протікання сучасної системної кризи, чиє протікання відбувається на фоні активізації цивілізаційних контактів, суперечок і зіткнень. На сьогодні значно недоопрацьованими блоками досліджень подібного роду виступають аспекти життєвого циклу цивілізацій, особливості їх виникнення і занепаду, а також характер поведінки в кризових умовах, що гарантує виживання чи занепад. Основними завданнями дослідження є: показати особливості розвитку цивілізацій, їх гуманітарну місію, виявити механізми їх взаємодії одна з іншою, визначити специфіку протікання сучасної глобальної системної кризи, виявити її наслідки і показати їх характер для глобальної економічної стабільності. В статті розглядається проблематика глобального розвитку з точки зору специфіки формування, структурних трансформацій і занепаду цивілізаційних утворень, що дозволило виявити певні закономірності і характер глобальності перших цивілізаційних утворень. Поряд з цим, показаний характер протікання сучасної глобальної системної кризи, яка охоплює усі сфери життєдіяльності людини і носить цивілізаційний характер, адже її драматичні наслідки повністю змінять між цивілізаційні пропорції і призведуть до посилення китайської та арабської груп. При цьому вдалося встановити певні штучні причини сучасної глобальної кризи, коли цілеспрямовано руйнуються традиційні засади існування старої капіталістичної платформи економічних відносин задля побудови нової конструкції, формат якої ще не є визначеним, але внаслідок настання межі зростання для глобальної економіки, край бажано найскоріше позбутися класичного інституційного забезпечення з державою на чолі, що може гарантувати як істотний пакет стратегічних переваг, так і позначитися значними ризиками. The problematics of the research are relevant given the need to identify the influence of civilizational factors on the overall course and dynamic development of global transformations. At the same time, special attention is paid to the specifics of crisis phenomena in the global economic paradigm. That is why the main problem of the research is to determine the peculiarities of the current systemic crisis, which occurs against the background of intensification of civilizational contacts, disputes and clashes. Today, much unrevealed scientific blocks of research of this kind are aspects of the life cycle of civilizations, the peculiarities of their emergence and decline, as well as the nature of behavior in crisis conditions, which guarantees survival or decline. The main objectives of the study are: to show the features of civilizations, their humanitarian mission, to identify mechanisms of their interaction with each other, to determine the specifics of the current global systemic crisis, to identify its consequences and show their nature for global economic stability. The article considers the issue of global development in terms of the specifics of formation, structural transformations and decline of civilizations, which revealed certain patterns and the nature of the globality of the first civilizations. In addition, the nature of the current global systemic crisis, which covers all spheres of human life and is civilizational, is shown, because its dramatic consequences will completely change the proportions of civilization and lead to the strengthening of Chinese and Arab groups. At the same time, it was possible to establish certain artificial causes of the current global crisis, when the traditional foundations of the old capitalist platform of economic relations are purposefully destroyed to build a new structure, the format of which has not yet been determined, which can guarantee both a significant package of strategic advantages and significant risks.
  • Item
    Вплив глобалізації на ринок цінних паперів України через призму якісних показників інтеграції національного фондового ринку у глобальний ринок
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Задорожна, Тетяна Г.; Zadorozhna, Tetiana
    Процеси глобалізації на світовому фінансовому ринку в останні два десятиліття призвели до того, що національні ринки цінних паперів розвинених країн стали характеризуватись зниженням транскордонних обмежень на рух інвестиційного капіталу. Прихильники глобалізації свідчать про зростання фінансового потенціалу національних компаній через зростання можливостей по залученню капіталу на світовому фінансовому ринку. В межах даного дослідження ми поставили перед собою мету дослідити, наскільки український ринок цінних паперів є інтегрованим у світовий фінансовий ринок за якісними ознаками. Зокрема, ми запропонували досліджувати інтеграцію ринку цінних паперів України у глобальний ринок за такими трьома критеріями: існування обмежень на інвестиції резидентів країни в цінні папери, що торгуються на іноземних організаторах торгівлі; наявність обмежень на розміщення цінних паперів національних емітентів на іноземних організаторах торгівлі; наявність обмежень на розміщення цінних паперів іноземних емітентів на національних організаторах торгівлі. Проведений у статті аналіз свідчить, що істотні зрушення з точки зору можливостей інтеграції вітчизняного ринку цінних паперів у глобальний ринок відбулись лише в останні кілька років. Зокрема, лібералізація валютного регулювання в Україні та запровадження системи е-лімітів дало можливість фізичним та юридичним особам легально інвестувати в цінні папери, що торгуються на іноземних фондових біржах. Наслідком пом’якшення критеріїв допуску іноземних цінних паперів до обігу на території України стало те, що вітчизняні інвестори мають можливість укладати на українських біржах угоди з купівлі/продажу кількох десятків іноземних цінних паперів, таких як: казначейські облігації США, акції іноземних інвестиційних біржових фондів і деяких американських блакитних фішок, акції та облігації іноземних компаній з активами в Україні. У статті зроблено висновки, що з 2019 року можливості національних інвесторів по інвестуванню в цінні папери іноземних емітентів (як на українських, так і на іноземних фондових біржах) суттєво виросли. Таким чином, у результаті поточних реформ вітчизняного фінансового ринку в Україні має пожвавитись торгівля на українських фондових біржах і може збільшились легальний відтік капіталу від національних інвесторів. Проте питання пожвавлення залучення іноземного капіталу вітчизняними емітентами все ще залишається невирішеним. The processes of globalization in the global financial market in the last two decades have led to the reduction in cross-border restrictions on the movement of investment capital in the national securities markets of developed countries. Proponents of globalization indicate an increase in the financial potential of national companies through increased opportunities to raise capital in the global financial market. Within the framework of this study, we set the goal to investigate how the Ukrainian securities market is integrated into the global financial market in terms of quality. In particular, we proposed to study the integration of the Ukrainian securities market into the global market according to the following three criteria: the existence of restrictions on investment by residents of the country in securities traded on foreign trade organizers; the presence of restrictions on the placement of securities of national issuers on foreign trade organizers; the presence of restrictions on the placement of securities of foreign issuers on national trade organizers. The analysis conducted in the article shows that significant changes in terms of opportunities for integration of the domestic securities market into the global market have occurred only in the last few years. In particular, the liberalization of currency regulation in Ukraine and the introduction of an e-limit has allowed individuals and legal entities to legally invest in securities traded on foreign stock exchanges. As a result of easing the criteria for admission of foreign securities to circulation in Ukraine, domestic investors have the opportunity to enter into agreements on the Ukrainian stock exchanges for the purchase/sale of dozens of foreign securities, such as US Treasury bonds, shares of foreign investment funds and some American blue chips, shares and bonds of foreign companies with assets in Ukraine. The article concludes that since 2019, the opportunities for national investors to invest in securities of foreign issuers (both on Ukrainian and foreign stock exchanges) have grown significantly. Thus, as a result of the current reforms of the domestic financial market in Ukraine, trade on Ukrainian stock exchanges should revive and the legal outflow of capital from national investors may increase. However, the issue of reviving the attraction of foreign capital by domestic issuers remains unresolved.
  • Item
    Оцінка періоду фінансової стабільності підприємств
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Буркова, Людмила А.; Burkova, Liudmyla
    Одним із критеріїв визначення фінансового стану суб’єктів господарювання є їх фінансова стабільність. У той же час у науковій літературі на сьогодні відсутнє чітке визначення сутності даної категорії, а також загальноприйняті методичні аспекти щодо оцінювання фінансової стабільності підприємств та диференціації її рівнів. Досліджено сутність економічної категорії «фінансова стабільність підприємства». Визначено, що на сьогодні у науковій літературі виокремлюються два підходи до її визначення: 1) прямий підхід (здатність безперебійно функціонувати — задовольняти вимоги і надавати послуги, підтримуючи оптимальну величину прибтковості, ліквідності та платоспроможності за допустимого рівня ризиків, та протистояти при цьому негативному впливу внутрішніх і зовнішніх чинників); 2) зворотний підхід (фінансова стабільність підприємства розглядається через його фінансову нестабільність). Тобто, під фінансовою стабільністю здебільшого прийнято розуміти досягнення підприємством певних нормативів діяльності, а в разі відхилення від них — як небезпека для підприємства. В якості критеріїв для ідентифікації фінансової стабільності підприємства дослідниками пропонуються такі категорії: короткострокова і довгострокова, абсолютна і нормальна, допустима і недопустима тощо. Вважаємо, що фінансову стабільність підприємства необхідно визначати не виключно станом на конкретний момент часу, а протягом певного прогнозованого періоду часу. Поділяємо думку дослідників, які є прихильниками зворотного підходу до визначення фінансової стабільності підприємства. При цьому відсутність нестабільності підприємств пропонуємо діагностувати за показниками оцінювання ймовірності настання банкрутства підприємств з урахуванням фактору часу. Запропоновано методичний підхід до оцінювання рівня фінансової стабільності підприємств в одиницях часу. One of the criteria for determining the financial condition of economic entities is their financial stability. At the same time, in the scientific literature today there is no clear definition of the essence of this category, as well as generally accepted methodological aspects for assessing the financial stability of enterprises and differentiation of its levels. The essence of the economic category «financial stability of the enterprise» is investigated. It is determined that today in the scientific literature there are two approaches to its definition: 1) direct approach (the ability to function smoothly — to meet the requirements and provide services, maintaining the optimal value of profitability, liquidity and solvency at acceptable levels of risk, and resist the negative impact of internal and external factors); 2) the reverse approach (financial stability of the enterprise is considered due to its financial instability). That is, financial stability is mostly understood as the achievement of certain standards of activity by the enterprise, and in case of deviation from them — as a danger to the enterprise. As criteria for identification of financial stability of the enterprise researchers offer the following categories: short-term and long-term, absolute and normal, admissible and inadmissible, etc. We believe that the financial stability of the enterprise should be determined not only as of a particular point in time, but over a certain forecast period of time. We share the opinion of those researchers who are supporters of the reverse approach to determining the financial stability of the enterprise. At the same time, we propose to diagnose the lack of instability of enterprises according to the indicators of assessing the probability of bankruptcy of enterprises taking into account the time factor. A methodical approach to assessing the level of financial stability of enterprises in units of time is proposed.
  • Item
    Державні програми у програмно-цільовому бюджетуванні: інституційний аспект
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Жибер, Тетяна Василівна; Zhyber, Tetiana; Жибер, Татьяна Васильевна; Солопенко, Тетяна Василівна; Solopenko, Тetiana; Солопенко, Татьяна Васильевна; Славкова, Алла Аркадіївна; Slavkovа, Alla; Славкова, Алла Аркадьевна
    В українському програмно-цільовому бюджетуванні на рівні державного бюджету з 2004 року використовуються два види цільових програм одночасно. Видатки державного бюджету структуровані за бюджетними програмами головних розпорядників коштів та виконавців бюджетних програм у їхній мережі, але у складі бюджетних програм можуть бути враховані видатки на державні цільові програми, які виконуються тими самими виконавцями. Мета дослідження полягає у визначенні особливостей інституційних змін бюджетування при виконанні державних цільових програм та бюджетних програм. Проведені аналіз та систематизація фінансового забезпечення етапів ініціації, затвердження та використання державних цільових програм. Встановлено, що поряд із формальними обов’язками замовники, виконавці та відповідальні за затвердження державних цільових програм можуть підпорядковуватися неформальним інституційним тенденціям, які виникають унаслідок імплементації законодавства. Методи дослідження. Застосовано метод аналізу, узагальнення, синтезу, системний підхід, метод порівняння, статистичні методи та графічні методи. У результатах показано наслідок використання державної цільової програми у програмно-цільовому бюджетуванні під час використання бюджетних коштів з державного бюджету. Бюджетна програма перебрала на себе провідний інституційний статус для здійснення видатків бюджету, тому реалізація державної цільової програми залежить від врахування у складі поточної бюджетної програми. Тенденція зменшення кількості державних цільових програм з початком публікації звітів Мінекономіки про стан їхнього виконання підтверджує вплив публічної відповідальності за результати виконавців. Практичне значення. Продовження використання державних цільових програм у бюджетуванні вимагає вдосконалення інституційних правил для їхніх виконавців. Перспективи подальших досліджень. Слід розглянути сучасне інституційне середовище розпорядника коштів – виконавця цільових програм з метою виявлення формальних та неформальних правил для досягнення цілей програм за бюджетні кошти. In the program-target budgeting due the state budget expenditures two types of target programs are used simultaneously since 2004 in Ukraine. State budget expenditures are structured according to the budget programs of the main spending units and belonged to their network budget programs executors. However, the budget programs may include expenditures on state target programs implemented by the same executors. The purpose of the study is to determine the features of institutional changes in budgeting in the implementation of state target programs and budget programs. The analysis and systematization of financial support of the stages of initiation, approval and use of state target programs are carried out. It has been established that, in addition to formal responsibilities, contracting authorities, contractors and those responsible for approving state targeted programs may be subject to informal institutional trends arising from the implementation of legislation. Research methods were the methods of analysis, generalization, synthesis, system approach, comparison method, statistical methods and graphical methods are applied. The paper results contain the outcome of the state target program using in program-targeted budgeting when programs funds by the state budget spending. The budget program has taken over the leading institutional status for the budget expenditures implementation, so the providing of the state target program depends on consideration in the current budget program. The tendency to reduce the number of state target programs with the beginning of the publication of reports of the Ministry of Economy on the status of their implementation confirms the impact of public accountability for the results of performers. Continued use of state targeted programs in budgeting requires improvement of institutional rules for their executors. Prospects for further research necessary to consider the modern institutional environment of the administrator of funds – the executor of targeted programs in order to identify formal and informal rules for achieving the goals of programs for budget funds.