Випуск № 35

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 26
  • Item
    Формування стратегії управління інтелектуальним потенціалом на підприємствах: мультифакторний підхід
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Шепеленко, Світлана Миколаївна; Shepelenko, Svitlana
    Інтелектуальний потенціал стає все більш критичним ресурсом для підприємств у сучасному світі зростаючої конкуренції та швидких змін. Управління цим потенціалом вимагає не лише технічних знань, але і стратегічного підходу, який узгоджує цілі підприємства з можливостями його інтелектуальних ресурсів. В статті висвітлено сутність мультифакторного підходу до формування стратегії управління інтелектуальним потенціалом. Цей підхід враховує різноманітні аспекти, які впливають на ефективне управління інтелектуальним капіталом підприємства, такі як людські ресурси, технологічна інфраструктура, знання та інновації, а також організаційна культура. Основні принципи та підходи, запропоновані в цій статті, можуть бути корисними для керівництва підприємствами у формуванні їх стратегій управління інтелектуальним потенціалом. Враховуючи комплексність та динаміку сучасного бізнесу, важливо мати науково обґрунтовані і практично орієнтовані стратегії, які дозволять підприємствам не лише виживати, але й процвітати у цьому середовищі. Для додаткового впровадження ідей, викладених у цій статті, можливі напрями по-дальших емпіричних досліджень, які демонструють ефективність різних стратегій управління інтелектуальним потенціалом у різних галузях та контекстах. Матеріали викладені у цій статті є важливим інструментом для передачі знань та розвитку стратегічного мислення в управлінні підприємствами. Такі дослідження є важливою основою для розробки та вдосконалення практичних стратегій управління, які допомагають підприємствам досягати своїх цілей у складному і змінному бізнес-середовищі. ntellectual potential is becoming an increasingly critical resource for enterprises in today’s world of growing competition and rapid change. Managing this potential requires not only technical knowledge, but also a strategic approach that aligns the goals of the enterprise with the capabilities of its intellectual resources. The author of the article highlights a multifactorial approach to the formation of an intellectual potential management strategy. This approach takes into account various aspects that affect the effective management of an enterprise’s intellectual capital, such as human resources, technological infrastructure, knowledge and innovation, and organizational culture. The basic principles and approaches proposed in this article may prove to be very useful for the management of enterprises in formulating their intellectual capital management strategies. Given the complexity and dynamics of modern business, it is important to have evidence-based and practically oriented strategies that will allow enterprises not only to survive but also to thrive in this environment. To further implement the ideas presented in this article, possible directions for future research could include empirical studies that demonstrate the effectiveness of different strategies for managing intellectual potential in different industries and contexts. The materials presented in this article are an important tool for transferring knowledge and developing strategic thinking in enterprise management. Such research is an important basis for developing and improving practical management strategies that help enterprises achieve their goals in a complex and changing business environment
  • Item
    Трансформація бухгалтерського обліку операційної діяльності в умовах диджиталізації
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Петрик, Олена Анатоліївна; Petryk, Olena; Петрик, Елена Анатольевна; Басін, Артем О.; Basin, Artem
    Процес диджиталізації економіки спричинює значних зміни у теорії та практиці бухгалтерського обліку. Це пов’язано зі стрімким розвитком штучного інтелекту, поширенням комп’ютерних технологій та модернізацією систем управління економічними процесами. Виникає нагальна потреба у створенні єдиного інформаційного простору та адаптації бухгалтерського обліку до нових умов. Трансформація бухгалтерського обліку в умовах диджиталізації має теоретичні та практичні аспекти, які потребують поглибленого дослідження. Потребують дослідження питання впливу штучного інтелекту, машинного навчання та інших інноваційних технологій на систему бухгалтерського обліку, методологічні засади його адаптації до потреб управління бізнесом в умовах цифровізації, удосконалення методів збору, обробки та аналізу облікової інформації, а також інформаційна безпека та конфіденційність облікових даних у диджитал-середовищі. У статті опрацьовано теоретичні засади та практичні підходи до трансформації бухгалтерського обліку в умовах диджиталізації для повного задоволення потреб ефективного управління, зокрема операційного. Авторами розглянуто сучасні ІТ продукти та системи, які впроваджуються в бізнес-процеси, визначено їх вплив на ефективність операційного управління. З’ясованощо диджиталізація зумовлює низку ключових змін у бухгалтерському обліку, відбувається автоматизація виконання рутинних завдань та оптимізація облікових процесів, створення єдиного інформаційного простору для обробки та аналізу даних, посилюється роль аналітики та прийняття управлінських рішень на основі даних, підвищується рівень прозорості та інформаційної відкритості бізнесу. Доведено, що трансформація системи бухгалтерського обліку є засобом досягнення такого рівня глибини аналізу, достовірності, своєчасності та прозорості облікової інформації, яка взмозі забезпечити потреби ефективного управління для досягнення конкуренто-спроможності підприємства в бізнес-середовищі. The process of digitalization of the economy causes significant changes in the theory and practice of accounting. This follows the rapid development of artificial intelligence, the spread of computer technologies, and the modernization of economic process management systems. There is an emerging necessity to create a unified information environment and adapt accounting to the new conditions. The transformation of accounting in conditions of digitalization has theoretical and practical aspects that require indepth research. The issues of the impact of artificial intelligence, machine learning, and other innovative technologies on the accounting system, the methodological foundations of its adaptation to the needs of business management in the context of digitalization, improvement of methods of collecting, processing, and analyzing accounting information, as well as information security and confidentiality of accounting data in the digital environment require research. The article elaborates on the theoretical foundations and practical approaches to the transformation of accounting in the context of digitalization to fully meet the needs of effective management, particularly operational management. The authors consider modern IT products and systems that are implemented in business processes and determine their impact on the efficiency of operational management. It is found that digitalization leads to some crucial changes in accounting, including automation of routine tasks and optimization of accounting processes, creation of a single information space for data processing and analysis, strengthening the role of analytics and data-driven management decision-making, and increasing the level of transparency and information openness of business. It is proved that the transformation of the accounting system is a means of achieving a level of analysis depth, reliability, timeliness, and transparency of accounting information that can provide the needs of effective management to achieve the competitiveness of the enterprise in the business environment.
  • Item
    Використання концепції економіки вражень у сфері продажу елітних вин
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Кужель, Марина Юріївна; Kuzhel, Maryna; Кужель, Марина Юрьевна; Вєтров, Д. О.; Vietrov, D.
    Непередбачувані надскладні зовнішні обставини, що спричинили кризу, а і інколи і знищення або зупинку багатьох бізнесів в Україні призвели до катастро-фічного загострення конкуренції серед сосі функціонуючих компаній. В час, коли зменьшується споживання, зростає інфляція та безробіття управління бізнесом в елітному сегменті вимагає високого рівня професіоналізму та використання нестандартних та інноваційних рішень. Саме тому актуалізація методів, що лежать в основі економіки вражень має практичну цінність для бізнесу та підтверджує значущість прикладних теоретичних розробок для забезпечення сталого розвитку бізнесу під час непередбачуваних змін зовнішнього середовища. Метод дослідження полягає у попередньому опрацюванні теоретичного підґрунтя використання концепції економіки вражень з подальшим співвідношенням опитування експертів щодо можливостей використання даних інструментів в процесі реалізації маркетингової стратегії підприємств, що функціонують на ринку елітних вин України. Особливістю даного матеріалу є розгляд проблеми в площині практичної значущості з використанням теоретичного підґрунтя концепції економіки вражень для конкретного ринку, що переживає кризу через надскладні зовнішні обставини. Основною метою статті є актуалізація використання концепції економіки вражень для подальшого практичного застосування підприємствами України, які працюють на ринку елітних вин; пропозиція алгоритму впровадження даної концепції в прикладну діяльність підприємств, та формуванні універсального набору інструментів, які мають високу і перевірену іншими компаніями ефективність з метою мінімізації кризового стану підприємств на даному ринку. В статті запропоновано алгоритм впровадження концепції, що має опиратися на дослідженні цільової аудиторії, виявленні цінністних орієнтирів, які варто використати в процесі формування емоцій, що будуть стимулювати подальші продажі. Також наведено приклади з різних сфер бізнесу що ілюструють ефективність даної концепції та її зростаючу актуальність. До очікуваних результатів варто віднести, передусім забезпечення ефективності функціонування бізнесу та позитивні соціально-економічні наслідки, які є результатом діяльності будь-яких підприємств в демократичному суспільстві. Unpredictable and extremely difficult external circumstances that caused the crisis and, at times, the destruction or shutdown of many businesses in Ukraine have led to a catastrophic intensification of competition among the existing companies. In a time of declining consumption, rising inflation and unemployment, managing a business in the luxury segment requires a high level of professionalism and the use of non-standard and innovative solutions. That is why updating the methods underlying the impression economy is of practical value for business and confirms the importance of applied theoretical developments for ensuring sustainable business development in the face of unpredictable changes in the external environment. The research method consists in a preliminary study of the theoretical basis for the use of the impression economy concept, followed by a survey of experts on the possibilities of using these tools in the process of implementing the marketing strategy of enterprises operating in the Ukrainian elite wine market. The peculiarity of this material is that it addresses the issue in terms of practical significance using the theoretical basis of the impression economy concept for a specific market which is experiencing a crisis due to extremely difficult external circumstances. The main purpose of the article is to update the use of the impression economy concept for further practical application by Ukrainian enterprises operating in the market of elite wines; to propose an algorithm for implementing this concept in the applied activities of enterprises, and to form a universal set of tools which have high and proven efficiency by other companies with a view to minimising the crisis situation of enterprises in this market. The article proposes an algorithm for implementing the concept, which should be based on a study of the target audience, identification of value guidelines that should be used in the process of forming emotions that will stimulate further sales. Examples from various business areas are also provided to illustrate the effectiveness of this concept and its growing relevance. The expected results include, first of all, ensuring the efficiency of business functioning and positive socio-economic consequences that result from the activities of any enterprise in a democratic society.
  • Item
    Актуальні питання та стратегії розвитку підприємств в умовах Євроінтеграції
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Терентьєва, Олена Володимирівна; Terentieva, Olena; Терентьева, Елена Владимировна
    Європейська інтеграція суттєво трансформувала середовище ведення бізнесу, одночасно поставивши перед підприємствами як нові перспективи, так і нові випробування. Європейський Союз (ЄС), орієнтуючись на єдиний ринок, вільний рух товарів і послуг та гармонізоване регулювання, створив унікальне середовище для роботи бізнесу. У статті досліджено багатогранні наслідки європейської інтеграції України, висвітлюючи як можливості, так і виклики, що постають перед українським бізнесом. Наголошено на протиставленні жорстких зобов’язань членства в ЄС іншим регіональним торговельним угодам, підкреслюючи, що геополітична та економічна динаміка вимагає від бізнесу гнучкості та швидкого реагування для підтримки операційної стабільності. Основна увага приділена гармонізації українського законодавства з нормами ЄС, особливо в таких сферах, як корпоративне управління, інтелектуальна власність, стандати продукції та екологічна політика. У статті охарактеризовано важливі законодавчі віхи та регуляторні зміни, включаючи участь України в різних програмах ЄС та прийняття законів, спрямованих на модернізацію бізнес-середовища та сприяння інноваціям. Ці зміни мають вирішальне значення для підвищення конкурентоспроможності українського бізнесу на єдиному ринку ЄС. Доступ до фінансування — ще один важливий аспект, який потребує уваги. Інтеграція до європейського ринку відкриває шляхи для отримання фінансування від інституцій ЄС, але це вимагає від бізнесу вміння орієнтуватися в складних механізмах фінансування та відповідати суворим критеріям. Описана підтримка, що надається малим та середнім підприємствам через гранти та програми ЄС, такі як «Горизонт Європа», «Креативна Європа» та «Цифрова Європа», які відіграють важливу роль у стимулюванні підприємництва та інновацій. Потенціал підвищення конкурентоспроможності через доступ до величезного споживчого ринку ЄС врівноважується викликами, що виникають через регуляторні відмінності та посилення конкуренції. Бізнес повинен стратегічно орієнтуватися в цих складнощах, використовуючи ринкову інформацію, партнерства та інноваційні підходи, щоб отримати вигоду з торговельних можливостей. У результаті дослідження запропоновано декілька стратегій, на які слід орієнтуватися українським підприємствам, а саме: використання можливостей ЄС (фінансування, гранти, програми співпраці); налагодження партнерських відносин з європейськими компаніями; адаптація до норм та стандартів ЄС; цифрова трансформація; інновації та дослідження; вдосконалення корпоративного управління; за-стосування принципів сталого розвитку; підвищення конкурентоспроможності. Наголошено, що європейська інтеграція України — це динамічний процес із суттє-вими перевагами та значними перешкодами, що потребує проактивного та стратегічного бізнес-підходу для розвитку в цьому мінливому середовищі European integration has significantly transformed the business environment, bringing both new opportunities and challenges to businesses. The European Union (EU), with its focus on the single market, free movement of goods and services, and harmonized regulation, has created a unique environment for business. The article explored the multifaceted consequences of Ukraine’s European integration, highlighting both the opportunities and challenges facing Ukrainian business. The article is focused on contrasting the strict obligations of EU membership with other regional trade agreements, emphasizing that geopolitical and economic dynamics require businesses to be flexible and responsive to maintain operational stability. The main focus is made on the harmonization of Ukrainian legislation with EU norms, especially in such areas as corporate governance, intellectual property, product standards and environmental policy. The article described important legislative milestones and regulatory changes, including Ukraine’s participation in various EU programs and the adoption of laws aimed at modernizing the business environment and promoting innovation. These changes are crucial for increasing the competitiveness of Ukrainian businesses in the EU single market. Access to finance is another important aspect that requires attention. Integration into the European market opens up avenues for obtaining funding from EU institutions, but this requires businesses to be able to navigate complex funding mechanisms and meet strict criteria. The article described the support provided to SMEs through grants and EU programs such as Horizon Europe, Creative Europe and Digital Europe, which play an important role in stimulating entrepreneurship and innovation. The potential for increased competitiveness through access to the EU’s huge consumer market is balanced by challenges arising from regulatory differences and increased competition. Businesses need to strategically navigate these complexities using market information, partnerships, and innovative approaches to capitalize on trade opportunities. The study suggested several strategies that Ukrainian enterprises should be guided by, namely: using EU opportunities (financing, grants, cooperation programs); establishing partnerships with European companies; adaptation to EU norms and standards; digital transformation; innovation and research; improving corporate governance; applying the principles of sustainable development; and increasing competitiveness. It is emphasized that Ukraine’s European integration is a dynamic process with significant benefits and significant obstacles, which requires a proactive and strategic business approach to develop in this changing environment.
  • Item
    Реконфігурація системи оподаткування в конструкті новітніх схем офшоризації
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Луцишин, Зоряна Орестівна; Lutsyshyn, Zoriana; Луцишин, Зоряна Орестовна; Катрич, Олена Дмитрівна; Katrych, Olena
    У статті досліджено сучасну практику організаційно-правового регулювання офшорного бізнесу в світі в контексті уніфікації національної фіскально-податкової системи, розмивання податкової бази та ухилення від оподаткування. Актуальність теми обумовлена змінами у світовій фінансовій системі та посиленням взаємопов’язаності. Взаємопов’язаність фінансових систем надає стимул для колективної діяльності країн у сфері формування міжнародних стандартів та засобів контролю з метою протидії податковому ухиленню та збереженню доходів національних бюджетів. Незважаючи на вагомі наукові праці таких західних авторів, як Б. Арнольд, К. Білгрен, Д. Сандлер, Д. Пінто, а також вітчизняних дослідників, таких як Ю. Городніченко, К. Ковальчук, З. Луцишин, Н. Южаніна та Т. Фролова, відсутня єдина точка зору щодо ефективності існуючих механізмів детінізації та деофшо-ризації національних економік. Сьогоднішній світовий контекст, особливо після пандемії COVID-19, підкреслює необхідність перегляду та вдосконалення існуючих під-ходів до боротьби з розмиванням податкової бази і ухиленням від оподаткування. Досліджено особливості використання криптовалют як нового інструменту ухилення від податків. Криптовалюти створюють нові виклики для податкових органів, адже їх використання ускладнює відстеження фінансових потоків і сприяє ухиленню від оподаткування. Основний матеріал статті включає аналіз стандартів податкової прозорості ОЕСР, які не підготовлені до нового фінансового виміру, та виявлення «Ахіллесової п’яти» правил ОЕСР, яка може бути використана у протизаконних діях. Висновки статті підкреслюють напрями впровадження податкових практик щодо обмеження виведення прибутків в офшорні юрисдикції на основі положень Плану дій BEPS та правил КІК у законодавство України. Досліджено вплив цифрових фінансових інструментів на мікро- та макроекономічну стабільність, акцентуючи на необхідності адаптації податкових норм до нових викликів світової економіки. Зокрема, аналізується, як пандемія коронавірусу сприяла зростанню попиту на крипто-валюти та посиленню уваги до питань податкової прозорості. Окрім цього висвітлюється необхідність міжнародної співпраці для ефективного впровадження нових податкових правил та забезпечення стабільності глобальної фінансової системи. Досліджено підходи до вдосконалення податкового законодавства, включаючи більш жорстке регулювання та впровадження нових технологічних рішень для відстеження фінансових операцій. Крім того, аналізується роль національних та міжнародних організацій у підтримці прозорості та боротьбі з податковими зловживаннями, зокрема, розглядається внесок ОЕСР у формування глобальних стандартів податкової звітності. Результати дослідження можуть бути корисними для політиків, дослідників та практиків, що працюють у сфері міжнародного оподаткування та фінансового регулювання. The article explores the current practice of organizational and legal regulation of offshore business worldwide in the context of unification of the national fiscal-tax system, erosion of the tax base, and tax evasion. The relevance of the topic is driven by changes in the global financial system and increased interconnectedness. The interconnection of financial systems provides an incentive for collective action by countries in shaping international standards and control mechanisms to combat tax evasion and preserve national budget revenues. Despite the significant scientific works of such Western authors as B. Arnold, K. Bilgren, D. Sandler, D. Pinto, as well as domestic researchers such as Y. Horodnichenko, K. Kovalchuk, Z. Lutsyshyn, N. Yuzhanina and T. Frolova, there is no single point of view on the effectiveness of existing mechanisms of decriminalization and de-offshorization of national economies. The current global context, especially after the COVID-19 pandemic, underscores the need to review and improve existing approaches to combating base erosion and tax evasion. The peculiarities of using cryptocurrencies as a new tool for tax evasion are examined. Cryptocurrencies pose new challenges for tax authorities as their use complicates tracking financial flows and facilitates tax evasion. The main material of the article includes an analysis of OECD tax transparency standards, which are not prepared for the new financial dimension, and the identification of the OECD’s «Achilles’ heel» rules, which could be exploited for illicit activities. The conclusions of the article emphasize the directions for implementing tax practices to restrict the outflow of profits to offshore jurisdictions based on the provisions of the BEPS Action Plan and CFC rules into Ukrainian legislation. The impact of digital financial instruments on micro- and macroeconomic stability is investigated, emphasizing the need to adapt tax norms to the new challenges of the global economy. In particular, the analysis examines how the coronavirus pandemic has contributed to the increased demand for cryptocurrencies and heightened attention to tax transparency issues. Additionally, the necessity of international cooperation for the effective implementation of new tax rules and ensuring the stability of the global financial system is highlighted. Approaches to improving tax legislation, including stricter regulation and the implementation of new technological solutions for tracking financial transactions, are analyzed. Furthermore, the role of national and international organizations in supporting transparency and combating tax abuses is discussed, including the OECD’s contribution to shaping global tax reporting standards. The research findings may be beneficial for policymakers, researchers, and practitioners working in the field of international taxation and financial regulation.
  • Item
    Аналітка гендерно дезагрегованих показників ринку праці української енергетики
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Кириленко, Володимир Іванович; Kyrylenko, Volodymyr; Кириленко, Владимир Иванович; Верба, Денис Володимирович; Verba, Denys; Верба, Денис Владимирович; Ніколаєнко, Дмитро В.; Nikolaienko, Dmytro
    Стаття присвячена оцінці потенціалу поліпшення забезпеченості української енергетики ресурсами праці завдяки розширенню сфери зайнятості в галузі, що характеризуватиметься гендерно збалансованими попитом і пропозицією праці та визначенню можливостей сприяння вирівнюванню навантаження на вільні робочі місця з боку жіночої й чоловічої пропозиції праці. У статті використовується авторський метод поєднання результатів вибіркового дослідження (його результати дозволили методом експертних розбити специфічні для енергетики професії на три групи: «такі, де домінує чоловіча зайнятість»; такі, де домінує жіноча зайнятість» та «такі, де спостерігається збалансована гендерна структура зайнятості») і даних державної служби зайнятості про обсяги попиту і пропозиції робочої сили на зареє-строваному ринку праці. В результаті були отримані оцінки масштабів попиту і пропозиції праці в секторах переважно чоловічої, переважно жіночої праці й у секторі гендерно збалансованої зайнятості в енергетиці України. Були розраховані середньозважені гендерно дезагреговані показники навантаження на наявні вільні робочі місця в енергетиці України. В результаті отримала емпіричне підтвердження для випадку України гіпотеза, сформульована ще на початку ХХІ ст. стосовно розвинутих країн, про взаємопідтримуючий характер процесів підвищення організаційно-технічного рівня економічної діяльності й поліпшення гендерної збалансованості зайнятості. Також підтвердилась теза, що має критичне значення для визначення шляхів забезпечення стійкості вітчизняної енергетики в умовах військової агресії росії та мобілізації: гармонізація умов праці та зайнятості на підприємствах енергетики з потребами жінок, зокрема усунення факторів важкості й шкідливості праці у сфері переважної фізичної роботи, створення організаційно-технічних умов для поєднання професійних і родинних обов’язків, усунення інституціональних (нормативно-правових і поведінкових) обмежень доступу жінок до зайнятості в енергетиці та динамічної кар’єри мають вагомий потенціал поліпшення забезпечення потреби підприємств енергетики в персоналі. The article is devoted to the assessment of the potential for improving the provision of labor resources in the Ukrainian energy industry due to the expansion of the employment sphere in the industry, which will be characterized by gender-balanced demand and supply of labor and the determination of the possibilities of facilitating the equalization of the load on vacant jobs from the side of female and male labor supply. The article uses the author’s method of combining the results of a sample study (its results made it possible to divide professions specific to energy into three groups using the expert method: «those where male employment dominates», those where female employment dominates» and «those where a balanced gender structure of employment is observed «) and data from the state employment service on the volume of demand and supply on the registered labor market. As a result, estimates of the scale of demand and supply of labor in the sectors of predominantly male, predominantly female labor and in the sector of gender-balanced employment in the Ukrainian energetic were obtained. Average weighted gender-disaggregated load indicators for available vacancies in the energy industry of Ukraine were calculated. As a result, the hypothesis formulated in relation to developed countries, at the beginning of the 21st century received empirical confirmation for the case of Ukraine. about the mutually supportive nature of the processes of raising the organizational and technical level of economic activity and improving the gender balance of employment. The thesis was also confirmed, which is of critical importance for determining the ways to ensure the sustainability of the domestic energy industry in the conditions of russia’s military aggression and mobilization: harmonization of working conditions and employment at energy enterprises with the needs of women, in particular, the elimination of factors of difficulty and harmfulness of work in the field of predominantly physical work, the creation of organizational and technical conditions for the combination of professional and family responsibilities, the elimination of institutional (legal and behavioral) restrictions on women’s access to employment in the energy sector and a dynamic career have a significant potential to improve the provision of personnel needs of energy enterprises.
  • Item
    Commercial diplomacy as a tool for promoting business opportunities for national agricultural traders
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Yatsenko, Olha; Яценко, Ольга Миколаївна; Яценко, Ольга Николаевна; Yatsenko, Oleksandr; Яценко, Олександр Миколайович; Яценко, Александр Николаевич; Khmara, Pavlo; Хмара, Павло В.
    The study substantiates that agricultural trading is very important for the modern global agricultural market, as it allows to ensure a balance between production and demand for products, as well as provides access to a variety of agricultural products and raw materials for different markets, countries and regions. Agricultural trading contributes to the efficient allocation of resources, reducing risks for farmers and buyers through the diversity of production and the use of financial instruments to protect against price fluctuations. In addition, agricultural trading promotes market integration and the development of international trade in agricultural products, which helps maintain the stability and development of the global agricultural sector. Since the beginning of the full-scale invasion, Ukrainian agro traders have faced significant risks and numerous difficulties in their work. One of the biggest challenges for all sector participants is the complication of logistics at every stage of the supply chain. Commercial diplomacy can help improve trade efficiency and attract investment to expand business opportunities for national agro traders. The purpose of the article is to substantiate the theoretical foundations and features of commercial diplomacy and its contribution to expanding business opportunities for national agro-traders in global agri-food markets. The study emphasizes that despite the fact that in the modern world, global diplomacy is implemented mainly in ensuring effective state participation in the activities of international institutions such as the World Trade Organization (WTO), the World Customs Organization the Bureau of International Exhibitions, the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), and others, as well as in multilateral summits and forums, such as the World Economic Forum in Davos, our study focuses on the implementation of commercial diplomacy at the macro and micro levels of the state. It is noted that macro-level commercial diplomacy, although it takes into account the position of national business, is mainly aimed at negotiating the principles and rules that define and regulate international trade and investment without regard to individual companies, transactions and projects. The main tools and methods of commercial diplomacy at this level are communication, including negotiation, trade defense, and support mobilization. Micro-level commercial diplomacy, in turn, provides assistance to individual companies in the development of foreign trade and investment activities, their competition for long-term contracts and target markets, including agricultural ones. At this level, the basis of the tools and methods used are information and analytical services provided directly to business entities. The study identifies the main approaches to commercial diplomacy, its methods, strategies and techniques. It is substantiated that the promotion of national economic interests of the country in general and agro-traders in particular in foreign markets and the protection of domestic markets should be carried out by means of commercial diplomacy. Protection of domestic markets through commercial diplomacy involves various strategies aimed at protecting domestic industries from foreign competition while promoting their interests in international trade. В дослідженні обґрунтовано, що аграрний трейдинг є дуже важливим для сучасного глобального аграрного ринку, оскільки він дозволяє забезпечити рівновагу між обсягами виробництва та попитом на продукти, а також забезпечує доступ до різноманітної сільськогосподарської продукції і сировини для різних ринків, країн і регіонів. Аграрний трейдинг сприяє ефективному розподілу ресурсів, зменшенню ризиків для фермерів та покупців через різноманітність виробництва та використання фінансових інструментів для захисту від коливань цін. Крім того, агротрейдинг сприяє інтеграції ринків та розвитку міжнародної торгівлі сільськогос-подарською продукцією, що допомагає підтримувати стабільність і розвиток глобального аграрного сектору. З моменту початку повномасштабного вторгнення українські агротрейдери стикаються зі значними ризиками та численними труднощами у своїй роботі. Однією з найбільших проблем для всіх учасників сектору є ускладнення логістики на кожному етапі ланцюга постачання. Комерційна дипломатія може сприяти підвищенню ефективності торгівлі та залученню інвестицій з метою розширення бізнес-можливостей національних агротрейдерів. Метою статті є обґрунтування теоретичних засад та особливостей комерційної дипломатії та її внеску в розширення бізнес-можливостей національних агротрейдерів на глобальних агропродовольчих ринках. В дослідженні акцентується увага, що незважаючи на те, що в сучасному світі глобальна дипломатія реалізується переважно у забезпеченні ефективної участі держави в діяльності міжнародних інституцій, таких як Світова організація торгівлі (СОТ), Всесвітня митна організація, Бюро міжнародних виставок, Конференція ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД) та інші, а також в рамках багатосторонніх самітів та форумів, наприклад Світовий економічний форуму в Давосі, в нашому дослідженні акцентується увага на реалізації комерційної дипломатії на макрорівні та мікрорівні держави. Зазначено, що макрорівнева комерційна дипломатія, хоча й враховує позицію національного бізнесу, проте головною її задачею є проведення переговорів щодо принципів та правил, що визначають та регулюють міжнародну торгівлю та інвестиції безвідносно окремих компаній, операцій та проектів. Основними інструментами та методами комерційної дипломатії на цьому рівні є комунікаційні, зокрема переговори, торговельний захист та мобілізація підтримки. Мікрорівнева комерційна дипломатія у свою чергу забезпечує сприяння окремим компаніям щодо питань розвитку зовнішньоторговельної та інвестиційної діяльності, їх конкурентної боротьби за довгострокові контракти та цільові ринки, зокрема аграрні. На цьому рівні основу інструментів і методів, що застосовуються, складають інформаційно-аналітичні послуги, які надаються безпосередньо суб’єктам бізнесу. В дослідженні визначено основні підходи до комерційної дипломатії, її методи, стратегії і прийоми. Обґрунтовано, що просування національних економічних інтересів країни в цілому і агротрейдерів зокрема на зовнішніх ринках та захист внутрішніх ринків необхідно здійснювати методами комерційної дипломатії. Захист внутрішніх ринків за допомогою методів комерційної дипломатії передбачає різні стратегії, спрямовані на захист вітчизняних галузей промисловості від іноземної конкуренції при одночасному просуванні їх інтересів у міжнародній торгівлі.
  • Item
    Теоретичні основи політики соціально-економічного відновлення України
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Ткаченко, Олена Вадимівна; Tkachenko, Olena; Ткаченко, Елена Вадимовна; Лісняк, Іван; Lisniak, Ivan; Загребельний, Дмитро; Zahrebelnyi, Dmytro
    Стаття присвячена систематизації теоретичних засад розробки й оцінювання суспільних результатів реалізації державної економічної політики та окресленню перспективних напрямів досліджень для гармонізації вітчизняного теоретико-аналітичного забезпечення державної економічної політики з сучасним мейнстрімом економічної теорії. Стаття оперує в просторі теоретичних абстрактних моделей і не охоплює питання їх операціоналізації та вибору кількісних вимірюваних показників для емпіричної перевірки сформульованих гіпотез, відповідно, не використовує методи роботи з кількісними даними. Відповідно спираючись на методологією Імре Лакатоша з виділенням «ядра» і «дискусійної оболонки» в складі кожного напряму економічної науки, ми виділяємо чотири базові теоретичні основи розробки і оцінювання суспільних результатів реалізації державної економічної політики в складі сучасного економічного мейнстріму. Для виділення основних тенденцій розвитку теоретико-аналітичного забезпечення державної економічної політики використо-вуються поєднання хронологічного та логічного принципів визначення послідовності етапі розвитку наукового забезпечення політики. Обґрунтована закономірна тенденція розвитку науково-аналітичного забезпечення державної політики до формулювання цілей і завдань в термінах зростання добробуту та поступової відмови від створення «стандартної пропозиції» суспільних благ та соціального захисту на користь персоніфікованих програм підтримки соціальної мобільності та розвитку людського потенціалу. Тоді увага розробників й оцінювачів політики спрямовується не стільки на її бенефіціарів, а на групи, що мають ускладнений доступ до вигід, генерованих політикою чи зовсім залишаються поза колом бенефіціарів. The article is devoted to the systematization of the theoretical foundations of the development and evaluation of the social results of the state economic policy implementation. It outlines the prospective research directions for the harmonization of the domestic theoretical and analytical support of the state economic policy with the modern mainstream of economic theory. The article operates with a theoretical abstract models and does not cover the issue of their operationalization and the selection of quantitative measurable indicators for empirical verification of formulated hypotheses. Accordingly, it does not use methods of working with quantitative data. Relying on the methodology of Imre Lakatos with the selection of a «core» and a «discussion shell» in the composition of each direction of economic science, we highlight four basic theoretical pillars for the development and evaluation of the social results of the state economic policy implementation as part of the modern economic mainstream. A combination of chronological and logical principles of determining the sequence of the stage of development of scientific policy support is used to highlight the main trends in the development of theoretical and analytical support for state economic policy. The well-founded tendency of the development of scientific and analytical support of state policy towards the formulation of goals and objectives in terms of welfare growth and the gradual rejection of the creation of a «standard offer» of public goods and social protection in favor of personalized programs to support social mobility and the development of human potential. Then the attention of policy developers and evaluators is directed not so much to its beneficiaries, but to groups that have difficult access to the benefits generated by the policy or remain outside the circle of beneficiaries at all.
  • Item
    Ключова роль ІТ-сервісних компаній у розвитку сучасної економіки
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Резніков, Роман Б.; Reznikov, Roman; Турлакова, Світлана С.; Turlakova, Svitlana
    У статті надано всебічний аналіз важливої ролі ІТ-сервісних компаній у стимулюванні сучасної цифрової економіки, зосереджуючись на їхніх функціях, перевагах та викликах, з якими вони стикаються. Дослідження починається з огляду різних типів ІТ-сервісних компаній, включаючи консалтингові фірми, аутсорсингові компанії та постачальників хмарних послуг. Кожен тип розглядається з точки зору його специфічного внеску в технологічні інновації та бізнес-трансформації. Компанії, такі як EPAM, Accenture, Intellias, SoftServe, GlobalLogic, Endava та Globant, висвітлюються як ключові постачальники спеціалізованих послуг, що дозволяють бізнесам використовувати передові технології, сприяти цифровій трансформації в різних галузях та розвивати нову розумну економіку. Щоб краще зрозуміти вплив ІТ-сервісних компаній на сучасну економіку, було проведено детальний порівняльний аналіз між традиційними консалтинговими фірмами (Велика четвірка та Велика трійка) та сучасними ІТ-сервісними компаніями. Аналіз показує, як традиційні фірми все частіше виходять на цифрові та технологічні ринки, часто співпрацюючи з ІТ-сервісними постачальниками для надання комплексних рішень з цифрової трансформації. Приклади конкуренції та співпраці між цими суб’єктами ілюструють еволюційні динаміки на ринку консалтингових та ІТ-послуг. Стаття підкреслює переваги співпраці з ІТ-сервісними компаніями, такі як економічна ефективність, доступ до спеціалізованих знань у таких сферах, як ШІ, кібербезпека, хмарні обчислення та аналіз даних, що є вирішальним у процесі бізнес-трансформацій та переходу до так званої розумної економіки. Вона включає приклади успішних співпраць, що призвели до значного зростання бізнесу та інновацій, демонструючи практичні переваги цих партнерств. Роль ІТ-сервісних компаній у сприянні цифровій трансформації в різних секторах досліджується на прикладах успішних проектів цифрової трансформації та їх результатів. Ці компанії показані як інструментальні у розробці та впровадженні цифрових стратегій, модернізації ІТ-інфраструктури, забезпеченні прийняття рішень на основі даних, підвищенні якості обслуговування клієнтів та підтримці гнучкої трансформації. Обговорюються виклики, з якими стикаються ІТ-сервісні компанії, включаючи залу-чення та утримання талантів, швидкі технологічні зміни, загрози кібербезпеці та високі очікування клієнтів. Стаття також висвітлює конкурентний тиск з боку ринків, що розвиваються, та необхідність постійного вдосконалення та диференціації. Були визначені майбутні тенденції на ринку ІТ-послуг в сучасній економіці, яка має значну присутність цифрових технологій. Прийняття гнучких практик та DevOps також підкреслюється як ключова тенденція, що стимулює ефективність та інновації у розробці програмного забезпечення та ІТ-операціях. Висновок підтверджує важливість ІТ-сервісних компаній у розвитку сучасної економіки, підкреслюючи їх ключову роль як стратегічних партнерів в інноваціях. Обговорюється майбутній потенціал цих компаній, зазначаючи їх внесок у формування галузей та економік у всьому світі. Прогнозується, що еволюція ландшафту ІТ-послуг продовжуватиме стимулювати прогрес та дозволяти бізнесам досягати нових висот успіху, підкреслюючи незамінну роль ІТ-сервісних компаній у сприянні стійкому економічному розвитку. This article provides a comprehensive analysis of the vital role IT service companies play in driving the modern digital economy, focusing on their functions, benefits, and the challenges they encounter. The research begins with an overview of different types of IT service companies, including consulting firms, outsourcing companies, and cloud service providers. Each type is examined in terms of its specific contributions to technological innovation and business transformation. Companies such as EPAM, Accenture, Intellias, SoftServe, GlobalLogic, Endava, and Globant are highlighted for their pivotal roles in providing specialized services that enable businesses to leverage advanced technologies, foster digital transformation in different industries and development of new smart economy. To better understand the impact of IT-service companies on modern economy it was conducted a detailed comparative analysis between traditional consulting firms (the Big 4 and Big 3) and modern IT service companies. The analysis reveals how traditional firms are increasingly venturing into the digital and technology spaces, often collaborating with IT service providers to offer comprehensive digital transformation solutions. Examples of competition and collaboration between these entities illustrate the evolving dynamics in the consulting and IT services market. The article emphasizes the benefits of collaborating with IT service companies, such as cost-effectiveness, access to specialized knowledge in fields like AI, cybersecurity, cloud computing, and data analytics which is crucial in the process of business transformations and transition to so called smart economy. It includes case studies and examples of successful collaborations that have led to significant business growth and innovation, demonstrating the practical advantages of these partnerships. The role of IT service companies in facilitating digital transformation across various sectors is explored, with examples of successful digital transformation projects and their outcomes. These companies are shown to be instrumental in developing and implementing digital strategies, modernizing IT infrastructure, enabling data-driven decision-making, enhancing customer experience, and supporting agile transformation. Challenges faced by IT service companies are discussed, including talent acquisition and retention, rapid technological advancements, cybersecurity threats, and high client expectations. The article also addresses the competitive pressures from emerging markets and the need for continuous improvement and differentiation. It was identified future trends in the IT services market in modern economy which has significant presence of digital technologies. The adoption of agile and DevOps practices is also highlighted as a key trend driving efficiency and innovation in software development and IT operations. The conclusion reaffirms the importance of IT service companies in the development of modern economy, emphasizing their crucial role as strategic partners in innovation. The future potential of these companies is discussed, noting their contributions to shaping industries and economies globally. The evolving landscape of IT services is predicted to continue driving progress and enabling businesses to achieve new heights of success, underlining the indispensable role of IT service companies in fostering sustainable economic development.
  • Item
    Еволюція підходів до вивчення інновацій: від класичних до сучасних моделей
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Корж, Роман Віталійович; Korzh, Roman
    Мета статті полягає у теоретичному обґрунтуванні інноваційних моде-лей у часі та концептуальному опрацюванню еволюції підходів до вивчення класичних та сучасних моделей інновацій, щоб розв’язати виклики інноваційного розвитку економічних систем на глобальних ринках. Для досягнення цілей статті застосовуються методи теоретичного аналізу, включаючи методи аналізу та синтезу; індукції та дедукції; порівняння; абстрагування; формалізації; логічний та історичний методи. У статті проаналізовано еволюцію підходів до дослідження класичних і сучасних моделей інновацій; узагальнено наукові думки й теоретичні погляди на пізнавальне значення динамічності інновацій у процесі еволюції, яка показує як система економічного розвитку розвиває інноваційні властивості кількісно та переходить на інноваційний рівень якості. Дано розуміння ефективності класичних управлінських стратегій у керуванні інноваціями у контексті технологічних та економічних процесів. Інтерпретовано схему лінійної моделі інновацій у базових інноваційних концепціях. Сформульовано, що продовження вивчення та аналіз інноваційної діяльності допоможуть практичному розвитку економіки, застосуванню знань в економічних процесах. Проаналізовано бачення вчених щодо визначення ефективності класичної моделі інновацій у технологічному та економічному контексті. Акцентовано увагу на лінійних моделях інновацій, що були адаптовані у програмах R&D та обґрунтували структурований підхід до вивчення інновацій, всупереч нединамічності. Визначено зміст та роль відкритих інновацій, що контрастують із класичною концепцією інновацій тому, що відкрита інновація передбачає партнерство, співпрацю, обмін знаннями у створенні інноваційних продуктів і нових процесів. Запропоновано до вивчення моделі відкритих інновацій на глобальному ринку, що оптимізують витрати на ресурси; автоматизують працю, захищають права інтелектуальної власності, а також, розвивають світовий ринок управління інноваційними технологіями The purpose of the article is the theoretical substantiation of innovation models over time and the conceptual elaboration of the evolution of approaches to the study of classical and modern innovation models in order to solve the challenges of innovative development of economic systems in global markets. To achieve the goals of the article, methods of theoretical analysis are used, including methods of analysis and synthesis; induction and deduction; comparison; abstraction; formalization; logical and historical methods. The article analyzes the evolution of approaches to the study of classic and modern innovation models; scientific opinions and theoretical views on the cognitive significance of the dynamism of innovations in the process of evolution are summarized, which shows how the system of economic development develops innovative properties quantitatively and moves to the innovative level of quality. An understanding of the effectiveness of classical management strategies in managing innovations in the context of technological and economic processes is provided. The diagram of the linear model of innovation in basic innovation concepts is interpreted. It is formulated that the continuation of the study and analysis of innovative activity will help the practical development of the economy, the application of knowledge in economic processes. The vision of scientists regarding the determination of the efficiency of the classic innovation model in the technological and economic context is analyzed. Attention is focused on linear models of innovation, which were adapted in R&D programs and substantiated a structured approach to the study of innovation, contrary to non-dynamics. The content and role of open innovation is defined, which contrasts with the classical concept of innovation, because open innovation involves partnership, cooperation, knowledge exchange in the creation of innovative products and new processes. It is proposed to study the model of open innovation in the global market, which optimizes the cost of resources; automate work, protect intellectual property rights, and also develop the global market for management of innovative technologies.
  • Item
    Виявлення ознак детермінованого хаосу в динаміці валютних курсів
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Яценко, Валерія; Yatsenko, Valeriia
    Безперечно, валютний, як найбільший фінансовий ринок, є відкритою динамічною системою, схильною до впливу різноманітних факторів, таких як політична та економічна кон’юнктура, глобальні шоки тощо. Водночас, потрясіння валютного ринку впливають на фінансовий та реальний сектори економіки, обумовлюючи пріоритетну важливість забезпечення стабільного валютного курсу та ефективного управління валютними ризиками, яке, перш за все, вимагає їхньої коректної кількісної оцінки. Однак, традиційний спосіб вимірювання ризиків, що спирається на арсенал статистичних показників волатильності та варіації, часто демонструють зміщені, і що найбільш загрозливо, занижені оцінки фінансових або економічних ризиків з огляду іншої природи статистичних рядів та наявності шуму. Відповідно, дана робота присвячена пошуку альтернативних методів оцінки валютних ризиків шляхом застосування інструментів теорії хаосу та нелінійних динамічних систем, а саме експонент Ляпунова, які дозволяють ідентифікувати ознаки хаосу або випадкового блукання у динаміці фінансових статистичних рядах. З огляду високого рівня торговельної вiдкритості, окрім динаміки гривні, також було досліджено курси валют основних імпортерів вітчизняної продукції, шоки яких можуть бути запозичені різноманітними трансмісійними каналами. Розрахунок експонент Ляпунова здійсню-вався за методологією, запропонованої Sandubete та Escot (2021). Таким чином, дане дослідження, доповнює існуючий масив праць у двох аспектах: по-перше, шляхом аналізу можливості використання індикаторів виявлення ознак хаосу як показників кількісної оцінки валютних ризиків, по-друге, тестування гіпотези існування хаотичної динаміки у фінансових статистичних рядах, яке, як правило, не підтверджується емпірично, втілюючись у парадоксі виявлення хаосу. В результаті виконаних розрахунків, продемонстровано, що медіанні значення експонент та власне їх кількість, тісно корелюють із стандартним відхиленням, вказуючи на зростання во-латильності, а значить і ризиків, із наближеннями валютного ринку до хаосу і збіль-шенням рівня його складності. Як наслідок, індикатори розрізнення хаосу та випад-кового блукання, на нашу думку, можна вважати показниками кількісної оцінки валютних ризиків, які спільно із традиційними статистичними показниками можуть достовірніше оцінити ризики. Крім того, дане дослідження вкотре підтверджує існування парадоксу виявлення хаосу у фінансових статистичних рядах. It is indisputable that the foreign exchange market, as the largest financial market, is an open, dynamic system affected by various factors such as the political and economic environment and global shocks. At the same time, shocks in the foreign exchange market affect the financial and real sectors of the economy. Consequently, it is important to ensure a stable exchange rate and effective management of foreign exchange risks, which requires their correct quantitative assessment. However, the traditional way of risk measurement, which includes a mix of statistical measures of volatility and variation, often shows biased and, most threateningly, underestimates of financial or economic risks due to the different nature of time series and the presence of noise. Accordingly, this paper is devoted to the search for alternative methods of currency risk assessment by applying the tools of chaos theory and nonlinear dynamical systems, namely the Lyapunov exponent, which allows identifying the signs of chaos or random walk in the dynamics of financial statistical series. Considering the significant trade openness, except for the dynamics of the hryvnia, we also investigated the exchange rates of the leading importers of domestic products. The reason is the potential transmission of shocks via different channels. The Lyapunov exponents were calculated using the methodology proposed by Sandubete and Escot (2021). Thus, this study complements the existing body of papers in two aspects. Firstly, it describes the possibility of using chaos indicators to assess currency risks quantitatively. Secondly, it contributes to testing the Model-Data Paradox of Chaos in financial time series. As a result of the calculations, it was demonstrated that the median exponents and their number are closely correlated with the standard deviation, indicating the growth of volatility, and hence risks, as the currency market approaches chaos and the level of its complexity increases. In our opinion, the indicators of the distinction between chaos and random walk can be considered indicators of a quantitative assessment of currency risks, which, along with traditional statistical indicators, can reliably assess risks. In addition, this study once again confirms the existence of the paradox of chaos detection in financial statistical series
  • Item
    Формування системи управління людським капіталом на підприємствах торгівлі в цифровому середовищі: теоретичні аспекти
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Чобіток, Вікторія Іванівна; Chobitok, Viktoriia; Морозова, Ольга Олександрівна; Morozova, Olha
    Значні зміни, які відбуваються в усьому світі в економічних відносинах та умовах ведення бізнесу, змінюють підхід до розуміння важливості сутності людини та ефективного використання її інтелектуального потенціалу. Важливість персо-налу як окремого чинника в діяльності підприємства визначає специфіку і складність вимог до управління ним. Розвиток сучасного бізнесу в умовах цифрової трансформації неможливий без належного управління людським капіталом. Успішне управління людським капіталом на сучасних підприємствах торгівлі визначає їхню конкурентоспроможність та стійкість на ринку. З огляду на постійні зміни в умовах бізнесу та розвиток технологій, формування ефективної системи управління персоналом стає важливим завданням для підприємств. В даній статті досліджується сучасний підхід до управління людським капіталом на підприємствах торгівлі, а також розглядається стратегія та ін-струменти, які сприяють оптимізації цього процесу. У статті проведений аналіз визначень поняття «людський капітал» дозволив визначити авторське формулювання, а саме, людський капітал — це сукупність інтелектуального потенціалу, який формується за рахунок ефективного використання знань, навичок, досвіду, талантів та можливостей, а також впровадження системи мотивації для активізації ініціативи та відповідальності для досягнення тактичних та стратегічних цілей суб’єктів господарювання. Проаналізувавши визначення поняття «управління» вітчизняними та закордонними дослідниками, можна вивести авторське розуміння поняття, а саме управління — це контрольований процес ефективного використання матеріальних та нематеріальних ресурсів підприємств з метою досягнення поставлених тактичних і стратегічних цілей та мінімізації впливу факторів ризику. Аналіз визначення сутності поняття «система» дозволив сформувати визначення даного поняття, а саме: система — це сукупність взаємопов’язаних та взаємодіючих елементів, процесів, методів та інструментів, які працюють разом для досягнення стратегічних та тактичних цілей і завдань. Аналіз сутності понять «управління» та «система» дозволив вивести авторське трактування поняття «система управління», а саме — це це комплекс взаємо-пов’язаних та взаємодіючих елементів, процесів, методів та інструментів, спрямованих на ефективну діяльність підприємства, яке функціонує за циклічним принципом та постійно розвивається з метою досягнення тактичних і стратегічних цілей та результатів. Significant changes that are taking place all over the world in economic relations and business conditions are changing the approach to understanding the importance of the essence of a person and the effective use of his intellectual potential. The importance of personnel as a separate factor in the activity of the enterprise determines the specificity and complexity of the requirements for its management. The development of modern business in the conditions of digital transformation is impossible without proper management of human capital. Successful management of human capital at modern trade enterprises determines their competitiveness and stability in the market. Given the constant changes in business conditions and the development of technologies, the formation of an effective personnel management system becomes an important task for enterprises. This article examines the modern approach to human capital management in trade enterprises, and also considers the strategy and tools that contribute to the optimization of this process. In the article, the analysis of the definitions of the concept of «human capital» made it possible to determine the author’s formulation, namely, human capital is a set of intellectual potential, which is formed due to the effective use of knowledge, skills, experience, talents and opportunities, as well as the implementation of a motivation system to activate the initiative and responsibility for achieving tactical and strategic goals of business entities. Having analyzed the definition of the concept of «management» by domestic and foreign researchers, it is possible to deduce the author’s understanding of the concept, namely, management is a controlled process of effective use of tangible and intangible resources of enterprises in order to achieve the set tactical and strategic goals and minimize the impact of risk factors. The analysis of the definition of the essence of the concept «system» made it possible to form a definition of this concept, namely: a system is a set of interconnected and interacting elements, processes, methods and tools that work together to achieve strategic and tactical goals and objectives. The analysis of the essence of the concepts of «management» and «system» made it possible to deduce the author’s interpretation of the concept of «management system», namely, it is a complex of interconnected and interacting elements, processes, methods and tools aimed at the effective operation of an enterprise that functions according to the cyclical principle and is constantly evolving in order to achieve tactical and strategic goals and results.
  • Item
    Вплив регіональних особливостей на нефінансову звітність з урахуванням чинника війни
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Ходзицька, Валентина Василівна; Khodzytska, Valentyna; Ходзицкая, Валентина Васильевна
    За даними статистичних джерел, близько 80 % менеджменту світових інвестиційних фондів стверджують, що дані сталого розвитку суб’єктів господарювання впливають на їх інвестиційну привабливість. Надання нефінансових показників у річних звітах господарюючих суб’єктів стає більш актуальним як у світі так і під час військової агресії Росії та післявоєнної відбудови переможної України.Тому тема визначення впливу регіональних особливостей для підприємств України на нефінансове звітування в умовах військового стану набуває актуалізаційного стратегічного значення. According to statistical sources, about 80 % of the management of global investment funds claim that data on the sustainable development of economic entities affect their investment attractiveness. The provision of non-financial indicators in the annual reports of business entities is becoming more relevant both in the world and during the military aggression of Russia and the post-war reconstruction of the victorious Ukraine. Therefore, the topic of determining the influence of regional characteristics for Ukrainian enterprises on non-financial reporting in the conditions of martial law acquires an actualizing strategic importance.
  • Item
    Сучасні міські процеси як основа для стратегічного управління розвитком міст: внесок до методології наукових досліджень
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Шевченко, Ольга Валеріївна; Shevchenko, Olha; Шевченко, Ольга Валерьевна; Шевчук, Олег Анатолійович; Shevchuk, Oleh; Шевчук, Олег Анатольевич
    Усталені та тривалі тенденції міського розвитку зумовлюють необхідність оновлення методології дослідження міських процесів. Цифровізація суспільного простору, зростаючі масштаби урбанізації, посилення вимог до екологічної безпеки міського простору становлять виклики для міської влади і спричинюють зміни підходів до стратегування розвитку міст. Актуальність статті визначена слабкістю наукових засад управління простором міста та звуженою методологією дослідження сучасних міських процесів. Доведено, що неспроможність чинним інструментарієм регулювати міський розвиток у стратегічному вимірі обумовлена відсутністю наукового підґрунтя для стратегічного управління розвитком міст. У статті виконані завдання щодо висвітлення сучасних міських процесів, розкриття підходів стратегічного управління містами в Україні. Рекомендовано модифікувати систему стратегічного управління розвитком міст в Україні на основі посилення імпліцитності міської політики та осучаснення методології дослідження міських процесів. Steady and long-term trends in urban development require an update of the methodology for studying urban processes. The digitalization of public space, the growing scale of urbanization and the increasing requirements for the environmental safety of urban space pose a challenge to city authorities and lead to changes in approaches to urban development strategy. The relevance of the article is determined by the weakness of the scientific foundations of urban space management and the narrow methodology of researching modern urban processes. It is proved that the inability of the existing tools to regulate urban development in the strategic dimension is due to the lack of a scientific basis for the strategic management of urban development. The aim of the article is to highlight modern urban processes and to reveal approaches to strategic urban management in Ukraine. It is recommended to modify the system of strategic management of urban development in Ukraine on the basis of strengthening the implicit nature of urban policy and modernizing the methodology of urban processes research.
  • Item
    Ключова роль соціальної мобільності персоналу під час війни
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Стожок, Аліна Ю.; Stozhok, Alina
    У статті охарактеризовано чинники, які слугували підґрунтям для змін у процесах соціальної мобільності працівників, такі як кризи, революції, політичні зміни, пандемія, війна. Проаналізовано показники України у розрізі складових індексу глобальної соціальної мобільності, що дає підстави для необхідності розглядати соціальну мобільність персоналу як одну із складових розвитку країни, яка нині є актуальною у зв’язку з вторгненням Росії. Обґрунтовано особливості соціальної мобільності для працездатних осіб, зважаючи на гендерну складову у структурі вимушено переміщеного українського населення. Розглянуто фактори впливу на соціальну мобільність працюючого населення у декількох часових вимірах, а саме: за часів довоєнного та допандемічного розвитку країни, який характеризувався економічного нестабільністю та політичними змінами, під час пандемії COVID-19 та у період повномасштабної війни на території України. Проведено ґрунтовний аналіз нових суб’єктів ринку праці та ідентифіковано важелі впливу на соціальну мобільність нових суб’єктів ринку праці, залежно від категорії їхньої вразливості. Детально розглянуто складові чинників соціальної мобільності вимушено переміщених осіб працездатного віку, як за кордон, так і у межах України, виокремлюючи серед них знецінення людського капіталу, мовний бар’єр, перешкоди на шляху до працевлаштування, психологічну втому, складнощі соціально-психологічної адаптації, дефіцит «чоловічої» робочої сили, переривання трудового та страхового стажу, погіршення фізичного та ментального здоров’я, матеріального становища, ризик розпаду родини. Досліджено фактори впливу на соціальну мобільність працівників, які втратили працездатність внаслідок бойових дій, та акцентовано увагу на ймовірності соціальної ізоляції, неможливості повного або відсутність працевлаштування загалом, порушенні соціальної підтримки між поколіннями, труднощах прийняття ситуації, погіршенні фізичного та ментального здоров’я, втраті соціального капіталу. Висвітлено переваги та недоліки соціальної мобільності працюючого населення та наголошено на важливості її ролі для відбудови країни та збереження наступних поколінь шляхом соціального включення всього населення та підтримки осіб, які її потребуватимуть. The article describes the factors that served as the basis for changes in the processes of social mobility of employees, such as crises, revolutions, political changes, pandemics, and war. The article analyses Ukraine’s indicators in the context of the components of the Global Social Mobility Index, which gives grounds for the need to consider the social mobility of personnel as one of the components of the country’s development, which is currently relevant in connection with the Russian invasion. The article substantiates the peculiarities of social mobility for able-bodied persons, taking into account the gender component in the structure of the internally displaced Ukrainian population. The factors influencing the social mobility of the working population in several temporal dimensions are considered, namely: during the pre-war and pre-pandemic development of the country, which was characterised by economic instability and political changes, during the COVID-19 pandemic and during the full-scale war on the territory of Ukraine. A thorough analysis of new labour market actors is carried out, and levers of influence on the social mobility of new labour market actors are identified, depending on their category of vulnerability. The author examines in detail the components of the factors of social mobility of internally displaced persons of working age, both abroad and within Ukraine, highlighting among them the devaluation of human capital, language barriers, obstacles to employment, psychological fatigue, difficulties of social and psychological adaptation, shortage of «male» labour force, interruption of labour and insurance record, deterioration of physical and mental health, financial situation, and the risk of family breakdown. The factors influencing the social mobility of workers who lost their ability to work as a result of hostilities are investigated, with a focus on the likelihood of social isolation, the impossibility of full or no employment in general, disruption of social support between generations, difficulties in accepting the situation, deterioration of physical and mental health, and loss of social capital. The article highlights the advantages and disadvantages of social mobility of the working population and emphasises the importance of its role in rebuilding the country and preserving future generations through social inclusion of the entire population and support for those in need.
  • Item
    Розвиток публічно-приватного партнерства при формуванні стратегій місцевого розвитку в умовах повоєнної відбудови
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Оболенський, Олексій Юрійович; Obolenskyi, Oleksii; Оболенский, Алексей Юрьевич; Косицька, Вікторія; Kosytska, Viktoriia; Огородник, Віра Володимирівна; Ohorodnyk, Vira; Огородник, Вера Владимировна
    Сьогоднішні реалії економічного розвитку України підвищують роль публічно-приватного партнерства через взаємодію різних стейкхолдерів при стратегічному плануванні місцевого розвитку. Повоєнне відновлення є багатогранним процесом. Стаття досліджує публічно-приватне партнерство при формування стратегій місцевого розвитку, які засновані на ефективності прийняття рішень, значущості соціально-економічних заходів в повоєнній відбудові, і багато в чому залежать від взаємодії органів публічної влади та приватного сектору. Аналізуючи роль взаємовідносин публічної влади і приватного сектору при плануванні та впровадженні стратегій місцевого розвитку були виявлені основні фактори, які визначають ефективність їх взаємодії. Результати дослідження підкреслюють необхідність врахування потреб усіх суб’єктів публічно-приватного партнерства, включаючи врахування потреб територіальної громади у процесі формування стратегії місцевого розвитку. Приділяється увага взаємодії з міжнародними партнерами, що може забезпечити додаткові ресурси та підтримку у повоєнному відновленні України. Запропоновано заходи, які сприятимуть підвищенню ефективності взаємодії стейкхолдерів та забезпечуватимуть більш узгоджене та результативне планування та реалізацію стратегій місцевого розвитку повоєнної відбудови в Україні. До таких заходів відносяться — створення платформи для регуляр-ного діалогу між стейкхолдерами, застосування сучасних, інноваційних технологій, розробка спільних індикаторів ефективності для оцінки впливу стратегій та спільного визначення критеріїв успіху, моніторинг, доступ до інформації. Today’s realities of the economic development of Ukraine increase the role of public-private partnership through the interaction of different stakeholders in the strategic planning of local development. Post-war reconstruction is a multifaceted process. The article examines the public-private partnership in the formation of local development strategies, which are based on the effectiveness of decision-making, and the importance of socio-economic measures in post-war reconstruction, and largely depend on the interaction of public authorities and the private sector. Analyzing the role of the relationship between public authorities and the private sector in the planning and implementation of local development strategies, the main factors that determine the effectiveness of their interaction were identified. The results of the study emphasize the need to take into account the needs of all subjects of public-private partnership, including taking into account the needs of the territorial community in the process of forming a local development strategy. Attention is paid to interaction with international partners, which can provide additional resources and support. Measures are proposed that will contribute to increasing the effectiveness of stakeholder interaction, despite the possibility of conflict situations and misunderstandings, while ensuring more coordinated and effective planning and implementation of local development strategies for post-war reconstruction in Ukraine, which include — the creation of a platform for regular dialogue between stakeholders, application modern, innovative technologies, development of joint performance indicators for assessing the impact of strategies and joint definition of success criteria, monitoring, access to information
  • Item
    Концепція «екологічних бізнес-систем» як інструмент адаптації теорії розвитку підприємства до умов постіндустріальної економіки
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Омельчук, Дмитро С.; Omelchuk, Dmytro
    У статті міститься спроба позиціювання теоретичних публікацій вітчизняних науковців у дискурсі адаптації теорії розвитку підприємства (бізнес організації) до умов постіндустріальної економіки, що має забезпечити уточнення як сфери можливого застосування концепції «екологічних систем бізнесу» для розвитку вітчизняних менеджерських практик, так і сприяти гармонізації концептуальних основ вітчизняного менеджменту із сучасними тенденціями розвитку стратегічного управління розвинутих країн. Методологічні основи статті сформовані трьома вихідними принципами. По-перше, принципово різний характер прояву ефекту масштабу для організацій, що відрізняються місцем інноваційної діяльності в системі факторів їхньої конкурентоспроможності й відповідно пріоритетністю інвестування в людський капітал. По-друге, залежність інтенсивності використання потенціалу НТП в певній бізнес організації від її належності до «міжгалузевої мережі вилучення економічних вигід від досягнень НТП» та її здатності досягати органічності внутрішнього середовища формування управлінських рішень з простором руху інформації (ідей, провідного досвіду, процедур прийняття рішень та стандартів виробничої ефективності), сформованим в межах такої мережі. По-третє, поєднання технологічної й інституціональної концепцій оцінки потенціалу організації, що передбачає дослідження фак-тичних результатів господарювання як результату відхилення від технологічно досяжного оптимуму, через недоліки інституційного забезпечення. В результаті отримано теоретичне обґрунтування спроможності екосистемної концепція менеджменту «програмувати відтворення виробничої мережі» з урахуванням комплексу соціальних та екологічних наслідків структурних змін, дозволяючи формулювати цілі та критерії розвитку організації у гармонії з принципами розвитку усього господарського середовища, завдяки спільному вилученню вигід від «коеволюції» бізнес структур національної економіки. При цьому, саме роботи вітчизняних науковців надають цій концепції якісно нового наповнення, синтезуючи її положення з принципами людиноцентризму та пріоритетом збереженню складності структури екосистеми бізнесу, як основи генерування синергетичного ефекту. The article contains an attempt to position the theoretical publications of Ukrainian scientists in the discourse of adaptation of the enterprise development theory to the conditions of the post-industrial economy, which should ensure the clarification of both the scope of the possible application of the concept of «ecological business systems» for the development of domestic managerial practices, and contribute to the harmonization of the conceptual foundations of the domestic management with modern trends in the development of strategic management of developed countries. The methodological foundations of the article are formed by three basic principles. First, there is a fundamentally different nature of the manifestation of the scale effect for organizations that differ by the place of innovative activity in the system of factors of their competitiveness and, accordingly, by the priority of investing in human capital. Secondly, the dependence of the intensity of STP’s potential using in a certain business organization on its belonging to the «intersectoral network of extracting economic benefits from the STP’s achievements» and its ability to achieve the organicity of the internal environment for the formation of management decisions with the space for the movement of information (ideas, leading experience, decision-making procedures and production efficiency standards) formed within such a network. Thirdly, the combination of technological and institutional concepts of assessing the organization’s potential, which involves the study of actual business results as a consequence of deviation from the technologically achievable optimum, due to the shortcomings of institutional capacity. As a result, a theoretical substantiation of the ecosystem concept ability «to program the reproduction of the production network» was obtained, taking into account the complex social and ecological consequences of structural changes, allowing to formulate the goals and criteria of the organization’s development in harmony with the principles of the development of the entire economic environment, thanks to the joint extraction of benefits from the «coevolution» of business structures in the national economy. At the same time, it is the works of domestic scientists gives this concept a qualitatively new content, synthesizing its position with the principles of human-centeredness and the priority of preserving the complexity of the structure of the business ecosystem, as the basis for generating a synergistic effect.
  • Item
    Очікувані кредитні збитки у міжнародному банківському бізнесі
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мусієць, Тетяна Вікторівна; Musiiets, Tetiana; Мусиец, Татьяна Викторовна; Ольшевська, Ірина Петрівна; Olshevska, Iryna; Ольшевская, Ирина Петровна; Можна, Валерія О.; Mozhna, Valeriia
    Запізніле та недостатнє формування резервів під кредитні збитки стали однією з причин світової фінансової кризи 2008–2009 рр. У відповідь на виклики, які поставила перед міжнародною спільнотою ця криза, Базельський комітет з питань банківського нагляду розробив вимоги до фінансових установ Базель ІІІ, що охоп-люють у тому числі питання оцінки кредитного ризику. Рада з міжнародних стандартів фінансової звітності повністю переглянула своє бачення підходів до оцінки кредитного ризику та випустила новий стандарт МСФЗ 9 »Фінансові інструменти». Проте Базель ІІІ та МСФЗ 9 формують лише загальну рамку оцінки очікуваних кредитних збитків, залишаючи широке поле для застосування професійного судження до оцінки очікуваних кредитних збитків в умовах фінансової нестабільності. Це породжує ризик маніпулювання фінансовими показниками банків. Метою роботи є проведення дослідження підходів Базель ІІІ та МСФЗ 9 «Фінансові інструменти» до оцінки очікуваних кредитних збитків та їх застосування під час фінансової нестабільності, викликаної різними причинами. Кредитні збитки — це різниця між усіма контрактними грошовими надходженнями, що суб’єкту господарювання належить отримати за укладеним договором, та усіма грошовими надходженнями, що суб’єкт господарювання очікує отримати, дисконтованими під первісну ефективну ставку за інструментом (або ефективну ставку, скориговану на кредитний ризик, для інструментів, що перебувають у дефолті). У статті досліджено стратегії управління кредитним ризиком та мінімізації кредитних збитків, серед яких особливе місце посідає формування резерву під очікувані кредитні збитки, що має безпосередній вплив на фінансовий результат банку і за своєю природою є визнанням потенційних майбутніх збитків у поточному періоду, що виникли на основі минулої або поточної події. У статі представлена формула розрахунку очікуваних кредитних збитків, яка дозволяє банку оцінювати кредитний ризик не лише за балансовою, а й за позабалансовою частиною договірних відносин. Розглянуто методи, що використовують для оцінки імовірності дефолту контрагента. З повномасштабним вторгненням росії в Україну у 2022 р., ризик настання дефолту економічних суб’єктів, що ведуть діяльність на те-риторії України, суттєво зріс. Відповідно, збільшилися витрати на формування резервів під очікувані кредитні збитки. Стабільність фінансового сектору є одним з ключових питань економіки в час війни. Тому у статті досліджено підходи таких банків України як АТ КБ «Приватбанк», АТ «Державний експортно-імпортний банк України», АТ «Райффайзен Банк» до оцінки очікуваних кредитних збитків в період високого ступеня невизначеності та розробка стратегій управління наявним кредитним ризиком, що є стратегічно важливими для України. Проведений аналіз подолання українськими банками впливу фінансової нестабільності, спричиненої повномасштабною війною росії проти України, через застосування професійного судження до оцінки очікува-них кредитних збитків у 2022 році. The late and insufficient formation of provisions for credit losses became one of the causes of the global financial crisis of 2008–2009. In response to the challenges posed to the international community by this crisis, the Basel Committee on Banking Supervision developed Basel III requirements for financial institutions, which include including issues of credit risk assessment. The International Financial Reporting Standards Board has completely revised its vision of credit risk assessment approaches and issued a new standard, IFRS 9 Financial Instruments. However, Basel III and IFRS 9 form only a general framework for the estimation of expected credit losses, leaving a wide field for the application of professional judgment to the estimation of expected credit losses in conditions of financial instability. This creates the risk of manipulation of banks’ financial indicators. The purpose of the work is to conduct a study of Basel III and IFRS 9 «Financial Instruments» approaches to estimating expected credit losses and their application during financial instability caused by various causes. Credit losses are the difference between all the contractual cash flows that the entity is due to receive under the contract and all the cash flows that the entity expects to receive, discounted at the original effective rate of the instrument (or the effective rate adjusted for the credit risk, for instruments in default). The article examines strategies for credit risk management and credit loss minimization, among which the formation of a reserve for expected credit losses has a special place, which has a direct impact on the bank’s financial result and by its nature is the recognition of potential future losses in the current period, which arose on the basis of the past or current event. The article presents a formula for calculating expected credit losses, which allows the bank to assess credit risk not only on the balance sheet, but also on the off-balance sheet part of contractual relations. The methods used to estimate the probability of a counterparty’s default are considered. With the full-scale invasion of russia into Ukraine in 2022, the risk of default of economic entities operating on the territory of Ukraine has increased significantly. Accordingly, expenses for the formation of reserves for expected credit losses increased. The stability of the financial sector is one of the key issues of the wartime economy. Therefore, the article examines the approaches of such banks of Ukraine as JSC CB PrivatBank, JSC State Export-Import Bank of Ukraine, JSC Raiffeisen Bank to the assessment of expected credit losses in a period of high uncertainty and the development of strategies for managing the existing credit risk, which is strategically important for Ukraine. Analysis of Ukrainian banks’ ability to overcome the impact of financial instability caused by russia’s full-scale war against Ukraine through the application of professional judgment to estimate expected credit losses in 2022.
  • Item
    Управління проєктами на автомобільному транспорті
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Мінаков, Віталій Михайлович; Minakov, Vitalii; Мінакова, Олена Олександрівна; Minakova, Olena; Болокан, Іван Георгійович; Bolokan, Ivan; Мінаков, Олексій Іванович; Minakov, Oleksii
    Автомобільний транспорт залишається одним з найбільш затребуваних видів транспорту. Він займає лідируючі місце щодо пасажиропотоку й четверте за вантажопотоком. Важливість автомобільного транспорту є беззаперечною, про що свідчить зростання його кількості з 0,5 млрд од. до 1,15 млрд од. у світі. Управління проєктами даним видом транспорту підвищує показники результативності підприємств та організацій, роботу державних та муніципальних органів влади. Найбільшу кількість одиниць автотранспорту мають підприємства сільського господарства, промисловості, трейденгу, перевозки пасажирів, транспортні тощо. Основою ефек-тивного використання автотранспорту є якісна транспортна інфраструктура. В Україні вона включає шляхи міжнародного, національного, регіонального та місцевого сполучень. У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні, окупації частини території нашої країни стан дорожнього покриття зазнав серйозних пошкоджень або руйнувань. Про погіршення транспортної інфраструктури свідчить Індекс інфраструктури, згідно якого Україна посіла 46 місце, на що вплинули кризовий стан економіки, політична нестабільність, важкі умови функціонування бізнесу, інфраструктурне середо-вище тощо. Головними викликами в управлінні проєктами в умовах воєнного стану стали: зростання логістичних витрат (60 %), брак кадрів (58 %), блокування вільного судноплавства (54 %), черги на прикордонних переходах (45 %), обмеження українського експорту країнами-сусідами ЄС (38 %). В рамках реалізації існуючих проєктів багато підприємств зазнали суттєвих збитків, втратили клієнтів, збільшили видатки на зберігання продукції на складах, зупинили виробництво й поставку продукції на експорт, або збанкротували й були ліквідовані. В ситуації, що склалася уряд держави має забезпечити сприятливі умови реалізації проєктів через залучення внутрішніх та іноземних інвестицій, надати гарантії та страхування ризиків втрати капіталу та вантажів, сприяти формуванню та функціонуванню стратегічних універсальних транспортних хабів. Враховуючи світові тенденції підприємства мають зосередити свою увагу на управлінні та реалізації проєктів автомобільного транспорту, пов’язаних з процесами автоматизації та цифровізації, розробки та впровадженню штучного інтелекту, доставки останньої милі, оптимізація та стабілізація ланцюга поставок. Motor transport remains one of the most popular modes of transport. It takes the leading place in terms of passenger traffic and the fourth in cargo traffic. The importance of road transport is undeniable, as evidenced by the increase in its number from 0.5 billion units. up to 1.15 billion units. in the world. Project management of this type of transport increases the performance indicators of enterprises and organizations, the work of state and municipal authorities. Enterprises of agriculture, industry, trading, passenger transportation, transport, etc. have the largest number of vehicles. The basis of efficient use of vehicles is quality transport infrastructure. In Ukraine, it includes the ways of international, national, regional and local connections. In connection with the introduction of martial law in Ukraine, the occupation of part of the territory of our country, the condition of the road surface has suffered serious damage or destruction. The deterioration of transport infrastructure is evidenced by the Infrastructure Index, according to which Ukraine took 46th place, which was influenced by the crisis state of the economy, political instability, difficult business operating conditions, infrastructure environment, etc. The main challenges in managing projects under martial law were: the growth of logistics costs (60 %), lack of personnel (58 %), blocking of free shipping (54 %), queues at border crossings (45 %), restrictions on Ukrainian exports by neighboring EU countries (38 %). As part of the implementation of existing projects, many enterprises suffered significant losses, lost customers, increased expenses for storing products in warehouses, stopped production and delivery of products for export, or went bankrupt and were liquidated. In the current situation, the state government must ensure favorable conditions for the implementation of projects through the attraction of domestic and foreign investments, provide guarantees and insurance against the risks of loss of capital and cargo, promote the formation and functioning of strategic universal transport hubs. Taking into account global trends, companies should focus their attention on the management and implementation of road transport projects related to the processes of automation and digitization, development and implementation of artificial intelligence, last-mile delivery, optimization and stabilization of the supply chain.
  • Item
    Еко-візія бізнесу: кліматична нейтральність з позицій діджиталізації та зеленого маркетингу
    (Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024) Максимова, Ірина І.; Maksymova, Iryna; Петрішина, Тетяна О.; Petrishyna, Tetiana; Бай, Олександр В.; Bai, Oleksandr
    Динамічна зміна парадигми сучасної економіки у напрямку кліматичної нейтральності окреслює нові виклики для міжнародного бізнесу, потребуючи формування прогресивної еко-візії. Таке коригування безпосередньо пов’язане з трансформацією бізнес стратегій в контексті відповідності екологічним, соціальним та управлінським принципам. Попри широке висвітлення проблематики зеленої економіки у сучасному науковому дискурсі, залишається актуальним питання взаємопосилення кліматичного цілепокладання крізь призму інноваційних цифрових рішень, а також новітніх підходів зеленого маркетингу та PR. Метою статті є визначення імперативів формування еко-візії сучасного бізнесу з урахуванням можливостей діджиталізації та стратегічної інтеграції інструментарію зеленого маркетингу. Автори обґрунтовують важливу роль ESG-концепції у формуванні еко-візії, що гармонійно посилюється завдяки інтеграції сучасних цифрових рішень. Дослідження надає рекомендації щодо використання цифрових інновацій задля посилення складових ESG, сприяючи досягненню кліматичної нейтральності економіки. Аналітичні викладки показують, що наскрізна діджиталізація надає широке коло інструментів для збору та аналітики зелених даних, управління викидами, розумних сенсорів та систем зеленого моніторингу. Більш того, більшість цих цифрових інновацій видаються де-факто ефективними та зрозумілими для сучасних корпорацій, що підтверджуються результатами міжнародних опитувань. З іншого боку, просування необхідності зеленого-цифрового переходу для бізнесу видається неефективним без виваженого позиціонування та PR. У статті узагальненого загальні стратегічні підходи до зеленого маркетингу, які є ефективними для підтримки кліматичних цілей компаній та дозволяють балансувати проблему грінвошингу. Наведено приклади міжнародних корпорацій на шляху до декарбонізації, а також роль цифрових платформ у підтримці еко-візії бізнесу, зокрема через репутаційне позиціонування на прикладі списку Climate A. У підсумку, стаття охоплює найбільш критичні виклики, з якими стикаються міжнародні корпорації у досягненні кліматичної нейтральності, підкреслюючи ефективність цифрових рішень в управлінні сталістю. Результати окреслюють ключову роль зеленого PR у просуванні екологічної відповідальності та залученні стейкхолдерів. Водночас, автори наводять позитивні повсюдні тенденції у формуванні споживчого попиту на екологічно чисті продукти та практики. Одним з важливих висновків є те, що цифрова трансформація та зелений PR є взаємозалежними стратегіями, які підсилюють еко-візію бізнесу, створюючи синергійні ефекти задля досягнення кліматичної нейтральностіекономіки. The dynamic shift of the modern economic paradigm towards climate neutrality presents new challenges for international business in the context of developing a progressive eco-vision. This adjustment is directly related to the transformation of business strategies in line with environmental, social, and governance principles. Despite the extensive coverage of the green economy in the modern scientific discourse, the issue of mutually reinforcing climate goals through innovative digital solutions and approaches to green marketing and PR remains relevant. The objective of this article is to identify the imperatives for shaping the eco-vision of modern business, taking into account the possibilities of digitalization and strategic integration of green marketing tools. The authors substantiate the critical role of the ESG concept in shaping the eco-vision, which is effectively enhanced by the integration of modern digital solutions. The study provides recommendations on how to use digital innovations to strengthen ESG components in order to achieve climate neutrality. The analytical expositions indicate that digitalization provides a wide range of tools for collecting and analyzing green data, emissions management, smart sensors, and green monitoring systems. Furthermore, the majority of these digital innovations are de facto effective and understandable for corporations, as evidenced by the results of international surveys. Conversely, promoting the necessity for a «green-digital» transition for business seems ineffective without a balanced positioning and PR. The article presents a summary of the most effective general strategic approaches to green marketing that allow companies to achieve their climate goals while avoiding the issue of greenwashing. It provides examples of international corporations on the way to decarbonization and the role of digital platforms in supporting the eco-vision, in particular through reputational positioning, using the example of the Climate A list. Finally, the article discusses the most significant challenges faced by international corporations in achieving climate neutrality and emphasizes the effectiveness of digital solutions in managing sustainable development. The research findings outline the pivotal role of green PR in promoting environmental responsibility and engaging stakeholders. At the same time, the authors note positive trends in consumer demand for environmentally friendly products and practices. One of the key findings is that digital transformation and green PR are mutually reinforcing strategies that reinforce a business’s eco-vision, creating a synergistic effect for climate-neutral economy.