Кафедра іноземних мов і міжкультурної комунікації
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Кафедра іноземних мов і міжкультурної комунікації by Title
Now showing 1 - 20 of 427
Results Per Page
Sort Options
Item A Set of New Approaches to Teaching Business English(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-04-24) Chebotarova, Liudmyla; Чеботарьова, Людмила ІванівнаChebotareva L. I. has analyzed her practice of using various methods and approaches to teaching Business English with the students of MEiM. The teacher is actively using іinteractive textbooks with the students of 1-4 years of studies. The teacher is actively working interactive textbooks of very distinguished publishing house Pearson. They appeared not so long ago but proved their efficiency in teaching foreign languages, beginning with А1 А2 level and finishing with levels В1 В2 і С1 С2 - the levels we work with in our practice, and also different on-line teaching platforms like Pearson, Moodle and others. During brainstorming activities, the students are engaged in role-plays and case-studies. Чеботарьова Л. І. проаналізувала використання різних методів та підходів при викладанні ділової англійської мови в роботі зі студентами факультету МЕіМ. Викладач активно використовує інтерактивні підручники відомого видавництва Pearson, вони з’явилися не так давно, але довели свою ефективність у викладанні іноземних мов, як починаючи з рівня А,1 А2 і закінчуючи рівнями В1, В2 і С1, С2 ‒ також різні онлайн навчальні платформи Pearson, Moodle та інші. На заняттях для закріплення матеріалу обов’язково пропонуються завдання на виконання учбових ситуацій та рольових ігор.Item Academic Competitions Are One of the Ways of Students’ Gaining Soft Skills(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Kapustina, Olha; Капустіна, Ольга Володимирівна; Капустина, Ольга Владимировна; Sinitsyna, Nadiia; Сініцина, Надія Миколаївна; Синицына, Надежда НиколаевнаThe authors of this paper focus on the importance of academic competitions in terms of acquiring competencies required in the 21st century. A well-organized academic competition is a valuable tool for promoting not only research activities, but also creative abilities, and developing skills that are essential for success in today’s world. The authors examine the correlation between types of competitions and types of soft skills that may be gained through participation in them. Автори статті акцентують увагу на важливості академічних конкурсів з точки зору набуття компетентностей, необхідних у 21 столітті. Добре організований академічний конкурс є цінним інструментом для сприяння не лише дослідницькій діяльності, але й творчим здібностям і розвитку навичок, необхідних для успіху в сучасному світі. Автори досліджують взаємозв’язок між типами змагань і видами навичок м’якого спілкування, які можна отримати завдяки участі в них.Item Business English materials(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2010-10-05) Chebotaryava, Lyudmila; Чеботарьова, Людмила Іванівна; Чеботарёва, Людмила ИвановнаItem Celebrate diversity in classroom with UDL approach(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-04) Korol, O.; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаItem Cross-Cultural Approach in Modern Foreign Language Education(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2017-03-21) Churkina, O. V.; Чуркіна, Олена Василівна; Чуркина, Елена ВасильевнаThe article deals with cross-cultural competence. It describes the main components of cross-cultural competence and its importance in the system of higher education.Item Discussions in teaching Business English(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-04) Chebotaryava, Lyudmila; Чеботарьова, Людмила Іванівна; Чеботарёва, Людмила ИвановнаThe author investigates the topic «Discussion as one of the methods in teaching «Business English»» course and presents practical results on the example of teaching «Business English» to the first-year students, specializing in «International relations». Any discussion can be fruitful only in challenging creative environment of good working relations of the teacher and his or her students, openness and atmosphere of encouragement. The lessons are based on online platform MyLab, methodical developments and software, created by methodologists of the Publishing House Pearson and it gives a possibility to the teacher to use a best possible way of preparing the students to master the topic, channeling the class to discussions and creative tasks and their accomplishment. Автор вивчає тему «Дискусія, як один з методів викладання курсу «Ділова англійська мова»» та ділиться практичними висновками на прикладі викладання курсу «Ділова англійська мова» зі студентами І курсу спеціальності «Міжнародні відносини». Дискусія може бути плідною за умовою, що у студентів та викладача складаються гарні творчі стосунки, вільне висловлювання та обмін думками та заохочення. Заняття проходять із використанням комп’ютерної платформи MyLab, методики та підручника, розроблених методистами видавництва Pearson, і це дає можливість викладачеві плідно готувати студентів до закріплення матеріалу, плавно підводячи групу до дискусій та творчих завдань.Item E-learning на заняттях з іноземної мови(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2019-04) Алейнікова, Марина Геннадіївна; Алейникова, Марина Геннадьевна; Теплюк, Ірина Анатоліївна; Теплюк, Ирина АнатольевнаУ сучасному світі в широкому сенсі і сучасній системі освіти безпосередньо технології зайняли головне місце. Успішне впровадження новітніх технологій у систему навчання іноземних мов значною мірою залежить від якості комунікації, ефективність якої, у свою чергу, залежить від правильно скерованого впровадження певних навчальних платформ, програм і ресурсів, що розроблені для полегшення викладання мов та навчання студентів.Item Enhancing Critical Thinking and Problem-Solving Skills in the Process of Mastering English(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-04-24) Aleksandrova, Nataliia; Александрова, Наталія Миколаївна; Davydenko, Tetiana; Давиденко, Тетяна ВікторівнаHaving analyzed the existing foreign academic publications covering the issues of developing and enhancing creativity and critical thinking in education and science, the authors of the article have looked into and summarized the meaning of the concepts of «critical thinking», «problem solving skills» and «creativity». The article justifies the feasibility and importance of implementing interactive techniques of communication between the facilitator of the learning journey and students in the process of mastering a foreign language (English) in order to develop critical thinking skills and a creative approach to solving problematic issues. The authors also draw attention to certain difficulties and challenges in assessing students’ skills in solving problematic issues. На основі аналізу іноземних джерел автори статті аналізують та узагальнюють зміст понять «критичне мислення», «вміння вирішувати проблеми» та «творчість». В статті обґрунтовується доцільність та важливість застосування інтерактивних технік взаємодії викладача та студентів в процесі удосконалення вивчення іноземної мови (англійської) з метою розвитку навичок критичного мислення та творчого підходу до вирішення проблемних питань. Автори також звертають увагу на певні складнощі оцінки вмінь студентів вирішувати проблемні питання.Item Equal Chances to Europe integration through the use of the European Language Portfolio(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2010-10-05) Korol, O.; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаItem Fоrеign Lаnguаgе Tеасhеr and Students Collaboration(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2012) Churkina, O. V.; Чуркіна, Олена Василівна; Чуркина, Елена ВасильевнаItem Gender and Intercultural Education(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Korol, Olena; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаIntercultural education has become a pivotal domain in understanding within diverse educational settings. However, the concept of gender within intercultural education remains an underexplored aspect, despite its profound implications for educational environments. This article aims to elucidate the complex relationship between gender dynamics and intercultural stereotypes. Theoretical frameworks and practical implications are suggested. By synthesizing existing literature and identifying gaps in research, this review provides a foundation for future inquiry and underscores the importance of integrating gender perspectives into intercultural education discourse and practice. Міжкультурна освіта стала ключовою сферою вивчення в різних навчальних закладах. Однак концепція гендерних ролей в міжкультурній освіті залишається недостатньо вивченим аспектом, незважаючи на його глибокі здобутки для навчального середовища. Пропонований огляд має на меті з’ясувати складний зв’язок між гендерною динамікою та міжкультурними стереотипами. Запропоновано огляд теоретичних основ та практичні приклади. Узагальнюючи наявну літературу та виявляючи прогалини в дослідженнях, цей огляд створює основу для майбутніх досліджень і підкреслює важливість інтеграції гендерних питань у дискурс і практику міжкультурної освіти.Item How to Boost Critical Thinking in Intecultural Communication Course(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022-04-21) Korol, Olena; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаThe article addresses the issue of developing students’ critical thinking skills as an effective way of dealing with stereotypes arising in intercultural communication. These skills constitute an integral component of intercultural communicative competence (ICC), which is the result of merging communicative and intercultural competences and recognized as a key goal in foreign language teaching. The article gives an overview of critical thinking skills, describes their standards and founds that these skills are instrumental in overcoming cultural stereotypes. Based on our teaching experience, we suggest some activities for developing critical thinking skills in the Intercultural communication course. The activities are aimed at reducing and preventing stereotypes, or overgeneralizations, which often lead to misunderstanding and distorted perceptions of other cultures as well as students’ own culture.Item How to Practice Effective Interpersonal Communication(2025-04-24) Palesika, Iryna; Палесіка, Ірина ВолодимирівнаItem Intercultural Communication Competence(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2024-04-25) Palesika, Iryna; Палесіка, Ірина Володимирівна; Палесика, Ирина ВладимировнаThroughout this article we have been putting various tools in our communication toolbox to improve our communication competence. Many of these tools can be translated into intercultural contexts. While building any form of competence requires effort, building intercultural communication competence often requires us to take more risks. Some of these risks require us to leave our comfort zones and adapt to new and uncertain situations. In this paper, we will learn some of the skills needed to be an interculturally competent communicator. У статті розглядаються інструменти спілкування, які покращують нашу комунікаційну компетентність. Багато з цих інструментів можна перекласти в міжкультурний контекст. Хоча формування будь-якої форми компетентності вимагає зусиль, формування компетентності міжкультурного спілкування часто вимагає від нас більшого ризику. Деякі з цих ризиків вимагають від нас покинути зони комфорту та адаптуватися до нових та невизначених ситуацій. Автором виокремлено деякі навички, необхідні для ефективного міжкультурно компетентного комунікатора.Item Intercultural Communication Competence Assessment(Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, 2025-04-24) Korol, Olena; Король, Олена ЮріївнаIn an increasingly globalized economic landscape, intercultural communication competence (ICC) has emerged as a crucial skill for students in economics and business disciplines. This article explores the assessment of ICC within a dedicated course at the tertiary level, focusing on learners at economy universities. It examines the goals, challenges, and effective practices of ICC assessment while proposing forward-thinking strategies to enhance inclusivity, relevance, and impact. By aligning assessment with institutional objectives and real-world demands, educators can better prepare students for the intercultural complexities of global economic engagement. This paper builds on our own experience gathered in a setting where we taught the online ICC to two groups of Master’s degree students. That experience has made us face various challenges and raise questions on how such a course should be designed and assessed. В умовах глобалізації економіки міжкультурна комунікативна компетентність (МКК) стала невід’ємним вмінням студентів у вищих навчальних закладах. У цій статті досліджується оцінювання МКК в рамках спеціального курсу на рівні вищої освіти, зосередженого на студентах економічних факультетів. У ній розглядаються цілі, виклики та ефективні практики оцінювання МКК, а також пропонуються перспективні стратегії для підвищення інклюзивності, релевантності та впливу. Узгоджуючи оцінювання як з інституційними цілями, так і з реальними потребами, викладачі можуть краще підготувати студентів до міжкультурних складнощів глобальної економічної взаємодії. Ця стаття ґрунтується на нашому власному досвіді, отриманому під час викладання онлайн-курсу з МКК для двох груп студентів магістратури. Цей досвід змусив нас зіткнутися з різними проблемами і поставив кілька запитань про те, як слід розробляти і оцінювати такий курс.Item Intercultural communication course design: needs and challenges(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2020-04) Korol, Olena; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаGlobalization has made intercultural communication inevitable. Communicating with other cultures characterizes today’s business, classroom, and community. Therefore, it is important that universities prepare their graduates to challenges of an intercultural academic and working environment. This paper will be of special interest to university professionals concerned with Intercultural Communication Course (ICC) design and assessment of intercultural communicative competence in particular, as it gives a brief review of overseas research and practices in this field. Міжкультурна комунікація є неминучим наслідком глобалізації. Комунікація з іншими культурами спостерігається в бізнесі, академічному та соціальному середовищах. У зв’язку з цим випускники університетів мають бути підготовленими до викликів, пов’язаних із різноманітністю міжкультурних взаємовідносин. Стаття містить огляд міжнародних досліджень в області міжкультурної комунікації і призначена для викладачів – практиків, зацікавлених у розробці сучасного курсу з міжкультурної комунікації, його викладанні та оцінюванні міжкультурної компетенції.Item Managing activities in the classroom(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2015-03-05) Чеботарьова, Людмила ІванівнаThe author underlines the importance of the role of the Business English teacher in the classroom. The teachers should mostly concentrate on the course syllabus, preparing their students to acquire the necessary language skills in different areas. The author dedicates much effort to creating possible ways of developing communicative environment in the classroom. The importance of roleplays and simulations has been stressed and explained. Many ideas on creating the necessary feedback helping the students to understand the importance of their efforts on the way to real life situations have been outlined.Item Moodle як засіб ефективної організації самостійної роботи студентів(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2013-01-31) Король, Олена ЮріївнаItem Online Discourse as a Component of Intercultural Communication: in Digital Era: Features and Specifics(ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», 2022-04-21) Sluchaina, Larysa; Случайна, Лариса Олександрівна; Случайная, Лариса АлександровнаThis article highlights cultural differences within the emic and etic approaches to the use of the Internet, E-content and its diffusion. У статті досліджуються теоретичні засади та особливі риси інформаційного суспільства та вплив нових технологій на комунікаційну поведінку людини як з представникам інших культур так і в межах своєї культури.Item Online teaching: challenges and solutions(ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана», 2021) Korol, O.; Король, Олена Юріївна; Король, Елена ЮрьевнаThe article considers challenges relating to changes in the educational process: the transition from traditional foreign language teaching in the classroom to learning on the internet as well as reasons for resistance to change and their management. Some examples of using tools of the Zoom platform from the author’s experience are described, which provide an opportunity to solve challenges and engage students in developing communicative skills, critical thinking, and learner autonomy. Метою статті є аналіз викликів, спричинених змінами навчального процесу: переходу від традиційного навчання іноземних мов в аудиторії до навчання в інтернеті, а також причин супротиву змінам та управління ними. Наведені приклади використання інструментів платформи Zoom із власного досвіду авторки, за допомогою яких є можливість подолати виклики і заохотити студентів до розвитку комунікативних умінь, критичного мислення та автономії у навчанні.