Кафедра міжнародної торгівлі і маркетингу
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Інституційне забезпечення регулювання міжнародної цифрової торгівлі на сучасному етапі(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Осадчук, Валерія Євгеніївна; Osadchuk, ValeriiaАктуальність теми дослідження зумовлена стрімким розвитком цифрової економіки та зростанням значення цифрової торгівлі, що потребує вдосконалення інституційного забезпечення її регулювання. Багатостороння система регулювання міжнародної цифрової торгівлі стикається з численними викликами, такими як різниця у підходах до регулювання, цифровий розрив між розвиненими та країнами, що розвиваються, а також невизначеність у термінології. У статті вивчаються ключові інституції та їхня роль у регулюванні цифрової торгівлі, проблеми внутрішнього регулювання та вплив законодавства на глобальному рівні. Метою статті є виявлення та аналіз існуючих проблем у регулюванні міжнародної цифрової торгівлі, а також розробка рекомендацій для покращення інституційного забезпечення цієї сфери. Акцент робиться на необхідності детального дослідження впливу внутрішніх регулювань і міжнародних інституцій на розвиток цифрової торгівлі, що дозволить виявити ключові фактори, які сприяють або заважають її зростанню. Порівняльний аналіз впливу законодавства ЄС на цифрову торгівлю в різних регіонах світу надає цінну інформацію про глобальний вплив європейських регулювань. Розглядаються ефективність різних шаблонів правил цифрової торгівлі, запропонованих як розвиненими країнами-членами СОТ, так і країнами, що розвиваються. Значна увага приділяється проблемам, пов’язаним з розбіжностями у регулюванні конфіденційності, захисту даних, доступу правоохоронних органів та національної безпеки. Обговорюються виклики, з якими стикається режим СОТ, зокрема питання мораторію на митні збори на електронні передачі та вплив цифрового податку на послуги. Стаття також розглядає швидку цифрову трансформацію як нові можливості для економічного розвитку, а також регуляторні виклики, що можуть затьмарити ці можливості. Підкреслюється важливість міжнародного співробітництва, діалогу та регуляторної гармонізації для забезпечення інклюзивного та стабільного цифрового розвитку в усіх країнах світу. The relevance of the research topic is determined by the rapid development of the digital economy and the increasing significance of digital trade, which necessitates the improvement of institutional support for its regulation. The multilateral system for regulating international digital trade faces numerous challenges, such as differences in regulatory approaches, the digital divide between developed and developing countries, and uncertainty in terminology. The article examines key institutions and their roles in regulating digital trade, as well as issues related to internal regulation and the impact of legislation at the global level. The aim of the article is to identify and analyze existing problems in the regulation of international digital trade and to develop recommendations for improving the institutional support of this area. Emphasis is placed on the need for a detailed investigation into the impact of internal regulations and international institutions on the development of digital trade, which will help identify key factors that either promote or hinder its growth. A comparative analysis of the impact of EU legislation on digital trade in various regions of the world provides valuable insights into the global influence of European regulations. The effectiveness of various digital trade rule templates proposed by both developed WTO member countries and developing countries is examined. Significant attention is paid to issues related to discrepancies in the regulation of privacy, data protection, law enforcement access, and national security. The challenges faced by the WTO regime are discussed, particularly regarding the issue of a moratorium on customs duties on electronic transmissions and the impact of digital taxes on services. The article also considers the rapid digital transformation as both new opportunities for economic development and regulatory challenges that could overshadow these opportunities. The importance of international cooperation, dialogue, and regulatory harmonization is emphasized to ensure inclusive and stable digital development in all countries around the world.Item Стратегування поведінки експортерів на цільових світових ринках(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Яценко, Олександр Миколайович; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Oльга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Дендеберя, Дарина Олександрівна; Dendeberia, DarynaМіжнародна торгівля є важливою складовою економічного зростання, саме тому важливим аспектом є пошук ефективного виходу на міжнародні ринки, що принесе позитивні результати як в короткостроковій, так і в довгостроковій перспективі. В дослідженні обґрунтовані рекомендації щодо виходу експортерів на міжнародні ринки, оскільки це підвищує економічний розвиток та позиції країни у світовому господарстві. Нині питання виходу на міжнародний ринок тісно пов’язане з інструментами підтримки та просування експорту, оскільки на ринку присутня висока конкуренція. В дослідженні було виділено економічні та додатково стимулювальні інструменти просування експорту. Перші включають в себе фінансові та податкові інструменти, а другі зумовлені використанням адміністративних та маркетингових заходів. В дослідженні значна увага приділяється аналізу світових тенденцій щодо експорту товарів; визначенню методів та показників оцінки ефективності системи підтримки експорту, що дає змогу країнам виміряти вплив діяльності з підтримки та просування експорту, адже дієвість інструментів різниться за країнами, на що впливає ряд факторів. В дослідженні акцентовано увагу, що з моменту початку повномасштабного вторгнення українські експортери стикаються з багатьма викликами, саме тому питання ефективного стратегування є першочерговим для розвитку країни і суб’єктів господарювання. Однією з найбільших проблем в експорті України є дисбаланси зовнішньої торгівлі: високий обсяг експорту сировинної продукції та значна кількість імпортованої продукції з доданою вартістю, саме тому питання підтримки та просування експорту є наразі таким актуальним. В дослідженні обґрунтовано і обрано ключові регіони для українського експорту: європейський, азійський, американський, африканський, регіони Австралії та Океанії. Вибір регіонів зумовлений стратегією диверсифікації ринків експорту. Україні вже зараз необхідно знижувати ризики у сфері міжнародної торгівлі, щоб уникнути ризиків, які можуть виникнути під час вступу до Європейського Союзу, адже наші національні економічні інтереси тісно переплітаються з іншими країнами цього інтеграційного об’єднання. Рекомендації, надані українським експортерам, були адаптовані до певних умов і частин регіону, які мають специфічні особливості. Обґрунтовуючи вихід суб’єктів господарювання на ринок конкретного регіону, в дослідженні було визначено і аргументовано перспективні сектори національної економіки, зважаючи на поствійськову важливість цієї галузі для держави. International trade is an important component of economic growth, so it is important to find an effective way to enter international markets that will bring positive results in both the short and long term. The study provides recommendations on how exporters should enter international markets, as exports enhance economic development and a country’s position in the global economy. Nowadays, the issue of entering the international market is closely related to the tools for supporting and promoting exports, as the market is highly competitive. The article identifies economic and additional incentive instruments for export promotion. Economic instruments include financial and tax instruments, while additional incentives are based on the use of administrative and marketing measures. An important part of the work is the analysis of global trends in commodity exports, which make it clear the importance of specific commodity sectors. The study also includes methods and indicators for assessing the effectiveness of the export support system, which allows countries to measure the impact of export support and promotion activities, as the effectiveness of instruments for one country will not always have the same effectiveness in another country. Since the start of the full-scale invasion, Ukrainian exporters have faced many challenges, which is why effective strategy is of paramount importance for the country’s development. One of the biggest problems in Ukraine’s exports is the high volume of raw material exports and the high number of imported value-added products, which is why the issue of export support and promotion is a relevant topic of research. The key regions for Ukrainian exports were selected in this study: European, Asian, American, African, Australian and Oceania. The choice of regions is based on the strategy of diversifying export markets. Ukraine already needs to minimise risks in international trade in order to avoid risks that may arise when it joins the European Union, as our national economic interests closely overlap with other countries of this integration association. The recommendations provided to Ukrainian exporters have been adapted to specific parts of the region that have certain peculiarities. At the end of the description of important aspects for entering the market of a particular region, promising sectors have been suggested based on the importance of this industry for the country or region.Item Асиметрії та сценарії розвитку глобальної торговельної системи(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Тананайко, Тетяна Сергіївна; Tananaiko, Tetiana; Яценко, Ольга МиколаївнаДисертаційна робота присвячена комплексному дослідженню процесів еволюції глобальної торговельної системи в умовах світової економічної нестабільності, зокрема, виявленню та аналізу детермінант поглиблення її асиметрій з метою обґрунтування пропозицій стосовно удосконалення діяльності Світової організації торгівлі (СОТ). Робота містить характеристику теоретико-методичних засад формування та еволюції глобальної торговельної системи, її суб’єктного складу, регулятивного режиму та ключових тенденцій розвитку. The dissertation is devoted to a comprehensive study of the evolution of the global trading system under conditions of global economic instability, in particular, to identify and analyze the determinants of deepening its asymmetries in order to substantiate proposals for improving the World Trade Organization (WTO) work. The paper contains a description of the theoretical and methodological foundations of the formation and evolution of the global trading system, its subject composition, regulatory regime and key development trends.Item Міжнародна торговельна інтеграція у розв’язанні глобальної продовольчої проблеми(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Бібла, Іванна Ігорівна; Bibla, Ivanna; Яценко, Ольга МиколаївнаДисертаційну роботу присвячено комплексній оцінці глобальної продовольчої проблеми в умовах економічної нестабільності, обґрунтуванню ролі міжнародної торговельної інтеграції у її вирішенні та визначенню пріоритетних напрямів створення системи продовольчої безпеки України, а забезпечує для всіх верств населення фізичний та економічний доступ до достатніх обсягів безпечної й поживної продовольчої продукції та посиленню спеціалізації та ролі України у світовому продовольчому забезпеченні. The dissertation is devoted to a comprehensive assessment of the global food problem in the context of economic instability, substantiation of the role of international trade integration in its solution, and identification of priority areas when creating the food security system of Ukraine, as well as provides physical and economic access of all population strata to sufficient amounts of safe and nutritious food products and strengthening of the specialization and role of Ukraine in the world food supply.Item Інноваційна політика країн: аналіз та ключові тренди розвитку(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2023) Лиськова, Леся Миколаївна; Lyskova, Lesia; Подзігун, Сніжана Олександрівна; Podzihun, SnizhanaУ роботі комплексно досліджено сутність інноваційної політики та її вплив на конкурентоспроможність країн. Згруповано види інноваційної політики країн за багатьма критеріями, зокрема за стратегією інноваційного розвитку, об’єктом орієнтації, ступенем регулювання та за спрямуванням. У досліджені було зазначено, що для формування ефективної інноваційної політики варто поєднувати різні види, спираючись на ступінь розвитку країни, ресурсний потенціал та цілі країни. Виокремлено та узагальнено інструментарій реалізації інноваційної політики, виявлено тенденцію до зростання застосування непрямих фінансових інструментів. Запропоновано використання низки індексів та баз даних для здійснення оцінки результатів інноваційної політики, а саме — Глобальний інноваційний індекс, Глобальний індекс конкурентоспроможності, Інноваційна шкала ЄС, Індекс готовності до передових технологій. Проведено аналіз інноваційної політики таких країн як США, Китай та Німеччина, виокремлено їх ключові характеристики та вплив на формування конкурентоспроможності. Інновації формують конкурентні переваги країн, забезпечуючи їх лідерство на світовій арені. Досліджено напівпровідникову галузь як ключову у сфері інноваційної конкурентної боротьби США та Китаю. Проаналізовано показники розвитку інноваційної екосистеми обраних країн за Глобальним індексом конкурентоспроможності. Висвітлено проблеми формування та реалізації інноваційної політики в Україні: недостатнє держане фінансування, формальність законодавства, бюрократичні процедури, несприятливий інвестиційний клімат, відтік мізків та брак знань у сфері управління інноваціями. Висвітлено місце України у глобальних індексах та надано рекомендації щодо покращення інноваційного розвитку та формування інноваційної політики. Підкреслено роль інновацій у соціально-економічному розвитку країн. Порушено основні соціальні проблеми, що варто враховувати під час формування інноваційної політики, зокрема проблема інклюзії, гендерної нерівності в інноваційній сфері, вирішення глобальних проблем. Підкреслено, що інноваційні рішення мають бути покликані допомагати у досягнені цілей сталого розвитку, зокрема декарбонізації та забезпеченні нульових викидів. The article comprehensively studies the essence of innovation policy and its impact on the competitiveness of countries. The types of innovation policy of countries are grouped by many criteria, in particular, by the strategy of innovation development, object of orientation, degree of regulation and direction. The study notes that in order to form an effective innovation policy, it is necessary to combine different types, based on the level of development of the country, resource potential and goals of the country. The instruments for implementing the innovation policy have been allocated and generalised, and a tendency to increase the use of indirect financial instruments has been identified. It is proposed to use a number of indices and databases to evaluate the results of innovation policy, namely the Global Innovation Index, the Global Competitiveness Index, the European Innovation Scoreboard, and the Frontier Technology Readiness Index. The article analyses the innovation policies of such countries as the USA, China and Germany, identifies their key characteristics and impact on competitiveness. Innovations shape the competitive advantages of countries, ensuring their leadership on the world stage. The semiconductor industry is studied as a key one in the field of innovative competition between the USA and China. The indicators of development of the innovation ecosystem of the selected countries according to the Global Competitiveness Index are analysed. The problems of forming and implementing innovation policy in Ukraine are highlighted: insufficient state funding, formal legislation, bureaucratic procedures, unfavourable investment climate, brain drain and lack of knowledge in the field of innovation management. The article highlights Ukraineʼs place in global indices and provides recommendations for improving innovation development and innovation policy. The role of innovation in the socio-economic development of countries is emphasised. The main social problems that should be taken into account when formulating innovation policy are raised, in particular, the problem of inclusion, gender inequality in the innovation sphere, and solving global problems. It is emphasised that innovative solutions should be designed to help achieve the goals of sustainable development, in particular decarbonisation and zero emissions.Item Commercial diplomacy as a tool for promoting business opportunities for national agricultural traders(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Миколаївна; Яценко, Ольга Николаевна; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Олександр Миколайович; Яценко, Александр Николаевич; Khmara, Pavlo; Хмара, Павло В.The study substantiates that agricultural trading is very important for the modern global agricultural market, as it allows to ensure a balance between production and demand for products, as well as provides access to a variety of agricultural products and raw materials for different markets, countries and regions. Agricultural trading contributes to the efficient allocation of resources, reducing risks for farmers and buyers through the diversity of production and the use of financial instruments to protect against price fluctuations. In addition, agricultural trading promotes market integration and the development of international trade in agricultural products, which helps maintain the stability and development of the global agricultural sector. Since the beginning of the full-scale invasion, Ukrainian agro traders have faced significant risks and numerous difficulties in their work. One of the biggest challenges for all sector participants is the complication of logistics at every stage of the supply chain. Commercial diplomacy can help improve trade efficiency and attract investment to expand business opportunities for national agro traders. The purpose of the article is to substantiate the theoretical foundations and features of commercial diplomacy and its contribution to expanding business opportunities for national agro-traders in global agri-food markets. The study emphasizes that despite the fact that in the modern world, global diplomacy is implemented mainly in ensuring effective state participation in the activities of international institutions such as the World Trade Organization (WTO), the World Customs Organization the Bureau of International Exhibitions, the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), and others, as well as in multilateral summits and forums, such as the World Economic Forum in Davos, our study focuses on the implementation of commercial diplomacy at the macro and micro levels of the state. It is noted that macro-level commercial diplomacy, although it takes into account the position of national business, is mainly aimed at negotiating the principles and rules that define and regulate international trade and investment without regard to individual companies, transactions and projects. The main tools and methods of commercial diplomacy at this level are communication, including negotiation, trade defense, and support mobilization. Micro-level commercial diplomacy, in turn, provides assistance to individual companies in the development of foreign trade and investment activities, their competition for long-term contracts and target markets, including agricultural ones. At this level, the basis of the tools and methods used are information and analytical services provided directly to business entities. The study identifies the main approaches to commercial diplomacy, its methods, strategies and techniques. It is substantiated that the promotion of national economic interests of the country in general and agro-traders in particular in foreign markets and the protection of domestic markets should be carried out by means of commercial diplomacy. Protection of domestic markets through commercial diplomacy involves various strategies aimed at protecting domestic industries from foreign competition while promoting their interests in international trade. В дослідженні обґрунтовано, що аграрний трейдинг є дуже важливим для сучасного глобального аграрного ринку, оскільки він дозволяє забезпечити рівновагу між обсягами виробництва та попитом на продукти, а також забезпечує доступ до різноманітної сільськогосподарської продукції і сировини для різних ринків, країн і регіонів. Аграрний трейдинг сприяє ефективному розподілу ресурсів, зменшенню ризиків для фермерів та покупців через різноманітність виробництва та використання фінансових інструментів для захисту від коливань цін. Крім того, агротрейдинг сприяє інтеграції ринків та розвитку міжнародної торгівлі сільськогос-подарською продукцією, що допомагає підтримувати стабільність і розвиток глобального аграрного сектору. З моменту початку повномасштабного вторгнення українські агротрейдери стикаються зі значними ризиками та численними труднощами у своїй роботі. Однією з найбільших проблем для всіх учасників сектору є ускладнення логістики на кожному етапі ланцюга постачання. Комерційна дипломатія може сприяти підвищенню ефективності торгівлі та залученню інвестицій з метою розширення бізнес-можливостей національних агротрейдерів. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад та особливостей комерційної дипломатії та її внеску в розширення бізнес-можливостей національних агротрейдерів на глобальних агропродовольчих ринках. В дослідженні акцентується увага, що незважаючи на те, що в сучасному світі глобальна дипломатія реалізується переважно у забезпеченні ефективної участі держави в діяльності міжнародних інституцій, таких як Світова організація торгівлі (СОТ), Всесвітня митна організація, Бюро міжнародних виставок, Конференція ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД) та інші, а також в рамках багатосторонніх самітів та форумів, наприклад Світовий економічний форуму в Давосі, в нашому дослідженні акцентується увага на реалізації комерційної дипломатії на макрорівні та мікрорівні держави. Зазначено, що макрорівнева комерційна дипломатія, хоча й враховує позицію національного бізнесу, проте головною її задачею є проведення переговорів щодо принципів та правил, що визначають та регулюють міжнародну торгівлю та інвестиції безвідносно окремих компаній, операцій та проектів. Основними інструментами та методами комерційної дипломатії на цьому рівні є комунікаційні, зокрема переговори, торговельний захист та мобілізація підтримки. Мікрорівнева комерційна дипломатія у свою чергу забезпечує сприяння окремим компаніям щодо питань розвитку зовнішньоторговельної та інвестиційної діяльності, їх конкурентної боротьби за довгострокові контракти та цільові ринки, зокрема аграрні. На цьому рівні основу інструментів і методів, що застосовуються, складають інформаційно-аналітичні послуги, які надаються безпосередньо суб’єктам бізнесу. В дослідженні визначено основні підходи до комерційної дипломатії, її методи, стратегії і прийоми. Обґрунтовано, що просування національних економічних інтересів країни в цілому і агротрейдерів зокрема на зовнішніх ринках та захист внутрішніх ринків необхідно здійснювати методами комерційної дипломатії. Захист внутрішніх ринків за допомогою методів комерційної дипломатії передбачає різні стратегії, спрямовані на захист вітчизняних галузей промисловості від іноземної конкуренції при одночасному просуванні їх інтересів у міжнародній торгівлі.Item Таксономія складових елементів логістичної системи агротрейдингу в умовах трансформації міжнародної торгівлі(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Яценко, Олександр Миколайович; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Александр НиколаевичПроведено дослідження логістичних систем в агробізнесі. Було досліджено багатоаспектність поняття «агробізнес» та «агротрейдинг», описано важливість розвитку агротрейдингу суб’єктів агропідприємництва для збільшення ефективності їх діяльності. Проаналізовано поняття «логістика» та її місце в системі агробізнесу, подано його сутнісне розуміння як системи. Обґрунтовано використання поняття «агрологістика» для пояснення місця та ролі логістики в сільськогосподарському господарстві України. Адаптовано таксономію складових елементів логістичної системи агротрейдингу та запропоновано їх класифікацію. Проаналізовано перешкоди для розвитку агрологістики України. Обґрунтовано заходи, які можуть пришвидшити розвиток агрологістики суб'єктів агропідприємництва та стати джерелом зростання економіки України. A study of logistics systems in agribusiness was conducted. The main goals of the article are the study of the concept of "agrologistics" as a tool for the development of agrotrading; review of the taxonomy of the constituent elements of the logistics system of agrotrading; forecasting future trends of the agricultural market of Ukraine under the condition of effective organization and use of logistics systems by subjects of agrarian entrepreneurship, including in foreign markets. The article investigates the multidimensional nature of the concepts of "agribusiness", it is proposed to use a four-sphere model to describe the content of this concept. The article examines the concept of "agro-trading", describes the importance of the development of agro-trading of agro-business entities to increase the efficiency of their activities. The article investigates the importance of developing agrotrading of agribusiness entities to increase the efficiency of their activities. The concept of "logistics" and its place in the agribusiness system are analyzed. Attention is focused on the scientific views of EU scientists, who distinguished the content of the term "logistics" in various business sectors. The use of the term "agrologistics" to explain the place and role of logistics in the agricultural complex of Ukraine is justified. The taxonomy of the constituent elements of the logistics system of agrotrading has been adapted. It is proposed to classify these systems according to such features as spatial limitations (macro-logistic, micro-logistics), type of logistics chains (logistics systems with direct connections, multi-level and flexible logistics systems), implementation environment (external, internal), functional basis (permanent, operational), level of coverage (general, local), form of implementation (own, outsourced). Obstacles to the development of agro-logistics in Ukraine are analyzed, the main of which are related to the lack of sufficient state support. Proposing measures that can speed up the development of agro-logistics of agro-business entities and become a source of growth of the economy of Ukraine.Item Агротрейдинг на глобальному ринку органічної продукції та перспективи для України(Сумський національний аграрний університет, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko,; Яценко, Ольга Николаевна; Завадська, Юлія Сергіївна; Zavadska, Yuliia; Яценко, Олександр Миколайович; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Олександр НиколаевичВраховуючи недостатнє використання природних ресурсів, екологічні кризи, зростання населення та обмеження традиційних систем харчування, надзвичайно важливо наразі знайти напрями і методи досягнення сталого розвитку економіки в цілому і аграрного сектора зокрема. У цьому контексті актуальним є пошук альтернативних методів ведення сільського господарства та зміна у типовому споживанні продуктів харчування, особливий інтерес становить ринок органічної продукції. Практика органічного сільськогосподарського виробництва стає все більш поширеною, проте назріла необхідність вдосконалення існуючих методів організації виробництва, ефективного використання ресурсів та системи агротрейдингу, стимулювання експорту та регіонального розвитку. Ефективний агротрейдинг відкриває нові можливості для експорту й співпраці вітчизняним виробникам на глобальних ринках. Виходячи з цього, ця стаття присвячена розумінню можливостей розвитку виробництва, агротрейдингу та експорту української органічної продукції на світовий ринок. Для досягнення поставленої мети виникла необхідність дослідження специфіки динамічного зростання світового ринку органічних продуктів харчування, що включає визначення домінуючих факторів його розвитку, особливостей його регулювання, оцінку поточного стану, основних тенденцій та перспектив. У дослідженні наведено характеристику основних конкурентів на світовому ринку, сегментацію споживачів та досвід реалізації глобальних і національних програм розвитку та підтримки органічного сектору. В результаті дослідження було виявлено, що Україна має нереалізований експортний потенціал, який може бути реалізований за допомогою поєднання світових практик: активне використання маркетингових інструментів, державна підтримка органічного сектору та нарощування органічного виробництва через об'єднання виробників у кластери. Необхідно підвищити ефективність агротрейдингу який є невіддільною складовою діяльності сільськогосподарських підприємств і здатний забезпечити підвищення загальної результативності діяльності аграрних підприємств через оптимізацію витратної частини при вирощуванні та/або виробництві сільськогосподарської продукції, її переробці та реалізації. It is extremely important to find ways and methods to achieve sustainable development of the economy in general and the agricultural sector in particular, given the underutilization of natural resources, environmental crises, population growth, and limitations of traditional food systems. In this context, the search for alternative methods of farming and changes in typical food consumption are relevant, and the organic market is of particular interest. The practice of organic farming is becoming more widespread, but there is a need to improve existing methods of production organization, efficient use of resources and the agri-trading system, and to promote exports and regional development. Effective agricultural trading opens up new opportunities for exports and cooperation for domestic producers in global markets. With this in mind, this article is devoted to understanding the opportunities for developing the production, agrotrade and export of Ukrainian organic products to the global market. In order to achieve this goal, it became necessary to study the specifics of the dynamic growth of the global organic food market, including the identification of the dominant factors of its development, the specifics of its regulation, and the assessment of the current state, main trends and prospects. The study provides a description of the main competitors in the global market, consumer segmentation, and experience in implementing global and national programs for the development and support of the organic sector. The study found that Ukraine has an unrealized export potential that can be realized through a combination of global practices: active use of marketing tools, government support for the organic sector, and increasing organic production through the organization of producers into clusters. It is necessary to increase the efficiency of agrotrading, which is an integral part of the activities of agricultural enterprises and can improve the overall performance of agricultural enterprises by optimizing the cost side of growing and/or producing agricultural products, their processing and sale.Item Підвищення конкурентоспроможності міжнародних агротрейдерів на основі впровадження технологічних інновацій(Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Яценко, Олександр Миколайович; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Александр Николаевич; Осадчук, Валерія Є.; Osadchuk, ValeriiaСтаттю присвячено дослідженню впливу використання інноваційних технологій для підвищення конкурентоспроможності агротрейдерів та розвитку сектору сільського господарства в цілому. Визначено вплив нових технологій на різні етапи ланцюгів доданої вартості. Охарактеризовано основні виклики з якими зіштовхуються агротрейдери, а також рушійні драйвери для адаптації нових технологій у сільсько-господарському секторі. Виокремлено ключові технології та визначено їх вплив на харчові ланцюги постачання та сільське господарство загалом. Встановлено, що використання нових технологій призводить до посилення інтеграційних процесів в агропродовольчій сфері на корпоративному рівні. Розглянуто провідні компанії-лідери галузі та їх успішну імплементацію інноваційних технологій у свою діяльність. Розроблено SWOT-аналіз для надання рекомендацій компаніям на ринку. The use of innovative technologies has long gone beyond primary production, covering the entire supply chain and playing a crucial role in increasing the competitiveness of agricultural traders and the development of the agricultural sector as a whole. Therefore, there is a need to conduct research to find out how the "farm technology revolution" will affect the agricultural sector in the near future, and what optimal strategies and ways of implementing technological innovations are needed to increase the competitiveness of international agricultural traders. The article describes the main challenges faced by agri-traders (changing environmental and climatic conditions; uncertain future demand due to urbanization; population growth and social change; the need to optimize production due to high costs), as well as the driving drivers (consumer preferences, evenly distributed opportunities to participate in innovative solutions, research projects or other activities related to new technologies in agriculture, generation and management of big data and analytics, proper government regulation, research and development that justify the feasibility and reliability of new technologies used in the agricultural sector) for the adaptation of new technologies in the agricultural sector. Key technologies are identified and their impact (high, medium, low) on food supply chains and agriculture in general is determined. It has been established that the use of new technologies leads to the strengthening of integration processes in the agri-food sector at the corporate level. The impact of new technologies and their combinations on different stages of value chains is structured and characterized (9 cases are described). The leading companies in the industry and their successful implementation of innovative technologies in their activities are considered. A SWOT analysis is developed to provide recommendations to companies in the market. It is substantiated that the development of digital technologies in agriculture can be a key factor in ensuring sustainable development and increasing the competitiveness of international agricultural traders.Item Геостратегічне вікно можливостей інноваційно-інвестиційної модернізації України: інституціональне регулювання та організаційно-економічні механізми розвитку зовнішньоекономічної діяльності аграрних підприємств(Західноукраїнський національний університет, 2024) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Завадська, Юлія Сергіївна; Zavadska, Yuliia; Лиськова, Леся Миколаївна; Lyskova, Lesia; Лыськова, Леся НиколаевнаВизначено, що тривала війна росії проти України привернула велику увагу в усьому світі і викликала занепокоєння. Радикальна геополітична невизначеність змінює правила глобальної економіки. Країни повинні прийняти нові реалії та адаптуватися до них, віддаючи пріоритет гнучкості та стійкості. Україні, щоб не стати аутсайдером світової економіки, необхідно скористатися геостратегічним вікном можливостей інноваційно-інвестиційної модернізації всіх секторів економіки, передусім агропромислового, як одного з основних експортоорієнтованих і покликаних зміцнювати продовольчу безпеку та здорове харчування не лише для внутрішнього ринку, а й для щораз більшого населення планети; стати важливим регіональним суб’єктом і в перспективі інтегруватися до Європейського Союзу. Дослідження присвячено вивченню й аналізу проблематики інноваційно-інвестиційної модернізації аграрного сектору відповідно до вимог сталого розвитку та умов глобальної геополітичної невизначеності, щоб у поствоєнний період скористатися геостратегічним вікном можливостей. Метою роботи є комплексне оцінювання інноваційноінвестиційних трансформацій, які відбуваються в аграрній сфері в країнах у контексті викликів глобального сталого розвитку з метою визначення пріоритетів інституціонального регулювання та організаційно-економічних механізмів розвитку зовнішньоекономічної діяльності аграрних підприємств України. Завданням наукового дослідження є виявлення найбільш успішної групи країн з точки зору впровадження інтенсифікації виробничої діяльності, ефективності впровадження інноваційної політики та здатності задовольняти потреби в продуктах харчування з урахуванням вимог сталого розвитку, обґрунтування рекомендацій щодо інноваційно-інвестиційної модернізації агровиробничої діяльності вітчизняних товаровиробників, визначення пріоритетів інституціонального регулювання та організаційно-економічних механізмів розвитку зовнішньоекономічної діяльності аграрних підприємств України. У статті були використані такі методи наукового дослідження: метод системного аналізу, прогнозування, узагальнення, моделювання, а саме кластеризації алгоритмом K-Means. Здійснено групування країнлідерів з високоінноваційним агропромисловим сектором та узагальнено їхній досвід формування державної політики, спрямованої на підтримку інноваційних трансформацій АПК. Обґрунтовано пріоритетні напрями інституціонального регулювання та організаційно-економічні засади розвитку зовнішньоекономічної діяльності аграрних підприємств України. It is determined, that Russia's ongoing war in Ukraine has attracted great attention around the world and caused concern. Radical geopolitical uncertainty is changing the rules of the global economy. Countries must accept new realities and adapt to them, prioritizing flexibility and resilience. Ukraine needs to take advantage of the geostrategic window of opportunity for innovation and investment modernization of all sectors of the economy, especially the agricultural sector, as one of the main export-oriented sectors designed to ensure food security and healthy nutrition not only for the domestic market but also for the growing global population; to become an important regional actor and eventually integrate into the European Union, to avoid becoming an outsider in the global economy. The research is devoted to the study and analysis of the problems of innovation and investment modernization of the agricultural sector in accordance with the requirements of sustainable development and global geopolitical uncertainty in order to take advantage of the geostrategic window of opportunity in the post-war period. The purpose of the study is a comprehensive assessment of innovation and investment transformations taking place in the agricultural sector in countries in the context of the challenges of global sustainable development in order to determine the priorities of institutional regulation and organizational and economic mechanisms for the development of foreign economic activity of agricultural enterprises in Ukraine in order to take advantage of the geostrategic window of opportunity in the post-war period. The objective of the scientific research is to identify the most successful group of countries in terms of implementation of intensification of production activities, efficiency of implementation of innovation policy and ability to meet the needs for food, taking into account the requirements of sustainable development, substantiation of recommendations for innovation and investment modernization of agricultural production activities of domestic producers, determination of priorities for institutional regulation and organizational and economic mechanisms for the development of foreign economic activity. The following methods of scientific research were used in the article: the method of system analysis, forecasting, generalization, modeling, namely, clustering by the K-Means algorithm. The leading countries with highly innovative agro-industrial sectors are grouped and their experience in formulating state policies aimed at supporting innovative transformations of the agro-industrial complex is summarized. The priority directions of institutional regulation and organizational and economic foundations for the development of foreign economic activity of agricultural enterprises of Ukraine are substantiated.Item Управління зовнішньоекономічною діяльністю сільськогосподарських підприємств у контексті стабілізації національної економіки(2023) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Завадська, Юлія Сергіївна; Zavadska, YuliiaДослідження присвячено оцінюванню наслідків війни в Україні щодо світової торгівлі сільськогосподарською продукцією та обґрунтуванню особливостей управління зовнішньоекономічною діяльністю сільськогосподарських підприємств країни у воєнний і поствоєнний періоди у контексті стабілізації національної економіки. На основі аналізу виокремлено основні складові наслідків війни в Україні щодо світової торгівлі сільськогосподарською продукцією, що мають географічний характер і специфічний контекст. Визначено вплив дій країни-агресора на території України щодо міжнародних торговельно-економічних зв’язків. Розглянуто і досліджено просторову та товарну структуру торговельних інтеграційних відносин України у сфері сільськогосподарського виробництва у довоєнний і воєнний періоди. Зазначено, що, попри невелику частку України у загальному обсязі світової торгівлі та виробництва, інтеграція країни у міжнародні сільськогосподарські ринки є досить значною. Доведено, що вітчизняний аграрний сектор є потужним експортером сільськогосподарської продукції за низкою позицій, включно з основними продуктами харчування. Обґрунтовано, що для стабілізації національної економіки необхідно модернізувати всі сектори економіки України, зокрема сільського господарства. Потрібно не лише відбудувати їх до довоєнного рівня, а глибоко трансформувати країну на всіх рівнях (макро-, мезо і мікрорівнях), починаючи від бізнес-моделей і технологій, інфраструктури та логістики до докорінного оновлення інституцій. Визначено, що головною стратегічною ціллю має залишатися набуття Україною повноправного членства в ЄС. The study is devoted to assessing the consequences of the war in Ukraine for the world trade in agricultural products and substantiating the peculiarities of managing the foreign economic activity of agricultural enterprises of the country in the military and post-war periods in the context of stabilizing the national economy. Based on the analysis, the author identifies the critical components of the effects of the war in Ukraine on world agricultural trade, which are geographically specific and contextual. The impact of the aggressor country's actions on the territory of Ukraine on international trade and economic relations is determined. The spatial and commodity structure of Ukraine's trade integration relations in agricultural production in the pre-war and war periods is considered and studied. It is noted that despite Ukraine's small share in the total volume of world trade and production, the country's integration into international agricultural markets is quite significant. It is proved that the domestic agricultural sector is a powerful exporter of agricultural products for several items, including staple foods. Ukraine retained its place among the world's five most prominent exporters of agricultural products in 2022. The main products of domestic agricultural exports have traditionally been grains and oilseeds, various oils, residues of the food and processing industry, meat, and offal. It is substantiated that for stabilizing the national economy, it is necessary to modernize all sectors of the Ukrainian economy, including agriculture. It is necessary not only to rebuild them to pre-war levels but also to profoundly transform the country at all levels (macro, meso, and micro), from business models and technologies, infrastructure, and logistics to a radical overhaul of institutions. The main strategic goal was to maintain Ukraine's full membership in the EU.Item Соціальна політика: формування, оцінка ефективності, аудит(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2023) Волківська, А. М.; Volkivska, A.; Аксьонова, О. В.; Aksonova, O.; Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; М'ясковський, О. C.; Miaskovskyi, O.; Осипович, Н. Є.; Osypovych, N.Item Вплив цифровізації міжнародної торгівлі на економічний розвиток країн(Західноукраїнський національний університет, 2022) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Тананайко, Тетяна Сергіївна; Tananaiko, TetianaУ дослідженні критично, з урахуванням структури, сфери охоплення та суб’єктного складу проаналізовано вплив цифровізації міжнародної торгівлі на економічний розвиток країн, що зумовлений, передусім, технологічноінфраструктурною асиметрією глобальної торгівлі, що виникла внаслідок наявності цифрового розриву між розвиненими країнами (86,6% населення мають доступ до Інтернету) та НРК (19,1% населення), адже країни останньої через відсутність доступу до мережі Інтернет не мають можливості бути повноцінно залученими до електронної комерції та транскордонної торгівлі цифровими продуктами. Додатковим бар’єром для розвитку цифрової торгівлі, зокрема в африканському та азійсько-тихоокеанському регіонах, є відсутність законодавства з різних торговельних аспектів електронної комерції, зокрема з питань захисту прав споживачів (у 40% НРК) та конфіденційності даних (у 43% НРК). Визначено вплив війни в Україні на ринок електронної комерції. Зазначено, що досліджуваний ринок скоротився у 12 разів у 2022 році у порівнянні з довоєнним періодом. Ринок електронної комерції почав поступово відновлюватися у 2023 році. Очікується, що ринок досягне майже повного відновлення в Україні до кінця 2023 року. Головним завданням для України буде розширення сфери охоплення чинних угод про вільну торгівлю (УВТ) на сферу послуг, електронної комерції та інвестицій. Відповідні тренди прослідковуватимуться й у світовій глобальній економіці. Україна має стати вагомим гравцем на низці деяких світових ринків послуг та торгівлі цифровими продуктами, враховуючи наявність оновленої нормативно-правової бази з цих питань. Передбачається, що електронна комерція буде швидко зростати після завершення війни в Україні. Considering the structure, scope, and subject composition, the critical analysis of the impact of digitalization of international trade on the economic development of countries is represented. This is due to the technological infrastructural asymmetry of global trade that has arisen due to the presence of a digital divide between developed countries (86.6% of the population have Internet access) and LDCs (19.1% of the population) because these countries do not have access to the Internet and do not have the opportunity to be fully involved in e-commerce and cross-border trade in digital products. An additional barrier to developing digital commerce, particularly in the African and Asia-Pacific regions, is the need for more legislation on various trade aspects of e-commerce, consumer protection (for 40% of LDCs), and data privacy (for 43% of LDCs). The influence of the war in Ukraine on the e-commerce market is determined. It is outlined that the studied demand has decreased by 12 times in 2022 compared to the pre-war period. The e-commerce market began to recover in 2023 gradually. The market is expected to reach an almost complete renewal in Ukraine by the end of 2023. The main task will be to expand the scope of existing free trade agreements (FTAs) to services, e-commerce, and investment for Ukraine. Corresponding trends will be observed in the world's global economy, too. Given the availability of an updated regulatory framework on these issues, Ukraine should become a significant player in a few international markets for services and trade in digital products. It is assumed that e-commerce will grow after the end of the war in Ukraine.Item Циркулярна економіка як незворотній глобальний мегатренд та драйвер сталого розвитку України(Одеський національний економічний університет, 2022) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга НиколаевнаДослідження присвячено новітньому глобальному мегатренду і підходу, який заміщує лінійну модель економіки на циркулярну або економіку замкненого циклу. Аргументовано, що наразі циркулярна економіка є драйвером сталого розвитку країн та інноваційною платформою для співпраці на глобальному, національному, регіональному, мезо- та мікрорівнях для об’єднання всіх секторів і стейкхолдерів (зацікавлених сторін). Дослідження розкриває витоки досліджуваного мегатренду, зазначено визначальну роль Європейського Союзу та його широкомасштабної екологічної ініціативи - Європейської зеленої угоди (European Green Deal), яка має зробити Європу першим у світі вуглецевонейтральним континентом до 2050 року та забезпечити досягнення стану справедливої, кліматично-нейтральної, ресурсо-ефективної та конкурентної економіки. Здійснено теоретичний аналіз нового плану дій ЄС щодо економіки замкнутого циклу (CEAP); розкрито сім генеральних напрямів та чотири головні його екологічні ініціативи; зазначені ключові вектори та галузі дії CEAP. Проаналізовано світовий досвід в питаннях циркулярної економіки та визначено основні типи бізнес-моделей на різних рівнях. Зазначено, що з одного боку, екологічні ініціативи мають позитивні наслідки в багатьох секторах економіки, зокрема в ЄС відновлювані джерела енергії стали основним джерелом електроенергії у 2022 р., проте з іншого, є ряд загроз соціального, екологічного та економічного характеру. Встановлено, що важливу роль у становленні циркулярної економіки як основи сталого розвитку країн та регіонів відіграє екологічна дипломатія. Теоретично обґрунтовано вплив міжнародної екологічної дипломатії на розвиток і співробітництво між країнами. Більшість видів економічної діяльності здійснює вплив на якість і стан навколишнього середовища, а екологічна дипломатія, природоохоронна діяльність міжнародних організацій та чисельні багатосторонні міжнародні угоди мають позитивний вплив на реалізацію торговельних відносин, зокрема можуть містити положення щодо обмежень або заборони торгівлі певними видами товарів чи послуг. Встановлено, що недостатній рівень адаптації України до нового плану дій щодо економіки замкнутого циклу зумовлений, передусім, триваючою неспровокованою та невиправданою агресивною війною Росії проти України. Розвиток та адаптацію поствійськової національної економічної системи до вимог циркулярної економіки необхідно реалізовувати поступово і в контексті національних інтересів й регулятивної підтримки Україною ініціативи «Європейської зеленої угоди» відносно формування ЄС як вуглецево-нейтрального континенту. Зроблено рекомендації для України. The study is devoted to the latest global megatrend and approach, which replaces the linear model of the economy with a circular or closed-loop economy. It is argued that the circular economy is currently a driver of sustainable development of countries and an innovative platform for cooperation at the global, national, regional, meso- and micro-levels to unite all sectors and stakeholders. The study reveals the origins of the researched megatrend and indicates the decisive role of the European Union and its large-scale environmental initiative - the European Green Deal, which should make Europe the first carbon-neutral continent in the world by 2050 and ensure the achievement of a fair, climate-neutral, resource-efficient and competitive economy. A theoretical analysis of the new EU Action Plan on the Closed Cycle Economy (CEAP) was carried out; seven general directions and four of its main environmental initiatives are revealed; the key vectors and areas of action of CEAP were indicated. The world experience in circular economy issues was analyzed, and the main types of business models at different levels were determined. It is noted that, on the one hand, environmental initiatives have positive consequences in many sectors of the economy, in particular, in the EU, renewable energy sources have become the primary source of electricity in 2022, but on the other hand, there are several threats of a social, ecological and economic nature. It has been established that environmental diplomacy plays a vital role in the establishment of a circular economy as a basis for the sustainable development of countries and regions. The influence of international environmental diplomacy on the development and cooperation between countries is theoretically substantiated. Most types of economic activity have an impact on the quality and state of the environment, and environmental diplomacy, environmental protection activities of international organizations, and numerous multilateral international agreements have a positive effect on the implementation of trade relations, in particular, they may contain provisions on restrictions or bans on trade in certain types of goods or services. It has been established that the need for more adaptation of Ukraine to the new action plan regarding the closed cycle economy is due, first of all, to the ongoing unprovoked and unjustified aggressive war of Russia against Ukraine. The development and adaptation of the postmilitary national economic system to the requirements of the circular economy must be implemented gradually and in the context of national interests and Ukraine's regulatory support for the "European Green Deal" initiative regarding the formation of the EU as a carbon-neutral continent. Recommendations have been made for Ukraine.Item Тенденції розвитку кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2022) Аксьонова, О. В.; Aksonova, O.; Волківська, А. М.; Volkivska, A.; Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Якобчук, В. П.; Yakobchuk, V.; Завгородній, А. А.; Zavhorodnii, A.Докорінні зміни в багатьох галузях суспільного життя в Україні за роки незалежності, зокрема й кадровій системі, призводять до того, що більше уваги приділяється розумінню цих змін, оцінки новітніх проблем та визначенню можливих напрямів їх вирішення. В працях багатьох молодих та вже визнаних вітчизняних науковців досліджувалися шляхи вирішення проблем формування кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування. Проте, реформаційні процеси потребують подальшого її удосконалення на основі врахування визнаного світового досвіду. Тому, метою дослідження є оцінка сучасних тенденцій у сфері формування кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування, а також аналіз світових досягнень у цій царині для визначення пріоритетних напрямів її вдосконалення в українських реаліях. Сьогодні стан місцевої влади в Україні класифікується як «бідний за кадрами». Зі зміною соціальної системи України постає проблема зміни кадрової політики в бік удосконалення концепції підготовки кадрів як інструменту правлячої еліти. Кадрова політика в органах влади та місцевого самоврядування в Україні ще не повністю відповідає сучасним вимогам і викликам. На різних рівнях влади досі відсутня програма дій щодо розвитку персоналу і кадровий процес зводиться до оволодіння негативними проявами в кадровій роботі, причинами конфліктів. Характеризується нестачею висококваліфікованих кадрів, трудової мотивації посадових осіб, засобів діагностики кадрової ситуації, оцінки кадрів і кадрів, прогнозування потреби в кадрах тощо. У відділах кадрів більшості органів державної влади немає програм розвитку персоналу. Отже, кадровий рівень є важливим критерієм ефективності державного управління у будь-якому демократичному суспільстві. Тому, необхідність розробки нової кадрової політики випливає із змісту поточних завдань держави та муніципалітетів. Концептуальний погляд на підготовку кадрів вищого щаблю управління у системі органів державної влади та місцевого самоврядування має передбачати наявність єдиного державницького підходу, концепції роботи з персоналом та стратегій його розвитку, формування механізму ефективного управління персоналом. Radical changes in many spheres of public life in Ukraine during the years of independence, including the personnel system, lead to the fact that more attention is paid to understanding these changes, assessing new problems and identifying possible solutions. It is important to assess the problems of creating and implementing national personnel policy in public bodies, because the success of the state strategy as a whole depends on human resources. This analysis makes it possible to determine the effectiveness of national personnel policy, to shape its latest trends and priorities. The works of many young and already recognized domestic scholars have explored ways to solve problems of personnel policy in public authorities and local governments. However, the reform processes need to be further improved based on recognized world experience. Therefore, the purpose of the study is to assess current trends in the formation of personnel policy in public authorities and local governments, as well as analysis of global achievements in this area to determine priority areas for improvement in Ukrainian realities. Today, the state of local government in Ukraine is classified as «poor in personnel». With the change of the social system of Ukraine there is a problem of changing the personnel policy towards improving the concept of training as a tool of the ruling elite. Personnel policy in government and local self-government in Ukraine does not yet fully meet modern requirements and challenges. At various levels of government there is still no program of action for staff development and the personnel process is reduced to mastering the negative manifestations of personnel work, the causes of conflicts. It is characterized by a lack of highly qualified personnel, labor motivation of officials, means of diagnosing the personnel situation, assessment of personnel and personnel, forecasting the need for personnel, etc. There are no staff development programs in the human resources departments of most public authorities. Thus, the personnel level is an important criterion for the effectiveness of public administration in any democratic society. Therefore, the need to develop a new personnel policy stems from the content of the current tasks of the state and municipalities. The conceptual view on the training of managers in the local government system implies a unified state approach, the concept of personnel work, strategies for training, retraining and advanced training of local governments, the formation of a mechanism of targeted personnel management of local governments.Item Теоретичні та організаційні аспекти формування та реалізації кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування(Дніпровський державний аграрно-економічний університет, ТОВ «ДКС Центр», 2022) Аксьонова, О. В.; Aksonova, O.; Волківська, А. М.; Volkivska, A.; Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Якобчук, В. П. ; Yakobchuk, V.; Завгородній, А. А.; Zavhorodnii, A.Cучасні процеси державного реформування вимагають вирішення питання щодо формування ефективної кадрової системи управління в органах державної влади та місцевого самоврядування. Тому, вагомого значення має оцінка проблем створення й реалізації національної кадрової політики в державних органах, оскільки від трудових ресурсів залежить успіх провадження загальної державної стратегії. Розробка кадрової політики в органах влади та місцевого самоврядування відноситься до категорії складних і суперечливих процесів, які можуть бути ефективним на основі дотримання комплексу умов та узгодженого виконання науково-методичних, законодавчих, політичних, організаційно-управлінських заходів. Тому, метою дослідження є вивчення теоретичних та організаційних засад формування кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування. Аналіз теоретико-методологічних засад концепції державної кадрової політики дозволяє встановити, що кадрова політика в органах державної влади та місцевого самоврядування є цілеспрямованою загальнодержавною стратегією тривалого періоду діяльності уряду, яка спрямована на пошук, навчання, розвиток та раціональне використання й відтворення людського капіталу для забезпечення реалізації національних інтересів, реалізація яких гарантує збереження національних цінностей, державного суверенітету, територіальної цілісності України. Щодо механізму реалізації кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування, то він являє собою систему теоретичних знань, ідей, принципів і точок зору, а також відносин й організаційних дій та практик державного управління, які спрямовані на визначення цілей, завдань й характеру цієї політики. Крім того, механізму реалізації кадрової політики в органах державної влади та місцевого самоврядування має мати спрямованість на формування високого рівня професіоналізму та культури управління, а також технологічних процесів кадрового забезпечення всіх сфер громадської діяльності й обслуговування за умов, що мотиваційна складова та створення привабливого іміджу державних службовців має пронизувати всі підсистеми та супроводжувати кожну складову системи кадрового управління. Отже, кадрове забезпечення органів державної влади та місцевого самоврядування належить до центральних проблем державотворення, а їх ефективність та результативність безпосередньо залежить від кадрового потенціалу органів державного управління. Окремі процеси кадрового забезпечення органів державної влади та місцевого самоврядування зазнають постійних змін, уточнень, нововведень тощо та потребують ґрунтовних досліджень з метою визначення їх соціально-економічної значимості. Modern processes of state reform require addressing the issue of forming an effective personnel management system in public authorities and local governments. Therefore, it is important to assess the problems of creating and implementing national personnel policy in public bodies, as the success of the overall state strategy depends on human resources. Personnel policy development in government and local self-government belongs to the category of complex and contradictory processes that can be effective on the basis of compliance with a set of conditions and coordinated implementation of scientific and methodological, legislative, political, organizational and managerial measures. Therefore, the aim of the study is to study the theoretical and organizational foundations of personnel policy in public authorities and local governments. Analysis of the theoretical and methodological foundations of the concept of state personnel policy shows that personnel policy in public authorities and local governments is a purposeful national strategy for a long period of government, aimed at finding, training, development and rational use and reproduction of human capital to ensure national implementation. interests, the implementation of which guarantees the preservation of national values, state sovereignty, territorial integrity of Ukraine.As for the mechanism of personnel policy implementation in public authorities and local self-government, it is a system of theoretical knowledge, ideas, principles and points of view, as well as relations and organizational actions and practices of public administration, aimed at defining goals, objectives and nature of this policy . In addition, the mechanism for implementing personnel policy in public authorities and local governments should be aimed at forming a high level of professionalism and culture of management, as well as technological processes of staffing all spheres of public activity and service, provided that the motivational component must permeate all subsystems and accompany each component of the personnel management system. Thus, staffing of public authorities and local self-government is one of the central problems of state-building, and their efficiency and effectiveness directly depend on the human resources of public administration. Some processes of staffing of public authorities and local governments are undergoing constant changes, clarifications, innovations, etc. and require thorough research to determine their socio-economic significance.Item Інструменти вдосконалення торговельно-економічного співробітництва України та Китаю за умов пандемії та в пост пандемічний період(Державний біотехнологічний університет, 2021) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Михайлова, Марія Володимирівна; Mykhailova, Mariia; Кузнєцова, Оксана Олегівна; Kuznietsova, Oksana; Кузнецова, Оксана Олеговна; Осадчук, Валерія Євгеніївна; Osadchuk, ValeriiaДосліджено тенденцію до посилення торговельно-економічного співробітництва України та Китаю. Доведено важливість відносин із КНР як торговельним партнером України за допомогою кореляційно-регресійного аналізу, аналітичних спостережень і розрахунків. Визначено слабкі та сильні сторони співпраці двох країн, можливості і загрози за допомогою SWOTаналізу. Проаналізовано зміни у використанні інструментів стимулювання та стримування україно-китайської взаємодії, надано рекомендації щодо її вдосконалення. The agreement between the Government of Ukraine and the Government of the People's Republic of China on trade and economic cooperation established the regime of greatest assistance since 1992, which was before the accession of countries to the World Trade Organization. Currently, a solid legal and contractual basis of bilateral cooperation has about 300 documents in political, economic, scientific and technological and other fields. Ukraine-China relations are the nature of strategic partnership and continue to develop dynamically, both sides make efforts to bring it to a new level. In recent years, China has been leading ukraine's trade and economic partners. Today, the world is facing a new problem – the crisis caused by the coronavirus pandemic, which weakened the cooperation of countries by extending the use of protectionist measures. As a result, the issue of the need to strengthen cooperation between countries was questioned. However, according to the results of 2019 and 2020, despite the conditions of today, Ukrainian-Chinese cooperation continues to gain momentum and intensify. The article is devoted to research trends in deepening trade and economic cooperation between Ukraine and China, identification and argumentation the importance of China as a trading partner of Ukraine through correlation and regression analysis, analysis the weaknesses and strengths of cooperation between the two countries, opportunities and threats to strengthen it through SWOT analysis. The article also focuses on analyzing changes in the number of liberalization and protection measures applied, identifying effective tools to stimulate and curb their trade and economic cooperation during the pandemic and in the post-pandemic period.Item Торговельно-економічні інтеграційні можливості та загрози співробітництва України з Китаєм за умов пандемії Covid-19(Харківський національний аграрний університет імені В. В. Докучаєва, 2020) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Николаевна; Осадчук, В. Є.; Osadchuk, V.; Осадчук, В. Е.; Пономарьова, Марина Сергіївна; Ponomarova, Maryna; Пономарёва, Марина СергеевнаСтаття присвячена дослідженню проблеми торговельно-економічної співпраці України з Китаєм, адже криза, спричинена пандемією Covid-19, вказала як на недоліки, так і переваги взаємозалежності держав. Ідентифікована важливість Китаю як торговельного партнера України. У роботі досліджено становлення та сучасну динаміку взаємодії двох країн в умовах кризи охорони здоров’я та економіки. Визначено слабкі, сильні сторони, а також можливості та загрози двосторонніх відносин в умовах пандемії. Проаналізовано інвестиційну взаємодію країн, визначено сектори посилення їх співпраці та залучення китайських інвестицій. Обґрунтовано перспективи зміцнення відносин через участь у спільних проектах, у тому числі «Один пояс, один шлях», та підписання угоди про створення зони вільної торгівлі між Україною та Китаєм. Nowadays, the whole world is facing a new crisis caused by the Covid-19 pandemic, which pointed to both the disadvantage and advantages of the interdependence of states. In response to the challenges of today, countries are increasingly using protectionist measures, which in turn raises the question of the need for cooperation between countries on the agenda. For Ukraine, which has suffered considerable losses in terms of restoring economic development, realizing national interests and improving its position in the international arena, it is important to strengthen communication with a leading country that concentrates on significant investments, innovations, scientific and technical potential and has the fastest pace of economic recovery, the People's Republic of China. However, the process of strengthening the integration of the two countries may in turn have several threats to the Ukrainian side. The article is devoted to the study of bilateral trade and economic cooperation between Ukraine and The People's Republic of China in the context of a pandemic. The importance of China as a trading partner of Ukraine is substantiated. The formation and modern dynamics of interaction between the two countries in the context of the health crisis and the economy are considered. The weaknesses and strengths of the Ukrainian side in cooperation with China, opportunities and threats of its deepening were assessed. The investment cooperation of countries is analyzed, sectors of their cooperation and attraction of Chinese investments are determined. The prospects of strengthening relations through participation in joint projects, including "One Belt, One Road", and the signing of an agreement on the creation of a free trade zone between Ukraine and China are considered. Статья посвящена исследованию проблемы торгово-экономического сотрудничества Украины с Китаем, ведь кризис, вызванный пандемией Covid-19, указал как на недостатки, так и преимущества взаимозависимости государств. Идентифицирована важность Китая как торгового партнера Украины. В работе рассмотрено становление и современную динамику взаимодействия двух стран в условиях кризиса здравоохранения и экономики. Определены слабые и сильные стороны Украины в сотрудничестве с Китаем, возможности и угрозы его углубления. Проанализировано инвестиционное взаимодействие стран, определены сектора усиления их сотрудничества и привлечения китайских инвестиций. Обоснованно перспективы укрепления отношений через участие в совместных проектах, в том числе «Один пояс и один путь», и подписание соглашения о создании зоны свободной торговли между Украиной и Китаем.Item Економічна дипломатія у формуванні і розвитку національного бренду(Одеський національний економічний університет, 2020) Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга НиколаевнаДосліджено поняття «економічної дипломатії» та «національного бренду», їх взаємозв’язок, взаємовплив, складові. Ідентифіковано існуючі методичні підходи оцінки бренда країни та його класифікацію у міжнародній торгівлі за сприйняттям країни споживачем. Визначено алгоритм формування, розвитку і просування національного бренду. Досліджено позиції країн світу у провідних брендингових рейтингах та охарактеризовано тенденції щодо провідних лідерів та аутсайдерів. Узагальнено чинники, які безпосередньо впливають на формування національного бренду та розкрито вплив пандемії COVID 19 на відповідні процеси. В результаті дослідження виявлено, що внаслідок пандемії втрачено понад 13 трил. дол. США або 14% у вартості національних брендів провідними країнами світу у 2020 р., а наслідки коронакризи вдалося подолати незначній групі країн. Обґрунтовано пріоритетні напрями просування бренду України за допомогою методів та інструментів економічної дипломатії. Introduction. The relevance of the topic is connected with an importance and influence of the national brand on the level of international competitiveness of the country that is forming a positive image of the state, its investment and tourist attractiveness. Purpose. The purpose of the study is to generalize the theoretical foundations of the formation and development of the concept of national brand, to describe the main trends of their transformations within a pandemic and to justify the priority areas of brand promotion of Ukraine using methods and tools of economic diplomacy. Results. The concepts of «economic diplomacy» and «national brand», their relationship, interaction, components are studied. The existing methodological approaches to the assessment of the country's brand and its classification in international trade according to the criterion of consumer perception of the country are identified. The algorithm of formation, development and promotion of the national brand is determined. The positions of the countries of the world in the leading branding ratings are investigated and the tendencies concerning the leading leaders and outsiders are characterized. The factors that directly influence the formation of the national brand are summarized and the impact of the COVID-19 pandemic on the relevant processes is revealed. The study describes that in 2020, as a result of the pandemic, the world's leading countries lost more than 13 trillion US dollars of the value of national brands, and the effects of the coronary crisis were overcome only by a small group of countries. The world leader in brand value remains the United States (23.7 trillion US dollars, China remains on the second position (18.8 trillion US dollars), but in addition to global trends and influences, a significant role was played by the trade war between the countries that absorbed both economies over the past three years. The top three are closed by Japan as it has remained relatively unharmed by the pandemic. A phenomenon that deserves special attention is Ireland, as it is the only national brand among the twenty leaders 11% to 670 billion US dollars, a testament to the resilience of its economy, backed by strong exports and consumer spending. Vietnam acted as the fastest-growing national brand in 2020. The country is associated in the global business community, especially in the United States, with a newly created industrial paradise in the region of Southeast Asia that challenges global trends, the value of the brand has risen by an impressive 29% or 319 billion US dollars. Vietnam has also a staggeringly low level of COVID-19 cases and deaths among the population. Argentina became the world outsider and the fastest losing national brand, the value of its brand fell by 57% or 175 billion US dollars because the number of cases of COVID-19 exceeded the mark of 1 million. At the same time Germany became the strongest brand in the world with a brand strength of 84.9% out of 100%. Conclusions. The priority directions of promoting the brand of Ukraine with the help of methods and tools of economic diplomacy are substantiated in the paper.Item Стратегія АСЕАН на світовому енергетичному ринку в умовах його трансформації(Західноукраїнський національний університет, 2020) Мазуренко, Валентина; Mazurenko, Valentyna; Панченко, Євген Григорович; Panchenko, Yevhen; Панченко, Евгений Григорьевич; Яценко, Ольга Миколаївна; Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга НиколаевнаПредметом дослідження виступає стратегія регіонального інтеграційного угруповання АСЕАН на світовому енергетичному ринку в умовах його трансформації. Мета. Метою статті є дослідження стратегія регіонального інтеграційного угруповання АСЕАН на світовому енергетичному ринку в умовах його трансформації та ідентифікація її особливостей. Методологія (метод). Дослідження базується на теоріях міжнародної торгівлі та міжнародної економічної інтеграції. Основними методами слугували індукції та дедукції, узагальнення, статистичний, компаративний та системно-структурний аналіз, групування. Результати. Дослідження енергетичних профілів країн АСЕАН щодо їх залученості до світового енергетичного ринку в умовах його трансформації на сучасному етапі розвитку глобалізації. Виявлено зростання інтеграції у світовий енергетичний ринок внаслідок зростання попиту на енергоресурси з боку національних економік (зниження експорту певних видів паливних ресурсів, зростання імпорту інших, залучення іноземних інвестицій у розвиток ВДЕ); зростанням питомої ваги ВДЕ в енергобалансах країн; зміна структури енергобалансів внаслідок вимог сталого розвитку, у тому числі екологічних та соціальних (доступ до енергоресурсів). Висновки. Суттєва диференціація країн-членів АСЕАН за рівнем економічного розвитку, сформованості ринкових інститутів, забезпеченості енергетичними ресурсами та потребами у них, що обумовлює різний ступінь їх інтеграції у світовий енергетичний ринок та відмінності у цілях національних енергетичних стратегій. Аналіз енергетичних профілів країн-членів АСЕАН та їх залученість до процесів на світовому енергетичному ринку дав змогу виявити: залежність зовнішньої торгівлі викопними енергоресурсами; сильну внутрірегіональну спрямованість зовнішньої торгівлі паливно-енергетичними ресурсами; недостатність інвестицій для впровадження сучасних технологій; не відповідність структури енергобалансів більшості країн АСЕАН структурним зрушенням на світовому енергетичному ринку. Співпраця з енергетичними ТНК сприяє отриманню нових технологій георозвідки, видобутку та переробки викопних енергоресусів, а також розвитку ВДЕ та модернізації енергосистем. Імплементація Плану дій АСЕАН з енергетичного співробітництва (APAEC) вбачається механізмом узгодження енергетичного профілю АСЕАН з напрямами трансформації світового енергетичного ринку. Посилення наднаціональної координації та співпраці в енергетичній сфері створюють передумови для досягнення країнами національних інтересів, енергетичної безпеки та сталого розвитку. The subject of the study is the strategy of the regional integration group ASEAN in the global energy market in terms of its transformation. Goal. The aim of the article is to study the strategy of the regional integration group ASEAN in the world energy market in terms of its transformation and to identify its features. Methodology (method). The study is based on theories of international trade and international economic integration. The main methods were induction and deduction, generalization, statistical, comparative and system-structural analysis, grouping. Results. A study of the energy profiles of ASEAN countries on their involvement in the global energy market in terms of its transformation at the present stage of globalization. The growth of integration into the world energy market due to the growth of demand for energy resources from national economies (reduction of exports of certain types of fuel resources, growth of imports of others, attraction of foreign investments in the development of RES); increasing the share of RES in the energy balances of countries; change in the structure of energy balances due to the requirements of sustainable development, including environmental and social (access to energy resources). Conclusions. Significant differentiation of ASEAN member countries in terms of economic development, formation of market institutions, provision of energy resources and needs, which leads to different degrees of their integration into the world energy market and differences in the goals of national energy strategies. The analysis of energy profiles of ASEAN member countries and their involvement in the processes on the world energy market allowed to reveal: dependence of foreign trade in fossil energy resources; strong intra-regional orientation of foreign trade in fuel and energy resources; insufficient investment for the introduction of modern technologies; inconsistency of the structure of energy balances of most ASEAN countries with structural changes in the world energy market. Cooperation with energy TNCs contributes to the acquisition of new technologies for exploration, production and processing of fossil energy resources, as well as the development of RES and modernization of energy systems. The implementation of the ASEAN Energy Cooperation Action Plan (APAEC) is seen as a mechanism for aligning the ASEAN energy profile with the areas of transformation of the global energy market. Strengthening supranational coordination and cooperation in the energy sector creates the preconditions for countries to achieve national interests, energy security and sustainable development.