Випуск № 48

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 12 of 12
  • Item
    Корпоративні передумови досягнення інтегрованості міжнародних маркетингових комунікацій
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Циганкова, Тетяна Михайлівна; Tsyhankova, Tetiana; Цыганкова, Татьяна Михайловна; Іщенко, Анна Володимирівна; Ishchenko, Anna; Ищенко, Анна Владимировна; Дубас, В. О.; Dubas, V.
    Статтю присвячено обґрунтуванню необхідності створення передумов підвищення результативності інтегрованих міжнародних маркетингових комунікацій в умовах глобальної цифровізації, загострення дисбалансів на світових ринках та посилення геополітичних і геоекономічних протиріч. Розкрито системну сутність інтегрованих міжнародних маркетингових комунікацій (ІММК) та дано їх визначення. Досліджено еволюцію та ідентифіковано три хвилі розвитку теорії і практики інтегрованих маркетингових комунікацій (ІМК). Узагальнено сучасні вектори інтегрування засобів комунікації та здійснена їх типізація. Виокремлено специфічні особливості ІММК та в цьому контексті ідентифіковано найбільш ефективні засоби комунікаційного впливу на зарубіжних стейкхолдерів. Досліджено фактори виникнення практики ІМК, виокремлено їх групи та доповнено кожну з них найбільш вагомими сучасними чинниками. З урахуванням цього обґрунтовано необхідність та доцільність створення корпоративних передумов досягнення інтегрованості маркетингових комунікацій у міжнародному бізнесі. Запропоновано перелік таких передумов та показано їх вплив на конкретні вектори інтеграції різноманітних форм маркетингових комунікацій. This article is devoted to the justification of necessity of improvement of effectiveness of integrated international marketing communications in the conditions of global digitization, aggravation of disbalances on global markets and empowerment of geopolitical and geo-economic contradictions. The system entity of international integrated marketing communications (IMC) has been reviewed and defined as a process of marketing communication with the target audiences on foreign markets on the basis of potential and rational cooperation of different forms of communication that exist in accordance with foreign stakeholders’ expectations. The evolution was observed, and three waves of development of theories and practices of international integrated marketing communications (IMC) were identified: prioritization of advertising and PR integration (1992–2000); diversification of communication assets that are being integrated (2001–2012); prioritization of digital communication and creative approaches (from 2012). Modern vectors of communication assets’ integration were summarized and the typified-on marketing (elements of communicational and marketing mixes), corporate (internal communication, structural departments, time/terms) and environmental (segments of consumers, group of stakeholders, outsourcing entities). Specific features of IMC were described and, in this context, the most effective means of communication influence on foreign stakeholders were identified: these are mass media (business, specialized, socio-political), types of corporate social responsibility programs (charity, sponsorship etc.), marketing of important social problems (Cause Related Marketing), corporate volunteering and event marketing. The factors of IMC practices’ appealing were observed when their groups were specified and each of groups were supplemented with the most important modern factors. It is highlighted that appearance of new strong factors is dictated by the need of more rational attitude of companies to international marketing communications and creation of prerequisites for effective use of IMC concept. The list of such prerequisites was offered (availability pf market oriented corporate culture, developed internal marketing of the company, effective system of human resource management, systematicity of marketing research execution, usage of benchmarking, strategic orientation of management, use of progressive management technologies and availability of international communication’s strategy) and their influence of vectors of integration of different forms of marketing communication was shown.
  • Item
    Алгоритм управління професійним розвитком менеджерів міжнародних компаній
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Кулик, Юрій Євгенович; Kulyk, Yurii; Кулик, Юрий Евгеньевич
    У статті проводиться дослідження процесу розвитку менеджерів міжнародних компаній. Розроблена автором блок-схема синергетичного процесу розвитку міжнародних менеджерів. Запропоновано автором об’єктивно-циклічний процес управління професійним розвитком менеджерів міжнародних компаній, який представлений у виді алгоритму. Визначені ключові етапи зазначеного алгоритму. Сформовані ключові компоненти та розгорнуто показано сутність реалізації стратегії професійного розвитку менеджерів міжнародних компаній, а також здійснена оцінка можливості їх практичного застосування як модель діяльності через забезпечення розвиваючих подій. The article examines the development process of managers of international companies. In the modern international business the question “Is the development of professionalism of an international manager a science or an art?” is extremely relevant and requires a new look at the problem by combining the general and individual interests of international managers in terms of philosophical principles of theory and practice of the process of development of their professionalism. The author developed a block diagram of the synergetic process of development of international managers. The process of development of professionalism of international managers is possible only at interaction of two opposites: concrete action of the manager defined by the purpose and destructive force of business process which is chaotically supposed. The author proposes an objective-cyclical process of managing the professional development of managers of international companies, which is presented in the form of an algorithm. The key stages of this algorithm are determined: situational diagnostic analysis; formation of alternatives for the development of international managers; determintion of criteria for the development of international managers; evaluation and selection of strategies for professional development of international managers; implementation of professional development strategy for international managers; adjustment of development priorities for international managers. The key components of the strategy of professional development of managers of international companies are formed: develop your knowledge; start early; just do it – take a risk; be open to learning; focus on business results; do not limit yourself in business; support your networks; take care of your family. The possibility of practical application of realization of strategy of professional development of the international managers is assessed by as a model of activity through maintenance of developing events.
  • Item
    Особливості і проблеми ринку страхування ризиків природних катастроф
    (Київський національний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Чернявський, Ю. C.; Cherniavskyi, Yu.
    Стаття розглядає параметри та проблеми світового ринку страхування ризиків природних катастроф. Особливу увагу приділено діяльності основних та другорядних учасників ринку: страхувальників, страхових посередників, страховиків, перестраховиків, компаній будівельної галузі та ринку нерухомості, банків, фінансових інститутів, інвесторів, рейтингових агентств, держави. У статті підкреслено важливу роль оцінки ризиків природних катастроф, у ній розглянуті фактори, що впливають на аспекти попиту та пропозиції на даному ринку. The article deals with characteristics and problems of world natural hazards insurance market. Special attention in this article is paid to activity of direct and indirect participants of the market: policy holders, insurance intermediaries, insurers, reinsurers, companies of construction industry and real estate, banks and other financial institutions, investors, rating agencies, Government. The article underlines the importance of adequate natural hazard risks assessment. The article describes factors that influence demand and supply aspects on the market. The offer is limited by the capacity of the insurance and reinsurance industry, as well as the desire of the investment community to make financial investments in the insurance market risks of natural disasters. Low interest of potential policyholders in acquiring natural disaster risk insurance is mainly way with the practice of providing generous assistance by the state after a natural disasters. As the insurance component increases in natural disaster financing schemes, moral hazard decreases, but increased risk of antiselection. Low demand from policyholders acquisition of insurance coverage for the risks of natural disasters, high the burden on the insurance industry and the government as the guarantor of last resort is related, among other things, to the relevance of the Politics Dilemma, Good Samaritan, Natural Disaster Syndrome.
  • Item
    Діагностування власного капіталу підприємства
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Дмитренко, Артем Іванович; Dmytrenko, Artem; Дмитренко, Артем Иванович
    У статті представлено критичний аналіз існуючих у науковій літературі та практиці господарювання наукових поглядів на питання аналізування власного капіталу виробничо-комерційного підприємства. Акцентовано на важливості аналізу власного капіталу як однієї зі складових комплексної діагностики компанії. Досліджено випадки застосування параметрів власного капіталу як важливого індикатора діяльності підприємства у вітчизняному господарському праві. До базових аспектів аналізу власного капіталу віднесено обсяги та рух, структура, належність, забезпеченість, вартість та ефективність його експлуатації. Для забезпечення виконання комплексного дослідження власного капіталу для кожного аспекту аналізу сформовано коло ключових індикаторів. The article presents a critical review of scientific approaches on the analysis of company’s equity capital, which are available in the scientific literature and business practice. The importance of equity analysis as one of the components of complex diagnostics of a company was emphasized. The paper examines the use of company’s equity parameters as an important indicator of its activity in the domestic business legislation. The basic aspects of a comprehensive equity analysis are amount, structure, ownership, security, cost of equity and efficiency of its exploitation. For each aspect of equity analysis a set of key indicators is elaborated. The amount of statutory capital, as well of company’s reserve fund and its annual replenishment are recognized as key legal parameters of a business. А comprehensive description of the share packages according to the national legislation is given. It is determined, that changes in equity may be caused by profit distribution, inflows from shareholders, flows from operations with own shares, divestitures and adjustments. In the aspect of ownership investigation attention is paid to such parameters as number, structure, type of shareholders as well as their shares and rights they provide. The types of external investors of a company, among them speculator, hedger, portfolio investor, rentier, partner, real owner and state arm and the core objects of their concern are described. A special procedure for calculating the cost of equity, depending on legal form of business, is suggested. Performance analysis of equity exploitation provides calculation of such indexes as return on equity, equity turnover and days equity turnover.
  • Item
    Роль бізнес-акселератора для розвитку державного підприємства в COVID-залежному соціально-економічному просторі
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2022) Теплюк, Марія Анатоліївна; Tepliuk, Mariia; Теплюк, Мария Анатольевна; Олійник, М. В.; Oliinyk, M.; Рєпін, Микита С.; Riepin, Mykyta
    Стаття присвячена дослідженню ролі бізнес-акселератора для розвитку державного підприємства в COVID-залежному соціально-економічному просторі. В статті досліджено сутність поняття «бізнес-акселератор» та генезі його створення. Обґрунтовано важливість використання бізнес-акселератора як можливості для розвитку та дотримання національних інтересів і підтримки вектору сталого розвитку. Ідентифіковано три найбільш популярні та значущі вітчизняні бізнес-акселератори: oT Hub, Radar Tech, Центр підприємництва УКУ. Наочно представлено етапи залучення бізнес-акселератора для розвитку державного підприємства. В статті розглянуто роль бізнес-акселераторів як інструменту сталого розвитку наступне: високий позитивний вплив на економічне зростання, підвищення конкурентоспроможності державних підприємств на ринку. Досліджено вигоди від бізнес-акселераторів класифіковано для різних груп зацікавлених сторін: стартапи, інвестори та політики. The article is devoted to the study of the socio-economic impacts of COVID-19: the business accelerator role for the state enterprise development. The article examines of the business accelerator concept essence and the genesis its creation. The importance of using a business accelerator to develop and support national interests and the vector of sustainable development. Three of the most popular and significant domestic business accelerators have been identified: oT Hub, Radar Tech, UCU Entrepreneurship Center. The stages of attracting a business accelerator for the development of a state-owned enterprise are clearly presented. The article talks about of the role business accelerators as a tool for following sustainable development of the: a high positive impact on economic growth, increasing the competitiveness of state-owned enterprises in the market. It should be noted that the most successful and progressive accelerators belong to wealthy leading countries, but for our country it is quite important to support national interests. Undoubtedly, a successful symbiosis of business accelerators and state-owned enterprises is relevant for ensuring the sustainable development of our country. It was noted that the key role of business accelerators for state-owned enterprises should be considered through the prism of the development of the business support institute, which is quite important for our country. The benefits of business accelerators, classified for stakeholders’ different groups of: startups, investors and politicians, have been studied. It is appropriate to note that the number of start-ups in Ukraine and in the world is increasing from year to year.
  • Item
    Сервіс-дизайн як об’єкт наукових досліджень: бібліографічний аналіз
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Потієнко, О. В.; Potiienko, O.
    В статті викладена інформація щодо виникнення, розвитку, змістовних характеристик сервіс-дизайну як інноваційної концепції, методології та інструменту клієнтоорієнтованого проектування різноманітних видів послуг. Проведено динамічний та структурний аналіз наукових публікацій, розміщених в наукометричній базі SCOPUS з проблематики та із використанням інструментарію сервіс-дизайну. За допомогою методів бібліометрії з та використання програмного продукту WOSviewer.com. здійснено бібліографічний аналіз ключових слів публікацій, розміщених в базі SCOPUS, Це дозволило виявити та описати предметне спрямування 4-х кластерів наукових досліджень, представленх в світовому науковому просторі: «Сервіс-дизайн як універсальна методологія проектування», «Сервіс-дизайн як людино орієнтована методологія», «Сервіс-дизайн як методологія розвитку сфери послуг» та «Сервіс-дизайн як інструмент інновацій та створення вартості». The article is devoted to the provision of the historical background regarding the occurrence, development, current state of recognition of theory and practice of service design. The content characteristics of service design as innovative concept, methodology and instrument of customer-oriented engineering of diverse types of services were proposed. Dynamic and structural analyses of scientific publications, which are distributed in a SCOPUS scientometric database on the problems and with the use of a service design toolkit, were conducted. The research results showed that the number of publications comprise more than 7 thousands of namings, including 2,5 thousands in the areas of research “Social sciences” and “Business management and accounting”. The main countries and universities, which carry out research, devoted to the application of this methodology, were identified. The bibliographic analysis of the keywords of the publications, distributed in a SCOPUS scientometric database, was carried out using bibliometric methods and using the software product WOSviewer.com. The visual map, which demonstrates the total number and the strength of relationships among 116 keywords, was built. The analysis showed that keywords are presented more than 15 times in total array of 8592 keywords. This provided possibility to identify and describe the subject orientation of four clusters of scientific research, represented in world scientific space: 1) “Service design as universal methodology of engineering” (it encompasses 47 keywords, which characterise the most widespread research areas: IT sales and marketing, financial and banking services); 2) “Service design as human-oriented methodology” (it treats human as the object on which service design is directed, design of medical services and management systems — 29 keywords); 3) “Service design as methodology of the service sector development” (it deals with the quality assessment of existing and design of new types of services — 24 keywords); and “Service design as instrument of innovations and value creation” (it includes the development, implementation and cost estimation of service innovations and service systems; development and testing of business models and product service systems — 14 keywords). Conducted bibliographic analysis actualizes the need and determines the directions of future scientific research.
  • Item
    Формування бази знань експертного оцінювання вибору типу організаційного дизайну корпоративного підприємництва
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Лігоненко, Лариса Олександрівна; Lihonenko, Larysa; Лигоненко, Лариса Александровна; Мисилюк, В. С.; Mysyliuk, V.
    Стаття присвячена дослідженню актуальних питань вибору типу організаційного дизайну корпоративного підприємництва за заданими параметрами внутрішнього підприємницького проєкту (предикторами). Авторами запропоновано шість типів організаційного дизайну для підтримки та розвитку бізнес-проєктів працівників у внутрішньому корпоративному середовищі: проєктний, функціональний, структурний, відокремений, довірчий та конгломеративний. У статті викладені методичні засади формування інформаційної бази для здійснення вибору типу організаційного дизайну корпоративного підприємництва. Основою формування інформаційної бази є опитування експертів, які мають глибинний досвід у сфері розбудови інноваційнго та внутрішнього підприємництва. Формування Бази знань експертного оцінювання складається з таких етапів: побудова моделі задачі у вигляді ієрархічної структури, проведення експертного опитування (збір даних), математична обробка результатів опитування. The article is devoted to the exploration of relevant issues of the choosing the type of corporate entrepreneurship organizational design according to the given parameters of the internal entrepreneurial project (predictors). The authors proposed six types of organizational design for the support and development of employees’ business projects in the internal corporate environment: project, functional, structural, separate, trust and conglomerate. Parameters of the internal entrepreneurial project, acting as predictors of the implementation of certain type of corporate entrepreneurship organizational design, are divided into five groups: direction of the product of the internal entrepreneurial project, degree of connection of the internal entrepreneurial project with the main activity of the parent organization, strategic significance of the internal entrepreneurial project for the development of the parent organization, availability of relevant resources for the development of an internal entrepreneurial project within the parent organization, strategic goals of the internal entrepreneurial project. The article outlines the methodological principles of forming an information base for choosing the type of corporate entrepreneurship organizational design. The basis of the formation of the information base is the survey of experts who have deep experience in the field of development of innovative and internal entrepreneurship. The formation of the Expert Evaluation Knowledge Base consists of the following stages: building a problem model in the form of a hierarchical structure, conducting an expert survey (data collection), mathematical processing of the survey results. Mathematical processing of the survey results includes such stages as: prioritization of predictors, construction of matrices of pairwise comparisons of predictors, evaluation of the degree of agreement of experts’ opinions, calculation of comparative estimates of the importance of predictors.
  • Item
    Асиметрія інтегрованого розвитку підприємств в умовах ліквідації наслідків війни
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Бойченко, Катерина Степанівна; Boichenko, Kateryna; Бойченко, Екатерина Степановна
    Дане дослідження спрямоване на розробку методичного підходу до діагностики якості розвитку бізнесу на основі асиметрії його інтегрованості у процесі ліквідації наслідків воєнних дій. Запропоновано методичний підхід, який дозволяє провести діагностику гармонізації розвитку компаній на основі визначеного комплексу показників на основі векторної моделі. Кореляційний аналіз дозволив визначити, що інтегрування розвитку в довоєнний період мало найбільш суттєвий взаємозв’язок з цифровізацією бізнесу. Проведений факторний аналіз дозволив ідентифікувати найбільш впливові напрями розвитку та змоделювати можливості підвищення його рівня на засадах інтегрованості. Доведено, що в період ліквідації наслідків воєнного конфлікту для українських компаній пріоритетним напрямом інтегрування має бути інклюзивне зростання, залучення знань і технологій. This study aims to develop a methodological approach to diagnose the quality of business development based on the asymmetry of its integration in the process of warfare elimination. A methodological approach is proposed, which allows diagnosing the harmonization of companies’ development on the basis of a certain set of indicators based on a vector model. It involves determining the level of asymmetry of embedded business development. Integral indicators such as the level of digitalization of business, inclusive growth and knowledge involvement were used as key development indicators in this study. According to the proposed approach, this study diagnoses the level of asymmetry of integrated development, taking into account the angle between the vector based on certain indicators and its reference value. The proposed approach was approbated on the example of companies in the light industry of Ukraine, which is parti- cularly important for the provision of the population with basic necessities. Correlation analysis revealed that the integration of development in the pre-war period had the most significant relationship with the digitalization of business. The factor analysis performed allowed to identify the most influential areas of development and to model the possibilities of increasing its level on the basis of integration. The simulation proves that the proposed methodological approach to harmonization of development allows not only to assess its level, but also to generate proposals to correct the asymmetry of integration. This result is possible by focusing on the growth of inclusive business and the attraction of knowledge. However, it should be noted that, thanks to the proposed approach, it is the companies with the highest asymmetry of integration that can achieve the greatest success. It was found that inclusive growth and the involvement of knowledge and technology should be the integration priority for Ukrainian companies in the post-war period.
  • Item
    Цифрова трансформація vs оптимізація: інноваційні можливості для держави та бізнесу в процесі здійснення публічних закупівель
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Карпенко, Олександр Валентинович; Karpenko, Oleksandr; Карпенко, Александр Валентинович; Федірко, Наталія Вікторівна; Fedirko, Nataliia; Федирко, Наталия Викторовна
    Ключовим трендом сучасного суспільного розвитку є впровадження цифрових технологій в публічному управлінні та адмініструванні. Особливого значення набувають проекти цифровізації для регулювання державою процесів здійснення публічних закупівель. Проаналізовано світовий досвід впровадження цифрових трансформацій у процесах здійснення публічних закупівель та обґрунтовано значущість застосування для цього штучного інтелекту, блокчейну та великих даних як ефективного антикорупційного механізму. Доведено успішність цифрової реформи системи публічних закупівель в Україні на прикладі запровадження сервісів «Prozorro» та «Dozorro». Встановлено, що імплементація впровадження світового досвіду передових цифрових технологій в державному секторі та бізнесі здійснюється за двома концепціями: цифрової трансформації та цифрової оптимізації. Їх взаємодоповнюваність є необхідною умовою для до сягнення належного рівня відкритості, транспарентності та доброчесності між всіма суб’єктами здійснення публічних закупівель. A key trend of modern social development is the implementation of digital technologies in economic and management processes for both business and government. Their use expanded the possibilities of increasing the efficiency of activities, improving the quality of the goods created, saving resources and increasing productivity. Digitalization projects are of particular importance for the field of public procurement, as it is at the intersection of private and state interests, and its results are noted for the development of the country. In the article, the authors conducted a study of projects for the digital development of public procurement in different countries of the world and determined that the tools of artificial intelligence, blockchain, as well as big data and data analytics have the greatest anti-corruption effect in this area. The article also carried out a study of the digital reform of public procurement in Ukraine and determined that the electronic system Prozorro and its analytical tools, in particular Dozorro, proved their success in the international arena due to the achievement of transparency and openness of data. However, the problem of corruption in the field of public procurement remains unresolved, which actualizes this research vector. The authors provide examples of the latest digital trends, which are predicted by international analysts to be promising in the next digital projects. The authors established that the implementation of IT technologies in the public sector and private business is carried out according to two concepts: digital transformation, which involves the creation of a new model of activity, and digital optimization, which, with the help of a new digital tool, achieves a qualitative improvement of the existing model. These two concepts can be implemented separately from each other or be complementary. The authors justify this option of their agreement as the most expedient one for achieving the integrity of public procurement participants in a strategic perspective.
  • Item
    Використання інформації з відкритих джерел для маркетингових досліджень товарних ринків
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Олексюк, Олексій Іванович; Oleksiuk, Oleksii; Олексюк, Алексей Иванович; Шафалюк, Олександр Казимирович; Shafaliuk, Oleksandr; Шафалюк, Александр Казимирович
    Опрацьовано альтернативні способи збору і обробки даних з відкритих джерел інформації, що формують загальне розуміння ситуацій і тенденцій розвитку бізнесу на цільових ринках товарів і послуг. Розроблено рекомендації щодо удосконалення аналітичних технологій обробки інформаційних масивів з відкритих або широко доступних джерел інформації в системі маркетингових досліджень підприємств. Вивчаються і знайшли апробацію дієві способи оцінки якості та достовірності даних з відкритих або широко доступних джерел інформації. Пропонується та апробовано авторські підходи щодо виявлення недостовірної інформації (фейків) в інформаційному полі окремого товарного ринку. Запропоновано авторський варіант алгоритму організації якісного та ефективного опрацювання даних з відкритих джерел в системі інформаційного маркетингового забезпечення управління бізнесом. Alternative methods of collecting and processing data from open sources of information that form a common understanding of situations and trends in business development in target markets for goods and services have been developed. Recommendations for the improvement of analytical technologies for processing information arrays from open or widely available sources of information in the system of marketing research of enterprises are offered. Effective ways to assess the quality and reliability of data from open or widely available sources of information are being studied and tested. Improving approaches to integration into modern marketing information systems of modern content analysis tools, which organically provides constructive synergy of applied methods and tools of neuro-fuzzy modeling and clustering of information arrays, statistical analysis of information units, identification of psycho-emotional number of potential and actual consumers. The author’s variant of the algorithm of the organization of qualitative and effective processing of data from open sources in the system of information marketing support of business management is offered. It is shown that the great variability of the modern information environment (data, content) creates significant prerequisites and significant combinatorial opportunities for generating distorted information in different ways, as well as the dissemination of the latter. Possibilities for detecting inaccurate information (fakes) in the information field of a particular product market have been worked out. Comparison of the results of different models based on the confusion matrix showed that two of the four learning models, namely the neural network and the «random forest» model, did well enough to assess the reliability messages.
  • Item
    Теоретичні засади механізму реалізації підприємницької діяльності
    (ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Рибак, М. О.; Rybak, M.
    В статті здійснено дослідження теоретичних аспектів формування механізму реалізації підприємницької діяльності та його складових – економічної, організаційної, соціальної, а також окреслено особливості їх спільної реалізації. Визначено, що підприємництво є складною організованою системою, визначальними аспектами якої виступають перетворювальна, пізнавальна та ціннісно-орієнтаційна діяльність. Аналіз сутнісних сторін підприємництва у системі суб’єктно-об’єктних відносин дозволяє ідентифікувати підприємництво як особливий вид економічної діяльності. Визначено, що ефективна підприємницька діяльність неможлива без узгодженої дії всіх трьох компонентів механізму реалізації підприємництва. Different aspects of economic activity and the phenomenon of entrepreneurial activity are considered by different sciences: economics, management, a number of legal sciences, sociology, philosophy, psychology, etc. Despite the common features that characterize economic and entrepreneurial activities, there are important differences. The most important difference between business and economic activity is not the simple desire of the business entity to benefit, but systematic profit from the use of property, sale of goods, works or services to persons registered in this capacity in the manner prescribed by law. The regularity of its receipt is an external sign of entrepreneurial activity. The article examines the theoretical aspects of the formation of the mechanism of entrepreneurial activity and its components - economic, organizational, social, as well as outlines the features of their joint implementation. It is determined that entrepreneurship is a complex organized system, the defining aspects of which are transformational, cognitive and value-oriented activities. Analysis of the essential aspects of entrepreneurship in the system of subject-object relations allows us to identify entrepreneurship as a special type of economic activity. It is determined that effective entrepreneurial activity is impossible without the coordinated action of all three components of the mechanism of entrepreneurship. This article attempts to clarify the classification of the above elements of the mechanism, in particular, a new approach to the classification of forms of entrepreneurship on the basis of innovation. The importance of supporting and developing innovation as a unifying factor of entrepreneurship, regardless of the form, specialization, direction and method of doing business, is also emphasized.
  • Item
    Взаємопов’язані категорії економічного зростання підприємства
    (ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022) Шевчук, Наталія Валентинівна; Shevchuk, Nataliia; Шевчук, Наталия Валентиновна; Смирнов, Євген Валерійович; Smyrnov, Yevhen; Смирнов, Евгений Валерьевич
    У статті узагальнено наукові позиції щодо визначення економічного зростання підприємства. Встановлено змістовний взаємозв’язок економічного зростання та таких категорій як «економічні результати», «масштаби підприємства», «розвиток». Аргументовано авторську позицію щодо співвідношення понять «розвиток» та «економічне зростання». Базуючись на результатах дослідження еволюції теорії економічного розвитку систематизовано наукові підходи до дослідження якості економічного зростання та співвідношення даного поняття із розвитком. На основі узагальнення результатів змістовного аналізу взаємопов’язаних категорій, що визначають економічне зростання, сформулюємо основні положення, які є базовими з точки зору інтерпретації сутності досліджуваного поняття. Based on the critical generalization of scientific approaches to the study of economic growth at the macro level, the logic of the study of economic growth at the enterprise level is developed. The scientific positions of the authors on determining the content of economic growth of the enterprise are streamlined, the main contradictions on different meaningful interpretations are identified and the common positions of scientists are specified. Based on the selection of two scientific approaches to the study of economic growth of the enterprise (as an expansion of the enterprise and as a form of deve- lopment) identified the main characteristics of economic growth, which distinguish this category among others. Based on the definition of the key differences between the categories “development” and “economic growth”, the author’s position on the relationship and interconnection of these concepts is argued. In the context of the study of development concepts (a concept focused on quantitative parameters of economic development; the concept of technical and economic development; human development, sustainable development; reasonable sustainable and inclusive development) identified differences in the quality of economic growth and enterprise development. In the context of distinguishing between the concepts of “growth of economic results” and “economic growth” of the enterprise, the category of “quality” of economic growth acquires a key feature of its definition in terms of how to obtain positive dynamics of economic consequences (retrospective aspect of the study) and and means of ensuring the further development of the enterprise (promising direction). The author’s position on the content of economic growth is substantiated, according to which it is a positive dynamics of quantitative changes in economic results provided during the development of the enterprise. It is proved that the inter- pretation of the essence of economic growth of the enterprise in the categories of economic results substantially expands the criterion base of its definition, not limited to quantitative changes in production and sales and factors of production. Such criteria should be determined depending on the current target model of enterprise development. The target aspects of economic growth are identified and it is proved that they should be internally embedded in the target model of enterprise development, while remaining an independent research value. In such a meaningful subordination, the goals of economic growth are a formalized characteristic of ways to ensure the achievement of the goals of enterprise development.